یک مجموعه افزونه دیگر: Angular Productivity Pack
در VS Code هم با این خطا مواجه شدم. در بقیهی فایلهای پروژه نیز به همین صورت اکثر referenceها رو نمیشناسد.همین خطا رو توی Visual Studio نیز داشتم البته هنوز آپدیت نکردم.
نظرات مطالب
AngularJS #2
اینجا
visual studio 2013 به صورت پیش فرض از angular پشتیبانی میکند.
در ضمن به آن صورت هم فکر نکنم احتیاجی به intellisense باشد. من به شخصه بدون intellisense به راحتی ازش استفاده میکنم.
البته ابزار Code Analysis موجود در Visual Studio Ultimate هم از FxCop در پشت صحنه استفاده میکنه و این موارد رو گوشزد میکنه.
بازخوردهای پروژهها
خطا هنگام باز شدن کلاینت در ویندوز 8.1
کلاینت در هنگام باز شدن با خطای زیر مواجه میشود :
با تغییر تنظیمات Compatibility و Run as admin هم مشکل حل نشد .
روی سیستم هم Visual studio 2013 ultimate نصب هست .
مسیرراهها
SQL Server
آخرین تاریخ بروزرسانی 93/10/21
SQL Server 2005
SQL Server 2008
SQL Server 2012
SQL Serve 2014
SQL Server 2005
SQL Server 2008
- SQL Server 2008: Script Data
- سرویس پک یک SQL Server 2008
- اس کیوال سرور 2008 و عملگرهای C مانند
- انتقال فایلهای دیتابیس اس کیوال سرور 2008
- فشرده سازی اطلاعات در SQL server 2008
- مقایسه امنیت Oracle11g و SQL server 2008 از دید آمار در سال 2009
- آشنایی با قابلیت FileStream اس کیوال سرور 2008 - قسمت اول
- آشنایی با قابلیت FileStream اس کیوال سرور 2008 - قسمت دوم
- آشنایی با قابلیت FileStream اس کیوال سرور 2008 - قسمت سوم
- تهیه گزارش از منسوخ شدههای مورد استفاده در SQL Server 2008
- استفاده از قابلیت Script Data اس کیوال سرور 2008 از طریق برنامه نویسی
- Resource Governor در 2008 SQL Server
- Embed کردن SQL Server Express 2008 در یک برنامه
SQL Server 2012
- Microsoft® SQL Server® 2012
- نحوه تبدیل نگارش SQL Server 2012 RTM مدت دار، به نگارش کامل
- نحوه ایجاد Sequence و استفاده آن در Sql Server 2012
- بررسی الگوهای ایندکسهای Non-Clustered در SQL Server
- آشنایی با Column Store Index در SQL Server 2012
- آشنایی با Contained Databases در SQL Server 2012
- استفاده از Sparse Columns در SQL Server 2012
- تغییر نام پایگاه داده و فایل هایش در SQL Server 2012
- گرفتن خروجی XML از جداول در SQL Server 2012
- گرفتن خروجی JSON از جداول در SQL Server 2012
- آشنایی با FileTable در SQL Server 2012 بخش 1
- آشنایی با FileTable در SQL Server 2012 بخش 2
SQL Serve 2014
- معرفی OLTP درون حافظهای در SQL Server 2014
- ایجاد جداول بهینه سازی شده برای حافظه در SQL Server 2014
- ابزارهای مهاجرت به OLTP درون حافظهای در SQL Server 2014
- ماندگاری با تاخیر در SQL Server 2014
- امکان استفاده از یک هارد SSD بجای RAM در SQL Server 2014
- کاهش حجم لاگ فایلهای اسکیوال سرور 2005 و 2008
- گزارشگیری از تاریخچهی پشتیبانگیریها در اس کیوال سرور
- گزارشگیری از تاریخچهی اجرای کوئریها در SQL Server
- تشخیص کمبود ایندکسها در SQL server
- پیدا کردن لیست SQL serverهای نصب شده در یک شبکه
- چرا نباید از کوئریهای select * استفاده کرد؟
- منسوخ شدهها در نگارشهای جدید SQL server
- پیدا کردن وابستگیهای اشیاء در SQL Server
- به روز رسانی Viewها و رویههای ذخیره شده در SQL server
- نحوه راه اندازی مجدد یک دیتابیس اس کیوال سرور پس از پر شدن هارد دیسک
- مشکل اتصال به اس کیوال سرور 2000 از طریق management studio 2008
- مشکل ی و ک فارسی و عربی در یک دیتابیس اس کیوال سرور
- مونیتور کردن میزان مصرف CPU در اس کیوال سرور
- تنظیمات پیشنهادی حداکثر حافظهی مصرفی اس کیوال سرور
- Microsoft SQL Server 2008 Management Objects
- مونیتور کردن میزان فضای خالی باقیمانده در سرور توسط اس کیوال سرور
- آیا از وضعیت رویههای ذخیره شدهی دیتابیسهای اس کیوال سرور خود خبر دارید؟
- تعیین اعتبار کردن یک عبارت SQL
- تعیین اعتبار کردن یک عبارت SQL - قسمت دوم
- نگهداری ایندکسها در اسکیوال سرور
- حذف سریع تمام رکوردها در SQL server
- بررسی صحت پشتیبانهای تهیه شده در SQL Server
- یافتن لیست اسمبلیهای ارجاعی
- مقایسه ساختاری دو دیتابیس SQL Server
- sp_send_dbmail و ارسال ایمیل فارسی
- محدود کردن دسترسی به اس کیوال سرور بر اساس IP
- مقایسه نتایج الگوریتمهای هش کردن اطلاعات در اس کیوال سرور و دات نت
- تنظیم درجه سازگاری یک دیتابیس اس کیوال سرور
- مقایسه رکوردهای دو جدول
- تهیه بک آپهای خودکار از SQL Server Express
- بازسازی msdb تخریب شده
- مقایسه حساس به حروف کوچک و بزرگ در SQL Server
- مزیتهای استفاده از رویههای ذخیره شده؛ واقعیت یا توهم؟!
- روشهایی برای حذف رکوردهای تکراری
- ذخیره سازی فایلها در دیتابیس یا استفاده از فایل سیستم متداول؟
- به روز رسانی فیلدهای XML در SQL Server
- Optimize for unknown
- FxCop برای SQL Server
- با رویههای ذخیره شده خود، وب سرویس ایجاد کنید
- به روز رسانی فیلدهای XML در SQL Server - قسمت دوم
- مرجعی در مورد نگارشهای مختلف SQL Server
- یافتن تداخلات Collations در SQL Server
- عدم کاهش حجم لاگ فایل SQL Server
- دریافت خطای database is not accessible و نحوهی رفع مشکل
- سرورهای متصل شدهی SQL Server و مبحث تراکنشها
- چک لیست نصب SQL Server
- درک نمودار
- بررسی مقدار دهی اولیه متغیرها در T-SQL
- اگر نصب سرویس پک اس کیوال سرور Fail شد ...
- ایجاد بک آپ برای دیتابیس با استفاده از CMD
- انتخاب Sub Query درون پرانتزها به کمک [+Ctrl+Shift
- روشی جهت یافتن فیلدهای استفاده شده درون Stored Procedure ، Function و View
- آشنایی با Row_Number،Rank،Dense_Rank،NTILE
- بازگردانی پایگاه داده بدون فایل لاگ
- LocalDB چیست؟
- آشنایی با تابع PATINDEX در SQL Server
- اجرای Stored Procedure با چند نوع مقدار برگشتی توسط EF CodeFirst
- آشنایی با SQL Server Data Tools
- مشکل ارتباط با SQL Server در لوکال
- آشنایی با Window Functionها در SQL Server بخش اول
- آشنایی با Window Functionها در SQL Server بخش دوم
- آشنایی با Window Functionها در SQL Server بخش سوم
- آشنایی با Window Functionها در SQL Server بخش چهارم
- استفاده از SQLDom برای آنالیز عبارات T-SQL
- دسته بندی سطرهای جدول
- حذف نمودن کاراکترهای ناخواسته توسط Recursive CTE قسمت اول
- جستجوی کاراکترهای wildcards توسط ماده اختیاری ESCAPE
- ستون محاسباتی (computed column)
- گذری بر مفاهیم relationship
- حذف کاراکترهای ناخواسته توسط Recursive CTE قسمت دوم
- از کار افتادن SQL Server Agent
- بدست آوردن برگهای یک درخت توسط Recursive CTE
- بررسی مساله متداول Top N در نسخههای مختلف SQL Server
- فعال و غیر فعال کردن قیود
- مروری بر طراحی Schema less بانک اطلاعاتی SisoDb
- اجرای یک Script حاوی دستورات Go در سی شارپ
- آشنایی با Window Functionها در SQL Server بخش پنجم
- افزودن یک DataType جدید برای نگهداری تاریخ خورشیدی - 1
- افزودن یک DataType جدید برای نگهداری تاریخ خورشیدی - 2
- افزودن یک DataType جدید برای نگهداری تاریخ خورشیدی - 3
- نحوه انتقال اطلاعات استخراج شده از وب سرویس به SQL Server به کمک SSIS
- Full Text Search و Rank فیلدهای بازیابی شده
- بررسی دستور Truncate Table و Delete
- Identity و مباحث مربوط به آن (قسمت اول) - آشنایی با Identity
- Identity و مباحث مربوطه (قسمت دوم) نحوه بدست آوردن مقادیر Identity
- ویدئوی آموزش مقدمات CodeFirst در قالب یک کلاس آموزشی به همراه مثال
- مفهوم READ_COMMITTED_SNAPSHOT در EF 6
- آشنایی با SQL Server Common Table Expressions - CTE
- NoSQL و مایکروسافت
- نحوه تهیه گزارش در SSRS و انتشار آن روی وب سرور
- مدیریت اطلاعات وابسته به زمان در بانکهای اطلاعاتی رابطهای
- تبدیل اعداد صحیح و اعشاری به حروف در T-SQL با استفاده از Join
- SQL Instance
- خواندن سریع اطلاعات فایل اکسل و ذخیره در بانک SQL
- افزودن اکانت مدیریتی فراموش شده به SQL Server
- اندازه گیری کارآیی پرس و جوها با استفاده از SET STATISTICS TIME
- ساخت کاربر ویندوز توسط SQL Server
- بررسی Transactions و Locks در SQL Server
- معرفی و استفاده از DDL Triggers در SQL Server
- بررسی دو نکته (ترفند) کاربردی در SQL Server
- بررسی ابزار SQL Server Profiler
- اجرای SSIS Package از طریق برنامه کاربردی
- پردازش دادههای جغرافیایی به کمک SQL Server و Entity framework
- استفاده از قابلیت پارتیشن بندی در آرشیو جداول بانکهای اطلاعاتی SQL Server
- بررسی بارگذاری دادهها در انبارهای داده و معرفی الگوهای بکار رفته در آن
- بهبود عملکرد SQL Server Locks در سیستمهای با تعداد تراکنش بالا در Entity Framework
- SQL Antipattern #1
- SQL Antipattern #2
- پیاده سازی عملیات صفحه بندی (paging) در sql server
- فعالسازی Multiple Active Result Sets
- استفاده از SQLDom برای آنالیز عبارات T-SQL، قسمت دوم
- اتصال به SQL از راه دور (Remote) و یا به یک سرور در شبکه
- نحوه تعریف Linked Server و دریافت اطلاعات از سروری دیگر
شکستن یک مسئله بزرگ به تعدادی مسئله کوچکتر راهکار موثری برای حل آن است. این امر در برنامه نویسی نیز که هدف آن چیزی جز حل یک مسئله نیست همواره مورد توجه بوده است. به همین دلیل روش هایی که به کمک آنها بتوان یک برنامه بزرگ را به قطعات کوچکتری تقسیم کرد تا هر قطعه کد مسئول انجام کار خاصی باشد پیشتر به زبانهای برنامه نویسی اضافه شده اند. یکی از این ساختارها تابع (Function) نام دارد. برنامه ای که از توابع برای تقسیم کدهای برنامه استفاده میکند یک برنامه ساختیافته میگوییم.
در مطلب پیشین به پیرامون خود نگاه کردیم و اشیاء گوناگونی را مشاهده کردیم که در حقیقت دنیای ما را تشکیل داده اند و فعالیتهای روزمره ما با استفاده از آنها صورت میگیرد. ایده ای به ذهنمان رسید. اشیاء و مفاهیم مرتبط به آن میتواند روش بهتر و موثرتری برای تقسیم کدهای برنامه باشد. مثلاً اگر کل کدهای برنامه که مسئول حل یکی از مسئلههای کوچک یاد شده است را یکجا بسته بندی کنیم و اصولی که از اشیاء واقعی پیرامون خود آموختیم را در مورد آن رعایت کنیم به برنامه بسیار با کیفیتتری از نظر خوانایی، راحتی در توسعه، اشکال زدایی سادهتر و بسیاری موارد دیگر خواهیم رسید.
توسعه دهندگان زبانهای برنامه نویسی که با ما در این مورد هم عقیده بوده اند دست به کار شده و دستورات و ساختارهای لازم برای پیاده کردن این ایده را در زبان برنامه نویسی قرار دادند و آن را زبان برنامه نویسی شیء گرا نامیدند. حتی جهت برخورداری از قابلیت استفاده مجدد از کد و موارد دیگر به جای آنکه کدها را در بسته هایی به عنوان یک شیء خاص قرار دهیم آنها را در بسته هایی به عنوان قالب یا نقشه ساخت اشیاء خاصی که در ذهن داریم قرار میدهیم. یعنی مفهوم کلاس یا رده که پیشتر اشاره شد. به این ترتیب یک بار مینویسیم و بارها استفاده میکنیم. مانند همان مثال بازیکن در بخش نخست. هر زمان که لازم باشد با استفاده از دستورات مربوطه از روی کدهای کلاس که نقشه یا قالب ساخت اشیاء هستند شیء مورد نظر را ساخته و در جهت حل مسئله مورد نظر به کار میبریم.
حال برای آنکه به طور عملی بتوانیم از ایده شیء گرایی در برنامه هایمان استفاده کنیم و مسائل بزرگ را حل کنیم لازم است ابتدا مقداری با جزییات و دستورات زبان در این مورد آشنا شویم.
تذکر: دقت کنید برای آنکه از ایده شیء گرایی در برنامهها حداکثر استفاده را ببریم مفاهیمی در مهندسی نرم افزار به آن اضافه شده است که ممکن است در دنیای واقعی نیازی به طرح آنها نباشد. پس لطفاً تلاش نکنید با دیدن هر مفهوم تازه بلافاصله سعی در تطبیق آن با محیط اطراف کنید. هر چند بسیاری از آنها به طور ضمنی در اشیاء پیرامون ما نیز وجود دارند.
زبان برنامه نویسی مورد استفاده برای بیان مفاهیم برنامه نویسی در این سری مقالات زبان سی شارپ است. اما درک برنامههای نوشته شده برای علاقه مندان به زبانهای دیگری مانند وی بی دات نت نیز دشوار نیست. چراکه اکثر دستورات مشابه است و تبدیل Syntax نیز به راحتی با اندکی جستجو میسر میباشد. لازم به یادآوری است زبان سی شارپ به بزرگی یا کوچکی حروف حساس است.
در این قطعه برنامه نکات زیر قابل توجه است:
برای ایجاد شیء از کلمه کلیدی new و به دنبال آن نام کلاسی که قصد داریم بر اساس آن یک شیء بسازیم استفاده میکنیم. همان طور که اشاره شد کلاس یک نوع را تعریف میکند. پس از آن میتوان همانند سایر انواع مانند int, string, … برای تعریف متغیر استفاده نمود. به مثال زیر توجه کنید.
در این مثال rectangle که با حرف کوچک شروع شده و میتوانست هر نام دلخواه دیگری باشد ارجاعی به شیء ساخته شده را به دست میدهد. وقتی نمونه ای از یک کلاس ایجاد میشود یک ارجاع به شیء تازه ساخته شده برای برنامه نویس برگشت داده میشود. در این مثال rectangle یک ارجاع به شیء تازه ساخته شده است یعنی به آن اشاره میکند اما خودش شامل دادههای آن شیء نیست. تصور کنید این ارجاع تنها دستگیره ای برای شیء ساخته شده است که دسترسی به آن را برای برنامه نویس میسر میکند. درک این مطلب از این جهت دارای اهمیت است که بدانید میشود یک دستگیره یا ارجاع دیگر بسازید بدون آنکه شیء جدیدی تولید کنید.
البته توصیه نمیکنم چنین ارجاعی را تعریف کنید چرا که به هیچ شیء خاصی اشاره نمیکند. و تلاش برای استفاده از آن منجر به بروز خطای معروفی در برنامه خواهد شد. به هر حال یک ارجاع میتوان ساخت چه با ایجاد یک شیء جدید و یا با نسبت دادن یک شیء موجود به آن.
در این کد دو ارجاع یا دستگیره ایجاد شده است که هر دو به یک شیء اشاره میکنند. بنابراین ما با استفاده از هر دو ارجاع میتوانیم به همان شیء واحد دسترسی پیدا کنیم و اگر مثلاً با rectangle1 در شیء مورد نظر تغییری بدهیم و سپس با rectangle2 شیء را مورد بررسی قرار دهیم تغییرات داده شده قابل مشاهده خواهد بود چون هر دو ارجاع به یک شیء اشاره میکنند. به همین دلیل کلاسها را به عنوان نوع ارجاعی میشناسیم در مقایسه با انواع داده دیگری که اصطلاحاً نوع مقداری هستند.
حالا میتوان شیء ساخته شده را با استفاده از ارجاعی که به آن داریم به کار برد.
ابتدا عرض و ارتفاع شیء چهارضلعی را مقدار دهی کرده و سپس مساحت را دریافت کرده ایم. از نقطه برای دسترسی به اعضای یک شیء استفاده میشود.
به متغیرهایی از هر نوع که مستقیماً درون کلاس تعریف شوند (و نه مثلاً داخل یک تابع درون کلاس) فیلد میگوییم. فیلدها از اعضای کلاس دربردارنده آنها محسوب میشوند.
تعریف فیلدها مستقیماً در بدنه کلاس با یک Access Modifier شروع میشود و به دنبال آن نوع فیلد و سپس نام دلخواه برای فیلد میآید.
تذکر: نامگذاری مناسب یکی از مهمترین اصولی است که یک برنامه نویس باید همواره به آن توجه کافی داشته باشد و به شدت در بالا رفتن کیفیت برنامه موثر است. به خاطر داشته باشید تنها اجرا شدن و کار کردن یک برنامه کافی نیست. رعایت بسیاری از اصول مهندسی نرم افزار که ممکن است نقش مستقیمی در کارکرد برنامه نداشته باشند موجب سهولت در نگهداری و توسعه برنامه شده و به همان اندازه کارکرد صحیح برنامه مهم هستند. بنابراین مجدداً شما را دعوت به خواندن مقاله یاد شده بالا در مورد اصول نامگذاری صحیح میکنم. هر مفهوم تازه ای که میآموزید میتوانید به اصول نامگذاری همان مورد در مقاله پیش گفته مراجعه نمایید. همچنین افزونه هایی برای Visual Studio وجود دارد که شما را در زمینه نامگذاری صحیح و بسیاری موارد دیگر هدایت میکنند که یکی از مهمترین آنها Resharper نام دارد.
مثال:
همان طور که در این قطعه کد به عنوان توضیح درج شده است استفاده از فیلدهایی با دسترسی عمومی توصیه نمیشود. علت آن واضح است. چون هیچ کنترلی برای مقداری که برای آن در نظر گرفته میشود نداریم. به عنوان مثال امکان دارد یک مقدار منفی برای عرض یا ارتفاع شیء درج شود حال آنکه میدانیم عرض یا ارتفاع منفی معنا ندارد. در قسمت بعدی این سری مقالات این مشکل را بررسی و حل خواهیم نمود.
فیلدها معمولاً با سطح دسترسی خصوصی و برای نگهداری از دادههایی که مورد نیاز بیش از یک متد (یا تابع) درون کلاس است و آن دادهها باید پس از خاتمه کار یک متد همچنان باقی بمانند استفاده میشود. بدیهی است در غیر اینصورت به جای تعریف فیلد میتوان از متغیرهای محلی (متغیری که درون خود تابع تعریف میشود) استفاده نمود.
همان طور که پیشتر اشاره شد برای دسترسی به یک فیلد ابتدا یک نقطه پس از نام شیء درج کرده و سپس نام فیلد مورد نظر را مینویسیم.
در هنگام تعریف یک فیلد در صورت نیاز میتوان برای آن یک مقدار اولیه را در نظر گرفت. مانند مثال زیر:
متدها نیز مانند فیلدها در داخل کلاس تعریف میشوند. ابتدا یک Access Modifier سطح دسترسی را تعیین مینماید. سپس به ترتیب نوع خروجی، نام متد و لیست پارامترهای آن در صورت وجود درج میشود. به مجموعه بخشهای یاد شده امضای متد میگویند.
پارامترهای یک متد داخل یک جفت پرانتز قرار میگیرند و با کاما (,) از هم جدا میشوند. یک جفت پرانتز خالی نشان دهنده آن است که متد نیاز به هیچ پارامتری ندارد.
بار دیگر به بخش تعریف متدهای کلاسی که ایجاد کردیم توجه نمایید.
در این کلاس دو متد به نامهای Area و Perimeter به ترتیب برای محاسبه مساحت و محیط چهارضلعی تعریف شده است. همانطور که پیشتر اشاره شد متدها برای پیاده سازی رفتار اشیاء یا همان کارکردهای آنها استفاده میشوند. در این مثال شیء ما قادر است مساحت و محیط خود را محاسبه نماید. چه شیء خوش رفتاری!
همچنین توجه نمایید این شیء برای محاسبه مساحت و محیط خود نگاهی به ویژگیهای خود یعنی عرض و ارتفاعش که در فیلدهای آن نگهداری میکنیم میاندازد.
فراخوانی متد یک شیء همانند دسترسی به فیلد آن است. ابتدا نام شیء سپس یک نقطه و به دنبال آن نام متد مورد نظر به همراه پرانترها. آرگومانهای مورد نیاز در صورت وجود داخل پرانتزها قرار میگیرند و با کاما از هم جدا میشوند. که البته در این مثال متد ما نیازی به آرگومان ندارد. به همین دلیل برای فراخوانی آن تنها یک جفت پرانتز خالی قرار میدهیم.
در این بخش به دو مفهوم پارامتر و آرگومان اشاره شد. تفاورت آنها چیست؟
در هنگام تعریف یک متد نام و نوع پارامترهای مورد نیاز را تعیین و درج مینماییم. حال وقتی قصد فراخوانی متد را داریم باید مقادیر واقعی که آرگومان نامیده میشود را برای هر یک از پارامترهای تعریف شده فراهم نماییم. نوع آرگومان باید با نوع پارامتر تعریف شده تطبیق داشته باشد. اما اگر یک متغیر را به عنوان آرگومان در هنگام فراخوانی متد استفاده میکنیم نیازی به یکسان بودن نام آن متغیر و نام پارامتر تعریف شده نیست.
متدها میتوانند یک مقدار را به کدی که آن متد را فراخوانی کرده است بازگشت دهند.
در این مثال مشاهده میکنید که پس از فراخوانی متد Perimeter مقدار بازگشتی آن در متغیری به نام p قرار گرفته است. اگر نوع خروجی یک متد که در هنگام تعریف آن پیش از نام متد قرار میگیرد void یا پوچ نباشد، متد میتواند مقدار مورد نظر را با استفاده از کلمه کلیدی return بازگشت دهد. کلمه return و به دنبال آن مقداری که از نظر نوع باید با نوع خروجی تعیین شده تطبیق داشته باشد، مقدار درج شده را به کد فراخوان متد بازگشت میدهد.
نکته: کلمه return علاوه بر بازگشت مقدار مورد نظر سبب پایان اجرای متد نیز میشود. حتی در صورتی که نوع خروجی یک متد void تعریف شده باشد استفاده از کلمه return بدون اینکه مقداری به دنبال آن بیاید میتواند برای پایان اجرای متد، در صورت نیاز و مثلاً برقراری شرطی خاص مفید باشد. بدون کلمه return متد زمانی پایان مییابد که به پایان قطعه کد بدنه خود برسد. توجه نمایید که در صورتی که نوع خروجی متد چیزی به جز void است استفاده از کلمه return به همراه مقدار مربوطه الزامی است.
مقدار خروجی یک متد را میتوان هر جایی که مقداری از همان نوع مناسب است مستقیماً به کار برد. همچنین میتوان آن را در یک متغیر قرار داد و سپس از آن استفاده نمود.
به عنوان مثال کلاس ساده زیر را در نظر بگیرید که متدی دارد برای جمع دو عدد.
و حال دو روش استفاده از این متد:
در روش اول مستقیماً خروجی متد مورد استفاده قرار گرفته است و در روش دوم ابتدا مقدار خروجی در یک متغیر قرار گرفته است و سپس از مقدار درون متغیر استفاده شده است. استفاده از متغیر برای نگهداری مقدار خروجی اجباری نبوده و تنها جهت بالا بردن خوانایی برنامه یا حفظ مقدار خروجی تابع برای استفادههای بعدی به کار میرود.
در بخشهای بعدی بحث ما در مورد سایر اعضای کلاس و برخی جزییات پیرامون اعضای پیش گفته خواهد بود.
در مطلب پیشین به پیرامون خود نگاه کردیم و اشیاء گوناگونی را مشاهده کردیم که در حقیقت دنیای ما را تشکیل داده اند و فعالیتهای روزمره ما با استفاده از آنها صورت میگیرد. ایده ای به ذهنمان رسید. اشیاء و مفاهیم مرتبط به آن میتواند روش بهتر و موثرتری برای تقسیم کدهای برنامه باشد. مثلاً اگر کل کدهای برنامه که مسئول حل یکی از مسئلههای کوچک یاد شده است را یکجا بسته بندی کنیم و اصولی که از اشیاء واقعی پیرامون خود آموختیم را در مورد آن رعایت کنیم به برنامه بسیار با کیفیتتری از نظر خوانایی، راحتی در توسعه، اشکال زدایی سادهتر و بسیاری موارد دیگر خواهیم رسید.
توسعه دهندگان زبانهای برنامه نویسی که با ما در این مورد هم عقیده بوده اند دست به کار شده و دستورات و ساختارهای لازم برای پیاده کردن این ایده را در زبان برنامه نویسی قرار دادند و آن را زبان برنامه نویسی شیء گرا نامیدند. حتی جهت برخورداری از قابلیت استفاده مجدد از کد و موارد دیگر به جای آنکه کدها را در بسته هایی به عنوان یک شیء خاص قرار دهیم آنها را در بسته هایی به عنوان قالب یا نقشه ساخت اشیاء خاصی که در ذهن داریم قرار میدهیم. یعنی مفهوم کلاس یا رده که پیشتر اشاره شد. به این ترتیب یک بار مینویسیم و بارها استفاده میکنیم. مانند همان مثال بازیکن در بخش نخست. هر زمان که لازم باشد با استفاده از دستورات مربوطه از روی کدهای کلاس که نقشه یا قالب ساخت اشیاء هستند شیء مورد نظر را ساخته و در جهت حل مسئله مورد نظر به کار میبریم.
حال برای آنکه به طور عملی بتوانیم از ایده شیء گرایی در برنامه هایمان استفاده کنیم و مسائل بزرگ را حل کنیم لازم است ابتدا مقداری با جزییات و دستورات زبان در این مورد آشنا شویم.
تذکر: دقت کنید برای آنکه از ایده شیء گرایی در برنامهها حداکثر استفاده را ببریم مفاهیمی در مهندسی نرم افزار به آن اضافه شده است که ممکن است در دنیای واقعی نیازی به طرح آنها نباشد. پس لطفاً تلاش نکنید با دیدن هر مفهوم تازه بلافاصله سعی در تطبیق آن با محیط اطراف کنید. هر چند بسیاری از آنها به طور ضمنی در اشیاء پیرامون ما نیز وجود دارند.
زبان برنامه نویسی مورد استفاده برای بیان مفاهیم برنامه نویسی در این سری مقالات زبان سی شارپ است. اما درک برنامههای نوشته شده برای علاقه مندان به زبانهای دیگری مانند وی بی دات نت نیز دشوار نیست. چراکه اکثر دستورات مشابه است و تبدیل Syntax نیز به راحتی با اندکی جستجو میسر میباشد. لازم به یادآوری است زبان سی شارپ به بزرگی یا کوچکی حروف حساس است.
تشخیص و تعریف کلاسهای برنامه
کار را با یک مثال شروع میکنیم. فرض کنید به عنوان بخشی از راه حل یک مسئله بزرگ، لازم است محیط و مساحت یک سری چهارضلعی را محاسبه کنیم و قصد داریم این وظیفه را به طور کامل بر عهده قطعه کدهای مستقلی در برنامه قرار دهیم. به عبارت دیگر قصد داریم متناظر با هر یک از چهارضلعیهای موجود در مسئله یک شیء در برنامه داشته باشیم که قادر است محیط و مساحت خود را محاسبه و ارائه نماید. کلاس زیر که با زبان سی شارپ نوشته شده امکان ایجاد اشیاء مورد نظر را فراهم میکند.public class Rectangle { public double Width; public double Height; public double Area() { return Width*Height; } public double Perimeter() { return 2*(Width + Height); } }
در این قطعه برنامه نکات زیر قابل توجه است:
- کلاس با کلمه کلیدی class تعریف میشود.
- همان طور که مشاهده میکنید تعریف کلاس با کلمه public آغاز شده است. این کلمه محدوده دسترسی به کلاس را تعیین میکند. در اینجا از کلمه public استفاده کردیم تا بخشهای دیگر برنامه امکان استفاده از این کلاس را داشته باشند.
- پس از کلمه کلیدی class نوبت به نام کلاس میرسد. اگرچه انتخاب نام مورد نظر امری اختیاری است اما در آینده حتماً اصول و قراردادهای نامگذاری در داتنت را مطالعه نمایید. در حال حاضر حداقل به خاطر داشته باشید تا انتخاب نامی مناسب که گویای کاربرد کلاس باشد بسیار مهم است.
- باقیمانده کد، بدنه کلاس را تشکیل میدهد. جاییکه ویژگی ها، رفتارها و ... یا به طور کلی اعضای کلاس تعریف میشوند.
ایجاد شیء از یک کلاس و نحوه دسترسی به شیء ایجاد شده
شیء و کلاس چیزهای متفاوتی هستند. یک کلاس نوع یک شیء را تعریف میکند. اما یک شیء یک موجودیت عینی و واقعی بر اساس یک کلاس است. در اصطلاح از شیء به عنوان یک نمونه (Instance) یا وهله ای از کلاس مربوطه یاد میکنیم. همچنین به عمل ساخت شیء نمونه سازی یا وهله سازی گوییم.برای ایجاد شیء از کلمه کلیدی new و به دنبال آن نام کلاسی که قصد داریم بر اساس آن یک شیء بسازیم استفاده میکنیم. همان طور که اشاره شد کلاس یک نوع را تعریف میکند. پس از آن میتوان همانند سایر انواع مانند int, string, … برای تعریف متغیر استفاده نمود. به مثال زیر توجه کنید.
Rectangle rectangle = new Rectangle();
Rectangle rectangle;
Rectangle rectangle1 = new Rectangle(); Rectangle rectangle2 = rectangle1;
حالا میتوان شیء ساخته شده را با استفاده از ارجاعی که به آن داریم به کار برد.
Rectangle rectangle = new Rectangle(); rectangle.Width = 10.5; rectangle.Height = 10; double a = rectangle.Area();
فیلدها
اگر به تعریف کلاس دقت کنید مشخص است که دو متغییر Width و Height را با سطح دسترسی عمومی تعریف کرده ایم.به متغیرهایی از هر نوع که مستقیماً درون کلاس تعریف شوند (و نه مثلاً داخل یک تابع درون کلاس) فیلد میگوییم. فیلدها از اعضای کلاس دربردارنده آنها محسوب میشوند.
تعریف فیلدها مستقیماً در بدنه کلاس با یک Access Modifier شروع میشود و به دنبال آن نوع فیلد و سپس نام دلخواه برای فیلد میآید.
تذکر: نامگذاری مناسب یکی از مهمترین اصولی است که یک برنامه نویس باید همواره به آن توجه کافی داشته باشد و به شدت در بالا رفتن کیفیت برنامه موثر است. به خاطر داشته باشید تنها اجرا شدن و کار کردن یک برنامه کافی نیست. رعایت بسیاری از اصول مهندسی نرم افزار که ممکن است نقش مستقیمی در کارکرد برنامه نداشته باشند موجب سهولت در نگهداری و توسعه برنامه شده و به همان اندازه کارکرد صحیح برنامه مهم هستند. بنابراین مجدداً شما را دعوت به خواندن مقاله یاد شده بالا در مورد اصول نامگذاری صحیح میکنم. هر مفهوم تازه ای که میآموزید میتوانید به اصول نامگذاری همان مورد در مقاله پیش گفته مراجعه نمایید. همچنین افزونه هایی برای Visual Studio وجود دارد که شما را در زمینه نامگذاری صحیح و بسیاری موارد دیگر هدایت میکنند که یکی از مهمترین آنها Resharper نام دارد.
مثال:
// public field (Generally not recommended.) public double Width;
فیلدها معمولاً با سطح دسترسی خصوصی و برای نگهداری از دادههایی که مورد نیاز بیش از یک متد (یا تابع) درون کلاس است و آن دادهها باید پس از خاتمه کار یک متد همچنان باقی بمانند استفاده میشود. بدیهی است در غیر اینصورت به جای تعریف فیلد میتوان از متغیرهای محلی (متغیری که درون خود تابع تعریف میشود) استفاده نمود.
همان طور که پیشتر اشاره شد برای دسترسی به یک فیلد ابتدا یک نقطه پس از نام شیء درج کرده و سپس نام فیلد مورد نظر را مینویسیم.
Rectangle rectangle = new Rectangle(); rectangle.Width = 10.5;
public class Rectangle { public double Width = 5; // ... }
متدها
متدها قطعه کدهایی شامل یک سری دستور هستند. این مجموعه دستورات با فراخوانی متد و تعیین آرگومانهای مورد نیاز اجرا میشوند. در زبان سی شارپ به نوعی تمام دستورات در داخل متدها اجرا میشوند. در این زبان تمامی توابع در داخل کلاسها تعریف میشوند و بنابراین همه متد هستند.متدها نیز مانند فیلدها در داخل کلاس تعریف میشوند. ابتدا یک Access Modifier سطح دسترسی را تعیین مینماید. سپس به ترتیب نوع خروجی، نام متد و لیست پارامترهای آن در صورت وجود درج میشود. به مجموعه بخشهای یاد شده امضای متد میگویند.
پارامترهای یک متد داخل یک جفت پرانتز قرار میگیرند و با کاما (,) از هم جدا میشوند. یک جفت پرانتز خالی نشان دهنده آن است که متد نیاز به هیچ پارامتری ندارد.
بار دیگر به بخش تعریف متدهای کلاسی که ایجاد کردیم توجه نمایید.
public class Rectangle { // ... public double Area() { return Width*Height; } public double Perimeter() { return 2*(Width + Height); } }
همچنین توجه نمایید این شیء برای محاسبه مساحت و محیط خود نگاهی به ویژگیهای خود یعنی عرض و ارتفاعش که در فیلدهای آن نگهداری میکنیم میاندازد.
فراخوانی متد یک شیء همانند دسترسی به فیلد آن است. ابتدا نام شیء سپس یک نقطه و به دنبال آن نام متد مورد نظر به همراه پرانترها. آرگومانهای مورد نیاز در صورت وجود داخل پرانتزها قرار میگیرند و با کاما از هم جدا میشوند. که البته در این مثال متد ما نیازی به آرگومان ندارد. به همین دلیل برای فراخوانی آن تنها یک جفت پرانتز خالی قرار میدهیم.
در این بخش به دو مفهوم پارامتر و آرگومان اشاره شد. تفاورت آنها چیست؟
در هنگام تعریف یک متد نام و نوع پارامترهای مورد نیاز را تعیین و درج مینماییم. حال وقتی قصد فراخوانی متد را داریم باید مقادیر واقعی که آرگومان نامیده میشود را برای هر یک از پارامترهای تعریف شده فراهم نماییم. نوع آرگومان باید با نوع پارامتر تعریف شده تطبیق داشته باشد. اما اگر یک متغیر را به عنوان آرگومان در هنگام فراخوانی متد استفاده میکنیم نیازی به یکسان بودن نام آن متغیر و نام پارامتر تعریف شده نیست.
متدها میتوانند یک مقدار را به کدی که آن متد را فراخوانی کرده است بازگشت دهند.
Rectangle rectangle = new Rectangle(); rectangle.Width = 10.5; rectangle.Height = 10; double p = rectangle.Perimeter();
نکته: کلمه return علاوه بر بازگشت مقدار مورد نظر سبب پایان اجرای متد نیز میشود. حتی در صورتی که نوع خروجی یک متد void تعریف شده باشد استفاده از کلمه return بدون اینکه مقداری به دنبال آن بیاید میتواند برای پایان اجرای متد، در صورت نیاز و مثلاً برقراری شرطی خاص مفید باشد. بدون کلمه return متد زمانی پایان مییابد که به پایان قطعه کد بدنه خود برسد. توجه نمایید که در صورتی که نوع خروجی متد چیزی به جز void است استفاده از کلمه return به همراه مقدار مربوطه الزامی است.
مقدار خروجی یک متد را میتوان هر جایی که مقداری از همان نوع مناسب است مستقیماً به کار برد. همچنین میتوان آن را در یک متغیر قرار داد و سپس از آن استفاده نمود.
به عنوان مثال کلاس ساده زیر را در نظر بگیرید که متدی دارد برای جمع دو عدد.
public class SimpleMath { public int AddTwoNumbers(int number1, int number2) { return number1 + number2; } }
SimpleMath obj = new SimpleMath(); Console.WriteLine(obj.AddTwoNumbers(1, 2)); int result = obj.AddTwoNumbers(1, 2); Console.WriteLine(result);
در بخشهای بعدی بحث ما در مورد سایر اعضای کلاس و برخی جزییات پیرامون اعضای پیش گفته خواهد بود.
فرض کنید که از یک برنامهی native ویندوز برای تهیه تصاویر سایتها در یک برنامهی وب استفاده میکنید و صبح که به سایت سر زدهاید پیام در دسترس نبودن سایت قابل مشاهده است. مشکل از کجا است؟!
یک مثال ساده
برنامهی کنسول فوق را پس از فعال سازی Allow unsafe code در قسمت تنظیمات پروژه، کامپایل کرده و سپس آنرا خارج از VS.NET اجرا کنید. احتمالا انتظار دارید که قسمت catch این کد حداقل اجرا شود و سپس سطر «کلیدی را فشار دهید» ظاهر گردد. اما ... خیر! کل پروسه کرش کرده و هیچ پیام خطایی را دریافت نخواهید کرد. اگر به لاگهای ویندوز مراجعه کنید پیام زیر قابل مشاهده است:
و این نوع مسایل هنگام کار با کتابخانههای C و ++C زیاد ممکن است رخ دهند. نمونهی آن استفاده از WebControl دات نت است یا هر برنامهی native دیگری. در این حالت اگر برنامهی شما یک برنامهی وب باشد، عملا سایت از کار افتادهاست. به عبارتی پروسهی ویندوزی آن کرش کرده و بلافاصله از طرف ویندوز خاتمه یافته است.
چرا قسمت catch اجرا نشد؟
از دات نت 4 به بعد، زمانیکه دسترسی غیرمجازی به حافظه صورت گیرد، برای مثال دسترسی به یک pointer آزاد شده، استثنای حاصل، توسط برنامه catch نشده و اجازه داده میشود تا برنامه کلا کرش کند. به این نوع استثناءها Corrupted State Exceptions یا CSE گفته میشود. اگر نیاز به مدیریت آنها توسط برنامه باشد، باید به یکی از دو طریق زیر عمل کرد:
الف) از ویژگی HandleProcessCorruptedStateExceptions بر روی متد فراخوان کتابخانهی native باید استفاده شود. برای مثال در کدهای فوق خواهیم داشت:
ب) و یا فایل کانفیگ برنامه را ویرایش کرده و چند سطر ذیل را به آن اضافه کنید:
در این حالت مدیریت اینگونه خطاها در کل برنامه همانند برنامههای تا دات نت 3.5 خواهد شد.
یک مثال ساده
using System; namespace AccessViolationExceptionSample { class Program { private static unsafe void AccessViolation() { byte b = *(byte*)(8762765876); } static void Main(string[] args) { try { AccessViolation(); } catch (Exception ex) { Console.WriteLine(ex); } Console.WriteLine("Press a key..."); Console.ReadKey(); } } }
System.AccessViolationException. Attempted to read or write protected memory. This is often an indication that other memory is corrupt.
چرا قسمت catch اجرا نشد؟
از دات نت 4 به بعد، زمانیکه دسترسی غیرمجازی به حافظه صورت گیرد، برای مثال دسترسی به یک pointer آزاد شده، استثنای حاصل، توسط برنامه catch نشده و اجازه داده میشود تا برنامه کلا کرش کند. به این نوع استثناءها Corrupted State Exceptions یا CSE گفته میشود. اگر نیاز به مدیریت آنها توسط برنامه باشد، باید به یکی از دو طریق زیر عمل کرد:
الف) از ویژگی HandleProcessCorruptedStateExceptions بر روی متد فراخوان کتابخانهی native باید استفاده شود. برای مثال در کدهای فوق خواهیم داشت:
[HandleProcessCorruptedStateExceptions] static void Main(string[] args) {
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?> <configuration> <runtime> <legacyCorruptedStateExceptionsPolicy enabled="true" /> </runtime> </configuration>
WinRT چیست؟
مایکروسافت جهت سهولت تولید برنامههای جدید Metro-style ، لمسی (touch-centric) و tablets ویندوز 8 ، اقدام به بازنویسی مجدد Windows-API کرده و نام آنرا WinRT گذاشته است. بنابراین همانند آنچه که در مورد API ویندوز از روز اول پیدایش آن مرسوم بوده، این API جدید، از نوع native (نوشته شده با CPP) میباشد و با کمک دات نت فریم ورک تهیه نشده است. این API جدید مبتنی بر فناوری قدیمی COM است، بنابراین مطابق معمول توسط هر نوع برنامه و سیستمی در ویندوز قابل دسترسی است. تفاوتی نمیکند که CPP یا دلفی باشد یا دات نت. به صورت خلاصه ویندوز 8 دو طراحی جدید (WinRT) و قدیم (Win32 API) را با هم پشتیبانی میکند. اگر آنرا صحیحتر بخواهیم معرفی کنیم، WinRT درحقیقت محصور کنندهی (Wrapper) همان Win32 API سابق است (در پشت صحنه همان dll های سابق ویندوز را بارگذاری و استفاده میکند) جهت تطابق با نیازهای دهه اخیر و سالهای پیش رو.
سازگاری دات نت فریم ورک با WinRT چگونه است؟
اینبار WinRT برخلاف Win32 API (که در زمان ارائه آن اصلا دات نتی در کار نبود)، جهت سازگاری با دات نت طراحی شده است. این طراحی جدید ILDasm metadata را در اختیار برنامه نویسهای دات نت قرار میدهد و به این ترتیب IntelliSense و قابلیتهای Debugging ویژوال استودیو همانند کدهای مدیریت شدهی دات نت جهت برنامه نویسی مبتنی بر WinRT در اختیار برنامه نویسها خواهد بود (فرمت ارائه شده، ECMA 335 metadata format میباشد). همچنین اشیاء COM متعلق به WinRT به خوبی توسط GC (آشغال جمع کن) دات نت جهت مدیریت بهتر حافظه، تحت نظر میباشند.
بنابراین از دیدگاه یک برنامه نویس دات نت، کل WinRT به صورت managed assemblies مشاهده میشود، اینترفیسهای آن همان اینترفیسهای دات نتی خواهند بود و کلاسهای آن نیز به همین ترتیب. این مشکلی بود/هست که با Win32 API در دات نت وجود دارد و دسترسی به آن به این سادگی و یکپارچگی میسر نیست (هر چند تا الان کل اینترفیس آن جهت استفاده در دات نت نیز ترجمه شده است). در اینجا شما ارجاعاتی را به فایلهایی با پسوند winmd یا windows metadata، به پروژهی دات نتی خود اضافه میکنید و سپس CLR قادر خواهد بود تا کلیه اطلاعات لازم جهت کار با WinRT را از آنها استخراج کند (این فایلها در پوشه C:\Program Files (x86)\Windows Kits\8.0\Windows Metadata و C:\Windows\system32\winmetadat ویندوز 8 قابل مشاهده و دسترسی هستند).
تفاوتهای مهم امکانات نمایشی WinRT با Win32 API کدامند؟
تفاوت مهم WinRT با Win32 API از دیدگاه برنامه نویسها، امکان دسترسی بیشتر به آن از طریق زبانهای مختلف میباشد. WinRT همانند Win32 API توسط CPP ، دات نت و سایر روشهای مرسوم دیگر قابل دسترسی و توسعه است. اما اینبار WinRT برخلاف Win32 API ، از طریق HTML و جاوا اسکریپت هم قابل توسعه است. در این حالت کدهای شما توسط Chakra JavaScript engine که از اینترنت اکسپلورر 9 به بعد ارائه شده، اجرا خواهد شد. بنابراین «برفراز» WinRT دو لایه نمایشی (presentation layer) قابل طراحی و دسترسی است. XAML و زبانهای متداول برنامه نویسی موجود مانند سی شارپ و وی بی دات نت و غیره. همچنین HTML/CSS هم مجال ابراز وجود یافته است. البته XAML تنها لایه نمایشی کلیه زبانهای قدیمی موجود مانند سی شارپ، وی بی دات نت، CPP و غیره خواهد بود. به همین جهت Expression Blend جدید نیز از HTML 5 پشتیبانی میکند.
همچنین در WinRT ، قسمتهای GDI و Message loop متداول Win32 API حذف شده است و از DirectX استفاده میکند. برای نمونه کدهای XAML شما توسط DirectX رندر میشود. البته این مطلب جدیدی نیست و از زمان ارائه WPF شاهد این مساله بودهایم.
وضعیت توسعه پذیری WinRT چگونه است؟
علاوه بر اینها، برخلاف Win32 API ، اینبار WinRT قابل توسعه است و Extensions SDK برای آن ارائه شده است.
آیا WinRT شاهد تغییرات امنیتی خاصی هم بوده است؟
نکتهی مهمی که در طراحی WinRT به آن توجه شده است، امنیت میباشد. برنامههای WinRT شبیه به برنامههای سیلورلایت در یک Sandbox اجرا میشوند. به این معنا که جهت ذخیره سازی اطلاعات خود از یک isolated storage استفاده میکنند. برای کار با file system نیاز به تائید کاربر دارند و خلاصه دیگر به سادگی نمیتوان از مرزهای این نوع برنامهها رد شد و سیستم عاملی را root کرد. برای نمونه برنامه نویسهای دات نت دسترسی به فضای نام System.IO.FileStream را دیگر نخواهند داشت و تنها قسمتی از دات نت «برفراز» WinRT و مدل امنیتی جدید آن معنا پیدا میکند. همچنین برفراز این API جدید، تولید مثلا Device drivers هم دیگر معنا پیدا نمیکند. این محدودیتهای امنیتی برای برنامه نویسهای native هم وجود دارد و تفاوتی نمیکند. کلا برنامههای جدید Metro-style در یک قرنطینهی کامل امنیتی اجرا میشوند. برای مثال اگر برنامهای نیاز به دسترسی به یک WebCam را داشته باشد، همانند برنامههای سیلورلایت ابتدا باید کاربر تائید کرده و سپس برنامه مجوز امنیتی کار با مثلا یک WebCam را خواهد یافت. همچنین تمام برنامههای جدید Metro-style باید جهت ارائه در فروشگاه جدید ویندوز 8، دارای امضای دیجیتال معتبر نیز باشند.
آیا جهت توسعهی برنامههای چندریسمانی و غیرهمزمان تمهیدات خاصی در WinRT پیشبینی شده است؟
در طراحی جدید WinRT به اعمال asynchronous به شدت توجه شده است. هر عملی که بیش از 50 میلی ثانیه طول بکشد به صورت خودکار تبدیل به یک عمل asynchronous خواهد شد تا برنامهها مرتبا در حین اجرای اعمال زمانبر هنگ نکرده و ترد اصلی برنامه را بلاک نکنند. علاوه بر اینها WinRT از طریق IAsyncOperation interface خود، امکان استفاده از واژههای جدید کلیدی async/await سی شارپ 5 را نیز مهیا میسازد.
آیا WinRT آمده است تا جایگزینی برای دات نت و سیلورلایت و امثال آن باشد؟
خیر. WinRT نگارش دوم Win32 API است با هدف توسعه پذیری، استفاده از دایرکت ایکس و فناوریهای جدید که عموما از شتاب دهندههای سخت افزاری هم بهرهمند هستند بجای GDI سابق، استفاده سادهتر در زبانهای دیگر به کمک فایلهای استاندارد Windows Meta data آن میباشد. همچنین این API جدید دسترسی به امکانات ویندوز را هم توسط HTML و جاوا اسکریپت، علاوه بر امکانات مهیای سابق میسر ساخته است. هم اکنون نگارش 4 و نیم دات نت در ویندوز 8 ارائه شده است و توسط هر دو سیستم سابق و جدید قابل استفاده میباشد. البته باید در نظر داشت که جهت استفاده از WinRT به دلایل محدودیتهای امنیتی اعمال شده به آن و همچنین استفاده از XAML به تنها عنوان لایه نمایشی سیستمهای متداول غیر HTML ایی، دات نت فریم ورک به امکانات و کلاسهای کمتری نسبت به حالت متداول کار با آن، دسترسی دارد (جهت درک بهتر این محدودیتها میتوان به طراحی سیلورلایت مراجعه کرد). این را هم باید اضافه کرد که ویندوز 8 توانایی اجرای هر دو نوع برنامههای سبک جدید مترو و متداول دسکتاپ قدیمی را دارا است.
جهت آشنایی بیشتر با WinRT میتوان به مجموعهای از ویدیوهای مرتبط آن مراجعه کرد:
http://channel9.msdn.com/Events/BUILD/BUILD2011?t=windows%2Bruntime
نظرات اشتراکها
چگونگی نمایش 10 سایت پر بازدید در IE 5
جالب بود. با اینکه بسیار برای موضوع سازگاری نرم افزار تحت وب با مرورگرهای گوناگون ارزش قائلم ولی به عقیده من با توجه به جمیع جهات در حال حاضر بهتر است برخی مرورگرهای قدیمی حتی تا IE8 و همین طور ورژن قدیمی سایر مرورگرها توسط توسعه دهندگان پشتیبانی نشود و رفتار مناسبی از سوی نرم افزار مانند نمایش هشدار بروزرسانی مرورگر به همراه اطلاعات کافی از علت هشدار و لینک دانلود مرورگر جدید در نظر گرفته شود. در حال حاضر وقت صرفه شده برای IE6 و ... بهتر است صرف سازگاری و ارائه سرویس بهتر برای دیوایسهای موبایل گردد. با توجه به سیاست کاری برخی وب سایتهای مطرح اکنون امکان عملی این مورد بهتر فراهم شده است. همچنین در این صورت امکان بهره برداری از بسیاری امکانات جدید دنیای وب با هزینه کمتر فراهم میگردد که انصاف نیست کاربران را از آن محروم کنیم.