Vertical Slice Architecture, not Layers!
Why Vertical Slice Architecture? Nobody wants to deal with a system that is hard to change and easy to introduce bugs because it's a spaghetti code mess of various technical concerns. Clean Architecture is popular because it separates concerns into many different layers. But why are we organizing code by layers? Does adding a new feature require you to modify files across multiple projects in your UI, business, and data access layers? Vertical Slice Architecture is about how you organize code and focus on features instead of technical layers will make your system easier to change.
ابزارهای پیش نیاز:
در اولین قدم، برنامهی متن باز Visual Studio Code را از اینجا دانلود و نصب کنید. برنامهی Visual Studio Code که در ادامهی فعالیتهای جدید متن باز مایکروسافت به بازار عرضه شده است، سریع، سبک و کاملا قابل توسعه و سفارشی سازی است و از اکثر زبانهای معروف پشتیبانی میکند.
در قدم بعدی، شما باید NET Core. را از اینجا (64 بیتی) دانلود و نصب کنید.
.NET Core چیست؟
NET Core. در واقع پیاده سازی بخشی از NET. اصلی است که به صورت متن باز در حال توسعه میباشد و بر روی لینوکس و مکینتاش هم قابل اجراست. موتور اجرای دات نت کامل CLR نام دارد و NET Core. نیز دارای موتور اجرایی CoreCLR است و شامل فریمورک CoreFX میباشد.
در حال حاضر شما میتوانید با استفاده از NET Core. برنامههای کنسولی و تحت وب با ASP.NET 5 بنویسید و احتمالا در آینده میتوان امیدوار بود که از ساختارهای پیچیدهتری مثل WPF نیز پشتیبانی کند.
پس از آنکه NET Core. را دانلود و نصب کردید، جهت شروع پروژه، یک پوشه را در یکی از درایوها ساخته (در این مثال E:\Projects\EF7-SQLite-NETCore) و Command prompt را در آنجا باز کنید. سپس دستورات زیر را به ترتیب اجرا کنید:
dotnet restore
dotnet run
- NuGet.Config (این فایل، تنظیمات مربوط به نیوگت را جهت کشف و دریافت وابستگیهای پروژه، شامل میشود)
- Program.cs (این فایل سی شارپ حاوی کد برنامه است)
- project.json (این فایل حاوی اطلاعات پلتفرم هدف و لیست وابستگیهای پروژه است)
دستور dotnet restore بر اساس لیست وابستگیها و پلتفرم هدف، وابستگیهای لازم را از مخزن نیوگت دریافت میکند. (در صورتی که در هنگام اجرای این دستور با خطای NullReferenceException مواجه شدید از دستور dnu restore استفاده کنید. این خطا در گیت هاب در حال بررسی است)
دستور dotnet run هم سورس برنامه را کامپایل و اجرا میکند. در صورتی که پیام Hello World را مشاهده کردید، یعنی برنامهی شما تحت NET Core. با موفقیت اجرا شده است.
توسعهی پروژه با Visual Studio Code
در ادامه، قصد داریم پروژهی HelloWorld را تحت Visual Studio Code باز کرده و تغییرات بعدی را در آنجا اعمال کنیم. پس از باز کردن Visual Studio Code از منوی File گزینهی Open Folder را انتخاب کنید و پوشهی حاوی پروژه (EF7-SQLite-NETCore) را انتخاب کنید. اکنون پروژهی شما تحت VS Code باز شده و قابل ویرایش است.
سپس از لیست فایلهای پروژه، فایل project.json را باز کرده و در بخش "dependencies" یک ردیف را برای EntityFramework.SQLite به صورت زیر اضافه کنید. به محض افزودن این خط در project.json و ذخیرهی آن، در صورتیکه قبلا این وابستگی دریافت نشده باشد، Visual Studio Code با نمایش یک هشدار در بالای برنامه به شما امکان دریافت اتوماتیک این وابستگی را میدهد. در نتیجه کافیست دکمهی Restore را زده و منتظر شوید تا وابستگی EntityFramework.SQLite از مخزن ناگت دانلود و برای پروژهی شما تنظیم شود.
"EntityFramework.SQLite": "7.0.0-rc1-final"
پس از کامل شدن این مرحله، در پروژههای بعدی تمام ارجاعات به وابستگیهای دریافت شده، از طریق مخزن موجود در سیستم خود شما، برطرف خواهد شد و نیاز به دانلود مجدد وابستگیها نیست.
اکنون همهی موارد، جهت توسعهی پروژه آماده است. ماوس خود را بر روی ریشهی پروژه در VS Code قرار داده و New Folder را انتخاب کنید و نام Models را برای آن تایپ کنید. این پوشه قرار است مدل کلاسهای پروژه را شامل شود. در اینجا ما یک مدل به نام Book داریم و نام کانتکست اصلی پروژه را هم LibraryContext گذاشتهایم.
بر روی پوشهی Models راست کلیک کرده و گزینهی New File را انتخاب کنید. سپس فایلهای Book.cs و LibraryContext.cs را ایجاد کرده و کدهای زیر را برای مدل و کانتکست، در درون این دو فایل قرار دهید.
Book.cs
namespace Models { public class Book { public int ID { get; set; } public string Title { get; set; } public string Author{get;set;} public int PublishYear { get; set; } } }
using Microsoft.Data.Entity; using Microsoft.Data.Sqlite; namespace Models { public class LibraryContext : DbContext { protected override void OnConfiguring(DbContextOptionsBuilder optionsBuilder) { var connectionStringBuilder = new SqliteConnectionStringBuilder { DataSource = "test.db" }; var connectionString = connectionStringBuilder.ToString(); var connection = new SqliteConnection(connectionString); optionsBuilder.UseSqlite(connection); } public DbSet<Book> Books { get; set; } } }
در قدم آخر هم کافیست که فایل Program.cs را تغییر دهید و مقادیری را در دیتابیس ذخیره و بازخوانی کنید.
using System; using Models; namespace ConsoleApplication { public class Program { public static void Main(string[] args) { Console.WriteLine("EF7 + Sqlite with the taste of .NET Core"); try { using (var context = new LibraryContext()) { context.Database.EnsureCreated(); var book1 = new Book() { Title = "Adaptive Code via C#: Agile coding with design patterns and SOLID principles ", Author = "Gary McLean Hall", PublishYear = 2014 }; var book2 = new Book() { Title = "CLR via C# (4th Edition)", Author = "Jefrey Ritcher", PublishYear = 2012 }; context.Books.Add(book1); context.Books.Add(book2); context.SaveChanges(); ReadData(context); } Console.WriteLine("Press any key to exit ..."); Console.ReadKey(); } catch (Exception ex) { Console.WriteLine($"An exception occured: {ex.Message}\n{ex.StackTrace}"); } } private static void ReadData(LibraryContext context) { Console.WriteLine("Books in database:"); foreach (var b in context.Books) { Console.WriteLine($"Book {b.ID}"); Console.WriteLine($"\tName: {b.Title}"); Console.WriteLine($"\tAuthor: {b.Author}"); Console.WriteLine($"\tPublish Year: {b.PublishYear}"); Console.WriteLine(); } } } }
جهت اجرای برنامه کافیست Command prompt را در آدرس پروژه باز کرده و دستور dotnet run را اجرا کنید. پروژهی شما کامپایل و اجرا میشود و خروجی مشابه زیر را مشاهده خواهید کرد. اگر برنامه را مجددا اجرا کنید، به جای دو کتاب اطلاعات چهار کتاب نمایش داده خواهد شد؛ چرا که در هر مرحله اطلاعات دو کتاب در دیتابیس درج میشود.
اگر به پوشهی bin که در پوشهی پروژه ایجاد شده است، نگاهی بیندازید، خبری از فایل باینری نیست. چرا که در لحظه، تولید و اجرا شده است. جهت build کردن پروژه و تولید فایل باینری کافیست دستور dotnet build را اجرا کنید، تا فایل باینری در پوشهی bin ایجاد شود.
جهت انتشار برنامه میتوانید دستور dotnet publish را اجرا کنید. این دستور نه تنها برنامه، که تمام وابستگیهای مورد نیاز آن را برای اجرای در یک پلتفرم خاص تولید میکند. برای مثال بعد از اجرای این دستور یک پوشهی win7-x64 حاوی 211 فایل در مجموع تولید شده است که تمامی وابستگیهای این پروژه را شامل میشود.
در واقع این پوشه تمام وابستگیهای مورد نیاز پروژه را همراه خود دارد و در نتیجه جهت اجرای این برنامه برخلاف برنامههای معمولی دات نت، دیگر نیازی به نصب هیچ وابستگی مجزایی نیست و حتی پروژههای نوشته شده تحت NET Core. را میتوانید در سیستمهای عاملهای دیگری مثل لینوکس و مکینتاش و یا Windows IoT بر روی سخت افزار Raspberry Pi 2 هم اجرا کنید.
جهت مطالعهی بیشتر:
The Top 50 Tips for Better Angular Development
This article dives into essential tips and best practices that will help you enhance your Angular development skills. Whether you're a seasoned Angular developer or a beginner, these insights will help optimize your applications, improve code quality, and leverage Angular’s features effectively.
Input Validation for me is about validating the user input. Some people call "Name must not be empty" a business rule, I think about it as input validation. Business Rules validation is more complex, because a business rule for me is not "Name must not be empty", it is a definition of a state in the system that requires an action. Here is a definition of a business rule:
An order should be payed within 30 days, this duration can be extended, to a maximum of three times.
Generic Attributes در C# 11.0
دیتابیس
- بررسی ویرویس Stuxnet | www.idevcenter.com
- تایپ متن فارسی در Gmail | googlepersianblog.blogspot.com
- خصوصیات جدید در ASP.NET 4.5 - خصوصیت HTML Editor Smart Tasks and Event Handler Generation | mojtabasahraei.blogfa.com
- دیتابیس رنگی | www.dotnetdev.info
- شما مرغابی هستید یا عقاب؟ | hrnews.blogfa.com
- نقد فیلم "one flew over the cuckoos nest - دیوانه از قفس پرید( پرواز بر فراز آشیانه فاخته)" | filmhafteh.blogfa.com
- Addressing Visual Studio performance | blogs.msdn.com
- BUILD conference–day 3 | lostechies.com
- BUILD: WinRT, Silverlight, WPF, XAML | www.japf.fr
- C# and Visual Basic on the WinRT API | www.infoq.com
- Multi Monitor in VS.NET 2010 & SQL Server 2011 | www.nikamooz.com
- My List of Must-See Build 2011 Videos | 10rem.net
- New CSS editor features in Visual Studio 11 Developer Preview | blogs.msdn.com
- New Tools and New Content - ASP.NET, Visual Studio 11 Web and .NET 4.5 Developer Preview (with commentary) | www.hanselman.com
- Prototype xUnit.net Visual Studio 11 Unit Testing Plugin | bradwilson.typepad.com
- RIA Services updates for //build | feeds.jeffhandley.com
- Using WinRT from .NET | ermau.com
- Windows 8 and WinRT: Links, News and Resources | ajlopez.wordpress.com
- Windows 8 Replaces the Win32 API | www.infoq.com
- Windows 8: What you Need to Know | csharperimage.jeremylikness.com
- WinRT: An Object Orientated Replacement for Win32 | www.infoq.com
import svelte from 'rollup-plugin-svelte'; import resolve from 'rollup-plugin-node-resolve'; import commonjs from 'rollup-plugin-commonjs'; import livereload from 'rollup-plugin-livereload'; import { terser } from 'rollup-plugin-terser'; const production = !process.env.ROLLUP_WATCH; export default { input: 'src/main.js', output: { sourcemap: true, format: 'iife', name: 'app', file: 'public/bundle.js' }, plugins: [ svelte({ // enable run-time checks when not in production dev: !production, // we'll extract any component CSS out into // a separate file — better for performance css: css => { css.write('public/bundle.css'); } }), // If you have external dependencies installed from // npm, you'll most likely need these plugins. In // some cases you'll need additional configuration — // consult the documentation for details: // https://github.com/rollup/rollup-plugin-commonjs resolve(), commonjs(), // Watch the `public` directory and refresh the // browser on changes when not in production !production && livereload('public'), // If we're building for production (npm run build // instead of npm run dev), minify production && terser() ], watch: { clearScreen: false } };
package.json :
{ "name": "svelte-app", "version": "1.0.0", "devDependencies": { "npm-run-all": "^4.1.5", "rollup": "^1.10.1", "rollup-plugin-commonjs": "^9.3.4", "rollup-plugin-livereload": "^1.0.0", "rollup-plugin-node-resolve": "^4.2.3", "rollup-plugin-svelte": "^5.0.3", "rollup-plugin-terser": "^4.0.4", "sirv-cli": "^0.4.0", "svelte": "^3.0.0" }, "scripts": { "build": "rollup -c", "autobuild": "rollup -c -w", "dev": "run-p start:dev autobuild", "start": "sirv public", "start:dev": "sirv public --dev" } }
build | برای ساخت و ایجاد خروجیهای برنامه توسط rollup مورد قرار استفاده میگیرد. |
autobuild | مانند build برای ساخت خروجیهای نهایی برنامه استفاده میشود. ولی تفاوتی که دارد پس از هر تغییر در سورس کد برنامه به صورت خودکار build جدیدی پس از اجرای آن گرفته میشود. |
dev | برنامه را درحالت Developer Mode اجرا میکند که برای مشاهده تغییرات به صورت خودکار در browser، بدون نیاز به رفرش صفحه و همینطور عیب یابی برنامه مناسب است. |
start | از طریق sirv که یک وب سرور سبک برای هاست کردن سایتهای استاتیک است، برنامه را هاست میکند. |
start:dev | مانند start است با این تفاوت که برنامه را در حالت Developer Mode هاست میکند که میتواند برای عیب یابی برنامه از آن استفاده کرد؛ چرا که سورس برنامه از طریق source Map قابل دسترس خواهد بود. |
دو پوشه src و public هم برای ما به صورت پیش فرض ایجاد شدهاند که فولدر public فایلهای نهایی تولید شده برنامه ما را شامل میشود و src، دربرگیرنده تمام سورس کدهای برنامه ما میباشد.
<script> export let name; </script> <style> h1 { color: purple; } </style> <h1>Hello {name}!</h1>
src/main.js :
import App from './App.svelte'; const app = new App({ target: document.body, props: { name: 'world' } }); export default app;