When a VM is loaded, it contains
- Windows 10, version 2004 (10.0.19041.0)
- Windows 10 SDK, version 2004 (10.0.19041.0)
- Visual Studio 2019 (latest as of 6/15/20) with the UWP, .NET desktop, and Azure workflows enabled and also includes the Windows Template Studio extension
- Visual Studio Code (latest as of 6/15/20)
- Windows Subsystem for Linux enabled with Ubuntu installed
- Developer mode enabled
ابزارهای پیش نیاز:
در اولین قدم، برنامهی متن باز Visual Studio Code را از اینجا دانلود و نصب کنید. برنامهی Visual Studio Code که در ادامهی فعالیتهای جدید متن باز مایکروسافت به بازار عرضه شده است، سریع، سبک و کاملا قابل توسعه و سفارشی سازی است و از اکثر زبانهای معروف پشتیبانی میکند.
در قدم بعدی، شما باید NET Core. را از اینجا (64 بیتی) دانلود و نصب کنید.
.NET Core چیست؟
NET Core. در واقع پیاده سازی بخشی از NET. اصلی است که به صورت متن باز در حال توسعه میباشد و بر روی لینوکس و مکینتاش هم قابل اجراست. موتور اجرای دات نت کامل CLR نام دارد و NET Core. نیز دارای موتور اجرایی CoreCLR است و شامل فریمورک CoreFX میباشد.
در حال حاضر شما میتوانید با استفاده از NET Core. برنامههای کنسولی و تحت وب با ASP.NET 5 بنویسید و احتمالا در آینده میتوان امیدوار بود که از ساختارهای پیچیدهتری مثل WPF نیز پشتیبانی کند.
پس از آنکه NET Core. را دانلود و نصب کردید، جهت شروع پروژه، یک پوشه را در یکی از درایوها ساخته (در این مثال E:\Projects\EF7-SQLite-NETCore) و Command prompt را در آنجا باز کنید. سپس دستورات زیر را به ترتیب اجرا کنید:
dotnet restore
dotnet run
- NuGet.Config (این فایل، تنظیمات مربوط به نیوگت را جهت کشف و دریافت وابستگیهای پروژه، شامل میشود)
- Program.cs (این فایل سی شارپ حاوی کد برنامه است)
- project.json (این فایل حاوی اطلاعات پلتفرم هدف و لیست وابستگیهای پروژه است)
دستور dotnet restore بر اساس لیست وابستگیها و پلتفرم هدف، وابستگیهای لازم را از مخزن نیوگت دریافت میکند. (در صورتی که در هنگام اجرای این دستور با خطای NullReferenceException مواجه شدید از دستور dnu restore استفاده کنید. این خطا در گیت هاب در حال بررسی است)
دستور dotnet run هم سورس برنامه را کامپایل و اجرا میکند. در صورتی که پیام Hello World را مشاهده کردید، یعنی برنامهی شما تحت NET Core. با موفقیت اجرا شده است.
توسعهی پروژه با Visual Studio Code
در ادامه، قصد داریم پروژهی HelloWorld را تحت Visual Studio Code باز کرده و تغییرات بعدی را در آنجا اعمال کنیم. پس از باز کردن Visual Studio Code از منوی File گزینهی Open Folder را انتخاب کنید و پوشهی حاوی پروژه (EF7-SQLite-NETCore) را انتخاب کنید. اکنون پروژهی شما تحت VS Code باز شده و قابل ویرایش است.
سپس از لیست فایلهای پروژه، فایل project.json را باز کرده و در بخش "dependencies" یک ردیف را برای EntityFramework.SQLite به صورت زیر اضافه کنید. به محض افزودن این خط در project.json و ذخیرهی آن، در صورتیکه قبلا این وابستگی دریافت نشده باشد، Visual Studio Code با نمایش یک هشدار در بالای برنامه به شما امکان دریافت اتوماتیک این وابستگی را میدهد. در نتیجه کافیست دکمهی Restore را زده و منتظر شوید تا وابستگی EntityFramework.SQLite از مخزن ناگت دانلود و برای پروژهی شما تنظیم شود.
"EntityFramework.SQLite": "7.0.0-rc1-final"
پس از کامل شدن این مرحله، در پروژههای بعدی تمام ارجاعات به وابستگیهای دریافت شده، از طریق مخزن موجود در سیستم خود شما، برطرف خواهد شد و نیاز به دانلود مجدد وابستگیها نیست.
اکنون همهی موارد، جهت توسعهی پروژه آماده است. ماوس خود را بر روی ریشهی پروژه در VS Code قرار داده و New Folder را انتخاب کنید و نام Models را برای آن تایپ کنید. این پوشه قرار است مدل کلاسهای پروژه را شامل شود. در اینجا ما یک مدل به نام Book داریم و نام کانتکست اصلی پروژه را هم LibraryContext گذاشتهایم.
بر روی پوشهی Models راست کلیک کرده و گزینهی New File را انتخاب کنید. سپس فایلهای Book.cs و LibraryContext.cs را ایجاد کرده و کدهای زیر را برای مدل و کانتکست، در درون این دو فایل قرار دهید.
Book.cs
namespace Models { public class Book { public int ID { get; set; } public string Title { get; set; } public string Author{get;set;} public int PublishYear { get; set; } } }
using Microsoft.Data.Entity; using Microsoft.Data.Sqlite; namespace Models { public class LibraryContext : DbContext { protected override void OnConfiguring(DbContextOptionsBuilder optionsBuilder) { var connectionStringBuilder = new SqliteConnectionStringBuilder { DataSource = "test.db" }; var connectionString = connectionStringBuilder.ToString(); var connection = new SqliteConnection(connectionString); optionsBuilder.UseSqlite(connection); } public DbSet<Book> Books { get; set; } } }
در قدم آخر هم کافیست که فایل Program.cs را تغییر دهید و مقادیری را در دیتابیس ذخیره و بازخوانی کنید.
using System; using Models; namespace ConsoleApplication { public class Program { public static void Main(string[] args) { Console.WriteLine("EF7 + Sqlite with the taste of .NET Core"); try { using (var context = new LibraryContext()) { context.Database.EnsureCreated(); var book1 = new Book() { Title = "Adaptive Code via C#: Agile coding with design patterns and SOLID principles ", Author = "Gary McLean Hall", PublishYear = 2014 }; var book2 = new Book() { Title = "CLR via C# (4th Edition)", Author = "Jefrey Ritcher", PublishYear = 2012 }; context.Books.Add(book1); context.Books.Add(book2); context.SaveChanges(); ReadData(context); } Console.WriteLine("Press any key to exit ..."); Console.ReadKey(); } catch (Exception ex) { Console.WriteLine($"An exception occured: {ex.Message}\n{ex.StackTrace}"); } } private static void ReadData(LibraryContext context) { Console.WriteLine("Books in database:"); foreach (var b in context.Books) { Console.WriteLine($"Book {b.ID}"); Console.WriteLine($"\tName: {b.Title}"); Console.WriteLine($"\tAuthor: {b.Author}"); Console.WriteLine($"\tPublish Year: {b.PublishYear}"); Console.WriteLine(); } } } }
جهت اجرای برنامه کافیست Command prompt را در آدرس پروژه باز کرده و دستور dotnet run را اجرا کنید. پروژهی شما کامپایل و اجرا میشود و خروجی مشابه زیر را مشاهده خواهید کرد. اگر برنامه را مجددا اجرا کنید، به جای دو کتاب اطلاعات چهار کتاب نمایش داده خواهد شد؛ چرا که در هر مرحله اطلاعات دو کتاب در دیتابیس درج میشود.
اگر به پوشهی bin که در پوشهی پروژه ایجاد شده است، نگاهی بیندازید، خبری از فایل باینری نیست. چرا که در لحظه، تولید و اجرا شده است. جهت build کردن پروژه و تولید فایل باینری کافیست دستور dotnet build را اجرا کنید، تا فایل باینری در پوشهی bin ایجاد شود.
جهت انتشار برنامه میتوانید دستور dotnet publish را اجرا کنید. این دستور نه تنها برنامه، که تمام وابستگیهای مورد نیاز آن را برای اجرای در یک پلتفرم خاص تولید میکند. برای مثال بعد از اجرای این دستور یک پوشهی win7-x64 حاوی 211 فایل در مجموع تولید شده است که تمامی وابستگیهای این پروژه را شامل میشود.
در واقع این پوشه تمام وابستگیهای مورد نیاز پروژه را همراه خود دارد و در نتیجه جهت اجرای این برنامه برخلاف برنامههای معمولی دات نت، دیگر نیازی به نصب هیچ وابستگی مجزایی نیست و حتی پروژههای نوشته شده تحت NET Core. را میتوانید در سیستمهای عاملهای دیگری مثل لینوکس و مکینتاش و یا Windows IoT بر روی سخت افزار Raspberry Pi 2 هم اجرا کنید.
جهت مطالعهی بیشتر:
OpenCVSharp #1
پردازش تصاویر علمی است برای پیاده سازی الگوریتمهای مختلفی بر روی تصاویر دیجیتال؛ برای مثال تشخیص خودکار شمارهی پلاک خودروهای وارد شدهی به محدودهی طرح ترافیک، تا تشخیص چهرهی افراد، در گوشیهای همراه. پردازش تصاویر، در صنایع مختلف، علوم پزشکی و همچنین نظامی، کاربردهای بسیاری دارند.
برای انجام این کار، کتابخانههای بسیار زیادی طراحی شدهاند؛ اما در این بین OpenCV جایگاه خاصی دارد. این کتابخانهی بسیار مشهور سورس باز، جهت پردازش تصاویر در سیستم عاملهای مختلفی مانند Windows, Mac, Linux, Android و iOS بکار میرود.
محصور کنندههای OpenCV مخصوص دات نت
تا امروز محصور کنندههای زیادی جهت استفادهی از کتابخانهی OpenCV در دات نت طراحی شدهاند که تعدادی از مهمترینهای آنها به شرح زیر هستند:
الف) Emgu CV
این کتابخانه، یکی از مشهورترین محصور کنندههای OpenCV است و دارای مجوزی دوگانه میباشد. برای کارهای سورس باز، مجوز GPL دارد (یعنی باید کارتان را سورس باز کنید) و برای کارهای تجاری باید مجوز آنرا بخرید. البته باید توجه داشت که مجوز کتابخانهی اصلی OpenCV از نوع BSD است و این محدودیتها را ندارد.
ب) OpenCvSharp
کتابخانهی OpenCvSharp دارای مجوز BSD است (همانند کتابخانهی اصلی OpenCV) و محدودیتی برای استفاده ندارد. هر دو نوع مدل برنامه نویسی OpenCV را که شامل متدهای C و ++C آناست، پشتیبانی میکند و در طراحی آن سعی شدهاست که بیشترین نزدیکی به طراحی اصلی OpenCV وجود داشته باشد. همچنین این کتابخانه چندسکویی بوده و با Mono لینوکسی نیز سازگار است و از دات نت 2 به بعد را نیز پشتیبانی میکند. جامعهی کاربری آن فعال است و مدام به روز میشود.
ج) SharperCV
دیگر نگهداری نمیشود.
د) OpenCVDotNet
آخرین تاریخ به روز رسانی آن سال 2007 است.
ه) DirectCV
آخرین تاریخ به روز رسانی آن سال 2011 است.
در این بین یکی از بهترین انتخابها، کتابخانهی OpenCvSharp ژاپنی است. مجوز استفادهی از آن محدود نیست. به روز رسانی مرتب و منظمی دارد و API آن طوری طراحی شدهاست که به سادگی بتوانید مثالهای C و ++C کتابخانهی OpenCV را تبدیل به معادلهای #C کنید.
نصب OpenCvSharp
برای نصب کتابخانهی OpenCvSharp میتوان از بستههای نیوگت آن کمک گرفت. این کتابخانه به همراه دو بستهی نیوگت ارائه میشود.
اگر فرمان ذیل را صادر کنید
PM> Install-Package OpenCvSharp-AnyCPU
و اگر دستور ذیل را اجرا کنید:
PM> Install-Package OpenCvSharp-WithoutDll
روش توصیه شدهی در اینجا، همان نصب بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU است. به این ترتیب نگارشهای X86 و X64 کتابخانهی OpenCV سازگار با OpenCvSharp را نیز دریافت خواهید کرد.
نکتهای در مورد ارائهی نهایی پروژههای مبتنی بر OpenCV
OpenCV یک کتابخانهی native ویندوز است و دات نتی نیست . بنابراین DLLهای آن باید بسته به معماری CPU جاری، انتخاب شوند. یعنی اگر برنامهی دات نتی خود را در حالت Any CPU کامپایل میکنید، این برنامه در یک سیستم 64 بیتی، 64 بیتی رفتار میکند و در یک سیستم 32 بیتی، 32 بیتی. بنابراین باید دقت داشت که اگر سیستم جاری 64 بیتی است و میخواهید از اسمبلیهای X86 مربوط به OpenCV استفاده کنید، برنامه با پیام استثنای یافت نشدن OpenCV و BadImageFormatException کرش خواهد کرد. بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU شامل هر دو معماری X86 و X64 است و هر دو سری DLLهای OpenCV را به همراه دارد.
همچنین OpenCV تحت ویندوز، توسط کامپایلر ویژوال ++C، کامپایل شدهاست. به همین جهت در این حالت، علاوه بر نصب دات نت، نیاز است VC++ redistributable packages را نیز بر روی کامپیوتر کلاینت نصب کرد.
پس از نصب بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU اگر به پوشهی bin برنامهی خود مراجعه کنید، پوشهی جدید dll را نیز میتوان مشاهده کرد. داخل این پوشه، دو پوشهی X86 و X64 وجود دارند که حاوی DLLهای اصلی OpenCV میباشند. در این پوشهها اگر برای مثال فایلی به نام msvcp120.dll را یافتید، یعنی این نگارش از OpenCV نیاز به بستههای مخصوص VC++ 12 دارد.
رعایت این دو نکته بسیار مهم است؛ در غیر اینصورت برنامهی شما آغاز نخواهد شد.
اولین برنامهی OpenCVSharp
پس از نصب بستهی نیوگت OpenCvSharp-AnyCPU، مقدمات نصب OpenCV به پایان میرسد. در ادامه یک برنامهی کنسول جدید را ایجاد کرده و کدهای ذیل را به آن اضافه کنید:
using OpenCvSharp; namespace OpenCVSharpSample01 { class Program { static void Main(string[] args) { var img = Cv.CreateImage(new CvSize(128, 128), BitDepth.U8, 1); for (var y = 0; y < img.Height; y++) { for (var x = 0; x < img.Width; x++) { Cv.Set2D(img, y, x, x + y); } } Cv.NamedWindow("window"); Cv.ShowImage("window", img); Cv.WaitKey(); Cv.DestroyWindow("window"); Cv.ReleaseImage(img); } } }
در این مثال یک تصویر 128*128 ایجاد شده و سپس با گرادیانی از رنگ خاکستری پر میشود. در ادامه یک پنجرهی native مخصوص OpenCV ایجاد شده و این تصویر در آن نمایش داده میشود.
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید.