مطالب دوره‌ها
نگاهی به SignalR Hubs
Hubs کلاس‌هایی هستند جهت پیاده سازی push services در SignalR و همانطور که در قسمت قبل عنوان شد، در سطحی بالاتر از اتصال ماندگار (persistent connection) قرار می‌گیرند. کلاس‌های Hubs بر مبنای یک سری قرار داد پیش فرض کار می‌کنند (ایده Convention-over-configuration) تا استفاده نهایی از آن‌ها را ساده‌تر کنند.
Hubs به نوعی یک فریم ورک سطح بالای RPC نیز محسوب می‌شوند (Remote Procedure Calls) و آن‌را برای انتقال انواع و اقسام داده‌ها بین سرور و کلاینت و یا فراخوانی متدی در سمت کلاینت یا سرور، بسیار مناسب می‌سازد. برای مثال اگر قرار باشد با persistent connection به صورت مستقیم کار کنیم، نیاز است تا بسیاری از مسایل serialization و deserialization اطلاعات را خودمان پیاده سازی و اعمال نمائیم.


قرار دادهای پیش فرض Hubs

- متدهای public کلاس‌های Hubs از طریق دنیای خارج قابل فراخوانی هستند.
- ارسال اطلاعات به کلاینت‌ها از طریق فراخوانی متدهای سمت کلاینت انجام خواهد شد. (نحوه تعریف این متدها در سمت سرور بر اساس قابلیت‌های dynamic اضافه شده به دات نت 4 است که در ادامه در مورد آن بیشتر بحث خواهد شد)


مراحل اولیه نوشتن یک Hub
الف) یک کلاس Hub را تهیه کنید. این کلاس، از کلاس پایه Hub تعریف شده در فضای نام Microsoft.AspNet.SignalR باید مشتق شود. همچنین این کلاس می‌تواند توسط ویژگی خاصی به نام HubName نیز مزین گردد تا در حین برپایی اولیه سرویس، از طریق زیرساخت‌های SignalR به نامی دیگر (یک alias یا نام مستعار خاص) قابل شناسایی باشد. متدهای یک هاب می‌توانند نوع‌های ساده یا پیچیده‌ای را بازگشت دهند و همه چیز در اینجا نهایتا به فرمت JSON رد و بدل خواهد شد (فرمت پیش فرض که در پشت صحنه از کتابخانه معروف JSON.NET استفاده می‌کند؛ این کتابخانه سورس باز به دلیل کیفیت بالای آن، از زمان ارائه MVC4 به عنوان جزئی از مجموعه کارهای مایکروسافت قرار گرفته است).
ب) مسیریابی و Routing را تعریف و اصلاح نمائید.
و ... از نتیجه استفاده کنید.


تهیه اولین برنامه با SignalR

ابتدا یک پروژه خالی ASP.NET را آغاز کنید (مهم نیست MVC باشد یا WebForms). برای سادگی بیشتر، در اینجا یک ASP.NET Empty Web application درنظر گرفته شده است. در ادامه قصد داریم یک برنامه Chat را تهیه کنیم؛ از این جهت که توسط یک برنامه Chat بسیاری از مفاهیم مرتبط با SignalR را می‌توان در عمل توضیح داد.
اگر از VS 2012 استفاده می‌کنید، گزینه SignalR Hub class جزئی از آیتم‌های جدید قابل افزودن به پروژه است (منوی پروژه، گزینه new item آن) و پس از انتخاب این قالب خاص، تمامی ارجاعات لازم نیز به صورت خودکار به پروژه جاری اضافه خواهند شد.


و اگر از VS 2010 استفاده می‌کنید، نیاز است از طریق NuGet ارجاعات لازم را به پروژه خود اضافه نمائید:
 PM> Install-Package Microsoft.AspNet.SignalR
اکنون یک کلاس خالی جدید را به نام ChatHub، به آن اضافه کنید. سپس کدهای آن را به نحو ذیل تغییر دهید:
using Microsoft.AspNet.SignalR;
using Microsoft.AspNet.SignalR.Hubs;

namespace SignalR02
{
    [HubName("chat")]
    public class ChatHub : Hub
    {
        public void SendMessage(string message)
        {
            Clients.All.hello(message);
        }
    }
}
همانطور که ملاحظه می‌کنید این کلاس از کلاس پایه Hub مشتق شده و توسط ویژگی HubName، نام مستعار chat را یافته است.
کلاس پایه Hub یک سری متد و خاصیت را در اختیار کلاس‌های مشتق شده از آن قرار می‌دهد. ساده‌ترین راه برای آشنایی با این متدها و خواص مهیا، کلیک راست بر روی نام کلاس پایه Hub و انتخاب گزینه Go to definition است.
برای نمونه در کلاس ChatHub فوق، از خاصیت Clients برای دسترسی به تمامی آن‌ها و سپس فراخوانی متد dynamic ایی به نام hello که هنوز وجود خارجی ندارد، استفاده شده است.
اهمیتی ندارد که این کلاس در اسمبلی اصلی برنامه وب قرار گیرد یا مثلا در یک class library به نام Services. همینقدر که از کلاس Hub مشتق شود به صورت خودکار در ابتدای برنامه اسکن گردیده و یافت خواهد شد.

مرحله بعد، افزودن فایل global.asax به برنامه است. زیرا برای کار با SignalR نیاز است تنظیمات Routing و مسیریابی خاص آن‌را اضافه نمائیم. پس از افرودن فایل global.asax، به فایل Global.asax.cs مراجعه کرده و در متد Application_Start آن تغییرات ذیل را اعمال نمائید:
using System;
using System.Web;
using System.Web.Routing;

namespace SignalR02
{
    public class Global : HttpApplication
    {
        protected void Application_Start(object sender, EventArgs e)
        {
            // Register the default hubs route: ~/signalr
            RouteTable.Routes.MapHubs();
        }
    }
}

یک نکته مهم
 اگر از ASP.NET MVC استفاده می‌کنید، این تنظیم مسیریابی باید پیش از تعاریف پیش فرض موجود قرار گیرد. در غیراینصورت مسیریابی‌های SignalR کار نخواهند کرد.

اکنون برای آزمایش برنامه، برنامه را اجرا کرده و مسیر ذیل را فراخوانی کنید:
 http://localhost/signalr/hubs
در این حال اگر برنامه را برای مثال با مرورگر chrome باز کنید، در این آدرس، فایل جاوا اسکریپتی SignalR، قابل مشاهده خواهد بود. مرورگر IE پیغام می‌دهد که فایل را نمی‌تواند باز کند. اگر به انتهای خروجی آدرس مراجعه کنید، چنین سطری قابل مشاهده است:
  proxies.chat = this.createHubProxy('chat');
و کلمه chat دقیقا از مقدار معرفی شده توسط ویژگی HubName دریافت گردیده است.

تا اینجا ما موفق شدیم اولین Hub خود را تشکیل دهیم.


بررسی پروتکل Hub

اکنون که اولین Hub خود را ایجاد کرده‌ایم، بد نیست اندکی با زیر ساخت آن نیز آشنا شویم.
مطابق مسیریابی تعریف شده در Application_Start، مسیر ابتدایی دسترسی به SignalR با افزودن اسلش SignalR به انتهای مسیر ریشه سایت بدست می‌آید و اگر به این آدرس یک اسلش hubs را نیز اضافه کنیم، فایل js metadata مرتبط را نیز می‌توان دریافت و مشاهده کرد.

زمانیکه یک کلاینت قصد اتصال به یک Hub را دارد، دو مرحله رخ خواهد داد:
الف) negotiate: در این حالت امکانات قابل پشتیبانی از طرف سرور مورد پرسش قرار می‌گیرند و سپس بهترین حالت انتقال، انتخاب می‌گردد. این انتخاب‌ها به ترتیب از چپ به راست خواهند بود:
 Web socket -> SSE -> Forever frame -> long polling


به این معنا که اگر برای مثال امکانات Web sockets مهیا بود، در همینجا کار انتخاب نحوه انتقال اطلاعات خاتمه یافته و Web sockets انتخاب می‌شود.
تمام این مراحل نیز خودکار است و نیازی نیست تا برای تنظیمات آن کار خاصی صورت گیرد. البته در سمت کلاینت، امکان انتخاب یکی از موارد یاد شده به صورت صریح نیز وجود دارد.
ب) connect: اتصالی ماندگار برقرار می‌گردد.

در پروتکل Hub تمام اطلاعات JSON encoded هستند و یک سری مخفف‌هایی را در این بین نیز ممکن است مشاهده نمائید که معنای آن‌ها به شرح زیر است:
 C: cursor
M: Messages
H: Hub name
M: Method name
A: Method args
T: Time out
D: Disconnect
این مراحل را در قسمت بعد، پس از ایجاد یک کلاینت، بهتر می‌توان توضیح داد.


روش‌های مختلف ارسال اطلاعات به کلاینت‌ها

به چندین روش می‌توان اطلاعاتی را به کلاینت‌ها ارسال کرد:
1) استفاده از خاصیت Clients موجود در کلاس Hub
2) استفاده از خواص و متد‌های dynamic
در این حالت اطلاعات متد dynamic و پارامترهای آن به صورت JSON encoded به کلاینت ارسال می‌شوند (به همین جهت اهمیتی ندارند که در سرور وجود خارجی دارند یا خیر و به صورت dynamic تعریف شده‌اند).
using Microsoft.AspNet.SignalR;
using Microsoft.AspNet.SignalR.Hubs;

namespace SignalR02
{
    [HubName("chat")]
    public class ChatHub : Hub
    {
        public void SendMessage(string message)
        {
            var msg = string.Format("{0}:{1}", Context.ConnectionId, message);
            Clients.All.hello(msg);
        }
    }
}
برای نمونه در اینجا متد hello به صورت dynamic تعریف شده است (جزئی از متدهای خاصیت All نیست و اصلا در سمت سرور وجود خارجی ندارد) و خواص Context و Clients، هر دو در کلاس پایه Hub قرار دارند.
حالت Clients.All به معنای ارسال پیامی به تمام کلاینت‌های متصل به هاب ما هستند.

3) روش‌های دیگر، استفاده از خاصیت dynamic دیگری به نام Caller است که می‌توان بر روی آن متد دلخواهی را تعریف و فراخوانی کرد.
 //این دو عبارت هر دو یکی هستند
Clients.Caller.hello(msg);
Clients.Client(Context.ConnectionId).hello(msg);
انجام اینکار با روش ارائه شده در سطر دومی که ملاحظه می‌کنید، در عمل یکی است؛ از این جهت که Context.ConnectionId همان ConnectionId فراخوان می‌باشد.
در اینجا پیامی صرفا به فراخوان جاری سرویس ارسال می‌گردد.

4) استفاده از خاصیت dynamic ایی به نام Clients.Others
 Clients.Others.hello(msg);
در این حالت، پیام، به تمام کلاینت‌های متصل، منهای کلاینت فراخوان ارسال می‌گردد.

5) استفاده از متد Clients.AllExcept
این متد می‌تواند آرایه‌ای از ConnectionId‌هایی را بپذیرد که قرار نیست پیام ارسالی ما را دریافت کنند.

6) ارسال اطلاعات به گروه‌ها
تعداد مشخصی از ConnectionIdها یک گروه را تشکیل می‌دهند؛ مثلا اعضای یک chat room.
        public void JoinRoom(string room)
        {
            this.Groups.Add(Context.ConnectionId, room);
        }

        public void SendMessageToRoom(string room, string msg)
        {
            this.Clients.Group(room).hello(msg);
        }
در اینجا نحوه الحاق یک کلاینت به یک room یا گروه را مشاهده می‌کنید. همچنین با مشخص بودن نام گروه، می‌توان صرفا اطلاعاتی را به اعضای آن گروه خاص ارسال کرد.
خاصیت Group در کلاس پایه Hub تعریف شده است.
نکته مهمی را که در اینجا باید درنظر داشت این است که اطلاعات گروه‌ها به صورت دائمی در سرور ذخیره نمی‌شوند. برای مثال اگر سرور ری استارت شود، این اطلاعات از دست خواهند رفت.


آشنایی با مراحل طول عمر یک Hub

اگر به تعاریف کلاس پایه Hub دقت کنیم:
    public abstract class Hub : IHub, IDisposable
    {
        protected Hub();
        public HubConnectionContext Clients { get; set; }
        public HubCallerContext Context { get; set; }
        public IGroupManager Groups { get; set; }

        public void Dispose();
        protected virtual void Dispose(bool disposing);
        public virtual Task OnConnected();
        public virtual Task OnDisconnected();
        public virtual Task OnReconnected();
    }
در اینجا، تعدادی از متدها virtual تعریف شده‌اند که تمامی آن‌ها را در کلاس مشتق شده نهایی می‌توان override و مورد استفاده قرار داد. به این ترتیب می‌توان به اجزا و مراحل مختلف طول عمر یک Hub مانند برقراری اتصال یا قطع شدن آن، دسترسی یافت. تمام این متدها نیز با Task معرفی شده‌اند؛ که معنای غیرهمزمان بودن پردازش آن‌ها را بیان می‌کند.
تعدادی از این متدها را می‌توان جهت مقاصد logging برنامه مورد استفاده قرار داد و یا در متد OnDisconnected اگر اطلاعاتی را در بانک اطلاعاتی ذخیره کرده‌ایم، بر این اساس می‌توان وضعیت نهایی را تغییر داد.


ارسال اطلاعات از یک Hub به Hub دیگر در برنامه

فرض کنید یک Hub دوم را به نام MinitorHub به برنامه اضافه کرده‌اید. اکنون قصد داریم از داخل ChatHub فوق، اطلاعاتی را به آن ارسال کنیم. روش کار به نحو زیر است:
        public override System.Threading.Tasks.Task OnDisconnected()
        {
            sendMonitorData("OnDisconnected", Context.ConnectionId);
            return base.OnDisconnected();
        }

        private void sendMonitorData(string type, string connection)
        {
            var ctx = GlobalHost.ConnectionManager.GetHubContext<MonitorHub>();
            ctx.Clients.All.newEvenet(type, connection);
        }
در اینجا با override کردن OnDisconnected به رویداد خاتمه اتصال یک کلاینت دسترسی یافته‌ایم. سپس قصد داریم این اطلاعات را توسط متد sendMonitorData به Hub دومی به نام MonitorHub ارسال کنیم که نحوه پیاده سازی آن‌را در کدهای فوق ملاحظه می‌کنید. GlobalHost.ConnectionManager یک dependency resolver توکار تعریف شده در SignalR است.
مورد استفاده دیگر این روش، ارسال اطلاعات به کلاینت‌ها از طریق کدهای یک برنامه تحت وب است (که در همان پروژه هاب واقع شده است). برای مثال در یک اکشن متد یا یک روال رویدادگردان کلیک نیز می‌توان از GlobalHost.ConnectionManager استفاده کرد.
اشتراک‌ها
تغییرات ASP.NET Core در NET 7 Preview 7.

Here’s a summary of what’s new in this preview release:

  • New Blazor WebAssembly loading page
  • Blazor data binding get/set/after modifiers
  • Blazor virtualization improvements
  • Pass state using NavigationManager
  • Additional System.Security.Cryptography support on WebAssembly
  • Updated Angular and React templates
  • gRPC JSON transcoding performance
  • Authentication will use single scheme as DefaultScheme
  • IFormFile/IFormFileCollection support for authenticated requests in minimal APIs
  • New problem details service
  • Diagnostics middleware updates
  • New HttpResults interfaces 
تغییرات ASP.NET Core در NET 7 Preview 7.
اشتراک‌ها
Angular v13 منتشر شد
Angular v13 is now Available. We’re back with the brand new release… | by Mark Thompson (@marktechson) | Nov, 2021 | Angular Blog
Angular v13 منتشر شد
مطالب
صدور رخدادها از سرویس‌ها به کامپوننت‌ها در برنامه‌های Angular
در طراحی برنامه‌های Angular توصیه شده‌است تا هرگونه منطقی که مستقیما به View یک کامپوننت مرتبط نیست، به یک کلاس سرویس منتقل شود. در این بین ممکن است نیاز به صدور رخدادی از یک سرویس به خارج از آن باشد؛ چیزی مانند EventEmitter. اما EventEmitter برای سرویس‌ها طراحی نشده‌است و کاربرد صحیح آن صرفا محدود به کامپوننت‌ها است. برای حل این مساله، API سرویس ما باید یک Observable را در معرض دید استفاده کننده قرار دهد تا توسط آن بتوان رخ‌دادهایی را به کامپوننت‌های مشترک شده‌ی به آن، صادر کرد.


چگونه می‌توان رخ‌دادهایی از نوع Observable را ایجاد کرد؟

کلاس Subject پاسخی است به این پرسش. Subjectها Observableهایی هستند که می‌توانند چندین مشترک داشته باشند و رخ‌دادهایی را به مشترکین خود صادر کنند. برای کار با آن‌ها باید یک private Subject را در سرویس خود ایجاد کرد و سپس جریان منتقل شده‌ی توسط آن‌را توسط یک public Observable در اختیار مصرف کنندگان قرار داد. با فراخوانی متد next یک Subject، رخ‌دادی به مشترکین آن منتقل می‌شود.
import { Subject } from “rxjs/Subject”;

public countdown: number = 0;

private countdownEndSource = new Subject<void>();
public countdownEnd$ = this.countdownEndSource.asObservable();
مرسوم است نام Observableهایی را که قرار است رخ‌دادی را صادر کنند به $ ختم می‌کنند.
استفاده کنندگان نیز مشترک این $countdownEnd شده و هر بار که در طرف سرویس، متد next آن فراخوانی می‌شود، از به روز رسانی آن مطلع خواهند شد.


چرا مستقیما از مقدار countdown استفاده نکنیم؟

در قسمتی از سرویس فوق که ملاحظه می‌کنید، می‌توان مقدار countdown را مستقیما نیز در کامپوننت‌ها مورد استفاده قرار داد. اما این روش بهینه نیست. از این جهت که Angular باید مدام تغییرات این خاصیت را رصد کند و به آن واکنش نشان دهد. آیا بهتر نیست ما به Angular اعلام کنیم که مقدار آن تغییر کرده‌است و اکنون بهتر است View را به روز رسانی کنی؟ با ارائه‌ی مقادیر جدیدی توسط یک Observable، اکنون Angular صرفا به تغییرات آن واکنش نشان خواهد داد و دیگری نیاز به بررسی مداوم تغییرات مقدار countdown ندارد.


یک مشکل! Subject تعریف شده، مقادیر را تنها در زمان فراخوانی متد next ارائه می‌دهد و نه به صورت دیگری.

پیشتر با دسترسی مستقیم به خاصیت countdown، همواره به مقادیر آن هم دسترسی داشتیم. اما با استفاده از یک Subject، تنها زمانیکه متد next آن فراخوانی شود می‌توان به این مقدار دسترسی یافت. برای رفع این مشکل یک Subject ویژه به نام BehaviorSubject طراحی شده‌است که به محض مشترک شدن به آن، اولین و یا آخرین مقدار آن‌را می‌توان دریافت کرد.


تفاوت Subject با BehaviorSubject

BehaviorSubject مانند یک Subject است؛ با این تفاوت که همواره از وضعیت خود آگاه می‌باشد. یک BehaviorSubject:
- همواره دارای مقداری است. حتی در زمان وهله سازی، باید مقدار اولیه‌ای را برای آن مشخص کرد.
- در زمان اشتراک به آن، می‌توان آخرین مقدار موجود در آن را که ممکن است اولین مقدار آن نیز باشد، دریافت کرد.
- همواره می‌توان مقدار آن‌را توسط متد getValue بدست آورد.

و مهم‌ترین مزیت آن نسبت به Subject، همان مورد دوم است. اگر مشترک یک Subject شویم، تا متد next آن فراخوانی نشود، مقداری را دریافت نمی‌کنیم. اما همان لحظه که مشترک BehaviorSubject می‌شویم، آخرین مقدار موجود در آن‌را دریافت خواهیم کرد.
برای مثال فرض کنید کامپوننتی را دارید که به خاصیت isLoggedIn از نوع Observable یک Subject گوش فرا می‌دهد. اما اشتراک آن پس از فراخوانی متد next در این سرویس بوده‌است. از این رو این کامپوننت هیچگاه متوجه تغییر و یا مقدار نهایی isLoggedIn نخواهد شد. به همین جهت است که به BehaviorSubject نیاز داریم. در این بین مهم نیست که چه زمانی مشترک آن می‌شویم؛ همواره در زمان اشتراک، آخرین و یا اولین مقدار موجود در آن‌را دریافت خواهیم کرد.


یک مثال: بررسی عملکرد BehaviorSubject

در ادامه یک ماژول را به همراه 4 کامپوننت و یک سرویس سفارشی ایجاد می‌کنیم:
ng g m ServiceComponentCommunication -m app.module --routing
ng g c ServiceComponentCommunication/First
ng g c ServiceComponentCommunication/Second
ng g c ServiceComponentCommunication/Third
ng g c ServiceComponentCommunication/Final
ng g s ServiceComponentCommunication/Sample


هدف این است که سه کامپوننت اول، دوم و سوم را در کامپوننت final، همانند تصویر فوق نمایش دهیم.
در این بین یک سرویس انتشار اطلاعات نیز طراحی شده‌است:
import { Injectable } from "@angular/core";
import { BehaviorSubject } from "rxjs/BehaviorSubject";

@Injectable()
export class SampleService {

  private msgSource = new BehaviorSubject<string>("default service value");

  telecast$ = this.msgSource.asObservable();

  constructor() { }

  editMsg(newMsg: string) {
    this.msgSource.next(newMsg);
  }

}
کار این سرویس ارائه یک پیام از نوع BehaviorSubject از طریق خاصیت عمومی $telecast آن است که به صورت Observable در معرض دید کامپوننت‌های مشترک به آن قرار خواهد گرفت. هدف این است که کامپوننت‌ها مدام تغییرات msg را بررسی نکنند و فقط به آخرین تغییر صادر شده‌ی توسط کامپوننت که از طریق فراخوانی متد next در متد editMsg صورت می‌گیرد، واکنش نشان دهند.

در کامپوننت اول، نحوه‌ی اشتراک به این سرویس را مشاهده می‌کنید:
import { SampleService } from "./../sample.service";
import { Component, OnInit, OnDestroy } from "@angular/core";
import { Subscription } from "rxjs/Subscription";

@Component({
  selector: "app-first",
  templateUrl: "./first.component.html",
  styleUrls: ["./first.component.css"]
})
export class FirstComponent implements OnInit, OnDestroy {

  editedMsg: string;
  sampleSubscription: Subscription;

  constructor(private sampleService: SampleService) { }

  ngOnInit() {
    this.sampleSubscription = this.sampleService.telecast$.subscribe(message => {
      this.editedMsg = message;
    });
  }

  editMsg() {
    this.sampleService.editMsg(this.editedMsg);
  }

  ngOnDestroy() {
    this.sampleSubscription.unsubscribe();
  }
}
کار اشتراک در این کامپوننت در متد ngOnInit انجام شده‌است. بسیار مهم است جهت عدم بروز نشتی حافظه، در متد ngOnDestroy کار unsubscribe بر روی این اشتراک نیز صورت گیرد.
در اینجا هر زمانیکه متد next در سرویس فراخوانی شود، this.editedMsg مقدار جدیدی را دریافت می‌کند.
با این قالب:
<div class="panel panel-default">
  <div class="panel-heading">
    <h2 class="panel-title">First Component</h2>
  </div>
  <div class="panel-body">
    <p> {{editedMsg}}</p>
    <input class="form-control" type="text" [(ngModel)]="editedMsg">
    <button (click)="editMsg()" class="btn btn-primary">Change</button>
  </div>
</div>


اما اگر به تصویر دقت کنید، this.editedMsg هم اکنون دارای مقدار است (در اولین بار اجرای این کامپوننت). علت آن به داشتن مقدار اولیه‌ای در BehaviorSubject تعریف شده بر می‌گردد که در اولین بار اشتراک به آن، در اختیار مشترک قرار خواهد گرفت. این مورد، مهم‌ترین تفاوت BehaviorSubject با Subject است.
در این کامپوننت اگر کاربر مقداری را در textbox وارد کند و سپس بر روی دکمه‌ی Change کلیک نماید، این تغییر از طریق سرویس، به تمام مشترکین آن صادر خواهد شد.

کامپوننت دوم نیز مانند کامپوننت اول است، فقط یک textbox ورود اطلاعات را به همراه ندارد.


همانطور که ملاحظه می‌کنید، این کامپوننت نیز دارای مقدار اولیه‌ی BehaviorSubject است.

کامپوننت سوم، اندکی متفاوت است:
import { SampleService } from "./../sample.service";
import { Component, OnInit, OnDestroy } from "@angular/core";
import { Subscription } from "rxjs/Subscription";

@Component({
  selector: "app-third",
  templateUrl: "./third.component.html",
  styleUrls: ["./third.component.css"]
})
export class ThirdComponent implements OnInit, OnDestroy {

  message: string;
  sampleSubscription: Subscription;

  constructor(private sampleService: SampleService) { }

  ngOnInit() {
  }

  subscribe() {
    this.sampleSubscription = this.sampleService.telecast$.subscribe(message => {
      this.message = message;
    });
  }

  ngOnDestroy() {
    if (this.sampleSubscription) {
      this.sampleSubscription.unsubscribe();
    }
  }
}
در اینجا کار اشتراک در متد subscribe فراخوانی شده‌ی توسط قالب آن صورت می‌گیرد:
<div class="panel panel-default">
  <div class="panel-heading">
    <h2 class="panel-title">Third Component</h2>
  </div>
  <div class="panel-body">
    <p>{{message}}</p>
    <button (click)="subscribe()" class="btn btn-success">Subscribe</button>
  </div>
</div>


و چون این متد پس از ngOnInit قرار است توسط کاربر فراخوانی شود، مقدار message این کامپوننت هنوز خالی است.
اکنون اگر بر روی دکمه‌ی Subscribe آن کلیک کنیم، بلافاصله در لحظه‌ی اشتراک، اولین/آخرین مقدار موجود در BehaviorSubject را دریافت خواهیم کرد:


کامپوننت Final نیز تمام کامپوننت‌ها را در صفحه نمایش می‌دهد:
<div class="row">
  <div class="col-md-4">
    <app-first></app-first>
  </div>
  <div class="col-md-4">
    <app-second></app-second>
  </div>
  <div class="col-md-4">
    <app-third></app-third>
  </div>
</div>

و اگر در textbox کامپوننت اول، مقدار Test را وارد کنیم و سپس بر روی دکمه‌ی Change آن کلیک نمائیم، این مقدار به تمام کامپوننت‌های مشترک به BehaviorSubject سرویس برنامه، منتشر خواهد شد:


کدهای کامل این مثال را از اینجا می‌توانید دریافت کنید.
نظرات مطالب
ساختار پروژه های Angular
ضمن تشکر فراوان از جناب آقای پاکدل عزیز، در این مقاله به خوبی درباره lazy loading در angularjs بحث شده. نکته مهم اینکه حتما پروژه‌ی قابل اجرایی که در انتهای مقاله لینک شده را ملاحظه کنید. نکاتی در این پروژه هست از جمله اینکه برای دسترسی به providerها برای lazy loading آنها به این ترتیب به app افزوده شده اند:
app.config([
        '$stateProvider',
        '$urlRouterProvider',
        '$locationProvider',
        '$controllerProvider',
        '$compileProvider',
        '$filterProvider',
        '$provide',


        function ($stateProvider, $urlRouterProvider, $locationProvider, $controllerProvider, $compileProvider, $filterProvider, $provide) {
            //برای رجیستر کردن غیر همروند اجزای انگیولاری در آینده
            app.lazy =
            {
                controller: $controllerProvider.register,
                directive:  $compileProvider.directive,
                filter:     $filterProvider.register,
                factory:    $provide.factory,
                service:    $provide.service
            };
.
.
.
])
(البته این کد از پروژه خودمان است و بعضی وابستگی‌های دیگر هم تزریق شده‌اند).
استفاده از app.lazy باعث سهولت بیشتر در استفاده و خواناتر شدن کد می‌شود. در ادامه به این ترتیب می‌توانید از app.lazy استفاده کنید:
angular.module('app').lazy.controller('myController',
        ['$scope',  function($scope){
...
}]);
به این ترتیب کد نوشته شده به دلیل نام گذاری ارجاع controllerProvider  با  controller  به حالت عادی شبیه است، و از طرفی lazy پیش از آن به فهم ماجرا کمک خواهد کرد.
این نقطه شروع یکی از پروژه‌های ماست که به عنوان نمونه بد نیست ملاحظه کنید:
<script type="text/javascript">
// --- Scriptjs ---
!function (a, b, c) { function t(a, c) { var e = b.createElement("script"), f = j; e.onload = e.onerror = e[o] = function () { e[m] && !/^c|loade/.test(e[m]) || f || (e.onload = e[o] = null, f = 1, c()) }, e.async = 1, e.src = a, d.insertBefore(e, d.firstChild) } function q(a, b) { p(a, function (a) { return !b(a) }) } var d = b.getElementsByTagName("head")[0], e = {}, f = {}, g = {}, h = {}, i = "string", j = !1, k = "push", l = "DOMContentLoaded", m = "readyState", n = "addEventListener", o = "onreadystatechange", p = function (a, b) { for (var c = 0, d = a.length; c < d; ++c) if (!b(a[c])) return j; return 1 }; !b[m] && b[n] && (b[n](l, function r() { b.removeEventListener(l, r, j), b[m] = "complete" }, j), b[m] = "loading"); var s = function (a, b, d) { function o() { if (!--m) { e[l] = 1, j && j(); for (var a in g) p(a.split("|"), n) && !q(g[a], n) && (g[a] = []) } } function n(a) { return a.call ? a() : e[a] } a = a[k] ? a : [a]; var i = b && b.call, j = i ? b : d, l = i ? a.join("") : b, m = a.length; c(function () { q(a, function (a) { h[a] ? (l && (f[l] = 1), o()) : (h[a] = 1, l && (f[l] = 1), t(s.path ? s.path + a + ".js" : a, o)) }) }, 0); return s }; s.get = t, s.ready = function (a, b, c) { a = a[k] ? a : [a]; var d = []; !q(a, function (a) { e[a] || d[k](a) }) && p(a, function (a) { return e[a] }) ? b() : !function (a) { g[a] = g[a] || [], g[a][k](b), c && c(d) }(a.join("|")); return s }; var u = a.$script; s.noConflict = function () { a.$script = u; return this }, typeof module != "undefined" && module.exports ? module.exports = s : a.$script = s }(this, document, setTimeout)

$script(['/Scripts/Lib/jquery/jquery-1.10.2.min.js'], function () {
    $script(['/Scripts/Lib/angular/angular.js'], function () {
        $script(['/Scripts/Lib/angular/angular-ui-router.min.js',
                    '/Scripts/Lib/angular/angular-resource.min.js',
                    '/Scripts/Lib/angular/angular-cache.min.js',
                    '/Scripts/Lib/angular/angular-sanitize.min.js',
                    '/Scripts/Lib/angular/angular-animate.min.js',
                    '/Scripts/Lib/angular/angular-cookie.min.js',
                    '/APP/Common/directives.js'
                ], function () {
                    $script('/app/app.js', function () {
                        angular.bootstrap(document, ['app']);
                    });
                });
            })
        });
</script>

این تگ script در صفحه شروع پروژه آمده است.
کد minify شده scriptjs در ابتدا قرار دارد، پس از آن فایل‌های js مورد نیاز با رعایت وابستگی‌های احتمالی به ترتیب بارگذاری شده‌اند.
این قسمت resolve یکی از بخش‌های مسیریابی است: 
resolve: {
                        fileDeps: ['$q', '$rootScope', function ($q, $rootScope) {
                            var deferred = $q.defer();
                            var deps = ['/app/HotStories/dataContextService.js',
                                        '/app/HotStories/hotStController.js'];
                            $script(deps, function () {
                                $rootScope.$apply(function () {
                                    deferred.resolve();
                                });
                            });

                            return deferred.promise;
                        }]
                    }
این نحوه تعریف سرویسی که فایل آن در وابستگی‌ها آمده و قرار است lazy load شود:
angular.module('app').lazy.service('dataContextService',
        ['$rootScope', '$resource', '$angularCacheFactory', '$q', function($rootScope, $resource, $cacheFactory, $q){
...
}]);
و این هم نحوه تعریف کنترلری که فایل آن در وابستگی‌ها آمده و قرار است lazy load شود: 
angular.module('app').lazy.controller('hotStController',
        ['$scope', 'ipCookie', 'dataContextService', function($scope, ipCookie, dataContextService){
...
}]);