WF:Windows Workflow #۴
NiftyDotNet!
یک نکته: علت اینکه پروژههای ASP.NET Core به این صورت پویا عمل میکنند، وجود NET Core CLI. هست. این CLI هم شبیه به Angular-CLI یک ابزار خط فرمان است که کار ایجاد یک پروژهی جدید تا ساخت و توزیع برنامه را مدیریت میکند و در حقیقت VS فقط این فرامین خط فرمان را در پشت صحنه اجرا میکند. بنابراین بهتر است از ساختار پروژهای استفاده کنید که اساسا برای ابزارهای CLI طراحی شدهاست.
git log --oneline
Install-Module -Name Microsoft.PowerShell.Crescendo
$Configuration = @{ '$schema' = "https://aka.ms/PowerShell/Crescendo/Schemas/2021-11" Commands = @() } $parameters = @{ Verb = "Get" Noun = "GitLog" OriginalName = "git" } $Configuration.Commands += New-CrescendoCommand @parameters $Configuration | ConvertTo-Json -Depth 3 | Out-File ./git-ps.json
{ "Commands": [ { "Verb": "Get", "Noun": "GitLog", "OriginalName": "git", "OriginalCommandElements": null, "Platform": [ "Windows", "Linux", "MacOS" ], "Elevation": null, "Aliases": null, "DefaultParameterSetName": null, "SupportsShouldProcess": false, "ConfirmImpact": null, "SupportsTransactions": false, "NoInvocation": false, "Description": null, "Usage": null, "Parameters": [], "Examples": [], "OriginalText": null, "HelpLinks": null, "OutputHandlers": null } ], "$schema": "https://aka.ms/PowerShell/Crescendo/Schemas/2021-11" }
"": "https://aka.ms/PowerShell/Crescendo/Schemas/2021-11",
اکنون باید این فایل Configuration را به Crescendo معرفی کنیم تا cmdlet را برایمان تولید کند. اینکار را توسط Export-CrescendoModule انجام خواهیم داد:
Export-CrescendoModule -Configuration ./git-ps.json -ModuleName ./git-ps.psm1
با اجرای دستور فوق، فایلهای git.psm1 و همچنین git.psd1 تولید خواهند شد. نیاز به بررسی فایلهای جنریت شده نیست؛ چون تنها جایی که با آن باید در ارتباط باشیم، همان فایل JSON ابتدای بحث است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد. اما قبل از آن اجازه دهید ماژول تولید شده را Import کنیم و دستور Get-GitLog را وارد کنیم:
PP /> Import-Module ./git-ps.psd1 PS /> Get-GitLog usage: git [-v | --version] [-h | --help] [-C <path>] [-c <name>=<value>] [--exec-path[=<path>]] [--html-path] [--man-path] [--info-path] [-p | --paginate | -P | --no-pager] [--no-replace-objects] [--bare] [--git-dir=<path>] [--work-tree=<path>] [--namespace=<name>] [--super-prefix=<path>] [--config-env=<name>=<envvar>] <command> [<args>] These are common Git commands used in various situations: start a working area (see also: git help tutorial) clone Clone a repository into a new directory init Create an empty Git repository or reinitialize an existing one work on the current change (see also: git help everyday) add Add file contents to the index mv Move or rename a file, a directory, or a symlink restore Restore working tree files rm Remove files from the working tree and from the index examine the history and state (see also: git help revisions) bisect Use binary search to find the commit that introduced a bug diff Show changes between commits, commit and working tree, etc grep Print lines matching a pattern log Show commit logs show Show various types of objects status Show the working tree status grow, mark and tweak your common history branch List, create, or delete branches commit Record changes to the repository merge Join two or more development histories together rebase Reapply commits on top of another base tip reset Reset current HEAD to the specified state switch Switch branches tag Create, list, delete or verify a tag object signed with GPG collaborate (see also: git help workflows) fetch Download objects and refs from another repository pull Fetch from and integrate with another repository or a local branch push Update remote refs along with associated objects 'git help -a' and 'git help -g' list available subcommands and some concept guides. See 'git help <command>' or 'git help <concept>' to read about a specific subcommand or concept. See 'git help git' for an overview of the system.
همانطور که مشاهده میکنید، خروجی دستور git، نمایش داده شدهاست. دلیل آن نیز این است که در فایل configuration، هیچ آرگومانی را به عنوان ورودی آن تعیین نکردهایم. برای اضافه کردن آرگومانهای موردنظر باید پراپرتی OrginalCommandElements را مقدار دهی کنیم:
"OriginalCommandElements": ["log", "--oneline"],
بنابراین با فراخوانی دستور Get-GitLog، در اصل دستور git log —oneline فراخوانی خواهد شد:
PS /> Get-GitLog e9590e8 init
اما تا اینجا نیز خروجی به صورت رشتهایی است. برای داشتن یک خروجی Object، باید پراپرتی OutputHandlers را از Configuration، تغییر دهیم:
"OutputHandlers": [ { "ParameterSetName": "Default", "Handler": "$args[0] | ForEach-Object { $hash, $message = $_.Split(' ', 2) ; [PSCustomObject]@{ Hash = $hash; Message = $message } }" } ]
در اینجا توسط args$ به خروجی کامند اصلی دسترسی خواهیم داشت. این خروجی را سپس با کمک ForEach-Object، به یک شیء با پراپرتیهای Hash و Message تبدیل کردهایم. در اینجا فقط میخواستم روال تهیه یک آبجکت را از کامندهایی که خروجی JSON ندارند، نشان دهم؛ اما خوشبختانه توسط پرچم pretty در git log، امکان تهیهی خروجی JSON را نیز داریم:
git log --pretty=format:'{"commit": "%h", "author": "%an", "date": "%ad", "message": "%s"}'
در نتیجه عملاً نیازی به split کردن نیست و بجای آن میتوانیم به صورت مستقیم، خروجی را توسط ConvertFrom-Json پارز کنیم:
"OutputHandlers": [ { "ParameterSetName": "Default", "Handler": "$args[0] | ConvertFrom-Json" } ]
همچنین درون فایل schema با کمک پراپرتی Parameters، امکان تعریف پارامتر را نیز برای کامند Get-GitLog خواهیم داشت. به عنوان مثال میتوانیم فلگ reverse را نیز به کامند اصلی از طریق PowerShell ارسال کنیم:
"Parameters": [ { "Name": "reverse", "OriginalName": "--reverse", "ParameterType": "switch", "Description": "Reverse the order of the commits in the output." } ],
دقت داشته باشیم که با هربار تغییر فایل schema باید توسط دستور Export-CrescendoModule ماژول موردنظر را تولید کنید:
Export-CrescendoModule -Configuration ./git-ps.json -ModuleName ./git-ps.psm1 Import-Module ./git-ps.psd1
در نهایت cmdletمان به این صورت قابل استفاده خواهد بود:
2- استفاده از {}less.
Dotless یک پیاده سازی از کتابخانه جاوا اسکریپتی LESS برای دات نت میباشد. پکیج نیوگت DotLess را نیز میتوانید از اینجا دریافت کنید. بعد از اضافه شدن فایلهای آن، یک ارجاع به dotless.core به پروژه تان اضافه خواهد شد. همچنین در فایل Web.Config در قسمت HttpHandler خط زیر اضافه خواهد شد:
<add type="dotless.Core.LessCssHttpHandler,dotless.Core" validate="false" path="*.LESS" verb="*" />
خط فوق یعنی به محض مواجه شدن با فایل LESS، پردازشگر فایلهای LESS وارد عمل میشود. همچنین خط زیر نیز جهت پیکربندی به قسمت configSections در فایل Web.Config اضافه میشود:
<section name="dotless" type="dotless.Core.configuration.DotlessConfigurationSectionHandler,dotless.Core" />
همچنین اگر مایل بودید میتوانید تنظیمات مربوط به فشرده سازی و caching را نیز فعال کنید:
<dotless minifyCss="false" cache="true" />
3- استفاده از افزونهی Web Essentials
Web Essentials برای کامپایل فایلهای LESS از کامپایلر node استفاده میکند. کار با این افزونه خیلی ساده است. کافی است پسوند فایل CSS موجود در پروژه تان را درون ویژوال استودیو، به less. تغییر دهید. با دوبار کلیک بر روی فایل، ویرایشگر فایلهای LESS برای شما نمایش داده میشود، همزمان نیز فایل یک فایل CSS و یک نسخه از فایل CSS را به صورت فشرده، برایتان تولید میکند. خب، هر بار که فایل LESS را تغییر دهید، Web Essentials به صورت خودکار فایلهای css. و min.css. را برایتان روز رسانی میکند.
خوب با کلیک بر روی فایل less، ویرایشگر فایلهای less نمایش داده میشود که با تغییر فایل css میتوانید پیش نمایش آنرا در سمت راست مشاهده کنید:
تعریف متغیر
با استفاده از syntax زیر میتوانید متغیرهای خود را تعریف کنید:
@variable-name: variableValue;
یکی از قابلیتهای جالب در حین مقداردهی متغیرها به خصوص زمانیکه مقدار یک کد رنگی باشد، نمایش کادر انتخاب رنگ است، این کادر بلافاصله بعد از نوشتن علامت # در ابتدای مقدار متغیر نمایش داده میشود:
به طور مثال با تعریف متغیر فوق هر جایی میتوانیم برای تعیین رنگ از آن استفاده کنیم:
@primary-color: #ff6a00; body { background-color: @primary-color; }
استفاده از توابع
LESS شامل تعداد زیادی توابع از پیش نوشته شده است که میتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید، توابعی از جمله کار با رنگ ها، اعمال ریاضی و غیره. استفاده از آنها خیلی ساده است. به طور مثال در کد زیر از تابع percentage جهت تبدیل 0.5 به 50% استفاده کرده ایم:
.myClass { width: percentage(0.5); }
استخراج یک فایل
یکی دیگر از قابلیتهای Web Essentials استخراج(Extract) یک فایل میباشد به طور مثال فایل LESS شما شامل متغیرهای زیر است:
@primary-color: #7BA857; @primary-color-light: #B6DE8F; @primary-color-lighter: #D3EFC3; @primary-color-lightest: #EFFAE6; @secondary-color: #AE855C; @text-color-light: #666666; @text-color-dark: #0444;
به راحتی میتوانید تعاریف فوق را درون یک فایل LESS دیگر با نام colors.less قرار دهید:
تغییر تنظیمات پیش فرض Web Essentials
افزونه Web Essentials دارای یک قسمت جهت تغییر تنظیمات پیش فرض برای کار با LESS میباشد که با مراجعه به منوی Tools در ویژوال استودیو و سپس Options میتوانید آنها را تغییر دهید:
Auto-compile dependent files on save: توسط این گزینه میتوانیم تعیین کنیم که فایلهای که import کرده ایم تنها در صورتی که تغییر کرده و ذخیره شده باشند، در فایل CSS جاری کامپایل شوند.
Compile files on build: توسط این گزینه میتوانیم تعیین کنیم که فایلهای less در زمان Build پروژه کامپایل شوند.
Compile files on save: توسط این گزینه میتوانیم تعیین کنیم که فایلهای less در زمان ذخیره کردن پروژه کامپایل شوند.
Create source map files: اگر این گزینه True باشد فایل map. نیز تولید خواهد شد.
Custom output directory: اگر میخواهید خروجی در پوشهی موردنظر شما نمایش داده شود میتوانید آدرس آن را تعیین کنید.
Don't save raw compilation output: با فعال بودن این گزینه فایل CSS عادی ایجاد نخواهد شد.
Process source maps: توسط این گزینه میتوانید قابلیتهای ویرایشگر فایلهای source map را فعال یا غیرفعال کنید.
Strict Math: با فعال بودن این گزینه LESS تمام اعمال ریاضی درون فایل CSS را پردازش خواهد کرد.
Show preview pane: از این گزینه نیز جهت نمایش یا عدم نمایش preview window استفاده میشود.
معرفی #F
#F یک زبان برنامه نویسی تابع گرا است و گزینه ای بسیار مناسب برای حل مسایل کامپیوتری. اما استفاده از زبان برنامه نویسی تابعی محض برای نوشتن و تولید پروژههای نرم افزاری مناسب نمیباشد. به همین دلیل نیاز به استفاده از این زبانها در کنار سایر زبانهای شی گرا احساس میشود. #F یک زبان همه منظوره دات نت است که برای حالت اجرا به صورت همه منظوره استفاده میشود. برخی زبانهای تابع گرا دیگر نظیر Lisp و Haskel و OCaml (که #F بسیار نزدیک به این زبان میباشد) با دستورات زبان اجرای سفارشی کار میکنند و این مسئله باعث نبود زبان برنامه نویسی چند فعالیته میشود. شما میتوانید از برنامه نویسی توصیفی هم استفاده کنید و توابع را به راحتی با هم ترکیب کنید و یا روشهای شی گرایی و دستوری را در همان برنامه استفاده کنید.
تاریخچه
#F توسط دکتر دون سیم ابداع شد. در حال حاضر #F وابسته به تیمی کوچک ولی پیشرفته واقع در مرکز تحقیقات شرکت مایکروسافت میباشد. #Fمدل خود را از روی زبان برنامه نویسی OCAML انتخاب کرد و سپس با گسترش قابلیتهای فنی، خود را در دات نت گنجاند. #F در بسیاری از برنامههای بزرگ دنیای واقعی استفاده شده است که این خود نمایانگر آکادمیک نبودن محض این زبان است. با توجه به اینکه زبان تابع گرای دیگر به ندرت در دات نت توسعه پیدا کرده است #F به عنوان استاندارد در این مقوله در آمده است. زبان #F از نظر کیفیت و سازگار بودن با دات نت و VisualStudio بسیار وضعیت بهتری نسبت به رقبای خود دارد و این خود دلیلی دیگری است برای انتخاب این زبان.
استفاده در دات نت
#F کاملا از دات نت پشتیبانی میکند و این قابلیت را به برنامه نویسان میدهد که هر چیزی را که در سایر زبانهای دات نت استفاده میکنند در این زبان نیز قابل استفاده باشد. همچنین میتواند برای کد نویسی IL نیز استفاده شود.
#F به راحتی قابل اجرا در محیط لینوکس و مکینتاش نیز است.
استفاده کنندگان #F
#F در شرکت مایکرو سافت به شدت استفاده میشود. رالف هربریش که یکی از مدیران دوگانه گروه بازیهای مایکروسافت و از متخصصین آموزش ماشین است در این باره میگوید:
*اولین برنامه کاربردی برای انتقال 110 گیگا بایت از طریق 11000 فایل متنی در بیش از 300 دایرکتوری و وارد کردن آنها در دیتابیس بود. کل برنامه 90 خط بود و در کمتر از 18 ساعت توانست اطلاعات مربوطه را در SQL ذخیره کند. یعنی ده هزار خط برنامه متنی در هر ثانیه مورد پردازش قرار گرفت.همچنین توجه کنید که من برنامه را بهینه نکردم بلکه به صورت کاملا عادی نوشتم. این جواب بسیار قابل توجه بود زیرا من انتظار داشتم حداقل یک هفته زمان ببرد.
دومین برنامه، برنامه پردازش میلیونها Feekback مشتریان بود. ما روابط مدلی زیادی را توسعه دادیم و من این روابط را در #F قرار دادم و دادههای مربوط به SQL را در آن فراخوانی کردم و نتایج را در فایل داده ای MATLAB قرار دادم و کل پروژه در حد صد خط بود به همراه توضیحات. زمان اجرای پروژه برای دریافت خروجی ده دقیقه بود در حالی که همین کار را توسط برنامه #C قبلا توسعه داده بودیم که بیش از هزار خط بود و نزدیک به دو روز زمان میبرد.*
Derivative One که یک شرکت بزرگ در تولید نرم افزارهای شبیه ساز مالی است مدلهای مالی نرم افزارهای خود را در #F پیاده سازی کرده است.
چرا #F ؟
همیشه باید دلیلی برای انتخاب یک زبان باشد. در حال حاضر #F یکی از قدرتمندترین زبانهای برنامه نویسی است. در ذیل به چند تا از این دلایل اشاره خواهم کرد:
- #F یک زبان استنباطی است. برای مثال در هنگام تعریف متغیر و شناسه نیاز به ذکر نوع آن نیست. کامپایلر با توجه به مقدار اولیه تصمیم میگیرد که متغیر از چه نوعی است.
- بسیار راحت میتوان به کتابخانه قدرتمند دات نت دسترسی داشت و از آنها در پروژههای خود استفاده کنید.
- #F از انواع روشهای برنامه نویسی نظیر تابعی، موازی، شی گرا و دستوری پیشتیبانی میکند.
- برخلاف تصور بعضی افراد، در #F امکان تهیه و توسعه پروژههای وب و ویندوز و حتی WPF و Silverlight هم وجود دارد.
- نوع کدنویسی و syntax زبان #F به برنامه نویسان این اجازه را میدهد که الگوریتمهای پیچیده مورد نظر خود را بسیار راحتتر پیاده سازی کنند. به همین دلیل بعضی برنامه نویسان این زبان را با Paython مقایسه میکنند.
- #F به راحتی با زبان #C و VB تعامل دارد. یعنی میتونیم در طی روند تولید پروژه از قدرتهای هر سه زبان بهره بگیریم.
- طبق آمار گرفته شده از برنامه نویسان، #F به دلیل پشتیبانی از نوع داده ای قوی و مبحث Unit Measure، خطاها و Bugهای نرم افزار را کاهش میدهد.
- به دلیل پشتیبانی VS.Net از زبان #F و وجود ابزار قدرتمند برای توسعه نرم افزار به کمک این زبان (unitTesting و ابزارهای debuging و ..)این زبان تبدیل به قدرتهای دنیای برنامه نویسی شده است.
- #F یک زبان بسیار مناسب برای پیاده سازی الگوریتمهای data-mining است.
- #F از immutability در تعریف شناسهها پشتیبانی میکند.(در فصلهای مربوطه بحث خواهد شد)
- و.....
چرا #F نه ؟
#F هم مانند سایر زبان ها، علاوه بر قدرت بی همتای خود دارای معایبی نیز میباشد. (مواردی که در پایین ذکر میشود صرفا بر اساس تجربه است نه مستندات).
- نوع کدنویسی و syntax زبان #F برای برنامه نویسان دات بیگانه ( و البته کمی آزار دهنده) است. اما به مرور این مشکل، تبدیل به قدرت برای مانورهای مختلف در کد میشود.
- درست است که در #F امکان تعریف اینترفیس وجود دارد و یک کلاس میتواند اینترفیس مورد نظر را پیاده سازی کند ولی هنگام فراخوانی متدهای کلاس (اون هایی که مربوط به اینترفیس است) حتما باید instance کلاس مربوطه به اینترفیس cast شود و این کمی آزار دهنده است.(در فصل شی گرایی در این مورد شرح داده شده است).
- زبان #F در حال حاضر توسط VS.Net به صورت Visual پشتیبانی نمیشود.(امکاناتی نظیر drag drop کنترلها برای ساخت فرم و ....). البته برای حل این مشکل نیز افزونه هایی وجود دارد که در جای مناسب بحث خواهیم کرد.
آیا برای یادگیری #F نیاز به داشتن دانش در برنامه نویسی #C یا VBداریم؟
به طور قطع نه. نوع کد نویسی (نه مفاهیم)در #F کاملا متفاوت در #C است و این دو زبان از نظر کد نویسی شباهتشان در حد صفر است. برای یادگیری #F بیشتر نیاز به داشتن آگاهی اولیه در برنامه نویسی (آشنایی با تابع، حلقه تکرار، متغیر ها) و شی گرایی(مفاهیم کلاس، اینترفیس، خواص، متدها و...) دارید تا آشنایی با #C یا VB.
چگونه شروع کنیم؟
اولین گام برای یادگیری آشنایی با نحوه کد نویسی #F است. بدین منظور در طی فصول آموزش سعی بر این شده است از مثالهای بسیار زیاد برای درک بهتر مفاهیم استفاده کنم. تا جای ممکن برای اینکه تکرار مکررات نشود و شما خواننده عزیز به خاطر مطالب واضح و روشن خسته نشوید از تشریح مباحث واضح خودداری کردم و بیشتر به پیاده سازی مثال اکتفا نمودم.
Roslyn #1
سکوی کامپایلر دات نت یا Roslyn (با تلفظ «رازلین») بازنویسی مجدد کامپایلرهای VB.NET و #C توسط همین زبانها است. این سکوی کامپایلر به همراه یک سری کتابخانه و اسمبلی ارائه میشود که امکان آنالیز زبانهای مدیریت شده را به صورت مستقل و یا یکپارچهی با ویژوال استودیو، فراهم میکنند. برای نمونه در VS.NET 2015 تمام سرویسهای زبانهای موجود، با Roslyn API جایگزین و بازنویسی شدهاند. نمونههایی از این سرویسهای زبانها، شامل Intellisense و مرور کدها مانند go to references and definitions، به همراه امکانات Refactoring میشوند. به علاوه به کمک Roslyn میتوان یک کامپایلر و ابزارهای مرتبط با آن، مانند FxCop را تولید کرد و یا در نهایت یک فایل اسمبلی نهایی را از آن تحویل گرفت.
چرا مایکروسافت Roslyn را تولید کرد؟
پیش از پروژهی Roslyn، کامپایلرهای VB.NET و #C با زبان ++C نوشته شده بودند؛ از این جهت که در اواخر دههی 90 که کار تولید سکوی دات نت در حال انجام بود، هنوز امکانات کافی برای نوشتن این کامپایلرها با زبانهای مدیریت شده وجود نداشت و همچنین زبان محبوب کامپایلر نویسی در آن دوران نیز ++C بود. این انتخاب در دراز مدت مشکلاتی مانند کاهش انعطاف پذیری و productivity تیم کامپایلر نویس را با افزایش تعداد سطرهای کامپایلر نوشته شده به همراه داشت و افزودن ویژگیهای جدید را به زبانهای VB.NET و #C سختتر و سختتر کرده بود. همچنین در اینجا برنامه نویسهای تیم کامپایلر مدام مجبور بودند که بین زبانهای مدیریت شده و مدیریت نشده سوئیچ کنند و امکان استفادهی همزمان از زبانهایی را که در حال توسعهی آن هستند، نداشتند.
این مسایل سبب شدند تا در طی بیش از یک دهه، چندین نوع کامپایلر از صفر نوشته شوند:
- کامپایلرهای خط فرمانی مانند csc.exe و vbc.exe
- کامپایلر پشت صحنهی ویژوال استودیو (برای مثال کشیدن یک خط قرمز زیر مشکلات دستوری موجود)
- کامپایلر snippetها در immediate window ویژوال استودیو
هر کدام از این کامپایلرها هم برای حل مسایلی خاص طراحی شدهاند. کامپایلرهای خط فرمانی، با چندین فایل ورودی، به همراه ارائهی تعدادی زیادی خطا و اخطار کار میکنند. کامپایلر پشت صحنهی ویژوال استودیوهای تا پیش از نسخهی 2015، تنها با یک تک فایل در حال استفاده، کار میکند و همچنین باید به خطاهای رخ داده نیز مقاوم باشد و بیش از اندازه گزارش خطا ندهد. برای مثال زمانیکه کاربر در حالت تایپ یک سطر است، بدیهی است تا اتمام کار، این سطر فاقد ارزش دستوری صحیحی است و کامپایلر باید به این مساله دقت داشته باشد و یا کامپایلر snippetها تنها جهت ارزیابی یک تک سطر از دستورات وارد شده، طراحی شدهاست.
با توجه به این مسایل، مایکروسافت از بازنویسی سکوی کامپایلر دات نت این اهداف را دنبال میکند:
- بالا بردن سرعت افزودن قابلیتهای جدید به زبانهای موجود
- سبک کردن حجم کاری کامپایلر نویسی و کاهش تعداد آنها به یک مورد
- بالا بردن دسترسی پذیری به API کامپایلرها
برای مثال اکنون برنامه نویسها بجای اینکه یک فایل cs را به کامپایلر csc.exe ارائه کنند و یک خروجی باینری دریافت کنند، امکان دسترسی به syntax trees، semantic analysis و تمام مسایل پشت صحنهی یک کامپایلر را دارند.
- ساده سازی تولید افزونههای مرتبط با زبانهای مدیریت شده.
اکنون برای تولید یک آنالیز کنندهی سفارشی، نیازی نیست هر توسعه دهندهای شروع به نوشتن امکانات پایهای یک کامپایلر کند. این امکانات به صورت یک API عمومی در دسترس برنامه نویسها قرار گرفتهاند.
- آموزش مسایل درونی یک کامپایلر و همچنین ایجاد اکوسیستمی از برنامه نویسهای علاقمند در اطراف آن.
همانطور که اطلاع دارید، Roslyn به صورت سورس باز در GitHub در دسترس عموم است.
تفاوت Roslyn با کامپایلرهای سنتی
اکثر کامپایلرهای موجود به صورت یک جعبهی سیاه عمل میکنند. به این معنا که تعدادی فایل ورودی را دریافت کرده و در نهایت یک خروجی باینری را تولید میکنند. اینکه در این میان چه اتفاقاتی رخ میدهد، از دید استفاده کننده مخفی است.
نمونهای از این کامپایلرهای جعبه سیاه را در تصویر فوق مشاهده میکنید. در اینجا شاید این سؤال مطرح شود که در داخل جعبهی سیاه کامپایلر سیشارپ، چه اتفاقاتی رخ میدهد؟
خلاصهی مراحل رخ داده در کامپایلر سیشارپ را در تصویر فوق ملاحظه میکنید. در اینجا ابتدا کار parse اطلاعات متنی دریافتی شروع میشود و از روی آن syntax tree تولید میشود. در مرحلهی بعد مواردی مانند ارجاعاتی به mscorlib و امثال آن پردازش میشوند. در مرحلهی binder کار پردازش حوزهی دید متغیرها، اشیاء و اتصال آنها به هم انجام میشود. در مرحلهی آخر، کار تولید کدهای IL و اسمبلی باینری نهایی صورت میگیرد.
با معرفی Roslyn، این جعبهی سیاه، به صورت یک API عمومی در دسترس برنامه نویسها قرار گرفتهاست:
همانطور که مشاهده میکنید، هر مرحلهی کامپایل جعبهی سیاه، به یک API عمومی Roslyn نگاشت شدهاست. برای مثال Parser به Syntax tree API نگاشت شدهاست. به علاوه این API صرفا به موارد فوق خلاصه نمیشود و همانطور که پیشتر نیز ذکر شد، برای اینکه بتواند جایگزین سه نوع کامپایلر موجود شود، به همراه Workspace API نیز میباشد:
Roslyn امکان کار با یک Solution و فایلهای آن را دارد و شامل سرویسهای زبانهای مورد نیاز در ویژوال استودیو نیز میشود. برفراز Workspace API، یک مجموعه API دیگر به نام Diagnostics API تدارک دیده شدهاست تا برنامه نویسها بتوانند امکانات Refactoring جانبی را توسعه داده و یا در جهت بهبود کیفیت کدهای نوشته شده، اخطارهایی را به برنامه نویسها تحت عنوان Code fixes و آنالیز کنندهها، ارائه دهند.