مقدمه :
نوع دادهها، اجزای اصلی سازندهی یک زبان برنامه نویسی و شبیه قواعد هر زبانی هستند.
مفاهیمی که در این مطلب بررسی خواهد شد :
• Data Type نوع داده
• Variables متغیرها
• Naming Convention قراردادهای نامگذاری
• Value Type/Reference Type انواع مقداری و ارجاعی
• Stack/heap memory حافظه پشته و هرم
نوع داده
متغیرها
چک کردن سایز نوع داده (Data Type)
Console.WriteLine(sizeof(int)); Console.WriteLine(sizeof(char)); Console.WriteLine(sizeof(bool)); Console.WriteLine(sizeof(decimal)); Console.WriteLine(sizeof(float));
4 2 1 16 4
نکته : متد sizeof فقط برای نمایش اندازهی نوع دادههای مقداری (value type) میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
چک کردن نوع داده
ما میتوانیم نوع دادهها را برای بدست آوردن کلاسی که به آن تعلق دارند، چک کنیم.
مثال :
int a = 23; float b = 3.14f; Console.WriteLine(a.GetType()); Console.WriteLine(b.GetType());
System.Int32 System.Single
چک کردن نوع دادهی دو شیء
فرض کنید 2 شیء را با نامهای obj1 و obj2 داریم که هر دو از نوع long هستند. برای اینکه این مقایسه را انجام دهیم، از متد Object.RefrenceEqual میتوان استفاده کرد.
مثال :
long obj1 = 356; long obj2 = 54; float obj3 = 234; Console.WriteLine(object.ReferenceEquals(obj1.GetType(), obj2.GetType())); Console.WriteLine(object.ReferenceEquals(obj1.GetType(), obj3.GetType()));
True False
تعریف یک متغیر ومقدار دهی به آن
برای استفاده از یک متغیر ابتداباید آن را تعریف کنیم :
//<data type> <variable name>; Int a;
مقداردهی اولیه یک متغیر
مقدار دهی اولیهی یک متغیر با استفاده از عملگر = و نوشتن مقدار مورد نظر برای ذخیره کردن در متغیر، در سمت راست عملگر اتفاق خواهد افتاد.
//<data type> <variable name>=value; Int a=23; Int a;//declare تعریف a=23;//مقدار دهی اولیه initializing Int a=23;//تعریف و مقدار دهی در یک خط Int a,b,c=23;//تعریف چند متغیر و مقدار دهی در یک خط
قرار دادهای نام گذاری متغیرها :
در دنیای برنامه نویسی دو نوع قرار داد نام گذاری بسیار متداول وجود دارند:
1- camelCase : در این قرار داد، حرف اول کلمهی اول، بصورت کوچک و حرف اول از کلمهی دوم، بصورت بزرگ نوشته خواهد شد. برای مثال: firstName,lastName
2- PascalCase : در این قرار داد حروف ابتدایی دو کلمهی مجاور، بصورت بزرگ نوشته خواهند شد: FirstName,LastName
چند نکته :
• نامگذاری متغیرها را میتوانید با علامت _ و یا @ شروع کنید.
• کلمات کلیدی (key word) سی شارپ نمیتوانند به عنوان نام متغیر مورد استفاده قرار بگیرند (مگر آنکه با @ شروع شوند).
• در بین نام متغیر نباید فضای خالی وجود داشته باشد. کاراکترهای سازندهی متغیر میتوانند اعداد، حروف و زیر خط باشند.
لیستی از نام گذاریهای مجاز:
int abc; long _abcd; float @abcd; bool main_button; decimal piValue; string firstName; string first_name; bool button55_on;
long _a.5bc5d; float @ab cd; decimal pi@Value; //استفاده از کلمات کلیدی سی شارپ که کامپایلر آنها را مجاز نمیداند bool class; string namespace; string string; int static;
در ادامه کمی در مورد نوع دادهها بحث خواهیم کرد.
در سی شارپ دو مدل نوع داده وجود دارد:
• انواع مقداری Value Type
• انواع ارجاعی یا اشارهای Reference Type
انواع مقداری (Value Type) :
• انواع مقداری مستقیما حاوی دادهها هستند. اگر یک متغیر از نوع مقداری را به یک متغیر دیگر تخصیص دهید، مقدار آنها مستقیما کپی میشوند؛ برعکس نوعهای اشارهای که با نخصیص یک متغیر به یک متغیر دیگر، تنها اشارهگر به مقدار شیء کپی خواهد شد و نه خود شیء.
• کلیه نوعهای مقداری از کلاس ValueType مشتق شدهاند.
• در فضای stack به آنها حافظه تخصیص داده میشود.
• نمیتوانند مقدار null بپذیرند. البته با قابلیت nullabletype امکان تخصیص مقدار null به نوع دادههای مقداری نیز مهیا شده است.
• همه نوعهای دادههای مقداری، یک سازنده پیش فرض دارند که به صورت ضمنی کار مقدار دهی اولیه برای آنها را انجام میدهد. برای مطالعه بیشتر درباره مقادیر پیش فرض به اینجا مراجعه کنید.
انواع مقداری به دو دستهی اصلی تقسیم میشود :
• Structs
• Enumerations
طبقه بندی Structs به صورت زیر است :
• Numeric Type
* Integral Type : sbyte,short,ushort,int,uint,long,ulong,char
* Floating-Point Types : float,double
* Decimal : decimal
• Bool دو مقدار true و false
• User Defined Struct
نوع داده نال (تهی) پذیر (nullable Type) و چگونگی تعریف آن
< data type >? < variable name >= null; //syntax
int? a = null; //assigning null int? b = 55; //assigning null and a value var? c = 55 //it will give error
نکته : var نمیتواند بصورت nullable تعریف شود.
برای چک کردن مقدار در انواع تهی پذیر (nullable) دو خصوصیت وجود دارد:
• HasValue
اگر مقداری در متغیر وجود داشته باشد ارزش true بازگردانده میشود؛ در غیر اینصورت ارزش false
• Value
مقدار واقعی متغیر را باز میگرداند.
مثال :
int? a = null; int? b = 22; Console.WriteLine(a.HasValue); //------------ Console.WriteLine(b.HasValue); Console.WriteLine(b.Value);
False True 22
انواع ارجاعی Reference Type
انواع ارجاعی مستقیما حاوی اطلاعات نیستند و ارجاعی هستند به آدرسی از حافظه که حاوی اطلاعات واقعی است. به بیانی دیگر، اشارهگری به آدرسی از حافظه هستند.
• انواع ارجاعی بصورت غیر مستقیم حاوی دادهها هستند.
• در بخشی از حافظه که به آن heap میگوییم، به آنها فضا اختصاص داده میشود.
• میتوانند بصورت null (بدون مقدار) باشند.
انواع ارجاعی نیز به دو دستهی کلی تقسیم میشوند :
• انواع از پیش تعریف شده
Object,string,dynamic
• انواع تعریف شده توسط کاربر
class,interface,delegate
نکته : آدرس مکانی از حافظه که دادهها در آن قرار دارند، در بخش پشته یا Stack ذخیره میشود و دادهها در فضای heap ذخیره میشوند.
مثال :
test obj; //allocating reference on stack obj= new test(55);//allocating object on heap
نکته : دو متغیر از نوع ارجاعی میتوانند به یک آدرس از حافظه اشاره کنند. در شکل زیر این موضوع نشان داده شده است.
در شکل زیر طبقه بندی نوع دادهها در سی شارپ نشان داده شده است :
وقتی از یک متغیر مقداری را به یک متغیر دیگر تخصیص میدهیم، یک کپی جدید از آن در فضای stack ایجاد میشود. بدین معنی که محتوای دو متغیر یکسان هستند، ولی در دو بخش مجزای در حافظهی Stack قرار دارند. به همین خاطر تغییر محتوای یک متغیر، محتوای متغیر دیگر را تغییر نمیدهد.
مثال :
int a = 55;//declare a and initialize int copya = a;//copya contains the copy of value a
• عملیات کپی، در نوع دادهی ارجاعی
test obj; obj=new test(23); test objCopy; objCopy = obj;
دیاگرام حافظهی قطعه کد بالا به شکل زیر است :
تخصیص حافظه در بخش Stack و Heap به متغیرها
سیستم عامل و net CLR. حافظه را به دو بخش stack و heap تقسیم بندی میکنند.
string greeting = "Hello, C#";
که در این حالت مجموعهای از کاراکترها را ایجاد خواهد کرد:
- خانههای آن یک ضرب پر نمیشوند بلکه به ترتیب، خانه به خانه پر میشوند.
- قبل از انتساب متن باید باید از طول متن مطمئن شویم تا بتوانیم تعداد خانهها را بر اساس آن ایجاد کنیم.
- همه عملیات آرایهها از پر کردن ابتدای کار گرفته تا هر عملی، نیاز است به صورت دستی صورت بگیرد و تعداد خطوط کد برای هر کاری هم بالا میرود.
string str = "abcde"; char ch = str[1]; // ch == 'b' str[1] = 'a'; // Compilation error! ch = str[50]; // IndexOutOfRangeException
string a="Hello \"C#\""; string b="Hello \r\n C#"; //مساوی با اینتر string c="C:\\a.jpg"; //چاپ خود علامت \ -مسیردهی
string c=@"C:\a.jpg";// == "C:\\a.jpg"
string source = "Some source"; string assigned = source;
string hel = "Hel"; string hello = "Hello"; string copy = hel + "lo";
string hello = "Hello"; string same = "Hello";
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه این لینک را مطالعه نمایید.
Console.WriteLine(word1.Equals(word2, StringComparison.CurrentCultureIgnoreCase));
string score = "sCore"; string scary = "scary"; Console.WriteLine(score.CompareTo(scary)); Console.WriteLine(scary.CompareTo(score)); Console.WriteLine(scary.CompareTo(scary)); // Console output: // 1 // -1 // 0
string alpha = "alpha"; string score1 = "sCorE"; string score2 = "score"; Console.WriteLine(string.Compare(alpha, score1, false)); Console.WriteLine(string.Compare(score1, score2, false)); Console.WriteLine(string.Compare(score1, score2, true)); Console.WriteLine(string.Compare(score1, score2, StringComparison.CurrentCultureIgnoreCase)); // Console output: // -1 // 1 // 0 // 0
نکته : برای مقایسه برابری دو رشته از متد Equals یا == استفاده کنید و فقط برای تعیین کوچک یا بزرگ بودن از compareها استفاده نمایید. دلیل آن هم این است که برای مقایسه از فرهنگ culture فعلی سیستم استفاده میشود و نظم جدول یونیکد را رعایت نمیکنند و ممکن است بعضی رشتههای نابرابر با یکدیگر برابر باشند. برای مثال در زبان آلمانی دو رشته "SS" و "ß " با یکدیگر برابر هستند.
عبارات با قاعده Regular Expression
string doc = "Smith's number: 0898880022\nFranky can be " + "found at 0888445566.\nSteven's mobile number: 0887654321"; string replacedDoc = Regex.Replace( doc, "(08)[0-9]{8}", "$1********"); Console.WriteLine(replacedDoc); // Console output: // Smith's number: 08******** // Franky can be found at 08********. // Steven' mobile number: 08********
اتصال رشتهها در Loop
DateTime dt = DateTime.Now; string s = ""; for (int index = 1; index <= 20000; index++) { s += index.ToString(); } Console.WriteLine(s); Console.WriteLine(dt); Console.WriteLine(DateTime.Now); Console.ReadKey();
- قسمتی از حافظه به طور موقت برای این دور جدید حلقه، گرفته میشود که به آن بافر میگوییم.
- رشته قبلی به بافر انتقال میابد که بسته به مقدار آن زمان بر و کند است؛ 5 کیلو یا 5 مگابایت یا 50 مگابایت و ...
- شماره تولید شده جدید به بافر چسبانده میشود.
- بافر به یک رشته تبدیل میشود وجایی برای خود در حافظه Heap میگیرد.
- حافظه رشته قدیمی و بافر دیگر بلا استفاده شدهاند و توسط GC پاکسازی میشوند که ممکن است عملیاتی زمان بر باشد.
String Builder
string declared = "Intern pool"; string built = new StringBuilder("Intern pool").ToString();
StringBuilder sb = new StringBuilder(); sb.Append("Numbers: "); DateTime dt = DateTime.Now; for (int index = 1; index <= 200000; index++) { sb.Append(index); } Console.WriteLine(sb.ToString()); Console.WriteLine(dt); Console.WriteLine(DateTime.Now); Console.ReadKey();
StringBuilder sb = new StringBuilder(15); sb.Append("Hello, C#!");
استفاده از متد ایستای string.Format
DateTime date = DateTime.Now; string name = "David Scott"; string task = "Introduction to C# book"; string location = "his office"; string formattedText = String.Format( "Today is {0:MM/dd/yyyy} and {1} is working on {2} in {3}.", date, name, task, location); Console.WriteLine(formattedText);
کامپایل پویای کد در دات نت
آقای نصیری من چندتا مشکل با این موضوع دارم اگه کمکم کنید ممنون میشم.
1- من زمان اجرای فایل تولید شده یه فرم ظاهر بشه در حالی که اضافه بر فرم یه صفحه Command هم باز میشه! چطور میشه کاری کرد که این صفحه باز نشه؟
2- چطور میشه برای فایل های اجرایی تولید شده آیکون در نظر گرفت.
3- توی کدی که قرار است توسط CodeDom کامپایل شود یه متغیر از نوع آرایه ای از Byte دارم که باید توسط برنامه اصلی مقدار دهی شود روشی که استفاده کردم به اینصورته
"byte[] a = new byte[]{"+MyByteArray[0] + "," + MyByteArray[1] + "};"
ولی این روش هم سرعت برنامه رو پایین میاره هم محدودیت برای تعداد کاراکتری که باید کامپایل شوند ایجاد میکند. شما چه روشی رو برای مقدار دهی این آرایه پیشنهاد میکنید.
4. فشرده سازی HTTP را فعال کنید
5.تنظیم CacheControlMaxAge
6. استفاده از OutputCache
7. بهره برداری از ORM Profiler
دسته بندی چابکانه
تا کنون با روش برنامه ریزی چابک ، اهمیت و نحوه اولویت بندی فعالیتها در این مدل آشنا شدیم. اما بدون شک اولویت بندی یک لیست طولانی از کارها و فعالیتها کار مشکل و زمان بری خواهد بود، بهخصوص اگر فردی پر مشغله با مسئولیتهای فراوان باشید. در مدل برنامه ریزی به روش چابک، پیشنهاد شدهاست که لیست فعالیتهای کاری خود را دسته بندی کنید. در این روش، دسته بندی با الهام از روش کار بخش اورژانس بیمارستانها، براساس درجه ضرورت کار و اضطراری بودن آن فعالیت انجام میشود.
در این روش چهار دسته وجود دارد که هر فعالیت میتواند در آن دسته قرار بگیرد: (1) انجام شود، (2) موکول شود، (3) زمانبندی شود، (4) واگذار شود.
1) دسته اول کارهایی هستند که هم اکنون زمان انجام آنها فرا رسیده است. به این معنی که یا اکنون بهترین زمان انجام آنهاست، یا اگر آنها را به آینده موکول کنید مجبور خواهید بود انرژی و وقت بیشتری را صرف انجام آنها کنید.
2) دسته دوم کارهایی هستند که میبایستی انجام شوند اما اکنون زمان مناسبی برای انجام آنها نیست. بنابراین شما میتوانید آنها را در صف انتظار قرار دهید و در آینده تصمیم بگیرید که با آنها چه کنید.
3) دسته سوم کارهایی هستند که برای شما اهمیت بالایی دارند، اما اکنون زمان مناسبی برای انجام آنها نیست. آنها را زمانبندی کنید. به این معنی که در تقویم خود برای انجام آنها یک زمان مشخص درنظر بگیرید تا در آن زمان انجام شوند.
با تخصیص دادن زمان به انجام یک کار در آینده فکر خود را از مشغولیت درباره آن آزاد میکنید. به طور مثال، شما میدانید که باید گزارش ماهیانه خود را در پایان ماه برای رییس خود آماده و ارایه کنید. بنابراین برای نوشتن گزارش، زمانی را مانند آخرین هفتهی ماه، درنظر میگیرید. به این ترتیب هرگاه مشغول انجام کار دیگری هستید و ناگهان فکر نوشتن گزارش به شما هجوم میآورد، میدانید که برای انجام این کار زمان خاصی تعیین شدهاست و آن را در زمان مناسب انجام خواهید داد. بدین ترتیب، آرامش فکری خود را باز میگردانید.
4) دسته چهارم کارهایی هستند که در حقیقت میتوانند توسط افراد دیگری انجام شوند. بنابراین آنها را واگذار کنید. توجه کنید که واگذار کردن کارها باید با مهارت انجام شود. بدین معنی که فرد موردنظر باید تخصص و انگیزه انجام آن کار را داشته باشد. به طورمثال، اگر شما سرپرست یک تیم در محیط کار خود هستید، کارها را با مهارت به اعضای گروه اختصاص دهید؛ به جای اینکه سعی کنید خودتان همه کارها را انجام دهید.
سؤالات زیر را در نظر بگیرید:
1- چه دستاوردی را میخواهید داشته باشید؟
2- آیا واقعا مهم است؟
3- چقدر مهم است؟
4- به انجام رساندن این کار چه تاثیر یا نتایجی خواهد داشت؟
5- بهترین کاری که میتوانید الان انجام دهید چیست؟
6- آیا حتما باید توسط من انجام گیرد؟
7- و...
اینها نمونه سؤالاتی هستند که میتوانید در زمان دسته بندی کردن کارها از خود بپرسید. سؤالاتی از این قبیل شما را راهنمایی میکنند تا دسته بندی کارها را با مهارت بیشتر و بهتری انجام دهید.
بعد از دسته بندی کارها، حالا لیستی از کارهایی را دارید که هم اکنون زمان انجام آنها فرا رسیده است. آنها را توسط سیستم اولویت بندی چابک، اولویت بندی نمایید و 3 تا از بایدهای لیست را به عنوان دیدگاه هفتگی و یا خروجی روزانه انتخاب کنید.
EF Code First #12
بررسی واژه کلیدی static
متغیرهای استاتیک و برنامههای ASP.NET
- اگر برنامه دسکتاپ است و نیاز دارید که اطلاعات یک سرویس خاص را در طول عمر برنامه زنده نگه دارید، برای نمونه در StructureMap حالت طول عمر Singleton هم وجود دارد برای مدیریت این نوع سرویسها و نیازی نیست باز هم متغیر استاتیک تعریف کنید. (یک نمونه آن در دوره «طراحی یک فریم ورک برای کار با WPF و EF Code First توسط الگوی MVVM» بحث شده به همراه مثال کاربردی)
- ضمنا زنده نگه داشتن اطلاعات یک سرویس در طول عمر یک برنامه، باید با آگاهی کامل صورت گیرد. در اینجا و در حالت استفاده از EF، به این ترتیب Context ایجاد شده Dispose نخواهد شد و همین مساله مشکلات زیادی مانند خطاهای ثبت اطلاعات جدیدی که پیشتر در صفحهای دیگر به Context وارد شدن را سبب میشود. همچنین در محیطهای چندکاربری مانند وب، یک Context به اشتراک گذاشته بین تمام کاربران (مفهوم متغیرهای استاتیک)، thread safe نیست و مشکلات تداخل اطلاعات و یا حتی تخریب آنها را شاهد خواهید بود.
اما ... IE8 یک چنین درک و قابلیت پردازشی را ندارد. به همین جهت زمانیکه از return File در ASP.NET MVC استفاده شود و مرورگر نیز IE 8 باشد، نام یونیکد خروجی نهایی دریافتی توسط کاربر، یک سری حروف hex بیمفهوم خواهد بود.
نحوه رفع مشکل با IE
مطابق کدهای ذیل نیاز است filename را توسط متد Server.UrlPathEncode بازگشت دهیم؛ تا IE 8 بتواند آنرا تفسیر کرده و درست نمایش دهد:
var fileName = Path.GetFileName(filePath); if (Request.Browser.Browser == "IE") { string attachment = string.Format("attachment; filename=\"{0}\"", Server.UrlPathEncode(fileName)); Response.AddHeader("Content-Disposition", attachment); } return File(filePath, "application/octet-stream", fileName);
البته روش دیگر، بازنویسی FileResult و یا تهیه یک FileResult سفارشی است.
اختلال در نمایش سایت CodeProject
مدتی هست که به خاطر محدود شدن آدرس codeproject.cachefly.net نمایش سایت CodeProject با اختلال مواجه شده.آقای نصیری این مشکل رو گزارش کردن سایر اعضای سایت هم میتونن این گزارش رو تائید کنند.