مطالب
ایجاد گزارشات Crosstab در PdfReport
پیشنیازها
تهیه گزارشات Crosstab به کمک LINQ 
تهیه گزارشات Crosstab به کمک LINQ - قسمت دوم 

در دنیای واقعی، تهیه گزارشات به سادگی که در اکثر نرم افزارهای گزارش ساز موجود پیش بینی شده است، نیست. در این نوع نرم افزارها، بر اساس یک طراح بصری، تعدادی ستون مشخص، ایجاد شده، منبع داده‌ای به این ستون‌ها متصل و نهایتا گزارش تهیه می‌شود. اما اگر همین گزارش دارای تعداد ستون‌های متغیری باشد، اغلب این برنامه‌ها ناکارآمد خواهند بود. برای مثال لیست حضور و غیاب دانش آموزان را درنظر بگیرید.
اگر معلمی بخواهد سه روز در هفته را گزارش بگیرد، گزارش نیاز به سه ستون خواهد داشت. اگر 20 روز قبل مد نظر باشد، 20 ستون و همینطور الی آخر.
یا نمونه‌ی دیگری از این دست، گزارش حضور و غیاب پرسنل است. در اینجا بر اساس تعداد باری که شخص کارت می‌زند، ورود و خروج او محاسبه می‌شود. این مورد هم تعداد ثابتی نیست. ممکن است یک نفر 8 بار در طول روز کارت بزند، یک نفر فقط دو بار. به علاوه جمع ساعات هم اینجا دیگر عددی نیست و نیاز به فرمول خاصی دارد.

روش حل این نوع مسایل را در PdfReport در مثال‌های جدید ذیل می‌توانید مشاهده کنید:
1) DynamicCrosstab (یک گزارش Crosstab با تعداد ستون متغیر)



2) WorkedHours (یک گزارش Crosstab با تعداد ستون متغیر به علاوه تابع تجمعی سفارشی محاسبه جمع ساعات اشخاص)



3) ExtraHeadingCells (یک گزارش Crosstab به همراه ردیف‌های header اضافی و نحوه تعریف آن)



4) ExpensesCrosstab (یک گزارش Crosstab کلاسیک)



5) PdfA (یک گزارش Crosstab که به صورت استاندارد PdfA تهیه شده است. PdfA حالت خاصی از استاندارد PDF است که برای مستند سازی عموما مورد استفاده قرار می‌گیرد. رمزنگاری اطلاعات در آن ممنوع است. تصاویر بکارگرفته شده نباید شفاف باشند. قلم‌های مورد استفاده حتما باید در فایل مدفون شوند و مواردی از این دست)
 

مطالب
آشنایی و بررسی ابزار Version Manager
در مطلبی با نسخه بندی و چرخه انتشار نرم افزار آشنا شدید. اما کمبود ابزاری کارآمد و حرفه ای در ویژوال استادیو من را بر آن داشت تا افزونه‌ای را تهیه و در دسترس تمامی توسعه دهندگان قرار دهم. پس از مطالعه و بررسی روش‌های نگارش بندی نرم افزار و ابزار‌های موجود، دو روش عمده نسخه بندی نرم افزار وجود دارد که در زیر آورده شده است.
  • نسخه بندی معنایی
  • نسخه بندی استاندارد مایکروسافت
در روش معنایی چهار قسمت نسخه بندی Major.Minor.Build.Revision به صورت زیر افزایش و تغییر می‌یابد:
  1. Revision تا 1000 افزایش می‌یابد
  2. در اجرای بعدی به 0 تنظیم شده و قسمت Build بعلاوه 1 می‌شود.
  3. Build تا 100 افزایش می‌یابد
  4. در اجرای بعدی Build به 0 تنظیم شده و قسمت Minor بعلاوه 1 می‌شود و Revision هم 0 می‌شود.
  5. Minor تا 10 افزایش می‌یابد.
  6. در اجرای بعدی Minor به 0 تنطیم شده، قسمت Major بعلاوه 1 می‌شود و قسمت‌های قبل همه 0 می‌شوند. 
در روش استاندارد ماکروسافت مقادیر قسمت‌های Build و Revision از الگوریتم زیر محاسبه می‌شود.
  1. مقدار Build از مجموع روزهای که از تاریخ پروژه گذشته است بدست می‌آید.
  2. مقدار Revision از مجموع ثانیه‌های که از نیمه شب محلی روز جاری تا زمان اجرای پروژه تقسم بر دو بدست می‌آید.
  3. مقادیر Major و Minor هم با توجه تولید نسخه جدید و تغییرات عمده در نرم افزار بصورت دستی تغییر می‌یابد.
راهنمای نصب و اجرا:
ابتدا افزونه Version Manager را از سایت ویژوال استادیو گالری دریافت و نصب کنید.
سپس از منوی View > Other Windows > Version Manager را انتخاب کنید.

پس از باز شدن پنجره Version Manager پروژه‌های Solution جاری بارگذاری و  Assembly Version و File Version هر پروژه را می‌توانید به راحتی مشاهده و یا تغییر دهید.

اگر بخواهید بصورت خودکار بر اساس شمای انتخاب شده، نسخه نرم افزار را افزایش دهید، شمای نسخه بندی را انتخاب کنید. در دو زمان Build و یا Rebuild پروژه می توان نسخه را افزایش داد.

Semantic Versioning:

  1. گزینه Semantic Versioning را از قسمت Version Style انتخاب کنید.
  2. گزینه Increment Action قسمتی از نگارش که می‌خواهید شمای  نسخه بندی بر روی آن اعمال شود را مشخص می‌کند. که دو گزینه Build یا Revision وجود دارد
  3. گزینه Increment Event زمان رویداد اعمال شمای انتخاب شده را مشخص می‌سازد.
  4. تنظیمات را ذخیره و پروژه خود را Rebuild نمایید.
  5. در پنجره Output نسخه جدید نشان داده می‌شود.

Microsoft DateTime:

  1. گزینه Microsoft DateTime را از قسمت Version Style انتخاب کنید.

  2. تاریخ شروع پروژه بصورت خودکار خوانده و نمایش داده می‌شود یا تاریخ شروع پروژه را انتخاب کنید
  3. با توجه به انتخاب Increment Action نسخه جدید محاسبه می‌شود.
  4. پروژه را Rebuild و نسخه جدید را مشاهده نمایید.

    همچنین از پروژه‌های #C و VB.NET و C++ Managed  پشتیبانی می‌کند

    این ابزار هنوز در نگارش بتا است و ممکن است باگ‌هایی داشته باشد.

    نظرات و پیشنهادات شما توسعه دهندگان عزیز می‌تواند موجب هر چه بهتر و کامل‌تر شدن این ابزار باشد.

مطالب
WF:Windows Workflow #2
ایجاد یک گردش ساده

در این دوره آموزشی قصد آموزش WF4  را داریم. برای ایجاد یک پروژه از نوع WF4  نیاز به VS2010 یا VS2012 است.
زمانیکه ویژوال استودیو را باز می‌کنید و بر روی گزینه ایجاد پروژه جدید کلیک می‌نمائید، در قسمت Workflow، چندین نوع پروژه وجود دارد که هر کدام از آن‌ها را به نوبت بررسی خواهیم کرد.
ابتدا یک پروژه از نوع Workflow Console Application  را ایجاد کنید:

پس ایجاد پروژه، اگر دقت داشته باشید، فایل ایجاد شده با پسوند .XAML  می‌باشد و یک کلاس Program.cs  هم در پروژه ایجاد گردیده که حاوی کلاس Main است و کار آن دقیقا مثل برنامه‌های کنسول معمولی می‌باشد.
اگر به قسمت پایین ویژوال استودیو دقت کنید، سه گزینه به نام‌های Variables ,Arguments ,Imports قابل مشاهده هستند:
  1. Variables : همین طور که از نام این گزینه بر می‌آید، برای تعریف متغیر‌ها در طول یک فرآیند می‌باشد.
  2. Arguments : این گزینه هم مانند قسمت قبل عمل کرده، ولی تفاوت‌هایی باهم دارند. به عنوان مثال در گزینه ۱ می‌توان برای متغیر، محدوده ایجاد کرد. ولی در گزینه 2 هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و در تمام  Workflowها می‌توان از آن استفاده کرد و دیگر اینکه در گزینه ۲ می‌توان به متغیر گفت که از نوع ورودی In یا از نوع خروجی Out ویا هر دو  In/Out و یا اینکه از نوع Property باشد.
  3. Imports : این قسمت فضا‌های نامی که در برنامه استفاده می شوند، نشان داده می‌شوند .

برای ایجاد یک Flow ابتدا باید از  Toolbox، قسمت Control Flow، کنترل  Sequence را به داخل صفحه کشید و  پس از آن می‌توانیم از سایر کنترل‌ها استفاده نمائیم. پس از این کار، از قسمت  Primitives کنترل  WriteLine را به درون Sequence انتقال می‌دهیم .


این کنترل برای چاپ مقادیر در خروجی می‌باشد. مانند کدی که در زیر نوشته شده است عمل کرده است و این کار را از طریق خاصیتی به نام Text انجام می‌دهد.
 Console.WriteLine("Hello Word");
نکته: توجه کنید برای تغییر نام اجزایی که به درون صفحه کشیده می‌شوند، می‌توان برروی نام آن دوبار کلیک کرده و نام آن را تغییر دهید و یا با انتخاب آن، در پنجره Properties نام آن را عوض کنیم. برای این کار کافی است مقدار گزینه DisplayName  را با مقدار مورد نظر عوض نمائیم. این گزینه در تمام اجزای Workflow  موجود می‌باشد.
حال باید برنامه را اجرا کنیم تا خروجی را که چاپ رشته  "Hello Word"  است، مشاهده نمائیم. ولی قبل از آن باید تغییراتی در فایل Program.cs داده شود که به شرح زیر می‌باشد:
WorkflowInvoker.Invoke( new Workflow1());

 Console.WriteLine("Press ENTER to exit"); 
 Console.ReadLine();
از کلاس  WorkflowInvoker برای اجرای Flow مورد نظر استفاده شده و این‌کار از طریق متد Invoke انجام داده می‌شود.
مطالب
مقایسه بین Proxy و ChannelFactory در WCF
برای ساخت یک WCF Client یا دسترسی به یک سرویس WCF دو راه وجود دارد.
  • استفاده از WCF Proxy
  • استفاده از ChannelFactory

قصد دارم طی یک مقایسه کوتاه این دو روش را بررسی کنیم:

WCF Proxy:

Proxy در واقع یک کلاس CLR است که به عنوان نماینده یک اینترفیس که از نوع  Service Contract است مورد استفاده قرار می‌گیرد. یا به زبان ساده تر، یک Proxy در واقع نماینده Service Contract ای که سمت سرور پیاده سازی شده است در سمت کلاینت خواهد بود. Proxy تمام متد یا Operation Contract‌های سمت سرور را داراست به همراه یک سری متد‌ها و خواص دیگر برای مدیریت چرخه طول عمر سرویس،  هم چنین اطلاعات مربوط به وضعیت سرویس و نحوه اتصال آن به سرور. ساخت Proxy به دو روش امکان پذیر است:

  • با استفاده از امکانات AddServiceReference موجود در Visual Studio. کافیست از پنجره معروف زیر با استفاده از یک URL سرویس مورد نظر را به پروژه سمت کلاینت خود اضافه نمایید

همچنین  می‌توانید از قسمت Advanced نیز برای تنظیمات خاص مورد نظر خود(مثل تولید کد برای متد‌های Async یا تعیین نوع Collection‌ها در هنگام انتقال داده و ...) استفاده نمایید.

  • با استفاده از SvcUtil.exe . کاربرد svcutil.exe در موارد Metadata Export، Service Validtation، XmlSerialization Type Generator و Metadata Download و ... خلاصه می‌شود. با استفاده از Vs.Net Command Promptو svcutil می‌توان به سرویس مورد نظر دسترسی داشت.مثال
    svcutil.exe /language:vb /out:generatedProxy.vb /config:app.config http://localhost:8000/ServiceModelSamples/service

ChannelFactory:

ChannelFactory یک کلاس تعبیه شده در دات نت می‌باشد که به وسیله یک اینترفیس که به عنوان تعاریف سرویس سمت سرور است یک نمونه از سرویس مورد نظر را برای ما خواهد ساخت. اما به خاظر داشته باشید از این روش زمانی می‌توان استفاده کرد که دسترسی کامل به سمت سرور و کلاینت داشته باشید.

برای آشنایی با نحوه پیاده سازی به این روش نیز می‌توانید از این مقاله کمک بگیرید.

مثال:

public static TChannel CreateChannel()
        {
            IBookService service;

            var endPointAddress = new EndpointAddress( "http://localhost:7000/service.svc" );

            var httpBinding = new BasicHttpBinding();
            
            ChannelFactory<TChannel> factory = new ChannelFactory<TChannel>( httpBinding, endPointAddress );

            instance= factory.CreateChannel();

            return instance;
        }
همان طور که مشاهده می‌کنید در این روش نیاز به یک EndpointAddress به همراه یک نمونه از نوع Binding مورد نظر دارید. نوع این Binding حتما باید با نوع نمونه ساخته شده در سمت سرور که برای هاست کردن سرویس‌ها مورد استفاده قرار گرفته است یکی باشد. این نوع‌ها می‌تواند شامل NetTcpBidning ،WShttpBinding  BasicHttpBinding ،WSDualHttpBinding، MSMQ Binding و البته چند نوع دیگر نیز باشد.
در نتیجه برای ساخت یک سرویس به روش ChannelFactory باید مراحل زیر را طی نمایید:
  • یک نمونه از WCF Binding بسازید
  • یک نمونه از کلاس EndPointAddress به همراه آدرس سرویس مورد نظر در سمت سرور بسازید(البته می‌توان این مرحله را نادیده گرفت و آدرس سرویس را مستقیما به نمونه ChannelFactory به عنوان پارامتر پاس داد)
  • یک نمونه از کلاس ChannelFactory یا استفاده از EndPointAddress بسازید
  • با استفاده از ChannelFactory یک نمونه از Channel مورد نظر را فراخوانی نمایید(فراخوانی متد CreateChannel)

تفاوت‌های دو روش

Proxy
 ChannelFactory
فقط نیاز به یک URL برای ساخت سرویس مورد نظر دارد. بقیه مراحل توسط ابزار‌های مرتبط انجام خواهد شد  
 شما نیاز به دسترسی مستقیم به اسمبلی حاوی Service Contract پروژه خود دارید.
 استفاده از این روش بسیار آسان و ساده است
 پیاده سازی آن پیچیدگی بیشتر دارد
فهم مفاهیم این روش بسیار راحت است
نیاز به دانش اولیه از مفاهیم WCF برای پیاده سازی دارد
 زمانی که میزان تغییرات در کلاس‌های مدل و Entity‌ها زیاد باشد این روش بسیار موثر است.(مدیریت تغییرات در WCF)
 زمانی که اطمینان دارید که مدل و entity‌ها پروژه زیاد تغییر نخواهند کرد و از طرفی نیاز به کد نویسی کمتر در سمت کلاینت دارید، این روش موثرتر خواهد بود
 فقط به اینترفیس هایی که دارای ServiceContractAttribute هستند دسترسی خواهیم داشت.
به تمام اینترفیس‌های تعریف شده در بخش  Contracts دسترسی داریم.
 فقط به متد‌های که دارای OperationContractAttribute هستند دسترسی خواهیم داشت.    به تمام متد‌های عمومی سرویس دسترسی داریم.  

آیا می‌توان از روش AddServiceReference تعبیه شده در Vs.Net، برای ساخت ChannelFactory استفاده کرد؟

بله! کافیست هنگام ساخت سرویس، در پنجره AddServiceReference از قسمت Advanced وارد برگه تنظیمات شوید. سپس تیک مربوط به قسمت های  Reused Type in referenced assemblies  و Reused Types in specified referenced assemblies را بزنید. بعد از لیست پایین، اسمبلی‌های مربوط به Domain Model و هم چنین Contract‌های سمت سرور را انتخاب نمایید. در این حالت شما از روش Channel Factory برای ساخت سرویس WCF استفاده کرده اید.

مطالب
استفاده از EF7 با پایگاه داده SQLite تحت NET Core. به کمک Visual Studio Code
در این مقاله سعی داریم مراحل نوشتن و اجرای یک برنامه‌ی ساده را تحت NET Core. و با بهره گیری از دیتابیس SQLite و EF7، دنبال کنیم. همچنین از آنجایی‌که NET Core. به صورت چندسکویی طراحی شده‌است و تحت لینوکس و مکینتاش هم قابل اجراست، در نتیجه مناسب دیدم که ابزار نوشتن این پروژه‌ی ساده نیز قابلیت چندسکویی داشته و تحت لینوکس و مکینتاش نیز قابل اجرا باشد. در نتیجه به جای Visual Studio در این مقاله از Visual Studio Code استفاده شده است.

ابزارهای پیش نیاز:
  1. Visual Studio Code
  2. .NET Core
در اولین قدم، برنامه‌ی متن باز Visual Studio Code را از اینجا دانلود و نصب کنید. برنامه‌ی Visual Studio Code که در ادامه‌ی فعالیت‌های جدید متن باز مایکروسافت به بازار عرضه شده است، سریع، سبک و کاملا قابل توسعه و سفارشی سازی است و از اکثر زبان‌های معروف پشتیبانی می‌کند.
در قدم بعدی، شما باید NET Core. را از اینجا (64 بیتی) دانلود و نصب کنید.

 .NET Core چیست؟
NET Core. در واقع پیاده سازی بخشی از NET. اصلی است که به صورت متن باز در حال توسعه می‌باشد و بر روی لینوکس و مکینتاش هم قابل اجراست. موتور اجرای دات نت کامل CLR نام دارد و NET Core. نیز دارای موتور اجرایی CoreCLR است و شامل فریمورک CoreFX می‌باشد.

در حال حاضر شما می‌توانید با استفاده از NET Core. برنامه‌های کنسولی و تحت وب با ASP.NET 5 بنویسید و احتمالا در آینده می‌توان امیدوار بود که از ساختارهای پیچیده‌تری مثل WPF نیز پشتیبانی کند.

پس از آنکه NET Core. را دانلود و نصب کردید، جهت شروع پروژه، یک پوشه را در یکی از درایوها ساخته (در این مثال E:\Projects\EF7-SQLite-NETCore) و Command prompt را در آنجا باز کنید. سپس دستورات زیر را به ترتیب اجرا کنید:

dotnet new
dotnet restore
dotnet run

دستور dotnet new یک پروژه‌ی ساده‌ی Hello World را در پوشه‌ی جاری ایجاد می‌کند که حاوی فایل‌های زیر است:
  • NuGet.Config (این فایل، تنظیمات مربوط به نیوگت را جهت کشف و دریافت وابستگی‌های پروژه، شامل می‌شود)
  •  Program.cs (این فایل سی شارپ حاوی کد برنامه است)
  • project.json (این فایل حاوی اطلاعات پلتفرم هدف و لیست وابستگی‌های پروژه است)

دستور dotnet restore بر اساس لیست وابستگی‌ها و پلتفرم هدف، وابستگی‌های لازم را از مخزن نیوگت دریافت می‌کند. (در صورتی که در هنگام اجرای این دستور با خطای NullReferenceException مواجه شدید از دستور dnu restore استفاده کنید. این خطا در گیت هاب در حال بررسی است)

دستور dotnet run هم سورس برنامه را کامپایل و اجرا می‌کند. در صورتی که پیام Hello World را مشاهده کردید، یعنی برنامه‌ی شما تحت NET Core. با موفقیت اجرا شده است.

توسعه‌ی پروژه با Visual Studio Code

در ادامه، قصد داریم پروژه‌ی HelloWorld را تحت Visual Studio Code باز کرده و تغییرات بعدی را در آنجا اعمال کنیم. پس از باز کردن Visual Studio Code از منوی File گزینه‌ی Open Folder را انتخاب کنید و پوشه‌ی حاوی پروژه (EF7-SQLite-NETCore) را انتخاب کنید. اکنون پروژه‌ی شما تحت VS Code باز شده و قابل ویرایش است.

سپس از لیست فایل‌های پروژه، فایل project.json را باز کرده و در بخش "dependencies" یک ردیف را برای EntityFramework.SQLite به صورت زیر اضافه کنید. به محض افزودن این خط در project.json و ذخیره‌ی آن، در صورتیکه قبلا این وابستگی دریافت نشده باشد، Visual Studio Code با نمایش یک هشدار در بالای برنامه به شما امکان دریافت اتوماتیک این وابستگی را می‌دهد. در نتیجه کافیست دکمه‌ی Restore را زده و منتظر شوید تا وابستگی EntityFramework.SQLite از مخزن ناگت دانلود و برای پروژه‌ی شما تنظیم شود.

"EntityFramework.SQLite": "7.0.0-rc1-final"

دریافت اتوماتیک وابستگی‌ها توسط Visual Studio Code


پس از کامل شدن این مرحله، در پروژه‌های بعدی تمام ارجاعات به وابستگی‌های دریافت شده، از طریق مخزن موجود در سیستم خود شما، برطرف خواهد شد و نیاز به دانلود مجدد وابستگی‌ها نیست.

اکنون همه‌ی موارد، جهت توسعه‌ی پروژه آماده است. ماوس خود را بر روی ریشه‌ی پروژه در VS Code قرار داده و New Folder را انتخاب کنید و نام Models را برای آن تایپ کنید. این پوشه قرار است مدل کلاس‌های پروژه را شامل شود. در اینجا ما یک مدل به نام Book داریم و نام کانتکست اصلی پروژه را هم LibraryContext گذاشته‌ایم.

بر روی پوشه‌ی Models راست کلیک کرده و گزینه‌ی New File را انتخاب کنید. سپس فایل‌های Book.cs و LibraryContext.cs را ایجاد کرده و کدهای زیر را برای مدل و کانتکست، در درون این دو فایل قرار دهید.

Book.cs

namespace Models
{
    public class Book
    {
        public int ID { get; set; }
        public string Title { get; set; }
        public string Author{get;set;}
        public int PublishYear { get; set; }
    }
}
LibraryContext.cs
using Microsoft.Data.Entity;
using Microsoft.Data.Sqlite;

namespace Models
{
    public class LibraryContext : DbContext
    {
        protected override void OnConfiguring(DbContextOptionsBuilder optionsBuilder)
        {
            var connectionStringBuilder = new SqliteConnectionStringBuilder { DataSource = "test.db" };
            var connectionString = connectionStringBuilder.ToString();
            var connection = new SqliteConnection(connectionString);
            optionsBuilder.UseSqlite(connection);
        }
        public DbSet<Book> Books { get; set; }
    }
}
در فایل Book.cs یک مدل ساده به نام Book داریم که حاوی اطلاعات یک کتاب است. فایل LibraryContext.cs نیز حاوی کلاس LibraryContext است که یک مجموعه از کتاب‌ها را با نام Books نگهداری می‌کند. در متد OnConfiguring تنظیمات لازم را جهت استفاده از دیتابیس SQLite با نام test.db، قرار داده‌ایم که البته این کد را در پروژه‌های کامل می‌توان در خارج از LibraryContext قرار داد تا بتوان مسیر ذخیره سازی دیتابیس را کنترل و قابل تنظیم کرد.

در قدم آخر هم کافیست که فایل Program.cs را تغییر دهید و مقادیری را در دیتابیس ذخیره و بازخوانی کنید.
Program.cs
using System;
using Models;

namespace ConsoleApplication
{
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("EF7 + Sqlite with the taste of .NET Core");

            try
            {
                using (var context = new LibraryContext())
                {
                    context.Database.EnsureCreated();

                    var book1 = new Book()
                    {
                        Title = "Adaptive Code via C#: Agile coding with design patterns and SOLID principles ",
                        Author = "Gary McLean Hall",
                        PublishYear = 2014
                    };

                    var book2 = new Book()
                    {
                        Title = "CLR via C# (4th Edition)",
                        Author = "Jefrey Ritcher",
                        PublishYear = 2012
                    };

                    context.Books.Add(book1);
                    context.Books.Add(book2);

                    context.SaveChanges();

                    ReadData(context);
                }

                Console.WriteLine("Press any key to exit ...");
                Console.ReadKey();
            }
            catch (Exception ex)
            {
                Console.WriteLine($"An exception occured: {ex.Message}\n{ex.StackTrace}");
            }
        }

        private static void ReadData(LibraryContext context)
        {
            Console.WriteLine("Books in database:");
            foreach (var b in context.Books)
            {
                Console.WriteLine($"Book {b.ID}");
                Console.WriteLine($"\tName: {b.Title}");
                Console.WriteLine($"\tAuthor: {b.Author}");
                Console.WriteLine($"\tPublish Year: {b.PublishYear}");
                Console.WriteLine();
            }
        }
    }
}
در فایل Program.cs جهت تست پروژه، از روی کلاس Book دو نمونه ساخته و آن‌ها را به دیتابیس افزوده و ذخیره می‌کنیم و در انتها، اطلاعات تمامی کتاب‌های موجود در دیتابیس را با جزییات نمایش می‌دهیم.

جهت اجرای برنامه کافیست Command prompt را در آدرس پروژه باز کرده و دستور dotnet run را اجرا کنید. پروژه‌ی شما کامپایل و اجرا می‌شود و خروجی مشابه زیر را مشاهده خواهید کرد. اگر برنامه را مجددا اجرا کنید، به جای دو کتاب اطلاعات چهار کتاب نمایش داده خواهد شد؛ چرا که در هر مرحله اطلاعات دو کتاب در دیتابیس درج می‌شود.

.NET Core + EF7 + SQLite

اگر به پوشه‌ی bin که در پوشه‌ی پروژه ایجاد شده است، نگاهی بیندازید، خبری از فایل باینری نیست. چرا که در لحظه‌، تولید و اجرا شده است. جهت build کردن پروژه و تولید فایل باینری کافیست دستور dotnet build را اجرا کنید، تا فایل باینری در پوشه‌ی bin ایجاد شود.

جهت انتشار برنامه می‌توانید دستور dotnet publish را اجرا کنید. این دستور نه تنها برنامه، که تمام وابستگی‌های مورد نیاز آن را برای اجرای در یک پلتفرم خاص تولید می‌کند. برای مثال بعد از اجرای این دستور یک پوشه‌ی win7-x64 حاوی 211 فایل در مجموع تولید شده است که تمامی وابستگی‌های این پروژه را شامل می‌شود.

Publishing .NET Core app

در واقع این پوشه تمام وابستگی‌های مورد نیاز پروژه را همراه خود دارد و در نتیجه جهت اجرای این برنامه برخلاف برنامه‌های معمولی دات نت، دیگر نیازی به نصب هیچ وابستگی مجزایی نیست و حتی پروژه‌های نوشته شده تحت NET Core. را می‌توانید در سیستم‌های عامل‌های دیگری مثل لینوکس و مکینتاش و یا  Windows IoT بر روی سخت افزار Raspberry Pi 2 هم اجرا کنید.

جهت مطالعه‌ی بیشتر:
اشتراک‌ها
نحوه اضافه کردن چند پروژه در vs code

Visual Studio Code doesn't support solution files, whereas Visual Studio does. In Visual Studio we use solution files to link multiple projects together, and at first I thought that this was going to be a deal breaker for Visual Studio Code - but it's not at all. Many people aren't aware that Visual Studio Code, although lightweight, is a powerful editor that can do most of the things you need. 

نحوه اضافه کردن چند پروژه در vs code
نظرات مطالب
شروع به کار با AngularJS 2.0 و TypeScript - قسمت دهم - کار با فرم‌ها - قسمت اول
جهت اطلاع
بازنویسی کامل این مطلب بر اساس آخرین تغییرات صورت گرفته:
«فرم‌های مبتنی بر قالب‌ها در Angular»