اشتراکها
نظرات مطالب
بهبود SEO در ASP.NET MVC
- روش دوم اجبار به www با استفاده از ماژول rewrite در IISهای جدید
- روش دوم تولید Urlهای lower case
ماخذ: IIS Server through the eyes of an SEO
خلاصه آن:
<system.webServer> <rewrite> <rules> <rule name="Enforce WWW" stopProcessing="true"> <match url=".*" /> <conditions> <add input="{CACHE_URL}" pattern="^(.+)://(?!www)(.*)" /> </conditions> <action type="Redirect" url="{C:1}://www.{C:2}" redirectType="Permanent" /> </rule> </rules> </rewrite> </system.webServer>
<system.webServer> <rewrite> <rules> <rule name="SEO - Lower case" stopProcessing="false"> <match url="(.*)" ignoreCase="false" /> <conditions logicalGrouping="MatchAll" trackAllCaptures="false"> <add input="{HTTP_METHOD}" pattern="GET" /> <add input="{R:1}" pattern="[A-Z]" ignoreCase="false" /> </conditions> <action type="Rewrite" url="_{ToLower:{R:1}}" /> </rule> </rules> </rewrite> </system.webServer>
خلاصه آن:
<!-- SEO rules (from: http://www.seomoz.org/blog/what-every-seo-should-know-about-iis#chaining) --> <!-- SEO | Section 1 | Whitelist --> <rule name="Whitelist - Resources" stopProcessing="true"> <match url="^(?:css/|scripts/|images/|install/|config/|umbraco/|umbraco_client/|base/|webresource\.axd|scriptresource\.axd|__browserLink|[^/]*/arterySignalR/.*)" /> <conditions logicalGrouping="MatchAll" trackAllCaptures="false" /> <action type="None" /> </rule> <!-- SEO | Section 2 | Rewrites (chaining) --> <rule name="SEO - Remove default.aspx" stopProcessing="false"> <match url="(.*?)/?default\.aspx$" /> <conditions logicalGrouping="MatchAll" trackAllCaptures="false"> <add input="{HTTP_METHOD}" pattern="GET" /> </conditions> <action type="Rewrite" url="_{R:1}" /> </rule> <rule name="SEO - Remove trailing slash" stopProcessing="false"> <match url="(.+)/$" /> <conditions logicalGrouping="MatchAll" trackAllCaptures="false"> <add input="{HTTP_METHOD}" pattern="GET" /> <add input="{REQUEST_FILENAME}" matchType="IsDirectory" negate="true" /> <add input="{REQUEST_FILENAME}" matchType="IsFile" negate="true" /> </conditions> <action type="Rewrite" url="_{R:1}" /> </rule> <rule name="SEO - Lower case" stopProcessing="false"> <match url="(.*)" ignoreCase="false" /> <conditions logicalGrouping="MatchAll" trackAllCaptures="false"> <add input="{HTTP_METHOD}" pattern="GET" /> <add input="{R:1}" pattern="[A-Z]" ignoreCase="false" /> </conditions> <action type="Rewrite" url="_{ToLower:{R:1}}" /> </rule> <!-- SEO | Section 3 | Redirecting --> <rule name="SEO - HTTP canonical redirect" stopProcessing="true"> <match url="^(_*)(.*)" /> <conditions logicalGrouping="MatchAll" trackAllCaptures="true"> <add input="{HTTP_HOST}" pattern="^www\.(.*)" /> <add input="{HTTP_METHOD}" pattern="GET" /> <add input="{SERVER_PORT}" pattern="80" /> </conditions> <action type="Redirect" url="http://{C:1}/{R:2}" /> </rule> <rule name="SEO - HTTPS canonical redirect" stopProcessing="true"> <match url="^(_*)(.*)" /> <conditions logicalGrouping="MatchAll" trackAllCaptures="true"> <add input="{HTTP_HOST}" pattern="^www\.(.*)" /> <add input="{HTTP_METHOD}" pattern="GET" /> <add input="{SERVER_PORT}" pattern="443" /> </conditions> <action type="Redirect" url="http://{C:1}/{R:2}" /> </rule> <rule name="SEO - Non-canonical redirect" stopProcessing="true"> <match url="^(_+)(.*)" /> <conditions logicalGrouping="MatchAll" trackAllCaptures="false"> <add input="{HTTP_METHOD}" pattern="GET" /> </conditions> <action type="Redirect" url="{R:2}" /> </rule> <!-- // SEO rules -->
قسمت اول این بحث و همچنین پیشنیاز آنرا در اینجا و اینجا میتوانید مطالعه نمائید.
همهی اینها بسیار هم نیکو! اما ... آیا واقعا باید به ازای هر روال رویدادگردانی یک Attached property نوشت تا بتوان از آن در الگوی MVVM استفاده کرد؟ برای یکی دو مورد شاید اهمیتی نداشته باشد؛ اما کم کم با بزرگتر شدن برنامه نوشتن این Attached properties تبدیل به یک کار طاقت فرسا میشود و اشخاص را از الگوی MVVM فراری خواهد داد.
برای حل این مساله، تیم Expression Blend راه حلی را ارائه دادهاند به نام Interaction.Triggers که در ادامه به توضیح آن پرداخته خواهد شد.
ابتدا نیاز خواهید داشت تا SDK مرتبط با Expression Blend را دریافت کنید: (^)
سپس با فایل System.Windows.Interactivity.dll موجود در آن کار خواهیم داشت.
یک مثال عملی:
فرض کنید میخواهیم رویداد Loaded یک View را در ViewModel دریافت کنیم. زمان وهله سازی یک ViewModel با زمان وهله سازی View یکی است، اما بسته به تعداد عناصر رابط کاربری قرار گرفته در View ، زمان بارگذاری نهایی آن ممکن است متفاوت باشد به همین جهت رویداد Loaded برای آن درنظر گرفته شده است. خوب، ما الان در ViewModel نیاز داریم بدانیم که چه زمانی کار بارگذاری یک View به پایان رسیده.
یک راه حل آنرا در قسمت قبل مشاهده کردید؛ باید برای این کار یک Attached property جدید نوشت چون نمیتوان Command ایی را به رویداد Loaded انتساب داد یا Bind کرد. اما به کمک امکانات تعریف شده در System.Windows.Interactivity.dll به سادگی میتوان این رویداد را به یک Command استاندارد ترجمه کرد:
<Window x:Class="WpfEventTriggerSample.MainWindow"
xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
xmlns:i="http://schemas.microsoft.com/expression/2010/interactivity"
xmlns:vm="clr-namespace:WpfEventTriggerSample.ViewModels"
Title="MainWindow" Height="350" Width="525">
<Window.Resources>
<vm:MainWindowViewModel x:Key="vmMainWindowViewModel" />
</Window.Resources>
<Grid DataContext="{Binding Source={StaticResource vmMainWindowViewModel}}">
<i:Interaction.Triggers>
<i:EventTrigger EventName="Loaded">
<i:InvokeCommandAction Command="{Binding DoLoadCommand}"
CommandParameter="I am loaded!" />
</i:EventTrigger>
</i:Interaction.Triggers>
<TextBlock Text="Testing InvokeCommandAction..."
Margin="5" VerticalAlignment="Top" />
</Grid>
</Window>
ابتدا ارجاعی به اسمبلی System.Windows.Interactivity.dll باید به پروژه اضافه شود. سپس فضای نام xmlns:i باید به فایل XAML جاری مطابق کدهای فوق اضافه گردد. در نهایت به کمک Interaction.Triggers آن، ابتدا نام رویداد مورد نظر را مشخص میکنیم (EventName) و سپس به کمک InvokeCommandAction، این رویداد به یک Command استاندارد ترجمه میشود.
ViewModel این View هم میتواند به شکل زیر باشد که با کلاس DelegateCommand آن در پیشنیازهای بحث جاری آشنا شدهاید.
using WpfEventTriggerSample.Helper;
namespace WpfEventTriggerSample.ViewModels
{
public class MainWindowViewModel
{
public DelegateCommand<string> DoLoadCommand { set; get; }
public MainWindowViewModel()
{
DoLoadCommand = new DelegateCommand<string>(doLoadCommand, canDoLoadCommand);
}
private void doLoadCommand(string param)
{
//do something
}
private bool canDoLoadCommand(string param)
{
return true;
}
}
}
به این ترتیب حجم قابل ملاحظهای از کد نویسی Attached properties مورد نیاز، به سادهترین شکل ممکن، کاهش خواهد یافت.
بدیهی است این Interaction.Triggers را جهت تمام عناصر UI ایی که حداقل یک رویداد منتسب تعریف شده داشته باشند، میتوان بکار گرفت؛ مثلا تبدیل رویداد Click یک دکمه به یک Command استاندارد:
<Button>
<i:Interaction.Triggers>
<i:EventTrigger EventName="Click">
<i:InvokeCommandAction Command="{Binding DoClick}"
CommandParameter="I am loaded!" />
</i:EventTrigger>
</i:Interaction.Triggers>
</Button>
حتما در خلال نوشتن یک برنامه نیاز پیدا کردید که سایز یک عکس را تغییر دهید، بچرخانید، واترمارک بزنید و خیلی کارهای دیگر...
در قطعه کد بالا انتخابها گوناگونی در ارسال تصویر و ویرایش داریم که شما میتوانید بسته به نیاز خود آن را تغییر دهید. بعنوان مثال شما میتوانید بعد از ذخیره عکس در مسیر فیزیکی سرور، آن را به راحتی ویرایش کنید. به مثال زیر توجه کنید
خصوصا زمانی که قرار است پروژه، توسط GTmetrix بررسی شود و شما امتیاز بگیرید. حتما متوجه شدید که یکی از ملزومات داشتن یک Seo خوب، داشتن سرعت قابل قبول در بارگذاری تصاویر است و میدانیم که کاربران یک سایت، لزوما دیدگاه، دقت و حساسیت یک برنامه نویس را ندارند و بهترین کار این است که بطور قهری سایز تصاویر در پروژه بصورت صحیح تنظیم شود. بعنوان مثلا ممکن است یک کاربر برای داشتن یک آواتار از عکس بسیار بزرگ (PX 400*600) استفاده کند و این درحالی است که چنین اندازه ای برای یک آواتار غیرمنطقی مخرب است و صرفا باعث کاهش زمان بارگذاری سایت خواهد شد.
راه حل :
یکی از راه حلهای موجود استفاده از کلاس WebImage است که شما میتوانید عملیات ویرایش یک عکس را خودتان مدیریت کنید. یادداشت زیر کدهای لازم برای استفاده از این کلاس میباشد.
[HttpPost] public ActionResult Index(HttpPostedFileBase file) { WebImage img = new WebImage(file.InputStream); if (img.Width > 1000) img.Resize(1000, 1000,false); img.Save("path"); return View(); }
WebImage img = new WebImage("path"); if (img.Width > 720)} img.Resize(720, 460 ,false); img.Save("path");
برای آگاهی و مطالعه بیشتر در خصوص Constuctors و Properties و Methods مربوط به کلاس WebImage میتوانید به لینک WebImage Class in MSDN مراجعه فرمایید.
مطالب
بررسی تغییرات Blazor 8x - قسمت هشتم - مدیریت انتقال اطلاعات Pre-Rendering سمت سرور، به جزایر تعاملی
این Prerendering است که امکان رندر یک کامپوننت تعاملی را در سمت سرور میسر میکند تا کاربر بتواند پیش از فعال شدن قابلیتهای پیشرفتهی یک کامپوننت، یک حداقل خروجی را از آن مشاهده کند و همچنین وجود آن برای موتورهای جستجو و بهبود SEO بسیار مفید است. اما ... در این بین مشکلی رخ میدهد که نمونهی آنرا در قسمت قبل مشاهده کردیم: آغاز آن دوبار صورت میگیرد؛ یکبار در سمت سرور برای تهیهی یک خروجی SSR و یکبار هم پس از فعال شدن قابلیتهای تعاملی آن در سمت کلاینت. این آغاز دوباره، برای هر دو حالت کامپوننتهای تعاملی Blazor Server و Blazor WASM برقرار است. راهحلهایی از نحوهی مواجه شدن با یک چنین مشکلی را در قسمت قبل بررسی کردیم. راهحل دیگری که در این بین ارائه شده و توسط خود مایکروسافت هم در مثالهای آن مورد استفاده قرار میگیرد، استفاده از سرویس PersistentComponentState است که جزئیات آنرا در این قسمت بررسی خواهیم کرد.
بررسی نحوهی عملکرد سرویس PersistentComponentState
سرویس PersistentComponentState، در داتنت 6، به Blazor اضافه شد و امکان جدیدی نیست. قسمتی از این مباحث جدید SSR که بهنظر مختص به Blazor 8x هستند، پیشتر هم وجود داشتند؛ تحت عنوان pre-rendering. برای مثال فقط کافی بودن تا در برنامههای Blazor Server قبلی، فایل Host.cshtml_ را به صورت زیر ویرایش کرد تا pre-rendering فعال شود:
مشکلی که در این حالت بروز میکرد این بود که متد OnInitializedAsync یک کامپوننت، دوبار فراخوانی میشد؛ یکبار در زمان pre-rendering در سمت سرور، تا HTML استاتیکی برای ارائهی به مرورگر کاربر تولید شود و بار دیگر در زمان فعال شدن اتصال SignalR کامپوننت و ارائهی نهایی تعاملی آن. به همین جهت، کار سنگین آغازین یک کامپوننت، دوبار انجام میشد که تجربهی کاربری ناخوشایندی را هم به همراه داشت. برای رفع این مشکل، tag helper ویژهای را به نام persist-component-state تهیه کردند که به صورت زیر به فایل host.cshtml_ اضافه میشد:
این tag-helper فوق است که کار درج رمزنگاری شدهی اطلاعات کش شدهی pre-rendering سمت سرور را در انتهای فایل HTML صفحه انجام میدهد و برای نمونه، نحوهی استفادهی از آن به صورت زیر است:
توضیحات:
- ابتدا تزریق سرویس PersistentComponentState را مشاهده میکنید. این همان کامپوننتی است که کار کش کردن اطلاعات را مدیریت میکند.
- سپس فراخوانی متد RegisterOnPersisting انجام شدهاست. متدی که توسط آن ثبت میشود، در حین عملیات pre-rendering فراخوانی میشود تا اطلاعاتی را کش کند. نحوهی این کش شدن را در ادامهی مطلب بررسی میکنیم.
- سپس فراخوانی متد TryTakeFromJson رخدادهاست. اگر این متد اطلاعاتی را برگرداند، یعنی pre-rendering سمت سرور پیشتر انجام شده و اطلاعاتی کش شده، برای دریافت در سمت کلاینت، وجود داشته و نیازی به مراجعهی مجدد و دوباره، به بانک اطلاعاتی نیست.
- دراینجا یک قسمت Dispose را هم مشاهده میکنید تا اگر کاربر به صفحهی دیگری مراجعه کرد، متد ثبت شدهی در اینجا، از لیست مواردی که باید در حین pre-rendering سریالایز شوند، حذف گردد.
اگر از این روش استفاده نشود، به علت دوبار فراخوانی شدن متد OnInitializedAsync یک کامپوننت به همراه pre-rendering، اطلاعاتی که در حین pre-rendering کامپوننت از بانک اطلاعاتی، برای تولید محتوای استاتیک صفحه در سمت سرور دریافت شده، با فعالسازی آتی تعاملی سمت کلاینت آن کامپوننت، از دست خواهد رفت و در این حالت کلاینت باید مجددا این اطلاعات را از بانک اطلاعاتی درخواست کند. بنابراین هدف از persist-component-state، حفظ دادهها در بین دو رندر است؛ رندر اولی که در سمت سرور انجام میشود و رندر دومی که متعاقبا در سمت کلاینت رخ میدهد.
یک نکته: به یک چنین قابلیتی در فریمورکهای دیگر «hydration» هم گفته میشود که در اصل یک شیء دیکشنری است که مقدار شیء حالت را در سمت سرور دریافت کرده و آنرا در زمان فعال شدن سمت کلاینت کامپوننت، برای استفادهی مجدد مهیا میکند.
سؤال: اطلاعات سرویس PersistentComponentState کجا ذخیره میشوند؟
همانطور که در مثال فوق هم مشاهده کردید، سرویس PersistentComponentState، این state را به صورت JSON ذخیره میکند. اما ... این اطلاعات دقیقا کجا ذخیره میشوند؟
برای مشاهدهی آنها، فقط کافی است به source صفحه مراجعه کنید تا با دو مقدار مخفی رمزنگاری شدهی زیر در انتهای HTML صفحه مواجه شوید!
فرمت این اطلاعات، JsonSerializer.SerializeToUtf8Bytes رمزنگاری شدهی توسط IDataProtectionProvider است. این هم یک روش نگهداری اطلاعات، بجای استفاده از کش مرورگر است؛ بدون نیاز به استفاده از جاوااسکریپت و کار با local storage و امثال آن.
مایکروسافت از این نوع کارها پیشتر در ASP.NET Web forms توسط ViewStateها انجام دادهاست! البته ViewStateها جهت نگهداری اطلاعات وضعیت کلاینت، به سمت سرور ارسال میشوند؛ اما این Component-Stateهای مخفی، فقط یکبار توسط قسمت کلاینت خوانده میشوند و هدف آنها ارسال اطلاعاتی به سمت سرور نیست.
یک نکته: همانطور که عنوان شد، در نگارشهای قبلی Blazor، از تگهلپری به نام persist-component-state برای درج این اطلاعات در انتهای صفحه استفاده میکردند. استفاده از این تگهلپر در Blazor 8x منسوخ شده و به صورت خودکار دادههای تمام سرویسهای PersistentComponentState فعالی که توسط PersistAsJson اطلاعاتی را ذخیره میکنند، جمع آوری و به صورت یکجا در انتهای صفحه به صورت رمزنگاری شده، درج میکنند.
روش خاموش کردن Pre-rendering
برای خاموش کردن pre-rendering نیاز است پارامتر همنامی را به نحو زیر با false مقدار دهی کرد:
بازنویسی مثال قسمت قبل با استفاده از سرویس PersistentComponentState
در قسمت قبل هرچند روش مواجه شدن با مشکل دوبار فراخوانی شدن متد آغازین یک کامپوننت را در سمت سرور و کلاینت بررسی کردیم، اما ... در نهایت دوبار مراجعه به بانک اطلاعاتی انجام میشود؛ یکبار در زمان pre-rendering و با مراجعهی مستقیم به یک سرویس سمت سرور و یکبار دیگر هم در زمان فراخوانی httpClient.GetFromJsonAsync در سمت کلاینت برای دریافت اطلاعات مورد نیاز از یک Web API Endpoint. اگر بخواهیم اطلاعات لیست محصولات دریافتی سمت سرور را به سمت کلاینت منتقل کنیم و مجددا آنرا از بانک اطلاعاتی دریافت نکنیم، راهحل سوم آن، استفاده از سرویس PersistentComponentState است.
در کدهای زیر، بازنویسی کامپوننت محصولات مشابه را مشاهده میکنید که کمی پیچیدهتر شدهاست. اینبار لیست محصولات مشابه، در همان بار اول رندر کامپوننت نمایش داده میشوند و نه پس از کلیک بر روی دکمهای. به همین جهت باید کار مدیریت دوبار فراخوانی متد رویدادگردان OnInitializedAsync را به درستی انجام داد. متد OnInitializedAsync یکبار در حین پیشرندر سمت سرور اجرا میشود و بار دیگر زمانیکه وباسمبلی جاری در مرورگر به صورت کامل دریافت شده و فعال میشود؛ یعنی برای بار دوم، کدهای اجرایی آن سمت کلاینت هستند.
در این مثال با استفاده از سرویس PersistentComponentState، اطلاعات دریافت شدهی در حین pre-rendering ابتدایی رخدادهی در سمت سرور، در متد OnPersistingAsync، کش شده و در حین فعال شدن وباسمبلی مرتبط در سمت کلاینت، با استفاده از متد PersistentState.TryTakeFromJson، از کش خوانده میشوند و دیگر دوبار رفت و برگشت به بانک اطلاعاتی را شاهد نخواهیم بود.
در این پیاده سازی هنوز هم از سرویس IProductStore استفاده میشود که دو نگارش سمت سرور و سمت کلاینت آنرا در قسمت قبل تهیه کردیم. برای مثال باتوجه به اینکه کدهای فوق در حین pre-rendering در سمت سرور اجرا میشوند، به صورت خودکار از نگارش سمت سرور IProductStore استفاده خواهد شد.
نکتهی مهم: فعلا کدهای فوق فقط برای حالت بارگذاری اولیهی کامپوننت درست کار میکنند. یعنی اگر نگارش وباسمبلی کامپوننت پس از وقوع پیشرندر سمت سرور، در مرورگر دریافت و بارگذاری کامل شود؛ اما برای دفعات بعدی مراجعهی به این صفحه با استفاده از enhanced navigation و راهبری بهبود یافته که در قسمت ششم این سری بررسی کردیم ... دیگر کار نمیکنند و در این حالت کش شدنی رخ نمیدهد که در نتیجه، شاهد دوبار رفت و برگشت به بانک اطلاعاتی خواهیم بود و اساسا استفادهی از PersistentComponentState را زیر سؤال میبرد؛ چون در حین راهبری بهبود یافته، از آن استفاده نمیشود (قسمت PersistentState.TryTakeFromJson آن، هیچگاه اطلاعاتی را از کش نمیخواند). اطلاعات بیشتر
بررسی نحوهی عملکرد سرویس PersistentComponentState
سرویس PersistentComponentState، در داتنت 6، به Blazor اضافه شد و امکان جدیدی نیست. قسمتی از این مباحث جدید SSR که بهنظر مختص به Blazor 8x هستند، پیشتر هم وجود داشتند؛ تحت عنوان pre-rendering. برای مثال فقط کافی بودن تا در برنامههای Blazor Server قبلی، فایل Host.cshtml_ را به صورت زیر ویرایش کرد تا pre-rendering فعال شود:
<component type="typeof(App)" render-mode="ServerPrerendered" />
<body> <component type="typeof(App)" render-mode="WebAssemblyPrerendered" /> <persist-component-state /> </body>
@page "/" @implements IDisposable @inject PersistentComponentState applicationState @inject IUserRepository userRepository @foreach(var user in users) { <ShowUserInformation user="@item"></ShowUserInformation> } @code { private const string cachingKey = "something_unique"; private List<User> users = new(); private PersistingComponentStateSubscription persistingSubscription; protected override async Task OnInitializedAsync() { persistingSubscription = applicationState.RegisterOnPersisting(PersistData); if (applicationState.TryTakeFromJson<List<User>>(cachingKey, out var restored)) { users = restored; } else { users = await userRepository.GetAllUsers(); } } public void Dispose() { persistingSubscription.Dispose(); } private Task PersistData() { applicationState.PersistAsJson(cachingKey, users); return Task.CompletedTask; } }
- ابتدا تزریق سرویس PersistentComponentState را مشاهده میکنید. این همان کامپوننتی است که کار کش کردن اطلاعات را مدیریت میکند.
- سپس فراخوانی متد RegisterOnPersisting انجام شدهاست. متدی که توسط آن ثبت میشود، در حین عملیات pre-rendering فراخوانی میشود تا اطلاعاتی را کش کند. نحوهی این کش شدن را در ادامهی مطلب بررسی میکنیم.
- سپس فراخوانی متد TryTakeFromJson رخدادهاست. اگر این متد اطلاعاتی را برگرداند، یعنی pre-rendering سمت سرور پیشتر انجام شده و اطلاعاتی کش شده، برای دریافت در سمت کلاینت، وجود داشته و نیازی به مراجعهی مجدد و دوباره، به بانک اطلاعاتی نیست.
- دراینجا یک قسمت Dispose را هم مشاهده میکنید تا اگر کاربر به صفحهی دیگری مراجعه کرد، متد ثبت شدهی در اینجا، از لیست مواردی که باید در حین pre-rendering سریالایز شوند، حذف گردد.
اگر از این روش استفاده نشود، به علت دوبار فراخوانی شدن متد OnInitializedAsync یک کامپوننت به همراه pre-rendering، اطلاعاتی که در حین pre-rendering کامپوننت از بانک اطلاعاتی، برای تولید محتوای استاتیک صفحه در سمت سرور دریافت شده، با فعالسازی آتی تعاملی سمت کلاینت آن کامپوننت، از دست خواهد رفت و در این حالت کلاینت باید مجددا این اطلاعات را از بانک اطلاعاتی درخواست کند. بنابراین هدف از persist-component-state، حفظ دادهها در بین دو رندر است؛ رندر اولی که در سمت سرور انجام میشود و رندر دومی که متعاقبا در سمت کلاینت رخ میدهد.
یک نکته: به یک چنین قابلیتی در فریمورکهای دیگر «hydration» هم گفته میشود که در اصل یک شیء دیکشنری است که مقدار شیء حالت را در سمت سرور دریافت کرده و آنرا در زمان فعال شدن سمت کلاینت کامپوننت، برای استفادهی مجدد مهیا میکند.
سؤال: اطلاعات سرویس PersistentComponentState کجا ذخیره میشوند؟
همانطور که در مثال فوق هم مشاهده کردید، سرویس PersistentComponentState، این state را به صورت JSON ذخیره میکند. اما ... این اطلاعات دقیقا کجا ذخیره میشوند؟
برای مشاهدهی آنها، فقط کافی است به source صفحه مراجعه کنید تا با دو مقدار مخفی رمزنگاری شدهی زیر در انتهای HTML صفحه مواجه شوید!
<!--Blazor-Server-Component-State:CfDJXyz-> <!--Blazor-WebAssembly-Component-State:eyJVc2Xyz->
مایکروسافت از این نوع کارها پیشتر در ASP.NET Web forms توسط ViewStateها انجام دادهاست! البته ViewStateها جهت نگهداری اطلاعات وضعیت کلاینت، به سمت سرور ارسال میشوند؛ اما این Component-Stateهای مخفی، فقط یکبار توسط قسمت کلاینت خوانده میشوند و هدف آنها ارسال اطلاعاتی به سمت سرور نیست.
یک نکته: همانطور که عنوان شد، در نگارشهای قبلی Blazor، از تگهلپری به نام persist-component-state برای درج این اطلاعات در انتهای صفحه استفاده میکردند. استفاده از این تگهلپر در Blazor 8x منسوخ شده و به صورت خودکار دادههای تمام سرویسهای PersistentComponentState فعالی که توسط PersistAsJson اطلاعاتی را ذخیره میکنند، جمع آوری و به صورت یکجا در انتهای صفحه به صورت رمزنگاری شده، درج میکنند.
روش خاموش کردن Pre-rendering
برای خاموش کردن pre-rendering نیاز است پارامتر همنامی را به نحو زیر با false مقدار دهی کرد:
@rendermode renderMode @code { private static IComponentRenderMode renderMode = new InteractiveWebAssemblyRenderMode(prerender: false); }
بازنویسی مثال قسمت قبل با استفاده از سرویس PersistentComponentState
در قسمت قبل هرچند روش مواجه شدن با مشکل دوبار فراخوانی شدن متد آغازین یک کامپوننت را در سمت سرور و کلاینت بررسی کردیم، اما ... در نهایت دوبار مراجعه به بانک اطلاعاتی انجام میشود؛ یکبار در زمان pre-rendering و با مراجعهی مستقیم به یک سرویس سمت سرور و یکبار دیگر هم در زمان فراخوانی httpClient.GetFromJsonAsync در سمت کلاینت برای دریافت اطلاعات مورد نیاز از یک Web API Endpoint. اگر بخواهیم اطلاعات لیست محصولات دریافتی سمت سرور را به سمت کلاینت منتقل کنیم و مجددا آنرا از بانک اطلاعاتی دریافت نکنیم، راهحل سوم آن، استفاده از سرویس PersistentComponentState است.
در کدهای زیر، بازنویسی کامپوننت محصولات مشابه را مشاهده میکنید که کمی پیچیدهتر شدهاست. اینبار لیست محصولات مشابه، در همان بار اول رندر کامپوننت نمایش داده میشوند و نه پس از کلیک بر روی دکمهای. به همین جهت باید کار مدیریت دوبار فراخوانی متد رویدادگردان OnInitializedAsync را به درستی انجام داد. متد OnInitializedAsync یکبار در حین پیشرندر سمت سرور اجرا میشود و بار دیگر زمانیکه وباسمبلی جاری در مرورگر به صورت کامل دریافت شده و فعال میشود؛ یعنی برای بار دوم، کدهای اجرایی آن سمت کلاینت هستند.
در این مثال با استفاده از سرویس PersistentComponentState، اطلاعات دریافت شدهی در حین pre-rendering ابتدایی رخدادهی در سمت سرور، در متد OnPersistingAsync، کش شده و در حین فعال شدن وباسمبلی مرتبط در سمت کلاینت، با استفاده از متد PersistentState.TryTakeFromJson، از کش خوانده میشوند و دیگر دوبار رفت و برگشت به بانک اطلاعاتی را شاهد نخواهیم بود.
@implements IDisposable @inject IProductStore ProductStore @inject PersistentComponentState PersistentState <h3>Related products</h3> @if (_relatedProducts == null) { <p>Loading...</p> } else { <div class="mt-3"> @foreach (var item in _relatedProducts) { <a href="/ProductDetails/@item.Id"> <div class="col-sm"> <h5 class="mt-0">@item.Title (@item.Price)</h5> </div> </a> } </div> } @code{ private const string StateCachingKey = "products"; private IList<Product>? _relatedProducts; private PersistingComponentStateSubscription _persistingSubscription; [Parameter] public int ProductId { get; set; } protected override async Task OnInitializedAsync() { _persistingSubscription = PersistentState.RegisterOnPersisting(OnPersistingAsync, RenderMode.InteractiveWebAssembly); if (PersistentState.TryTakeFromJson<IList<Product>>(StateCachingKey, out var restored)) { _relatedProducts = restored; } else { await Task.Delay(500); // Simulates asynchronous loading _relatedProducts = await ProductStore.GetRelatedProducts(ProductId); } } private Task OnPersistingAsync() { PersistentState.PersistAsJson(StateCachingKey, _relatedProducts); return Task.CompletedTask; } public void Dispose() { _persistingSubscription.Dispose(); } }
نکتهی مهم: فعلا کدهای فوق فقط برای حالت بارگذاری اولیهی کامپوننت درست کار میکنند. یعنی اگر نگارش وباسمبلی کامپوننت پس از وقوع پیشرندر سمت سرور، در مرورگر دریافت و بارگذاری کامل شود؛ اما برای دفعات بعدی مراجعهی به این صفحه با استفاده از enhanced navigation و راهبری بهبود یافته که در قسمت ششم این سری بررسی کردیم ... دیگر کار نمیکنند و در این حالت کش شدنی رخ نمیدهد که در نتیجه، شاهد دوبار رفت و برگشت به بانک اطلاعاتی خواهیم بود و اساسا استفادهی از PersistentComponentState را زیر سؤال میبرد؛ چون در حین راهبری بهبود یافته، از آن استفاده نمیشود (قسمت PersistentState.TryTakeFromJson آن، هیچگاه اطلاعاتی را از کش نمیخواند). اطلاعات بیشتر
در قسمت قبل، با نحوهی رندر سمت سرور و روش فعالسازی قابلیتهای تعاملی در این حالت، آشنا شدیم. از این نکات میتوان جهت ارتقاء ساختار پروژههای قدیمی Blazor Server به Blazor Server 8x استفاده کرد. البته همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، در دات نت 8 دیگر خبری از قالبهای قدیمی پروژههای blazor server و blazor wasm نیست و اگر دقیقا همین موارد مدنظر هستند، آنها را میتوان با تنظیم سطح رندر و میزان تعاملی که مدنظر است، شبیه سازی کرد و یا حتی هر دو را هم با هم در یک پروژه داشت.
1) بهروز رسانی شماره نگارش داتنت
اولین قدم در جهت ارتقاء پروژههای قدیمی، تغییر شماره نگارش TargetFramework موجود در فایل csproj. به net8.0 است. پس از اینکار نیاز است تمام بستههای نیوگت موجود را نیز به نگارشهای جدیدتر آنها ارتقاء دهید.
2) فعالسازی حالت SSR تعاملی سمت سرور
پایهی تمام تغییرات انجام شدهی در Blazor 8x، قابلیت SSR است و تمام امکانات دیگر برفراز آن اجرا میشوند. به همین جهت پس از ارتقاء شماره نگارش داتنت، نیاز است SSR را فعال کنیم و برای اینکار باید به هاست ASP.NET Core بگوئیم که درخواستهای رسیده را به کامپوننتهای Razor هدایت کند. بنابراین، به فایل Program.cs مراجعه کرده و دو تغییر زیر را به آن اعمال کنید:
یک نمونهی کامل از فایل Program.cs را در قسمت قبل مشاهده کردید و یا حتی میتوانید دستور dotnet new blazor --interactivity Server را جهت ساخت یک پروژهی آزمایشی جدید بر اساس SDK دات نت 8 و ایده گیری از آن، اجرا کنید.
در اینجا ترکیب کامپوننتهای تعاملی سمت سرور (AddInteractiveServerComponents) و رندر تعاملی سمت سرور (AddInteractiveServerRenderMode)، دقیقا همان Blazor Server قدیمی است که ما با آن آشنا هستیم.
یک نکته: اگر از قالب جدید dotnet new blazor --interactivity None استفاده کنیم، یعنی حالت تعاملی بودن آنرا به None تنظیم کنیم، کلیات ساختار پروژهای را که مشاهده خواهیم کرد، با حالت تعاملی Server آن یکی است؛ فقط در تنظیمات Program.cs آن، گزینههای فوق را نداریم و به صورت زیر ساده شدهاست:
در این نوع برنامهها نمیتوان جزایر/قسمتهای تعاملی Blazor Server را در صفحات و کامپوننتهای SSR، تعریف کرد. در مورد جزایر تعاملی، در مطالب بعدی بیشتر بحث خواهیم کرد.
3) ایجاد فایل جدید App.razor
در دات نت 8، دیگر خبری از فایل آغازین Host.cshtml_ پروژههای Blazor Server قدیمی نیست و کدهای آن با تغییراتی، به فایل جدید App.razor منتقل شدهاند. در این قسمت، کار هدایت درخواستهای رسیده به کامپوننتهای برنامه رخ میدهد و از این پس، صفحهی ریشهی برنامه خواهد بود.
در این تصویر، مقایسهای را بین جریان پردازش یک درخواست رسیده در دات نت 8، با نگارش قبلی Blazor Server مشاهده میکنید. در دات نت 8، فایل Host.cshtml_ (یک Razor Page آغازین برنامه) با یک کامپوننت Razor به نام App.razor جایگزین شدهاست و فایل قدیمی App.razor این پروژهها به Routes.razor، تغییر نام یافتهاست.
نمونهای از فایل App.razor جدید را که در قسمت قبل نیز معرفی کردیم، در اینجا با جزئیات بیشتری بررسی میکنیم:
در این فایل جدید تغییرات زیر رخ دادهاند:
- تمام دایرکتیوهای تعریف شده مانند page ،@addTagHelper@ و غیره حذف شدهاند.
- base href تعریف شده اینبار فقط با یک / شروع میشود و نه با /~. این مورد خیلی مهم است! اگر به آن دقت نکنید، هیچکدام از فایلهای استاتیک برنامه مانند فایلهای css. و js.، بارگذاری نخواهند شد!
- پیشتر برای رندر HeadOutlet، از یک تگهلپر استفاده میشد. این مورد در نگارش جدید با یک کامپوننت ساده جایگزین شدهاست.
- تمام component tag helperهای پیشین حذف شدهاند و نیازی به آنها نیست.
- ارجاع پیشین فایل blazor.server.js با فایل جدید blazor.web.js جایگزین شدهاست.
یک نکته: همانطور که مشاهده میکنید، فایل App.razor یک کامپوننت است و اینبار به همراه تگ <script> نیز شدهاست. یعنی در این نگارش از Blazor میتوان اسکریپتها را در کامپوننتها نیز ذکر کرد؛ فقط با یک شرط! این کامپوننت حتما باید SSR باشد. اگر این تگ اسکریپتی را در یک کامپوننت تعاملی ذکر کنید، همانند قابل (و نگارشهای پیشین Blazor) با خطا مواجه خواهید شد.
4) ایجاد فایل جدید Routes.razor و مدیریت سراسری خطاها و صفحات یافت نشده
همانطور که عنوان شد، فایل قدیمی App.razor این پروژهها به Routes.razor تغییر نام یافتهاست که درج آنرا در قسمت body مشاهده میکنید. محتوای این فایل نیز به صورت زیر است:
این محتوای جدید، فاقد ذکر کامپوننت NotFound قبلی است؛ از این جهت که سیستم مسیریابی جدید Blazor 8x با ASP.NET Core 8x یکپارچه است و نیازی به این کامپوننت نیست. یعنی اگر قصد مدیریت آدرسهای یافت نشدهی برنامه را دارید، باید همانند ASP.NET Core به صورت زیر در فایل Program.cs عمل کرده:
و سپس کامپوننت جدید StatusCode.razor را برای مدیریت آن به نحو زیر به برنامه اضافه کنید و بر اساس responseCode دریافتی، واکنشهای متفاوتی را ارائه دهید:
یک نکته: اگر پروژهای را بر اساس قالب dotnet new blazor --interactivity Server ایجاد کنیم، در فایل Program.cs آن، چنین تنظیمی اضافه شدهاست:
که دقیقا معادل رفتاری است که در برنامههای ASP.NET Core قابل مشاهدهاست. این مسیر Error/، به کامپوننت جدید Components\Pages\Error.razor نگاشت میشود. بنابراین اگر در برنامههای جدید Blazor Server، استثنائی رخ دهد، با استفاده از میانافزار ExceptionHandler فوق، کامپوننت Error.razor نمایش داده خواهد شد. باید دقت داشت که این کامپوننت ویژه، تحت هر شرایطی در حالت یک static server component رندر میشود.
سؤال: در اینجا (برنامههای Blazor Server) چه تفاوتی بین UseExceptionHandler و UseStatusCodePagesWithRedirects وجود دارد؟
میانافزار UseExceptionHandler برای مدیریت استثناءهای آغازین برنامه، پیش از تشکیل اتصال دائم SignalR وارد عمل میشود. پس از آن و تشکیل اتصال وبسوکت مورد نیاز، فقط از میانافزار UseStatusCodePagesWithRedirects استفاده میکند.
اگر علاقمند نیستید تا تمام خطاهای رسیده را همانند مثال فوق در یک صفحه مدیریت کنید، میتوانید حداقل سه فایل زیر را به برنامه اضافه کنید تا خطاهای متداول یافت نشدن آدرسی، بروز خطایی و یا عدم دسترسی را مدیریت کنند:
5) تعاملی کردن سراسری برنامه
پس از این تغییرات اگر برنامه را اجرا کنید، بر اساس روش جدید static server-side rendering کار میکند و تعاملی نیست. یعنی تمام کامپوننتهای آن به صورت پیشفرض، یکبار بر روی سرور رندر شده و خروجی آنها به مرورگر کاربر ارسال میشوند و هیچ اتصال دائم SignalR ای برقرار نخواهد شد. برای فعالسازی سراسری قابلیتهای تعاملی برنامه و بازگشت به حالت Blazor Server قبلی، به فایل App.razor مراجعه کرده و دو تغییر زیر را اعمال کنید تا به صورت خودکار به تمام زیرکامپوننتها، یعنی کل برنامه، اعمال شود:
نکته 1: اجرای دستور زیر در داتنت 8، قالب پروژهای را ایجاد میکند که رفتار آن همانند پروژههای Blazor Server نگارشهای قبلی داتنت است (این مورد را در قسمت قبل بررسی کردیم)؛ یعنی همهجای آن به صورت پیشفرض، تعاملی است:
نکته 2: البته ... InteractiveServer، دقیقا همان حالت پیشفرض برنامههای Blazor Server قبلی نیست! این حالت رندر، به صورت پیشفرض به همراه پیشرندر (pre-rendering) هم هست. یعنی در این حالت، روال رویدادگردان OnInitializedAsync یک کامپوننت، دوبار فراخوانی میشود (که باید به آن دقت داشت و عدم توجه به آن میتواند سبب انجام دوبارهی کارهای سنگین آغازین یک کامپوننت شود)؛ یکبار برای پیشرندر صفحه به صورت یک HTML استاتیک (بدون فعال سازی هیچ قابلیت تعاملی) که برای موتورهای جستجو و بهبود SEO مفید است و بار دیگر برای فعالسازی قسمتهای تعاملی آن، درست پس از زمانیکه اتصال SignalR صفحه، برقرار شد (البته امکان فعالسازی حالت پیشرندر در Blazor Server قبلی هم وجود داشت؛ ولی مانند Blazor 8x، به صورت پیشفرض فعال نبود). در صورت نیاز، برای سفارشی سازی و لغو آن میتوان به صورت زیر عمل کرد:
در مورد پیشرندر و روش مدیریت دوبار فراخوانی شدن روال رویدادگردان OnInitializedAsync یک کامپوننت در این حالت، در قسمتهای بعدی این سری بیشتر بحث خواهد شد.
1) بهروز رسانی شماره نگارش داتنت
اولین قدم در جهت ارتقاء پروژههای قدیمی، تغییر شماره نگارش TargetFramework موجود در فایل csproj. به net8.0 است. پس از اینکار نیاز است تمام بستههای نیوگت موجود را نیز به نگارشهای جدیدتر آنها ارتقاء دهید.
2) فعالسازی حالت SSR تعاملی سمت سرور
پایهی تمام تغییرات انجام شدهی در Blazor 8x، قابلیت SSR است و تمام امکانات دیگر برفراز آن اجرا میشوند. به همین جهت پس از ارتقاء شماره نگارش داتنت، نیاز است SSR را فعال کنیم و برای اینکار باید به هاست ASP.NET Core بگوئیم که درخواستهای رسیده را به کامپوننتهای Razor هدایت کند. بنابراین، به فایل Program.cs مراجعه کرده و دو تغییر زیر را به آن اعمال کنید:
// ... builder.Services.AddRazorComponents().AddInteractiveServerComponents(); // ... app.MapRazorComponents<App>().AddInteractiveServerRenderMode();
در اینجا ترکیب کامپوننتهای تعاملی سمت سرور (AddInteractiveServerComponents) و رندر تعاملی سمت سرور (AddInteractiveServerRenderMode)، دقیقا همان Blazor Server قدیمی است که ما با آن آشنا هستیم.
یک نکته: اگر از قالب جدید dotnet new blazor --interactivity None استفاده کنیم، یعنی حالت تعاملی بودن آنرا به None تنظیم کنیم، کلیات ساختار پروژهای را که مشاهده خواهیم کرد، با حالت تعاملی Server آن یکی است؛ فقط در تنظیمات Program.cs آن، گزینههای فوق را نداریم و به صورت زیر ساده شدهاست:
// ... builder.Services.AddRazorComponents(); // ... app.MapRazorComponents<App>();
3) ایجاد فایل جدید App.razor
در دات نت 8، دیگر خبری از فایل آغازین Host.cshtml_ پروژههای Blazor Server قدیمی نیست و کدهای آن با تغییراتی، به فایل جدید App.razor منتقل شدهاند. در این قسمت، کار هدایت درخواستهای رسیده به کامپوننتهای برنامه رخ میدهد و از این پس، صفحهی ریشهی برنامه خواهد بود.
در این تصویر، مقایسهای را بین جریان پردازش یک درخواست رسیده در دات نت 8، با نگارش قبلی Blazor Server مشاهده میکنید. در دات نت 8، فایل Host.cshtml_ (یک Razor Page آغازین برنامه) با یک کامپوننت Razor به نام App.razor جایگزین شدهاست و فایل قدیمی App.razor این پروژهها به Routes.razor، تغییر نام یافتهاست.
نمونهای از فایل App.razor جدید را که در قسمت قبل نیز معرفی کردیم، در اینجا با جزئیات بیشتری بررسی میکنیم:
<!DOCTYPE html> <html lang="en"> <head> <meta charset="utf-8" /> <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0" /> <base href="/" /> <link rel="stylesheet" href="bootstrap/bootstrap.min.css" /> <link rel="stylesheet" href="app.css" /> <link rel="stylesheet" href="MyApp.styles.css" /> <link rel="icon" type="image/png" href="favicon.png" /> <HeadOutlet /> </head> <body> <Routes /> <script src="_framework/blazor.web.js"></script> </body> </html>
- تمام دایرکتیوهای تعریف شده مانند page ،@addTagHelper@ و غیره حذف شدهاند.
- base href تعریف شده اینبار فقط با یک / شروع میشود و نه با /~. این مورد خیلی مهم است! اگر به آن دقت نکنید، هیچکدام از فایلهای استاتیک برنامه مانند فایلهای css. و js.، بارگذاری نخواهند شد!
- پیشتر برای رندر HeadOutlet، از یک تگهلپر استفاده میشد. این مورد در نگارش جدید با یک کامپوننت ساده جایگزین شدهاست.
- تمام component tag helperهای پیشین حذف شدهاند و نیازی به آنها نیست.
- ارجاع پیشین فایل blazor.server.js با فایل جدید blazor.web.js جایگزین شدهاست.
یک نکته: همانطور که مشاهده میکنید، فایل App.razor یک کامپوننت است و اینبار به همراه تگ <script> نیز شدهاست. یعنی در این نگارش از Blazor میتوان اسکریپتها را در کامپوننتها نیز ذکر کرد؛ فقط با یک شرط! این کامپوننت حتما باید SSR باشد. اگر این تگ اسکریپتی را در یک کامپوننت تعاملی ذکر کنید، همانند قابل (و نگارشهای پیشین Blazor) با خطا مواجه خواهید شد.
4) ایجاد فایل جدید Routes.razor و مدیریت سراسری خطاها و صفحات یافت نشده
همانطور که عنوان شد، فایل قدیمی App.razor این پروژهها به Routes.razor تغییر نام یافتهاست که درج آنرا در قسمت body مشاهده میکنید. محتوای این فایل نیز به صورت زیر است:
<Router AppAssembly="@typeof(Program).Assembly"> <Found Context="routeData"> <RouteView RouteData="@routeData" DefaultLayout="@typeof(Layout.MainLayout)" /> <FocusOnNavigate RouteData="@routeData" Selector="h1" /> </Found> </Router>
app.UseStatusCodePagesWithRedirects("/StatusCode/{0}");
@page "/StatusCode/{responseCode}" <h3>StatusCode @ResponseCode</h3> @code { [Parameter] public string? ResponseCode { get; set; } }
یک نکته: اگر پروژهای را بر اساس قالب dotnet new blazor --interactivity Server ایجاد کنیم، در فایل Program.cs آن، چنین تنظیمی اضافه شدهاست:
if (!app.Environment.IsDevelopment()) { app.UseExceptionHandler("/Error", createScopeForErrors: true); }
سؤال: در اینجا (برنامههای Blazor Server) چه تفاوتی بین UseExceptionHandler و UseStatusCodePagesWithRedirects وجود دارد؟
میانافزار UseExceptionHandler برای مدیریت استثناءهای آغازین برنامه، پیش از تشکیل اتصال دائم SignalR وارد عمل میشود. پس از آن و تشکیل اتصال وبسوکت مورد نیاز، فقط از میانافزار UseStatusCodePagesWithRedirects استفاده میکند.
اگر علاقمند نیستید تا تمام خطاهای رسیده را همانند مثال فوق در یک صفحه مدیریت کنید، میتوانید حداقل سه فایل زیر را به برنامه اضافه کنید تا خطاهای متداول یافت نشدن آدرسی، بروز خطایی و یا عدم دسترسی را مدیریت کنند:
404.razor
@page "/StatusCode/404" <PageTitle>Not found</PageTitle> <h1>Not found</h1> <p role="alert">Sorry, there's nothing at this address.</p>
500.razor
@page "/StatusCode/500" <PageTitle>Unexpected error</PageTitle> <h1>Unexpected error</h1> <p role="alert">There was an unexpected error.</p>
401.razor
@page "/StatusCode/401" <PageTitle>Not Authorized</PageTitle> <h1>Not Authorized</h1> <p role="alert">Sorry, you are not authorized to access this page.</p>
5) تعاملی کردن سراسری برنامه
پس از این تغییرات اگر برنامه را اجرا کنید، بر اساس روش جدید static server-side rendering کار میکند و تعاملی نیست. یعنی تمام کامپوننتهای آن به صورت پیشفرض، یکبار بر روی سرور رندر شده و خروجی آنها به مرورگر کاربر ارسال میشوند و هیچ اتصال دائم SignalR ای برقرار نخواهد شد. برای فعالسازی سراسری قابلیتهای تعاملی برنامه و بازگشت به حالت Blazor Server قبلی، به فایل App.razor مراجعه کرده و دو تغییر زیر را اعمال کنید تا به صورت خودکار به تمام زیرکامپوننتها، یعنی کل برنامه، اعمال شود:
<HeadOutlet @rendermode="@InteractiveServer" /> ... <Routes @rendermode="@InteractiveServer" />
نکته 1: اجرای دستور زیر در داتنت 8، قالب پروژهای را ایجاد میکند که رفتار آن همانند پروژههای Blazor Server نگارشهای قبلی داتنت است (این مورد را در قسمت قبل بررسی کردیم)؛ یعنی همهجای آن به صورت پیشفرض، تعاملی است:
dotnet new blazor --interactivity Server --all-interactive
نکته 2: البته ... InteractiveServer، دقیقا همان حالت پیشفرض برنامههای Blazor Server قبلی نیست! این حالت رندر، به صورت پیشفرض به همراه پیشرندر (pre-rendering) هم هست. یعنی در این حالت، روال رویدادگردان OnInitializedAsync یک کامپوننت، دوبار فراخوانی میشود (که باید به آن دقت داشت و عدم توجه به آن میتواند سبب انجام دوبارهی کارهای سنگین آغازین یک کامپوننت شود)؛ یکبار برای پیشرندر صفحه به صورت یک HTML استاتیک (بدون فعال سازی هیچ قابلیت تعاملی) که برای موتورهای جستجو و بهبود SEO مفید است و بار دیگر برای فعالسازی قسمتهای تعاملی آن، درست پس از زمانیکه اتصال SignalR صفحه، برقرار شد (البته امکان فعالسازی حالت پیشرندر در Blazor Server قبلی هم وجود داشت؛ ولی مانند Blazor 8x، به صورت پیشفرض فعال نبود). در صورت نیاز، برای سفارشی سازی و لغو آن میتوان به صورت زیر عمل کرد:
@rendermode InteractiveServerRenderModeWithoutPrerendering @code{ static readonly IComponentRenderMode InteractiveServerRenderModeWithoutPrerendering = new InteractiveServerRenderMode(false); }
در مورد پیشرندر و روش مدیریت دوبار فراخوانی شدن روال رویدادگردان OnInitializedAsync یک کامپوننت در این حالت، در قسمتهای بعدی این سری بیشتر بحث خواهد شد.
نظرات مطالب
مروری بر کدهای کلاس SqlHelper
یک سری ویدیوی آزموشی به روز و با کیفیت در این زمینه از سایت pluralsight موجود است. در گوگل جستجو کنید قابل دریافت هستند.
نظرات مطالب
آشنایی با NHibernate - قسمت هشتم
جهت یادآوری...
در مورد unit of work در سایت http://nhforge.org جستجو کنید.
در مورد unit of work در سایت http://nhforge.org جستجو کنید.