راهبری در Silverlight به کمک الگوی MVVM
چطوری یک Concrete Class رو از یک صفحه به یک صفحه دیگر پاس بدم؟(با استفاده از این الگو یا هر روش دیگر)
EF Code First #6
ASP.NET MVC #12
Html.TextBox اضافه کنید که پارامتر html attributes آن مقدار دهی شده است. چون برای نمونه این datePicker مثلا به TextBox ایی با class خاص اعمال میشود. مثلا: new { @class = "datepicker"
What I've learned from 20 years of programming in C# with Joe Albahari with Q&A session - YouTube
In April 2001, I wrote and published my first C# program. Join me in discovering the most valuable principles that I've learned in the 20 years of C# programming that followed. We'll cover a range of topics, with plenty of samples and useful code that you can take away.
00:00 - Introduction
01:04 - Types
18:55 - Functional Programming
19:43 - What Defines Functional Programming?
33:26 - Lazy Values
36:20 - Cache a function - Memoizer
41:49 - Using a Closure instead of a Class
43:24 - Memoizer example
45:07 - Asynchronous Programming
47:58 - How do we abstract around Futures?
53:54 - Asynchronous locking
58:04 - Implementing A-synch lock with Semaphore
01:09:48 - Await inside a UI method vs a library method
01:18:04 - Using Exceptions
01:36:18 - Implementing a Retry
01:39:02 - IEither interface
01:39:58 - Downloading samples on LINQPad
01:40:27 - Q&A Session
- An error occurred while generating the SSH keys. Please check that the environment is properly configured. Details: cat: /Users/cc/Library/Caches/Xamarin/XMA/Keys/1984b83a-dde9-4031-919d-b1d1b8411d0d: No such file or directory
- InvalidOperationException while debugging Xamarin Forms app
- Frame note in module in Xamarin Forms Android
- Internal compiler error is fixed and analysis for WDK completes as usual.
- We fixed an issue in the new Find in Files experience where hidden files and auto-generated files were not searchable.
- Fixed issue with deployment of UWP apps to remote machines where deployment fails with message "DEP0600: Deployment failed. DkmException - Error in the application."
- Local static variable not initialized in inlined function of class imported from dll
- VS 2019 16.5.X: Multiple startup projects while Live Visual Tree was last opened in a debug session crashes
- Fixed issues where for the C++ formatting indentation of new lines with only ending parenthesis.
- Fixed a bug preventing some users from installing 16.5
- Fix an issue where Visual Studio can crash when the display configuration changes.
- Fixed an issue causing slow downs when opening solutions that are impacting the IntelliSense code and related operations.
- Fixed a crash with the debugger that users can run into when the target application being debugged raises an exception.
- Added support for Xcode 11.4.
روش ایجاد یک پروژهی کتابخانهای، از کامپوننتهای Blazor
اگر از ویژوال استودیو استفاده میکنید، نوع «Razor Class Library»، پروژههای مخصوص کتابخانههای کامپوننتهای Blazor را آغاز میکند و اگر میخواهید از CLI استفاده کنید، باید از دستور «dotnet new razorclasslib» استفاده کرد؛ که قابلیت تبدیل به بستههای نیوگت را با دستور dotnet pack داشته و به این ترتیب میتوان آنها را به اشتراک گذاشت و یا حتی میتوان ارجاعی از این پروژه را در سایر پروژههای شخصی، مورد استفاده قرار داد.
ساختار پیشفرض فایل csproj اینگونه پروژهها به صورت زیر است:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk.Razor"> <PropertyGroup> <TargetFramework>net5.0</TargetFramework> </PropertyGroup> <ItemGroup> <SupportedPlatform Include="browser" /> </ItemGroup> <ItemGroup> <PackageReference Include="Microsoft.AspNetCore.Components.Web" Version="5.0.6" /> </ItemGroup> </Project>
روش افزودن فایلهای ثابت مورد استفادهی در کتابخانه
پروژهی پیشفرضی که در اینجا ایجاد میشود، به همراه یک پوشهی wwwroot نیز هست. این پوشه محلی است که باید فایلهای ثابت اشتراکی پروژه را مانند فایلهای CSS و JS مورد استفاده، قرار داد.
این نوع پروژهها از ویژگی Isolated CSS و یا Isolated JS ارائه شدهی در Blazor 5x نیز پشتیبانی میکنند.
روش استفادهی از فایلهای ثابت موجود در یک کتابخانه
این فایلهای ثابت به همراه بستهی نهایی پروژه، به صورت خودکار توزیع میشوند (و نیازی به ارائهی مجزای آنها نیست) و برای استفادهی از آنها در پروژههای دیگر، باید از روش مسیردهی زیر استفاده کرد:
/_content/PackageId/MyImage.png
- PackageId عموما همان نام پروژهی مورد استفادهاست (نام فایل csproj مانند MyBlazorComponentLibrary). هرچند میتوان آنرا به صورت مجزایی در فایل csproj نیز مقدار دهی کرد.
- در این مثال MyImage.png، نام منبعی است که قرار است از آن استفاده کنیم و پیشتر در پوشهی wwwroot کتابخانه، کپی شدهاست و یا حتی میتوان زیر پوشههایی را نیز در اینجا ایجاد و از آنها استفاده کرد؛ مانند:
/_content/MyBlazorComponentLibrary/scripts/HelloWorld.js
<script src="_content/MyBlazorComponentLibrary/exampleJsInterop.js"></script>
روش استفادهی از کتابخانهی نهایی تولید شده
برای استفادهی از کتابخانهی نهایی تولید شده یا میتوان ارجاعی را به فایل csproj آن، به پروژهی خود افزود:
<ItemGroup> <ProjectReference Include="..\MyBlazorComponentLibrary\MyBlazorComponentLibrary.csproj" /> </ItemGroup>
پس از آن، جهت سهولت استفادهی از این کامپوننتهای اشتراکی، بهتر است فضای نام آنها را به فایل Imports.razor_ پروژهی خود افزود؛ تا نیازی به تعریف آنها در تمام کامپوننتهای مورد استفاده نباشد.
فرض کنید دارید در پروژه، از Entity Framework استفاده میکنید و یک مدل با نام Person دارید که تعریفش به صورت زیر است
public class Person { public int PersonId { get; set; } public string Name { get; set; } }
حالا میخوایم تعداد ٥٠٠٠ رکورد از Person رو یکجا وارد دیتابیس کنیم. برای استفاده از SqlBulkCopy، روش به این شکل هست که ابتدا یکDataTable ایجاد میکنیم. سپس ستونهای متناظر با جدول Person رو با استفاده از DataColumn ایجاد میکنیم و DataColumnهای ایجاد شده رو به DataTable اضافه میکنیم و سپس اطلاعات رو وارد DataTable میکنیم و اون رو با استفاده از SqlBulkCopy وارد دیتابیس میکنیم که این روش یکم وقتگیر و خسته کننده است.
راه آسانتر استفاده از یک کتابخانه با نام EntityDataReader هست که توسط مایکروسافت نوشته شده که دیگه نیازی به ساختنDataTable نیست و این کتابخانه کارهای لازم رو خودش انجام میده. در پروژەتون یک کلاس با نامEntityDataReader ایجاد کنید و سورس مربوط این کلاس رو از اینجا copy و در داخل کلاس paste کنید.
حالا یک لیست از Pesron با نام personList ایجاد مینماییم و با استفاده از یک حلقه تعداد ٥٠٠٠ تا نمونه از Person ایجاد و به لیست اضافه میکنیم.
var personList = new List<Person>(); for (var i = 0; i < 5000; i++) { var person = new Person { Name = "John Doe", }; }
در ادامه برای استفاده از SqlBulkCopy نیاز به ConnectionString و نام جدول متناظر با کلاس Person در دیتابیس داریم.
اگر از پروژ وب استفاده میکنید میتونید با این خط کد ConnectionString رو که در فایل web.config ذخیره شده است بروگردونید که در اینجا DataConnection نام ConnectionString ذخیره شده در web.config هست.
var connectionString = ConfigurationManager.ConnectionStrings["DataConnection"].ConnectionString;
اگر از EF Code First استفاده میکنید و در تنظیمات Context خاصیت PluralizingTableNameConvention رو حذف کردیدەاید نام جدول dbo.Person هست و در غیر اینصورت db.People هست.
و در ادامه داریم:
var connectionString = ConfigurationManager.ConnectionStrings["DataConnection"].ConnectionString; var bulkCopy = new SqlBulkCopy(connectionString) { DestinationTableName = "dbo.Person" }; bulkCopy.WriteToServer(personList.AsDataReader() );
سرعت این روش بسیار بالاست و برای درجهای با تعداد بالا بهینه است.
برای ویرایش و حذف چندین رکورد بصورت همزمان متیونید از کتابخانه Entity Framework Extended Library استفاده کنید که امکانات دیگری هم داره و از طریق nuget هم قابل نصب است.
- قابلیت ترسیم اشیا روی بوم گرافیکی دلخواه
- قابلیت جابجایی اشیا
- قابلیت تغییر رنگ اشیا
- ترسیم اشیا توپر و تو خالی
- تعیین پهنای خط شی ترسیم شده
- تعیین رنگ پس زمینه در صورت تو پر بودن شی
- قابلیت پیش نمایش رسم شکل در زمان ترسیم اشیا
- توانایی انتخاب اشیا
- تعیین عمق شی روی بوم گرافیکی مورد نظر
- ترسیم اشیایی مانند خط، دایره، بیضی، مربع، مستطیل، لوزی، مثلث
- قابلیت تغییر اندازه اشیا ترسیم شده
خوب برای شروع ابتدا یک پروژه از نوع Windows Application ایجاد میکنیم (البته برای این قسمت میتوانیم یک پروژه Class Library ایجاد کنیم)
سپس یک پوشه به نام Models به پروزه اضافه نمایید.
خوب در این پروژه یک کلاس پایه به نام Shape در نظر میگیریم.
همه اشیا ما دارای نقطه شروع، نقطه پایان، رنگ قلم، حالت انتخاب، رنگ پس زمینه، نوع شی، .... میباشند که بعضی از خصوصیات را توسط خصوصیات دیگر محاسبه میکنیم. مثلا خاصیت Width و Height و X و Y توسط خصوصیات نقطه شروع و پایان میتوانند محاسبه شوند.
ساختار کلاسهای پروزه ما به صورت زیر است که مرحله به مرحله کلاسها پیاده سازی خواهند شد.
با توجه به تصویر بالا (البته این تجزیه تحلیل شخصی من بوده و دوستان به سلیقه خود ممکن است این ساختار را تغییر دهند)
نوع شمارشی ShapeType: در این نوع شمارشی انواع شیهای موجود در پروژه معرفی شده است
محتوای این نوع به صورت زیر تعریف شده است:
namespace PWS.ObjectOrientedPaint.Models { /// <summary> /// Shape Type in Paint /// </summary> public enum ShapeType { /// <summary> /// هیچ /// </summary> None = 0, /// <summary> /// خط /// </summary> Line = 1, /// <summary> /// مربع /// </summary> Square = 2, /// <summary> /// مستطیل /// </summary> Rectangle = 3, /// <summary> /// بیضی /// </summary> Ellipse = 4, /// <summary> /// دایره /// </summary> Circle = 5, /// <summary> /// لوزی /// </summary> Diamond = 6, /// <summary> /// مثلث /// </summary> Triangle = 7, } }
پیشنیازها
- آشنایی با مباحث Migrations در EF Code first
- آشنایی با مباحث الگوی واحد کار
- چگونه مدلهای EF را به صورت خودکار به Context اضافه کنیم؟
- چگونه تنظیمات مدلهای EF را به صورت خودکار به Context اضافه کنیم؟
کدهایی را که در این قسمت مشاهده خواهید کرد، در حقیقت همان برنامهی توسعه یافته «آشنایی با مباحث الگوی واحد کار» است و از ذکر قسمتهای تکراری آن جهت طولانی نشدن مبحث، صرفنظر خواهد شد. برای مثال Context و مدلهای محصولات و گروههای آنها به همراه کلاسهای لایه سرویس برنامهی اصلی، دقیقا همان کدهای مطلب «آشنایی با مباحث الگوی واحد کار» است.
تعریف domain classes مخصوص افزونهها
در ادامهی پروژهی افزونه پذیر فعلی، پروژهی class library جدیدی را به نام MvcPluginMasterApp.Plugin1.DomainClasses اضافه خواهیم کرد. از آن جهت تعریف کلاسهای مدل افزونهی یک استفاده میکنیم. برای مثال کلاس News را به همراه تنظیمات Fluent آن به این پروژهی جدید اضافه کنید:
using System.Data.Entity.ModelConfiguration; namespace MvcPluginMasterApp.Plugin1.DomainClasses { public class News { public int Id { set; get; } public string Title { set; get; } public string Body { set; get; } } public class NewsConfig : EntityTypeConfiguration<News> { public NewsConfig() { this.ToTable("Plugin1_News"); this.HasKey(news => news.Id); this.Property(news => news.Title).IsRequired().HasMaxLength(500); this.Property(news => news.Body).IsOptional().IsMaxLength(); } } }
PM> install-package EntityFramework
مشکل! برنامهی اصلی، همانند مطلب «آشنایی با مباحث الگوی واحد کار» دارای domain classes خاص خودش است به همراه تنظیمات Context ایی که صریحا در آن مدلهای متناظر با این پروژه در معرض دید EF قرار گرفتهاند:
public class MvcPluginMasterAppContext : DbContext, IUnitOfWork { public DbSet<Category> Categories { set; get; } public DbSet<Product> Products { set; get; }
تغییرات اینترفیس Unit of work جهت افزونه پذیری
در ادامه، اینترفیس بهبود یافتهی IUnitOfWork را جهت پذیرش DbSetهای پویا و همچنین EntityTypeConfigurationهای پویا، ملاحظه میکنید:
namespace MvcPluginMasterApp.PluginsBase { public interface IUnitOfWork : IDisposable { IDbSet<TEntity> Set<TEntity>() where TEntity : class; int SaveAllChanges(); void MarkAsChanged<TEntity>(TEntity entity) where TEntity : class; IList<T> GetRows<T>(string sql, params object[] parameters) where T : class; IEnumerable<TEntity> AddThisRange<TEntity>(IEnumerable<TEntity> entities) where TEntity : class; void SetDynamicEntities(Type[] dynamicTypes); void ForceDatabaseInitialize(); void SetConfigurationsAssemblies(Assembly[] assembly); } }
SetDynamicEntities : توسط این متد در ابتدای برنامه، نوعهای مدلهای جدید افزونهها به صورت خودکار به Context اضافه خواهند شد.
SetConfigurationsAssemblies : کار افزودن اسمبلیهای حاوی تعاریف EntityTypeConfigurationهای جدید و پویا را به عهده دارد.
ForceDatabaseInitialize: سبب خواهد شد تا مباحث migrations، پیش از شروع به کار برنامه، اعمال شوند.
در کلاس Context ذیل، نحوهی پیاده سازی این متدهای جدید را ملاحظه میکنید:
namespace MvcPluginMasterApp.DataLayer.Context { public class MvcPluginMasterAppContext : DbContext, IUnitOfWork { private readonly IList<Assembly> _configurationsAssemblies = new List<Assembly>(); private readonly IList<Type[]> _dynamicTypes = new List<Type[]>(); public void ForceDatabaseInitialize() { Database.Initialize(force: true); } public void SetConfigurationsAssemblies(Assembly[] assemblies) { if (assemblies == null) return; foreach (var assembly in assemblies) { _configurationsAssemblies.Add(assembly); } } public void SetDynamicEntities(Type[] dynamicTypes) { if (dynamicTypes == null) return; _dynamicTypes.Add(dynamicTypes); } protected override void OnModelCreating(DbModelBuilder modelBuilder) { addConfigurationsFromAssemblies(modelBuilder); addPluginsEntitiesDynamically(modelBuilder); base.OnModelCreating(modelBuilder); } private void addConfigurationsFromAssemblies(DbModelBuilder modelBuilder) { foreach (var assembly in _configurationsAssemblies) { modelBuilder.Configurations.AddFromAssembly(assembly); } } private void addPluginsEntitiesDynamically(DbModelBuilder modelBuilder) { foreach (var types in _dynamicTypes) { foreach (var type in types) { modelBuilder.RegisterEntityType(type); } } } } }
بهبود اینترفیس IPlugin جهت پذیرش نوعهای پویای EF
در قسمت اول، با اینترفیس IPlugin آشنا شدیم. هر افزونه باید دارای کلاسی باشد که این اینترفیس را پیاده سازی میکند. از آن جهت دریافت تنظیمات و یا ثبت تنظیمات مسیریابی و امثال آن استفاده میشود.
در اینجا متد GetEfBootstrapper آن کار دریافت تنظیمات EF هر افزونه را به عهد دارد.
namespace MvcPluginMasterApp.PluginsBase { public interface IPlugin { EfBootstrapper GetEfBootstrapper(); //...به همراه سایر متدهای مورد نیاز } public class EfBootstrapper { /// <summary> /// Assemblies containing EntityTypeConfiguration classes. /// </summary> public Assembly[] ConfigurationsAssemblies { get; set; } /// <summary> /// Domain classes. /// </summary> public Type[] DomainEntities { get; set; } /// <summary> /// Custom Seed method. /// </summary> public Action<IUnitOfWork> DatabaseSeeder { get; set; } } }
DomainEntities بیانگر لیست مدلها و موجودیتهای هر افزونه است.
DatabaseSeeder کار دریافت منطق متد Seed را بر عهده دارد. برای مثال اگر افزونهای نیاز است در آغاز کار تشکیل جداول آن، دیتای پیش فرض و خاصی را در بانک اطلاعاتی ثبت کند، میتوان از این متد استفاده کرد. اگر دقت کنید این Action یک وهله از IUnitOfWork را به افزونه ارسال میکند. بنابراین در این طراحی جدید، اینترفیس IUnitOfWork به پروژهی MvcPluginMasterApp.PluginsBase منتقل میشود. به این ترتیب دیگر نیازی نیست تا تک تک افزونهها ارجاع مستقیمی را به DataLayer پروژهی اصلی پیدا کنند.
تکمیل متد GetEfBootstrapper در افزونهها
اکنون جهت معرفی مدلها و تنظیمات EF آنها، تنها کافی است متد GetEfBootstrapper هر افزونه را تکمیل کنیم:
namespace MvcPluginMasterApp.Plugin1 { public class Plugin1 : IPlugin { public EfBootstrapper GetEfBootstrapper() { return new EfBootstrapper { DomainEntities = new[] { typeof(News) }, ConfigurationsAssemblies = new[] { typeof(NewsConfig).Assembly }, DatabaseSeeder = uow => { var news = uow.Set<News>(); if (news.Any()) { return; } news.Add(new News { Title = "News 1", Body = "news 1 news 1 news 1 ...." }); news.Add(new News { Title = "News 2", Body = "news 2 news 2 news 2 ...." }); } }; }
همچنین توسط delegate ایی به نام DatabaseSeeder، نحوهی دسترسی به متد Set واحد کار و سپس استفادهی از آن، برای تعریف متد Seed سفارشی نیز تکمیل شدهاست.
تدارک یک راه انداز EF، پیش از شروع به کار برنامه
در پوشهی App_Start پروژهی اصلی یا همان MvcPluginMasterApp، کلاس جدید EFBootstrapperStart را با کدهای ذیل اضافه کنید:
[assembly: PreApplicationStartMethod(typeof(EFBootstrapperStart), "Start")] namespace MvcPluginMasterApp { public static class EFBootstrapperStart { public static void Start() { var plugins = SmObjectFactory.Container.GetAllInstances<IPlugin>().ToList(); using (var uow = SmObjectFactory.Container.GetInstance<IUnitOfWork>()) { initDatabase(uow, plugins); runDatabaseSeeders(uow, plugins); } } private static void initDatabase(IUnitOfWork uow, IEnumerable<IPlugin> plugins) { foreach (var plugin in plugins) { var efBootstrapper = plugin.GetEfBootstrapper(); if (efBootstrapper == null) continue; uow.SetDynamicEntities(efBootstrapper.DomainEntities); uow.SetConfigurationsAssemblies(efBootstrapper.ConfigurationsAssemblies); } Database.SetInitializer(new MigrateDatabaseToLatestVersion<MvcPluginMasterAppContext, Configuration>()); uow.ForceDatabaseInitialize(); } private static void runDatabaseSeeders(IUnitOfWork uow, IEnumerable<IPlugin> plugins) { foreach (var plugin in plugins) { var efBootstrapper = plugin.GetEfBootstrapper(); if (efBootstrapper == null || efBootstrapper.DatabaseSeeder == null) continue; efBootstrapper.DatabaseSeeder(uow); uow.SaveAllChanges(); } } } }
همانطور که ملاحظه میکنید، ابتدا لیست تمام افزونههای موجود، به کمک StructureMap دریافت میشوند. سپس میتوان در متد initDatabase به متد GetEfBootstrapper هر افزونه دسترسی یافت و توسط آن تنظیمات مدلها را یافته و به Context اصلی برنامه اضافه کرد. سپس با فراخوانی ForceDatabaseInitialize تمام این موارد به صورت خودکار به بانک اطلاعاتی اعمال خواهند شد.
کار متد runDatabaseSeeders، یافتن DatabaseSeeder هر افزونه، اجرای آنها و سپس فراخوانی متد SaveAllChanges در آخر کار است.
کدهای کامل این سری را از اینجا میتوانید دریافت کنید:
MvcPlugin