اولین پروژه
معمولا برای شروع از تاریخچه و توضیحات دیگر استفاده میکنند اما روش آموزشی که در پیش خواهیم گرفت با انجام پروژههای عملی بوده و هر جا که نیاز به توضیح باشد ، بیان میکنیم ...
ایجاد اولین پروژه Win32 Console Application
ویژوال استادیو را اجرا نمایید و از گزینه File -> New -> Project و سپس طبق عکس زیر پروژه Win32 Console Application را انتخاب نمایید ، دقت کنید که زبان انتخاب شده ++Visual C باشد.
در این مرحله میتوانید محل ذخیره شده پروژه را در قسمت Location تنظیم نمایید و از قسمت Name میتوانید نام دلخواه را وارد کنید در حالت پیش فرض اگر اولین پروژه Win32 Console در مسیر تعین شدهی قسمت Location باشد ، نام ConsoleApplication1 قرار گرفته است . پس از تنظیمات Ok کنید .
در این مرحله Next را بزنید .
در این مرحله در قسمت Additional options تیک Empty project را بزنید ، همانند عکس فوق تنظیمات را انجام دهید .
پس از انجام مراحل فوق پروژه بصورت شکل زیر ظاهر میشود .
برای کد نویسی روی نام پروژه که در اینجا ConsoleApplication1 میباشد ، راست کلیک میکنیم و گزینه Add و سپس New Item را انتخاب میکنیم .
طبق عکس زیر فایل با پسوند cpp را انتخاب و Add میکنیم .
فایلی که اکنون به پروژه اضافه کردیم خالی و با نام پیش فرض Source.cpp میباشد ، دستورات زیر را در آن تایپ کنید .حال پروژه به شکل زیر خواهد بود .
#include<iostream> int main() { std::cout<<"Hello world ...\n"; return 0; }
برای اجرای پروژه کلید F5 را فشار دهید و اگر میخواهید نتیجه کار را مشاهده کنید کلید Ctrl + F5 را امتحان کنید .
شما اولین پروژه VC++ را اجرا نمودید ( آفرین ) .
اما توضیحات :
خط اول برنامه یک راهنمای پیش پردازنده است ، کاراکتر # که نشان میدهد این خط یک راهنمای پیش پردازنده است و بعد عبارت include و نام یک فایل کتابخانه ای که بین علامت <> قرار داده شده ، فایل سرآیند استفاده شده در اینجا iostream میباشد . (به فایلهای کتابخانه ای ، فایلهای سرآیند (Header Files) نیز گفته میشود. ) راهنمای پیش پردازنده خطی است که به کامپایلر اطلاع میدهد در برنامه موجودیتی است که تعریف آن را در فایل سرآیند مذکور جستجو کند . در این برنامه از std::cout استفاده شده ، که کامپایلر در مورد آن چیزی نمیداند لذا به فایل iostream مراجعه نموده ، تعریف آن را مییابد و آن را اجرا میکند .
خط 3 :
بخشی از هر برنامه تابع میباشد . پرانتزهای واقع پس از آن main نشان میدهند که main یک بلوک برنامه بنام تابع است. برنامهها میتوانند حاوی یک یا چندین تابع باشند، اما main تابع اصلی برنامه است که وجود آن الزامی میباشد . کلمه کلیدی int که در سمت چپ main قرار گرفته، بر این نکته دلالت دارد که main یک مقدار صحیح برمیگرداند.
خط 5 :
با استفاده از این دستور رشته ای را به خروجی استاندارد که معمولا صفحه نمایش باشد ارسال میکنیم .
خط 6 :
که ;0 return میباشد مقدار برگشتی تابع را مشخص میکند در حقیقت این خط که مقدار 0 را برمیگرادند نشان دهنده اتمام موفقیت آمیز برنامه میباشد .
به مرور زمان نسبت به موارد بالا بیشتر و مفصل صحبت خواهیم نمود .
Git
انتشار نسخه نهایی ASP.NET Core 3.1
No Authentication
اگر گزینه No Authentication را انتخاب کنید، پروژه ایجاد شده صفحاتی را برای ورود به سایت نخواهد ساخت. همچنین رابط کاربری ای برای نمایش کاربر فعلی، کلاسهای موجودیتها برای یک دیتابیس عضویت و رشتههای اتصالی نیز وجود نخواهند داشت.
- سیستم عضویت جدید بجای استفاده از ماژول ASP.NET Forms Authentication بر پایه OWIN نوشته شده است. این بدین معنا است که از یک مکانیزم احراز هویت واحد میتوانید در اپلیکیشنهای ASP.NET Web Forms, MVC, Web API و SignalR استفاده کنید.
- سیستم عضویت جدید توسط Entity Framework Code First مدیریت میشود و شامل تمامی کلاسهایی است که نماینده جداول و موجودیتها هستند. این بدین معنا است که روی الگوی دیتابیس کنترل کامل دارید. سفارشی سازی و تغییر اطلاعات کاربران و پروفایل هایشان بسیار سادهتر است، تنها لازم است برای اعمال تغییرات از Code First Migrations استفاده کنید.
- asp.net/identity
- Create an ASP.NET MVC 5 App with Facebook and Google OAuth2 and OpenID Sign-on
- Web API - External Authentication Services
- Adding External Logins to your ASP.NET application in Visual Studio 2013
اگر گزینه Organizational Accounts را انتخاب کنید پروژه ایجاد شده برای استفاده از (Windows Identity Foundation (WIF پیکربندی خواهد شد. این فریم ورک برای احراز هویت کاربران از (Windows Azure Active Directory (WAAD استفاده میکند که شامل Office 365 نیز میشود.
از این گزینه برای احراز هویت کاربرانی استفاده کنید که در قالب یک OWIN Tenant تعریف میشوند. برای مثال سایتی با نام Company.com داریم که برای کارمندان این سازمان از طریق company.onmicrosoft.com قابل دسترسی خواهد بود. نمیتوانید WAAD را طوری پیکربندی کنید که کاربران tenantهای دیگر نیز به اپلیکیشن شما دسترسی داشته باشند.
Domain
نام دامنهای در WAAD که میخواهید اپلیکیشن را برای آن پیکربندی کنید، مثلا company.onmicrosoft.com. اگر از custom domain ها استفاده میکنید مانند company.com بجای company.onmicrosoft.com میتوانید این اطلاعات را اینجا وارد کنید.
سطح دسترسی
اگر اپلیکیشن نیاز به کوئری گرفتن یا بروز رسانی اطلاعات پوشهها (directory information) را توسط Graph API دارد، از گزینههای Single Sign-On, Read Directory Data و یا Single Sign-On, Read and Write Directory Data استفاده کنید. در غیر اینصورت گزینه Single Sign-On را رها کنید. برای اطلاعات بیشتر به Application Access Levels و Using the Graph API to Query Windows Azure AD مراجعه کنید.
Application ID URI
بصورت پیش فرض، قالب پروژه یک شناسه application ID URI برای شما تولید میکند، که این کار با الحاق نام پروژه شما به نام دامنه WAAD صورت میگیرد. برای مثال، اگر نام پروژه Example باشد و نام دامنه contoso.onmicrosoft.com، شناسه خروجی https://contoso.onmicrosoft.com/Example میشود. اگر میخواهید بصورت دستی این فیلد را مقدار دهی کنید، گزینه More Options را انتخاب کنید. این شناسه باید با //:https شروع شود.
بصورت پیش فرض، اگر اپلیکیشنی که در WAAD تهیه و تدارک دیده شده است، شناسهای یکسان با شناسه موجود در پروژه Visual Studio داشته باشد، پروژه شما به اپلیکیشن موجود در WAAD متصل خواهد شد. اگر میخواهید تدارکات جدیدی ببینید تیک گزینه Overwrite the application entry if one with the same ID already exists را حذف کنید.
اگر تیک این گزینه حذف شده باشد، و ویژوال استودیو اپلیکیشنی با شناسهای یکسان را پیدا کند، عددی به آخر URI اضافه خواهد شد. مثلا فرض کنید نام پروژه Example است و اپلیکیشنی نیز با شناسه https://contoso.onmicrosoft.com/Example در WAAD وجود دارد. در این صورت اپلیکیشن جدیدی با شناسه ای مانند https://contoso.onmicrosoft.com/Example_ 20130619330903 ایجاد میشود.
تهیه و تدارک اپلیکیشن در WAAD
برای آنکه یک اپلیکیشن WAAD ایجاد کنید و یا پروژه را به یک اپلیکیشن موجود متصل کنید، ویژوال استودیو به اطلاعات ورود یک مدیر کل برای دامنه مورد نظر، نیاز دارد. هنگامی که در دیالوگ Configure Authentication روی OK کلیک میکنید، اطلاعات ورود یک مدیر کل از شما درخواست میشود و نهایتا هنگامیکه روی Create Project کلیک میکنید، ویژوال استودیو اپلیکیشن شما را در WAAD پیکربندی میکند.
برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه استفاده از مدل احراز هویت Cloud - Single Organization به لینکهای زیر مراجعه فرمایید:
- Windows Azure Authentication
- Adding Sign-On to Your Web Application Using Windows Azure AD
- Developing ASP.NET Apps with Windows Azure Active Directory
از این گزینه برای احراز هویت کاربرانی استفاده کنید که در WAAD tenantهای متعددی تعریف شدهاند. برای مثال، نام سایت contoso.com است و برای کارمندان دو سازمان از طریق آدرسهای contoso.onmicrosoft.com و fabrikam.onmicrosoft.com قابل دسترسی خواهد بود. نحوه پیکربندی این مدل نیز مانند قسمت قبلی است.
برای اطلاعات بیشتر درباره احراز هویت Cloud - Multi Organization به لینکهای زیر مراجعه کنید:
- Easy Web App Integration with Windows Azure Active Directory, ASP.NET & Visual Studio
- Developing Multi-Tenant Web Applications with Windows Azure AD
این گزینه را هنگامی انتخاب کنید که کاربران در (Windows Server Active Directory (AD تعریف شده اند و نمیخواهید از WAAD استفاده کنید. از این مدل برای ایجاد وب سایتهای اینترنت و اینترانت میتوانید استفاده کنید. برای یک وب سایت اینترنتی از (Active Directory Federation Services (ADFS استفاده کنید.
برای یک وب سایت اینترانتی، میتوانید کلا این گزینه را رها کنید و از Windows Authentication استفاده کنید. در صورت استفاده از گزینه Windows Authentication لازم نیست تا آدرس سند متادیتا (metadata document URL) را فراهم کنید، همچنین توجه داشته باشید که Windows Authentication امکان کوئری گرفتن از پوشهها و کنترل سطوح دسترسی در Active Directory را ندارد.
On-Premises Authority
آدرس سند متادیتا. این سند اطلاعاتی درباره مختصات Authority دارد که اپلیکیشن از آنها برای به پیش بردن روند احراز هویت و ورود به سایت استفاده میکند.
Application ID URI
یک شناسه منحصر به فرد که AD از آن برای شناسایی اپلیکیشن استفاده میکند. میتوانید این فیلد را خالی رها کنید تا ویژوال استودیو بصورت خودکار اپلیکیشنی بدین منظور بسازد.
قدمهای بعدی
در این مقاله با مدلهای مختلف احراز هویت در اپلیکیشنهای Visual Studio 2013 آشنا شدید و برخی تغییرات و امکانات جدید نیز بررسی شدند. برای اطلاعات تکمیلی به ASP.NET and Web Tools for Visual Studio 2013 Release Notes مراجعه کنید.
تا حالا هیچ وقت برای شما این سؤال پیش اومده که این فایلهای CHM راهنمای زیبایی که برای مثال بهعنوان مستندات یک کتابخانه در دات نت ارائه میشوند با چه نرمافزار یا نرمافزارهایی تولید میشوند؟ یا اینکه به نظر یک یا چند نفر ساعتها وقت میگذارند، صفحات HTML مربوطه را تولید میکنند و در آخر با استفاده از ابزارهای تولید فایل CHM ، فایل راهنما را نهایی میکنند؟
این فایلها به صورت خودکار بر اساس XML code comments ارائه شده برای یک متد ، کلاس و امثال آن تولید میشوند. برای مثال به توضیحات زیر دقت بفرمائید:
/// <summary>
/// استخراج ایمیلهای یک فایل متنی و ذخیره آن در فایلی جدید
/// </summary>
/// <param name="inFilePath">فایل ورودی</param>
/// <param name="outFilePath">فایل خروجی</param>
public static void ExtractEmails(string inFilePath, string outFilePath)
در ادامه نحوه تولید خودکار این نوع راهنماها را بررسی خواهیم کرد.
الف) نصب برنامههای مورد نیاز
برای ایجاد فایل chm از توضیحات xml ایی ارائه شده، ابتدا دو برنامه سورس باز زیر را دریافت و نصب کنید:
سپس نیاز به HTML Help 2.0 compiler خواهد بود. این کامپایلر به همراه SDK ویژوال استودیو ارائه میشود. بسته به نگارش VS مورد استفاده، نیاز است تا یکی از موارد زیر را دریافت و نصب کنید:
برنامه hxcomp.exe ذکر شده، عموما در مسیر زیر نصب خواهد شد:
%Program Files%\Common Files\Microsoft Shared\Help 2.0 Compiler\
مرحله بعد به تنظیمات VS.Net مربوط میشود. به صفحه خواص پروژه مراجعه کنید و در برگه Build ، گزینه تولید XML documentation file را انتخاب کنید. سپس مجددا پروژه خود را کامپایل کنید.
ج) تنظیمات Sandcastle Help File Builder
یک پروژه جدید را در این برنامه آغاز کرده و سپس فایل اسمبلی و xml تولید شده آنرا انتخاب کنید. (بر روی دکمه add کلیک کرده و هر دو فایل exe یا dll مورد نظر را به همراه فایل xml آن که در قسمت ب تولید کردیم، انتخاب کنید. در صورت عدم انتخاب یکی از موارد فایل راهنما تولید نخواهد شد)
اکنون نوبت به تنظیمات پروژه میرسد.
در قسمت Build:
گزینه Help File Format را انتخاب کرده و سپس html help 2x را نیز تیک بزنید. (در صورت تمایل به تولید این نوع فرمت)
در قسمت Dependencies ، تمام اسمبلیهایی را که پروژه شما به آن وابسته است، اضافه کنید.
توسط گزینه Framework Version ، نگارشی از دات نت فریم ورک که اسمبلی شما بر اساس آن کامپایل شده است را انتخاب کنید.
در قسمت Help File:
Presentation Style را بر روی VS2005 قرار دهید. اینکار اجباری نیست اما راهنمای حاصل زیباتر خواهد بود.
در قسمت Paths :
مسیرهای کامپایلرهای راهنما را مشخص کنید. بر روی سیستم من این مسیرها مطابق شکل زیر هستند:
اگر HTML Help Workshop بر روی سیستم شما نصب نبود، آنرا از این آدرس دریافت نمائید.
د) ساخت فایل راهنما
بر روی آیکون build در نوار ابزار برنامه کلیک کنید (و یا انتخاب گزینه documentation->build)
تا اینجا اگر هر دو نوع Help1xAndHelp2x را در قسمت build انتخاب کرده باشید، دو نوع راهنمای مستقل و همچنین قابل یکپارچه شدن با سیستم راهنمای VS.net را تولید کردهاید.
ه) یکپارچه سازی Help2x تولید شده با سیستم راهنمای VS.Net
پروژه جدیدی را در VS.Net از نوع Other Project Types > Extensibility > Help Integration Wizard ایجاد کنید. در مرحله اول، ایجاد setup و نوع VS را انتخاب کرده و در صفحه بعد فایلهای Help2x خود را اضافه کنید (فایلهایی با پسوند hxs). دو مرحله آخر را مطابق نیازهای کاری خود تنظیم نموده و پروژه را در آخر build کنید. نصاب تولید شده فایلهای راهنمای شما را با سیستم راهنمای VS.Net یکپارچه خواهد ساخت.
چند نکته:
1- جهت سفارشی سازی بیشتر راهنمای تولید شده میتوان از ابزار سورس باز زیر نیز کمک گرفت:
http://www.codeplex.com/DocProject
2- افزونهای رایگان برای VS.Net جهت سهولت تولید توضیحات XML در آدرس زیر قابل دریافت است:
http://www.roland-weigelt.de/ghostdoc