مطالب
بازسازی کد: استخراج متد (Extract method)
در این بازسازی، با قطعه کدی روبرو هستیم که می‌توانیم آن را به صورت یک متد جدید، گروه‌بندی کنیم. نام متد، توضیح دهنده عملیاتی است که توسط آن قطعه کد انجام می‌شود. 
این بازسازی یکی از پر استفاده‌ترین بازسازی‌های کد است. معمولا زمانیکه متدی بلند باشد یا تکه کدی نیاز به کامنتی برای توضیح درباره کاری که انجام می‌دهد داشته باشد، چنین بازسازی ای نیاز است. در صورتیکه نام متدها به طور مناسبی انتخاب شوند، ایجاد متدهای کوچک از دو جهت مفید است: 
  1. خواندن متن متدهای بالادستی را آسان‌تر می‌کند. در واقع نام متد عملا نقش کامنت را ایفا می‌کند. مراجعه کنید به Self documenting code  
  2.  احتمال اینکه متدها دوباره استفاده شوند را بالا می‌برد

الگوهای متفاوتی در مورد طول متدها وجود دارد. ولی قاعده کلی حاکم بر این مورد «ارتباط منطقی بدنه و نام متد» است. در صورت رعایت این قاعده، عموما متدهایی با اندازه مناسب به‌وجود می‌آیند. 
به‌طور مثال قطعه کد زیر را مشاهده کنید:  
public void PrintInfo(dynamic person)
{ 
       Console.WriteLine(person.Name); 
       Console.WriteLine(person.LastName); 
       Console.WriteLine(person.Job.Title); 
       Console.WriteLine(person.Job.Salary); 
} 
این قطعه کد را می‌توان به صورت زیر بازسازی کرد:
public void PrintInfo(dynamic person) 
{ 
       Console.WriteLine(person.Name); 
       Console.WriteLine(person.LastName); 
       PrintJob(person.Job); 
} 
public void PrintJob(dynamic job) 
{ 
       Console.WriteLine(job.Title); 
       Console.WriteLine(job.Salary); 
}


مراحل انجام این بازسازی کد 

بعد از تشخیص تکه کدی که نیاز به استخراج متد در آن وجود دارد، مراحل زیر را انجام دهید:
  1. متد جدیدی ایجاد کنید و نام آن را بر اساس کاری که قرار است تکه کد انتخاب شده انجام دهد، تعیین کنید (نام را بر اساس کاری که قرار است انجام دهد انتخاب نمایید؛ نه نحوه انجام دادن آن کار).
  2. تکه کد نیازمند استخراج را از بدنه متد قبلی به بدنه متد جدید کپی کنید.
  3. کد استخراج شده را برای پیدا کردن متغیرهای محلی به‌جا مانده از متد اصلی بررسی کنید. این متغیرها احتمالا متغیرهای محلی متد جدید و پارامترهای آن را تشکیل خواهند داد. 
  4. اگر متغیرهای محلی موجود در تکه کد استخراج شده فقط در آن استفاده شده‌اند، آن‌ها را به صورت متغیرهای محلی موقتی در متد جدید ایجاد کنید. 
  5. متغیرهای محلی تکه کد استخراج شده را بررسی کنید که آیا در جایی از آن ویرایش شده‌اند یا خیر؟ در صورتیکه ویرایش شده باشند، بررسی کنید که آیا می‌توان آن را به عنوان خروجی متد جدید در نظر گرفت و متغیرها را مقداردهی کرد یا خیر؟ (توضیح بیشتر در مثال) 
  6. پارامترهای متناظری را با متغیرهای محلی موقتی ایجاد شده، در متد جدید ایجاد کنید.
  7. بعد از این که تکلیف تمامی متغیرهای محلی مشخص شد، کد را کامپایل کنید.
  8. در متد مبدا تکه کد استخراج شده را به فراخوانی متد جدید تغییر دهید.
  9. کد را کامپایل و تست کنید .

مثال: تکه کدی با ویرایش کردن متغیرهای محلی 
ساده‌ترین حالتیکه کد استخراج شده از متغیرهای محلی متد مبدا استفاده می‌کند زمانی است که تنها مقادیر این متغیرها را می‌خواند. مثال ذکر شده در ابتدای نوشتار از این نوع است.
زمانی که متغیری در تکه کد استخراج شده ویرایش شده باشد، معمولا با دو حالت روبرو هستیم:
  • متغیر ویرایش شده فقط در تکه کد استخراج شده ویرایش و استفاده شده‌است.
  • متغیر ویرایش شده بعد از تکه کد استخراج شده نیز در بدنه متد اصلی مورد استفاده قرار گرفته‌است.
در حالت دوم نیاز است مقدار متغیر ویرایش شده، به متد بالادستی برگردانده شود. به طور مثال تکه کدی را در نظر بگیرید که مقدار رقم نهایی قابل پرداخت یک آیتم سفارش را در آن مقداردهی می‌کند. این روال را می‌توان به صورت زیر پیاده سازی کرد:
public void SetPayableAmount(dynamic orderItem) 
{ 
        var price = orderItem.Price; 
        var discount = 0; 
        var discountPlan = GetDiscountPlan(); 
        var discountPercentage = discountPlan.Percentage; 
        discount = price * discountPercentage; 
        orderItem.PayableAmount = orderItem.Price - discount 
} 
private dynamic GetDiscountPlan() 
{ 
        throw new NotImplementedException(); 
}
با کمی دقت در تکه کد بالا می‌توان به این نتیجه رسید که جدا کردن روال محاسبه تخفیف یک طراحی و بازسازی خوب است. در سه خطی که مربوط به محاسبه تخفیف است یک متغیر محلی به نام discount مقداردهی شده است و یک متغیر محلی به نام price فقط خوانده شده‌است. این کد را می‌توان به صورت زیر بازسازی کرد: 
public void SetPayableAmount(dynamic orderItem)
{ 
        var price = orderItem.Price; 
        var discount = GetDiscount(price); 
        orderItem.PayableAmount = orderItem.Price - discount; 
} 
public dynamic GetDiscount(decimal price) 
{ 
        var discountPlan = GetDiscountPlan(); 
        var discountPercentage = discountPlan.Percentage; 
        return price * discountPercentage; 
} 
private dynamic GetDiscountPlan() 
{ 
       throw new NotImplementedException(); 
}
در این بازسازی، به دلیل نیاز کد استخراج شده به مقدار متغیر price، این متغیر را به صورت یک پارامتر، به متد جدید ایجاد شده، ارسال کردیم. همچین مقدار تخفیف محاسبه شده را نیز به دلیل نیاز به آن در متد بالادستی به صورت مقدار خروجی به آن متد بازگرداندیم.

ابزارهای کمکی برای این بازسازی کد 

در ابزارهای زیر امکاناتی برای انجام این بازسازی کد تعبیه شده است:
مایکروسافت ویژوال استودیو: میانبر Ctrl+R,M را بعد از انتخاب کد منتخب برای استخراج، استفاده نمایید. 
Jetbrains Resharper: این ابزار را می‌توان با میانبرهای مایکروسافت ویژوال استودیو استفاده کرد. امکانات کلی این ابزار از امکانات موجود در مایکروسافت ویژوال استودیو بیشتر است.  
مطالب
شروع کار با Apache Cordova در ویژوال استودیو #5

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، در این قسمت با روش کار jQuery Mobile و plugin‌های مربوط به Cordova آشنا خواهیم شد.


تگ متای زیر برای تنظیمات مربوط به viewport است و برای jQuery Mobile توصیه می‌شود.
<!DOCTYPE html> 
<html> 
<head> 
<meta charset="utf-8"> 
<title>Title</title> 
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">
device-width  نشان می‌دهد که می‌خواهیم مقیاس محتوای ما به اندازه‌ی عرض دستگاه(device) مورد نظر باشد و initial-scale هم مقدار زوم را برای Web page ما مشخص می‌کند. شما می‌توانید با مقدار دهی user-scalable=no هم امکان تغییر زوم را به کاربر ندهید. این متا تگ را در تمام صفحات html خود بعد از تگ title قرار دهید.

روال کار jQuery Mobile
برای اینکه بتواند سند HTML ما را برای استفاده‌ی در موبایل بهینه کند، ابتدا آن را لود می‌کند و سپس بر  اجزایی که با ویژگیdata-role علامت گذاری شده‌اند، CSS3 بهینه شده برای موبایل را اعمال می‌کند.


از آنجایی که مستندات jQuery Mobile به قدر کافی کامل هست، نیازی نیست تا در مورد تک تک آنها مثال بزنیم و از اصل مطلب دور شویم. در هر مثالی که زده خواهد شد، در صورت استفاده از ویجتی خاص، با آن آشنا خواهیم شد.

لیست کامل اتریبیوت‌های -data به همراه مقادیری که می‌پذیرند 

دموی مربوط به ویجت‌ها  

لیست تمام رخدادها 

شما می‌توانید از امکانات Theme Roller برای شخصی سازی تم‌های مورد نیاز استفاده کنید.

لیست کامل کلاس‌های CSS  



Cordova Plugins

از این قسمت http://plugins.cordova.io/#/viewAll و این قسمت  http://plugreg.com/plugins می‌توانید سراغ پلاگین‌های مورد نیاز خود بگردید. برای مثال وارد بخش کانفیگ پروژه شده و از قسمت plugins  و تب Core یکسری از پلاگین‌هایی را که در Cordova گنجانده شده است، مشاهده می‌کنید. با کلیک بر روی دکمه‌ی Add می‌توانید آن را دانلود کرده و از API‌های آن استفاده کنید.



برای مثال پلاگین Notification را به پروژه اضافه می‌کنم. سپس یک فایل js را با نام custom.js به فولدر scripts در ریشه پروژه اضافه کرده و  محتوای فایل‌های index.html , custome.js را به شکل زیر در نظر می‌گیرم:


$(function() {
    $("#alert").on('tap', function(event) {
        navigator.notification.alert("اطلاعات ذخیره شد",null, "alert", "تایید");
    });

    $("#prompt").on('tap', function(event) {
        navigator.notification.prompt("برای تائید نام خود را وارد کنید", onPrompt, "prompt", "تایید", "لغو"],"نام خود"]);
    });

    function onPrompt(results) {
        navigator.notification.alert(results.buttonIndex + "\n" + results.input1, null);
    }
    $("#confirm").on('tap', function(event) {
        navigator.notification.confirm("حذف انجام شود؟", onConfirm, "confirm", ["بله", "خیر", "نمیدانم"]);
    });

    function onConfirm(buttonIndex) {
        navigator.notification.alert(buttonIndex , null);
    }
    $("#beep").on('tap', function(event) {
        navigator.notification.beep(1);
    });

});

رخداد tap زمانی صادر می‌شود که کاربر، دکمه‌ی مورد نظر را لمس کند و یکی از رخداد‌های jQuery Mobile می‌باشد. بعد از نصب پلاگین Notification، با استفاده از navigator.notification می‌توانید به متد‌های مورد نظر که در بالا مشخص است، دسترسی پیدا کنید.

برای آشنایی با این پلاگین می‌توانید داکیومنت آن را مطالعه کنید.

در کد بالا با استفاده از متد‌های callback توانسته‌ایم اطلاعاتی در مورد نوع عملکرد کاربر با notification ما بدست آوریم.


<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <meta charset="utf-8" />
    <title>CordovaApp01</title>
   <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1"/> 
    <!-- CordovaApp01 references -->
    <link href="css/index.css" rel="stylesheet" />
    <link href="jquery.mobile.rtl/css/themes/default/rtl.jquery.mobile-1.4.0.css" rel="stylesheet" />
</head>
<body>
<div data-role="page" id="page1">
    <div data-role="header">
        <h2>
            تست پلاگین Notification
        </h2>
    </div>
    <div data-role="content">
        <a href="#page2" data-transition="pop" data-rel="dialog" data-role="button" data-inline="true" data-icon="back">page 2</a>
       
        <button data-role="button" id="alert" data-inline="true" >alert</button>
        <button data-role="button" id="confirm" data-inline="true">confirm</button>
        <button data-role="button" id="beep" data-inline="true" >beep</button>
        <button data-role="button" id="prompt" data-inline="true" >prompt</button>

    </div>
    <div data-role="footer">
        <h2>من فوتر هستم</h2>
    </div>
</div>
    <div data-role="page" id="page2">
        <div data-role="header">
            <h1>Header</h1>
        </div>
        <div data-role="content">
            Content
        </div>
        <div data-role="footer">
            <h1>Footer</h1>
        </div>
    </div>
<!-- Cordova reference, this is added to your app when it's built. -->
    <script src="scripts/jquery-2.1.3.min.js"></script>
    <script src="cordova.js"></script>
    <script src="scripts/platformOverrides.js"></script>
    <script src="scripts/index.js"></script>
    <script src="jquery.mobile.rtl/js/rtl.jquery.mobile-1.4.0.js"></script>
    <script src="scripts/custom.js"></script>
</body>
</html>

در کد بالا 4 تا button دیده می‌شود که ویژگی data-role آنها مقدار button در نظر گرفته شده‌است تا توسط jQuery Mobile به عنوان button شناخته شوند و استایل‌های لازم بر روی آن‌ها اعمال گردد. قرار است طبق کد js ایی که نوشته‌ایم، با لمس کردن هر کدام از دکمه‌ها، notification هایی نمایش داده شوند.


برای اینکار شبیه ساز YouWave را دانلود کرده و نصب کنید. سپس در قسمت toolbar ویژوال، گزینه‌ی Device را به جای شبیه ساز Ripple انتخاب کنید. نرم افزار youwave را اجرا کنید حال اگر برنامه را اجرا کنید با خطای زیر مواجه خواهید شد:

Error447C:\Users\Administrator\Documents\Visual Studio 2013\Projects\CordovaApp-01\CordovaApp-01\bld\Debug\platforms\android\cordova\node_modules\q\q.js:126CordovaApp-01
Error448throw e;CordovaApp-01
Error449^CordovaApp-01
Error450Error : DEP10201 : Failed to deploy to device, no devices found.CordovaApp-01
مشخصا خطا، مبنی بر پیدا نشدن دستگاه خارجی است. برای رفع این مشکل می‌بایست شبیه ساز youwave را به ویژوال استودیو وصل کنیم. برای این منظور دستور زیر را در cmd اجرا کنید.
adb connect localhost:5558

بعد از آن اگر پروژه را اجرا کنید، فایل apk. پروژه بر روی شبیه ساز نصب شده و اجرا خواهد شد. با کلیک بر روی دکمه‌ی confirm تصویری به شکل زیر قابل مشاهده خواهد بود:


علاوه بر این ما در سند HTML خود در بالا، یک page و یک تگ a قرار داده‌ایم. 
 <a href="#page2" data-transition="pop" data-rel="dialog" data-role="button" data-inline="true" data-icon="back">page 2</a>
data-role: با مقدار button در نظر گرفته شده است؛ لذا به شکل 4 دکمه دیگر رندر خواهد شد.
data-transition: با مقدار pop در نظر گرفته شده است که مشخص کننده‌ی افکت ظاهر شدن صفحه‌ای است که قرار است بار گذاری شود.
data-rel: مشخص می‌کند که صفحه‌ی مورد نظر من به صورت دیالوگ باز شود.
data-icon: با استفاده از این ویژگی می‌توان icon مورد نظر خود را برای المنت در نظر گرفت.
data-inline: برای به خط کردن دکمه‌ها کنار هم استفاده می‌شود.
با لمس کردن این دکمه، نتیجه به شکل زیر خواهد بود:

در مقاله‌ی بعد، به مباحث Database در Cordova خواهیم پرداخت.

ادامه دارد...

نظرات مطالب
شروع کار با Angular Material ۲
این موردی که شما ذکر کردید نحوه استفاده از کامپوننت باتن در انگیولار متریال یک می‌باشد.
همانطور که در متن نیز اشاره شد، انگیولار متریال 2 کامپوننت‌های با کیفیت بالا و کدهای تمیز و مستندات کافی در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. این مستندات را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید. بنده نیز از همین مستندات استفاده کرده‌ام.
پروژه‌ها
پَرباد - اتصال و پیاده‌سازی درگاه‌های پرداخت اینترنتی (شبکه شتاب)
پَرباد یک کتابخانه رایگان و اوپن سورس است که امکان افزودن قابلیت پرداخت آنلاین را به وب اپلیکیشن‌ها محیا میکند.

مزایا و ویژگی‌ها
  • نصب آسان با استفاده از Nuget
  • بدون نیاز به هیچگونه وب سرویس و یا دانش پیاده سازی سیستم‌های پرداخت آنلاین 
  • پشتیبانی از درگاه‌های: ملت، ملی (سداد)، پارسیان، پاسارگاد، ایران کیش، سامان و آسان پرداخت ، زرین پال، پی آی آر و آی دی پی
  • انجام پرداخت، فقط با نوشتن ۳ خط کد
  • طراحی کاملا یکپارچه برای انجام عملیات پرداخت با تمامی بانک‌ها
  • رعایت نکات امنیتی پرداخت آنلاین
  • درگاه مجازی، برای شبیه سازی عملیات پرداخت 
  • امکان استفاده از پروکسی برای سرور‌های خارج از ایران در صورت نیاز
  • استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و استاندارد
  • قابل نصب بر روی پروژه‌های: ASP.NET Core, ASP.NET MVC, ASP.NET WebForms
اشتراک‌ها
مصاحبه های واقعی مرتبط با برنامه نویسی
{ Interviewing!= Programming } 

روش کار به این صورت می‌باشد که یه زمان تعیین میکنید و سایت فوق یک پارتنر را برای زمان تعیین شده برای شما پیدا خواهد کرد . یک روز قبل از مصاحبه سوالی برای شما ارسال خواهد شد که شما باید از پارتنتر خود بپرسید و همین روال هم برای طرف مقابل انجام خواهد شد .
مصاحبه های واقعی مرتبط با برنامه نویسی
نظرات مطالب
کار با چندین نوع بانک اطلاعاتی متفاوت در Entity Framework Core
با سلام.
اگر بانک اطلاعاتی MariaDB هم باشد باز روال کار به همین صورت است؟
آیا IDesignTimeDbContextFactory  فعلی که زحمت کشیدید، فقط مخصوص SQLite می‌باشد؟
با سپاس فراوان.
پاسخ به بازخورد‌های پروژه‌ها
خطای data binding
پیشنهاد من این است که یکبار مراحل مقاله زیر را به صورت مستقل (در یک پروژه جدید) طی کنید. بعد بررسی کنید که آیا بر روی سیستم شما قابل استفاده و اجرا است یا خیر. پروژه فوق هم به همین روال تهیه شده.
«استفاده از کنترل‌های Active-X در WPF»