مسیرراه‌ها
آشنایی با ساختار IIS
آشنایی با ذخیره سازی در حافظه
در حال تکمیل
مقالات مرتبط
اخبار
مسیرراه‌ها
Git
مسیرراه‌ها
NoSQL
RavenDb
MongoDb در سی شارپ
بخش اول: عملیات درج و بازخوانی
بخش دوم: عملیات به روزرسانی، حذف و ایندکس گذاری
بخش سوم: ذخیره و بازیابی فایل
بخش چهارم :Chunk
بخش پنجم : پشتیبانی گیری و بازگردانی
بخش ششم: Import & Export
بخش هفتم : دیتاهای ایستا و پویا
بخش هشتم : الگوی Repository
مسیرراه‌ها
توسعه برنامه های Cross Platform با Xamarin Forms & Bit Framework
لطفا علاوه بر مطالب، نظرات نیز مطالعه شوند.

قسمت اول چرا Xamarin Forms؟
قسمت دوم نصب و راه اندازی
قسمت سوم اجرا و دیباگ پروژه مثال روی UWP و راه اندازی Simulator و Edit & Continue برای C# - XAML
قسمت چهارم اجرا و دیباگ پروژه مثال روی Android + راه اندازی Emulator و Device + نکات بهبود Performance در Android
قسمت پنجم اجرا و دیباگ پروژه مثال روی iOS + راه اندازی Virtual Mac OS + تست بر روی Emulator و Device
قسمت ششم بررسی کلیات پروژه مثال و بررسی ساختار Page - Layout - Control
قسمت هفتم بررسی جزئیات Layout شامل Unit - Padding -Margin و ...
قسمت هشتم بررسی نقش View Model در MVVM و طرز کار Navigation
قسمت نهم Binding & Commanding & x:DataType
قسمت دهم Triggers & Value Converters
قسمت یازدهم List View & Syncfusion Controls
قسمت دوازدهم چند زبانه سازی و Right To Left
قسمت سیزدهم بهبود Performance با Compressed Layout و FF Image Loading
قسمت چهاردهم مدیریت خطاها و استفاده از App Center برای لاگ کردن آنها
قسمت پانزدهم زدن کدهای Platform Specific و Custom Renderers
قسمت هجدهم ارتباط با Rest Api
قسمت نوزدهم نوشتن Component و Partial View
قسمت بیستم Entity Framework Core & Sqlite
قسمت بیست و یکم آشنایی با پروژه ToDoStand
قسمت بیست و دوم ارتباط با پروژه ای که سمت سرور آن با Bit توسعه داده شده است و مزیت‌های کار با Bit در سمت سرور
قسمت بیست و سوم آشنایی با پروژه ToDoLine
مطالب
تخمین مدت زمان خوانده شدن یک مطلب
پس از انتشار مطلب «Pro Agile .NET Development With Scrum - قسمت اول» شاید این سؤال در ابتدای کار برای خواننده پیش بیاید که ... چقدر باید برای خواندن آن وقت بگذارم؟ برای پاسخ به این سؤال باید درنظر داشت که یک انسان معمولی، می‌تواند بین 200 تا 250 کلمه را در دقیقه، مطالعه کند. بنابراین در ابتدا باید محاسبه کرد که یک متن، چه تعدادی کلمه دارد؟
شاید عنوان کنید که کافی است متن ورودی را بر اساس فاصله‌ی بین کلمات تقسیم بندی کرده و سپس تعداد کلمات بدست آمده را محاسبه کنیم:
 var words = text.Split(new[] { ' ' }, StringSplitOptions.RemoveEmptyEntries);
return words.Length;
این روش با آزمون زیر کار نکرده و با شکست مواجه می‌شود:
[TestMethod]
public void TestInvalidChars()
{
    const string data = "To be . ! < > ( ) ! ! , ; : ' ? + -";
    Assert.AreEqual(2, data.WordsCount());
}
در اینجا ! ، و امثال آن نیز یک کلمه درنظر گرفته می‌شوند. برای حل این مشکل کافی است آرایه‌ی split را کمی تکمیل‌تر کنیم تا حروف غیرمجاز را درنظر نگیرد:
 var words = text.Split(
    new[] { ' ', ',', ';', '.', '!', '"', '(', ')', '?', ':', '\'', '«' , '»', '+', '-' },
    StringSplitOptions.RemoveEmptyEntries);
return words.Length;
تا اینجا مشکل !، >< حل شد، اما در مورد متن ذیل چطور؟
[TestMethod]
public void TestSimpleHtmlSpacesWithNewLine()
{
    const string data = "<b>this is&nbsp;a&nbsp;&nbsp;test.</b>\n\r<b>this is&nbsp;a&nbsp;&nbsp;test.</b>";
    Assert.AreEqual(8, data.WordsCount());
}
مطالب ثبت شده، عموما توسط HTML Editorها ثبت می‌شوند. بنابراین دارای انواع و اقسام تگ‌ها بوده و همچنین ممکن است در این بین new line هم وجود داشته باشد که در این حالت، test\n\rtest باید دو کلمه محاسبه شود و نه یک کلمه.
اگر این موارد را در نظر بگیریم، به کلاس ذیل خواهیم رسید:
using System;
using System.Text.RegularExpressions;
 
namespace ReadingTime
{
    public static class CalculateWordsCount
    {
        private static readonly Regex _matchAllTags =
            new Regex(@"<(.|\n)*?>", RegexOptions.IgnoreCase | RegexOptions.Compiled);
 
        public static int WordsCount(this string text)
        {
            if (string.IsNullOrWhiteSpace(text))
            {
                return 0;
            }
 
            text = text.cleanTags().Trim();
            text = text.Replace("\t", " ");
            text = text.Replace("\n", " ");
            text = text.Replace("\r", " ");
 
            var words = text.Split(
                new[] { ' ', ',', ';', '.', '!', '"', '(', ')', '?', ':', '\'', '«' , '»', '+', '-' },
                StringSplitOptions.RemoveEmptyEntries);
            return words.Length;
        }
 
        private static string cleanTags(this string data)
        {
            return data.Replace("\n", "\n ").removeHtmlTags();
        }
 
        private static string removeHtmlTags(this string text)
        {
            return string.IsNullOrEmpty(text) ?
                        string.Empty :
                        _matchAllTags.Replace(text, " ").Replace("&nbsp;", " ");
        }
    }
}
در اینجا حذف تگ‌های HTML و همچنین پردازش خطوط جدید و حروف غیرمجاز درنظر گرفته شده‌اند.

پس از اینکه موفق به شمارش تعداد کلمات یک متن HTML ایی شدیم، اکنون می‌توان این تعداد را تقسیم بر 180 (یک عدد معمول و متداول) کرد تا زمان خواندن کل متن بدست آید. سپس با استفاده از متد toReadableString می‌توان آن‌را به شکل قابل خواندن‌تری نمایش داد.
using System;
 
namespace ReadingTime
{
    public static class CalculateReadingTime
    {
        public static string MinReadTime(this string text, int wordsPerMinute = 180)
        {
            var wordsCount = text.WordsCount();
            var minutes = wordsCount / wordsPerMinute;
            return minutes == 0 ? "کمتر از یک دقیقه" : TimeSpan.FromMinutes(minutes).toReadableString();
        }
 
        private static string toReadableString(this TimeSpan span)
        {
            var formatted = string.Format("{0}{1}{2}{3}",
                span.Duration().Days > 0 ? string.Format("{0:0} روز و ", span.Days) : string.Empty,
                span.Duration().Hours > 0 ? string.Format("{0:0} ساعت و ", span.Hours) : string.Empty,
                span.Duration().Minutes > 0 ? string.Format("{0:0} دقیقه و ", span.Minutes) : string.Empty,
                span.Duration().Seconds > 0 ? string.Format("{0:0} ثانیه", span.Seconds) : string.Empty);
 
            if (formatted.EndsWith("و "))
            {
                formatted = formatted.Substring(0, formatted.Length - 2);
            }
 
            if (string.IsNullOrEmpty(formatted))
            {
                formatted = "0 ثانیه";
            }
            return formatted.Trim();
        }
    }
}

کدهای کامل این مثال را از اینجا می‌توانید دریافت کنید:
ReadingTime.zip
 
مطالب
بررسی تغییرات Blazor 8x - قسمت نهم - معرفی حالت رندر تعاملی خودکار
Auto Render Mode، آخرین حالت رندری است که به Blazor 8x اضافه شده‌است. اگر از Blazor Server استفاده کنیم، به یک آغاز سریع در برنامه خواهیم رسید، به همراه مقداری تاخیر جزئی، برای به روز رسانی UI؛ از این جهت که تعاملات صورت گرفته باید از طریق اتصال وب‌سوکت SignalR به سرور ارسال شده و منتظر نتیجه‌ی نهایی، برای اعمال آن به صفحه شد و یا باید به مقیاس پذیری این اتصالات همزمان با تعداد کاربران بالا هم اندیشید. اگر از Blazor WASM استفاده کنیم، آغاز آن، اندکی کند خواهد بود تا فایل‌های فریم‌ورک و برنامه، به درون مرورگر کاربر منتقل شوند. اما پس از آن همه‌چیز بسیار سریع است؛ از این جهت که تعاملات با DOM، توسط مرورگر و در همان سمت کاربر مدیریت می‌شود.
اما ... چقدر خوب می‌شد که امکان ترکیب هردوی این‌ها با هم در یک برنامه وجود می‌داشت؛ یعنی داشتن یک آغاز سریع، به همراه تعاملات سریع با DOM. به همین جهت Auto Render Mode به Blazor 8x اضافه شده‌است.


نحوه‌ی عملکرد حالت رندر تعاملی خودکار در Blazor 8x

زمانیکه از قرار است از Auto Render Mode استفاده شود، یعنی در نهایت به سراغ حالت رندر وب‌اسمبلی رفتن؛ اما به شرطی‌که که فریم‌ورک، مطمئن شود می‌تواند تمام فایل‌های مرتبط را خیلی سریع و در کمتر از 100 میلی‌ثانیه تامین کند که عموما یک چنین حالتی به معنای از پیش دریافت کردن این فایل‌ها و کش شده بودن آن‌ها در مرورگر است. اما اگر یک چنین تضمینی وجود نداشته باشد، از همان ابتدای کار تصمیم می‌گیرد که باید کامپوننت را از طریق نگارش Blazor Server آن ارائه دهد، تا آغاز سریعی را سبب شود. در این بین هم در پشت صحنه (یعنی زمانیکه کاربر مشغول به کار با نگارش Blazor Server کامپوننت است)، شروع به دریافت فایل‌های مرتبط با نگارش وب‌اسمبلی کامپوننت و برنامه می‌شود تا آن‌ها را کش کرده و برای بار بعدی بارگذاری صفحه و نمایش اطلاعات آن، به سرعت از آن‌ها استفاده کند.
یک چنین حالتی برای کاربران به این معنا است که به محض گشودن برنامه و صفحه‌ای، قادر به استفاده‌ی از آن هستند و برای بارهای بعدی استفاده، دیگر نیازی به اتصال دائم SignalR یک جزیره‌ی تعاملی Blazor Server نداشته و در نتیجه بار کمتری به سرور تحمیل خواهد شد (مقیاس پذیری بیشتر) و همچنین پردازش DOM بسیار سریعتری را نیز شاهد خواهند بود (کار با نگارش Blazor WASM درون مرورگر).


همانطور که در این تصویر هم مشخص است، برای بار اول نمایش یک چنین جزیره‌هایی، یک اتصال وب‌سوکت برقرار می‌شود که به معنای فعال شدن حالت جزیره‌ای Blazor Server است که در قسمت پنجم بررسی کردیم. در این بین فایل‌های Blazor WASM این جزیره هم دریافت و کش می‌شوند که در کنسول توسعه دهنده‌های مرورگر، لاگ شده‌است. این اتصال وب‌سوکت، در بار اول نمایش این کامپوننت، بسته نخواهد شد؛ تا زمانیکه کاربر به صفحه‌ای دیگر مراجعه کند. در دفعه‌ی بعدی که درخواست نمایش این صفحه را داشته باشیم، چون اطلاعات نگارش وب‌اسمبلی آن کش شده‌است، از همان ابتدای کار نگارش وب اسمبلی را بارگذاری و راه‌اندازی می‌کند.


تفاوت قالب پروژه‌های Auto Render Mode با سایر حالت‌های رندر در Blazor 8x

برای ایجاد قالب ابتدایی پروژه‌ی یک چنین حالت رندری، از دستور dotnet new blazor --interactivity Auto استفاده می‌شود که حالت تعاملی آن به Auto تنظیم شده‌است. در نگاه اول، Solution ایجاد شده‌ی آن، بسیار شبیه به Solution جزیره‌های تعاملی Blazor WASM است که در قسمت هفتم به همراه یک مثال کامل بررسی کردیم؛ یعنی از دو پروژه‌ی سمت سرور و سمت کلاینت تشکیل می‌شود و دارای این تفاوت‌ها است:
در فایل Program.cs پروژه‌ی سمت سرور آن، افزوده شدن هر دو حالت جزایر تعاملی Blazor Server و همچنین Blazor WASM را مشاهده می‌کنیم:
// ...

builder.Services.AddRazorComponents()
    .AddInteractiveServerComponents()
    .AddInteractiveWebAssemblyComponents();

// ...

app.MapRazorComponents<App>()
    .AddInteractiveServerRenderMode()
    .AddInteractiveWebAssemblyRenderMode()
    .AddAdditionalAssemblies(typeof(Counter).Assembly);
یک چنین قالبی می‌تواند تمام موارد زیر را با هم در یک Solution پشتیبانی کند:
الف) امکان تعریف صفحات فقط SSR در پروژه‌ی سمت سرور
ب) امکان داشتن جزیره‌های تعاملی فقط Blazor Server در پروژه‌ی سمت سرور
ج) امکان داشتن جزیره‌های تعاملی فقط Blazor Wasm در پروژه‌ی سمت کلاینت
د) به همراه امکان تعریف جزیرهای تعاملی Auto Render Mode در پروژه‌ی سمت کلاینت


یک نکته: در این تنظیمات، متد AddAdditionalAssemblies، امکان استفاده از کامپوننت‌های قرار گرفته‌ی در سایر اسمبلی‌ها و پروژه‌ها را میسر می‌کند.


نحوه‌ی تعریف کامپوننت‌هایی که قرار است توسط Auto Render Mode ارائه شوند

باتوجه به اینکه این نوع کامپوننت‌ها در نهایت قرار است به صورت وب‌اسمبلی رندر شوند، آن‌ها را باید در پروژه‌ی سمت کلاینت قرار داد و به نکات مرتبط با توسعه‌ی آن‌ها که در قسمت هفتم پرداختیم، توجه داشت.
همچنین مانند سایر حالت‌های رندر، به دو طریق می‌توان مشخص کرد که یک کامپوننت باید به چه صورتی رندر شود:
الف) استفاده از دایرکتیو حالت رندر با مقدار InteractiveAuto در ابتدای تعریف یک کامپوننت
@rendermode InteractiveAuto
ب) مشخص کردن حالت رندر، در زمان استفاده از المان کامپوننت
<Banner @rendermode="@InteractiveAuto" Text="Hello"/>
البته به شرطی‌که using static زیر را به فایل Imports.razor_ پروژه اضافه کرد:
@using static Microsoft.AspNetCore.Components.Web.RenderMode
مطالب
ایجاد سرویس چندلایه‎ی WCF با Entity Framework در قالب پروژه - 6
پروژه را اجرا کنید و در WCF Test Client به وسیله‌ی متد AddNews دو خبر جدید درج کنید. 

روی متدهای GetAllCategory و GetAllNews به صورت جداگانه کلیک کنید. متوجه خواهید شد که هرچند در کلاس tblNews شی‌ای از نوع tblCategory و در کلاس tblCategory شی‌ای از نوع مجموعه‌ی tblNews به صورت Virtual تعریف شده است ولی در بر خلاف انتظارمان اثری از آن در این‌جا دیده نمی‌شود. نتیجه‌ی مشاهده‌شده به خاطر است که در هر دو تعریف صفت DataMember را به ویژگی‌های ناوبری اختصاص نداده ایم و این می‌تواند راهبرد ما در طراحی WCF باشد. ولی اگر می‌خواهید ویژگی ناوبری میان موجودیت‌ها در متدهای ما هم دیده شود ادامه‌ی این درس را بخوانید وگرنه ممکن است تصمیم داشته باشید در صورت نیاز به پیوند میان موجودیت‌ها، متد جدیدی بنویسید و از دستورهای Linq استفاده کنید و یا برای این‌کار از Stored Procedured بهره ببرید.

در اینجا من این سناریو را دنبال می‌کنم که در صورتی که متد GetAllNews اجرا شود؛ بدون این‌که نیاز باشد برای دانستن نام دسته‌ی خبر از متد دیگری مانند GetAllCategory استفاده کنیم؛ رکورد وابسته موجودیت دسته در هر خبر نشان داده شود.

از Solution Explorer فایل MyNewsModel.tt را باز کنید و دنبال کد زیر بگردید:

  public string NavigationProperty(NavigationProperty navigationProperty)
    {
        var endType = _typeMapper.GetTypeName(navigationProperty.ToEndMember.GetEntityType());
        return string.Format(
            CultureInfo.InvariantCulture,
            "{0} {1} {2} {{ {3}get; {4}set; }}",
            AccessibilityAndVirtual(Accessibility.ForProperty(navigationProperty)),
            navigationProperty.ToEndMember.RelationshipMultiplicity == RelationshipMultiplicity.Many ? ("ICollection<" + endType + ">") : endType,
            _code.Escape(navigationProperty),
            _code.SpaceAfter(Accessibility.ForGetter(navigationProperty)),
            _code.SpaceAfter(Accessibility.ForSetter(navigationProperty)));
    }

سپس آن‌را به صورت زیر ویرایش کنید:

  public string NavigationProperty(NavigationProperty navigationProperty)
    {
        var endType = _typeMapper.GetTypeName(navigationProperty.ToEndMember.GetEntityType());
        return string.Format(
            CultureInfo.InvariantCulture,
            "{0}{1} {2} {3} {{ {4}get; {5}set; }}",
navigationProperty.ToEndMember.RelationshipMultiplicity != RelationshipMultiplicity.Many ? "[DataMember]" + Environment.NewLine : "",
            AccessibilityAndVirtual(Accessibility.ForProperty(navigationProperty)),
            navigationProperty.ToEndMember.RelationshipMultiplicity == RelationshipMultiplicity.Many ? ("ICollection<" + endType + ">") : endType,
            _code.Escape(navigationProperty),
            _code.SpaceAfter(Accessibility.ForGetter(navigationProperty)),
            _code.SpaceAfter(Accessibility.ForSetter(navigationProperty)));
    }  

پس از ذخیره‌ی فایل، خواهید دید که صفت DataMember در کلاس tblNews پیش از ویژگی tblCategory افزوده شده است. بار دیگر پروژه را اجرا کنید. روی متد GetAllNews کلیک کنید و روی دکمه Invoke بفشارید. خواهید دید که هرچند tblCategory در ویژگی‌های آن قرار گرفته است ولی مقدار آن Null است. برای حل این مشکل باید از Solution Explorer فایل MyNewsService.cs را باز کنید و به به جای کد مربوط به متدهای GetAllNews و GetNews کدهای زیر را قرار دهید:

       public List<tblNews> GetAllNews()
        {
            return dbMyNews.tblNews.Include(p=>p.tblCategory).Where(c=>c.IsDeleted == false).ToList(); 
        }

        public tblNews GetNews(int tblNewsId)
        {
            return dbMyNews.tblNews.Include(p => p.tblCategory).FirstOrDefault(p => p.tblNewsId == tblNewsId);
        }

این بار اگر پروژه را اجرا کنید با نتیجه‌ای مانند شکل زیر روبه‌رو خواهید شد:

در بخش هفتم پیرامون میزبانی WCF Library خواهم نوشت.

مسیرراه‌ها
NHibernate
      مسیرراه‌ها
      MDX Query
      مسیرراه‌ها
      مقالات آموزشی CLR
      بخش اول : اصول اولیه CLR

      فصل اول:  مدل اجرای CLR

      قسمت اول : آشنایی اولیه با CLR و زبان میانی IL
      قسمت دوم: آشنایی اولیه با متادیتاها
      قسمت سوم:آشنایی با مفهوم اسمبلی
      قسمت چهارم : بارگزاری و اجرای اسمبلی ها
      قسمت پنجم:آشنایی با JIT
      قسمت ششم:آشنایی بادیباگ کردن و خواص برنامه‌های CLR
      قسمت هفتم : آشنایی با عمل تاییدیه و کدهای ناامن
      قسمت هشتم: بررسی ابزار NGen
       قسمت نهم: بررسی مفاهیم CLS و CTS
       
      فصل دوم : نحوه ساخت و توزیع اسمبلی ها
      قسمت دهم : آشنایی با مسائل توزیع در ویندوز
      قسمت یازدهم: تبدیل کد به ماژول و ویژگی‌های کمپایلر CSC