در ورژنهای قبلی ویژوال استودیو، در زمان بارگذاری پروژه، احتیاجی به اجرای نرم افزارهای تحریم گذر نبود؛ همانند ورژن 15.6. ولی در این ورژن که من نصب کردم بدلیل نصب خودکار کتابخانههای متریال دیزاین، باید از این گونه نرم افزارها نیز استفاده کرد.
درقسمت بعدی گزینه BlankApp را انتخاب و در قسمت Minimum Android Version که با انتخاب آن میتوانیم ورژن گوشیهای اندروید برای استفاده از این اپلیکیشن را انتخاب نماییم. به عنوان مثال با انتخاب اندروید 4.4 برنامه ما صرفا برای گوشیهای اندورید 4.4 به بالا جواب میدهد. بعد از تایید، پروژه باز شده که با این solution روبرو میشویم.
- قسمت Properties را اگر بازکنیم، با دو گزینه روبرو میشویم که یکی فایل android manifest هست و اگر روی properties آن کلیک و ویژگیهایی را انتخاب کنیم، بطور خودکار بر روی manifest تاثیر میگذارند. در قسمتهای بعد در این رابطه جداگانه بحث خواهیم کرد.
- در قسمت Asset که به معنای منابع اندروید میباشد، به عنوان مثال صفحات Razor، فونت و یا صفحات HTML و یا عکس و یا ... را میتوانیم قرار دهیم.
- در قسمت Resource که پوشههای آن layout ،mipmap ،values و resource.designer میباشند، در پوشه layout میتوانیم صفحات استاندارد اندروید را شروع به طراحی کنیم. درقسمت mipmap عکسها و یا فایلهای xml ایی را که قرار است استفاده کنیم، در پروژه قرار میدهیم. در قسمت value که بیشتر برای انتخاب و تغییر تم یا استفاده از Resourceها (همانند Asp.mvc که استفاده میکردیم) است که البته با ساختاری متفاوت در اندروید از آنها استفاده میکنیم، قرار میگیرند.
- در قسمت Resource.Designer که در مطالب بعد با آن آشنا خواهید شد، تمامی آیتمهای انتخابی از جمله Layout ها و عکسها و... با ذخیره کردن در این قسمت دخیره میشوند که بعد با رفرنس دادن از طریق resource پروژه میتوانیم از عکسها و لیآوتها در کد نویسی استفاده کنیم.
- در انتها جهت معرفی به mainactivity میرسیم که یک صفحه است شامل المنتها و اجزای مختلف و کاربر میتواند با آن ارتباط برقرار کند.
[Activity(Label = "@string/app_name", Theme = "@style/AppTheme", MainLauncher = true)] public class MainActivity : AppCompatActivity { protected override void OnCreate(Bundle savedInstanceState) { base.OnCreate(savedInstanceState); // Set our view from the "main" layout resource SetContentView(Resource.Layout.activity_main); } }
- در گزینه بعدی Mainluncher را میبینیم که تعیین کنندهی نقطه شروع اکتیویتی ما در بین اکتیویتیهای دیگر میباشد.
بدیهی است درایورهای مربوطه به گوشی اندروید را باید تهیه کرد که در سایت مربوط به سازنده و یا در سایتهای دیگر میتوانید دانلود کنید. اولین برنامه را مینویسیم که هدف از آن، اجرای 10 دکمه بصورت داینامیک هست و اینکه با کلیک بر روی هر کدام از دکمهها، رنگ آن آبی شود.
protected override void OnCreate(Bundle savedInstanceState) { base.OnCreate(savedInstanceState); LinearLayout ln; Button btn; // Set our view from the "main" layout resource SetContentView(Resource.Layout.activity_main); for (int i = 0; i < 5; i++) { btn = new Button(this); btn.Text = i.ToString(); ln= FindViewById<LinearLayout>(Resource.Id.linearLayout1); btn.Click += Btn_Click; ln.AddView(btn); } } private void Btn_Click(object sender, System.EventArgs e) { Button btntest = sender as Button; btntest.SetBackgroundColor(Android.Graphics.Color.Blue); } }
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <RelativeLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android" xmlns:app="http://schemas.android.com/apk/res-auto" xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools" android:layout_width="match_parent" android:layout_height="match_parent" android:minWidth="25px" android:minHeight="25px"> <LinearLayout android:orientation="vertical" android:minWidth="25px" android:minHeight="25px" android:layout_width="match_parent" android:layout_height="wrap_content" android:id="@+id/linearLayout1" /> </RelativeLayout>