مطالب
مبانی TypeScript؛ پیمایشگرها
همانطور که پیشتر در این مطلب نیز توضیح داده شد symbol یک primitive data type مانند number و string است. حین کار کردن با سمبل‌ها باید این نکات را در نظر بگیرید:
  • منحصربفرد و immutable (غیرقابل تغییر) هستند. 
  • همانند رشته‌ها می‌توان از آن‌ها به عنوان کلیدی برای پراپرتی‌ها یک شیء استفاده کرد.
بنابراین از سمبل‌ها بیشتر جهت توکن‌های منحصر به فرد برای استفاده و به عنوان کلید در پراپرتی‌های اشیاء استفاده خواهد شد. در اینجا می‌توانید لیستی از سمبل‌های رایج را مشاهده کنید.

Iterators and Generators  
یک شیء زمانی قابلیت پیمایش را خواهد داشت که یک پیاده‌سازی از Symbol.iterator را داشته باشد:
var myIterable = {}
myIterable[Symbol.iterator] = function* () {
    yield 1;
    yield 2;
    yield 3;
};
در اینحالت می‌توان شیء myIterable را توسط حلقه‌ی for..of پیمایش کرد:
for (let item of myIterable) {
  console.log(item);
}
در واقع کار حلقه‌ی for..of حرکت درون یک قابل پیمایش (iterable) است و در هر بار اجرای حلقه پراپرتی Symbol.iterator شیء را فراخوانی خواهد کرد.

تفاوت حلقه‌ی for..of با حلقه‌ی for..in
هر دوی این حلقه‌ها یک لیست را پیمایش می‌کنند. با این تفاوت که حلقه‌ی for..in کلید هر آیتم را بر می‌گرداند اما for..of مقدار هر آیتم را بر می‌گرداند:
let list = [4, 5, 6];

for (let i in list) {
   console.log(i); // "0", "1", "2",
}

for (let i of list) {
   console.log(i); // "4", "5", "6"
نکته‌ی دیگر این است که for..in برای هر شیء‌ی قابل استفاده است یعنی از آن جهت پیمایش پراپرتی‌های یک شیء استفاده خواهد شد. اما for..of برای اشیایی که قابلیت پیمایش را داشته باشند استفاده خواهد شد؛ همانند Map و Set که پراپرتی Symbol.iterator را پیاده‌سازی کرده‌اند.
به عنوان مثال کد زیر را در نظر بگیرید:
let numbers = [1, 2, 3];
for (let num of numbers) {
    console.log(num);
}
اگر target را به ES5 و یا ES6 تنظیم کرده باشید، کد تولید شده‌ی یک حلقه‌ی for را به اینصورت برایتان تولید خواهد کرد:
var numbers = [1, 2, 3];
for (var _i = 0, numbers_1 = numbers; _i < numbers_1.length; _i++) {
    var num = numbers_1[_i];
    console.log(num);
}
//# sourceMappingURL=app.js.map
مطالب
بررسی Source Generators در #C - قسمت چهارم - روش دسترسی به تنظیمات برنامه
در حین توسعه‌ی Source Generators، نیاز می‌شود تا بتوان تنظیماتی را از استفاده کننده دریافت کرد؛ برای مثال تعیین فضای نام ویژه‌ای، فعال و غیرفعال کردن قابلیتی و یا حتی دریافت فایل‌های تکمیلی. این تنظیمات سفارشی از طریق تعریف آن‌ها در فایل‌های csproj. و خواص MSBuild قابل دسترسی هستند که روش کار با آن‌ها را در ادامه مرور خواهیم کرد.


روش تعریف خواص سفارشی MSBuild در پروژه‌ی Source Generator

در مثال همین سری، به پوشه‌ی NotifyPropertyChangedGenerator مراجعه کرده و فایل جدید NotifyPropertyChangedGenerator.props را با محتوای زیر به آن اضافه می‌کنیم:
<Project>
    <ItemGroup>
        <CompilerVisibleProperty Include="SourceGenerator_CustomRootNamespace"/>        
    </ItemGroup>
</Project>
هدف این است که خاصیت جدیدی به نام SourceGenerator_CustomRootNamespace، توسط استفاده کننده در فایل csproj. برنامه‌، قابل تعریف شود. علت قرار دادن این تعاریف در یک فایل props. مجزا، آماده کردن این پروژه جهت ارائه‌ی به صورت یک بسته‌ی نیوگت است که نیاز به تنظیمات ذیل را نیز دارد:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">

    <PropertyGroup>
        <GeneratePackageOnBuild>true</GeneratePackageOnBuild> <!-- Generates a package at build -->
        <IncludeBuildOutput>false</IncludeBuildOutput> <!-- Do not include the generator as a lib dependency -->
    </PropertyGroup>

    <ItemGroup>
        <!-- Package the generator in the analyzer directory of the nuget package -->
        <None Include="$(OutputPath)\$(AssemblyName).dll" Pack="true" PackagePath="analyzers/dotnet/cs" Visible="false"/>

        <!-- Package the props file -->
        <None Include="NotifyPropertyChangedGenerator.props" Pack="true" PackagePath="build" Visible="true"/>
    </ItemGroup>
</Project>
با این تنظیمات، فایل props. یاد شده، در پوشه‌ی build بسته‌ی نیوگت قرار می‌گیرد و با سیستم build پروژه‌ی استفاده کننده یکی می‌شود. همچنین باید در تنظیمات دیگری، مقدار PackagePath را به analyzers/dotnet/cs و IncludeBuildOutput را به false تنظیم کرد تا تولید کننده‌ی کد، در پوشه‌ی مخصوص آنالایزرها قرار گیرد و نه در جای دیگری. اگر این موارد رعایت نشوند، بسته‌ی نیوگت نهایی، سبب تولید کدی نخواهد شد و کار نمی‌کند.

یک نکته‌ی مهم! اگر بخواهیم مستقیما از پروژه‌ی source generator خود مثلا در پروژه‌ی NotifyPropertyChangedGenerator.Demo این سری همانند قبل استفاده کنیم، تنظیمات ذکر شده‌ی در فایل props. فوق، در آن قابل دسترسی نخواهند بود و با پروسه‌ی build یکی نمی‌شوند. تنظیماتی که تا اینجا ذکر شدند، فقط مخصوص بسته‌ی نیوگت نهایی است. برای استفاده‌ی مستقیم از آن‌ها در پروژه‌ی Demo، نیاز است یکبار دیگر محتویات props. تولید کننده‌ی کد را داخل فایل csproj. پروژه‌ی Demo، تعریف کرد. یا می‌توان از روش استفاده از فایل ویژه‌ی Directory.Build.props و قابلیت‌های ارث‌بری آن استفاده کرد. یعنی یک فایل Directory.Build.props را در بالاترین سطح ممکن قرار داد و CompilerVisiblePropertyها را در آن تعریف کرد تا در تمام پروژه‌های برنامه قابل دسترسی شوند.


روش تعریف خواص سفارشی MSBuild در پروژه‌ی استفاده کننده از Source Generator

در مثال این سری چون از بسته‌ی نیوگت تولید کننده‌ی کد استفاده نمی‌کنیم، نیاز است خاصیت سفارشی تعریف شده را یکبار دیگر داخل فایل csproj. پروژه‌ی Demo تعریف کنیم. پس از آن می‌توان این خاصیت را در قسمت PropertyGroup مقدار دهی کرد:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
    <PropertyGroup>
        <SourceGenerator_CustomRootNamespace>ThisIsTest</SourceGenerator_CustomRootNamespace>
    </PropertyGroup>


    <ItemGroup>
        <CompilerVisibleProperty Include="SourceGenerator_CustomRootNamespace"/>
    </ItemGroup>
</Project>
البته بدیهی است اگر از بسته‌ی نیوگت تولید کننده‌ی کد استفاده شود، نیازی به ذکر قسمت CompilerVisibleProperty نخواهد بود و آن‌را به صورت خودکار از فایل props. به همراه بسته‌ی نیوگت دریافت می‌کند.


روش دسترسی به مقدار خاصیت سفارشی MSBuild در پروژه‌ی Source Generator

پس از این مقدمات، خواص عمومی MSBuild از طریق خاصیت AnalyzerConfigOptions.GlobalOptions و متد TryGetValue آن با فرمول زیر قابل دسترسی هستند. قسمت build_property ثابت بوده و جزو موارد توکار MSBuild است:
internal static class SourceGeneratorContextExtensions
{
    public static string GetMSBuildProperty(
        this GeneratorExecutionContext context,
        string property,
        string defaultValue = "")
    {
        return !context.AnalyzerConfigOptions.GlobalOptions.TryGetValue($"build_property.{property}", out var value)
            ? defaultValue
            : value;
    }
}
برای نمونه روش دسترسی به خاصیت SourceGenerator_CustomRootNamespace تعریف شده، در متد Execute به صورت زیر است:
[Generator]
public class NotifyPropertyChangedGenerator : ISourceGenerator
{
    public void Initialize(GeneratorInitializationContext context)
    {
    }

    public void Execute(GeneratorExecutionContext context)
    {
        var customRootNamespace = context.GetMSBuildProperty("SourceGenerator_CustomRootNamespace", "Test");


معرفی خاصیت ویژه‌ی AdditionalFiles

تا اینجا روش تعریف یک خاصیت جدید MSBuild و روش دسترسی به آن‌را بررسی کردیم. خاصیت توکاری به نام AdditionalFiles نیز در MSBuild تعریف شده‌است که در پروژه‌های Source Generator جهت دسترسی به فایل‌ها و محتوای آن‌ها قابل استفاده است. برای نمونه می‌توان در فایل csproj. پروژه‌ی Demo تعریف زیر را ارائه کرد:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
    <ItemGroup>
        <AdditionalFiles Include="file1.txt" Visible="false"/> 
    </ItemGroup>
</Project>
که در اینجا file1.txt، مسیر فایلی است که در پروژه‌ی Source Generator از طریق خاصیت context.AdditionalFiles قابل دسترسی است. AdditionalFiles یک آرایه‌است؛ یعنی می‌توان در پروژه‌ی Demo، چندین AdditionalFiles را تعریف و استفاده کرد. هر AdditionalText که معرف اجزای AdditionalFiles است، به همراه مسیر فایل معرفی شده و همچنین متد GetText است.
خاصیت Visible در اینجا مشخص می‌کند که آیا file1.txt در IDE، در کنار لیست سایر فایل‌ها نمایش داده شود یا خیر.


امکان تعریف خواص سفارشی بر روی AdditionalFiles

فرض کنید علاقمندیم خاصیت ویژه‌ای را به AdditionalFiles اضافه کنیم؛ برای مثال به نام SourceGenerator_EnableLogging مانند مثال زیر:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
    <ItemGroup>
        <AdditionalFiles Include="file2.txt" SourceGenerator_EnableLogging="true" Visible="false"/> 
    </ItemGroup>
</Project>
روش انجام اینکار به صورت زیر است:
الف) فایل NotifyPropertyChangedGenerator.props تعریف شده را به صورت زیر تکمیل می‌کنیم:
<Project>
    <ItemGroup>
        <CompilerVisibleProperty Include="SourceGenerator_CustomRootNamespace"/>
        
        <CompilerVisibleProperty Include="SourceGenerator_EnableLogging"/>
        <CompilerVisibleItemMetadata Include="AdditionalFiles" MetadataName="SourceGenerator_EnableLogging"/>
    </ItemGroup>
</Project>
یعنی در اینجا هم می‌توان خاصیت SourceGenerator_EnableLogging را به صورت سراسری در قسمت PropertyGroupهای استفاده کننده تعریف کرد و همچنین توسط CompilerVisibleItemMetadata و MetadataName آن، آن‌‌را به AdditionalFiles نیز انتساب داد. برای مثال اگر AdditionalFiles ای به همراه ویژگی SourceGenerator_EnableLogging نبود، اگر مقدار سراسری استفاده شود.

ب) در فایل csproj. پروژه‌ی Demo، از این خواص و متادیتاها استفاده می‌کنیم:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
    <PropertyGroup>
        <SourceGenerator_EnableLogging>true</SourceGenerator_EnableLogging>
    </PropertyGroup>

    <ItemGroup>
        <CompilerVisibleProperty Include="SourceGenerator_EnableLogging"/>
        <CompilerVisibleItemMetadata Include="AdditionalFiles" MetadataName="SourceGenerator_EnableLogging"/>

        <AdditionalFiles Include="file1.txt" Visible="false"/>  <!-- logging will be controlled by default, or global value -->
        <AdditionalFiles Include="file2.txt" SourceGenerator_EnableLogging="true" Visible="false"/>  <!-- always enable logging for this file -->
        <AdditionalFiles Include="file3.txt" SourceGenerator_EnableLogging="false" Visible="false"/> <!-- never enable logging for this file -->
    </ItemGroup>
</Project>
همانطور که عنوان شد چون از بسته‌ی نیوگت تولید کننده‌ی کد استفاده نمی‌کنیم، نیاز است خواص جدید تعریف شده را یکبار دیگر هم در اینجا تکرار کنیم. پس از آن امکان مقدار دهی SourceGenerator_EnableLogging میسر می‌شود.

ج) برای خواندن این خواص در پروژه‌ی Source generator به صورت زیر عمل می‌شود:
internal static class SourceGeneratorContextExtensions
{
    public static string GetAdditionalFilesOption(
        this GeneratorExecutionContext context,
        AdditionalText additionalText,
        string property,
        string defaultValue = "")
    {
        return !context.AnalyzerConfigOptions.GetOptions(additionalText)
            .TryGetValue($"build_metadata.AdditionalFiles.{property}", out var value)
            ? defaultValue
            : value;
    }
}
- در اینجا build_metadata.AdditionalFiles ثابت بوده و جزو تنظیمات MSBuild است.
- روش تامین AdditionalText این متد را نیز در مثال زیر مشاهده می‌کنید که حاصل ایجاد حلقه‌ای بر روی context.AdditionalFiles‌های دریافتی است:
[Generator]
public class NotifyPropertyChangedGenerator : ISourceGenerator
{
    public void Initialize(GeneratorInitializationContext context)
    {
    }

    public void Execute(GeneratorExecutionContext context)
    {
        var customRootNamespace = context.GetMSBuildProperty("SourceGenerator_CustomRootNamespace", "Test");

        var globalLoggingSwitch = context.GetMSBuildProperty("SourceGenerator_EnableLogging", "false");
        var emitLoggingGlobal = globalLoggingSwitch.Equals("true", StringComparison.OrdinalIgnoreCase);

        foreach (var file in context.AdditionalFiles)
        {
            var perFileLoggingSwitch = context.GetAdditionalFilesOption(file, "SourceGenerator_EnableLogging");
            var emitLogging = string.IsNullOrWhiteSpace(perFileLoggingSwitch)
                ? emitLoggingGlobal // allow the user to override the global logging on a per-file basis
                : perFileLoggingSwitch.Equals("true", StringComparison.OrdinalIgnoreCase);

            // add the source with or without logging...
        }
در این مثال یکبار به مقدار سراسری SourceGenerator_EnableLogging ارجاع شده که در قسمت PropertyGroupها تعریف شده و سپس درون حلقه، به متادیتای تعریف شده‌ی بر روی AdditionalFiles اشاره می‌کند.
اشتراک‌ها
کتابخانه AndroidAssetStudio

A web-based set of tools for generating graphics and other assets that would eventually be in an Android application's res/ directory.  Demo

Currently available asset generators area available for:

  • Launcher icons
  • Action bar icons
  • Notification icons
  • Device-framed screenshots
  • Simple nine-patches 
کتابخانه AndroidAssetStudio
نظرات مطالب
شروع کار با Apache Cordova در ویژوال استودیو #3
سلام
من Visual Studio Tools for Apache Cordova CTP3.1 رو کامل نصب کردم 
اون پیغام Getting started with Visual Studio رو هم نشون داد ولی موقع اجرا با Ripple یا build پروژه با پیغام زیر مواجه میشم و برنامه اجرا نمیشه و  هیچ اروری هم تو Error List نیست 
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
------ Build started: Project: BlankCordovaApp4, Configuration: Debug Android ------
1>  GeneratedJavascript=scripts\index.js;scripts\index.js.map;scripts\platformOverrides.js;scripts\platformOverrides.js.map
1>  D:\Project Dot Net\BlankCordovaApp4\BlankCordovaApp4>call "C:\Program Files (x86)\nodejs\"\nodevars.bat 
1>  Your environment has been set up for using Node.js 0.12.7 (ia32) and npm.
1>  ------ Ensuring correct global installation of package from source package directory: C:\PROGRAM FILES (X86)\MICROSOFT VISUAL STUDIO 12.0\COMMON7\IDE\EXTENSIONS\MH2WEJOO.42Y\packages\vs-mda
1>  ------ Name from source package.json: vs-mda
1>  ------ Version from source package.json: 0.1.75
1>  ------ Current globally installed version: 0.1.75
1>  ------ Package already installed globally at correct version.
========== Build: 0 succeeded, 1 failed, 0 up-to-date, 0 skipped ==========
========== Deploy: 0 succeeded, 0 failed, 0 skipped ==========

اشتراک‌ها
تاریخ NET Conf 2024. مشخص شد، ۱۲ تا ۱۴ نوامبر، رهانش نهایی دات‌نت ۹

We are thrilled to announce the highly anticipated .NET Conf 2024, a free, three-day virtual developer event celebrating the release of .NET 9. Co-organized by the .NET community and Microsoft, this annual tradition continues to grow, and we’re more excited than ever to bring you the latest innovations in .NET. Mark your calendars for November 12th to 14th, 2024, and prepare to be inspired by a wealth of knowledge, creativity, and community engagement.

تاریخ NET Conf 2024. مشخص شد، ۱۲ تا ۱۴ نوامبر، رهانش نهایی دات‌نت ۹
اشتراک‌ها
نگاهی به تاریخچه‌ی نگارش‌های مختلف CSS

CSS3 (~2009-2012):

Level 3 CSS specs as defined by the CSSWG. (immutable)

CSS4 (~2013-2018):

Essential features that were not part of CSS3 but are already a fundamental part of CSS.

CSS5 (~2019-2024):

Newer features whose adoption is steadily growing.

CSS6 (~2025+):

Early-stage features that are planned for future CSS.

نگاهی به تاریخچه‌ی نگارش‌های مختلف CSS
اشتراک‌ها
DevToys - پکیجی از ابزارهای کاربردی برای برنامه نویسان

The collection includes 14 different tools including a Json to Yaml and Yaml to Json converter, a JWT decoder, a Text compare tool, and more.

The full list includes:

  • Converters
    • Json <> Yaml
    • Number Base
  • Encoders / Decoders
    • HTML
    • URL
    • Base64
    • JWT Decoder
  • Formatters
    • Json
  • Generators
    • Hash (MD5, SHA1, SHA256, SHA512)
    • UUID 1 and 4
    • Lorem Ipsum
  • Text
    • Inspector & Case Converter
    • Regex Tester
    • Text Comparer
    • Markdown Preview
  • Graphic
    • Color Blindness Simulator
    • PNG / JPEG Compressor

Some of the tools will have wider appeal, for example, the text comparison tool would be useful for writers and solicitors alike, while the PNG/JPEG compressor could help webmasters. Expect more utilities to join the bundle in the future.

The collection is free, and can be accessed via GitHub here or free via the Microsoft Store. 

DevToys - پکیجی از ابزارهای کاربردی برای برنامه نویسان