اشتراکها
در قسمت قبل در مورد اصل Single responsibility Principle یا به اختصار SRP صحبت شد. در این قسمت قصد داریم اصل دوم از اصول SOLID را مورد بررسی قرار دهیم.
اصل 2 ) O - OCP – Open Close Principle
فرض میکنیم که شما میخواهید یک طبقه بین طبقهی اول و دوم خانهی 2 طبقهی خود اضافه کنید. فکرمیکنید امکان پذیر است؟
راه حل هایی که ممکن است به ذهن شما خطور کنند :
1- زمانی که برای اولین بار در حال ساخت خانه هستید آن را 3 طبقه بسازید و طبقهی وسط را خالی نگه دارید.اینطوری هر زمان که شما بخواهید میتوانید از آن استفاده کنید. به هر حال این هم یک راه حل است.
2- خراب کردن طبقه دوم و ساخت دو طبقهی جدید که خوب اصلا معقول نیست.
کد زیر را مشاهده کنید :
public class EmployeeDB { public void Insert(Employee e) { //Database Logic written here } public Employee Select() { //Database Logic written here } }
متد Select در کلاس EmployeeDB توسط کاربران و مدیر مورد استفاده قرار میگیرد. در این بین ممکن است مدیر نیاز داشته باشد تغییراتی را در آن انجام دهد. اگر مدیر این کار را برای برآورده کردن نیاز خود انجام دهد ،روی دیگر قسمتها نیز تاثیر میگذارد، به علاوه ایجاد تغییرات در راه حلهای تست شدهی موجود ممکن است موجب خطاهای غیر منتظره ای شود.
چگونه ممکن است که رفتار یک برنامه تغییر کند بدون اینکه کد آن ویرایش شود؟ چگونه میتوانیم بدون تغییر یک موجودیت نرم افزاری کارکرد آن را تغییر دهیم؟
اصل OCP میگوید : "ماژولهای نرم افزار باید برای تغییرات بسته و برای توسعه باز باشند."
راه حل هایی که OCP را نقض نمیکنند :
1- استفاده از وراثت (inheritance):
ایجاد یک کلاس جدید به نام EmployeeManagerDB که از کلاس EmployeeDB ارث بری کند و متد Select آن را جهت نیاز خود بازنویسی کند.
public class EmployeeDB { public virtual Employee Select() { //Old Select Method } } public class EmployeeManagerDB : EmployeeDB { public override Employee Select() { //Select method as per Manager //UI requirement } }
این انتخاب خیلی خوبی است در صورتی که این تغییرات در زمان طراحی اولیه پیش بینی شده باشد و همکنون قابل استفاده باشند.
کد UI هم به شکل زیر خواهد بود :
//Normal Screen EmployeeDB objEmpDb = new EmployeeDB(); Employee objEmp = objEmpDb.Select(); //Manager Screen EmployeeDB objEmpDb = new EmployeeManagerDB(); Employee objEmp = objEmpDb.Select();
2- متدهای الحاقی (Extension Method):
اگر شما از NET 3.5. یا بالاتر از آن استفاده میکنید، دومین راه استفاده از متدهای الحاقی است که به شما اجازه میدهد بدون هیچ دست زدنی به نوعهای موجود، متدهای جدیدی را به آنها اضافه کنید.
Public static class MyExtensionMethod{ public static Employee managerSelect(this EmployeeDB employeeDB) { //Select method as per Manager } } //Manager Screen Employee objEmp = EmployeeDB.managerSelect();
البته ممکن است راههای دیگری هم برای رسیدن به این منظور وجود داشته باشد.
درقسمتهای بعدی قانونهای دیگر را بررسی خواهیم کرد.
در قسمت قبل توضیحاتی در مورد تب HTML ارائه کردیم.
Panel
Context Menu
این منو زمانی که در پنل راست کلیک کنید ظاهر میشود و نسبت به منطقه (Context)ای که در آن راست کلیک کرده اید ، گزینههای متفاوتی را مشاهده خواهید کرد. در جدول زیر ، گزینهها ، Contextشان و توضیح هر گزینه آمده است.
2 - Computed
دراین تب نتیجهی پردازش استایلهای ارائه شده توسط کاربر ، برای تگ مشخص شده در قسمت NodeView نمایش داده میشود. (مقادیر استایل هایی که در نهایت بروی تگ اعمال شده اند.)
Style Tracing
برای ردیابی استایلها ، استایلها به ترتیب اعمال شدنشان مرتب شده اند و اولین مقدار ، مقداری است که اعمال شده است.
مقادیر Overwrite بصورت خط کشیده شده و استایلهای Overwrite شده بصورت خاکستری-کمرنگ نمایش داده میشوند.
هر استایل هم مانند تب Style ، یک لینک به منبع خود دارد.
Options Menu
Context Menu
این منو زمانی که در پنل راست کلیک کنید ظاهر میشود و نسبت به منطقه (Context)ای که در آن راست کلیک کرده اید ، گزینههای متفاوتی را مشاهده خواهید کرد. در جدول زیر ، گزینهها ، Contextشان و توضیح هر گزینه آمده است.
3 - Layout
در این تب ، مقادیر Box Model بصورت بصری نمایش میدهد. میتوان با کلیک کردن بروی هریک از مقادیر ، آن را ویرایش کرد. (این تغییر بصورت inline در تگ اعمال میشود.)
با حرکت موس بروی قسمتهای مختلف ، میتوان همان قسمتها را در صفحه بصورت خط کشی شده مشاهده کرد.
(البته ظاهرا در ورژن 1.10.4 که بنده استفاده میکنم ، عملیات ویرایش مقادیر به درستی انجام نمیشود.)
Options Menu
4 - DOM
این پنل اطلاعات DOM تگ جاری را نمایش میدهد.
این پنل تمام قابلیتهای پنل DOM اصلی را دارا میباشد.
(در مقالات آینده با تب DOM آشنا خواهیم شد.)
در این قسمت توضیحات کاملی در مورد پنلهای جانبیِ داخل پنل HTML میدهیم.
Side Panels
در پنل HTML درکنار ارائه امکاناتی برای مشاهده و کار با تگهای صفحه ، اطلاعات و امکانات دیگری هم برای تگ انتخاب شده در قسمت NodeView وجود دارد.
Side Panels
در پنل HTML درکنار ارائه امکاناتی برای مشاهده و کار با تگهای صفحه ، اطلاعات و امکانات دیگری هم برای تگ انتخاب شده در قسمت NodeView وجود دارد.
این امکانات در پنل هایی که سمت راست پنل اصلی قرار دارند گنجانده شده است که به ترتیب برای نمایش و ویرایش استایلها ، مشاهده استایلهای محاسبه شده ، مشاهده Layout یا آرایش و نمایش اطلاعات DOM تگ انتخاب شده در NodeView هستند.
1 - Style
در این تب استایل هایی که در حال حاظر بروی تگ انتخاب شده اعمال شده اند ، نمایش داده میشود.
در صورتی که موس را بروی مقادیر استایل هایی که جلوهی بصری دارند بگیرید ، یک پاپآپ کوچک نمایان میشود که مقدار را نمایش میدهد.
Options Menu
هر تب یا پنل در فایرباگ دارای یک سری تنظیمات است که Options Menu نام دارد. تب Style هم دارای یک سری تنظیمات است که دانشتن آنها بسیار به شما کمک خواهد کرد.
این منو با کلیک کردن بروی فلش تب () یا راست کلیک کردن بروی تب ظاهر میشود.
در این تب استایل هایی که در حال حاظر بروی تگ انتخاب شده اعمال شده اند ، نمایش داده میشود.
در صورتی که موس را بروی مقادیر استایل هایی که جلوهی بصری دارند بگیرید ، یک پاپآپ کوچک نمایان میشود که مقدار را نمایش میدهد.
Options Menu
هر تب یا پنل در فایرباگ دارای یک سری تنظیمات است که Options Menu نام دارد. تب Style هم دارای یک سری تنظیمات است که دانشتن آنها بسیار به شما کمک خواهد کرد.
این منو با کلیک کردن بروی فلش تب () یا راست کلیک کردن بروی تب ظاهر میشود.
- Only Show Applied Styles
در صورت انتخاب ، فقط استایل هایی که اعمال شده اند نمایش داده میشوند. (استایلهای Overwrite شده نمایش داده نمیشوند.)
(این گزینه قابلیت خوبی است ، اما چندبار برای بنده پیش آمده که این مورد به اشتباه استایلی که اعمال شده بود را هم Overwrite شده در نظر گرفته بود. پس در هین طراحی استایل و کار با CSS اگر احیانا یکی از استایل هایتان وجود نداشت و از وجود آن اطمینان داشتید ، غیرفعال کردن این گزینه را امتحان کنید.)
- Show User Agent CSS
با فعال کردن این گزینه ، استایل هایی که توسط مرورگر اعمال شده اند هم نمایش داده میشوند.
- Expand Shorthand Properties
با فعال کردن این گزینه ، استایل هایی که بصورت کوتاه شده تعریف شده اند را بصورت گسترده و باز شده نمایش میدهد.
برای مثال ، دستور margin را بصورت margin-top , margin-right , margin-bottom , margin-left نمایش میدهد.
- سه گزینه ی Colors As Hex ، Colors As RGB و Colors As HSL تعیین کنندهی فرمت نمایش رنگها هستند.
- سه گزینه ی :active ، :hover و :focus هم برای تعیین کلاس کاذب برای تگ جاری کاربرد دارند.
برای مثال شما میخواهید استایلی که یک لینک زمان موس برویش قرار دارد را بررسی کنید ، لینک را در NodeView انتخاب میکنید و سپس از گزینهی :hover را فعال میکنید.
Panel
- Element styles
استایل هایی که بصورت inline (در خود تگ) تعریف شده اند هم در این قسمت نمایش داده میشود و نام rule آن element.style است.
- Source Links
در بالا-راست هر بخش ، یک لینک قرار دارد که لینک فایل استایلی است که در همان قسمت وجود دارد و عددی که در پرانتز قرار دارد ، شماره خط استایل در همان فایل است.
اگر نام فایل با نام صفحهی جاری برابر باشد ، به معنی وجود استایل در تگ <style> در صفحهی جاری است و شمارهی بعد از # هم ایندکس تگ <style> است.
(با کلیک بروی لینک فایل ، فایل در خط مورد نظر در پنل CSS نمایش داده میشود.)
- Inherited rules
ruleهای به ارث رسیده هم در قسمتهای جداگانه به همراه استایلهای به ارث رسیده نمایش داده میشود و تگی والد که استایلها از آن به ارث رسیده اند هم در قسمت عنوان همان استایلها نمایش قرار داده شده است. (با کلیک بروی آن ، در قسمت Nodeview انتخاب میشود.)
- User agent rules
استایل هایی که توسط مرورگر اعمال شده اند (User agent rules) ، با عبارت <System> در زیر لینک منبع استایل ، مشخص شده اند.
- Overwritten styles
استایلهای overwrite شده ، با یک خط برویشان مشخص شده اند.
- Inline editing
استایلهای نمایش داده شده در این پنل را براحتی و با کلیک کردن بروی نام یا مقدار هر یک از دستورات میتوانید تغییر دهید.
برای نوشتن دستورات و مقادیر آنها میتوانید از پیشنهادهای فایرباگ هم کمک بگیرید و با دکمههای Arrow Up و Arrow Down هم بین مقادیر مجاز حرکت کنید.
دستورات یا مقادیر نا صحیح در هین تایپ ، با رنگ قرمز و مقادیر صحیح با رنگ سبز مشخص میشوند.
(این امکان خیلی مفید است ، برای مثال میخواهید فونتهای مختلف را برای یک استایل امتحان کنید ، دستور font-family را مینویسید و بعد از زدن Enter ، با دکمه های Arrow Up و Arrow Down در لحظه نتیجهی اعمال فونتهای مختلف و دردسترس را مشاهده میکنید و بهترین را بر میگزینید.
یا برای یافتن بهترین مقدار margin ، بعد از دستور margin ، زدن کلید Enter ، وارد کردن یک عدد برای شروع ، میتوان باز هم با دکمه های Arrow Up و Arrow Down به سرعت تغییر را در صفحه مشاهده کرد.)
- Rendered font highlighted
برای دستور font ، فایرباگ هوشمندانه عمل کرده و فونتی که در حال استفاده است را پررنگ میکند.
این امکان برای یافتن خطاهای متداول هنگام تعریف فونتهای غیر سیستمی ، بسیار مفید است.
Context Menu
این منو زمانی که در پنل راست کلیک کنید ظاهر میشود و نسبت به منطقه (Context)ای که در آن راست کلیک کرده اید ، گزینههای متفاوتی را مشاهده خواهید کرد. در جدول زیر ، گزینهها ، Contextشان و توضیح هر گزینه آمده است.
گزینه | Context | توضیحات |
Copy Rule Declaration | CSS selector | CSS Rule فعلی را به همراه استایل هایش در clipboard کپی میکند |
Copy Style Declaration | CSS selector | استایلهای CSS Rule فعلی را در clipboard کپی میکند |
Copy Location | source link | آدرس فایل تعریف CSS Rule را در clipboard کپی میکند |
Open in New Tab | source link | آدرس فایل تعریف CSS Rule را در تب جدید باز میکند |
Edit Element Style... | everywhere | امکان تعریف استایلهای درون تگ (inline) را محیا میکند |
Add Rule... | everywhere | یک Rule جدید ایجاد میکند CSS Rule هایی که در حال حاظر وجود دارد را هم پیشنهاد میدهد |
Delete "<rule name>" | CSS selector | CSS Rule فعلی را حذف میکند |
New Property... | CSS rule | یک استایل جدید به CSS Rule فعلی اضافه میکند |
Edit "<property name>"... | CSS property | Property فعلی را به حالت ویرایش میبرد راه دیگر ویرایش Property ، کلیک بروی آن است |
Delete "<property name>" | CSS property | Property فعلی را حذف میکند |
Disable "<property name>" | CSS property | Property فعلی را غیر فعال میکند را سریعتر ، کلیک کردن در ناحیهی پشت Property ، بروی علامت قرمز رنگ است |
Refresh | everywhere | محتویات پنل را بروز میکند |
Inspect in DOM Panel |
CSS rule | CSS Rule فعلی را در پنل DOM برای بررسی باز میکند |
Inspect in CSS Panel | CSS rule | CSS Rule فعلی را در پنل CSS برای بررسی باز میکند |
<Default Editor Name> | CSS rule | فایل تعریف استایلها را در ادیتور تعریف شده باز میکند (این گزینه در صورت تعریف ادیتور در تنظیمات FireBug نمایش داده خواهد شد) |
2 - Computed
دراین تب نتیجهی پردازش استایلهای ارائه شده توسط کاربر ، برای تگ مشخص شده در قسمت NodeView نمایش داده میشود. (مقادیر استایل هایی که در نهایت بروی تگ اعمال شده اند.)
Style Tracing
برای ردیابی استایلها ، استایلها به ترتیب اعمال شدنشان مرتب شده اند و اولین مقدار ، مقداری است که اعمال شده است.
مقادیر Overwrite بصورت خط کشیده شده و استایلهای Overwrite شده بصورت خاکستری-کمرنگ نمایش داده میشوند.
هر استایل هم مانند تب Style ، یک لینک به منبع خود دارد.
Options Menu
- Show User Agent CSS
در صورت انتخاب ، فقط استایل هایی که اعمال شده اند نمایش داده میشوند.
- Sort alphabetically
در صورت انتخاب ، استایلها به ترتیب الفبا ، و درصورت عدم انتخاب بصورت گروه بندی نمایش داده میشوند.
- Show Mozilla Specific Styles
در صورت انتخاب ، استایلهای مخصوص Mozilla را نمایش میدهد. (استایل هایی با پیشوند -moz-)
- سه گزینهی Colors As Hex ، Colors As RGB و Colors As HSL تعیین کنندهی فرمت نمایش رنگها هستند.
Context Menu
این منو زمانی که در پنل راست کلیک کنید ظاهر میشود و نسبت به منطقه (Context)ای که در آن راست کلیک کرده اید ، گزینههای متفاوتی را مشاهده خواهید کرد. در جدول زیر ، گزینهها ، Contextشان و توضیح هر گزینه آمده است.
گزینه | Context | توضیحات |
Expand All Styles | everywhere | CSS Rule فعلی را به همراه استایل هایش در clipboard کپی میکند |
Collapse All Styles | everywhere | استایلهای CSS Rule فعلی را در clipboard کپی میکند |
Inspect in DOM panel | styles | آدرس فایل تعریف CSS Rule را در تب جدید باز میکند |
Copy Location |
style source link | امکان تعریف استایلهای درون تگ (inline) را محیا میکند |
Open in New Tab | style source link | یک Rule جدید ایجاد میکند CSS Rule هایی که در حال حاظر وجود دارد را هم پیشنهاد میدهد |
Inspect in CSS panel | style source link | CSS Rule فعلی را حذف میکند |
<Default Editor Name> | style source link | فایل تعریف استایلها را در ادیتور تعریف شده باز میکند (این گزینه در صورت تعریف ادیتور در تنظیمات FireBug نمایش داده خواهد شد) |
3 - Layout
در این تب ، مقادیر Box Model بصورت بصری نمایش میدهد. میتوان با کلیک کردن بروی هریک از مقادیر ، آن را ویرایش کرد. (این تغییر بصورت inline در تگ اعمال میشود.)
با حرکت موس بروی قسمتهای مختلف ، میتوان همان قسمتها را در صفحه بصورت خط کشی شده مشاهده کرد.
(البته ظاهرا در ورژن 1.10.4 که بنده استفاده میکنم ، عملیات ویرایش مقادیر به درستی انجام نمیشود.)
Options Menu
- Show Rulers and Guides
در صورت انتخاب ، خطهای راهنما را هنگام حرکت موس بروی اجزای Box Model در صفحه نمایش میدهد.
4 - DOM
این پنل اطلاعات DOM تگ جاری را نمایش میدهد.
این پنل تمام قابلیتهای پنل DOM اصلی را دارا میباشد.
(در مقالات آینده با تب DOM آشنا خواهیم شد.)
نظرات مطالب
نگاشت JSON به کلاسهای معادل آن
همچنین Raven DB هم مبتنی بر JSON است.
تو مبحث DDD دلیل اصلی که Repository وارد داستان شده Persistence Ignorance میباشد ،
همونطور که میدونید ، این قضیه میگه که شما تو Domain نبایید بگید EF این طوری Select میزنه Nhibernate یک نوع دیگر ، NoSql یک نحو دیگر (NoSql ها هم بخاطر اینکه میتونند براحتی یک Aggregate رو ذخیره کنند میتونند ابزار خوبی برای DDD باشند! )
چون Domain نباید به تکنولوژی وابسته باشد ! نباید رفرنسی به دیتا اکسس یا EF و یا ... داشته باشد فقط یک سری Interface تعریف میکند ، که یکی که بعدا به نام لایه دیتا اکسس میباشد باید این اینترفیس رو Implement کتد !
در مورد CQRS هم چون معمولا Application Layer بر روی Rest هاست میشوند پس هر Request فقط شامل یک Command میباشد که Unit Of work رو هم فقط روی همان Command ایجاد میکنند
جالبه براتون بگم که در Domain Driven Design اصل بر این هست که شما در هر ترانزاکشن فقط یک Aggregate رو باید ذخیره کنید و تغییر در Aggregate های دیگه بوسیله Event Source ها Publish میشه
و از توصیههای اولیه DDD اینه که برای پروژههای Complex و Huge استفاده بشه ،پس قطعا برای یک پروژه که از این متد استفاده نمیشه و یا در ابعاد کوچکتر میباشد کاملا حرف شما درست باشد و از پیچیده شدن برنامه جلوگیری میکند
همونطور که میدونید ، این قضیه میگه که شما تو Domain نبایید بگید EF این طوری Select میزنه Nhibernate یک نوع دیگر ، NoSql یک نحو دیگر (NoSql ها هم بخاطر اینکه میتونند براحتی یک Aggregate رو ذخیره کنند میتونند ابزار خوبی برای DDD باشند! )
چون Domain نباید به تکنولوژی وابسته باشد ! نباید رفرنسی به دیتا اکسس یا EF و یا ... داشته باشد فقط یک سری Interface تعریف میکند ، که یکی که بعدا به نام لایه دیتا اکسس میباشد باید این اینترفیس رو Implement کتد !
در مورد CQRS هم چون معمولا Application Layer بر روی Rest هاست میشوند پس هر Request فقط شامل یک Command میباشد که Unit Of work رو هم فقط روی همان Command ایجاد میکنند
جالبه براتون بگم که در Domain Driven Design اصل بر این هست که شما در هر ترانزاکشن فقط یک Aggregate رو باید ذخیره کنید و تغییر در Aggregate های دیگه بوسیله Event Source ها Publish میشه
و از توصیههای اولیه DDD اینه که برای پروژههای Complex و Huge استفاده بشه ،پس قطعا برای یک پروژه که از این متد استفاده نمیشه و یا در ابعاد کوچکتر میباشد کاملا حرف شما درست باشد و از پیچیده شدن برنامه جلوگیری میکند
نظرسنجیها
شما برای کار با دیتا در اندروید، کدامیک از روش های زیر را استفاده میکنید یا ترجیح می دهید؟
روش معمول استفاده از Sqlite
ORM
NoSql یا ترکیبی
ORM
NoSql یا ترکیبی