اشتراک‌ها
سری ویدیوهای VS Code Day 2021
Join the Visual Studio Code team and community at a live event just for VS Code users. Get a glimpse of things to come and meet the team who works on VS Code every day.
 
سری ویدیوهای VS Code Day 2021
اشتراک‌ها
معرفی Orleans 3.0

Major changes since Orleans 2.0

Distributed ACID transactions — multiple grains can join a transaction regardless of where their state is stored
A new scheduler, which alone increased performance by over 30% in some cases
A new code generator based on Roslyn code analysis 
Rewritten cluster membership for improved recovery speed 
Co-hosting support 

معرفی Orleans 3.0
اشتراک‌ها
راه اندازی ASP.NET Core 2.1 بر روی لینوکس در 10 دقیقه

I was pleasantly surprised by how easy it was to setup and install ASP.NET Core 2.1 on Linux. I did it for the first time in 15 minutes with no previous experience with .NET Core on Linux. I did it the second time, in production, in 5 minutes by following these instructions.

In this article, I show you how to install the .NET Core runtime on CentOS, how to get a sample ASP.NET Core project running on Kestrel as a service for reliability, and how to configure both the code and the firewall to enable remote access. Finally, I discuss what I would do differently for actual production usage. 

راه اندازی ASP.NET Core 2.1 بر روی لینوکس در 10 دقیقه
مطالب
الگوی شیء نال Null Object Pattern
این الگو شاید به نظر ساده برسد، ولی در بعضی موارد می‌تواند در سطوح بالاتر، کدهای تمیزتر و خلوت‌تری را در اختیار شما بگذارد. در مورد این الگو، در کتاب توسعه چابک عمو باب نیز آمده است. بسیاری ممکن است نسبت به این الگو جبهه بگیرند و بگویند که بررسی نال بودن یک شیء بهتر است و یا حتی رخ دادن خطای Null Pointer Exception در برنامه باعث می‌شود بتوانیم باگ‌ها را پیدا کنیم. در جواب باید گفت که این الگو قرار نیست در همه جا مورد استفاده قرار گیرد. در مثال زیر می‌توانید تا حدی به جایگاه استفاده از این الگو برسید. اینکه چگونه و در کجا از یک الگو استفاده کنید، به عهده برنامه نویس است.
کار این الگو در یک جمله این است که اگر متدی نتواند خروجی مناسبی را بدهد و به جای آن قرار باشد نال را برگشت دهد، به جای برگشت دادن نال، از یک شیء که هیچ رفتاری ندارد استفاده می‌کند و آن شیء را برمی‌گرداند تا در ادامه کد، بررسی نال بودن، یا خطای NPE رخ ندهد.

به عنوان مثال فرض کنید قرار است یک کاربر با نام کاربری Ali به سیستم وارد شود؛ در اینجا سه حالت وجود دارد:
  1. این کاربر یافت شده و اجازه دسترسی دارد.
  2. این کاربر یافت شده و اجازه دسترسی ندارد.
  3. این کاربر یافت نمی‌شود.

اگر در حالتیکه کاربر یافت نشود، بخواهیم نال برگردانیم، در ادامه‌ی کد باید بررسی نال بودن و یا گاها انتظار خطای NPE را داشته باشیم؛ یا اینکه در عوض از الگوی شیء نال بهره ببریم.

بدون استفاده از الگو
در این مثال ابتدا کلاس یوزر را می‌سازیم:
 public class User
    {
        public String Usernam { get; set; }
        public bool Authenticated { get; set; }
    }
در لایه سرویس هم خروجی را برمی‌گردانیم:
 public User GeUser(string uname)
        {
            if (uname == "Ali")
            {
                return new User()
                {
                    Usernam = "Ali",
                    Authenticated = true
                };
            }
            else if (uname == "Reza")
            {
                return new User()
                {
                    Usernam = "Reza",
                    Authenticated = false
                };
            }
            else
            {
                return null;
            }
        }
در این حالت کد بعدی شما باید اینگونه باشد:
 var userServices=new UserServices();
            var user = userServices.GeUser("Ali");
            if (user != null && user.Authenticated)
            {
                Console.WriteLine("You are Authorized");
            }
همانطور که می‌بینید یک خط کد شرطی به سیستم اضافه شد و در یک سیستم بزرگتر این بررسی‌ها بیشتر شده و حتی در بعضی نقاط ممکن است با یک عدم بررسی، وقوع خطای NPE را افزایش دهید. حالا همین مثال بالا را با همین الگو جلو می‌بریم.

استفاده از الگو

ابتدا یک کلاس جدید را با ارث بری از کلاس یوزر می‌سازیم:
public class NullUser:User
    {
        public NullUser()
        {
            Authenticated = false;
        }
    }
این کلاس همان شیء نالی است که قرار است به جای خود عبارت Null برگشت دهیم:
  public User GeUser(string uname)
        {
            if (uname == "Ali")
            {
                return new User()
                {
                    Usernam = "Ali",
                    Authenticated = true
                };
            }
            else if (uname == "Reza")
            {
                return new User()
                {
                    Usernam = "Reza",
                    Authenticated = false
                };
            }
                return new NullUser();
        }
بدین ترتیب در ادامه کد الزامی به بررسی نال نیست:
var userServices=new UserServices();
            var user = userServices.GeUser("xxx");
            if (user.Authenticated)
                Console.WriteLine("You are Authorized");

یک نکته اضافه تر اینکه، در صورتی که قصد دارید متدی را در کلاس پدر تحریف کنید، بهتر است یک اینترفیس یا کلاس انتزاعی را تعریف و هر دو کلاس را از آن ارث بری کنید که برای مثال بالا می‌شود اینترفیس IUser و  دو کلاس User و NullUser هم مشتقات آن.
اشتراک‌ها
امکان liveShare در ویژوال استدیو 2019

با liveshare میتوانید بدون کلون کردن ریپوزیتوری، به صورت هماهنگ با اعضای تیم و به صورت realtime کد خود را ویرایش یا دیباگ کنید:

If you haven’t heard of Live Share, it’s a tool that enables real-time collaborative development with your teammates from the comfort of your own tools. You’re able to share your code, and collaboratively edit and debug, without needing to clone repos or set up environments. It’s easy to get started with Live Share. 

امکان liveShare در ویژوال استدیو 2019
مطالب
آشنایی با قابلیت جدید ASP.NET Web Forms Scaffolding
مایکروسافت با افزایش سرعت به روز رسانی توسعه پروژه‌های سورس باز خود جهت پاسخ دادن به نیاز توسعه دهندگان و توسعه ویژوال استادیو مطابق با آخرین تکنولوژی‌های تولید وب سایت، می‌کوشد تعداد بیشتری از توسعه دهندگان را به سمت استفاده از تکنولوژی‌های خود سوق دهد. 

سالها است که برنامه نویسان خبره با توجه به روش کاری خود از امکانات Code Generatorها برای تولید کدهای لایه‌های Data Access ، Logic و یا حتی User Interface استفاده می‌نمایند. پس از عرضه Entity Framework و تولید خودکار کدهای لایه های Data Access و Logic، این بار این امکان علاوه بر ASP.NET MVC در ASP.NET Web Forms نیز فراهم گردیده‌است تا بدون کد نویسی خسته کننده و تکراری، کدهای لایه رابط کاربر (Create-Read-Update-Delete (CRUD را نیز تولید نماییم. 

شروع کار با ASP.NET Scaffolding
پیش نیاز این کار استفاده از Visual Studio 2012 به همراه Web Tools 2012.2 می‌باشد.
  1. اول، ابزار Microsoft ASP.NET Scaffolding را از منوی Tools گزینه Extensions and Updates دریافت و نصب نمایید.
  2. دوم پروژه جدیدی از نوع Visual C# ASP.NET Web Forms Application با فریم ورک 4.5 ایجاد نمایید.
  3. از پنجره NuGet Package manager با دستور install کتابخانه ASP.NET Web Forms Scaffold Generator را دریافت نمایید
    install-package Microsoft.AspNet.Scaffolding.WebForms -pre
  4. کلاس Person را مانند زیر در فولدر Models ایحاد نمایید
     public class Person
        {
            [ScaffoldColumn(false)]
            public int ID { get; set; }
            public string FirstName { get; set; }
            public string LastName { get; set; }
        }
    ویژگی ScaffoldColumn را برای ID، برابر false قرار دهید تا از ایجاد این ستون جلوگیری نمائید.
  5. پروژه را Build نمایید.
  6. بر روی پروژه راست کلیک و از گزینه Add، گزینه ...Scaffold را انتخاب نمایید.

  7. از پنجره Add Scaffold باز شده بر روی گزینه Add، کلیک کنید.

  8. پنجره  Add Web Forms Pages مانند زیر باز می‌شود که امکان انتخاب کلاس،Data Context و MasterPage فراهم می‌باشد.

  9. از گزینه Data Context class گزینه New Data Context را انتخاب نمایید. صفحات مورد نیاز را در فولدر Views/Person ایجاد می‌نمایید.
  10. کد‌های تولید شده را می‌توانید بازبینی نمایید پروژه را اجرا تا خروجی کار را مشاهده نمایید.

اشتراک‌ها
C# در مرورگر با Blazor

 Blazor is the new Microsoft experimental framework that brings C# into any browser without a plug-in. It holds the promise of modern single-page applications, combined with the ability to use C# and its vast base-class library. Blazor takes C# development to a new level. It’s the final piece necessary to make the language a full-stack development tool. It will have all the power of the popular JavaScript frameworks, but based on the familiar languages, APIs and tooling of the Microsoft .NET Framework. 

C# در مرورگر با Blazor
مطالب
الگوی وضعیت State Pattern
الگوی وضعیت، یکی از الگوهای رفتاری Gang Of Four است و بسیار شبیه به الگوی Strategy  می‌باشد؛ ولی با کپسوله سازی بیشتر. در الگوی استراتژی تغییر وضعیت از بیرون کلاس اعمال می‌د ولی در الگوی وضعیت، بر اساس تغییر وضعیت درونی خودش صورت می‌گیرد.
یکی از استفاده‌های این الگو برای مثال در پلیرهاست که وضعیت پخش را چون Play,Pause و ... در خود دارند. در اینجا هم از این مثال استفاده می‌کنیم:
ابتدا یک اینترفیس برای وضعیت خود بسازید که آرگومان ورودی متد آن را در مرحله بعد تعریف میکنیم:
public interface IState
{
    void PressPlay(MP3PlayerContext context);
}
سپس نوبت ایجاد کلاس اصلی یا همان دستگاه پخش که به آن Context می‌گوییم می‌رسد تا تغییر وضعیت الگو را به آن بسپاریم:
public class MP3PlayerContext
{
    public MP3PlayerContext()
    {
        this.CurrentState = new StandbyState();
    }
    
    public MP3PlayerContext(IState state)
    {
       this.CurrentState = state; 
    }
    
    public IState CurrentState { get; set; }
    
    public void Play()
    {
        this.CurrentState.PressPlay(this);
    }
}
سپس کلاس‌های مختلف خود را بر اساس اینترفیس بالا می‌سازیم:
public class StandbyState : IState
{
    public void PressPlay(MP3PlayerContext context)
    {
        context.CurrentState = new PlayingState();
    }
}

public class PlayingState : IState
{
    public void PressPlay(MP3PlayerContext context)
    {
        context.CurrentState = new StandbyState();
    }
}
در کدهای بالا، کلاس‌های Playing و StandBy در واقع شبیه سازی از عمل کلید پخش هستند که با هر بار فشردن آن، پخش به طور موقت توقف کرده و یا پخش خود را از سر می‌گیرد. کلاس Context نیز باید در ابتدا به طور پیش فرض با یکی از این مقادیر پر شود و برای دکمه پخش مشخص است که کلاس PlayingState می‌باشد.
بدین ترتیب در اولین اجرای متد Play در کلاس Context، کلاس PlayingState اجرا می‌شود و وضعیت، به StandbyState تغییر می‌کند و هر بار که مجددا متد Play اجرا گردد، تعویض بین این دو کلاس صورت می‌گیرد.
اشتراک‌ها
Bootstrap 5.2.0 منتشر شد

Bootstrap v5.2.0 is finally stable! We’ve ironed out more bugs, improved more documentation, written new guides and built out new functional environment examples, and so much more! 

Bootstrap 5.2.0 منتشر شد