اشتراک‌ها
معرفی reposhub

A collection of awesome .NET libraries, tools, frameworks and software 

معرفی reposhub
مطالب
بررسی Source Generators در #C - قسمت چهارم - روش دسترسی به تنظیمات برنامه
در حین توسعه‌ی Source Generators، نیاز می‌شود تا بتوان تنظیماتی را از استفاده کننده دریافت کرد؛ برای مثال تعیین فضای نام ویژه‌ای، فعال و غیرفعال کردن قابلیتی و یا حتی دریافت فایل‌های تکمیلی. این تنظیمات سفارشی از طریق تعریف آن‌ها در فایل‌های csproj. و خواص MSBuild قابل دسترسی هستند که روش کار با آن‌ها را در ادامه مرور خواهیم کرد.


روش تعریف خواص سفارشی MSBuild در پروژه‌ی Source Generator

در مثال همین سری، به پوشه‌ی NotifyPropertyChangedGenerator مراجعه کرده و فایل جدید NotifyPropertyChangedGenerator.props را با محتوای زیر به آن اضافه می‌کنیم:
<Project>
    <ItemGroup>
        <CompilerVisibleProperty Include="SourceGenerator_CustomRootNamespace"/>        
    </ItemGroup>
</Project>
هدف این است که خاصیت جدیدی به نام SourceGenerator_CustomRootNamespace، توسط استفاده کننده در فایل csproj. برنامه‌، قابل تعریف شود. علت قرار دادن این تعاریف در یک فایل props. مجزا، آماده کردن این پروژه جهت ارائه‌ی به صورت یک بسته‌ی نیوگت است که نیاز به تنظیمات ذیل را نیز دارد:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">

    <PropertyGroup>
        <GeneratePackageOnBuild>true</GeneratePackageOnBuild> <!-- Generates a package at build -->
        <IncludeBuildOutput>false</IncludeBuildOutput> <!-- Do not include the generator as a lib dependency -->
    </PropertyGroup>

    <ItemGroup>
        <!-- Package the generator in the analyzer directory of the nuget package -->
        <None Include="$(OutputPath)\$(AssemblyName).dll" Pack="true" PackagePath="analyzers/dotnet/cs" Visible="false"/>

        <!-- Package the props file -->
        <None Include="NotifyPropertyChangedGenerator.props" Pack="true" PackagePath="build" Visible="true"/>
    </ItemGroup>
</Project>
با این تنظیمات، فایل props. یاد شده، در پوشه‌ی build بسته‌ی نیوگت قرار می‌گیرد و با سیستم build پروژه‌ی استفاده کننده یکی می‌شود. همچنین باید در تنظیمات دیگری، مقدار PackagePath را به analyzers/dotnet/cs و IncludeBuildOutput را به false تنظیم کرد تا تولید کننده‌ی کد، در پوشه‌ی مخصوص آنالایزرها قرار گیرد و نه در جای دیگری. اگر این موارد رعایت نشوند، بسته‌ی نیوگت نهایی، سبب تولید کدی نخواهد شد و کار نمی‌کند.

یک نکته‌ی مهم! اگر بخواهیم مستقیما از پروژه‌ی source generator خود مثلا در پروژه‌ی NotifyPropertyChangedGenerator.Demo این سری همانند قبل استفاده کنیم، تنظیمات ذکر شده‌ی در فایل props. فوق، در آن قابل دسترسی نخواهند بود و با پروسه‌ی build یکی نمی‌شوند. تنظیماتی که تا اینجا ذکر شدند، فقط مخصوص بسته‌ی نیوگت نهایی است. برای استفاده‌ی مستقیم از آن‌ها در پروژه‌ی Demo، نیاز است یکبار دیگر محتویات props. تولید کننده‌ی کد را داخل فایل csproj. پروژه‌ی Demo، تعریف کرد. یا می‌توان از روش استفاده از فایل ویژه‌ی Directory.Build.props و قابلیت‌های ارث‌بری آن استفاده کرد. یعنی یک فایل Directory.Build.props را در بالاترین سطح ممکن قرار داد و CompilerVisiblePropertyها را در آن تعریف کرد تا در تمام پروژه‌های برنامه قابل دسترسی شوند.


روش تعریف خواص سفارشی MSBuild در پروژه‌ی استفاده کننده از Source Generator

در مثال این سری چون از بسته‌ی نیوگت تولید کننده‌ی کد استفاده نمی‌کنیم، نیاز است خاصیت سفارشی تعریف شده را یکبار دیگر داخل فایل csproj. پروژه‌ی Demo تعریف کنیم. پس از آن می‌توان این خاصیت را در قسمت PropertyGroup مقدار دهی کرد:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
    <PropertyGroup>
        <SourceGenerator_CustomRootNamespace>ThisIsTest</SourceGenerator_CustomRootNamespace>
    </PropertyGroup>


    <ItemGroup>
        <CompilerVisibleProperty Include="SourceGenerator_CustomRootNamespace"/>
    </ItemGroup>
</Project>
البته بدیهی است اگر از بسته‌ی نیوگت تولید کننده‌ی کد استفاده شود، نیازی به ذکر قسمت CompilerVisibleProperty نخواهد بود و آن‌را به صورت خودکار از فایل props. به همراه بسته‌ی نیوگت دریافت می‌کند.


روش دسترسی به مقدار خاصیت سفارشی MSBuild در پروژه‌ی Source Generator

پس از این مقدمات، خواص عمومی MSBuild از طریق خاصیت AnalyzerConfigOptions.GlobalOptions و متد TryGetValue آن با فرمول زیر قابل دسترسی هستند. قسمت build_property ثابت بوده و جزو موارد توکار MSBuild است:
internal static class SourceGeneratorContextExtensions
{
    public static string GetMSBuildProperty(
        this GeneratorExecutionContext context,
        string property,
        string defaultValue = "")
    {
        return !context.AnalyzerConfigOptions.GlobalOptions.TryGetValue($"build_property.{property}", out var value)
            ? defaultValue
            : value;
    }
}
برای نمونه روش دسترسی به خاصیت SourceGenerator_CustomRootNamespace تعریف شده، در متد Execute به صورت زیر است:
[Generator]
public class NotifyPropertyChangedGenerator : ISourceGenerator
{
    public void Initialize(GeneratorInitializationContext context)
    {
    }

    public void Execute(GeneratorExecutionContext context)
    {
        var customRootNamespace = context.GetMSBuildProperty("SourceGenerator_CustomRootNamespace", "Test");


معرفی خاصیت ویژه‌ی AdditionalFiles

تا اینجا روش تعریف یک خاصیت جدید MSBuild و روش دسترسی به آن‌را بررسی کردیم. خاصیت توکاری به نام AdditionalFiles نیز در MSBuild تعریف شده‌است که در پروژه‌های Source Generator جهت دسترسی به فایل‌ها و محتوای آن‌ها قابل استفاده است. برای نمونه می‌توان در فایل csproj. پروژه‌ی Demo تعریف زیر را ارائه کرد:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
    <ItemGroup>
        <AdditionalFiles Include="file1.txt" Visible="false"/> 
    </ItemGroup>
</Project>
که در اینجا file1.txt، مسیر فایلی است که در پروژه‌ی Source Generator از طریق خاصیت context.AdditionalFiles قابل دسترسی است. AdditionalFiles یک آرایه‌است؛ یعنی می‌توان در پروژه‌ی Demo، چندین AdditionalFiles را تعریف و استفاده کرد. هر AdditionalText که معرف اجزای AdditionalFiles است، به همراه مسیر فایل معرفی شده و همچنین متد GetText است.
خاصیت Visible در اینجا مشخص می‌کند که آیا file1.txt در IDE، در کنار لیست سایر فایل‌ها نمایش داده شود یا خیر.


امکان تعریف خواص سفارشی بر روی AdditionalFiles

فرض کنید علاقمندیم خاصیت ویژه‌ای را به AdditionalFiles اضافه کنیم؛ برای مثال به نام SourceGenerator_EnableLogging مانند مثال زیر:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
    <ItemGroup>
        <AdditionalFiles Include="file2.txt" SourceGenerator_EnableLogging="true" Visible="false"/> 
    </ItemGroup>
</Project>
روش انجام اینکار به صورت زیر است:
الف) فایل NotifyPropertyChangedGenerator.props تعریف شده را به صورت زیر تکمیل می‌کنیم:
<Project>
    <ItemGroup>
        <CompilerVisibleProperty Include="SourceGenerator_CustomRootNamespace"/>
        
        <CompilerVisibleProperty Include="SourceGenerator_EnableLogging"/>
        <CompilerVisibleItemMetadata Include="AdditionalFiles" MetadataName="SourceGenerator_EnableLogging"/>
    </ItemGroup>
</Project>
یعنی در اینجا هم می‌توان خاصیت SourceGenerator_EnableLogging را به صورت سراسری در قسمت PropertyGroupهای استفاده کننده تعریف کرد و همچنین توسط CompilerVisibleItemMetadata و MetadataName آن، آن‌‌را به AdditionalFiles نیز انتساب داد. برای مثال اگر AdditionalFiles ای به همراه ویژگی SourceGenerator_EnableLogging نبود، اگر مقدار سراسری استفاده شود.

ب) در فایل csproj. پروژه‌ی Demo، از این خواص و متادیتاها استفاده می‌کنیم:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
    <PropertyGroup>
        <SourceGenerator_EnableLogging>true</SourceGenerator_EnableLogging>
    </PropertyGroup>

    <ItemGroup>
        <CompilerVisibleProperty Include="SourceGenerator_EnableLogging"/>
        <CompilerVisibleItemMetadata Include="AdditionalFiles" MetadataName="SourceGenerator_EnableLogging"/>

        <AdditionalFiles Include="file1.txt" Visible="false"/>  <!-- logging will be controlled by default, or global value -->
        <AdditionalFiles Include="file2.txt" SourceGenerator_EnableLogging="true" Visible="false"/>  <!-- always enable logging for this file -->
        <AdditionalFiles Include="file3.txt" SourceGenerator_EnableLogging="false" Visible="false"/> <!-- never enable logging for this file -->
    </ItemGroup>
</Project>
همانطور که عنوان شد چون از بسته‌ی نیوگت تولید کننده‌ی کد استفاده نمی‌کنیم، نیاز است خواص جدید تعریف شده را یکبار دیگر هم در اینجا تکرار کنیم. پس از آن امکان مقدار دهی SourceGenerator_EnableLogging میسر می‌شود.

ج) برای خواندن این خواص در پروژه‌ی Source generator به صورت زیر عمل می‌شود:
internal static class SourceGeneratorContextExtensions
{
    public static string GetAdditionalFilesOption(
        this GeneratorExecutionContext context,
        AdditionalText additionalText,
        string property,
        string defaultValue = "")
    {
        return !context.AnalyzerConfigOptions.GetOptions(additionalText)
            .TryGetValue($"build_metadata.AdditionalFiles.{property}", out var value)
            ? defaultValue
            : value;
    }
}
- در اینجا build_metadata.AdditionalFiles ثابت بوده و جزو تنظیمات MSBuild است.
- روش تامین AdditionalText این متد را نیز در مثال زیر مشاهده می‌کنید که حاصل ایجاد حلقه‌ای بر روی context.AdditionalFiles‌های دریافتی است:
[Generator]
public class NotifyPropertyChangedGenerator : ISourceGenerator
{
    public void Initialize(GeneratorInitializationContext context)
    {
    }

    public void Execute(GeneratorExecutionContext context)
    {
        var customRootNamespace = context.GetMSBuildProperty("SourceGenerator_CustomRootNamespace", "Test");

        var globalLoggingSwitch = context.GetMSBuildProperty("SourceGenerator_EnableLogging", "false");
        var emitLoggingGlobal = globalLoggingSwitch.Equals("true", StringComparison.OrdinalIgnoreCase);

        foreach (var file in context.AdditionalFiles)
        {
            var perFileLoggingSwitch = context.GetAdditionalFilesOption(file, "SourceGenerator_EnableLogging");
            var emitLogging = string.IsNullOrWhiteSpace(perFileLoggingSwitch)
                ? emitLoggingGlobal // allow the user to override the global logging on a per-file basis
                : perFileLoggingSwitch.Equals("true", StringComparison.OrdinalIgnoreCase);

            // add the source with or without logging...
        }
در این مثال یکبار به مقدار سراسری SourceGenerator_EnableLogging ارجاع شده که در قسمت PropertyGroupها تعریف شده و سپس درون حلقه، به متادیتای تعریف شده‌ی بر روی AdditionalFiles اشاره می‌کند.
اشتراک‌ها
آیا سرمایه گذاری بر روی Xamarin منطقی است؟

So when Microsoft acquired Xamarin in 2016 and started integrating the Xamarin Visual Studio plugins more with the standard VS features, I knew I had to try and switch over to take advantage of the powerful IDE and language. Some of the immediate benefits I gained from the switch are:

  • Simple asynchronous programming
  • Access to powerful plugins like ReSharper
  • Freedom to work in Windows or OSX
  • Access to powerful debugging tools for the Android on Windows (debugging iOS on Mac side is good but can be buggy).
  • Access to built in NuGet package management for third party libraries 
آیا سرمایه گذاری بر روی Xamarin منطقی است؟
نظرات مطالب
شروع به کار با EF Core 1.0 - قسمت 3 - انتقال مهاجرت‌ها به یک اسمبلی دیگر
- من چون از PowerShell برای اینکار استفاده نمی‌کنم، پیشنیازهای خط فرمان dotnet ef را نوشتم که امتحان شده و بدون مشکل کار می‌کند (و تغییر یا بسته‌ی دیگری را هم نیاز ندارد).
- دستورات PowerShell دیگر شامل enable-migration نیست و اینبار add-migration است.
برای فعالسازی آن‌ها هم نیاز است از همان بسته‌ی Microsoft.EntityFrameworkCore.Tools استفاده شود (که برای EF 1.1 هم به روز شده‌است):
"dependencies": {
       "Microsoft.EntityFrameworkCore.Tools": {
        "version": "1.1.0-preview4-final",
        "imports": [
            "portable-net45+win8"
        ],
        "type": "build"
   },
        // the rest ...
},
    "tools": {
        "Microsoft.EntityFrameworkCore.Tools": {
            "version": "1.1.0-preview4-final",
            "imports": [
                "portable-net45+win8"
            ]
        },
        // the rest ...
}
تنها این بسته‌است که شامل فایل‌های ps1 مربوط به PowerShell است (واقع در مسیر زیر):
%UserProfile%\.nuget\packages\Microsoft.EntityFrameworkCore.Tools\1.1.0-preview4-final\tools
و این بسته جهت بارگذاری فایل‌های PowerShell توسط نیوگت، حتما باید در قسمت dependencies ذکر شود (علاوه بر قسمت tools).
ذکر آن در قسمت dependencies سبب می‌شود که قسمت frameworks نیز به نحو ذیل تغییر کند (و پس از این تغییرات نیاز است یکبار ویژوال استودیو را بسته و مجددا باز کنید):
"frameworks": { 
        "netcoreapp1.1": {
            "dependencies": {
                "Microsoft.NETCore.App": {
                    "type": "platform",
                    "version": "1.1.0"
                }
            },
            "imports": [
                "dnxcore50",
                "portable-net45+win8"
            ]
        }
    }
نظرات مطالب
منسوخ شدن DllImport در دات نت 7
CsWin32، یک Source generator مخصوص تولید امضاهای DllImport توابع مرتبط با Win32 API از مایکروسافت
برای استفاده از آن، ابتدا بسته‌ی نیوگت آن‌را نصب کنید:
dotnet add package Microsoft.Windows.CsWin32 --prerelease
سپس یک فایل متنی را با نام NativeMethods.txt در ریشه‌ی پروژه ایجاد کنید. هدف از این فایل، ذکر نام توابع و ثوابت مدنظر است؛ برای مثال:
DwmRegisterThumbnail
DwmUpdateThumbnailProperties
DWM_TNP_*
در اینجا می‌توان از * هم برای تعریف چندین مورد مشابه استفاده کرد.
پس از کامپایل برنامه، تعاریف این متدها، جزئی از برنامه خواهد شد.

نظرات مطالب
نحوه‌ی مشارکت در پروژه‌های GitHub به کمک Visual Studio
یک نکته‌ی تکمیلی: چگونه یک Release خودکار را در GitHub ایجاد کنیم؟
اگر پروژه‌ی خود را به GitHub ارسال کرده‌اید و پس از آن یک بسته‌ی نیوگت را هم بر اساس این نگارش تهیه و منتشر کرده‌اید، می‌توانید یک release خودکار را به صورت زیر در GitHub ایجاد کنید:
git tag -a 1.6.7 -m "Published 1.6.7 to nuget.org"
git push --follow-tags
دستور اول بر اساس نگارش مدنظر شما (برای مثال 1.6.7 در اینجا)، یک Tag را ایجاد می‌کند. دستور دوم آن‌را به GitHub ارسال می‌کند که سبب تولید خودکار یک release جدید در برگه‌ی releases پروژه نیز می‌شوند. توضیحاتی که پس از m- ذکر شده‌اند، در برگه‌ی releases به عنوان توضیح آن نگارش خاص قابل مشاهده خواهند بود.
مطالب
VS Code برای توسعه دهندگان ASP.NET Core - قسمت سوم - گردش کاری‌های متداول
در قسمت قبل، دو عمل متداول نحوه‌ی ایجاد و اجرای یک پروژه‌ی جدید ASP.NET Core را بررسی کردیم. در ادامه می‌خواهیم معادل سایر اعمالی را که می‌توان با نگارش کامل ویژوال استودیو انجام داد، در VSCode نیز برشماریم.


کار با IDE و حرکت بین کدها

در ادامه‌، همان پروژه‌ای را که در قسمت قبل ایجاد کردیم، مجددا با وارد شدن به پوشه‌ی آن و اجرای دستور . code، توسط VSCode باز خواهیم کرد. سپس فایل Program.cs آن‌را باز کنید. فرض کنید در سطر ذیل آن:
 .UseStartup<Startup>()
می‌خواهیم به نحو ساده‌تری به کلاس Startup آن مراجعه کنیم. برای اینکار دو روش وجود دارد:
الف) اشاره‌گر ماوس را به آن نزدیک کنید و سپس دکمه‌ی Ctrl را نگه دارید. به این ترتیب واژه‌ی Startup تبدیل به یک لینک خواهد شد که با کلیک بر روی آن می‌توان به کلاس Startup رسید.
ب) روش دوم، قرار دادن اشاره‌گر متنی بر روی واژه Startup و سپس فشردن دکمه‌ی F12 است. این گزینه بر روی منوی کلیک راست بر روی این واژه نیز وجود دارد.

اگر دکمه‌ی F12 را بر روی کلاسی فشار دهید که کدهای آن در IDE وجود ندارند، یک صفحه‌ی جدید باز شده و کلاس تعریف آن‌را بر اساس ساختار و متادیتای این اسمبلی، به همراه مستندات کامل آن‌ها نمایش می‌دهد.

در این حالت اگر خواستید به مکان قبلی بازگردید فقط کافی است دکمه‌های alt + left cursor key را بفشارید.


در اینجا امکان یافتن ارجاعات به یک کلاس، مشاهده‌ی پیاده سازی‌ها و همچنین یک Refactoring به نام rename symbol نیز موجود است که با استفاده‌ی از آن، تمام ارجاعات به این کلاس در IDE نیز تغییرنام خواهند یافت.


یافتن سریع فایل‌ها در IDE

در یک پروژه‌ی بزرگ، برای یافتن سریع یک فایل، تنها کافی است دکمه‌های Ctrl+P را فشرده و در صفحه‌ی دیالوگ باز شده، قسمتی از نام آن‌را جستجو کنید:


همچنین اگر می‌خواهید محتوای فایل‌ها را جهت یافتن واژه‌ای خاص جستجو کنید، کلیدهای Ctrl+Shift+F (منوی Edit بالای صفحه و یا دومین آیکن در نوار ابزار عمودی سمت چپ صفحه) چنین امکانی را فراهم می‌کنند:



افزودن فایل‌های جدید به پروژه

فرض کنید می‌خواهیم یک کنترلر جدید را به پوشه‌ی Controllers اضافه کنیم:


برای اینکار ابتدا پوشه‌ی Controllers را انتخاب کنید. در همین حال، نوار ابزاری ظاهر می‌شود که توسط آن می‌توان در این پوشه، یک فایل جدید و یا یک پوشه‌ی جدید را ایجاد کرد.
اگر علاقمند به ایجاد فایل یا پوشه‌ای در ریشه‌ی پروژه باشید، باید تمام فایل‌ها و پوشه‌های موجود، در حالت انتخاب نشده قرار بگیرند. به همین جهت فقط کافی است در یک مکان خالی، در لیست فایل‌ها کلیک کنید تا فایل‌ها و پوشه‌ها از حالت انتخاب شده خارج شوند. اکنون نوار ابزار ظاهر شده‌ی افزودن فایل‌ها، به پوشه‌ی ریشه‌ی پروژه اشاره می‌کند.

در ادامه فایل جدید AboutController.cs را در پوشه‌ی Controllers ایجاد کنید. مشاهده خواهید کرد که یک فایل کاملا خالی ایجاد شده‌است. در VSCode به ازای پسوندهای مختلف فایل‌ها، قالب‌های از پیش آماده شده‌ای برای آن‌ها درنظر گرفته نمی‌شود و نمای ابتدایی تمام آن‌ها خالی است.
اما در اینجا اگر کلمه‌ی name را تایپ کنیم، دو پیشنهاد افزودن فضای نام را ارائه می‌دهد:


اولی صرفا نام namespace را در صفحه درج خواهد کرد. دومی به یک code snippet اشاره می‌کند و کار آن ایجاد قالب یک فضای نام جدید است. برای درج آن فقط کافی است دکمه‌ی tab را بفشارید.
همین کار را در مورد class نیز می‌توان تکرار کرد و در اینجا در intellisense ظاهر شده یا می‌توان واژه‌ی class را درج کرد و یا code snippet آن‌را انتخاب نمود که یک کلاس جدید را ایجاد می‌کند:


یک نکته: در VSCode نیازی نیست تا مدام دکمه‌های Ctrl+S را جهت ذخیره سازی فایل‌های تغییر کرده فشرد. می‌توان از منوی فایل، گزینه‌ی Auto Save را انتخاب کرد تا این‌کار را به صورت خودکار انجام دهد.


ایجاد Code Snippets جدید

هرچند تا اینجا با استفاده از code snippets پیش فرض فضاهای نام و کلاس‌ها، یک کلاس جدید را ایجاد کردیم، اما روش ساده‌تری نیز برای انجام این‌کارها و تکمیل کنترلر وجود دارد.
برای این منظور به منوی File -> Preferences -> User snippets مراجعه کنید و سپس از لیست ظاهر شده، زبان #C را انتخاب کنید:


به این ترتیب یک قالب جدید code snippet تولید خواهد شد. در اینجا می‌خواهیم برای تولید Actionهای یک کنترلر نیز یک code snippet جدید را تهیه کنیم:
{
    "MVC Action": {
        "prefix": "mvcAction",
        "body": [
            "public IActionResult ${1:ActionName}()",
            "{",
            " $0 ",
            " return View();",
            "}"
        ],
        "description": "Creates a simple MVC action method."
    }
}
- کدهای snippet، در داخل آرایه‌ی body درج می‌شوند. هر عضو این آرایه یک سطر از کدها را تشکیل خواهد داد.
- در این آرایه، 0$ جائی است که اشاره‌گر متنی پس از درج snippet قرار می‌گیرد و 1$ به نامی که قرار است توسط کاربر تکمیل شود، اشاره می‌کند که در اینجا یک نام پیش فرض مانند ActionName را هم می‌توان برای آن درنظر گرفت.
- در اینجا prefix نامی است که اگر در صفحه تایپ شود، منوی انتخاب این code snippet را ظاهر می‌کند:



استفاده از بسته‌های Code Snippets آماده

خوشبختانه پشتیبانی جامعه‌ی توسعه دهندگان از VSCode بسیار مطلوب است و علاوه بر افزونه‌های قابل توجهی که برای آن نوشته شده‌اند، بسته‌های Code Snippets آماده‌ای نیز جهت بالابردن سرعت کار با آن وجود دارند. برای دریافت آن‌ها، به نوار ابزار عمودی که در سمت چپ صفحه وجود دارد، مراجعه کنید و گزینه‌ی extensions آن‌را انتخاب نمائید:


در اینجا اگر aspnetcore را جستجو کنید، لیست بسته‌های code snippets برچسب گذاری شده‌ی با aspnetcore ظاهر می‌شود. در همینجا اگر یکی از آن‌ها را انتخاب کنید، در سمت راست صفحه می‌توانید توضیحات آن را نیز مشاهده و مطالعه نمائید (بدون نیاز به خروج از IDE).
برای مثال wilderminds-aspnetcore-snippets را نصب کنید. پس از آن تنها کافی است mvc6 را درون یک کلاس کنترلر تایپ نمائید تا امکانات آن ظاهر شوند:


برای نمونه پس از ایجاد یک فایل خالی کنترلر، انتخاب code snippet ایی به نام mvc6-controller، سبب ایجاد یک کنترلر کامل به همراه اکشن متدهایی پیش فرض می‌شود. بنابراین معادل قالب‌های new items در نگارش کامل ویژوال استودیو در اینجا می‌توان از Code Snippets استفاده کرد.

درکل برای یافتن مواردی مشابه، بهتر است واژه‌ی کلیدی snippets را در قسمت extensions جستجو نمائید و آن‌ها صرفا مختص به #C یا ASP.NET Core نیستند.


مدیریت ارجاعات و بسته‌های نیوگت در برنامه‌های ASP.NET Core

تا اینجا مدیریت فایل‌ها و نحوه‌ی تکمیل آن‌ها را توسط code snippets، بررسی کردیم. قدم بعدی و گردش کاری مهم مورد نیاز دیگر، نحوه‌ی افزودن ارجاعات به پروژه در VSCode است.
مدیریت ارجاعات در نگارش‌های جدید ASP.NET Core، در فایل csproj برنامه انجام می‌شوند. در اینجا است که بسته‌های نیوگت جدید، ارجاعات به پروژه‌های دیگر و حتی شماره فریم ورک مورد استفاده تعیین می‌شوند.
برای نمونه بسته‌ی نیوگت DNTPersianUtils.Core را به لیست ارجاعات آن اضافه کنید:
 <PackageReference Include="DNTPersianUtils.Core" Version="2.2.0" />
بلافاصله با انجام این تغییر و ذخیره‌ی فایل csproj، گزینه‌ی بازیابی و نصب آن نیز ظاهر می‌شود:


در اینجا با کلیک بر روی لینک و یا دکمه‌ی restore ، کار دریافت این بسته و نصب آن انجام خواهد شد.
اگر علاقمند بودید تا اینکار را در خط فرمان به صورت دستی انجام دهید، دکمه‌های Ctrl+ back-tick را فشرده، تا امکانات خط فرمان درون VSCode ظاهر شوند و سپس دستور dotnet restore را صادر کنید.

روش دوم ثبت بسته‌های نیوگت در فایل csproj، مراجعه به خط فرمان (فشردن دکمه‌های دکمه‌های Ctrl+ back-tick) و صدور دستور ذیل است:
 > dotnet add package DNTPersianUtils.Core
به این ترتیب با استفاده از امکانات dotnet-cli نیز می‌توان آخرین نگارش یک بسته‌ی نیوگت را دریافت و به صورت خودکار به پروژه اضافه نمود. اگر نگارش خاصی مدنظر است، باید توسط پرچم version-- آن‌را در انتهای دستور مشخص کرد.


دیباگ برنامه‌های ASP.NET Core در VSCode

در قسمت قبل با فرامین dotnet run و dotnet build و همچنین نحوه‌ی اجرای سریع آن‌ها آشنا شدیم. در ادامه اگر به نوار ابزار عمودی کنار صفحه‌ی آن دقت کنید، گزینه‌ی دیباگ نیز وجود دارد:


در اینجا دو نوع نحوه‌ی برپایی و اجرای برنامه را مشاهده می‌کنید که هر دو مورد در فایل vscode\launch.json. زمانیکه دیباگ پروژه را در ابتدای باز کردن آن در VSCode فعال می‌کنیم، تعریف شده‌اند.
برای بررسی آن فایل HomeController.cs را گشوده و در ابتدای متد About آن یک break point را قرار دهید (با حرکت دادن اشاره‌گر ماوس، جائیکه شماره سطرها قرار دارند، علامت درج break point ظاهر می‌شود که با کلیک بعدی، دائمی خواهد شد و برعکس):


پس از آن تنها کاری که باید انجام داد، فشردن دکمه‌ی F5 است که به معنای اجرای برنامه به همراه اتصال دیباگر به آن می‌باشد (در قسمت قبل، Ctrl+F5 را بررسی کردیم که به معنای اجرای برنامه، بدون اتصال دیباگر به آن است).
در ادامه پس از اجرای برنامه، بر روی لینک About کلیک کنید تا اکشن متد آن اجرا شود. بلافاصله کنترل کار به VSCode بازگشته و سطری که بر روی آن break-point قرار داده بودیم، ظاهر می‌شود:


اطلاعات بیشتر آن در برگه‌ی دیباگ ظاهر می‌شوند و در کل تجربه‌ی کاربری آن همانند سایر IDEهایی است که تاکنون با آن‌ها کار کرده‌اید.

یک نکته: در اینجا در داخل فایل‌های View (فایل‌های razor) نیز می‌توان break point قرار داد.


برپایی یک Watcher Build

ابزار ویژه‌ای به همراه ابزارهای Build مخصوص پروژه‌های NET Core. وجود دارد به نام watcher که تغییرات پوشه‌های برنامه را تحت نظر قرار داده و با هر تغییری، پروژه را کامپایل می‌کند. به این ترتیب به سرعت می‌توان آخرین تغییرات برنامه را در مرورگر بررسی کرد. برای نصب آن، تنظیم ذیل را به فایل csproj برنامه اضافه کنید:
  <ItemGroup>
    <DotNetCliToolReference Include="Microsoft.DotNet.Watcher.Tools" Version="1.0.0" />
  </ItemGroup>
پس از آن دکمه‌های Ctrl+ back-tick را فشرده تا امکانات خط فرمان، درون VSCode ظاهر شود و سپس دستور dotnet restore را صادر کنید.

اکنون برای استفاده‌ی از آن تنها کافی است دستور ذیل را صادر کنید:
 >dotnet watch run
?[90mwatch : ?[39mStarted
Hosting environment: Production
Content root path: D:\vs-code-examples\FirstAspNetCoreProject
Now listening on: http://localhost:5000
Application started. Press Ctrl+C to shut down.
همانطور که مشاهده می‌کنید، پروژه را کامپایل کرده و بر روی پورت 5000 ارائه می‌دهد. به علاوه از این پس با هر تغییری در فایل‌های #C پروژه، این کامپایل خودکار بوده و نیازی به تکرار این عملیات نیست.

یک نکته: اینبار برای دیباگ برنامه، باید گزینه‌ی attach را انتخاب کرد:


اگر بر روی دکمه‌ی سبز رنگ کنار آن کلیک کنید، لیست پروسه‌های دات نتی ظاهر شده و در این حالت می‌توانید دیباگر را به پروسه‌ی dotnet exec ایی که به dll برنامه اشاره می‌کند، متصل کنید (و نه پروسه‌ی dotnet watch run که در حقیقت پروسه‌ی dotnet exec را مدیریت می‌کند).
مطالب
به روز رسانی قسمت assemblyBinding فایل‌های config توسط NuGet
زمانیکه پروژه‌ی شما وابستگی‌های متعددی داشته باشد، احتمال برخوردن به یک چنین خطایی بسیار محتمل است:
 Could not load file or assembly Newtonsoft.Json or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
کتابخانه‌ی Newtonsoft.Json جزو پروژه‌هایی است که مدام به روز رسانی و نگهداری می‌شود. در این بین ممکن است وابستگی A از نگارش 4.5 آن استفاده کند و وابستگی B بر اساس نگارش 4.7 آن کامپایل شده باشد و وابستگی جدیدی از نگارش 6 آن استفاده کند. در یک چنین حالتی زمانیکه پروژه‌ی شما آخرین نگارش JSON.NET را به همراه داشته باشد، وابستگی‌های A و B پیام یافت نشدن نگارش‌های خاص کتابخانه‌ی Newtonsoft.Json را صادر خواهند کرد و در این حالت، برنامه در همان ابتدای کار کرش می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توان به دات نت گفت که تمام درخواست‌های مرتبط با JSON.NET را به اسمبلی خاصی هدایت و پردازش کن. به این قابلیت assembly redirects گفته می‌شود و به نحو ذیل در فایل‌های کانفیگ برنامه (app.config یا web.config) قابل تعریف است:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<configuration>
  <!-- ... -->
  <runtime>
    <assemblyBinding xmlns="urn:schemas-microsoft-com:asm.v1">
      <dependentAssembly>
        <assemblyIdentity name="Newtonsoft.Json" publicKeyToken="30ad4fe6b2a6aeed" culture="neutral" />
        <bindingRedirect oldVersion="0.0.0.0-6.0.0.0" newVersion="6.0.0.0" />
      </dependentAssembly>
    </assemblyBinding>
  </runtime>
</configuration>
به این ترتیب تمام اسمبلی‌هایی که بر اساس نگارش قدیمی JSON.NET کامپایل شده‌اند، باور خواهند کرد که نگارش 6 آن، همان نگارشی است که باید با آن کار کنند.


به روز رسانی قسمت assembly redirects توسط NuGet

البته اگر بسته‌ی جدیدی را توسط نیوگت نصب کنیم، این assembly redirects به صورت خودکار توسط آن اضافه خواهند شد اما ... گاهی ممکن است موارد قدیمی را به روز نکند یا موردی فراموش شوند یا حتی اگر اطلاعاتی را پیشتر از وب یافته‌اید، دارای خطای تایپی باشند. برای یک چنین مواردی اگر با خطای Could not load file or assembly ابتدای بحث مواجه شدید، مراحل ذیل را طی کنید تا بتوانید قسمت assembly redirects را بازسازی کنید:
الف) به فایل config برنامه مراجعه کرده و کلا قسمت assemblyBinding آن‌را حذف کنید.
ب) سپس دستور ذیل را در کنسول پاورشل نیوگت اجرا کنید:
 PM> Get-Project -All | Add-BindingRedirect
این دستور به تمام پروژه‌های موجود در solution جاری مراجعه کرده و قسمت assemblyBinding آن‌ها را بر اساس آخرین اطلاعات پروژه‌ها و وابستگی‌های آن‌ها به روز می‌کند.