مطالب
لیست شماره نگارش‌های دات نت فریم ورک تا این تاریخ

از زمانیکه دات نت فریم ورک ارائه شده (حدودا 8 سال یا بیشتر اگر بتای آن‌را هم به حساب بیاوریم به سال 2000 بر می‌گردد)، نگارش‌های متفاوتی تا به امروز در اختیار عموم قرار گرفته اند.
جدول زیر این موارد را تا این تاریخ لیست کرده و شماره نگارش دقیق آن‌ها را نیز بر می‌شمارد:

.NET version

Actual version

3.5 SP1

3.5.30729.1

3.5

3.5.21022.8

3.0 SP2

3.0.4506.2152

3.0 SP1

3.0.4506.648

3.0

3.0.4506.30

2.0 SP2

2.0.50727.3053

2.0 SP1

2.0.50727.1433

2.0

2.0.50727.42

1.1 SP1

1.1.4322.2032

1.1 SP1 (in 32 bit version of Windows 2003)

1.1.4322.2300

1.1

1.1.4322.573

1.0 SP3

1.0.3705.6018

1.0 SP2

1.0.3705.288

1.0 SP1

1.0.3705.209

1.0

1.0.3705.0


برای بدست آوردن شماره نگارش‌های نصب شده بر روی یک کامپیوتر متاسفانه راه ساده‌‌ای وجود ندارد. امکاناتی هم که خود دات نت فریم ورک به صورت ذاتی ارائه می‌دهد به صورت زیر است:

class NetVersion
{
public static string Version
{
get
{
return Environment.Version + "\n" +
Environment.OSVersion;
}
}
}

که خروجی آن فقط آخرین نگارش CLR را شامل می‌شود.
برای مثال روی ویندوز اکس پی سرویس پک 3 با دات نت فریم ورک سه و نیم، سرویس پک یک خواهیم داشت:
2.0.50727.3053
Microsoft Windows NT 5.1.2600 Service Pack 3
که عدد نگارش ارائه شده با دات نت فریم ورک 2 سرویس پک 2 تطابق دارد. به عبارت دیگر آخرین نگارش CLR هنوز همان 2 است و موارد دیگر (مثل wf و wcf و ...) فقط یک سری افزونه برای این هسته به شمار می‌روند.
خوبی این روش هم این است که اگر در یک هاست اینترنتی قصد داشتید شماره نگارش دات نت فریم ورک سرور را بررسی کنید، بدون مشکل پاسخ خواهد داد. برای مثال اگر به دات نت فریم ورک 2 سرویس پک 2 رسیدید، یعنی دات نت فریم ورک سه و نیم، سرویس پک یک حتما روی سرور نصب است، چون این دو با هم ارائه شده‌اند و به صورت مجزا ارائه نشده‌اند.

برای بدست‌ آوردن لیست دات نت فریم ورک‌های مختلف باید به رجیستری ویندوز مراجعه کرد. مسیرهای:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\NET Framework Setup\NDP
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings\5.0\User Agent\Post Platform


این روش یا حتی لیست کردن فولدرهای نصب شد در مسیر C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework نیز شماره نگارش کامل را ارائه نمی‌دهند. تنها راه باقیمانده مراجعه به فایل mscorlib.dll هر پوشه و بررسی نگارش آن است:



اینکار را با برنامه نویسی به صورت زیر می‌توان انجام داد:

public static string MscorlibVersion
{
get
{
//using System.Diagnostics;
FileVersionInfo myFileVersionInfo = FileVersionInfo.GetVersionInfo(
Environment.GetEnvironmentVariable("windir") +
@"\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\mscorlib.dll");
return myFileVersionInfo.ProductVersion;
}
}

مسیرراه‌ها
ASP.NET MVC
              مطالب
              معرفی کتابخانه‌ی OxyPlot
              برای ترسیم نمودار در برنامه‌های WPF، چندین کتابخانه‌ی سورس باز مانند GraphIT ، Sparrow Toolkit ، Dynamic Data Display و ... OxyPlot وجود دارند. در بین این‌ها، کتابخانه‌ی OxyPlot دارای این مزایا است:
              - دارای مجوز MIT است. (مجاز هستید از آن در هر نوع برنامه‌ای استفاده کنید)
              - cross-platform است. به این معنا که دات نت، WinRT و Xamarin را به خوبی پشتیبانی می‌کند.
              - WPF و همچنین WinForms تا Xamarin.Android را پوشش می‌دهد.
              - بسته‌های اصلی NuGet آن تا به امروز نزدیک به 40 هزار بار دریافت شده‌اند.
              - انجمن فعالی دارد.
              - بسیار بسیار غنی است. تا حدی که مرور سطحی مجموعه مثال‌های آن شاید چند ساعت وقت را به خود اختصاص دهد.
              - طراحی آن به نحوی است که با الگوی MVVM کاملا سازگاری دارد.
              - به صورت متناوبی به روز شده و نگهداری می‌شود.


              این برنامه (تصویر فوق) که حاوی مرورگر مثال‌های آن است، در پوشه‌ی Source\Examples\WPF\ExampleBrowser سورس‌های آن قرار دارد.

              در ادامه نگاهی خواهیم داشت به نحوه‌ی استفاده از OxyPlot در برنامه‌های WPF جهت رسم نموداری بلادرنگ که اطلاعات آن در زمان اجرای برنامه تهیه شده و در همین حین نیز تغییر می‌کنند.


              دریافت بسته‌های نیوگت OxyPlot

              برای دریافت دو بسته‌ی OxyPlot.Core و OxyPlot.Wpf تنها کافی است دستور ذیل را در کنسول پاورشل نیوگت اجرا کنیم:
               PM> install-package OxyPlot.Wpf


              افزودن تعاریف چارت به View

              <Window x:Class="OxyPlotWpfTests.MainWindow"
                      xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
                      xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
                      xmlns:oxy="http://oxyplot.org/wpf"
                      xmlns:oxyPlotWpfTests="clr-namespace:OxyPlotWpfTests"
                      Title="MainWindow" Height="350" Width="525">
                  <Window.Resources>
                      <oxyPlotWpfTests:MainWindowViewModel x:Key="MainWindowViewModel" />
                  </Window.Resources>
                  <Grid DataContext="{Binding Source={StaticResource MainWindowViewModel}}">
                      <oxy:PlotView Model="{Binding PlotModel}"/>
                  </Grid>
              </Window>
              ابتدا باید فضای نام oxy اضافه شود. پس از آن oxy:PlotView به صفحه اضافه شده و سپس Model آن از ViewModel برنامه تعذیه می‌گردد.


              ساختار کلی ViewModel برنامه

              کار ViewModel متصل شده به View فوق، مقدار دهی PlotModel است.
              public class MainWindowViewModel
              {
                 public PlotModel PlotModel { get; set; } 

              یک نکته‌ی کاربردی

              اگر هیچ ایده‌ای نداشتید که این PlotModel را چگونه باید مقدار دهی کرد، به همان برنامه‌ی ExampleBrowser ابتدای مطلب مراجعه کنید.


              مثال‌های اجرای شد‌ه‌ی آن یک برگه‌ی نمایشی و یک برگه‌ی Code دارند. خروجی این متدها را اگر به خاصیت PlotModel فوق انتساب دهید ... یک چارت کامل خواهید داشت.


              مراحل ساخت یک  PlotModel

              ابتدا نیاز است یک وهله‌ی جدید از PlotModel را ایجاد کنیم:

                      private void createPlotModel()
                      {
                          PlotModel = new PlotModel
                          {
                              Title = "سری خطوط",
                              Subtitle = "Pan (right click and drag)/Zoom (Middle click and drag)/Reset (double-click)"
                          };
                          PlotModel.MouseDown += (sender, args) =>
                          {
                              if (args.ChangedButton == OxyMouseButton.Left && args.ClickCount == 2)
                              {
                                  foreach (var axis in PlotModel.Axes)
                                      axis.Reset();
              
                                  PlotModel.InvalidatePlot(false);
                              }
                          };
                      }
              PlotModel در برگیرنده‌ی محورها، نقاط و تمام ناحیه‌ی چارت است. در اینجا عنوان و زیرعنوان نمودار، مقدار دهی شده‌اند. همچنین در همین ViewModel بدون نیاز به مراجعه به View، می‌توان به رخدادهای مختلف OxyPlot دسترسی داشت. برای مثال می‌خواهیم اگر کاربر دو بار بر روی چارت کلیک کرد، کلیه اعمال zoom و pan آن به حالت اول برگردانده شوند.
              برای pan، کافی است دکمه‌ی سمت راست ماوس را نگه داشته و بکشید. به این ترتیب می‌توانید نمودار را بر روی محورهای X و Y حرکت دهید.
              برای zoom نیاز است دکمه‌ی وسط ماوس را نگه داشته و بکشید. ناحیه‌ای که در این حالت نمایان می‌گردد، محل بزرگنمایی نهایی خواهد بود.
              این دو قابلیت به صورت توکار در OxyPlot قرار دارند و نیازی به کدنویسی برای فعال سازی آن‌ها نیست.



              افزودن محورهای X و Y

              محور X در مثال ما، از نوع LinearAxis است. بهتر است متغیر آن‌را در سطح کلاس تعریف کرد تا بتوان از آن در سایر قسمت‌های چارت نیز بهره گرفت:
                     readonly LinearAxis _xAxis = new LinearAxis();
                      private void addXAxis()
                      {
                          _xAxis.Minimum = 0;
                          _xAxis.MaximumPadding = 1;
                          _xAxis.MinimumPadding = 1;
                          _xAxis.Position = AxisPosition.Bottom;
                          _xAxis.Title = "X axis";
                          _xAxis.MajorGridlineStyle = LineStyle.Solid;
                          _xAxis.MinorGridlineStyle = LineStyle.Dot;
                          PlotModel.Axes.Add(_xAxis);
                      }
              در اینجا مقدار خاصیت Position، مشخص می‌کند که این محور در کجا باید قرار گیرد. اگر مقدار دهی نشود، محور Y را تشکیل خواهد داد.
              مقدار دهی GridlineStyleها سبب ایجاد یک Grid خاکستری در نمودار می‌شوند.
              در آخر نیاز است این محور به محورهای  PlotModel اضافه شود.

              تعریف محور Y نیز به همین نحو است. اگر مقدار خاصیت Position ذکر نشود، این محور در سمت چپ صفحه قرار می‌گیرد:
                      readonly LinearAxis _yAxis = new LinearAxis();
                      private void addYAxis()
                      {
                          _yAxis.Minimum = 0;
                          _yAxis.Title = "Y axis";
                          _yAxis.MaximumPadding = 1;
                          _yAxis.MinimumPadding = 1;
                          _yAxis.MajorGridlineStyle = LineStyle.Solid;
                          _yAxis.MinorGridlineStyle = LineStyle.Dot;
                          PlotModel.Axes.Add(_yAxis);
                      }


              افزودن تعاریف سری‌های خطوط

              در تصویر فوق، دو سری خط را ملاحظه می‌کنید. تعاریف پایه سری اول آن به این صورت است:
                      readonly LineSeries _lineSeries1 = new LineSeries();
                      private void addLineSeries1()
                      {
                          _lineSeries1.MarkerType = MarkerType.Circle;
                          _lineSeries1.StrokeThickness = 2;
                          _lineSeries1.MarkerSize = 3;
                          _lineSeries1.Title = "Start";
                          _lineSeries1.MouseDown += (s, e) =>
                          {
                              if (e.ChangedButton == OxyMouseButton.Left)
                              {
                                  PlotModel.Subtitle = "Index of nearest point in LineSeries: " + Math.Round(e.HitTestResult.Index);
                                  PlotModel.InvalidatePlot(false);
                              }
                          };
                          PlotModel.Series.Add(_lineSeries1);
                      }
              مقدار خاصیت MarkerType، نحوه‌ی نمایش نقاط اضافه شده را مشخص می‌کند. خاصیت Title، عنوان آن‌را که در کنار صفحه نمایش داده شده، تعیین کرده و در آخر، این سری نیز باید به سری‌های PlotModel اضافه گردد.
              هر سری دارای خاصیت MouseDown نیز هست. برای مثال اگر علاقمندید که کلیک کاربر بر روی نقاط مختلف را دریافت کرده و سپس بر این اساس، اطلاعات خاصی را نمایش دهید، می‌توانید از مقدار e.HitTestResult.Index استفاده کنید. در اینجا ایندکس نزدیک‌ترین نقطه به محل کلیک کاربر یافت می‌شود.

              تعاریف اولیه سری دوم نیز به همین ترتیب هستند:
                      readonly LineSeries _lineSeries2 = new LineSeries();
                      private void addLineSeries2()
                      {
                          _lineSeries2.MarkerType = MarkerType.Circle;
                          _lineSeries2.Title = "End";
                          _lineSeries2.StrokeThickness = 2;
                          _lineSeries2.MarkerSize = 3;
                          _lineSeries2.MouseDown += (s, e) =>
                          {
                              if (e.ChangedButton == OxyMouseButton.Left)
                              {
                                  PlotModel.Subtitle = "Index of nearest point in LineSeries: " + Math.Round(e.HitTestResult.Index);
                                  PlotModel.InvalidatePlot(false);
                              }
                          };
                          PlotModel.Series.Add(_lineSeries2);
                      }


              به روز رسانی دستی OxyPlot

              پس از نمایش اولیه OxyPlot، هر تغییری که در اطلاعات آن صورت گیرد، نمایش داده نخواهد شد. برای به روز رسانی آن فقط کافی است متد PlotModel.InvalidatePlot را فراخوانی نمائید. برای نمونه در متدهای فوق، کلیک ماوس، پس از رسم نمودار انجام می‌شود. بنابراین اگر نیاز است زیرعنوان نمودار تغییر کند، باید متد PlotModel.InvalidatePlot نیز فراخوانی گردد.


              ایجاد یک تایمر برای افزودن نقاط به صورت پویا

              در ادامه می‌خواهیم نقاطی را به صورت پویا به نمودار اضافه کنیم. نمایش یکباره نمودار، نکته‌ی خاصی ندارد. تنها کافی است توسط lineSeries1.Points.Add یک سری DataPoint را اضافه کنید. این نقاط در زمان نمایش View، به یکباره نمایش داده خواهند شد. اما در اینجا ابتدا یک چارت خالی نمایش داده می‌شود و سپس قرار است نقاطی به آن اضافه شوند.
                      private int _xMax;
                      private int _yMax;
                      private bool _haveNewPoints;
                      private void addPoints()
                      {
                          var timer = new DispatcherTimer {Interval = TimeSpan.FromSeconds(1)};
                          var rnd = new Random();
                          var x = 1;
                          updateXMax(x);
                          timer.Tick += (sender, args) =>
                          {
                              var y1 = rnd.Next(100);
                              updateYMax(y1);
                              _lineSeries1.Points.Add(new DataPoint(x, y1));
              
                              var y2 = rnd.Next(100);
                              updateYMax(y2);
                              _lineSeries2.Points.Add(new DataPoint(x, rnd.Next(y2)));
              
                              x++;
              
                              updateXMax(x);
                              _haveNewPoints = true;
                          };
                          timer.Start();
                      }
              
                      private void updateXMax(int value)
                      {
                          if (value > _xMax)
                          {
                              _xMax = value;
                          }
                      }
              
                      private void updateYMax(int value)
                      {
                          if (value > _yMax)
                          {
                              _yMax = value;
                          }
                      }
              چند نکته در اینجا حائز اهمیت هستند:
              - افزودن نقاط جدید توسط متدهای lineSeries1.Points.Add انجام می‌شوند.
              - مقادیر max محورهای x و y را نیز ذخیره می‌کنیم. اگر نقاط برنامه پویا نباشند، OxyPlot به صورت خودکار نمودار را با مقیاس درستی ترسیم می‌کند. اما اگر نقاط پویا باشند، نیاز است حداکثر محورهای x و y را به صورت دستی در آن تنظیم کنیم. به همین جهت متدهای updateXMax و updateYMax در اینجا فراخوانی شده‌اند.
              - به روز رسانی ظاهر چارت، توسط متد زیر انجام می‌شود:
                      private readonly Stopwatch _stopwatch = new Stopwatch();
                      private void updatePlot()
                      {
                          CompositionTarget.Rendering += (sender, args) =>
                          {
                              if (_stopwatch.ElapsedMilliseconds > _lastUpdateMilliseconds + 2000 && _haveNewPoints)
                              {
                                  if (_yMax > 0 && _xMax > 0)
                                  {
                                      _yAxis.Maximum = _yMax + 3;
                                      _xAxis.Maximum = _xMax + 1;
                                  }
              
                                  PlotModel.InvalidatePlot(false);
              
                                  _haveNewPoints = false;
                                  _lastUpdateMilliseconds = _stopwatch.ElapsedMilliseconds;
                              }
                          };
                      }
              کل کاری که در اینجا انجام شده، فراخوانی کنترل شده‌ی PlotModel.InvalidatePlot هر دو ثانیه یکبار است. CompositionTarget.Rendering بر اساس رندر View، عمل کرده و از آن می‌توان برای به روز رسانی نمایشی چارت استفاده کرد. اگر متد PlotModel.InvalidatePlot را دقیقا در زمان افزودن نقاط فراخوانی کنیم به CPU Usage بالایی خواهیم رسید. به همین جهت نیاز است فراخوانی آن کنترل شده و در فواصل زمانی مشخصی باشد. همچنین اگر نقطه‌ای اضافه نشده (بر اساس مقدار haveNewPoints)، به روز رسانی انجام نخواهد شد.
              نکته‌ی دیگری که در متد updatePlot فوق درنظر گرفته شده‌است، تغییر مقدار Maximum محورهای x و y بر اساس حداکثرهای نقاط اضافه شده‌است. به این ترتیب نمودار به صورت خودکار جهت نمایش کل اطلاعات، تغییر اندازه خواهد داد.
              البته همانطور که عنوان شد، تمام این تهمیدات برای نمایش نمودارهای بلادرنگ است. اگر کار مقدار دهی Points.Add را فقط یکبار در سازنده‌ی ViewModel انجام می‌دهید، نیازی به این نکات نخواهید داشت.

              کدهای کامل این مثال را از اینجا می‌توانید دریافت کنید:
              OxyPlotWpfTests.zip
              مطالب
              مروری بر Blazor (قسمت اول)

              Blazer یک فریمورک جدید تحت وب هست که این امکان را به برنامه نویسان دات نت میدهد تا از طریق Open Web Standards بتوانند کدهای خود را در مرورگر اجرا و تجربه جدیدی از ساخت برنامه‌های تک صفحه‌ای را داشته باشند. در این نوشتار قصد داریم ساختار و نحوه کارکرد این فناوری را بررسی نماییم. قبل از هر چیزی به دوران قبل از ایجاد Web Assembly برمی‌گردیم :

              همانطور که در شکل زیر می‌بینید، زمانی تنها جاوااسکریپت فرمانروای یک مرورگر محسوب می‌شد. در این حالت کدهای جاوااسکریپت به هر شکلی که نوشته شده باشند در اختیار parser قرار میگیرند  و یک درخت از کدهای نوشته شده ایجاد شده و از طریق یک کامپایلر، کد‌ها به سطح پایین‌تری مشابه بایت کدها تبدیل می‌گردند و سپس از طریق یک مفسر دسترسی به بخش‌های مختلف api یک مرورگر در اختیار این کدها قرار میگیرند تا کار مورد نظر انجام شود.

               

              در تصویر بعدی Web Assembly به بخش مفسر تزریق میشود و از طریق آن زبان‌های مختلف باید بر اساس Web Standard، به کدهای سطح‌های پایین‌تری کامپایل شوند. در اینجا این نکته مدنظر باشد که کدهایی که به سطح پایین‌تری کامپایل میشوند، تنها در داخل مرورگر شناخته شده میباشند و در خارج از دنیای وب قابل استفاده نیستند و نمیتوانند در سطح سیستم عامل قابل اجرا باشند. به همین جهت به شکل یک sandbox مورد استفاده قرار میگیرند و از این لحاظ، مشکلات امنیتی را در خارج از مرورگر ایجاد نمی‌کنند.

               

              در شکل سوم Blazor که ترکیبی از نام Browser + Razor میباشد اضافه میشود. Blazor در اینجا وظیفه دارد محتوای فایل دریافتی را که شامل کدهای  HTML و  CSS و جاوااسکریپت است، به کدهای قابل فهمی برای مرورگر تبدیل کند. سپس mono وارد کار میشود. همانطور که می‌دانید mono جهت پشتیبانی از اجرای چندسکویی پروژه‌های دات نت اضافه شده که در اینجا هم همان وظیفه را منتها برای مرورگرهای مختلف، دارد. بدین جهت مونوی کامپایل شده بر روی Web Assembly قرار میگیرد تا کدهای دریافتی را تفسیر نماید. Blazor در اینجا dll‌های لازم را در mono بارگذاری میکند و سپس mono کدها را برای Web Assembly تفسیر میکند.

               

                اگر در تصویر بالا درقت کنید دو فایل Blazor.js و mono.js نیز وجود دارند که یک ارتباط به صورت Introp layer با Web Assembly برقرار کرده‌اند. البته در حال حاضر این ارتباط توسط Web Assembly پشتیبانی نمی‌شود. در صورت پیاده سازی و پشتیبانی Web Assembly از این بخش، میتوان با جاوااسکریپت هم با آن ارتباط برقرار کرد و یک ارتباط دو طرفه‌ای بین کدهای js و دات نت برقرار نمود؛ بدین صورت میتوان در دات نت توابع js را صدا زد و در js توابع دات نت صدا زده شوند.

              همچنین مایکروسافت تنها به استفاده از Web Assembly اکتفا نکرده و از طریق SignalR نیز این  بستر را فراهم کرده است. با ایجاد یک سوکت به سمت سرور، تغییرات صفحه در سمت سرور، محاسبه و سپس بازگشت داده می‌شوند. در این حالت نیازی به ارسال فایل‌های dll نسبت به روش قبل نمی‌باشد. برای استفاده از این حالت میتوانید از بین گزینه‌های موجود در ایجاد پروژه، Blazor Server-side را مورد استفاده قرار دهید. البته این روش هم مزایا و معایب خودش را دارد.

              جهت مقایسه این دو بخش به بررسی نکات مثبت و منفی میپردازیم:
              1- در حالت استفاده از Web Assembly، حجمی حدود نزدیک به دو مگابایت بایدجابجا شود؛ ولی در حال سمت سرور، حجم صفحه حدود 100 کیلوبایت خواهد شد.
              2- در حالت سمت سرور، تغییرات به دلیل رفت و برگشت به سرور با کمی تاخیر روبرو میشوند.
              3- در حالت سمت سرور کارکرد آفلاین از دست میرود.
              4- در حالت سرور، به دلیل اینکه همه کارها سمت سرور انجام میشود، ترافیک سرور را بالاتر میبرند.
              5- استفاده از حالت سرور، معماری ساده‌تر و پیچیدگی‌های کمتری در سمت کلاینت دارد.
              بازخوردهای دوره
              ارتباطات بلادرنگ و SignalR
              در اینجا
              - در سمت کلاینت فایروال مانعی نخواهد بود چون ارتباطات از طریق مرورگر (هم می‌تواند) انجام می‌شود.
              - باز هم نهایتا از سوکت‌ها استفاده خواهد شد اما در سطحی بالاتر و بدون درگیری با جزئیات آن‌ها. اینبار یک فریم ورک آماده، تست شده و تهیه شده برفراز سوکت‌های دات نت و ویندوز در اختیار شما است. به علاوه این فریم ورک فراتر است از صرفا برقراری ارتباط و ارسال داده، بلکه حالت امکان اجرای متدهای خاصی در سمت کلاینت یا سرور را هم دارا است (بحث قسمت بعد).
              - تنوع کلاینت‌ها. محدود به یک برنامه ویندوزی نخواهید بود. مثلا امکان استفاده از یک کلاینت jQuery، که برای اجرا، نیازی به سطح دسترسی خاصی ندارد، یا حتی یک کلاینت سیلورلایت یا اندروید و غیره هم برای آن تهیه کرده‌اند.
              - امکان استفاده از IIS به عنوان سرور. همین مساله یعنی درگیر نشدن با مسایلی مانند مقیاس پذیری، مدیریت تعداد کانکشن‌های بالا و امثال آن.
              - امکان یکپارچه کردن یک برنامه سرویس دهنده هاب با یک برنامه ASP.NET در کنار هم در یک پروژه.
              و ...
              مطالب
              WPF4 و ویندوز 7 : به خاطر سپاری لیست آخرین فایل‌های گشوده شده توسط برنامه

              اگر به برنامه‌های جدید نوشته شده برای ویندوز 7 دقت کنیم، از یک سری امکانات مخصوص آن جهت بهبود دسترسی پذیری به قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهند، استفاده شده است. برای مثال برنامه‌ی OneNote مجموعه‌ی آفیس را در نظر بگیرید. اگر بر روی آیکون آن در نوار وظیفه‌ی ویندوز کلیک راست کنیم، لیست آخرین فایل‌های گشوده شده توسط آن مشخص است و با کلیک بر روی هر کدام، به سادگی می‌توان این فایل را گشود. یک چنین قابلیتی در منوی آغازین ویندوز نیز تعبیه شده است (شکل‌های زیر):




              خبر خوب اینکه برای اضافه کردن این قابلیت به برنامه‌های WPF4 نیازی به کد نویسی نیست و این موارد که تحت عنوان استفاده از Jump list ویندوز 7 تعریف شده‌اند، با کمی دستکاری فایل App.Xaml برنامه، فعال می‌گردند:

              <Application x:Class="WpfApplication1.App"
              xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
              xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
              StartupUri="MainWindow.xaml">
              <Application.Resources>
              </Application.Resources>
              <JumpList.JumpList>
              <JumpList ShowRecentCategory="True" />
              </JumpList.JumpList>
              </Application>
              همین! از این پس هر فایلی که توسط برنامه‌ی شما با استفاده از common file dialog boxes باز شود به صورت خودکار به لیست مذکور اضافه می‌گردد (بدیهی است Jump lists جزو ویژگی‌های ویندوز 7 است و در سایر سیستم عامل‌ها ندید گرفته خواهد شد).


              سؤال: من اینکار را انجام دادم ولی کار نمی‌کنه!؟

              پاسخ: بله. کار نمی‌کنه! این قابلیت تنها زمانی فعال خواهد شد که علاوه بر نکته‌ی فوق، پسوند فایل یا فایل‌هایی نیز به برنامه‌ی شما منتسب شده باشد. این انتساب‌ها مطلب جدیدی نیست و در تمام برنامه‌های ویندوزی باید توسط بکارگیری API ویندوز مدیریت شود. قطعه کد زیر اینکار را انجام خواهد داد:
              using System;
              using System.Runtime.InteropServices;
              using Microsoft.Win32;

              namespace Common.Files
              {
              //from : http://www.devx.com/vb2themax/Tip/19554?type=kbArticle&trk=MSCP
              public class FileAssociation
              {
              const int ShcneAssocchanged = 0x8000000;
              const int ShcnfIdlist = 0;

              public static void CreateFileAssociation(
              string extension,
              string className,
              string description,
              string exeProgram)
              {
              // ensure that there is a leading dot
              if (extension.Substring(0, 1) != ".")
              extension = string.Format(".{0}", extension);

              try
              {
              if (IsAssociated(extension)) return;

              // create a value for this key that contains the classname
              using (var key1 = Registry.ClassesRoot.CreateSubKey(extension))
              {
              if (key1 != null)
              {
              key1.SetValue("", className);
              // create a new key for the Class name
              using (var key2 = Registry.ClassesRoot.CreateSubKey(className))
              {
              if (key2 != null)
              {
              key2.SetValue("", description);
              // associate the program to open the files with this extension
              using (var key3 = Registry.ClassesRoot.CreateSubKey(string.Format(@"{0}\Shell\Open\Command", className)))
              {
              if (key3 != null) key3.SetValue("", string.Format(@"{0} ""%1""", exeProgram));
              }
              }
              }
              }
              }

              // notify Windows that file associations have changed
              SHChangeNotify(ShcneAssocchanged, ShcnfIdlist, 0, 0);
              }
              catch (Exception ex)
              {
              //todo: log ...
              }
              }

              // Return true if extension already associated in registry
              public static bool IsAssociated(string extension)
              {
              return (Registry.ClassesRoot.OpenSubKey(extension, false) != null);
              }

              [DllImport("shell32.dll")]
              public static extern void SHChangeNotify(int wEventId, int uFlags, int dwItem1, int dwItem2);
              }
              }
              و مثالی از نحوه‌ی استفاده از آن:
              private static void createFileAssociation()
              {
              var appPath = Assembly.GetExecutingAssembly().Location;
              FileAssociation.CreateFileAssociation(".xyz", "xyz", "xyz File",
              appPath
              );
              }
              لازم به ذکر است که این کد در ویندوز 7 فقط با دسترسی مدیریتی قابل اجرا است (کلیک راست و اجرا به عنوان ادمین) و در سایر حالات با خطای Access is denied متوقف خواهد شد. به همین جهت بهتر است برنامه‌ی نصاب مورد استفاده این نوع انتسابات را مدیریت کند؛ زیرا اکثر آن‌ها با دسترسی مدیریتی است که مجوز نصب را به کاربر جاری خواهند داد. اگر از فناوری Click once استفاده می‌کنید به این مقاله و اگر برای مثال از NSIS کمک می‌گیرید به این مطلب مراجعه نمائید.


              سؤال: من این کارها را هم انجام دادم. الان به چه صورت از آن‌ استفاده کنم؟

              زمانیکه کاربری بر روی یکی از این فایل‌های ذکر شده در لیست آخرین فایل‌های گشوده شده توسط برنامه کلیک کند، آدرس این فایل به صورت یک آرگومان به برنامه ارسال خواهد شد. برای مدیریت آن در WPF باید به فایل App.Xaml.cs مراجعه کرده و چند سطر زیر را به آن افزود:
                  public partial class App
              {
              public App()
              {
              this.Startup += appStartup;
              }

              void appStartup(object sender, StartupEventArgs e)
              {
              if (e.Args.Any())
              {
              this.Properties["StartupFileName"] = e.Args[0];
              }
              }
              //...

              در این کد، e.Args حاوی مسیر فایل انتخابی است. برای مثال در اینجا مقدار آن به خاصیت StartupFileName انتساب داده شده است. این خاصیت در برنامه‌های WPF به صورت یک خاصیت عمومی تعریف شده است و در سراسر برنامه (مثلا در رخداد آغاز فرم اصلی آن یا هر جای دیگری) به صورت زیر قابل دسترسی است:
              var startupFileName = Application.Current.Properties["StartupFileName"];

              سؤال: برنامه‌ی من از OpenFileDialog برای گشودن فایل‌ها استفاده نمی‌کند. آیا راه دیگری برای افزودن مسیرهای باز شده به Jump lists ویندوز 7 وجود دارد؟

              پاسخ: بله. همانطور که می‌دانید عناصر XAML با اشیاء دات نت تناظر یک به یک دارند. به این معنا که JumpList تعریف شده در ابتدای این مطلب در فایل App.XAML ، دقیقا معادل کلاسی به همین نام در دات نت فریم ورک است (تعریف شده در فضای نام System.Windows.Shell) و با کد نویسی نیز قابل دسترسی و مدیریت است. برای مثال:
              var jumpList = JumpList.GetJumpList(App.Current);
              var jumpPath = new JumpPath();
              jumpPath.Path = "some path goes here....";
              // If the CustomCategory property is null
              // or Empty, the item is added to the Tasks category
              jumpPath.CustomCategory = "Files";
              JumpList.AddToRecentCategory(jumpPath);
              jumpList.Apply();
              به همین ترتیب،‌ JumpPath ذکر شده در کدهای فوق، در کدهای XAML نیز قابل تعریف است:
              <Application x:Class="Win7Wpf4.App"
              xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
              xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
              StartupUri="MainWindow.xaml">
              <Application.Resources>
              </Application.Resources>
              <JumpList.JumpList>
              <JumpList ShowRecentCategory="True">
              <JumpPath
              CustomCategory="Files"
              Path="Some path goes here..."
              />
              </JumpList>
              </JumpList.JumpList>
              </Application>

              نظرات مطالب
              خلاصه‌ای کوتاه در مورد WinRT
              Miguel de Icaza در وبلاگش در مورد Async API اینچنین گفته :

              With WinRT, Microsoft has followed a simple rule: if an API is expected to
              take more than 50 milliseconds to run, the API is asynchronous. (http://tirania.org/blog/archive/2011/Sep-15.html)ظاهراً عملیاتها به طور خودکار تبدیل به عملیات Asynchronous نمی‌شوند بلکه اگر یک API قرار باشد بیشتر از 50 میلی ثانیه طول بکشد باید انتظار داشته باشیم که فقط امکان فراخوانی به شکل Asynchronous را داشته باشد.
              مطالب
              Roslyn #4
              بررسی API کامپایل Roslyn

              Compilation API، یک abstraction سطح بالا از فعالیت‌های کامپایل Roslyn است. برای مثال در اینجا می‌توان یک اسمبلی را از Syntax tree موجود، تولید کرد و یا جایگزین‌هایی را برای APIهای قدیمی CodeDOM و Reflection Emit ارائه داد. به علاوه این API امکان دسترسی به گزارشات خطاهای کامپایل را میسر می‌کند؛ به همراه دسترسی به اطلاعات Semantic analysis. در مورد تفاوت Syntax tree و Semantics در قسمت قبل بیشتر بحث شد.
              با ارائه‌ی Roslyn، اینبار کامپایلرهای خط فرمان تولید شده مانند csc.exe، صرفا یک پوسته بر فراز Compilation API آن هستند. بنابراین دیگر نیازی به فراخوانی Process.Start بر روی فایل اجرایی csc.exe مانند یک سری کتابخانه‌های قدیمی نیست. در اینجا با کدنویسی، به تمام اجزاء و تنظیمات کامپایلر، دسترسی وجود دارد.


              کامپایل پویای کد توسط Roslyn

              برای کار با API کامپایل، سورس کد، به صورت یک رشته در اختیار کامپایلر قرار می‌گیرد؛ به همراه تنظیمات ارجاعاتی به اسمبلی‌هایی که نیاز دارد. سپس کار کامپایلر شروع خواهد شد و شامل مواردی است مانند تبدیل متن دریافتی به Syntax tree و همچنین تبدیل مواردی که اصطلاحا به آن‌ها Syntax sugars گفته می‌شود مانند خواص get و set دار به معادل‌های اصلی آن‌ها. در اینجا کار Semantic analysis هم انجام می‌شود و شامل تشخیص حوزه‌ی دید متغیرها، تشخیص overloadها و بررسی نوع‌های بکار رفته‌است. در نهایت کار تولید فایل باینری اسمبلی، از اطلاعات آنالیز شده صورت می‌گیرد. البته خروجی کامپایلر می‌تواند اسمبلی‌های exe یا dll، فایل XML مستندات اسمبلی و یا فایل‌های .netmudule و .winmdobj مخصوص WinRT هم باشد.
              در ادامه، اولین مثال کار با Compilation API را مشاهده می‌کنید. پیشنیاز اجرای آن همان مواردی هستند که در قسمت قبل بحث شدند. یک برنامه‌ی کنسول ساده‌ی .NET 4.6 را آغاز کرده و سپس بسته‌ی نیوگت Microsoft.CodeAnalysis را در آن نصب کنید. در ادامه کدهای ذیل را به پروژه‌ی آماده شده اضافه کنید:
              static void firstCompilation()
              {
                  var tree = CSharpSyntaxTree.ParseText("class Foo { void Bar(int x) {} }");
               
                  var mscorlibReference = MetadataReference.CreateFromFile(typeof (object).Assembly.Location);
               
                  var compilationOptions = new CSharpCompilationOptions(OutputKind.DynamicallyLinkedLibrary);
               
                  var comp = CSharpCompilation.Create("Demo")
                                              .AddSyntaxTrees(tree)
                                              .AddReferences(mscorlibReference)
                                              .WithOptions(compilationOptions);
               
                  var res = comp.Emit("Demo.dll");
               
                  if (!res.Success)
                  {
                      foreach (var diagnostic in res.Diagnostics)
                      {
                          Console.WriteLine(diagnostic.GetMessage());
                      }
                  }
              }
              در اینجا نحوه‌ی کامپایل پویای یک قطعه کد متنی سی‌شارپ را به DLL معادل آن مشاهده می‌کنید. مرحله‌ی اول اینکار، تولید Syntax tree از رشته‌ی متنی دریافتی است. سپس متد CSharpCompilation.Create یک وهله از Compilation API مخصوص #C را آغاز می‌کند. این API به صورت Fluent طراحی شده‌است و می‌توان سایر قسمت‌های آن‌را به همراه یک دات پس از ذکر متد، به طول زنجیره‌ی فراخوانی، اضافه کرد. برای نمونه در این مثال، نحوه‌ی افزودن ارجاعی را به اسمبلی mscorlib که System.Object در آن قرار دارد و همچنین ذکر نوع خروجی DLL یا DynamicallyLinkedLibrary را ملاحظه می‌کنید. اگر این تنظیم ذکر نشود، خروجی پیش فرض از نوع .exe خواهد بود و اگر mscorlib را اضافه نکنیم، نوع int سورس کد ورودی، شناسایی نشده و برنامه کامپایل نمی‌شود.
              متدهای تعریف شده توسط Compilation API به یک s جمع، ختم می‌شوند؛ به این معنا که در اینجا در صورت نیاز، چندین Syntax tree یا ارجاع را می‌توان تعریف کرد.
              پس از وهله سازی Compilation API و تنظیم آن، اکنون با فراخوانی متد Emit، کار تولید فایل اسمبلی نهایی صورت می‌گیرد. در اینجا اگر خطایی وجود داشته باشد، استثنایی را دریافت نخواهید کرد. بلکه باید خاصیت Success نتیجه‌ی آن‌را بررسی کرده و درصورت موفقیت آمیز نبودن عملیات، خطاهای دریافتی را از مجموعه‌ی Diagnostics آن دریافت کرد. کلاس Diagnostic، شامل اطلاعاتی مانند محل سطر و ستون وقوع مشکل و یا پیام متناظر با آن است.


              معرفی مقدمات Semantic analysis

              Compilation API به اطلاعات Semantics نیز دسترسی دارد. برای مثال آیا Type A قابل تبدیل به Type B هست یا اصلا نیازی به تبدیل ندارد و به صورت مستقیم قابل انتساب هستند؟ برای درک بهتر این مفهوم نیاز است یک مثال را بررسی کنیم:
                      static void semanticQuestions()
                      {
                          var tree = CSharpSyntaxTree.ParseText(@"
              using System;
               
              class Foo
              {
                  public static explicit operator DateTime(Foo f)
                  {
                      throw new NotImplementedException();
                  }
               
                  void Bar(int x)
                  {
                  }
              }");
               
                          var mscorlib = MetadataReference.CreateFromFile(typeof (object).Assembly.Location);
                          var options = new CSharpCompilationOptions(OutputKind.DynamicallyLinkedLibrary);
                          var comp = CSharpCompilation.Create("Demo").AddSyntaxTrees(tree).AddReferences(mscorlib).WithOptions(options);
                          // var res = comp.Emit("Demo.dll");
               
                          // boxing
                          var conv1 = comp.ClassifyConversion(
                              comp.GetSpecialType(SpecialType.System_Int32),
                              comp.GetSpecialType(SpecialType.System_Object)
                              );
               
                          // unboxing
                          var conv2 = comp.ClassifyConversion(
                              comp.GetSpecialType(SpecialType.System_Object),
                              comp.GetSpecialType(SpecialType.System_Int32)
                              );
               
                          // explicit reference conversion
                          var conv3 = comp.ClassifyConversion(
                              comp.GetSpecialType(SpecialType.System_Object),
                              comp.GetTypeByMetadataName("Foo")
                              );
               
                          // explicit user-supplied conversion
                          var conv4 = comp.ClassifyConversion(
                              comp.GetTypeByMetadataName("Foo"),
                              comp.GetSpecialType(SpecialType.System_DateTime)
                              );
                      }
              تا سطر CSharpCompilation.Create این مثال، مانند قبل است و تا اینجا به Compilation API دسترسی پیدا کرده‌ایم. پس از آن می‌خواهیم یک Semantic analysis مقدماتی را انجام دهیم. برای این منظور می‌توان از متد ClassifyConversion استفاده کرد. این متد یک نوع مبداء و یک نوع مقصد را دریافت می‌کند و بر اساس اطلاعاتی که از Compilation API بدست می‌آورد، می‌تواند مشخص کند که برای مثال آیا نوع کلاس Foo قابل تبدیل به DateTime هست یا خیر و اگر هست چه نوع تبدیلی را نیاز دارد؟


              برای مثال نتیجه‌ی بررسی آخرین تبدیل انجام شده در تصویر فوق مشخص است. با توجه به تعریف public static explicit operator DateTime در سورس کد مورد آنالیز، این تبدیل explicit بوده و همچنین user defined. به علاوه متدی هم که این تبدیل را انجام می‌دهد، مشخص کرده‌است.
              مطالب
              تغییرات دسترسی به کدها در دات نت 4

              دو پروژه‌ی سورس باز XML RPC و Log4Net برای اجرا شدن در برنامه‌های دات نت 4 نیاز به اندکی تغییر در هر دو برنامه‌ی فراخوان و اسمبلی‌های آن‌ها دارند که در ادامه توضیحات مربوطه ارائه خواهند شد.

              اگر یک پروژه‌ی جدید دات نت 4 را آغاز کنید و سپس ارجاعی را به یکی از اسمبلی‌های ذکر شده اضافه نمائید، اولین خطایی را که حین استفاده مشاهده خواهید نمود، مورد زیر است:
              Could not resolve assembly "System.Web".
              The assembly is not in the currently targeted framework ".NETFramework,Version=v4.0,Profile=Client".
              Please remove references to assemblies not in the targeted framework or consider retargeting your project.
              علت هم اینجا است که در تنظیمات پروژه‌ها‌ی جدید مبتنی بر دات نت 4، پیش فرض Target framework انتخابی توسط VS.NET 2010 از نوع Client profile است؛ که صرفا جهت کاهش حجم دات نت فریم ورک مورد نیاز این نوع برنامه‌ها طراحی شده است. در این پروفایل ساده شده، اسمبلی System.Web وجود ندارد. بنابراین جهت استفاده از کتابخانه‌های XML RPC و یا Log4Net نیاز است تا در خواص پروژه، Target framework را بر روی دات نت فریم ورک 4 کامل قرار داد تا خطای فوق برطرف شود.

              خطای دومی که حین کار با کتابخانه‌های XML RPC و یا Log4Net در یک برنامه‌ی دات نت 4 حتما با آن مواجه خواهید شد در ادامه ذکر گردیده است:
              Inheritance security rules violated while overriding member:
              GetObjectData(System.Runtime.Serialization.SerializationInfo, System.Runtime.Serialization.StreamingContext),
              Security accessibility of the overriding method must match the security accessibility of the method being overriden.
              متد ISerializable.GetObjectData با ویژگی SecurityCritical در دات نت فریم ورک مزین شده است. با تغییرات امنیتی صورت گرفته در دات نت 4، متدی که این متد را تحریف می‌کند نیز باید با همان سطح دسترسی متد virtual اصلی معرفی گردد و گرنه برنامه اجرا نخواهد شد. البته این مشکل ما نیست؛ مشکل سازندگان کتابخانه‌های ذکر شده است! ولی خوب تا این لحظه برای مثال کتابخانه XML RPC برای دات نت 4 به روز نشده است ولی سورس کامل آن در دسترس است.
              برای رفع این مشکل ابتدا سورس این کتابخانه‌ها را دریافت کرده و سپس در فایل AssemblyInfo.cs آن‌ها یک سطر زیر را حذف نموده و پروژه را مجددا کامپایل کنید:
              [assembly: AllowPartiallyTrustedCallers]
              علت وجود این ویژگی‌ در کتابخانه‌های ذکر شده این است که بتوان از آن‌ها در محیط‌های اصطلاحا partially trusted (برای مثال هر برنامه‌ای که در internet zone یا intranet zone اجرا می‌شود) استفاده کرد. در دات نت 4 با تغییرات انجام شده معنای AllowPartiallyTrustedCallers به security-transparency تغییر کرده است. بنابراین با قید آن یا باید هر جایی که متد GetObjectData ذکر شده در این کتابخانه‌ها تحریف می‌شود، ویژگی SecurityCritical را صریحا اعمال کرد یا اینکه می‌توان AllowPartiallyTrustedCallers را حذف کرده و وظیفه‌ی انجام آن‌را به CLR محول نمود.


              برای مطالعه بیشتر:
              Using Libraries from Partially Trusted Code
              Security Changes in the .NET Framework 4
              TypeLoadException based on Security-Transparent Code, Level 2
              Making log4net run on .NET 4.0

              مطالب
              آشنایی با CLR: قسمت دهم
              در سلسله مقالات قبلی ما فصل اول از بخش اول را به پایان بردیم و مبحث آشنایی با CLR و نحوه‌ی اجرای برنامه را یاد گرفتیم. در این سلسله مقالات که مربوط به فصل دوم از بخش اول است، در مورد نحوه‌ی ساخت و توزیع برنامه صحبت می‌کنیم.

              در طی این سال‌ها ویندوز به ناپایداری و پپیچیدگی متهم شده است. صرف نظر از این که ویندوز شایستگی این اتهامات را دارد یاخیر، این اتهامات نتیجه‌ی چند عامل است:
              اول از همه برنامه‌ها از dll هایی استفاده می‌کنند که بسیاری از آن‌ها نوشته‌ی برنامه نویسانشان نیست و توسط توسعه دهندگان دیگر ارائه شده‌اند و توسعه دهندگان مربوطه نمی‌توانند صد در صد مطمئن شوند که افراد دیگر، به چه نحوی از dll آن‌ها استفاده می‌کنند و در عمل ممکن هست باعث دردسرهای زیادی شود که البته این نوع مشکلات عموما از قبل خودشان را نشان نمی‌دهند، چرا که توسط سازنده‌ی برنامه تست و دیباگ شده‌اند.
              موقعی کاربرها بیشتر دچار دردسر می‌گردند که برنامه‌های خودشان را به روز می‌کنند و عموما شرکت‌ها در آپدیت‌ها، فایل‌های جدید زیادی را روی سیستم کاربر منتقل می‌کنند که ممکن هست سازگاری با فایل‌های قبلی موجود نداشته باشند و از آنجا که همیشه تست این مورد برای توسعه دهنده امکان ندارد، به مشکلاتی بر می‌خورند و نمی‌توانند صد در صد مطمئن باشند که تغییرات جدید باعث تاثیر ناخوشایند نمی‌شود.
              مطمئن هستم شما بسیاری از این مشکلات را دیده‌اید که کاربری یک برنامه را نصب می‌کند و شما متوجه می‌شوید که یک برنامه‌ی از قبل نصب شده به خاطر آن دچار مشکل می‌شود و این مورد به DLL hell مشهور هست. این مورد باعث ایجاد ترس و لرز برای کاربر شده تا با دقت بیشتری به نصب برنامه‌ها بپردازد.

              دومین مورد مربوط به نصب برنامه‌ها است که متهم به پیچیدگی است. امروزه هر برنامه‌ای که روی سیستم نصب می‌شود، بر همه جای سیستم تاثیر می‌گذارد. یک برنامه را نصب می‌کنید و به هر دایرکتوری تعدادی فایل کپی می‌شود. تنظیمات ریجستری را آپدیت می‌کند، یک آیکن روی دسکتاپ و یکی هم start menu یا مترو را اضافه می‌کند. به این معنی که یک نصب کننده به عنوان یک موجودیت واحد شناخته نمی‌شود. شما نمی‌تونید راحت از یک برنامه بکاپ بگیرید. باید فایل‌های مختلفش را جمع آوری کنید و تنظیمات ریجیستری را ذخیره کنید. عدم امکان انتقال یک برنامه به یک سیستم دیگر هم وجود دارد که باید مجدد برنامه را نصب کنید و نکته‌ی نهایی، حذف برنامه که گاهی اوقات حذف کامل نیست و به شکل نامنظم و کثیفی اثراتش را به جا می‌گذارد.

              سومین مورد امنیت هست. موقعی که کاربر برنامه‌ای را نصب می‌کند انواع فایل‌ها از شرکت و تولید کننده‌های مختلف روی سیستم نصب می‌شوند. گاهی اوقات برنامه‌ها بعضی از فایل هایشان را از روی اینترنت دریافت می‌کنند و کاربر اصلا متوجه موضوع نمی‌شود و این فایل‌ها می‌توانند هر کاری از حذف فایل از روی سیستم گرفته تا ارسال ایمیل را انجام بدهند که این موارد باعث وحشت کاربرها از نصب یک برنامه‌ی جدید می‌شود که این مورد را با قرار دادن یک سیستم امنیت داخلی با اجازه و عدم اجازه کاربر می‌شود تا حدی رفع کرد.

              دات نت فریمورک هم این معضل را به طور عادی در زمینه‌ی DLL hellدارد که در فصل آتی حل آن بررسی خواهد شد. ولی بر خلاف COM، نوع‌های موجود در دات نت نیازی به ذخیره تنظیمات در ریجستری ندارند؛ ولی متاسفانه لینک‌های میانبر هنوز وجود دارند. در زمینه امنیت دات نت شامل یک مدل امنیتی به نام Code Access security می‌باشد؛ از آنجا که امنیت ویندوز بر اساس هویت کاربر تامین می‌شود. code access security به برنامه‌های میزبان مثل sql server اجازه می‌دهد که مجوز مربوطه را خودشان بدهند تا بدین صورت بر اعمال کامپوننت‌های بار شده نظارت داشته باشند که البته این مجوز‌ها در حد معمولی و اندک هست. ولی اگر برنامه خود میزبان که به طور محلی روی سیستم نصب می‌شوند، باشد دسترسی کاملب به مجوزها را دارد. پس بدین صورت کاربر این اجازه را دارد که بر آن چیزی که روی سیستم نصب یا اجرا می‌شود، نظارت داشته باشه تا کنترل سیستم به طور کامل در اختیار او باشد.
              در قسمت بعدی با نحوه توزیع برنامه آشنا خواهیم شد.