قسمت «مدیریت migrations خودکار برنامه در حالت استفاده از چندین بانک اطلاعاتی» را مطالعه کنید.
- این کلاسها صرفا یک سری کلاس کمکی هستند که هیچ وابستگی به قسمت خاصی از برنامه ندارند و برعکس. به همین جهت یک اسمبلی Common ایجاد کرده و آنها را در این اسمبلی مشترک که یک سری utility عمومی در آن تعریف خواهید کرد، قرار دهید.
+ در انتهای مطلب ذکر شد: «... در آغاز برنامه، سطر زیر را فراخوانی کنید ...». آغاز برنامههای وب، در متد Application_Start است و در برنامههای دسکتاپ، متد Main یا شبیه به آن.
+ Interceptorها به صورت یک لایهی نامرئی توسط EF اعمال میشوند. بنابراین قرار نیست توسط شما مستقیما جایی فراخوانی شود. یکبار که در آغاز برنامه تعریف و به EF معرفی شدند، کافی است.
+ در انتهای مطلب ذکر شد: «... در آغاز برنامه، سطر زیر را فراخوانی کنید ...». آغاز برنامههای وب، در متد Application_Start است و در برنامههای دسکتاپ، متد Main یا شبیه به آن.
+ Interceptorها به صورت یک لایهی نامرئی توسط EF اعمال میشوند. بنابراین قرار نیست توسط شما مستقیما جایی فراخوانی شود. یکبار که در آغاز برنامه تعریف و به EF معرفی شدند، کافی است.
نظرات مطالب
ASP.NET MVC #4
ممنون برای پاسختون
اگر امکانش هست درمورد سوال دومم بیشتر توضیح دهید .
اینکه برنامه ری استارت شود مساله ای نیست ، فقط فرض کنید برنامه ما بعد از ایجاد در اختیار برنامه نویسان دیگر قرار میگیرد(البته نه سورس آن) و بقیه قرار است ماژولها را تکمیل کنند.
چطور باید اجزای جدید به برنامه اصلی مرتبط شود؟
تا اینجا، تنها با یک تک کامپوننت کار کردیم؛ اما یک برنامهی واقعی ترکیبی است از چندین کامپوننت که در نهایت درخت کامپوننتها را در React تشکیل میدهند. به همین جهت در طی چند قسمت، نکات ترکیب کامپوننتها را بررسی میکنیم.
ترکیب کامپوننتها
در ادامه، همان برنامهی تا قسمت 5 را که کار نمایش یک counter را انجام میدهد، تکمیل میکنیم. در این برنامه اگر به فایل index.js دقت کنید، کار رندر تک کامپوننت Counter را انجام میدهیم:
اما یک برنامهی واقعی React، متشکل از درختی از کامپوننتها است. به این ترتیب با ترکیب و در کنار هم قرار دادن کامپوننتهای مختلف، میتوان به UI ای کارآمد و پیچیده رسید.
برای نمایش این مفهوم، کامپوننت جدید src\components\counters.jsx را ایجاد میکنیم. قصد داریم در این کامپوننت، لیستی از کامپوننتهای Counter را رندر کنیم. سپس در index.js، بجای رندر کامپوننت Counter، کامپوننت جدید Counters را رندر میکنیم. به این ترتیب درخت کامپوننتهای برنامه، در سطح بالایی خودش از کامپوننت Counters شروع میشود و سپس فرزندان آنرا کامپوننتهای Counter تشکیل میدهند. به همین جهت فایل index.js را به صورت زیر ویرایش میکنیم تا به کامپوننت Counters اشاره کند:
سپس به فایل جدید src\components\counters.jsx مراجعه کرده و با استفاده از قطعه کدهای کمکی imrc و cc که در قسمتهای قبل با آنها آشنا شدیم، ساختار بدنهی کامپوننت جدید Counters را ایجاد میکنیم. اکنون در متد render آن، یک div را ایجاد کرده و داخل آن، چندین کامپوننت Counter را رندر میکنیم:
در این حالت اگر به مرورگر مراجعه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که هر کامپوننت، state خاص خودش را دارد و از سایر کامپوننتها ایزوله است:
در مرحلهی بعد، بجای رندر و درج دستی این کامپوننتها، آرایهای از اشیاء counter را ایجاد کرده و سپس آنها را توسط متد Array.map رندر میکنیم:
در اینجا یک خاصیت جدید را به شیء منتسب به خاصیت state به نام counters اضافه کردهایم. این خاصیت حاوی آرایهای از اشیاء counter است که هر کدام دارای یک id (که در قسمت key ذکر خواهد شد) و مقداری اولیه است. سپس آرایهی this.state.counters را توسط متد map، رندر کردهایم. تا اینجا پس از ذخیرهی فایل و بارگذاری مجدد برنامه، همان خروجی قبلی را مشاهده خواهیم کرد.
ارسال دادهها به کامپوننتها
مشکل! مقدار value هر شیء شمارشگر تعریف شده، به کامپوننتهای مرتبط رندر شده اعمال نشدهاست. برای مثال اگر value اولین شیء را به 4 تغییر دهیم، هنوز هم این کامپوننت با همان مقدار صفر شروع به کار میکند. برای رفع این مشکل، به همان روشی که ویژگی key کامپوننت Counter را مقدار دهی کردیم، میتوان ویژگیهای سفارشی دیگری را تعریف و مقدار دهی کرد:
پس از تعریف ویژگیهای دلخواه value و selected که یکی از آنها به مقدار value شیء counter مرتبط متصل است، به خود کامپوننت Counter مراجعه کرده و سپس در ابتدای متد render آن، خاصیت props به ارث رسیده شدهی از کلاس پایهی Component را جهت بررسی بیشتر لاگ میکنیم:
پس از ذخیرهی فایل counter.jsx و بارگذاری مجدد برنامه، یک چنین خروجی در کنسول توسعه دهندگان مرورگر قابل مشاهده است:
خاصیت this.props، یک شیء سادهی جاوا اسکریپتی است و شامل تمام ویژگیهایی میباشد که ما در کامپوننت Counters برای هر کدام از کامپوننتهای Counter رندر شدهی توسط آن، تعریف کردیم. برای نمونه دو ویژگی جدید value و selected را که به تعاریف المانهای Counter در کامپوننت Counters اضافه کردیم، در اینجا به همراه مقادیر منتسب به آنها، قابل مشاهده هستند. البته در این خروجی، key را ملاحظه نمیکنید؛ چون هدف اصلی آن، معرفی یکتای المانها در DOM مجازی React است.
بنابراین اکنون میتوان به value تنظیم شدهی در کامپوننت Counters به صورت this.props.value در کامپوننت Counter دسترسی یافت و سپس از آن جهت مقدار دهی اولیهی counter استفاده کرد.
اکنون اگر تغییرات کامپوننت Counter را ذخیره کرده و به مرورگر مراجعه کنیم، در اولین بار نمایش برنامه و بدون اعمال هیچگونه تغییری، یک چنین خروجی حاصل میشود:
یک نکته: در اینجا selected={true} را داریم. اگر مقدار آنرا حذف کنیم، یعنی selected تنها درج شود، مقدار آن، همان true دریافت خواهد شد.
تعریف فرزند برای المانهای کامپوننتها
ویژگیهای اضافه شدهی به تعاریف المانهای کامپوننتها، توسط خاصیت this.props، به هر کدام از آن کامپوننتها منتقل میشوند. این خاصیت props، یک خاصیت ویژه را به نام children، نیز دارا است و از آن برای دسترسی به المانهای تعریف شدهی بین تگهای یک المان اصلی استفاده میشود:
در اینجا بین تگهای ابتدا و انتهای تعریف المان Counter، یک محتوا نیز تعریف شدهاست. اکنون اگر به خروجی کنسول توسعه دهندگان مرورگر دقت کنیم، خاصیت جدید اضافه شدهی children را نیز میتوان مشاهده کرد:
یک نمونه مثال واقعی این قابلیت، امکان تعریف محتوای دیالوگ باکسها، توسط استفاده کنندهی از آن است.
روش دیباگ برنامههای React
افزونهی مفید React developer tools را میتوانید برای مرورگرهای کروم و فایرفاکس، دریافت و نصب کنید. برای نمونه پس از نصب آن در مرورگر کروم، یک برگهی جدید به لیست برگههای کنسول توسعه دهندگان آن اضافه میشود:
همانطور که مشاهده کنید، درخت کامپوننتهای برنامه را در برگهی جدید Components، میتوان مشاهده کرد. در اینجا با انتخاب هر کدام از فرزندان این درخت، مشخصات آن نیز مانند props و state، در کنار صفحه ظاهر میشوند. همچنین در بالای همین قسمت، 4 آیکن مشاهدهی سورس، مشاهدهی DOM و یا لاگ کردن جزئیات شیء کامپوننت انتخابی در کنسول هم درج شدهاند:
که برای نمونه چنین خروجی را لاگ میکند:
بررسی تفاوتهای خواص props و state
در کامپوننت Counter، از props برای مقدار دهی اولیهی state استفاده میکنیم:
اکنون این سؤال مطرح میشود که چه تفاوتی بین props و state وجود دارد؟
- props حاوی اطلاعاتی است که به یک کامپوننت ارسال میکنیم؛ اما state حاوی اطلاعاتی است که مختص به آن کامپوننت بوده و private است. یعنی سایر کامپوننتها نمیتوانند به state کامپوننت دیگری دسترسی پیدا کنند. برای مثال در کامپوننت Counters، تمام attributes سفارشی تنظیم شدهی بر روی تعاریف المانهای کامپوننت Counter، جزئی از اطلاعات props خواهند بود. در اینجا نمیتوان به state کامپوننت مدنظری دسترسی یافت و آنرا مقدار دهی کرد. به همین ترتیب state کامپوننت Counters نیز در سایر کامپوننتها قابل دسترسی نیست.
- همچنین باید درنظر داشت که props، در مقایسه با state، فقط خواندنی است. به عبارتی مقدار ورودی به یک کامپوننت را داخل آن کامپوننت نمیتوان تغییر داد. برای مثال سعی کنید در داخل متد رویدادگردان کلیک موجود در کامپوننت Counter، مقدار this.props.value را به صفر تنظیم کنید. در این حالت با کلیک بر روی دکمهی Increment، بلافاصله خطای readonly بودن خواص شیء منتسب به props را دریافت میکنیم. در اینجا اگر نیاز است این مقدار را داخل کامپوننت تغییر دهیم، باید ابتدا این مقدار را دریافت کرده و سپس آنرا داخل state قرار دهیم. پس از آن امکان ویرایش اطلاعات منتسب به state، داخل یک کامپوننت وجود خواهد داشت.
صدور و مدیریت رخدادها
در ادامه میخواهیم در کنار هر دکمهی Increment کامپوننت شمارشگر، یک دکمهی Delete هم قرار دهیم:
مشکل! اگر کد مدیریتی handleDelete را در کامپوننت Counter قرار دهیم، چگونه باید به لیست آرایهی اشیاء counters والد آن، یعنی کامپوننت Counters که سبب رندر شدن کامپوننتهای شمارشگر شده (state = { counters: [ ] })، دسترسی یافت و شیءای را از آن حذف کرد؟ در React، کامپوننتی که state ای را تعریف میکند، باید کامپوننتی باشد که قرار است آنرا تغییر دهد و اطلاعات state هر کامپوننت، صرفا متعلق به آن کامپوننت بوده و جزو اطلاعات خصوصی آن است. بنابراین مدیریت حذف و یا افزودن کامپوننتها در لیست نمایش داده شده، باید جزو وظایف کامپوننت Counters باشد و نه Counter.
برای حل این مشکل، کامپوننت Counter تعریف شده (کامپوننت فرزند) باید سبب بروز رخداد onDelete شود تا کامپوننت Counters (کامپوننت والد)، آنرا توسط متد handleDelete مدیریت کند. بنابراین ابتدا به کامپوننت Counters (کامپوننت والد) مراجعه کرده و متد رویدادگردان handleDelete را به آن اضافه میکنیم:
سپس ارجاعی از این متد را به صورت خاصیتی از props به کامپوننت Counter (کامپوننت فرزند) ارسال خواهیم کرد؛ برای این منظور در کامپوننت Counters (کامپوننت والد)، ویژگی onDelete را به تعریف المان Counter اضافه کرده و آنرا با ارجاعی به متدhandleDelete مقدار دهی میکنیم:
پس از آن به کامپوننت Counter مراجعه کرده و دکمهی جدید Delete را به صورت زیر در کنار دکمهی Increment تعریف میکنیم:
در اینجا onClick، به خاصیت onDelete شیء props ارسالی به کامپوننت متصل شدهاست.
اکنون اگر برنامه را ذخیره کرده و پس از بارگذاری مجدد برنامه در مرورگر بر روی دکمهی Delete کلیک کنیم، پیام «handleDelete called» در کنسول توسعه دهندگان مرورگر لاگ میشود. به این ترتیب کامپوننت فرزند سبب بروز رخدادی شده و والد آن، این رخداد را مدیریت میکند.
به روز رسانی state
تا اینجا دکمهی Delete فرزند، به متد handleDelete والد متصل شدهاست. مرحلهی بعد، پیاده سازی واقعی حذف یک المان از DOM مجازی و به روز رسانی state است. برای اینکار ابتدا به رخدادگردان onClick، در کامپوننت شمارشگر، مراجعه کرده و id دریافتی را به سمت والد ارسال میکنیم:
البته در سمت والد نیز باید این id را به صورت یک خاصیت جدید به props اضافه کنیم (تا this.props.id فوق کار کند)؛ چون ویژگی key، مختص DOM مجازی بوده و به props اضافه نمیشود:
اکنون این id را در کامپوننت والد دریافت و به آن واکنش نشان میدهیم:
همانطور که پیشتر نیز در این سری عنوان شده، در React، مقدار state را به صورت مستقیم تغییر نمیدهیم و اینکار باید از طریق متد setState آن صورت گیرد. به عبارت دیگر مستقیما خاصیت counters شیء منتسب به خاصیت state را تغییر نمیدهیم. ابتدا یک آرایهی جدید از المانها را تولید کرده و به متد setState ارسال میکنیم. سپس React، هم خاصیت counters و هم UI را بر این اساس به روز رسانی خواهد کرد. در اینجا، لیست جدید counters، بر اساس id دریافتی از کامپوننت فرزند، تولید شده و به متد this.setState ارسال میشود. در این حالت اگر برنامه را ذخیره کرده و پس از بارگذاری مجدد آن در مرورگر، بر روی دکمهی Delete هر ردیف کلیک کنیم، آن ردیف از UI حذف خواهد شد.
البته پیاده سازی ما تا به اینجا بدون مشکل کار میکند، اما به ازای هر خاصیت counter، یک ویژگی جدید را به تعریف المان مرتبط اضافه کردهایم که در طول زمان بیش از اندازه طولانی خواهد شد. برای رفع این مشکل، خود شیء counter را به صورت یک ویژگی جدید به کامپوننت مرتبط با آن ارسال میکنیم. به این ترتیب اگر در آینده خاصیتی را به این شیء اضافه کردیم، دیگر نیازی نیست تا آنرا به صورت دستی و مجزا تعریف کنیم. به همین جهت ابتدا تعریف المان Counter را به صورت زیر خلاصه میکنیم که در آن ویژگی جدید counter، حاوی کل شیء counter است:
سپس در سمت کامپوننت فرزند شمارشگر، دو تغییر this.props.counter.value و this.props.counter.id باید صورت گیرند تا مقادیر شیء counter به درستی خوانده شوند.
کدهای کامل این قسمت را از اینجا میتوانید دریافت کنید: sample-07.zip
ترکیب کامپوننتها
در ادامه، همان برنامهی تا قسمت 5 را که کار نمایش یک counter را انجام میدهد، تکمیل میکنیم. در این برنامه اگر به فایل index.js دقت کنید، کار رندر تک کامپوننت Counter را انجام میدهیم:
ReactDOM.render(<Counter />, document.getElementById("root"));
برای نمایش این مفهوم، کامپوننت جدید src\components\counters.jsx را ایجاد میکنیم. قصد داریم در این کامپوننت، لیستی از کامپوننتهای Counter را رندر کنیم. سپس در index.js، بجای رندر کامپوننت Counter، کامپوننت جدید Counters را رندر میکنیم. به این ترتیب درخت کامپوننتهای برنامه، در سطح بالایی خودش از کامپوننت Counters شروع میشود و سپس فرزندان آنرا کامپوننتهای Counter تشکیل میدهند. به همین جهت فایل index.js را به صورت زیر ویرایش میکنیم تا به کامپوننت Counters اشاره کند:
import Counters from "./components/counters"; ReactDOM.render(<Counters />, document.getElementById("root"));
import React, { Component } from "react"; import Counter from "./counter"; class Counters extends Component { state = {}; render() { return ( <div> <Counter /> <Counter /> <Counter /> <Counter /> </div> ); } } export default Counters;
در مرحلهی بعد، بجای رندر و درج دستی این کامپوننتها، آرایهای از اشیاء counter را ایجاد کرده و سپس آنها را توسط متد Array.map رندر میکنیم:
import React, { Component } from "react"; import Counter from "./counter"; class Counters extends Component { state = { counters: [ { id: 1, value: 0 }, { id: 2, value: 0 }, { id: 3, value: 0 }, { id: 4, value: 0 } ] }; render() { return ( <div> {this.state.counters.map(counter => ( <Counter key={counter.id} /> ))} </div> ); } } export default Counters;
ارسال دادهها به کامپوننتها
مشکل! مقدار value هر شیء شمارشگر تعریف شده، به کامپوننتهای مرتبط رندر شده اعمال نشدهاست. برای مثال اگر value اولین شیء را به 4 تغییر دهیم، هنوز هم این کامپوننت با همان مقدار صفر شروع به کار میکند. برای رفع این مشکل، به همان روشی که ویژگی key کامپوننت Counter را مقدار دهی کردیم، میتوان ویژگیهای سفارشی دیگری را تعریف و مقدار دهی کرد:
render() { return ( <div> {this.state.counters.map(counter => ( <Counter key={counter.id} value={counter.value} selected={true} /> ))} </div> );
class Counter extends Component { state = { count: 0 }; render() { console.log("props", this.props); //...
خاصیت this.props، یک شیء سادهی جاوا اسکریپتی است و شامل تمام ویژگیهایی میباشد که ما در کامپوننت Counters برای هر کدام از کامپوننتهای Counter رندر شدهی توسط آن، تعریف کردیم. برای نمونه دو ویژگی جدید value و selected را که به تعاریف المانهای Counter در کامپوننت Counters اضافه کردیم، در اینجا به همراه مقادیر منتسب به آنها، قابل مشاهده هستند. البته در این خروجی، key را ملاحظه نمیکنید؛ چون هدف اصلی آن، معرفی یکتای المانها در DOM مجازی React است.
بنابراین اکنون میتوان به value تنظیم شدهی در کامپوننت Counters به صورت this.props.value در کامپوننت Counter دسترسی یافت و سپس از آن جهت مقدار دهی اولیهی counter استفاده کرد.
class Counter extends Component { state = { count: this.props.value };
یک نکته: در اینجا selected={true} را داریم. اگر مقدار آنرا حذف کنیم، یعنی selected تنها درج شود، مقدار آن، همان true دریافت خواهد شد.
تعریف فرزند برای المانهای کامپوننتها
ویژگیهای اضافه شدهی به تعاریف المانهای کامپوننتها، توسط خاصیت this.props، به هر کدام از آن کامپوننتها منتقل میشوند. این خاصیت props، یک خاصیت ویژه را به نام children، نیز دارا است و از آن برای دسترسی به المانهای تعریف شدهی بین تگهای یک المان اصلی استفاده میشود:
render() { return ( <div> {this.state.counters.map(counter => ( <Counter key={counter.id} value={counter.value} selected={true}> <h4>Counter #{counter.id}</h4> </Counter> ))} </div> ); }
یک نمونه مثال واقعی این قابلیت، امکان تعریف محتوای دیالوگ باکسها، توسط استفاده کنندهی از آن است.
روش دیباگ برنامههای React
افزونهی مفید React developer tools را میتوانید برای مرورگرهای کروم و فایرفاکس، دریافت و نصب کنید. برای نمونه پس از نصب آن در مرورگر کروم، یک برگهی جدید به لیست برگههای کنسول توسعه دهندگان آن اضافه میشود:
همانطور که مشاهده کنید، درخت کامپوننتهای برنامه را در برگهی جدید Components، میتوان مشاهده کرد. در اینجا با انتخاب هر کدام از فرزندان این درخت، مشخصات آن نیز مانند props و state، در کنار صفحه ظاهر میشوند. همچنین در بالای همین قسمت، 4 آیکن مشاهدهی سورس، مشاهدهی DOM و یا لاگ کردن جزئیات شیء کامپوننت انتخابی در کنسول هم درج شدهاند:
که برای نمونه چنین خروجی را لاگ میکند:
بررسی تفاوتهای خواص props و state
در کامپوننت Counter، از props برای مقدار دهی اولیهی state استفاده میکنیم:
class Counter extends Component { state = { count: this.props.value };
- props حاوی اطلاعاتی است که به یک کامپوننت ارسال میکنیم؛ اما state حاوی اطلاعاتی است که مختص به آن کامپوننت بوده و private است. یعنی سایر کامپوننتها نمیتوانند به state کامپوننت دیگری دسترسی پیدا کنند. برای مثال در کامپوننت Counters، تمام attributes سفارشی تنظیم شدهی بر روی تعاریف المانهای کامپوننت Counter، جزئی از اطلاعات props خواهند بود. در اینجا نمیتوان به state کامپوننت مدنظری دسترسی یافت و آنرا مقدار دهی کرد. به همین ترتیب state کامپوننت Counters نیز در سایر کامپوننتها قابل دسترسی نیست.
- همچنین باید درنظر داشت که props، در مقایسه با state، فقط خواندنی است. به عبارتی مقدار ورودی به یک کامپوننت را داخل آن کامپوننت نمیتوان تغییر داد. برای مثال سعی کنید در داخل متد رویدادگردان کلیک موجود در کامپوننت Counter، مقدار this.props.value را به صفر تنظیم کنید. در این حالت با کلیک بر روی دکمهی Increment، بلافاصله خطای readonly بودن خواص شیء منتسب به props را دریافت میکنیم. در اینجا اگر نیاز است این مقدار را داخل کامپوننت تغییر دهیم، باید ابتدا این مقدار را دریافت کرده و سپس آنرا داخل state قرار دهیم. پس از آن امکان ویرایش اطلاعات منتسب به state، داخل یک کامپوننت وجود خواهد داشت.
صدور و مدیریت رخدادها
در ادامه میخواهیم در کنار هر دکمهی Increment کامپوننت شمارشگر، یک دکمهی Delete هم قرار دهیم:
مشکل! اگر کد مدیریتی handleDelete را در کامپوننت Counter قرار دهیم، چگونه باید به لیست آرایهی اشیاء counters والد آن، یعنی کامپوننت Counters که سبب رندر شدن کامپوننتهای شمارشگر شده (state = { counters: [ ] })، دسترسی یافت و شیءای را از آن حذف کرد؟ در React، کامپوننتی که state ای را تعریف میکند، باید کامپوننتی باشد که قرار است آنرا تغییر دهد و اطلاعات state هر کامپوننت، صرفا متعلق به آن کامپوننت بوده و جزو اطلاعات خصوصی آن است. بنابراین مدیریت حذف و یا افزودن کامپوننتها در لیست نمایش داده شده، باید جزو وظایف کامپوننت Counters باشد و نه Counter.
برای حل این مشکل، کامپوننت Counter تعریف شده (کامپوننت فرزند) باید سبب بروز رخداد onDelete شود تا کامپوننت Counters (کامپوننت والد)، آنرا توسط متد handleDelete مدیریت کند. بنابراین ابتدا به کامپوننت Counters (کامپوننت والد) مراجعه کرده و متد رویدادگردان handleDelete را به آن اضافه میکنیم:
handleDelete = () => { console.log("handleDelete called."); };
<Counter key={counter.id} value={counter.value} selected={true} onDelete={this.handleDelete} />
<button onClick={this.props.onDelete} className="btn btn-danger btn-sm m-2" > Delete </button>
اکنون اگر برنامه را ذخیره کرده و پس از بارگذاری مجدد برنامه در مرورگر بر روی دکمهی Delete کلیک کنیم، پیام «handleDelete called» در کنسول توسعه دهندگان مرورگر لاگ میشود. به این ترتیب کامپوننت فرزند سبب بروز رخدادی شده و والد آن، این رخداد را مدیریت میکند.
به روز رسانی state
تا اینجا دکمهی Delete فرزند، به متد handleDelete والد متصل شدهاست. مرحلهی بعد، پیاده سازی واقعی حذف یک المان از DOM مجازی و به روز رسانی state است. برای اینکار ابتدا به رخدادگردان onClick، در کامپوننت شمارشگر، مراجعه کرده و id دریافتی را به سمت والد ارسال میکنیم:
onClick={() => this.props.onDelete(this.props.id)}
<Counter key={counter.id} value={counter.value} selected={true} onDelete={this.handleDelete} id={counter.id} />
handleDelete = counterId => { console.log("handleDelete called.", counterId); const counters = this.state.counters.filter( counter => counter.id !== counterId ); this.setState({ counters }); // = this.setState({ counters: counters }); };
البته پیاده سازی ما تا به اینجا بدون مشکل کار میکند، اما به ازای هر خاصیت counter، یک ویژگی جدید را به تعریف المان مرتبط اضافه کردهایم که در طول زمان بیش از اندازه طولانی خواهد شد. برای رفع این مشکل، خود شیء counter را به صورت یک ویژگی جدید به کامپوننت مرتبط با آن ارسال میکنیم. به این ترتیب اگر در آینده خاصیتی را به این شیء اضافه کردیم، دیگر نیازی نیست تا آنرا به صورت دستی و مجزا تعریف کنیم. به همین جهت ابتدا تعریف المان Counter را به صورت زیر خلاصه میکنیم که در آن ویژگی جدید counter، حاوی کل شیء counter است:
<Counter key={counter.id} counter={counter} onDelete={this.handleDelete} />
کدهای کامل این قسمت را از اینجا میتوانید دریافت کنید: sample-07.zip
بهروزرسانی فایلهای Resource در زمان اجرا
یکی از ویژگیهای مهمی که در پیاده سازی محصول با استفاده از فایلهای Resource باید به آن توجه داشت، امکان بروز رسانی محتوای این فایلها در زمان اجراست. از آنجاکه احتمال اینکه کاربران سیستم خواهان تغییر این مقادیر باشند بسیار زیاد است، بنابراین درنظر گرفتن چنین ویژگیای برای محصول نهایی میتواند بسیار تعیین کننده باشد. متاسفانه پیاده سازی چنین امکانی درباره فایلهای Resource چندان آسان نیست. زیرا این فایلها همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد پس از کامپایل به صورت اسمبلیهای ستلایت (Satellite Assembly) درآمده و دیگر امکان تغییر محتوای آنها بصورت مستقیم و به آسانی وجود ندارد.نکته: البته نحوه پیاده سازی این فایلها در اسمبلی نهایی (و در حالت کلی نحوه استفاده از هر فایلی در اسمبلی نهایی) در ویژوال استودیو توسط خاصیت Build Action تعیین میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این خاصیت به اینجا رجوع کنید.
یکی از روشهای نسبتا مندرآوردی که برای ویرایش و به روزرسانی کلیدهای Resource وجود دارد بدین صورت است:
- ابتدا باید اصل فایلهای Resource به همراه پروژه پابلیش شود. بهترین مکان برای نگهداری این فایلها فولدر App_Data است. زیرا محتویات این فولدر توسط سیستم FCN (همان File Change Notification) در ASP.NET رصد نمیشود.
نکته: علت این حساسیت این است که FCN در ASP.NET تقریبا تمام محتویات فولدر سایت در سرور (فولدر App_Data یکی از معدود استثناهاست) را تحت نظر دارد و رفتار پیشفرض این است که با هر تغییری در این محتویات، AppDomain سایت Unload میشود که پس از اولین درخواست دوباره Load میشود. این اتفاق موجب از دست دادن تمام سشنها و محتوای کشها و ... میشود (اطلاعات بیشتر و کاملتر درباره نحوه رفتار FCN در اینجا).
- سپس با استفاده یک مقدار کدنویسی امکاناتی برای ویرایش محتوای این فایلها فراهم شود. ازآنجا که محتوای این فایلها به صورت XML ذخیره میشود بنابراین براحتی میتوان با امکانات موجود این ویژگی را پیاده سازی کرد. اما در فضای نام System.Windows.Forms کلاسهایی وجود دارد که مخصوص کار با این فایلها طراحی شده اند که کار نمایش و ویرایش محتوای فایلهای Resource را سادهتر میکند. به این کلاسها در قسمت قبلی اشاره کوتاهی شده بود.
- پس از ویرایش و به روزرسانی محتوای این فایلها باید کاری کنیم تا برنامه از این محتوای تغییر یافته به عنوان منبع جدید بهره بگیرد. اگر از این فایلهای Rsource به صورت embed استفاده شده باشد در هنگام build پروژه محتوای این فایلها به صورت Satellite Assembly در کنار کتابخانههای دیگر تولید میشود. اسمبلی مربوط به هر زبان هم در فولدری با عنوان زبان مربوطه ذخیره میشود. مسیر و نام فایل این اسمبلیها مثلا به صورت زیر است:
bin\fa\Resources.resources.dll
بنابراین در این روش برای استفاده از محتوای به روز رسانی شده باید عملیات Build این کتابخانه دوباره انجام شود و کتابخانههای جدیدی تولید شود. راه حل اولی که به ذهن میرسد این است که از ابزارهای پایه و اصلی برای تولید این کتابخانهها استفاده شود. این ابزارها (همانطور که در قسمت قبل نیز توضیح داده شد) عبارتند از Resource Generator و Assembly Linker. اما استفاده از این ابزارها و پیاده سازی روش مربوطه سختتر از آن است که به نظر میآید. خوشبختانه درون مجموعه عظیم دات نت ابزار مناسبتری برای این کار نیز وجود دارد که کار تولید کتابخانههای موردنظر را به سادگی انجام میدهد. این ابزار با عنوان Microsoft Build شناخته میشود که در اینجا توضیح داده شده است.
خواندن محتویات یک فایل resx.
همانطور که در بالا توضیح داده شد برای راحتی کار میتوان از کلاس زیر که در فایل System.Windows.Forms.dll قرار دارد استفاده کرد:
System.Resources.ResXResourceReader
این کلاس چندین کانستراکتور دارد که مسیر فایل resx. یا استریم مربوطه به همراه چند گزینه دیگر را به عنوان ورودی میگیرد. این کلاس یک Enumator دارد که یک شی از نوع IDictionaryEnumerator برمیگرداند. هر عضو این enumerator از نوع object است. برای استفاده از این اعضا ابتدا باید آنرا به نوع DictionaryEntry تبدیل کرد. مثلا بصورت زیر:
private void TestResXResourceReader() { using (var reader = new ResXResourceReader("Resource1.fa.resx")) { foreach (var item in reader) { var resource = (DictionaryEntry)item; Console.WriteLine("{0}: {1}", resource.Key, resource.Value); } } }
همانطور که ملاحظه میکنید استفاده از این کلاس بسیار ساده است. ازآنجاکه DictionaryEntry یک struct است، به عنوان یک راه حل مناسبتر بهتر است ابتدا کلاسی به صورت زیر تعریف شود:
public class ResXResourceEntry { public string Key { get; set; } public string Value { get; set; } public ResXResourceEntry() { } public ResXResourceEntry(object key, object value) { Key = key.ToString(); Value = value.ToString(); } public ResXResourceEntry(DictionaryEntry dictionaryEntry) { Key = dictionaryEntry.Key.ToString(); Value = dictionaryEntry.Value != null ? dictionaryEntry.Value.ToString() : string.Empty; } public DictionaryEntry ToDictionaryEntry() { return new DictionaryEntry(Key, Value); } }
سپس با استفاده از این کلاس خواهیم داشت:
private static List<ResXResourceEntry> Read(string filePath) { using (var reader = new ResXResourceReader(filePath)) { return reader.Cast<object>().Cast<DictionaryEntry>().Select(de => new ResXResourceEntry(de)).ToList(); } }
حال این متد برای استفادههای آتی آماده است.
نوشتن در فایل resx.
برای نوشتن در یک فایل resx. میتوان از کلاس ResXResourceWriter استفاده کرد. این کلاس نیز در کتابخانه System.Windows.Forms در فایل System.Windows.Forms.dll قرار دارد:
System.Resources.ResXResourceWriter
متاسفانه در این کلاس امکان افزودن یا ویرایش یک کلید به تنهایی وجود ندارد. بنابراین برای ویرایش یا اضافه کردن حتی یک کلید کل فایل باید دوباره تولید شود. برای استفاده از این کلاس نیز میتوان به شکل زیر عمل کرد:
private static void Write(IEnumerable<ResXResourceEntry> resources, string filePath) { using (var writer = new ResXResourceWriter(filePath)) { foreach (var resource in resources) { writer.AddResource(resource.Key, resource.Value); } } }
در متد فوق از همان کلاس ResXResourceEntry که در قسمت قبل معرفی شد، استفاده شده است. از متد زیر نیز میتوان برای حالت کلی حذف یا ویرایش استفاده کرد:
private static void AddOrUpdate(ResXResourceEntry resource, string filePath) { var list = Read(filePath); var entry = list.SingleOrDefault(l => l.Key == resource.Key); if (entry == null) { list.Add(resource); } else { entry.Value = resource.Value; } Write(list, filePath); }
در این متد از متدهای Read و Write که در بالا نشان داده شدهاند استفاده شده است.
حذف یک کلید در فایل resx.
برای اینکار میتوان از متد زیر استفاده کرد:
private static void Remove(string key, string filePath) { var list = Read(filePath); list.RemoveAll(l => l.Key == key); Write(list, filePath); }
در این متد، از متد Write که در قسمت معرفی شد، استفاده شده است.
راه حل نهایی
قبل از بکارگیری روشهای معرفی شده در این مطلب بهتر است ابتدا یکسری قرارداد بصورت زیر تعریف شوند:
- طبق راهنماییهای موجود در قسمت قبل یک پروژه جداگانه با عنوان Resources برای نگهداری فایلهای resx. ایجاد شود.
- همواره آخرین نسخه از محتویات موردنیاز از پروژه Resources باید درون فولدری با عنوان Resources در پوشه App_Data قرار داشته باشد.
- آخرین نسخه تولیدی از محتویات موردنیاز پروژه Resource در فولدری با عنوان Defaults در مسیر App_Data\Resources برای فراهم کردن امکان "بازگرداندن به تنظیمات اولیه" وجود داشته باشد.
برای فراهم کردن این موارد بهترین راه حل استفاده از تنظیمات Post-build event command line است. اطلاعات بیشتر درباره Build Eventها در اینجا.
برای اینکار من از دستور xcopy استفاده کردم که نسخه توسعه یافته دستور copy است. دستورات استفاده شده در این قسمت عبارتند از:
xcopy $(ProjectDir)*.* $(SolutionDir)MvcApplication1\App_Data\Resources /e /y /i /exclude:$(ProjectDir)excludes.txt
xcopy $(ProjectDir)*.* $(SolutionDir)MvcApplication1\App_Data\Resources\Defaults /e /y /i /exclude:$(ProjectDir)excludes.txt
xcopy $(ProjectDir)$(OutDir)*.* $(SolutionDir)MvcApplication1\App_Data\Resources\Defaults\bin /e /y /i
در دستورات فوق آرگومان e/ برای کپی تمام فولدرها و زیرفولدرها، y/ برای تایید تمام کانفیرم ها، و i/ برای ایجاد خودکار فولدرهای موردنیاز استفاده میشود. آرگومان exclude/ نیز همانطور که از نامش پیداست برای خارج کردن فایلها و فولدرهای موردنظر از لیست کپی استفاده میشود. این آرگومان مسیر یک فایل متنی حاوی لیست این فایلها را دریافت میکند. در تصویر زیر یک نمونه از این فایل و مسیر و محتوای مناسب آن را مشاهده میکنید:
با استفاده از این فایل excludes.txt فولدرهای bin و obj و نیز فایلهای با پسوند user. و vspscc. (مربوط به TFS) و نیز خود فایل excludes.txt از لیست کپی دستور xcopy حذف میشوند و بنابراین کپی نمیشوند. درصورت نیاز میتوانید گزینههای دیگری نیز به این فایل اضافه کنید.
همانطور که در اینجا اشاره شده است، در تنظیمات Post-build event command line یکسری متغیرهای ازپیش تعریف شده (Macro) وجود دارند که از برخی از آنها در دستوارت فوق استفاده شده است:
(ProjectDir)$ : مسیر کامل و مطلق پروژه جاری به همراه یک کاراکتر \ در انتها
(SolutionDir)$ : مسیر کامل و مطلق سولوشن به همراه یک کاراکتر \ در انتها
(OutDir)$ : مسیر نسبی فولدر Output پروژه جاری به همراه یک کاراکتر \ در انتها
نکته: این دستورات باید در Post-Build Event پروژه Resources افزوده شوند.
با استفاده از این تنظیمات مطمئن میشویم که پس از هر Build آخرین نسخه از فایلهای موردنیاز در مسیرهای تعیین شده کپی میشوند. درنهایت با استفاده از کلاس ResXResourceManager که در زیر آورده شده است، کل عملیات را ساماندهی میکنیم:
public class ResXResourceManager { private static readonly object Lock = new object(); public string ResourcesPath { get; private set; } public ResXResourceManager(string resourcesPath) { ResourcesPath = resourcesPath; } public IEnumerable<ResXResourceEntry> GetAllResources(string resourceCategory) { var resourceFilePath = GetResourceFilePath(resourceCategory); return Read(resourceFilePath); } public void AddOrUpdateResource(ResXResourceEntry resource, string resourceCategory) { var resourceFilePath = GetResourceFilePath(resourceCategory); AddOrUpdate(resource, resourceFilePath); } public void DeleteResource(string key, string resourceCategory) { var resourceFilePath = GetResourceFilePath(resourceCategory); Remove(key, resourceFilePath); } private string GetResourceFilePath(string resourceCategory) { var extension = Thread.CurrentThread.CurrentUICulture.TwoLetterISOLanguageName == "en" ? ".resx" : ".fa.resx"; var resourceFilePath = Path.Combine(ResourcesPath, resourceCategory.Replace(".", "\\") + extension); return resourceFilePath; } private static void AddOrUpdate(ResXResourceEntry resource, string filePath) { var list = Read(filePath); var entry = list.SingleOrDefault(l => l.Key == resource.Key); if (entry == null) { list.Add(resource); } else { entry.Value = resource.Value; } Write(list, filePath); } private static void Remove(string key, string filePath) { var list = Read(filePath); list.RemoveAll(l => l.Key == key); Write(list, filePath); } private static List<ResXResourceEntry> Read(string filePath) { lock (Lock) { using (var reader = new ResXResourceReader(filePath)) { var list = reader.Cast<object>().Cast<DictionaryEntry>().ToList(); return list.Select(l => new ResXResourceEntry(l)).ToList(); } } } private static void Write(IEnumerable<ResXResourceEntry> resources, string filePath) { lock (Lock) { using (var writer = new ResXResourceWriter(filePath)) { foreach (var resource in resources) { writer.AddResource(resource.Key, resource.Value); } } } } }
در این کلاس تغییراتی در متدهای معرفی شده در قسمتهای بالا برای مدیریت دسترسی همزمان با استفاده از بلاک lock ایجاد شده است.
با استفاده از کلاس BuildManager عملیات تولید کتابخانهها مدیریت میشود. (در مورد نحوه استفاده از MSBuild در اینجا توضیحات کافی آورده شده است):public class BuildManager { public string ProjectPath { get; private set; } public BuildManager(string projectPath) { ProjectPath = projectPath; } public void Build() { var regKey = Registry.LocalMachine.OpenSubKey(@"SOFTWARE\Microsoft\MSBuild\ToolsVersions\4.0"); if (regKey == null) return; var msBuildExeFilePath = Path.Combine(regKey.GetValue("MSBuildToolsPath").ToString(), "MSBuild.exe"); var startInfo = new ProcessStartInfo { FileName = msBuildExeFilePath, Arguments = ProjectPath, WindowStyle = ProcessWindowStyle.Hidden }; var process = Process.Start(startInfo); process.WaitForExit(); } }
درنهایت مثلا با استفاده از کلاس ResXResourceFileManager مدیریت فایلهای این کتابخانهها صورت میپذیرد:
public class ResXResourceFileManager { public static readonly string BinPath = Path.GetDirectoryName(Assembly.GetExecutingAssembly().GetName().CodeBase.Replace("file:///", "")); public static readonly string ResourcesPath = Path.Combine(BinPath, @"..\App_Data\Resources"); public static readonly string ResourceProjectPath = Path.Combine(ResourcesPath, "Resources.csproj"); public static readonly string DefaultsPath = Path.Combine(ResourcesPath, "Defaults"); public static void CopyDlls() { File.Copy(Path.Combine(ResourcesPath, @"bin\debug\Resources.dll"), Path.Combine(BinPath, "Resources.dll"), true); File.Copy(Path.Combine(ResourcesPath, @"bin\debug\fa\Resources.resources.dll"), Path.Combine(BinPath, @"fa\Resources.resources.dll"), true); Directory.Delete(Path.Combine(ResourcesPath, "bin"), true); Directory.Delete(Path.Combine(ResourcesPath, "obj"), true); } public static void RestoreAll() { RestoreDlls(); RestoreResourceFiles(); } public static void RestoreDlls() { File.Copy(Path.Combine(DefaultsPath, @"bin\Resources.dll"), Path.Combine(BinPath, "Resources.dll"), true); File.Copy(Path.Combine(DefaultsPath, @"bin\fa\Resources.resources.dll"), Path.Combine(BinPath, @"fa\Resources.resources.dll"), true); } public static void RestoreResourceFiles(string resourceCategory) { RestoreFile(resourceCategory.Replace(".", "\\")); } public static void RestoreResourceFiles() { RestoreFile(@"Global\Configs"); RestoreFile(@"Global\Exceptions"); RestoreFile(@"Global\Paths"); RestoreFile(@"Global\Texts"); RestoreFile(@"ViewModels\Employees"); RestoreFile(@"ViewModels\LogOn"); RestoreFile(@"ViewModels\Settings"); RestoreFile(@"Views\Employees"); RestoreFile(@"Views\LogOn"); RestoreFile(@"Views\Settings"); } private static void RestoreFile(string subPath) { File.Copy(Path.Combine(DefaultsPath, subPath + ".resx"), Path.Combine(ResourcesPath, subPath + ".resx"), true); File.Copy(Path.Combine(DefaultsPath, subPath + ".fa.resx"), Path.Combine(ResourcesPath, subPath + ".fa.resx"), true); } }
در این کلاس از مفهومی با عنوان resourceCategory برای استفاده راحتتر در ویوها استفاده شده است که بیانگر فضای نام نسبی فایلهای Resource و کلاسهای متناظر با آنهاست که براساس استانداردها باید برطبق مسیر فیزیکی آنها در پروژه باشد مثل Global.Texts یا Views.LogOn. همچنین در متد RestoreResourceFiles نمونه هایی از مسیرهای این فایلها آورده شده است.
پس از اجرای متد Build از کلاس BuildManager، یعنی پس از build پروژه Resource در زمان اجرا، باید ابتدا فایلهای تولیدی به مسیرهای مربوطه در فولدر bin برنامه کپی شده سپس فولدرهای تولیدشده توسط msbuild، حذف شوند. این کار در متد CopyDlls از کلاسResXResourceFileManager انجام میشود. هرچند در این قسمت فرض شده است که فایل csprj. موجود برای حالت debug تنظیم شده است.
نکته: دقت کنید که در این قسمت بلافاصله پس از کپی فایلها در مقصد با توجه به توضیحات ابتدای این مطلب سایت Restart خواهد شد که یکی از ضعفهای عمده این روش به شمار میرود.
سایر متدهای موجود نیز برای برگرداندن تنظیمات اولیه بکار میروند. در این متدها از محتویات فولدر Defaults استفاده میشود.
نکته: درصورت ساخت دوباره اسمبلی و یا بازگرداندن اسمبلیهای اولیه، از آنجاکه وبسایت Restart خواهد شد، بنابراین بهتر است تا صفحه جاری بلافاصله پس از اتمام عملیات،دوباره بارگذاری شود. مثلا اگر از ajax برای اعمال این دستورات استفاده شده باشد میتوان با استفاده از کدی مشابه زیر در پایان فرایند صفحه را دوباره بارگذاری کرد:
window.location.reload();
در قسمت بعدی راه حل بهتری با استفاده از فراهم کردن پرووایدر سفارشی برای مدیریت فایلهای Resource ارائه میشود.
نظرات مطالب
مروری بر Blazor (قسمت اول)
سلام
یک سوال برای من پیش اومده در این حالت Dll برنامه ما روی مرورگر کلاینت بارگذاری میشه؟
اگه اینطوری باشه میتونن به سورس کد برنامه دسترسی داشته باشن برای این فکری شده؟
بازخوردهای دوره
استفاده از StructureMap به عنوان یک IoC Container
تفاوت مهمی ندارند. بیشتر هدف نظم دادن به برنامهاست. برای نمونه config یک برنامه مفصلتر هم میتواند باشد. به همین جهت انتقال آن به یک کتابخانهی مجزا درک و مدیریت برنامه را سادهتر میکند.
از ELMAH استفاده میکنید؟ متدهای Application_End و Application_Start را با آن لاگ کنید و همچنین خطاهای مدیریت نشده برنامه را. با لاگ کردن عنوان شده بررسی کنید برنامه چندبار ری استارت شده.
اشتراکها