...
اولین پروژه
معمولا برای شروع از تاریخچه و توضیحات دیگر استفاده میکنند اما روش آموزشی که در پیش خواهیم گرفت با انجام پروژههای عملی بوده و هر جا که نیاز به توضیح باشد ، بیان میکنیم ...
ایجاد اولین پروژه Win32 Console Application
ویژوال استادیو را اجرا نمایید و از گزینه File -> New -> Project و سپس طبق عکس زیر پروژه Win32 Console Application را انتخاب نمایید ، دقت کنید که زبان انتخاب شده ++Visual C باشد.
در این مرحله میتوانید محل ذخیره شده پروژه را در قسمت Location تنظیم نمایید و از قسمت Name میتوانید نام دلخواه را وارد کنید در حالت پیش فرض اگر اولین پروژه Win32 Console در مسیر تعین شدهی قسمت Location باشد ، نام ConsoleApplication1 قرار گرفته است . پس از تنظیمات Ok کنید .
در این مرحله Next را بزنید .
در این مرحله در قسمت Additional options تیک Empty project را بزنید ، همانند عکس فوق تنظیمات را انجام دهید .
پس از انجام مراحل فوق پروژه بصورت شکل زیر ظاهر میشود .
برای کد نویسی روی نام پروژه که در اینجا ConsoleApplication1 میباشد ، راست کلیک میکنیم و گزینه Add و سپس New Item را انتخاب میکنیم .
طبق عکس زیر فایل با پسوند cpp را انتخاب و Add میکنیم .
فایلی که اکنون به پروژه اضافه کردیم خالی و با نام پیش فرض Source.cpp میباشد ، دستورات زیر را در آن تایپ کنید .حال پروژه به شکل زیر خواهد بود .
#include<iostream>
int main()
{
std::cout<<"Hello world ...\n";
return 0;
}
برای اجرای پروژه کلید F5 را فشار دهید و اگر میخواهید نتیجه کار را مشاهده کنید کلید Ctrl + F5 را امتحان کنید .
شما اولین پروژه VC++ را اجرا نمودید ( آفرین ) .
اما توضیحات :
خط اول برنامه یک راهنمای پیش پردازنده است ، کاراکتر # که نشان میدهد این خط یک راهنمای پیش پردازنده است و بعد عبارت include و نام یک فایل کتابخانه ای که بین علامت <> قرار داده شده ، فایل سرآیند استفاده شده در اینجا iostream میباشد . (به فایلهای کتابخانه ای ، فایلهای سرآیند (Header Files) نیز گفته میشود. ) راهنمای پیش پردازنده خطی است که به کامپایلر اطلاع میدهد در برنامه موجودیتی است که تعریف آن را در فایل سرآیند مذکور جستجو کند . در این برنامه از std::cout استفاده شده ، که کامپایلر در مورد آن چیزی نمیداند لذا به فایل iostream مراجعه نموده ، تعریف آن را مییابد و آن را اجرا میکند .
خط 3 :
بخشی از هر برنامه تابع میباشد . پرانتزهای واقع پس از آن main نشان میدهند که main یک بلوک
برنامه بنام تابع است. برنامهها
میتوانند حاوی یک یا چندین تابع باشند، اما main تابع اصلی برنامه است که وجود آن الزامی میباشد . کلمه کلیدی int که در سمت چپ main قرار گرفته،
بر این نکته دلالت دارد که main یک مقدار صحیح برمیگرداند.
خط 5 :
با استفاده از این دستور رشته ای را به خروجی استاندارد که معمولا صفحه نمایش باشد ارسال میکنیم .
خط 6 :
که ;0 return میباشد مقدار برگشتی تابع را مشخص میکند در حقیقت این خط که مقدار 0 را برمیگرادند نشان دهنده اتمام موفقیت آمیز برنامه میباشد .
به مرور زمان نسبت به موارد بالا بیشتر و مفصل صحبت خواهیم نمود .