نظرات مطالب
Delegate در سی شارپ
هدف، واگذاری مسئولیت در زمان اجرا است (delegation = واگذاری مسئولیت) به متدی که پیشتر پیاده سازی شده‌است. متدی که خارج از میدان دید شیء جاری است و پیاده سازی آن به استفاده کننده واگذار می‌شود؛ مانند همان مواردی که لینک داده شدند یا خلاصه‌ی مطلب جاری، «روشی دیگر جهت معکوس سازی وابستگی‌ها». البته این روزها بیشتر Func و Action بجای Delegates خام نگارش‌های ابتدایی #‍‍C استفاده می‌شوند و کمتر کد جدیدی را می‌توانید پیدا کنید که دیگر در آن تعریف public delegate وجود خارجی داشته باشد (این نوع کدها مربوط به دوران C# 2.0 هستند). مباحث async، تاریخچه، تکامل و نکات آن‌ها را هم در اینجا پیگیری کنید.
نظرات مطالب
Delegate در سی شارپ
در مورد Delegates‌ها سوال داشتم: 
اول این که وقتی قراره به یه Function اشاره کنه یعنی زمانی که قراره کد کامپایل بشه میره به اون آدرسی که اون متد داره یا نه اون متد رو پیاده سازی می‌کنه در ادامه کد‌ها که بتونه کد رو متناسب با پارامتر ورودی اجرا کنه ؟ 
سوال دوم : در MultiCasting Delegate این طور که متوجه شدم قراره که چند تا متد رو فراخونی کنیم ... سوالی که برام پیش اومد این هست که آیا این متد‌ها به صورت همزمان اجرا میشن یا به صورت غیر همزمان ؟ می‌خوام بدونم که اگه مثلا بین این متد‌ها متغیری باشه که Share باشه واسه هر تغییری پس از اجرای این متد‌ها به چه صورت میشه تغییراتی که روی این متغیر داره صورت میگیره
نظرات مطالب
طراحی گردش کاری با استفاده از State machines - قسمت اول
با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به State ها، همینطور Transition‌ها و ... در بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شود  برای به گردش درآوردن باید با fetch کردن داده‌ها از بانک اطلاعات یک Object را به گردش درآوریم. حال برای ساختن و کانفیگ کلاس مربوط به State Machine به نظر می‌رسد یک راه این باشد: 
 
private StateMachine<string, string> stateMachine;
        private StateMachineCOM source;
        private string startState;
        public delegate void UnhandledTriggerDelegate(State state,  StateConfig trigger);
        public delegate void EntryExitDelegate();
        public delegate bool GuardClauseDelegate();
        public string Id;
        public EntryExitDelegate OnEntry = null;
        public EntryExitDelegate OnExit = null;
        public GuardClauseDelegate GuardClauseFromToTrigger = null;
        public UnhandledTriggerDelegate OnUnhandledTrigger = null;

        public StateMachineRequest(StateMachineCOM source, string startStateId)
        {
            this.source = source;   
            this.startState = startStateId;
        }

        public void Configure() 
        {
            this.stateMachine = new StateMachine<string, string>(startState);
            var states = source.States;
            states.ForEach(state =>
            {
                var triggers = source.StateConfigs.AsQueryable()
                                   .Where(config => config.FromStateId == state.StateId)
                                   .Select(config => new {Id=config.TransitionId.ToString(), From= config.FromStateId.ToString(), To= config.ToStateId.ToString(), Permit=config.PermiteAction })
                                   .ToList();

                triggers.ForEach(trig =>
                {
                    this.stateMachine.Configure(state.StateId.ToString())
                });
            });
        }

        public bool TryFireTrigger(string TrigerId)
        {
            if (!stateMachine.CanFire(TrigerId))
            {
                return false;
            }
            stateMachine.Fire(TrigerId);
            return true;
        }
        
        public string GetCurrentState()
        {
            return this.stateMachine.State;
        }

باشد یعنی State‌ها Transition‌ها و ... را بعد از Fetch کردن از بانک اطلاعاتی به State Machine ارسال کنیم. حالا برای در نظر گرفتن شروط مربوط به OnEntry و OnExit یا GuardClauseFromToTrigger پیشنهاد شما توجه به اینکه براساس State می‌بایست این متدها ساخته شوند چیست؟
- آیا بهتر است delegate پارامتر دریافت کند؟
اگر بله پیاده سازی آن در هنگام کانفیگ به چه صورت است؟ به این صورت ؟
this.stateMachine.Configure(state.StateId.ToString())
                        .OnEntry(() => { if (state.OnEnter) OnEntry(trig.Id);})
                        .OnExit(() => { if (state.OnExit) OnExit(trig.Id); })
                        .PermitIf(trig.From, trig.To, () => { if (trig.Permit) return GuardClauseFromToTrigger(); return true; });
- اگر خیر چگونه می‌توان این متدها را بصورت دینامیک ایجاد کرد و به هنگام کانفیگ ماشین حالت به آن انتساب داد و بعد در هنگام گردش آبجکت به آن دسترسی داشت؟
نظرات مطالب
معماری لایه بندی نرم افزار #4
با تشکر از نویسنده مقاله و اهتمام ایشان به بررسی دقیق مفاهیم ،
 از آنجا که flexible و  reusable  بودن برنامه‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت تا آنجا که این تفکیک پذیری خود به مسئله ای بغرنج تبدیل نشده و تکرر داده‌ها و پاس دادن غیر ضرور آنها را موجب نشود تلاش در این باره مفید خواهد بود .
امروزه توسعه دهنده گان به سمت کم کردن لایه‌های فرسایشی و حذف پیچیدگی‌های غیر ضرور قدم بر می‌دارند.  خلق عبارات لامبادا در دات نت و delegate   ها  نمونه هایی از تلاش بشر برنامه نویس در این باره است .



نظرات مطالب
راهبری در Silverlight به کمک الگوی MVVM
این هم خوبه؛ شبیه به ارسال اطلاعات به کمک یک delegate یا event . از سر ناچاری!
- ضمنا MVVM Light toolkit‌ سورس باز است. کلاس Messenger آن‌را جدا کنید و استفاده کنید (اگر از کل آن نمی‌خواهید استفاده کنید).

یک روش هم اینجا دیدم که خیلی جالب است:
http://forums.silverlight.net/forums/p/198684/463126.aspx
از NavigateUri یک HyperlinkButton استفاده کرده. فقط UriMapper را هم تنظیم کرده برای زیبایی کار.
(نیاز به هیچ کتابخانه جانبی هم ندارد. نیازی به دخالت MVVM هم ندارد.و مهم‌تر از همه، نیازی به کد نویسی هم اصلا ندارد.)

ولی برای پاس دادن یک وهله از صفحه جاری به صفحه بعد (مثل لینک داخل صفحات وب)، کلاس Messenger واقعا تر و تمیز و عالی است. (نیازی هم به استفاده از کوئری استرینگ یا هر روش دیگری نیست)
مطالب
refactoring کدهای تکراری به کمک Action‌ها

در برخی از مواقع بر روی اشیاء یک لیست، در یک کلاس، با استفاده از حلقه‌های foreach یا for کارهای متفاوتی انجام می‌شود. به عنوان مثال در یک لیست که از سطرهای فاکتور تشکیل شده است، می‌خواهیم جمع مقادیر کلیه سطرهای فاکتور یا جمع مبلغ یا مالیات یا تخفیف آنها را بدست آوریم . با وجود سادگی حلقه‌های foreach و for، ممکن است که در برخی از مواقع از راه متفاوتی استفاده شود. برای مثال اجازه بدهید مثال ذیل را با هم بررسی کنیم:
در کلاس Invoice دو متد وجود دارد با نام های  CalculateTotalTax  و CalculateTotal
متد CalculateTotalTax مجموع مالیات و متد CalculateTotal مجموع مقدار این فاکتور را بدست می‌آورد .

        public float CalculateTotalTax1()
        {
            IList<InvoiceLineItem> invoiceLineItem = new List<InvoiceLineItem>();
            Decimal result = 0M;
            foreach (InvoiceLineItem index in invoiceLineItem)
            {
                result += (Decimal)index.CalculateTax();
            }
            return (float)result;
        }


        public float CalculateTotal()
        {
            IList<InvoiceLineItem> invoiceLineItem = new List<InvoiceLineItem>();
            Decimal result = 0M;
            foreach (InvoiceLineItem index in invoiceLineItem)
            {
                result += (Decimal)index.CalculateSubTotal();
            }
            return (float)result;
        }
این دو متد به طور عمومی یک چیز را دارند: هر دو کارهای متفاوتی را بر روی لیست سطرهای فاکتور انجام می‌دهند.

ما می‌توانیم مسئولیت چرخش در لیست سطرهای فاکتور را از این متدها برداریم و آن را از IEnumerable جدا کنیم؛ به وسیله ایجاد یک متد که پارامتر ورودی  Action<T> delegate را دریافت می‌کند و این delegate را برای هر سطر در هر چرخش اجرا می‌کند.

        public void PerformActionOnAllLineItems(Action<InvoiceLineItem> action)
        {
            IList<InvoiceLineItem> invoiceLineItem = new List<InvoiceLineItem>();

            invoiceLineItem.Add(new InvoiceLineItem { Id = 1, amount = 10, Price = 10000 });
            invoiceLineItem.Add(new InvoiceLineItem { Id = 2, amount = 10, Price = 10000 });
            invoiceLineItem.Add(new InvoiceLineItem { Id = 3, amount = 10, Price = 10000 });
            invoiceLineItem.Add(new InvoiceLineItem { Id = 4, amount = 10, Price = 10000 });

            foreach (InvoiceLineItem index in invoiceLineItem)
            {
                action(index);
            }
        }

و همچنین می‌توانیم دو متد خود را به شکل ذیل تغییر دهیم

        float CalculateTotal()
        {
            Decimal result = 0M;
            PerformActionOnAllLineItems(delegate(InvoiceLineItem ili)
            {
                result += (Decimal)ili.CalculateSubTotal();
            });
            return (float)result;
        }
        float CalculateTotalTax()
        {
            Decimal result = 0M;
            PerformActionOnAllLineItems(delegate(InvoiceLineItem ili)
            {
                result += (Decimal)ili.CalculateTax();
            });
            return (float)result;
        }
 منبع : کتاب  Refactoring with Microsoft Visual Studio 2010
سورس نمونه :Advancedduplicatecoderefactoring.rar  
نظرات نظرسنجی‌ها
در پروژه های خود از کلمه کلیدی var در #C چگونه استفاده می کنید؟
معمولا سعی می‌کنم از نوع صریح استفاده کنم .

البته در 2 حالت از var  استفاده می‌کنم :
1- جایی که نوع برگشتی یک Anonymous type یا یک Delegate خاص باشه 
var result = await query.select( p => new { Id = p.Id , Title = p.Xname } ).ToListAsync();

2- در  جایی که سمت راست عبارت کاملا واضح باشه و بخوام کد کوتاه‌تر و خوانا‌تر باشه 

var companys = new List<Company>();

البته طبق عادت معمولا تمامی کدهایی که با linq و لامبدا می‌نویسم رو داخل متغیری که از نوع var تعریف شده می‌گذارم .

در نهایت خود Var یک syntacic suger هست و در زمان کامپایل ، کامپایلر اون‌ها رو به انواع صریح تبدیل می‌کنه .
مطالب
استفاده از thickbox در بلاگر

Thickbox یکی از پلاگین‌های jQuery است که جهت نمایش صفحات modal بکار می‌رود.

روش استفاده بسیار ساده‌ای هم دارد:
الف) jquery.js باید به صفحه معرفی شود.
ب) سپس thickbox.js باید به صفحه الحاق شود.
ج) و فایل css آن یعنی thickbox.css نیز باید به صفحه افزوده شود.

برای استفاده از آن کافی است یک لینک به صفحه اضافه کنید که ویژگی class آن مساوی thickbox باشد. مثلا:
<a href="#TB_inline?height=155&width=300&inlineId=hiddenModalContent&modal=true" class="thickbox">Show hidden modal content.</a>
TB_inline و طول و عرض و غیره، جزو خواص استاندارد این پلاگین است. inlineId جهت معرفی id یک div در صفحه بکار می‌رود که قرار است محتویات آن زمانیکه روی این لینک کلیک شد به صورت modal نمایش داده شود.
<a href="iframeModal.html?placeValuesBeforeTB_=savedValues&TB_iframe=true&height=200&width=300&modal=true" title="add a caption to title attribute / or leave blank" class="thickbox">Open iFrame Modal</a>
و یا مانند مثال فوق می‌تواند یک صفحه خارجی را نیز به صورت modal بارگذاری و نمایش دهد. Title بکارگرفته شده، همان عنوان صفحه Modal ما خواهد بود.
و مثال‌های دیگری از این دست که در صفحه رسمی آن موجود است و نیازی به تکرار آن‌ها نیست.

اما مشکلی که در بلاگر وجود دارد این است که شما نمی‌توانید این ویژگی‌ها را در بسیاری از موارد به صورت دستی تنظیم کنید. یک ویجت ظاهر می‌شود که فقط به شما امکان ثبت یک عنوان و لینک مربوطه را می‌دهد و همین.
برای انتساب ویژگی‌های thickBox به این نوع لینک‌ها که کنترلی روی آن نیست می‌توان از خود jQuery کمک گرفت:
$(document).ready(function(){
$("a[href='http://www.mysite.com/page.htm?TB_iframe=true&height=340&width=530']").each(function(){
var obj = $(this);
obj.attr("title","Contact me");
obj.attr("class","thickbox");
}).bind("contextmenu",function(e){
return false;
});
});
در اینجا http://www.mysite.com/page.htm?TB_iframe=true&height=340&width=530 همان صفحه‌ای که قرار است پس از کلیک بر روی لینکی منتسب به آن در صفحه به صورت modal باز شود. با استفاده از جی‌کوئری آن‌را یافته (لینکی که href آن مساوی مقدار یاد شده است) و سپس ویژگی‌های title و class آن را به صورت پویا تنظیم می‌کنیم تا توسط thickbox قابل شناسایی شود.
همچنین در اینجا کلیک راست نیز بر روی این لینک بسته شده تا کاربر فقط کلیک معمولی را انجام دهد (فقط روی همین یک لینک در صفحه اعمال می‌شود و نه کل صفحه).

مطالب
مروری بر کاربردهای Action و Func - قسمت اول
delegate‌ها، نوع‌هایی هستند که ارجاعی را به یک متد دارند؛ بسیار شبیه به function pointers در C و CPP هستند، اما برخلاف آن‌ها، delegates شی‌ء‌گرا بوده، به امضای متد اهمیت داده و همچنین کد مدیریت شده و امن به شمار می‌روند.
سیر تکاملی delegates را در مثال ساده زیر می‌توان ملاحظه کرد:
using System;

namespace ActionFuncSamples
{
    public delegate int AddMethodDelegate(int a);
    public class DelegateSample
    {
        public void UseDelegate(AddMethodDelegate addMethod)
        {
            Console.WriteLine(addMethod(5));
        }
    }

    public class Helper
    {
        public int CustomAdd(int a)
        {
            return ++a;
        }
    }

    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Helper helper = new Helper();

            // .NET 1            
            AddMethodDelegate addMethod = new AddMethodDelegate(helper.CustomAdd);
            new DelegateSample().UseDelegate(addMethod);

            // .NET 2, anonymous delegates
            new DelegateSample().UseDelegate(delegate(int a) { return helper.CustomAdd(a); });

            // .NET 3.5
            new DelegateSample().UseDelegate(a => helper.CustomAdd(a));
        }
    }
}
معنای کلمه delegate، واگذاری مسئولیت است. به این معنا که ما در متد UseDelegate، نمی‌دانیم addMethod به چه نحوی تعریف خواهد شد. فقط می‌دانیم که امضای آن چیست.
در دات نت یک، یک وهله از شیء AddMethodDelegate ساخته شده و سپس متدی که امضایی متناسب و متناظر با آن را داشت، به عنوان متد انجام دهنده مسئولیت معرفی می‌شد. در دات نت دو، اندکی نحوه تعریف delegates با ارائه delegates بی‌نام، ساده‌تر شد و در دات نت سه و نیم با ارائه lambda expressions ، تعریف و استفاده از delegates باز هم ساده‌تر و زیباتر گردید.
به علاوه در دات نت 3 و نیم، دو Generic delegate به نام‌های Action و Func نیز ارائه گردیده‌اند که به طور کامل جایگزین تعریف طولانی delegates در کدهای پس از دات نت سه و نیم شده‌اند. تفاوت‌های این دو نیز بسیار ساده است:
اگر قرار است واگذاری قسمتی از کد را به متدی محول کنید که مقداری را بازگشت می‌دهد، از Func و اگر این متد خروجی ندارد از Action استفاده نمائید:
Action<int> example1 = x => Console.WriteLine("Write {0}", x);
example1(5);

Func<int, string> example2 = x => string.Format("{0:n0}", x);
Console.WriteLine(example2(5000));
در دو مثال فوق، نحوه تعریف inline یک Action و یا Func را ملاحظه می‌کنید. Action به متدی اشاره می‌کند که خروجی ندارد و در اینجا تنها یک ورودی int را می‌پذیرد. Func در اینجا به تابعی اشاره می‌کند که یک ورودی int را دریافت کرده و یک خروجی string را باز می‌گرداند.

پس از این مقدمه، در ادامه قصد داریم مثال‌های دنیای واقعی Action و Func را که در سال‌های اخیر بسیار متداول شده‌اند، بررسی کنیم.


مثال یک) ساده سازی تعاریف API ارائه شده به استفاده کنندگان از کتابخانه‌های ما
عنوان شد که کار delegates، واگذاری مسئولیت انجام کاری به کلاس‌های دیگر است. این مورد شما را به یاد کاربردهای interfaceها نمی‌اندازد؟
در interfaceها نیز یک قرارداد کلی تعریف شده و سپس کدهای یک کتابخانه، تنها با امضای متدها و خواص تعریف شده در آن کار می‌کنند و کتابخانه ما نمی‌داند که این متدها قرار است چه پیاده سازی خاصی را داشته باشند.
برای نمونه طراحی API زیر را درنظر بگیرید که در آن یک interface جدید تعریف شده که تنها حاوی یک متد است. سپس کلاس Runner از این interface استفاده می‌کند:
using System;

namespace ActionFuncSamples
{
    public interface ISchedule
    {
        void Run();
    }

    public class Runner
    {
        public void Exceute(ISchedule schedule)
        {
            schedule.Run();
        }
    }

    public class HelloSchedule : ISchedule
    {
        public void Run()
        {
            Console.WriteLine("Just Run!");
        }
    }

    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            new Runner().Exceute(new HelloSchedule());
        }
    }
}
در اینجا ابتدا باید این interface را در طی یک کلاس جدید (مثلا HelloSchedule) پیاده سازی کرد و سپس حاصل را در کلاس Runner استفاده نمود.
نظر شما در مورد این طراحی ساده شده چیست؟
using System;

namespace ActionFuncSamples
{
    public class Schedule
    {
        public void Exceute(Action run)
        {
            run();
        }
    }

    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            new Schedule().Exceute(() => Console.WriteLine("Just Run!"));
        }
    }
}
با توجه به اینکه هدف از معرفی interface در طراحی اول، واگذاری مسئولیت نحوه تعریف متد Run به کلاسی دیگر است، به همین طراحی با استفاده از یک Action delegate نیز می‌توان رسید. مهم‌ترین مزیت آن، حجم بسیار کمتر کدنویسی استفاده کننده نهایی از API تعریف شده ما است. به علاوه امکان inline coding نیز فراهم گردیده است و در همان محل تعریف Action، بدنه آن‌را نیز می‌توان تعریف کرد.
بدیهی است delegates نمی‌توانند به طور کامل جای interfaceها را پر کنند. اگر نیاز است قرارداد تهیه شده بین ما و استفاده کنندگان از کتابخانه، حاوی بیش از یک متد باشد، استفاده از interfaceها بهتر هستند.
از دیدگاه بسیاری از طراحان API، اشیاء delegate معادل interface ایی با یک متد هستند و یک وهله از delegate معادل وهله‌ای از کلاسی است که یک interface را پیاده سازی کرده‌است.
علت استفاده بیش از حد interfaceها در سایر زبان‌ها برای ابتدایی‌ترین کارها، کمبود امکانات پایه‌ای آن زبان‌ها مانند نداشتن lambda expressions، anonymous methods و anonymous delegates هستند. به همین دلیل مجبورند همیشه و در همه‌جا از interfaceها استفاده کنند.

ادامه دارد ...