فرآیندها (Processes) در الکترون به دو بخش تقسیم میشوند:
یک. فرآیند اصلی (Main Process) که همان فایل جاوااسکریپتی است و توسط main، در فایل package.json مشخص شدهاست .فرآیند اصلی تنها فرآیندی است که قابلیت دسترسی به امکانات گرافیکی سیستم عامل را از قبیل نوتیفیکشن ها، دیالوگها ،Tray و ... دارد. فرآیند اصلی میتواند با استفاده از شیء BrowserWindow که در قسمت قبلی کاربرد آن را مشاهده کردیم، render process را ایجاد کند. با هر بار ایجاد یک نمونه از این شیء، یک Render Process ایجاد میشود.
دو. فرآیند رندر (Render Process): از آنجا که الکترون از کرومیوم استفاده میکند و کرومیوم شامل معماری چند پردازشی است، هر صفحهی وب میتواند پردازش خود را داشته باشد که به آن Render Process میگویند. به طور معمول در مرورگرها، صفحات وب در محیطی به نام SandBox اجرا میشوندکه اجازه دسترسی به منابع بومی را ندارند. ولی از آنجا که الکترون میتواند از Node.js استفاده کند، قابلیت دسترسی به تعاملات سطح پایین سیستم عامل را نیز داراست.
در فرآیند اصلی، پنجرهها توسط BrowserWindow ایجاد میشوند و هر پنجرهای که صفحه وبی را برای خودش باز میکند، شامل Render Process خودش است و هر پنجرهای که کارش خاتمه یابد، فرآیند مربوط به خودش به اتمام میرسد. فرآیند اصلی، همه صفحات وب به همراه Render Process مربوط به خودشان را مدیریت میکند و هر فرآیند رندر، از دیگری مجزا و محافظت شده است و تنها تمرکزش بر روی صفحه وبی است که متعلق به خودش است.
در ابتدا قصد داریم یک منو برای برنامهی خود درست کنیم. برای ساخت منو، راههای متفاوتی وجود دارند که فعلا ما راه استفاده از template را بر میگزینیم که به صورت یک آرایه نوشته میشود. کدهای زیر را در فایل index.js یا هر اسمی که برای آن انتخاب کردهاید بنویسید:
const electron = require('electron'); const {app,dialog,BrowserWindow,Menu,shell} = electron; let win; app.on('ready', function () { win = new BrowserWindow({width: 800, height: 600}); win.loadURL(`file://${__dirname}/index.html`); var app_menu=[ { label:'پرونده', submenu:[ { label:'باز کردن', accelerator:'CmdOrCtrl+O', click:()=>{ } }, { label:'ذخیره', accelerator:'CmdOrCtrl+S', click:()=>{ } } ] }, { label:'سیستم', submenu:[ { label:'درباره ما', click:()=> { shell.openExternal('https://www.dntips.ir'); } }, { label:'خروج', accelerator:'CmdOrCtrl+X', click:()=> { win=null; app.quit(); } } ] } ];
در خطوط بعدی، یک کار اضافهتر را جهت آشنایی بیشتر انجام میدهیم. قصد داریم اگر سیستم عامل مکینتاش بود، نام برنامه هم در ابتدای نوار منو نمایش داده شود. به همین جهت در ادامه خطوط زیر را اضافه میکنیم:
if(process.platform=="darwin") { const app_name=app.getName(); app_menu.unshift({ label:app_name }) }
ویندوز | win32 حتی اگر 64 بیتی باشد. |
لینوکس | linux |
مک | darwin |
فری بی اس دی | freebsd |
سولاریس | sunos |
دستو shell در بالا به شما اجازه میدهد با محیط دسکتاپ، یکپارچگی خود
را حفظ کنید و دستوراتی از قبیل باز کردن url، باز کردن یک مسیر دایرکتوری،
باز کردن یک فایل، انتقال فایل به سطل آشغال یا بازیافت و صدای بوق سیستم
(بیپ) را به شما میدهد. مستندات این شیء را در اینجا مطالعه فرمایید.
{ label:'خروج', accelerator:'CmdOrCtrl+X', role:'close' }
در انتها با اجرای دو دستور زیر، منو ساخته میشود:
var menu=Menu.buildFromTemplate(app_menu); Menu.setApplicationMenu(menu);
حال قصد داریم برای زیرمنوی «باز کردن فایل» یک دیالوگ open درخواست کنیم. برای این کار از شیء dialog استفاده میکنیم. پس خطوط زیر را به رویداد کلیک این زیرمنو اضافه میکنیم:
dialog.showOpenDialog({ title:'باز کردن فایل متنی', properties: [ 'openFile']//[ 'openFile', 'openDirectory', 'multiSelections' ] ,filters:[ {name:'فایلهای نوشتاری' , extensions:['txt','text']}, {name:'جهت تست' , extensions:['doc','docx']} ] }, (filename)=>{ if(filename===undefined) return; dialog.showMessageBox({title:'پیام اطلاعاتی',type:"info",buttons:['تایید'],message:`the name of file is [${filename}]`}); });
برای قسمت ذخیره هم کد زیر را مینویسیم:
dialog.showSaveDialog({ title:'باز کردن فایل متنی', properties: [ 'openFile']//[ 'openFile', 'openDirectory', 'multiSelections' ] ,filters:[ {name:'فایلهای نوشتاری' , extensions:['txt','text']} ] }, (filename)=>{ if(filename===undefined) return; });
حال بهتر است این دیالوگهای جاری را هدفمند کنیم و بتوانیم فایلهای متنی را به کاربر نمایش دهیم، یا آنها را ذخیره کنیم. به همین علت فایل html زیر را نوشته و طبق دستوری که در مقاله «آشنایی با الکترون» فرا گرفتیم، آن را نمایش میدهیم:
<!DOCTYPE html> <html> <head> <meta charset="utf-8"> <title></title> </head> <body> Fie Content:<br/> <textarea id="TextFile" cols="100" rows="50"></textarea> </body> </html>
کاری که میخواهیم انجام دهیم این است که فایل متنی را باز کرده و محتوای آن را در کادر متنی نشان دهیم و موقع ذخیره نیز محتوای نوشته شده در کادر متنی را در فایلی ذخیره کنیم. از آنجا که main Process به المانهای DOM یا Render Process دسترسی ندارد، باید از طریقی، ارتباط آن را برقرار کنیم. یکی از راههای برقراری این ارتباط، IPC است. IPC در واقع یک فرستنده و یک شنونده است که هر کدام در یک سمت قرار گرفته اند. فرستنده پیام را تحت یک عنوان ارسال میکند و شنونده منتظر دریافت پیامی تحت همان عنوان میماند و پیام دریافتی را پاسخ میدهد. در این مقاله، ما فقط قسمتی از این نوع ارتباطات را بررسی میکنیم.
در نتیجه محتوای callback کدهای دیالوگ open و save را به شکل زیر تغییر میدهیم:
Open
dialog.showOpenDialog({ title:'باز کردن فایل متنی', properties: [ 'openFile']//[ 'openFile', 'openDirectory', 'multiSelections' ] ,filters:[ {name:'فایلهای نوشتاری' , extensions:['txt','text']}, {name:'جهت تست' , extensions:['doc','docx']} ] }, (filename)=>{ if(filename===undefined) return; win.webContents.send('openFile',filename); // dialog.showMessageBox({title:'پیام اطلاعاتی',type:"info",buttons:['تایید'],message:`the name of file is [${filename}]`}); });
dialog.showSaveDialog({ title:'باز کردن فایل متنی', properties: [ 'openFile']//[ 'openFile', 'openDirectory', 'multiSelections' ] ,filters:[ {name:'فایلهای نوشتاری' , extensions:['txt','text']} ] }, (filename)=>{ if(filename===undefined) return; win.webContents.send('saveFile',filename); });
برای ایجاد شنونده هم کد زیر را به فایل index.html اضافه میکنیم:
<script> const {ipcRenderer} = require('electron'); var fs=require('fs'); ipcRenderer.on('openFile', (event, arg) => { var content= fs.readFileSync(String(arg),'utf8'); document.getElementById("TextFile").value=content; }); ipcRenderer.on('saveFile', (event, arg) =>{ var content=document.getElementById("TextFile").value; fs.writeFileSync(String(arg),content,'utf8'); alert('ذخیره شد'); }); </script>
در اینجا شوندههایی را از نوع ipcRenderer ایجاد میکنیم و با استفاده از متد on، به پیامهایی تحت عنوانهای مشخص شده گوش فرا میدهیم. پیامهای ارسالی را که حاوی آدرس فایل میباشند، به شیءای که از نوع fs میباشد، میدهند و آنها را میخوانند یا مینویسند. خواندن و نوشتن فایل، به صورت همزمان صورت میگیرد. ولی اگر دوست دارید که به صورت غیر همزمان پیامی را بخوانید یا بنویسید، باید عبارت Sync را از نام متدها حذف کنید و یک callback را به عنوان پارامتر دوم قرار دهید و محتوای آن را از طریق نوشتن یک پارامتر در سازنده دریافت کنید.
فایلهای پروژه