آشنایی با مفاهیم نوع داده Enum و توسعه آن - قسمت یکم
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: دو دقیقه

نوع داده شمارشی یا Enum، جهت تعاریف مقادیر ثابت و قابل شمارش در برنامه، بسیار کاربرد دارد. مقادیری که در این نوع داده تعریف می‌شوند بطور خودکار از عدد 0 شماره گذاری می‌شوند و به ترتیب یکی به آن‌ها اضافه می‌شود. برای مثال حالت زیر را در نظر بگیرید:
    public enum Grade
    {
        Failing,        // = 0
        BelowAverage,   // = 1
        Average,        // = 2
        VeryGood,       // = 3
        Excellent       // = 4
    }
  • در این حالت متد ()ToString نوع داده Enum عنوان مقادیر ثابت را بر می‌گرداند.
  • جهت برگشت مقدار عددی و شماره مقادیر ثابت‌های تعریف شده از متد ()ToString با فرمت D (شماره مقدار را بصورت Decimal نشان می‌دهد) و فرمت X جهت نمایش بصورت هگزا می‌توان استفاده کرد.
  • روش عرف برای نمایش مقدار عددی استفاده از تبدیل نوع صریح به int است.
به منظور درک بهتر موضوع، از یک برنامه کنسول استفاده می‌کنیم تا این نوع داده شمارشی را در آن استفاده کنیم.
static void Main(string[] args)
{
    Grade grade = Grade.Average;
    Console.WriteLine(grade.ToString());    // Print Avarage
    Console.WriteLine(grade.ToString("D")); // Print 2
    Console.WriteLine(grade.ToString("X")); // Print 00000002
    Console.WriteLine((int) grade);         //Print 2
    Console.ReadKey();
}
تغییر شماره (اندیس) مقادیر ثابت تعریف شده:
جهت تغییر شماره مقادیر کافیست بصورت زیر عمل کنیم:
public enum Grade
{
    Failing = 5,
    BelowAverage = 10,
    Average = BelowAverage + 5, // = 15
    VeryGood = 18,
    Excellent = 20
}
همانطور که در بالا می‌بینید برای مقدار Average بصورت ترکیبی عمل شده است.
بصورت پیش فرض کامپایلر سی شارپ از Int32 جهت نگهداری اعضای یک Enum استفاده می‌کند. هر چند غیر معقول به نظر می‌رسد اما شما می‌توانید این نوع را به byte - sbyte - short - ushort - uint - long تغییر دهید.
public enum Grade : byte
{
    Failing = 5,
    BelowAverage = 10,
    Average = BelowAverage + 5, // = 15
    VeryGood = 18,
    Excellent = 20
}
بدیهی است در این حالت خروجی دستور زیر 0F خواهد بود:
Console.WriteLine(grade.ToString("X")); // Print 0F
همچنین به خروجی دستورات زیر در حالت فوق توجه کنید:
Console.WriteLine("Underlying type: {0}", Enum.GetUnderlyingType(grade.GetType())); // Print System.Byte

Console.WriteLine("Type Code      : {0}", grade.GetTypeCode()); // Print Byte
و البته این:
Console.WriteLine("Value : {0}", (int)grade); // Print 15
در قسمت دوم این مطلب با استفاده از فضای نام System.Reflection و Extension Method‌ها و Custom Attribute کمی مقادیر Enum را توسعه خواهیم داد.
  • #
    ‫۱۲ سال و ۳ ماه قبل، دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱، ساعت ۰۷:۱۶
    سلام - بحث Enum خیلی بحث جالبی است .
    فقط فراموش کردید برچسب Enum را هم به این قسمت از مقالتون اضافه کنید .
    با تشکر ...
    • #
      ‫۱۲ سال و ۳ ماه قبل، دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱، ساعت ۱۴:۰۲
      سلام. با تشکر از شما. این موضوع را در قسمت سوم و باز هم با کمک متدهای الحاقی اجرا می‌کنیم. در نهایت امیدوارم یک کلاس از متد‌های الحاقی جهت کار با Enum‌ها داشته باشیم.
      ممنون از یادآوری شما.
  • #
    ‫۱۱ سال و ۷ ماه قبل، یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱، ساعت ۱۸:۵۰
    سپاس.مفید بود