در ادامه مطالب مربوط به برنامه نویسی تابعی، قصد دارم بیشتر وارد کد شویم
و مباحث عنوان شده را در دنیای کد پیاده سازی کنیم. هدف این قسمت، refactor کردن کد موجود
به یک معماری immutable هست. پیشتر درباره immutable ها صحبت کردیم. ابتدا برای یکسان سازی ادبیات مورد استفاده، چند کلمه را مجددا تعریف خواهیم
کرد:
- Immutability: عدم توانایی تغییر داده
- State: دادههایی که در طول زمان تغییر میکنند
- Side Effect: تغییری که روی دادهها اتفاق میافتد
در قطعه کد زیر سعی شدهاست تفاوت یک کلاس Stateless و stateful را به سادگی
نشان دهیم:
//Stateful
public class UserProfile
{
private User _user;
private string _address;
public void UpdateUser(int userId, string name)
{
_user = new User(userId, name);
}
}
//Stateless
public class User
{
public User(int id, string name)
{
Id = id;
Name = name;
}
public int Id { get; }
public string Name { get; }
}
چرا Immutable بودن مهم است؟
هر عمل mutable معادل کدی غیر شفاف است. در واقع وابستگی هر عملی که انجام میدهیم به state، باعث میشود که شرایط ناپایداری را در کد داشته
باشیم. به طور مثال در یک عملیات چند نخی
تصور کنید که چندین نخ به طور همزمان میتوانند state را تغییر دهند
و مدیریت این قضیه باعث به وجود آمدن کدهایی ناخوانا و تحمیل پیچیدگی بیشتر به کد
خواهد شد.
در واقع انتظار داریم که به ازای یک ورودی بر اساس بدنهی متد، یک خروجی داشته
باشیم؛ ولی در واقعیت تاثیری که اجرای متد بر روی state کل کلاس خواهد
گذاشت، از دید ما پنهان است و باعث به وجود آمدن مشکلات بعدی خواهد شد. برای مثال قطعه کد بالا را به صورت Honest بازنویسی
میکنیم:
public class UserProfile
{
private readonly User _user;
private readonly string _address;
public UserProfile(User user,string address)
{
_user = user;
_address = address;
}
public UserProfile UpdateUser(int userId, string name)
{
var newUser = new User(userId, name);
return new UserProfile(newUser,_address);
}
}
public class User
{
public User(int id, string name)
{
Id = id;
Name = name;
}
public int Id { get; }
public string Name { get; }
}
در این مثال متد UpdateUser به جای void، یک شی از جنس
کلاس UserProfile را بر میگرداند. کلاس UserProfile هم برای وهله
سازی نیاز به یک شیء از جنس User و Address را دارد. بنابراین
مطمئن هستیم که مقدار دهی شدهاند. نکته دیگر در قطعه کد بالا این است که به ازای هر بار فراخوانی متد، یک شیء جدید
بدون وابستگی به وهله سازی اشیاء دیگر، برگردانده میشود.
Immutable
بودن باعث میشود:
- خوانایی کد
افزایش پیدا کند
- جای واحدی
برای Validate کردن داشته باشیم
- به صورت ذاتی Thread
Safe باشیم
در مورد محدودیتهایی که در کار با اشیاء Immutable باید در نظر
داشته باشیم، میتوان به مصرف بالای رم و سی پی یو، اشاره کرد. در واقع به نسبت حالت mutate، تعداد اشیاء بیشتری ساخته خواهند شد. در فریمورک دات نت برای کار با اشیا immutable امکاناتی در
نظر گرفته شده که این هزینه را کاهش میدهند. به طور مثال میتوانیم از کلاس ImmutableList استفاده کنیم و
از ایجاد اشیاء اضافهتر و تحمیل بار اضافی به GC جلوگیری کنیم. یک مثال:
//Create Immutable List
ImmutableList<string> list = ImmutableList.Create<string>();
ImmutableList<string> list2 = list.Add("Salam");
//Builder
ImmutableList<string>.Builder builder = ImmutableList.CreateBuilder<string>();
builder.Add("avali");
builder.Add("dovomi");
builder.Add("sevomi");
ImmutableList<string> immutableList = builder.ToImmutable();
چطور با side effect کنار بیایم؟
یکی از الگوهای رایج برای این کار، مفهوم جدا سازی Command/Query است. به طور ساده تمامی عملیاتی را که تاثیر گذار هستند، به صورت Command در نظر
میگیریم. Command ها معمولا هیچ نوعی را بازگشت نمیدهند و
همینطور بر عکس این قضیه برای Query ها صادق است. اشتباه رایج درباره این الگو، محدود کردن این الگو به معماریهای خاصی مانند Domain
Driven میباشد؛ در صورتیکه الزامی برای رعایت این الگو در سایر معماریها وجود ندارد.
به مثال زیر دقت کنید. سعی کردم قسمتهای Command و Query را از هم جدا
کنم:
در واقع هر برنامه میتواند شامل دو قسمت باشد:
قسمتی که در آن منطق تجاری برنامه پیاده سازی میشود و باید به صورت Immutable
باشد که یک خروجی را تولید میکند و قسمت دیگر برنامه که خروجی تولید شده را برای ذخیره
سازی وضعیت سیستم استفاده میکند.
در واقع یک هسته Immutable، ورودی را دریافت کرده و خروجیهای مورد نیاز را تولید میکند و همه اینها در دل یک پوستهMutable پیاده سازی میشوند که ما در اینجا به آن اصطلاحا Mutable Shell میگوییم.
برای مسائلی که در بالا صحبت شد، نمونهای را آماده کردهام. این نمونه به طور ساده یک سیستم مدیریت نوبت است که نوبتها را در فایلی ذخیره و بازیابی میکند ( mutate ) و منطق مربوط
به نوبتها و زمان ویزیت آن میتواند به صورت immutable پیاده سازی شود. این کد در دو حالت functional و غیر functional پیاده سازی شده
تا به خوبی تفاوت آن را در حالت قبل و بعد از برنامه نویسی تابعی بتوانیم درک کنیم. به جهت خوانایی بیشتر و دسترسی به کدها، آنها را روی گیتهاب قرار داده و شما
میتوانید از اینجا سورس
کد مورد نظر را بررسی کنید. سعی شده در این مثال تمامی مواردی که در این قسمت ذکر شد را پیاده سازی کنیم. امیدوارم که مطالب مربوط به برنامه نویسی تابعی یا functional
programming توانسته باشد دیدگاه جدیدی را به کدهایی که مینویسیم بدهد. در قسمتهای بعدی به مواردی مانند
مدیریت exception ها و کار با null ها و ...
خواهیم پرداخت.