مطالب
آموزش Prism #3
در پست‌های قبلی با Prism و روش استفاده از آن آشنا شدیم (قسمت اول) و (قسمت دوم). در این پست با استفاده از Mef قصد ایجاد یک پروژه Silverlight رو به صورت ماژولار داریم. مثال پیاده سازی شده در پست قبلی را در این پست به صورت دیگر پیاده سازی خواهیم کرد.
تفاوت‌های پیاده سازی مثال پست قبلی با این پست:
  • در مثال قبل پروژه به صورت Desktop و با WPF پیاده سازی شده بود ولی در این مثال با Silverlight می‌باشد؛
  • در مثال قبل از UnityBootstrapper استفاده شده بود ولی در این مثال از MefBootstrapper؛
  • در مثال قبل هر View در یک ماژول قرار داشت ولی در این مثال هر دو View را در یک ماژول قرار دادم؛
  • در مثال قبل از Prism Libary 2.x استفاده شده بود ولی در این مثال از PrismLibrary 4.x؛
  • و...

نکته : برای فهم بهتر مفاهیم، آشنایی اولیه با MEF و مفاهیمی نظیر Export و Import و AggregateCatalog و AssemblyCatalog نیاز است. در صورتی که با این مطالب آشنایی ندارید می‌توانید از (^) شروع کنید.


برای شروع یک پروژه Silverlight ایجاد کنید. بعد از اضافه شدن دو پروژه Silverlight و Web، یک Silverlight Class Library جدید بسازید.
ابتدا یک Page ایجاد کنید و کد‌های زیر را در آن کپی کنید.
<UserControl 
             x:Class="Module1.Module1View1"
             xmlns:sdk="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation/sdk" 
             xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
             xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml" FlowDirection="RightToLeft" FontFamily="Tahoma">
    <StackPanel>
        <sdk:DataGrid Height="100">
            <sdk:DataGrid.Columns>
                <sdk:DataGridTextColumn Header="کد" Width="50"  />
                <sdk:DataGridTextColumn Header="عنوان" Width="200" />
                <sdk:DataGridTextColumn Header="نویسنده" Width="150"  />
            </sdk:DataGrid.Columns>
        </sdk:DataGrid>
        <Button x:Name="NextViewButton"
                Width="150"
                Height="25"
                Foreground="Red"
                Background="Blue"
                Content="لیست طبقه بندی ها" />
    </StackPanel>
</UserControl>
بر روی Page مربوطه راست کلیک کنید و گزینه ViewCode را انتخاب کنید و کد‌های زیر را در آن کپی کنید.
 [Export(typeof(Module1View1))]
    public partial class Module1View1 : UserControl
    {
        [Import]
        public IRegionManager TheRegionManager { private get; set; }

        public Module1View1()
        {
            InitializeComponent();

            NextViewButton.Click += NextViewButton_Click;
        }

        void NextViewButton_Click(object sender, RoutedEventArgs e)
        {
            TheRegionManager.RequestNavigate
            (
                "MyRegion1",
                new Uri("Module1View2", UriKind.Relative),
                a => { }
            );
        }
    }
ابتدا خود این View باید حتما Export شود. در رویداد کلیک با استفاده از متد RequestNavigate می‌توانیم به View مورد نظر برای نمایش در Shell اشاره کنیم و این View در Region نمایش داده می‌شود. به دلیل اینکه در این کلاس به RegionManager نیاز داریم از ImportAttribute استفاده کردیم. این بدین معنی است که کلاس Module1View1 وابستگی مستقیم به IRegionManager دارد.

حال یک Page دیگر برای طبقه بندی کتاب‌ها ایجاد کنید و کدهای زیر را در آن کپی کنید.
<UserControl 
             xmlns:sdk="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation/sdk"  x:Class="Module1.Module1View2"
             xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
             xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml" FlowDirection="RightToLeft" FontFamily="Tahoma">
    <StackPanel>
        <sdk:DataGrid Height="100">
            <sdk:DataGrid.Columns>
                <sdk:DataGridTextColumn Header="کد" Width="150"/>
                <sdk:DataGridTextColumn Header="عنوان" Width="150"/>                
            </sdk:DataGrid.Columns>
        </sdk:DataGrid>
        <Button x:Name="NextViewButton"
                Width="150"
                Height="25"
                Foreground="Green"
                Background="Yellow"
                Content="لیست کتاب ها" />
    </StackPanel>
</UserControl>
در Code Behind این Page نیز کد‌های زیر را قرار دهید.
using Microsoft.Practices.Prism.Regions;
using System;
using System.ComponentModel.Composition;
using System.Windows;
using System.Windows.Controls;

namespace Module1
{
    [Export]
    public partial class Module1View2 : UserControl
    {
        IRegion _region1;

        [ImportingConstructor]
        public Module1View2( [Import] IRegionManager regionManager )
        {
            InitializeComponent();
         
            ViewModel viewModel = new ViewModel();
            DataContext = viewModel;

            viewModel.ShouldNavigateFromCurrentViewEvent += () => { return true; };

            _region1 = regionManager.Regions["MyRegion1"];

            NextViewButton.Click += NextViewButton_Click;
        }

        void NextViewButton_Click( object sender, RoutedEventArgs e )
        {
            _region1.RequestNavigate
            (
                new Uri( "Module1View1", UriKind.Relative ),
                a => { }
            );
        }
    }
}
در این ماژول برای اینکه بتوانیم حالت گردشی در فراخوانی ماژول‌ها را داشته باشیم ابتدا DataContext این کلاس را برابر با ViewModel ساخته شده قرار دادیم. با استفاده از رویداد ShoudlNavigateFromCurrentViewEvent که در کلاس ViewModel وجود دارد تعیین می‌کنیم که آیا باید از این View به View قبلی برگشت داشته باشیم یا نه. در صورتی که مقدار false برگشت داده شود خواهید دید که امکان فراخوانی View1 از View2 امکان پذیر نیست. در رویداد کلیک نیز همانند Page قبلی با استفاده از RegionManager و متد RequestNavigate به View مورد نظر راهبری کرده ایم.
نکته: اگر یک کلاس، سازنده با پارامتر داشته باشد باید با استفاده از ImportingConstructor حتما سازنده مورد نظر را هنگام وهله سازی مشخص کنیم در غیر این صورت با Exception مواجه خواهید شد.
حال قصد ایجاد کلاس ViewModel بالا را داریم:
using System;
using System.Net;
using System.Windows;
using System.Windows.Controls;
using System.Windows.Documents;
using System.Windows.Ink;
using System.Windows.Input;
using System.Windows.Media;
using System.Windows.Media.Animation;
using System.Windows.Shapes;
using System.ComponentModel.Composition;
using Microsoft.Practices.Prism.Regions;

namespace Module1
{
    public class ViewModel : IConfirmNavigationRequest
    {       
        public event Func<bool> ShouldNavigateFromCurrentViewEvent;      

        public bool IsNavigationTarget( NavigationContext navigationContext )
        {
            return true;
        }

        public void OnNavigatedTo( NavigationContext navigationContext )
        {

        }

        public void OnNavigatedFrom( NavigationContext navigationContext )
        {

        }         

        public void ConfirmNavigationRequest( NavigationContext navigationContext, Action<bool> continuationCallback )
        {
            bool shouldNavigateFromCurrentViewFlag = false;

            if ( ShouldNavigateFromCurrentViewEvent != null )
                shouldNavigateFromCurrentViewFlag = ShouldNavigateFromCurrentViewEvent();

            continuationCallback( shouldNavigateFromCurrentViewFlag );
        }    
    }
}
توضیح متد‌های بالا:
  • IsNavigateTarget : برای تعیین اینکه آیا کلاس پیاده سازی کننده اینترفیس، می‌تواند عملیات راهبری را مدیریت کند یا نه.
  • OnNavigateTo : زمانی عملیات راهبری وارد View شود(بهتره بگم View مورد نظر در Region صفحه لود شود) این متد فراخوانی می‌شود.
  • OnNavigateFrom : زمانی که راهبری از این View خارج می‌شود (View از حالت لود خارج می‌شود) این متد فراخوانی خواهد شد.
  • ConfirmNavigationRequest : برای تایید عملیات راهبری توسط کلاس پیاده سازی کننده اینترفیس استفاده می‌شود. 
حال یک کلاس برای پیاده سازی و مدیریت ماژول می‌سازیم.
using Microsoft.Practices.Prism.MefExtensions.Modularity;
using Microsoft.Practices.Prism.Modularity;
using Microsoft.Practices.Prism.Regions;
using System.ComponentModel.Composition;

namespace Module1
{
    [ModuleExport(typeof(Module1Impl))]
    public class Module1Impl : IModule
    {       
        [Import]
        public IRegionManager TheRegionManager { private get; set; }     

        public void Initialize()
        {
            TheRegionManager.RegisterViewWithRegion("MyRegion1", typeof(Module1View1));

            TheRegionManager.RegisterViewWithRegion("MyRegion1", typeof(Module1View2));
        }
    }
}
همان طور که مشاهده می‌کنید از ModuleExportAttribute برای شناسایی ماژول توسط MefBootstrapper استفاده کردیم و نوع آن را Module1Imp1 قرار دادیم.  ImportAttribute استفاده شده در این کلاس و خاصیت TheRegionManager برای این است که در هنگام ساخت Instance از این کلاس IRegionManager موجود در Container باید در اختیار این کلاس قرار گیرد(نشان دهنده وابستگی مستقیم این کلاس با IRegionManager است). روش دیگر این است که در سازنده این کلاس هم این اینترفیس را تزریق کنیم.
در متد Initialize برای RegionManager دو View ساخته شده را رجیستر کردیم. این کار باید به تعداد View‌های موجود در ماژول انجام شود.
Shell
در پروژه اصلی بک Page به نام Shell ایجاد کنید و کد‌های زیر را در آن کپی کنید.
<UserControl x:Class="NavigationViaViewModel.Shell"
             xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
             xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
             xmlns:prism="http://www.codeplex.com/prism" FlowDirection="RightToLeft" FontFamily="Tahoma">

    <Grid x:Name="LayoutRoot"
          Background="White">
        <TextBlock Text="لیست کتاب‌ها به همراه طبقه بندی آن ها"
                   FontSize="19"
                   Foreground="Black"
                   HorizontalAlignment="Center"
                   VerticalAlignment="Top" />
        <ContentControl HorizontalAlignment="Center"
                        VerticalAlignment="Center"
                        prism:RegionManager.RegionName="MyRegion1" />
    </Grid>
</UserControl>
همانند مثال قبلی یک ContentControl داریم و به وسیله RegionName که یک AttachedProperty است یک Region به نام MyRegion1 ایجاد کردیم. تمام ماژول‌های این مثال در این محدوده نمایش داده خواهند شد.
Bootstrapper
حال نیاز به یک Bootstrapper داریم. برای این کار یک کلاس به نام TheBootstrapper بسازید:
using Microsoft.Practices.Prism.MefExtensions;
using Microsoft.Practices.Prism.Modularity;
using System.ComponentModel.Composition.Hosting;
using System.Windows;

namespace NavigationViaViewModel
{
    public class TheBootstrapper : MefBootstrapper
    {
        protected override void InitializeShell()
        {
            base.InitializeShell();

            Application.Current.RootVisual = (UIElement)Shell;
        }

        protected override DependencyObject CreateShell()
        {
            return Container.GetExportedValue<Shell>();
        }

        protected override void ConfigureAggregateCatalog()
        {
            base.ConfigureAggregateCatalog();        
            AggregateCatalog.Catalogs.Add(new AssemblyCatalog(this.GetType().Assembly));
        }

        protected override IModuleCatalog CreateModuleCatalog()
        {
            ModuleCatalog moduleCatalog = new ModuleCatalog();
    
            moduleCatalog.AddModule
            (
                new ModuleInfo
                {
                    InitializationMode = InitializationMode.WhenAvailable,
                    Ref = "Module1.xap",
                    ModuleName = "Module1Impl",
                    ModuleType = "Module1.Module1Impl, Module1, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=null"
                }
            );

            return moduleCatalog;
        }
    }
}
متد CreateShell اولین متد در این کلاس است که اجرا خواهد شد. بعد از متد CreateShell، متد InitializeShell اجرا خواهد شد. خاصیت Shell دقیقا به مقدار برگشتی متد CreateShell اشاره خواهد کرد. در متد InitializeShell  مقدار خاصیت Shell به RootVisual این پروژه اشاره می‌کند(مانند MainWindow در کلاس Application پروژه‌های WPF).
متد ConfigureAggregateCatalog برای مدیریت کاتالوگ‌ها و ماژول‌ها که هر کدام در یک اسمبلی جدا وجود خواهند شد استفاده می‌شود. در این متد من از AssemblyCatalog استفاده کردم. AssemblyCatalog  تمام کلاس هایی که ExportAttribute را به همراه دارند شناسایی می‌کند و آن‌ها را در Container نگهداری خواهد کرد(^). مانند یک ServiceLocator در Microsoft unity Service Locator(^) .
متد آخر به نام CreateModuleCatalog است و باید در آن تمام ماژول‌های برنامه را به کلاس ModuleCatalog اضافه کنیم. در مثال پست قبلی به دلیل استفاده از UnityBootstrapper باید این کار را از طریق BuildEvent ‌ها مدیریت می‌کردیم ولی در این جا Mef به راحتی این کار را انجام خواهد داد.
تغییرات زیر را در فایل App.Xaml قرار دهید و پروژه را اجرا کنید.
public partial class App : Application
 {
        public App()
        {
            this.Startup += this.Application_Startup;                 
            InitializeComponent();
        }

        private void Application_Startup(object sender, StartupEventArgs e)
        {
           var bootstrapper = new TheBootstrapper();
            bootstrapper.Run(); 
        }
}
با کلیک بر روی ماژول عملیات راهبری برای ماژول انجام خواهد شد.

دریافت سورس پروژه
ادامه دارد..
مطالب
BloggerToCHM

این آخرین مطلب ارسالی من در سال 87 خواهد بود. پیشاپیش فرا رسیدن سال جدید را خدمت شما تبریک عرض کرده و برای همه‌ی شما آرزوی سالی خوب و با برکت را دارم.

برنامه‌ی کوچکی را تهیه کرده‌ام که با دریافت لینک یک وبلاگ بلاگری، تمامی مطالب آن‌را (اعم از پست‌ها، کامنت‌ها و تصاویر) دریافت کرده و سپس حاصل را به صورت خودکار به یک فایل chm تبدیل می‌کند.
دریافت برنامه



پیش‌نیاز اجرا:
- نصب دات نت فریم ورک 2 یا بالاتر (دات نت فریم ورک 3 و نیم، سرویس پک یک توصیه می‌شود زیرا حاوی سرویس پک 2 دات نت فریم ورک 2 نیز هست و این سرویس پک به صورت جدا ارائه نشده است)
- نصب برنامه‌ی معروف و رایگان html help work shop (که از کامپایلر آن برای تولید فایل نهایی chm استفاده می‌شود)

طرز استفاده از برنامه هم بسیار ساده‌است.
پس از نصب پیشنیازهای ذکر شده، و نصب برنامه، یک shortcut روی دسکتاپ شما ایجاد می‌شود که به کمک آن می‌توان برنامه را اجرا نمود.
سپس از منوی فایل، گزینه‌ی new blog را انتخاب کرده و آدرس اصلی یک وبلاگ بلاگری را وارد کنید. همچنین یک نام گروه دلخواه را نیز برای آن وارد نمائید و در آخر کلیک بر روی دکمه‌ی add . لازم به ذکر است که حتما هنگام ثبت بلاگ‌ها نیاز به اتصال به اینترنت می‌باشد، زیرا باید بتوان آمار اولیه‌ی وبلاگ را دریافت نمود و همچنین مطمئن شد که این وبلاگ بلاگری است و فرمت مربوطه را دارد.
پس از ثبت یک بلاگ، یا می‌توان بر روی آن کلیک راست کرد و گزینه‌ی start processing را انتخاب نمود و یا وبلاگ‌های مورد نظر را تیک زد و سپس از منوی process گزینه‌ی start را انتخاب کرد تا عملیات دریافت اطلاعات وبلاگ‌های مورد نظر به ترتیب انجام شود.
در برنامه قسمت db to chm منظور حالت آفلاین است. وبلاگی را دریافت نموده‌اید اما می‌خواهید مجددا فایل chm آن‌را تهیه کنید. به این صورت اطلاعات از دیتابیس برنامه دریافت خواهد شد بجای دریافت از اینترنت.

نمونه‌ی فایل تولیدی
دریافت خلاصه‌ی وبلاگ جاری


اگر به هر دلیلی از طرح و رنگ پیش فرض فایل نهایی راضی نبودید، به پوشه‌ی template برنامه مراجعه کرده و فایل‌های htm و css مورد استفاده را ویرایش کنید و طرح و رنگ دلخواه خود را اعمال نمائید. فقط دقت داشته باشید که در این فایل‌های htm ، هرجایی کلمه‌ای با $ شروع شده بود یعنی قسمتی است که محتوای نهایی در آن‌جا قرار می‌گیرد و این نام نباید تغییری کند (محل آن مهم نیست، نام آن مهم است). همچنین بدیهی است که نام سلکتورهای فایل css مورد استفاده هم نباید تغییر کند.

موفق باشید.


پ.ن.
اگر در حین اجرای برنامه به مشکلی برخوردید، تمامی خطاهای برنامه در فایلی به نام errors.log ثبت می شود (در کنار فایل اجرایی برنامه تولید خواهد شد). لطفا این فایل را جایی آپلود کنید و سپس لینک دهید تا بتوان مشکل را دقیق‌تر بررسی نمود.

مطالب
3 نکته کاربردی TypeScript برای Angular
اگر چه من  این نکات را در حین کار کردن بر روی پروژه‌های انگیولار یافتم، اما همه آنها مشخصه‌های انگیولار نیستند؛ فقط کد‌های تایپ اسکریپت می‌باشند.


Eliminating the need to import interfaces 

من interface ‌ها را دوست دارم با این حال نمی‌خواهم هر بار آنها را import  کنم. تمایلی ندارم فایل‌های من بخاطر import ‌های چند خطی کثیف شوند (فقط به منظور strong typing )، اگر چه Visual Studio Code ویژگی auto-import را دارا می‌باشد. در حالت معمول به صورت زیر کار می‌کنیم :
// api.model.ts
export interface Customer {
    id: number;
    name: string;
}

export interface User {
    id: number;
    isActive: boolean;
}
و استفاده از آن  :
// using the interfaces
import { Customer, User } from './api.model'; 

export class MyComponent {
    cust: Customer; 
}
اگر به خط شماره 2 دقت کنید ، در صورتی که interface ‌های بیشتری استفاده شود، این خط بزرگتر می‌شود و کمی به‌هم ریختگی ایجاد می‌کند.

راه حل شماره 1 : استفاده از namespace 

با استفاده از namespaceها می‌توان نیاز به import فایل‌های interface را حذف کرد: 
// api.model.ts
namespace ApiModel {
    export interface Customer {
        id: number;
        name: string;
    }

    export interface User {
        id: number;
        isActive: boolean;
    }
}
و استفاده از آن :
// using the interfaces
export class MyComponent {
    cust: ApiModel.Customer; 
}
هم چنین با استفاده از namespaceها می‌توان خیلی بهتر interface‌ها را سازماندهی و گروه بندی کرد.

اجازه بدهید بگویم اگر شما فایل دیگری به نام مثلا api.v2.model.ts را داشته باشید و بخواهید interface ‌های جدیدی را به این فایل اضافه کنید، می‌توانید از همان نام namespace مشخص شده قبلی استفاده کنید:
// api.v2.model.ts
namespace ApiModel {
    export interface Order {
        id: number;
        total: number;
    }
}

برای استفاده از interface  جدیدا ایجاد شده، می‌توانید همانند مثال قبل کار کنید: ( استفاده از interface ‌ها با namespace های یکسان و فایل‌های متفاوت)
export class MyComponent {
    cust: ApiModel.Customer; 
    order: ApiModel.Order;
}

راه حل شماره 2 : استفاده از فایل‌های d

راه دیگر حذف کردن import ها، ایجاد یک فایل typescript  با پسوند d.ts. می‌باشد ( d مخفف declaration file در typescript می‌باشد). در ضمن نیازی به export کردن interface ‌ها در فایل‌های d نمی‌باشد:
// api.model.d.ts
interface Customer {
    id: number;
    name: string;
}
در زیر از Customer  بدون نیاز به import کردن استفاده شده است :
// using the interfaces of d file
export class MyComponent {
    cust: Customer; 
}

من راه حل شماره 1 را در مقابل راه حل شماره 2 پیشنهاد می‌کنم زیرا :
از فایل d معمولا برای کتابخانه‌های ثالث استفاده می‌شود.
namespace ‌ها این اجازه را به ما میدهند تا فایل‌ها را خیلی بهتر سازماندهی کنیم.
 
Making all interface properties optional  

این موضوع خیلی رایج است که شما از یک interface برای عملیات CRUD استفاده کنید. مثلا شما یک interface را به نام customer دارید که تمامی فیلد‌های آن در زمان ایجاد اجباری می‌باشند؛ اما در زمان به‌روز رسانی، همه آنها اختیاری هستند. آیا شما نیاز به دو interface برای مدیریت کردن این سناریو دارید؟ 

راه حل : استفاده از Partial 

Partial یک type است که خصوصیات یک شیء را اختیاری می‌کند. تعریف آن در فایل d پیش فرضی به نام lib.es5.d.ts قرار داده شده‌است:
// lib.es5.d.ts
type Partial<T> = {
    [P in keyof T]?: T[P];
};
چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ به کدهای زیر توجه کنید: 
import { Customer } from './api.model';

export class MyComponent {
    cust: Partial<Customer>;  /

    ngOninit() {
        this.cust = { name: 'jane' };
    }
}

در کد بالا هیچ خطایی پرتاب نمی‌شود؛ به دلیل اینکه همه‌ی فیلد‌ها اختیاری شده‌اند (اگر Partial را حذف کنیم با خطا مواجه می‌شویم). 
اگر شما تعریف Partial را پیدا نکردید، می‌توانید یک فایل d را ایجاد کنید؛ مثلا با نام util.d.ts، سپس قطعه کد تعریف Partial را در آن قرار دهید.

Stop throwing me error, I know what I'm doing 

در بعضی از سناریو‌ها شما می‌خواهید به Typescript  بگویید که  "من می‌دانم دارم چکار می‌کنم لطفا اینجا بی خیال من شو".

راه حل : استفاده از ts-ignore comment@ 

از نگارش 2.6 به بعد Typescript، شما می‌توانید این کار را به منظور مانع شدن از ایجاد خطا  با استفاده از کامنت ts-ignore@  انجام دهید. 
برای مثال در کد زیر، Typescript خطای Unreachable code detected را پرتاب خواهد کرد:
if (false) {
    console.log('x');
}

شما می‌توانید با استفاده از کامنت ts-ignore@ مانع از پرتاب خطا شوید :
if (false) {
    // @ts-ignore
    console.log('x');
}

البته من به شما پیشنهاد می‌کنم که همیشه خطاهاتون را برطرف کنید؛ قبل از اینکه آن‌ها را ignore کنید. 
مطالب
ایجاد Structural Directives در Angular 2
در مقاله پیشین در مورد Attribute Directive‌ها صحبت کردیم که به کمک آن‌ها میتوانیم باعث تغییری در یک المان شویم. در این مقاله، نوع جدید دیگری از دایرکتیوها را به نام Structural Directive، بررسی می‌نماییم. این نوع دایرکتیوها در انگیولار به وفور استفاده میشوند و ngIf و ngFor نمونه‌ای از آن‌ها هستند. در این ادامه قصد داریم نمونه‌ای از ngIf را بازسازی کنیم و در واقع این بازسازی به ما میگوید که ngIf چگونه کار می‌کند:
import { Directive, TemplateRef, ViewContainerRef } from '@angular/core';

@Directive({
  selector: '[myIf]',
  inputs:["myIf"]
})
export class UnlessDirective {

  constructor(private _templateRef:TemplateRef<any>,private _viewContainerRef:ViewContainerRef) { 
  }

  set myIf(condition:true)
  {
    if(!condition)
    {
      this._viewContainerRef.clear();
    }
    else{
      this._viewContainerRef.createEmbeddedView(this._templateRef);
    }
  }
}
نام این دایرکتیو را myIf قرار میدهیم و ورودی آن را هم به همین نام، تعیین میکنیم. سازنده‌ی این کلاس دارای دو پارامتر هست که یکی از آن‌ها مقدار TemplateRef است که تگ و فرزندان آن تگی را که دایرکتیو بر روی آن اعمال شده است، به همراه دارد که بعدا موقع نمایش، باید از این TemplateRef برای بازسازی‌های داخلی آن شامل بایند کردن‌ها و ... استفاده کند.  ElementRef نیز در ساختار داخلی آن قرار دارد. دومین پارامتر آن از نوع ViewContainerRef است که شما میتوانید TemplateRef را به آن attach کنید.

سپس ورودی را به شکل متد نوشته و عبارت set را جلوی آن می‌نویسیم. عبارت set به این معناست که وقتی مقداری به این ورودی set شد، متد myIf را اجرا کن. اگر نتیجه شرط ورودی false شده باشد، محتوای ViewContainer پاک خواهد شد و اگر محتوای true داشته باشد templateRef به آن اضافه خواهد شد.

برای استفاده‌ی از دایرکتیو نوشته شده، از تکه کد زیر استفاده میکنیم:
<input type="text" #x  (keyup)="0"/>
<div *myIf="x.value=='yes'">
it means we are on condition
</div>
ابتدا یک المان ورودی را تعریف کرده و برای این المان از طریق # یک ID تعریف میکنیم تا از این طریق به آن متصل شویم. از آنجاکه در خط بعدی دایرکتیو را صدا میزنیم و مقدار این ورودی را بررسی مینماییم، باید به کنترل ورودی، رویداد KeyUp را معرفی کنیم تا این رویداد فعال شود. از آنجاکه قصد معرفی تابعی را برای keyup نداریم، عدد 0 را وارد می‌نماییم تا تنها این رویداد را فعال کنیم. حال هر موقع عبارت yes در کنترل ورودی نوشته شود، شرط true شده و عبارت it means we are on Condition به کاربر نمایش داده خواهد شد.
نظرات مطالب
شروع به کار با AngularJS 2.0 و TypeScript - قسمت اول - نصب پیشنیازها
با سلام
بنده از کد زیر در package.json استفاده نموده ام ولی با خطای زیر پروژه build نمیشود!؟
npm WARN optional SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: fsevents@^1.0.0 (node_modules\chokidar\node_modules\fsevents):
npm WARN notsup SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: Unsupported platform for fsevents@1.1.1: wanted {"os":"darwin","arch":"any"} (current: {"os":"win32","arch":"x64"})  
نظرات مطالب
آپلود فایل‌ها در یک برنامه‌ی Angular به کمک کامپوننت ng2-file-upload
این خطا یعنی فایل ارسالی قرار است به پارامتر دیگری که از جنس فایل نیست، انتساب داده شود؛ مانند id در اینجا:
public async Task<IActionResult> UploadImage(IFormFile file, Guid id)
برای رفع این مشکل، تمام این پارامترها را تبدیل به یک ViewModel کنید و کل ViewModel را به صورت پارامتر اکشن متد استفاده کنید:
public class UploadImageViewModel
{
    public IFormFile file {get;set;}
    public Guid id {get;set;}
}

public async Task<IActionResult> UploadImage(UploadImageViewModel model)
{
نظرات مطالب
ASP.NET MVC #21

سلام

خسته نباشید

در مقالتون فرمودین بجای Ajax.BeginForm می‌توان از  $.ajax استفاده نمود . اما در ستفاده از Ajax داده به صورت دستی در پارامتر Data پاس داده شده . آیا امکان این هست که Ajax را همانند Ajax.Beginform دات نت پیاده سازی کرد تا با Post شدن فرم اطلاعات اتوماتیک و بدون مقدار دهی پارامتر مذکور ارسال شود.

چرا که من در فرم،  فایل آپلود می‌کنم ولی کتابخانه unobtrusive با  HttpPostFileBase مشکل داره و می‌خوام از Helper دت نت استفاده نکنم و مستقیما از Ajax و بدون کتابخانه ذکر شده استفاده کنم.

در این خصوص نظر شما چیه ؟ آیا کاری که من به سبب مشکلی که در آپلود فایل در Helper‌های Ajax دارم صحیح است؟

مطالب
مبانی TypeScript؛ متدها
توابع جزو ساختارهای پایه‌ایی زبان جاوا اسکریپت هستند و از آنها جهت شبیه‌سازی کلاس‌ها، کپسوله‌سازی اطلاعات و همچنین ایجاد ماژول‌ها استفاده می‌شود. هر چند در زبان TypeScript به راحتی می‌توانیم از کلاس‌ها، فضاهای نام و ماژول‌ها استفاده کنیم، اما هنوز هم توابع، نقشی کلیدی را در انجام کارها ایفا می‌کنند. نکته‌ی قابل توجه این است که زبان TypeScript یکسری قابلیت‌های اضافه‌تری را به توابع استاندارد جاوا اسکریپت اضافه کرده است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

نحوه‌ی ایجاد توابع
همانند جاوا اسکریپت، در زبان TypeScript نیز می‌توانیم توابع را هم به صورت named function و  هم به صورت anonymous function ایجاد کنیم. در کدهای زیر نحوه‌ی تعریف هر دو نوع نشان داده شده است:
// Named function
function add(x, y) {
    return x + y;
}

// Anonymous function
let myAdd = function(x, y) { return x+y; };
در زبان TypeScript نیز می‌توانیم به متغیرهای تعریف شده‌ی در خارج بدنه‌ی تابع، دسترسی داشته باشیم. در این‌حالت خواهیم گفت که متغیرها توسط تابع capture شده‌اند:
let z = 100;

function addToZ(x, y) {
    return x + y + z;
}

تعیین نوع (Type) برای توابع
همانطور که قبلاً عنوان شد، یکی از مزایای زبان TypeScript، امکان معرفی نوع‌ها است. یعنی با کمک تعیین نوع می‌توانیم کدهای نهایی نوشته شده را امن‌تر کنیم و همچنین در زمان استفاده، Intellisense با وجود نوع‌ها، پیشنهادهای بهتر و دقیق‌تری را ارائه می‌دهد. جهت درک بهتر موضوع اجازه دهید برای توابعی که در مثال قبلی مطرح شدند، یکسری نوع را مشخص کنیم:
function add(x: number, y: number): number {
    return x + y;
}

let myAdd = function(x: number, y: number): number { return x+y; };
همانطور که مشاهده می‌کنید، توانسته‌ایم هم برای پارامترها و هم برای خروجی تابع، نوع‌هایی را مشخص کنیم. مزیت آن این است که پیش از اینکه کدهای شما در زمان اجرا به خطا بر بخورند، در زمان کامپایل، مشکلات موجود توسط کامپایلر، گوشزد می‌شوند. به عنوان مثال اگر در زمان توسعه، برای یکی از پارامترهای تابع add، مقداری رشته‌ایی را ارسال کنیم، کامپایلر به شما هشدار لازم را خواهد داد:


Function Types
در TypeScript علاوه بر امکان تعیین نوع، برای پارامتر و همچنین نوع بازگشتی تابع، می‌توانیم خود تابع را نیز به عنوان یک نوع تعریف کنیم. function types با تعیین نوع برای پارمتر دریافتی و همچنین تعیین نوع بازگشتی تابع تعریف می‌شوند. به عنوان مثال تابع زیر، یک پارامتر از نوع number را دریافت کرده و در نهایت یک رشته را در خروجی بر می‌گرداند:
function PublicationMessage(year: number): string {
    return 'Date published: ' + year;
}
اکنون می‌توانیم یک متغیر ایجاد کنیم که ارجاعی را به تابع فوق داشته باشد:
let publishFunc: (someYear: number) => string;
با استفاده از سینتکس فوق، توانسته‌ایم یک function type را تعریف کنیم. در کد فوق از کلمه‌ی کلیدی let و همچنین علامت دو نقطه بعد از نام متغیر استفاده کرده‌ایم. سپس پارامترها و همچنین انواع آنها را درون پرانتز تعیین کرده‌ایم و در نهایت بعد از علامت <=، نوع بازگشتی تابع را تعیین کرده‌ایم. در واقع توسط کد فوق، یک امضاء را برای توابعی که قرار است به این متغیر انتساب داده شوند، تعریف کرده‌ایم. اکنون که متغیر را تعریف کردیم و همچنین یک نوع را برای آن مشخص کردیم، می‌توانیم تابعی را که دارای این امضاء است، به آن انتساب دهیم:
publishFunc = PublicationMessage;

let message: string = publishFunc(2016);
در واقع اکنون به متغیر publishFunc، تنها تابعی را می‌توانیم انتساب دهیم که یک پارامتر از جنس number را از ورودی دریافت کرده و همچنین یک رشته را به عنوان خروجی برگرداند. در نتیجه اگر تابعی غیر از امضاء تعیین شده را به متغیر publishFunc انتساب دهیم، کامپایلر TypeScript به ما هشدار خواهد داد:

همچنین می‌توان function type را به صورت inline نیز تعریف کرد:

let myAdd: (baseValue:number, increment:number) => number =
    function(x, y) { return x + y; };


Optional and Default Parameters 

در جاوا اسکریپت تمامی پارامترهای یک تابع اختیاری هستند. اما TypeScript کمی متفاوت است. یعنی در حالت پیش‌فرض، ذکر تمامی پارامترها ضروری است؛ مگر اینکه پارامترهای موردنیاز را به صورت اختیاری تعیین کنید. به طور مثال در تابع زیر دو پارامتر را تعریف کرده‌ایم:

function CreateCustomer(name: string, age?: number) {}

همانطور که مشاهده می‌کنید با افزودن علامت سوال بعد از نام پارامتر، توانسته‌ایم آن را به صورت اختیاری تعریف کنیم. نکته‌ایی که در اینجا وجود دارد این است که تمامی پارامترهای optional، حتماً باید بعد از پارامترهای required تعریف شوند.

برای تعیین مقدار پیش‌فرض برای هر پارامتر نیز می‌توانیم به این‌صورت عمل کنیم:

function GetBookByTitle(title: string = 'C# 6.0 in a Nutshell') {}

default parameters در صورتیکه بعد از required parameters آورده شوند، به عنوان optional در نظر گرفته می‌شوند. یعنی در این‌حالت لزومی به گذاشتن علامت سوال، بعد از نام پارامتر نیست. نکته‌ی قابل توجه‌ایی که در استفاده از default parameters وجود دارد این است که علاوه بر رشته‌ها می‌توان عبارات (expressions) را نیز به آنها اختصاص داد:

function GetBookByTitle(title: string = GetMostPopularBooks()) {}


Rest Parameters

rest parameters به شما این امکان را می‌دهند تا به تعداد نامحدودی پارامتر به یک تابع ارسال کنید:

function GetBooksReadForCust(name: string, ...bookIDs: number[]) {}

تابع فوق دو پارامتر را از ورودی دریافت می‌کند. پارامتر دوم این تابع به صورت rest تعریف شده است. یعنی برای پارامتر دوم می‌توانیم هر تعداد پارامتری را به این تابع ارسال کنیم. همچنین برای نوع این پارامتر، یک آرایه از نوع number را تعیین کرده‌ایم. یعنی پارامترهای دریافتی، درون یک آرایه از نوع number ذخیره خواهند شد. در ES 5 برای داشتن این چنین قابلیتی از شیء  arguments استفاده می‌کردیم. یعنی تابع فوق را می‌بایستی اینگونه می‌نوشتیم:

function GetBooksReadForCust(name) {
    var bookIDs = [];
    for (var _i = 1; _i < arguments.length; _i++) {
        bookIDs[_i - 1] = arguments[_i];
    }
}


استفاده از this

درک this در جاوا اسکریپت، در ابتدا باعث مقداری سردرگمی می‌شود. یعنی مقدار آن در زمان فراخوانی تابع، ست خواهد شد. یعنی در هر بلاک از کد، وضعیت‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال درون callback مربوط به تابع setInterval در تابع زیر می‌خواهیم به مقدار متغیر publishDate دسترسی داشته باشم:

function Book() {
    let self = this;
    self.publishDate = 2016;
    setInterval(function() {
        console.log(self.publishDate);
    }, 1000);
}

همانطور که مشاهده می‌کنید برای دسترسی به این پراپرتی، مقدار this را درون یک متغیر با نام self، در ابتدا تعریف کرده‌ایم. زیرا استفاده‌ی مستقیم از this.publishDate درون callback به چیز دیگری اشاره می‌کند. این روش در ES 5 خیلی رایج است. اما با استفاده از Arrow Functions به راحتی می‌توانیم به this در هر جایی دسترسی داشته باشیم. بنابراین کد فوق را می‌توانیم به این صورت بازنویسی کنیم:

function Book() {
    this.publishDate = 2016;
    setInterval(() => {
        console.log(this.publishDate);
    }, 1000);
}

در واقع Arrow Function در پشت صحنه کار capture کردن this را برایمان انجام خواهد داد.


Function overloads

قابلیت function overloading در بیشتر typed languageها در دسترس می‌باشد. همانطور که می‌دانید این قابلیت جهت تعریف امضاءهای مختلف برای یک تابع استفاده می‌شود. یعنی ایجاد توابعی با یک نام، اما با انواع متفاوت. از آنجائیکه TypeScript به جاوا اسکریپت کامپایل می‌شود، در نتیجه جاوا اسکریپت فاقد نوع (type) است. پس در زمان کامپایل نوع‌ها برداشته خواهند شد. بنابراین داشتن توابعی همنام باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. برای داشتن نسخه‌های مختلفی از یک تابع می‌توانیم تعاریف موردنیازمان را ارائه داده، اما تنها یک پیاده‌سازی داشته باشیم. برای مثال می‌خواهیم یک overload دیگر برای تابع زیر داشته باشیم:

function GetTitles(author: string) : string[];

تابع فوق یک رشته را از ورودی دریافت کرده و در نهایت یک آرایه از رشته‌ها را بر می‌گرداند. برای overload دیگر این تابع می‌خواهیم به جای دریافت رشته، یک boolean از ورودی دریافت کنیم:

function GetTitles(available: boolean) : string[];

همانطور که مشاهده می‌کنید، هیچکدام از overloadهای فوق پیاده‌سازی‌ایی ندارند. در واقع تا اینجا به TypeScript گفته‌ایم که نیاز به دو نسخه از تابع GetTitles خواهیم داشت. اکنون می‌توانیم یک پیاده‌سازی کلی برای دو overload فوق داشته باشیم:

function GetTitles(bookProperty: any) : string[] {
    if(typeof bookProperty == 'string') {
        // some code
    } else if (typeof bookProperty == 'boolean') {
        // some code
    }
    
    return result;
}

همانطور که عنوان شد، تنها پیاده‌سازی فوق را برای تمامی overloadها خواهیم داشت. در نتیجه اینبار نوع پارامتر ورودی را any تعریف کرده‌ایم. سپس درون بدنه‌ی تابع، نوع پراپرتی را توسط typeof تشخیص داده‌ایم. بنابراین برای فراخوانی هر یک از overloadها، می‌توانیم کدهای خاصی را اجرا کنیم.

نظرات مطالب
تغییر عملکرد و یا ردیابی توابع ویندوز با استفاده از Hookهای دات نتی
تابع createfileW جایی صدا زده نشده. مثل همین مقاله هوک شده. چرا هوک شده؟ چون می‌خواسته یک فایل مونیتور درست کنه. چرا این تابع رو هوک کرده؟ چون زمانیکه یک برنامه می‌خواد به فایلی در ویندوز دسترسی پیدا کنه یا درونش بنویسه، در اصل از createfileW استفاده می‌کنه. هوک کردن چیه؟ یعنی اینترسپت کردن. اینترسپت کردن چیه؟ یعنی وایسادن اون وسط گوش دادن. اول ویندوز میاد این تابع اینترسپت یا هوک شما رو صدا می‌زنه. بعد این وسط می‌تونی لاگش کنی. بعد که لاگش کردی باید تابع API اصلی رو صدا بزنی. چرا باید تابع API اصلی رو صدا بزنی؟ برای اینکه ویندوز نپوکه این وسط. برنامه بتونه به کار خودش ادامه بده.
نظرات مطالب
ارسال فایل و تصویر به همراه داده‌های دیگر از طریق jQuery Ajax
برای این View که از ویژگی multiple مربوط به HTML5 استفاده می‌کند و با نام کنترل files
@using (Html.BeginForm("Multiple", "Home", FormMethod.Post, new { enctype = "multipart/form-data" })) { 
    <input type="file" name="files" multiple />
    <button class="btn btn-default">Upload</button>   
}
و یا این View که سه کنترل هم نام (با نام files) ارسال فایل را تعریف کرده‌است:
@using (Html.BeginForm("Multiple", "Home", FormMethod.Post, new { enctype = "multipart/form-data" })) {  
    <input type="file" name="files" /><br />
    <input type="file" name="files" /><br />
    <input type="file" name="files" /><br />
    <button class="btn btn-default">Upload</button>   
}
هر دو یک اکشن متد سمت سرور را خواهند داشت (اگر نام کنترل‌های سمت کلاینت یکسان باشند، در سمت سرور، یک آرایه را تشکیل می‌دهند):
[HttpPost]
public ActionResult Multiple(IEnumerable<HttpPostedFileBase> files)
{
    foreach (var file in files)
    {
        if (file != null && file.ContentLength > 0)
        {
            file.SaveAs(Path.Combine(Server.MapPath("/uploads"), Guid.NewGuid() + Path.GetExtension(file.FileName)));
        }
    }
    return View();
}