مطالب
NoSQL و مایکروسافت
روشی را که مایکروسافت برای پرداختن به مقوله NoSQL تاکنون انتخاب کرده است، قرار دادن ویژگی‌هایی خاصی از دنیای NoSQL مانند امکان تعریف اسکیمای متغیر، داخل مهم‌ترین بانک اطلاعاتی رابطه‌ای آن، یعنی SQL Server است، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. همچنین در سمت محصولات پردازش ابری آن نیز امکان دسترسی به محصولات NoSQL کاملی وجود دارد.

1) Azure table storage
Azure table storage در حقیقت یک Key-value store ابری است و برای کار با آن از اینترفیس پروتکل استاندارد OData استفاده می‌شود. علت استفاده و طراحی یک سیستم Key-value store در اینجا، مناسب بودن اینگونه سیستم‌ها جهت مقاصد عمومی است و به این ترتیب می‌توان به بازه بیشتری از مصرف کنندگان، خدمات ارائه داد.
پیش از ارائه Azure table storage، مایکروسافت سرویس خاصی را به نام SQL Server Data Services که به آن SQL Azure نیز گفته می‌شود، معرفی کرد. این سرویس نیز یک Key-Value store است؛ هرچند از SQL Server به عنوان مخزن نگهداری اطلاعات آن استفاده می‌کند.


2) SQL Azure XML Columns
فیلدهای XML از سال 2005 به امکانات توکار SQL Server اضافه شدند و این نوع فیلدها، بسیاری از مزایای دنیای NoSQL را درون SQL Server رابطه‌ای مهیا می‌سازند. برای مثال با تعریف یک فیلد به صورت XML، می‌توان از هر ردیف به ردیفی دیگر، اطلاعات متفاوتی را ذخیره کرد؛ به این ترتیب امکان کار با یک فیلد که می‌تواند اطلاعات یک شیء را قبول کند و در حقیقت امکان تعریف اسکیمای پویا و متغیر را در کنار امکانات یک بانک اطلاعاتی رابطه‌ای که از اسکیمای ثابت پشتیبانی می‌کند، میسر می‌شود. در این حالت در هر ردیف می‌توان تعدادی ستون ثابت را با یک ستون XML با اسکیمای کاملا پویا ترکیب کرد.
همچنین SQL Server در این حالت قابلیتی را ارائه می‌دهد که در بسیاری از بانک‌های اطلاعاتی NoSQL میسر نیست. در اینجا در صورت نیاز و لزوم می‌توان اسکیمای کاملا مشخصی را به یک فیلد XML نیز انتساب داد؛ هر چند این مورد اختیاری است و می‌توان یک un typed XML را نیز بکار برد. به علاوه امکانات کوئری گرفتن توکار از این اطلاعات را به کمک XPath ترکیب شده با T-SQL، نیز فراموش نکنید.
بنابراین اگر یکی از اهداف اصلی گرایش شما به سمت دنیای NoSQL، استفاده از امکان تعریف اطلاعاتی با اسکیمای متغیر و پویا است، فیلدهای نوع XML اس کیوال سرور را مدنظر داشته باشید.
یک مثال عملی: فناوری Azure Dev Fabric's Table Storage (نسخه Developer ویندوز Azure که روی ویندوزهای معمولی اجرا می‌شود؛ یک شبیه ساز خانگی) به کمک SQL Server و فیلدهای XML آن طراحی شده است.


3) SQL Azure Federations
در اینجا منظور از Federations در حقیقت همان پیاده سازی قابلیت Sharding بانک‌های اطلاعاتی NoSQL توسط SQL Azure است که برای توزیع اطلاعات بر روی سرورهای مختلف طراحی شده است. به این ترتیب دو قابلیت Partitioning و همچنین Replication به صورت خودکار در دسترس خواهند بود. هر Partition در اینجا، یک SQL Azure کامل است. بنابراین چندین بانک اطلاعاتی فیزیکی، یک بانک اطلاعاتی کلی را تشکیل خواهند داد.
هرچند در اینجا Sharding  (که به آن Federation member گفته می‌شود) و در پی آن مفهوم «عاقبت یک دست شدن اطلاعات» وجود دارد، اما درون یک Shard یا یک Federation member، مفهوم ACID پیاده سازی شده است. از این جهت که هر Shard واقعا یک بانک اطلاعاتی رابطه‌ای است. اینجا است که مفهوم برنامه‌های  Multi-tenancy را برای درک آن باید درنظر داشت. برای نمونه یک برنامه وب را درنظر بگیرید که قسمت اصلی اطلاعات کاربران آن بر روی یک Shard قرار دارد و سایر اطلاعات بر روی سایر Shards پراکنده شده‌اند. در این حالت است که یک برنامه وب با وجود مفهوم ACID در یک Shard می‌تواند سریع پاسخ دهد که آیا کاربری پیشتر در سایت ثبت نام کرده است یا خیر و از ثبت نام‌های غیرمجاز جلوگیری به عمل آورد.
در اینجا تنها موردی که پشتیبانی نشده‌است، کوئری‌های Fan-out می‌باشد که پیشتر در مورد آن بحث شد. از این جهت که با نحوه خاصی که Sharding آن طراحی شده است، نیازی به تهیه کوئری‌هایی که به صورت موازی بر روی کلیه Shards برای جمع آوری اطلاعات اجرا می‌شوند، نیست. هر چند از هر shard با استفاده از برنامه‌های دات نت، می‌توان به صورت جداگانه نیز کوئری گرفت.


4) OData
اگر به CouchDB و امکان دسترسی به امکانات آن از طریق وب دقت کنید، در محصولات مایکروسافت نیز این دسترسی REST API پیاده سازی شده‌اند.
OData یک RESTful API است برای دسترسی به اطلاعاتی که به شکل XML یا JSON بازگشت داده می‌شوند. انواع و اقسام کلاینت‌هایی برای کار با آن از جاوا اسکریپت گرفته تا سیستم‌های موبایل، دات نت و جاوا، وجود دارند. از این API نه فقط برای خواندن اطلاعات، بلکه برای ثبت و به روز رسانی داده‌ها نیز استفاده می‌شود. در سیستم‌های جاری مایکروسافت، بسیاری از فناوری‌ها، اطلاعات خود را به صورت OData دراختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند مانند Azure table storage، کار با SQL Azure از طریق WCF Data Services (جایی که OData از آن نشات گرفته شده)، Azure Data Market (برای ارائه فیدهایی از اطلاعات خصوصا رایگان)، ابزارهای گزارشگیری مانند SQL Server reporting services، لیست‌های شیرپوینت و غیره.
به این ترتیب به بسیاری از قابلیت‌های دنیای NoSQL مانند کار با اطلاعات JSON بدون ترک دنیای رابطه‌ای می‌توان دسترسی داشت.


5) امکان اجرای MongoDB و امثال آن روی سکوی کاری Azure
امکان توزیع MongoDB بر روی یک Worker role سکوی کاری Azure وجود دارد. در این حالت بانک‌های اطلاعاتی این سیستم‌ها بر روی Azure Blob Storage قرار می‌گیرند که به آن‌ها Azure drive نیز گفته می‌شود. همین روش برای سایر بانک‌های اطلاعاتی NoSQL نیز قابل اجرا است.
به علاوه امکان اجرای Hadoop نیز بر روی Azure وجود دارد. مایکروسافت به کمک شرکتی به نام HortonWorks نسخه ویندوزی Hadoop را توسعه داده‌اند. HortonWorks را افرادی تشکیل داده‌اند که پیشتر در شرکت یاهو بر روی پروژه Hadoop کار می‌کرده‌اند.


6) قابلیت‌های فرا رابطه‌ای SQL Server
الف) فیلدهای XML (که در ابتدای این مطلب به آن پرداخته شد). به این ترتیب می‌توان به یک اسکیمای انعطاف پذیر، بدون از دست دادن ضمانت ACID رسید.
ب) فیلد HierarchyId برای ذخیره سازی اطلاعات چند سطحی. برای مثال در بانک‌های اطلاعاتی NoSQL سندگرا، یک سند می‌تواند سند دیگری را در خود ذخیره کند و الی آخر.
ج) Sparse columns؛ ستون‌های اسپارس تقریبا شبیه به Key-value stores عمل می‌کنند و یا حتی Wide column stores نیز با آن قابل مقایسه است. در اینجا هنوز اسکیما وجود دارد، اما برای نمونه علت استفاده از Wide column stores این نیست که واقعا نمی‌دانید ساختار داده‌های مورد استفاده چیست، بلکه در این حالت می‌دانیم که در هر ردیف تنها از تعداد معدودی از فیلدها استفاده خواهیم کرد. به همین جهت در هر ردیف تمام فیلدها قرار نمی‌گیرند، چون در اینصورت تعدادی از آن‌ها همواره خالی باقی می‌ماندند. مایکروسافت این مشکل را با ستون‌های اسپارس حل کرده است؛ در اینجا هر چند ساختار کلی مشخص است، اما مواردی که هر بار استفاده می‌شوند، تعداد محدودی می‌باشند. به این صورت SQL Server تنها برای ستون‌های دارای مقدار، فضایی را اختصاص می‌دهد. به این ترتیب از لحاظ فیزیکی و ذخیره سازی نهایی، به همان مزیت Wide column stores خواهیم رسید.
د) FileStreams در اس کیوال سرور بسیار شبیه به پیوست‌های سندهای بانک‌های اطلاعاتی NoSQL سندگرا هستند. در اینجا نیز اطلاعات در فایل سیستم ذخیره می‌شوند اما ارجاعی به آن‌ها در جداول مرتبط وجود خواهند داشت.


7) SQL Server Parallel Data Warehouse Edition
SQL PDW، نگارش خاصی از SQL Server است که در آن یک شبکه از SQL Serverها به صورت یک وهله منطقی SQL Server در اختیار برنامه نویس‌ها قرار می‌گیرد.
این نگارش، از فناوری خاصی به نام MPP یا massively parallel processing برای پردازش کوئری‌ها استفاده می‌کند. در اینجا همانند بانک‌های اطلاعاتی NoSQL، یک کوئری به نود اصلی ارسال شده و به صورت موازی بر روی تمام نودها پردازش گردیده (همان مفهوم Map Reduce که پیشتر در مورد آن بحث شد) و نتیجه در اختیار مصرف کننده قرار خواهد گرفت. نکته مهم آن نیز در عدم نیاز به نوشتن کدی جهت رخ دادن این عملیات از طرف برنامه نویس‌ها است و موتور پردازشی آن جزئی از سیستم اصلی است. تنها کافی است یک کوئری SQL صادر گردد تا نتیجه نهایی از تمام سرورها جمع آوری و بازگردانده شود.
این نگارش ویژه تنها به صورت یک Appliance به فروش می‌رسد (به صورت سخت افزار و نرم افزار باهم) که در آن CPU‌ها، فضاهای ذخیره سازی اطلاعات و جزئیات شبکه به دقت از پیش تنظیم شده‌اند.
مطالب
پشتیبانی آنلاین سایت با SignalR ،ASP.NET MVC و AngularJS
  پشتیبانی آنلاین سایت، روشی مناسب برای افزایش سطح تماس مشتریان با فروشندگان، برای جلوگیری از اتلاف وقت در برقراری تماس میباشد.
قصد داریم در این بخش پشتیبانی آنلاین سایت را با استفاده از AngularJs /Asp.Net Mvc / Signalr تهیه کنیم.
امکانات این برنامه:
* امکان مکالمه متنی به همراه ارسال شکلک
* امکان انتقال مکالمه
* مشاهده آرشیو گفتگوها
* امکان ارسال فایل (بزودی)
* امکان ذخیره گفتگو و ارسال گفتگو به ایمیل  (بزودی)
* امکان ارسال تیکت در صورت آفلاین بودن کارشناسان (بزودی) 
* رعایت مسائل امنیتی(بزودی)

مراحل نحوه اجرای برنامه:
1-  باز کردن دو tab، یکی برای کارشناس یکی  برای مشتری .
2-  تعدادی کارشناس تعریف شده است که با کلیک بر روی هر کدام وارد پنل کارشناس خواهیم شد.
3- شروع مکالمه توسط مشتری با کلیک بر روی chatbox پایین صفحه (سمت راست پایین).
4- شروع کردن مکالمه توسط کارشناس. 
5- ادامه،خاتمه یا انتقال مکالمه توسط کارشناس.

نصب کتابخانه‌های زیر:
//client
Install-Package angularjs 
Install-Package angular-strap 
Install-Package Microsoft.AspNet.SignalR.JS 
install-package AngularJs.SignalR.Hub 
Install-Package jQuery.TimeAgo
Install-Package FontAwesome
Install-Package toastr
Install-Package Twitter.Bootstrap.RTL 
bower install angular-smilies  

//server
Install-Package Newtonsoft.Json
Install-Package Microsoft.AspNet.SignalR 
Install-Package EntityFramework

گام‌های برنامه:
1-ایجاد جداول 
جدول Message: هر پیام دارای فرستنده و گیرنده‌ای، به همراه زمان ارسال میباشد.
جدول Session: شامل لیستی از پیام‌ها به همراه ارجاعی به خود (استفاده هنگام انتقال مکالمه )
 public partial class Message
    {
        public int Id { get; set; }
        public string Sender { get; set; }
        public string Receiver { get; set; }
        public string Body { get; set; }
        public DateTimeOffset? CreationTime { get; set; }
        public int? SessionId { get; set; }
        public virtual Session Session { get; set; }
    }
    public partial class Session
    {
        public Session()
        {
           Messages = new List<Message>();
           Sessions = new List<Session>();
        }
        public int Id { get; set; }
        public string AgentName { get; set; }
        public string CustomerName { get; set; }
        public DateTime CreatedDateTime { get; set; }
        public int? ParentId { get; set; }
        public virtual Session Parent { get; set; }
        public virtual ICollection<Message> Messages { get; set; }
        public virtual ICollection<Session> Sessions { get; set; }
    }

2- ایجاد ویو مدلهای زیر
    public class UserInformation
    {
        public string ConnectionId { get; set; }
        public bool IsOnline { get; set; }
        public string UserName { get; set; }
    }
    public class ChatSessionVm
    {
        public string Key { get; set; }
        public List<string> Value { get; set; }
    }
    public class AgentViewModel
    {
        public int Id { get; set; }
        public string CustomerName { get; set; }
        public int Lenght { get; set; }
        public DateTimeOffset? Date { get; set; }
    }

3- ایجاد Hub در سرور
 [HubName("chatHub")]
    public class ChatHub : Microsoft.AspNet.SignalR.Hub
    {
    }

4- فراخوانی chathub توسط کلاینت: برای آشنایی با سرویس  hub کلیک نمایید.

listeners متدهای سمت کلاینت
methods آرایه ای از متدهای سمت سرور

 $scope.myHub = new hub("chatHub", {
  listeners: {},
  methods: []
})
در صورت موفقیت آمیز بودن اتصال به هاب، متد init سمت سرور فراخوانی میشود و وضعیت آنلاین بودن کارشناسان برای کلاینت مشخص میشود.
 $scope.myHub.promise.done(function () {
     $scope.myHub.init();
     $scope.myHub.promise.done(function () { });
  });
 public void Init()
        {
            _chatSessions = _chatSessions ?? (_chatSessions = new List<ChatSessionVm>());
            _agents = _agents ?? (_agents = new ConcurrentDictionary<string, UserInformation>());
            Clients.Caller.onlineStatus(_agents.Count(x => x.Value.IsOnline) > 0);
        }

5-وضعیت کارشناسان :
در صورت آنلاین بودن کارشناسان: ارسال اولین پیام و تقاضای شروع مکالمه
در صورت آفلاین بودن کارشناسان: ارسال تیکت(بزودی)
اگر برای اولین بار  پیامی را ارسال میکنید، برای شما session ایی ایجاد نشده است. در اینصورت مکان تقاضای مشتری از سایت http://ipinfo.io دریافت شده و به سرور ارسال می‌گردد و  متد logvist سرور، تقاضای شروع مکالمه مشتری را به اطلاع  تمام کارشناسان میرساند و وضعیت chatbox را تغییر میدهد.
اگر session برای مشتری تعریف شده باشد، مکالمه مشتری با کارشناس مربوطه انجام میگردد.
 $scope.requestChat = function (msg) {
                if (!defaultCustomerUserName) {
                    //گرفتن کاربر لاگین شده
                    //ما از آرایه تصادفی استفاده میکنیم
                    var nameDefaultArray = [
                        'حسین', 'حسن', 'علی', 'عباس', 'زهرا', 'سمیه'
                    ];
                    defaultCustomerUserName=nameDefaultArray[Math.floor(Math.random() * nameDefaultArray.length)];
                }
                var userName = defaultCustomerUserName;
                if (!$scope.chatId) {
                    $scope.chatId = sessionStorage.getItem(chatKey);
                    $http.get("http://ipinfo.io")
                      .success(function (response) {
                          $scope.myHub.logVisit(response.city, response.country, msg, userName);
                      }).error(function (e, status, headers, config) {
                          $scope.myHub.logVisit("Tehran", "Ir", msg, userName)
                      });
                    $scope.myHub.requestChat(msg);
                    $scope.chatTitle = $scope.options.waitingForOperator;
                    $scope.pendingRequestChat = true;
                } else {
                    $scope.myHub.clientSendMessage(msg, userName);
                };
                $scope.message = "";
            };

6-مشاهده تقاضای مکالمه کاربران  توسط کارشناسان
کارشناسان در صورت تمایل، شروع به مکالمه با کاربر مینمایند و مکالمه آغاز میگردد.با شروع مکالمه توسط کارشناس، متد acceptRequestChat  سرور فراخوانی میشود.
 پیام‌های مناسب برای کارشناس مربوطه، برای مشتری و تمام کارشناسان (به تمام کارشناسان اطلاع داده می‌شود که مشتری با چه کارشناسی در حال مکالمه میباشد) ارسال میگردد و مقادیر مربوطه در دیتابیس ذخیره میگردد.
public void AcceptRequestChat(string customerConnectionId, string body, string userName)
        {
            var agent = FindAgent(Context.ConnectionId);
            var session = _chatSessions.FirstOrDefault(item => item.Key.Equals(agent.Key));
            if (session == null)
            {
                _chatSessions.Add(new ChatSessionVm
                {
                    Key = agent.Key,
                    Value = new List<string> { customerConnectionId }
                });
            }
            else
            {
                session.Value.Add(customerConnectionId);
            }
            Clients.Client(Context.ConnectionId).agentChat(customerConnectionId, body, userName);
            Clients.Client(customerConnectionId).clientChat(customerConnectionId, agent.Value.UserName);
            foreach (var item in _agents.Where(item => item.Value.IsOnline))
            {
                Clients.Client(item.Value.ConnectionId).refreshChatWith(agent.Value.UserName, customerConnectionId);
            }
       var session = _db.Sessions.Add(new Session
            {
                AgentName = agent.Key,
                CustomerName = userName,
                CreatedDateTime = DateTime.Now
            });
            _db.SaveChanges();

            var message = new Message
            {
                CreationTime = DateTime.Now,
                Sender = agent.Key,
                Receiver = userName,
                body=body,
                Session = session
            };
            _db.Messages.Add(message);
            _db.SaveChanges();
        }
7-خاتمه مکالمه توسط کارشناس یا مشتری امکان پذیر میباشد:
متد closeChat  سرور فراخوانی میگردد. پیام مناسبی به مشتری و تمام کارشناسان ارسال میگردد.
public void CloseChat(string id)
        {
            var findAgent = FindAgent(Context.ConnectionId);
            var session = _chatSessions.FirstOrDefault(item => item.Value.Contains(id));
            if (session == null) return;
            Clients.Client(id).clientAddMessage(findAgent.Key, "مکالمه شما با کارشناس مربوطه به اتمام رسیده است");

            foreach (var agent in _agents)
            {
                Clients.Client(agent.Value.ConnectionId).refreshLeaveChat(agent.Value.UserName, id);
            }
            _chatSessions.Remove(session);
        }

8-انتقال مکالمه مشتری به کارشناسی دیگر
مکالمه از کارشناس فعلی گرفته شده و به کارشناس جدید داده می‌شود؛ به همراه ارسال پیام‌های مناسب به طرف‌های مربوطه
   public void EngageVisitor(string newAgentId, string cumtomerId, string customerName,string clientSessionId)
        {
            #region remove session of current agent
            var currentAgent = FindAgent(Context.ConnectionId);
            var currentSession = _chatSessions.FirstOrDefault(item => item.Value.Contains(cumtomerId));
            if (currentSession != null)
            {
                _chatSessions.Remove(currentSession);
            }
            #endregion

            #region add  session to new agent
            var newAgent = FindAgent(newAgentId);
            var newSession = _chatSessions.FirstOrDefault(item => item.Key.Equals(newAgent.Key));
            if (newSession == null)
            {
                _chatSessions.Add(new ChatSessionVm
                {
                    Key = newAgent.Key,
                    Value = new List<string> { cumtomerId }
                });
            }
            else
            {
                newSession.Value.Add(cumtomerId);
            }
            #endregion

            Clients.Client(currentAgent.Value.ConnectionId).addMessage(cumtomerId, newAgent.Key,
                "ادامه مکالمه به کارشناس  " + newAgent.Key + "مقابل  منتقل شد");
            Clients.Client(newAgentId).addMessage(cumtomerId, currentAgent.Key,
                "لطفا مکالمه را ادامه دهید.با تشکر");

            Clients.Client(cumtomerId).clientAddMessage(newAgent.Value.UserName,
                "مکالمه شما با کارشناس زیر برقرار گردید" + newAgent.Key);

            var session = _db.Sessions.FirstOrDefault
                (item => item.AgentName.Equals(currentAgent.Value.UserName)
                 && item.CustomerName.Equals(customerName));
            if (session != null)
            {
                var sessionId = session.Id;
                var messages = _db.Messages.Where(item => item.Session.Id.Equals(sessionId));
                var result = JsonConvert.SerializeObject(messages, new Formatting(), _settings);
                Clients.Client(newAgentId).visitorSwitchConversation
                    (Context.ConnectionId, customerName, result, clientSessionId);
            }
            foreach (var item in _agents.Where(item => item.Value.IsOnline))
            {
                Clients.Client(item.Value.ConnectionId).refreshChatWith(newAgent.Value.UserName, cumtomerId);
            }
            _db.Sessions.Add(new Session
            {
                AgentName = newAgent.Key,
                CustomerName = customerName,
                CreatedDateTime = DateTime.Now,
                Parent = _db.Sessions.Where(item => item.AgentName.Equals(currentAgent.Key)
                      && item.CustomerName.Equals(customerName)).OrderByDescending(item => item.Id).FirstOrDefault()
            });
            _db.SaveChanges();
        }
از آنجاییکه اسم متدها کاملا گویا میباشد، به نظر نیازی به توضیح بیشتری ندارند.
فایل کامل  app.js 
var app = angular.module("app", ["SignalR", 'ngRoute', 'ngAnimate', 'ngSanitize', 'mgcrea.ngStrap', 'angular-smilies']); 

app.config(["$routeProvider", "$provide", "$httpProvider", "$locationProvider",
        function ($routeProvider, $provide, $httpProvider, $locationProvider) {
            $routeProvider.
               when('/', { templateUrl: 'app/views/home.html', controller: "HomeCtrl" }).
               when('/agent', { templateUrl: 'app/views/agent.html', controller: "ChatCtrl" })
                .otherwise({
                    redirectTo: "/"
                });;
        }]);
app.controller("HomeCtrl", ["$scope", function ($scope) {
    $scope.title = "home";
}])
app.controller("ChatCtrl", ["$scope", "Hub", "$location", "$http", "$rootScope",
    function ($scope, hub, $location, $http, $rootScope) {
        if (!$scope.myHub) {
            var chatKey = "angular-signalr";
            var defaultCustomerUserName = null;
            function getid(id) {
                var find = false;
                var position = null;
                angular.forEach($scope.chatConversation, function (index, i) {
                    if (index.id === id && !find) {
                        find = true;
                        position = i;
                        return;
                    }
                });
                return position;
            }
            function apply() {
                $scope.$apply();
            }
            $scope.boxheader = function () {
                var height = 0;
                $("#chat-box").slideToggle('slow', function () {
                    if ($("#chat-box-header").css("bottom") === "0px") {
                        height = $("#chat-box").height() + 20;
                    } else {
                        height = 0;
                    }
                    $("#chat-box-header").css("bottom", height);
                });
            };
            var init = function () {
                $scope.agent = {
                    id: "", name: "", isOnline: false
                };
                $rootScope.msg = "";
                $scope.alarmStatus = false;
                $scope.options = {
                    offlineTitle: "آفلاین",
                    onlineTitle: "آنلاین",
                    waitingForOperator: "لطفا منتظر بمانید تا به اپراتور وصل شوید",
                    emailSent: "ایمیل ارسال گردید",
                    emailFailed: "متاسفانه ایمیل ارسال نگردید",
                    logOut: "خروج",
                    setting: "تنظیمات",
                    conversion: "آرشیو",
                    edit: "ویرایش",
                    alarm: "قطع/وصل کردن صدا",
                    complete: "تکمیل",
                    pending: "منتظر ماندن",
                    reject: "عدم پذیرش",
                    lock: "آنلاین شدن",
                    unlock: "آفلاین شدن",
                    alarmOn: "روشن",
                    alarmOff: "خاموش",
                    upload: "آپلود"
                };
                $scope.chatConversation = [];
                $scope.chatSessions = [];
                $scope.customerVisit = [];

                $scope.agentClientMsgs = [];
                $scope.clientAgentMsg = [];
            }();
//تعریف هاب به همراه متدهای آن
            $scope.myHub = new hub("chatHub", {
                listeners: {
                    "clientChat": function (id, agentName) {
                        $scope.clientAgentMsg.push({ name: agentName, msg: "با سلام در خدمت میباشم" });
                        $scope.chatTitle = "کارشناس: " + agentName;
                        $scope.pendingRequestChat = false;
                        sessionStorage.setItem(chatKey, id);
                    }, "agentChat": function (id, firstComment, customerName) {
                        var date = new Date();
                        var position = getid(id);
                        if (position > 0) {
                            $scope.chatSessions[position].length = $scope.chatConversation[position].length + 1;
                            $scope.chatSessions[position].date = date.toISOString();
                            return;
                        }
                        else {
                            $scope.chatConversation.push({
                                id: id,
                                sessions: [{
                                    name: customerName,
                                    msg: firstComment,
                                    date: date
                                }],
                                agentName: $scope.agent.name,
                                customerName: customerName,
                                dateStartChat: date.getHours() + ":" + date.getMinutes(),
                            });
                            $scope.chatSessions.push({
                                id: id,
                                length: 1,
                                userName: customerName,
                                date: date.toISOString()
                            });
                        }
                        sessionStorage.setItem(chatKey, id);
                        apply();
                    }, 
//برروز رسانی لیست برای کارشناسان
"refreshChatWith": function (agentName, customerConnectionId) {
                        angular.forEach($scope.customerVisit, function (index, i) {
                            if (index.connectionId === customerConnectionId) {
                                $scope.customerVisit[i].chatWith = agentName;
                            }
                        });
                        apply();
                    },
//برروز رسانی لیست برای کارشناسان
 "refreshLeaveChat": function (agentName, customerConnectionId) {
                        angular.forEach($scope.customerVisit, function (index, i) {
                            if (index.connectionId === customerConnectionId) {
                                $scope.customerVisit[i].chatWith =agentName + "---" + "  به مکالمه خاتمه داده است ";
                            }
                        });
                        apply();
                    }
//وضعیت آنلاین بودن کارشناسان
                    , "onlineStatus": function (state) {
                        if (state) {
                            $scope.chatTitle = $scope.options.onlineTitle;
                            $scope.hasOnline = true;
                            $scope.hasOffline = false;
                        } else {
                            $scope.chatTitle = $scope.options.offlineTitle;
                            $scope.hasOffline = true;
                            $scope.hasOnline = false;
                        }
                        $scope.$apply()
                    }, "loginResult": function (status, id, name) {
                        if (status) {
                            $scope.agent.id = id;
                            $scope.agent.name = name;
                            $scope.agent.isOnline = true;
                            $scope.userIsLogin = $scope.agent;
                            $scope.$apply(function () {
                                $location.path("/agent");
                            });
                        } else {
                            $scope.agent = null;
                            toastr.error("کارشناسی با این مشخصات وجود ندارد");
                            return;
                        }
                    }, "newVisit": function (userName, city, country, chatWith, connectionId, firstComment) {
                        var exist = false;
                        angular.forEach($scope.customerVisit, function (index) {
                            if (index.connectionId === connectionId) {
                                exist = true;
                                return;
                            }
                        });
                        if (!exist) {
                            var date = new Date();
                            $scope.customerVisit.unshift({
                                userName: userName,
                                date: date,
                                city: city,
                                country: country,
                                chatWith: chatWith,
                                connectionId: connectionId,
                                firstComment: firstComment
                            });
                            if ($scope.alarmStatus) {
                                var snd = new Audio("/App/assets/sounds/Sedna.ogg");
                                snd.play();
                            }
                            toastr.success("تقاضای جدید دریافت گردید");
                            apply();
                        }
                    }, "addMessage": function (id, from, value) {
                        if ($scope.alarmStatus) {
                            var snd = new Audio("/App/assets/sounds/newmsg.mp3");
                            snd.play();
                        }
                        $scope.agentUserMsgs = [];
                        var date = new Date();
                        var position = getid(id);
                        if ($scope.chatConversation.length > 0 && position != null) {
                            $scope.chatConversation[position].sessions.push({ name: from, msg: value, date: date });
                        }
                        var item = $scope.chatConversation[position];
                        if (item) {
                            angular.forEach(item.sessions, function (index) {
                                $scope.agentUserMsgs.push({ name: index.name, msg: index.msg, date: date });
                            });
                            $scope.chatSessions[position].length = $scope.chatSessions[position].length + 1;
                        }
                        apply();
                    }, "clientAddMessage": function (id, from) {
                        if ($scope.alarmStatus) {
                            var snd = new Audio("/App/assets/sounds/newmsg.mp3");
                            snd.play();
                        }
                        $scope.clientAgentMsg.push({ name: id, msg: from });
                        apply();
                    }, "visitorSwitchConversation": function (id, customerName, sessions, sessionId) {
                        sessions = JSON.parse(sessions);
                        var date = new Date();
                        var sessionList = [];
                        angular.forEach(sessions, function (index) {
                            sessionList.push({
                                name: index.sender,
                                msg: index.body,
                                date: index.creationTime
                            });
                        });
                        $scope.chatConversation.push({
                            id: sessionId,
                            sessions: sessionList,
                            customerName: customerName,
                            dateStartChat: date.getHours() + ":" + date.getMinutes(),
                            agentName: $scope.agent.name
                        });
                        $scope.chatSessions.push({
                            id: sessionId,
                            length: sessions.length,
                            date: date
                        });
                    }, "receiveTicket": function (items) {
                        angular.forEach(JSON.parse(items), function (index) {
                            $scope.ticketList = [];
                            $scope.ticketList.push(index);
                        });
                    }, 
//آرشیو گفته گوهای کارشناس
"receiveHistory": function (items) {
                        $scope.agentHistory = [];
                        angular.forEach(JSON.parse(items), function (index) {
                            $scope.agentHistory.push(index);
                        });
                        apply();
                    }, 
//جزییات آرشیو گفتگوها
"detailsHistory": function (items) {
                        $scope.historyMsg = [];
                        angular.forEach(JSON.parse(items), function (index) {
                            $scope.historyMsg.push({ name: index.sender, msg: index.body, date: index.creationTime });
                        });
                        $("#detailsAgentHistory").modal();
                        apply();
                    }, 
//لیست کارشناسان آنلاین
"agentList": function (items) {
                        $scope.agentList = [];
                        angular.forEach(items, function (index) {
                            if ($scope.agent.name != index.Key) {
                                $scope.agentList.push({ name: index.Key, id: index.Value.ConnectionId });
                            }
                        });
                        $("#agentList").modal();
                        apply();
                    }
                },
                methods: ["agentConnect", "sendTicket", "requestChat", "clientSendMessage", "closeChat", "init", "logVisit",
                    "agentChangeStatus", "engageVisitor", "agentSendMessage", "transfer", "leaveChat", "acceptRequestChat",
                    "leaveChat", "detailsSessoinMessage", "showAgentList", "getAgentHistoryChat"
                ], errorHandler: function (error) {
                    console.error(error);
                }
            });
            $scope.myHub.promise.done(function () {
                $scope.myHub.init();
                $scope.myHub.promise.done(function () { });
            });

            $scope.LeaveChat = function () {
                $scope.myHub.LeaveChat();
            };
            $scope.loginAgent = function (userName) {
                // username :security user username from agent role
                if (userName == "hossein" || userName == "ali") {
                    $scope.myHub.promise.done(function () {
                        $scope.myHub.agentConnect(userName).then(function (result) {
                            $scope.agent.name = userName;
                            $scope.agent.isOnline = true;
                        });
                    });
                }
            };
            $scope.requestChat = function (msg) {
                if (!defaultCustomerUserName) {
                    //گرفتن کاربر لاگین شده
                    //ما از آرایه تصادفی استفاده میکنیم
                    var nameDefaultArray = [
                        'حسین', 'حسن', 'علی', 'عباس', 'زهرا', 'سمیه'
                    ];
                    defaultCustomerUserName=nameDefaultArray[Math.floor(Math.random() * nameDefaultArray.length)];
                }
                var userName = defaultCustomerUserName;
                if (!$scope.chatId) {
                    $scope.chatId = sessionStorage.getItem(chatKey);
                    $http.get("http://ipinfo.io")
                      .success(function (response) {
                          $scope.myHub.logVisit(response.city, response.country, msg, userName);
                      }).error(function (e, status, headers, config) {
                          $scope.myHub.logVisit("Tehran", "Ir", msg, userName)
                      });
                    $scope.myHub.requestChat(msg);
                    $scope.chatTitle = $scope.options.waitingForOperator;
                    $scope.pendingRequestChat = true;
                } else {
                    $scope.myHub.clientSendMessage(msg, userName);
                };
                $scope.message = "";
            };
            $scope.acceptRequestChat = function (customerConnectionId, firstComment, customerName) {
                $scope.myHub.acceptRequestChat(customerConnectionId, firstComment, customerName);
            };
            $scope.changeAgentStatus = function () {
                $scope.agent.isOnline = !$scope.agent.isOnline;
                $scope.myHub.agentChangeStatus($scope.agent.isOnline);
            };
            $scope.detailsChat = function (chatId, userName) {
                $scope.agentUserMsgs = [];
                angular.forEach($scope.chatConversation, function (index) {
                    if (index.id === chatId) {
                        $scope.dateStartChat = index.dateStartChat;
                        angular.forEach(index.sessions, function (value) {
                            $scope.agentUserMsgs.push({ name: value.name, msg: value.msg, date: value.date });
                        });
                    };
                });
                $scope.agentChatWithUser = chatId;
                $scope.customerName = userName;
                $("#agentUserChat").modal();
            };
            $scope.ticket = {
                submit: function () {
                    var name = $scope.ticket.name;
                    var email = $scope.ticket.email;
                    var comment = $scope.ticket.comment;
                    $scope.myHub.sendTicket(name, email, comment);
                }
            };
            $scope.showHistory = function () {
                $scope.myHub.getAgentHistoryChat($scope.agent.name);
            };
            $scope.detailsChatHistory = function (id) {
                $scope.myHub.detailsSessoinMessage(id, $scope.agent.id);
            };
            $scope.agentMsgToUser = function (msg) {
                var chatId = $scope.agentChatWithUser;
                var customerName = $scope.customerName;
                if (!customerName) {
                    angular.forEach($scope.customerVisit, function (index) {
                        if (index.connectionId == chatId) {
                            customerName = index.userName;
                        }
                    });
                }
                if (chatId !== "" && msg !== "") {
                    $scope.myHub.agentSendMessage(chatId, msg, customerName);
                }
                //not bind to scope.msg! not correctly work
                $scope.msg = "";
                $("#post-msg").val("");
            };
            $scope.closeChat = function (chatId) {
                var item = $scope.chatConversation[getid(chatId)];
                $scope.myHub.closeChat(chatId);
            };
            $scope.engageVisitor = function (newAgentId) {
                var customerId = $scope.customerId;
                var customerName = $scope.customerName;
                var clientSessionId = $scope.clientSessionId;
                $scope.myHub.engageVisitor(newAgentId, customerId, customerName, clientSessionId);
                $("[data-dismiss=modal]").trigger({ type: "click" });
            };
            $scope.selectVisitor = function (customerId, customerName, clientSessionId) {
                $scope.customerId = customerId;
                $scope.customerName = customerName;
                $scope.clientSessionId = clientSessionId;
                $scope.myHub.showAgentList();
            };
            $scope.setClass = function (item) {
                if (item === "من")
                    return "question";
                else
                    return "response";
            };
            $scope.setdirectionClass = function (item) {
                if (item === $scope.agent.name)
                    return { "float": "left" };
                else
                    return { "float": "right" };
            };
            $scope.setArrowClass = function (item) {
                if (item === $scope.agent.name)
                    return "left-arrow";
                else
                    return "right-arrow";
            };
            $scope.setAlarm = function () {
            $scope.alarmStatus = !$scope.alarmStatus;
            };
        }
    }]);
app.directive("showtab", function () {
    return {
        link: function (scope, element, attrs) {
            element.click(function (e) {
                e.preventDefault();
                $(element).addClass("active");
                $(element).tab("show");
            });
        }
    };
});
//زمان ارسال پیام
app.directive("timeAgo", function ($q) {
    return {
        restrict: "AE",
        scope: false,
        link: function (scope, element, attrs) {
            jQuery.timeago.settings.strings =
            {
                prefixAgo: null,
                prefixFromNow: null,
                suffixAgo: "پیش",
                suffixFromNow: "از حالا",
                seconds: "کمتر از یک دقیقه",
                minute: "در حدود یک دقیقه",
                minutes: "%d دقیقه",
                hour: "حدود یگ ساعت",
                hours: "حدود %d ساعت ",
                day: "یک روز",
                days: "%d روز",
                month: "حدود یک ماه",
                months: "%d ماه",
                year: "حدود یک سال",
                years: "%d سال",
                wordSeparator: " ",
                numbers: []
            }
            var parsedDate = $q.defer();
            parsedDate.promise.then(function () {
                jQuery(element).timeago();
            });
            attrs.$observe("title", function (newValue) {
                parsedDate.resolve(newValue);
            });
        }
    };
});
فایل chathub.cs
برای آشنایی بیشتر مقاله نگاهی به SignalR Hubs   مفید خواهد بود.
   [HubName("chatHub")]
    public class ChatHub : Microsoft.AspNet.SignalR.Hub
    {
        private readonly ApplicationDbContext _db = new ApplicationDbContext();
        private static ConcurrentDictionary<string, UserInformation> _agents;
        private static List<ChatSessionVm> _chatSessions;
        private readonly JsonSerializerSettings _settings = new JsonSerializerSettings
        {
            ContractResolver = new CamelCasePropertyNamesContractResolver(),
            ReferenceLoopHandling = ReferenceLoopHandling.Ignore
        };
        public void Init()
        {
            _chatSessions = _chatSessions ?? (_chatSessions = new List<ChatSessionVm>());
            _agents = _agents ?? (_agents = new ConcurrentDictionary<string, UserInformation>());
            Clients.Caller.onlineStatus(_agents.Count(x => x.Value.IsOnline) > 0);
        }
        public void AgentConnect(string userName)
        {
            //ما برای ساده کردن مقایسه ساده ای انجام دادیم فقط کاربر حسین یا علی میتواند کارشناس باشد
            if (userName == "hossein" || userName == "ali")
            {
                var agent = new UserInformation();
                if (_agents.Any(item => item.Key == userName))
                {
                    agent = _agents[userName];
                    agent.ConnectionId = Context.ConnectionId;
                }
                else
                {
                    agent.ConnectionId = Context.ConnectionId;
                    agent.UserName = userName;
                    agent.IsOnline = true;
                    _agents.TryAdd(userName, agent);

                }
                Clients.Caller.loginResult(true, agent.ConnectionId, agent.UserName);
                Clients.All.onlineStatus(_agents.Count(x => x.Value.IsOnline) > 0);
            }
            else
            {
                Clients.Caller.loginResult(false, null, null);
            }
        }
        public void AgentChangeStatus(bool status)
        {
            var agent = _agents.FirstOrDefault(x => x.Value.ConnectionId == Context.ConnectionId).Value;
            if (agent == null) return;
            agent.IsOnline = status;
            Clients.All.onlineStatus(_agents.Count(x => x.Value.IsOnline) > 0);
        }
        public void LogVisit(string city, string country, string firstComment, string userName)
        {
            foreach (var agent in _agents)
            {
                Clients.Client(agent.Value.ConnectionId).newVisit(userName, city, country, null, Context.ConnectionId, firstComment);
            }
        }
        public void AcceptRequestChat(string customerConnectionId, string body, string userName)
        {
            var agent = FindAgent(Context.ConnectionId);
            var session = _chatSessions.FirstOrDefault(item => item.Key.Equals(agent.Key));
            if (session == null)
            {
                _chatSessions.Add(new ChatSessionVm
                {
                    Key = agent.Key,
                    Value = new List<string> { customerConnectionId }
                });
            }
            else
            {
                session.Value.Add(customerConnectionId);
            }
            Clients.Client(Context.ConnectionId).agentChat(customerConnectionId, body, userName);
            Clients.Client(customerConnectionId).clientChat(customerConnectionId, agent.Value.UserName);
            foreach (var item in _agents.Where(item => item.Value.IsOnline))
            {
                Clients.Client(item.Value.ConnectionId).refreshChatWith(agent.Value.UserName, customerConnectionId);
            }
            _db.Sessions.Add(new Session
            {
                AgentName = agent.Key,
                CustomerName = userName,
                CreatedDateTime = DateTime.Now
            });
            _db.SaveChanges();

            var message = new Message
            {
                CreationTime = DateTime.Now,
                Sender = agent.Key,
                Receiver = userName,
                Body = body,
                //ConnectionId = _agents.FirstOrDefault(item => item.Value.UserName == userName).Key,
                Session = _db.Sessions.OrderByDescending(item => item.Id)
                .FirstOrDefault(item => item.AgentName.Equals(agent.Key) && item.CustomerName.Equals(userName))
            };
            _db.Messages.Add(message);
            _db.SaveChanges();
        }
        public void GetAgentHistoryChat(string userName)
        {
            var dic = new Dictionary<int, int>();
            var lenght = 0;
            var chats = _db.Sessions.OrderBy(item => item.Id).Include(item => item.Parent)
                .Where(item => item.AgentName.Equals(userName)).ToList();

            foreach (var session in chats)
            {
                Result(session, ref lenght);
                dic.Add(session.Id, lenght);
                lenght = 0;
            }
            if (!chats.Any()) return;

            var historyResult = chats.Select(item => new AgentViewModel
            {
                Id = item.Id,
                CustomerName = item.CustomerName,
                Date = item.CreatedDateTime,
                Lenght = dic.Any(di => di.Key.Equals(item.Id)) ? dic.FirstOrDefault(di => di.Key.Equals(item.Id)).Value : 0,
            }).OrderByDescending(item => item.Id).ToList();
            Clients.Caller.receiveHistory(JsonConvert.SerializeObject(historyResult, new Formatting(), _settings));
        }
        public void DetailsSessoinMessage(int sessionId, string agentId)
        {
            var session = _db.Sessions.FirstOrDefault(item => item.Id.Equals(sessionId));
            if (session == null) return;
            var list = new List<Message>();
            GetAllMessages(session, list);
            var result = JsonConvert.SerializeObject(list.OrderBy(item => item.Id), new Formatting(), _settings);
            Clients.Client(Context.ConnectionId).detailsHistory(result);
        }
        public void ClientSendMessage(string body, string userName)
        {
            var session = _chatSessions.FirstOrDefault(item => item.Value.Contains(Context.ConnectionId));
            if (session == null || session.Key == null) return;
            var agentId = _agents.FirstOrDefault(item => item.Key.Equals(session.Key)).Value.ConnectionId;
            Clients.Caller.clientAddMessage("من", body);
            Clients.Client(agentId).addMessage(Context.ConnectionId, userName, body);
            var message = new Message
            {
                Sender = FindAgent(agentId).Key,
                Receiver = userName,
                Body = body,
                CreationTime = DateTime.Now,
                Session = FindSession(userName, FindAgent(agentId).Key)
            };
            _db.Messages.Add(message);
            _db.SaveChanges();
        }
        public void AgentSendMessage(string id, string body, string userName)
        {
            var agent = FindAgent(Context.ConnectionId);
            Clients.Caller.addMessage(id, agent.Value.UserName, body);
            Clients.Client(id).clientAddMessage(agent.Value.UserName, body);
            var message = new Message
            {
                Sender = agent.Key,
                Receiver = userName,
                Body = body,
                Session = FindSession(agent.Key, userName),
                CreationTime = DateTime.Now
            };
            _db.Messages.Add(message);
            _db.SaveChanges();
        }
        public void CloseChat(string id)
        {
            var findAgent = FindAgent(Context.ConnectionId);
            var session = _chatSessions.FirstOrDefault(item => item.Value.Contains(id));
            if (session == null) return;
            Clients.Client(id).clientAddMessage(findAgent.Key, "مکالمه شما با کارشناس مربوطه به اتمام رسیده است");

            foreach (var agent in _agents)
            {
                Clients.Client(agent.Value.ConnectionId).refreshLeaveChat(agent.Value.UserName, id);
            }
            _chatSessions.Remove(session);
        }
        public void RequestChat(string message)
        {
            Clients.Caller.clientAddMessage("من", message);
        }
        public void EngageVisitor(string newAgentId, string cumtomerId, string customerName,string clientSessionId)
        {
            #region remove session of current agent
            var currentAgent = FindAgent(Context.ConnectionId);
            var currentSession = _chatSessions.FirstOrDefault(item => item.Value.Contains(cumtomerId));
            if (currentSession != null)
            {
                _chatSessions.Remove(currentSession);
            }
            #endregion

            #region add  session to new agent
            var newAgent = FindAgent(newAgentId);
            var newSession = _chatSessions.FirstOrDefault(item => item.Key.Equals(newAgent.Key));
            if (newSession == null)
            {
                _chatSessions.Add(new ChatSessionVm
                {
                    Key = newAgent.Key,
                    Value = new List<string> { cumtomerId }
                });
            }
            else
            {
                newSession.Value.Add(cumtomerId);
            }
            #endregion

            Clients.Client(currentAgent.Value.ConnectionId).addMessage(cumtomerId, newAgent.Key,
                "ادامه مکالمه به کارشناس  " + newAgent.Key + "مقابل  منتقل شد");
            Clients.Client(newAgentId).addMessage(cumtomerId, currentAgent.Key,
                "لطفا مکالمه را ادامه دهید.با تشکر");

            Clients.Client(cumtomerId).clientAddMessage(newAgent.Value.UserName,
                "مکالمه شما با کارشناس زیر برقرار گردید" + newAgent.Key);

            var session = _db.Sessions.FirstOrDefault
                (item => item.AgentName.Equals(currentAgent.Value.UserName)
                 && item.CustomerName.Equals(customerName));
            if (session != null)
            {
                var sessionId = session.Id;
                var messages = _db.Messages.Where(item => item.Session.Id.Equals(sessionId));
                var result = JsonConvert.SerializeObject(messages, new Formatting(), _settings);
                Clients.Client(newAgentId).visitorSwitchConversation
                    (Context.ConnectionId, customerName, result, clientSessionId);
            }
            foreach (var item in _agents.Where(item => item.Value.IsOnline))
            {
                Clients.Client(item.Value.ConnectionId).refreshChatWith(newAgent.Value.UserName, cumtomerId);
            }
            _db.Sessions.Add(new Session
            {
                AgentName = newAgent.Key,
                CustomerName = customerName,
                CreatedDateTime = DateTime.Now,
                Parent = _db.Sessions.Where(item => item.AgentName.Equals(currentAgent.Key)
                      && item.CustomerName.Equals(customerName)).OrderByDescending(item => item.Id).FirstOrDefault()
            });
            _db.SaveChanges();
        }
        public void ShowAgentList()
        {
            Clients.Caller.agentList(_agents.ToList());
        }
        public override Task OnDisconnected(bool stopCalled)
        {
            var id = Context.ConnectionId;
            var isAgent = _agents != null && _agents.Any(item => item.Value.ConnectionId.Equals(id));
            if (isAgent)
            {
                UserInformation agent;
                var currentAgentConnectionId = FindAgent(id).Key;
                if (currentAgentConnectionId == null)
                    return base.OnDisconnected(stopCalled);
                if (_chatSessions.Any())
                {
                    var sessions = _chatSessions.FirstOrDefault(item => item.Key.Equals(currentAgentConnectionId));
                    //اطلاع دادن به تمام کاربرانی که در حال مکالمه با کارشناس هستند
                    if (sessions != null)
                    {
                        var result = sessions.Value.ToList();
                        for (var i = 0; i < result.Count(); i++)
                        {
                            var localId = result[i];
                            Clients.Client(localId).clientAddMessage(currentAgentConnectionId, "ارتباط شما با مشاور مورد نظر قطع شده است");
                        }
                    }
                }
                _agents.TryRemove(currentAgentConnectionId, out agent);
                Clients.All.onlineStatus(_agents.Count(x => x.Value.IsOnline) > 0);
                Clients.Client(id).loginResult(false, null, null);
            }
            else
            {
                if (_chatSessions == null ||
                    !_chatSessions.Any(item => item.Value.Contains(id)
                        && _agents == null))
                    return base.OnDisconnected(stopCalled);

                var session = _chatSessions.FirstOrDefault(item => item.Value.Contains(id));
                if (session == null)
                    return base.OnDisconnected(stopCalled);

                var agentName = session.Key;
                var agent = _agents.FirstOrDefault(item => item.Key.Equals(agentName));
                if (agent.Key != null)
                {
                    Clients.Client(agent.Value.ConnectionId).addMessage(id, "کاربر", "اتصال با کاربر قطع شده است");
                }
            }
            return base.OnDisconnected(stopCalled);
        }


        private KeyValuePair<string, UserInformation> FindAgent(string connectionId)
        {
            return _agents.FirstOrDefault(item => item.Value.ConnectionId.Equals(connectionId));
        }
        private Session FindSession(string key, string userName)
        {
            return _db.Sessions.Where(item => item.AgentName.Equals(key) && item.CustomerName.Equals(userName))
                .OrderByDescending(item => item.Id).FirstOrDefault();
        }
        private static void Result(Session parent, ref int lenght)
        {
            while (true)
            {
                if (parent == null)
                    return;
                lenght += parent.Messages.Count();
                parent = parent.Parent;
            }
        }
        private static List<Message> GetAllMessages(Session node, List<Message> list)
        {
            if (node == null) return null;
            list.AddRange(node.Messages);
            if (node.Parent != null)
            {
                GetAllMessages(node.Parent, list);
            }
            return null;
        }
    }
فایل agent.html
<div>
    <div>
        <h2>
            خوش آمدید
            <span ng-bind="agent.name">
            </span>
            <a ng-click="changeAgentStatus()">
                <i ng-if="changeStatus==null"
                   data-placement="bottom"
                   data-trigger="hover "
                   bs-tooltip="options.lock"></i>
                <i ng-if="changeStatus==true"
                   data-placement="bottom"
                   data-trigger="hover"
                   bs-tooltip="options.unlock"></i>
            </a>
        </h2>
        <div style="float: left">
            <a ng-click="setAlarm()">
                <i ng-show="alarmStatus"
                   data-placement="bottom"
                   data-trigger="hover "
                   bs-tooltip="options.alarmOn"></i>

                <i ng-show="!alarmStatus"
                   data-placement="bottom"
                   data-trigger="hover "
                   bs-tooltip="options.alarmOff"></i>
            </a>
            <!--<a data-placement="bottom"
               data-trigger="hover "
               bs-tooltip="options.conversion" ng-click="showHistory()"><i></i></a>-->

            <a data-placement="bottom"
               data-trigger="hover "
               bs-tooltip="options.edit"><i></i><span></span></a>

            <a data-placement="bottom"
               data-trigger="hover "
               bs-tooltip="options.setting"><i></i></a>

            <a data-placement="bottom"
               data-trigger="hover "
               bs-tooltip="options.signOut" ng-click="LeaveChat()"><i></i><span></span></a>
        </div>
    </div>
    <div>
        <div>
            <div id="chat-content">
                <div>
                    <ul>
                        <li>
                            <a showtab href="#online-list">آنلاین</a>
                        </li>
                        <li>
                            <a ng-click="showHistory()" showtab href="#conversation">آرشیو گفتگوها</a>
                        </li>
                    </ul>
                    <div>
                        <div id="online-list">
                            <div>
                                <h2>
                                    <i></i><span></span>
                                    <span>نمایش آنلاین مراجعه ها</span>
                                </h2>
                            </div>
                            <div>
                                <div id="agent-chat">
                                    <div id="real-time-visits">
                                        <table id="current-visits">
                                            <thead>
                                                <tr>
                                                    <th>نام کاربر</th>
                                                    <th>زمان اولین تقاضا</th>
                                                    <th>منطقه</th>
                                                    <th>پاسخ</th>
                                                </tr>
                                            </thead>
                                            <tbody>
                                                <tr id="{{item.connectionId}}" ng-animate="animate" ng-repeat="item in customerVisit ">
                                                    <td ng-bind="item.userName"></td>
                                                    <td>
                                                        <span time-ago title="{{item.date}}"></span>
                                                    </td>
                                                    <td>
                                                        <span ng-bind="item.country"></span> /<span ng-bind="item.city"> </span>
                                                    </td>
                                                    <td>
                                                        <a style="cursor: pointer" ng-if="item.chatWith== null"
                                                           ng-click="acceptRequestChat(item.connectionId,item.firstComment,item.userName)">
                                                            شروع مکالمه
                                                        </a>
                                                        <span ng-if="item.chatWith ">
                                                            وضعیت:
                                                            <span>در حال مکالمه با</span>
                                                            <span ng-bind="item.chatWith"></span>
                                                            <a ng-show="item.chatWith==agent.name"
                                                              
                                                               ng-click="selectVisitor(item.connectionId,item.userName,item.connectionId)">
                                                                انتقال مکالمه
                                                            </a>
                                                        </span>
                                                        <ul ng-repeat="session in chatSessions track by $index" style="padding:0px;">
                                                            <li ng-if="session.id==item.connectionId" id="{{session.id}}">
                                                                <div>
                                                                    <p>
                                                                        تاریخ شروع مکالمه:
                                                                        <span time-ago title="{{session.date}}"></span>
                                                                    </p>
                                                                    <p>
                                                                        تعداد پیام ها:
                                                                        <span ng-bind="session.length"></span>
                                                                    </p>
                                                                </div>
                                                                <p>
                                                                    <a ng-click="detailsChat(session.id,session.userName)">جزییات </a>
                                                                    <a ng-click="closeChat(session.id)">
                                                                        خاتمه عملیات
                                                                    </a>
                                                                </p>
                                                            </li>
                                                        </ul>
                                                    </td>
                                                </tr>
                                            </tbody>
                                        </table>
                                    </div>
                                </div>
                            </div>
                        </div>
                        <div id="conversation">
                            <div>
                                <h2>
                                    <i></i><span></span>
                                    <span>آرشیو گفتگوهای </span>
                                    {{agent.name}}
                                </h2>
                            </div>
                            <div>
                                <div>
                                    <table id="current-visits">
                                        <thead>
                                            <tr>
                                                <th>شناسه مشتری</th>
                                                <th>نام مشتری</th>
                                                <th>تعداد محاوره ها</th>
                                                <th>تاریخ</th>
                                                <th>جزئیات</th>
                                            </tr>
                                        </thead>
                                        <tbody>
                                            <tr ng-repeat="item in agentHistory track by $index">
                                                <td ng-bind="item.id"></td>
                                                <td ng-bind="item.customerName"></td>
                                                <th ng-bind="item.lenght"></th>
                                                <td><span time-ago title="{{item.date}}"></span></td>
                                                <th>
                                                    <ang-click="detailsChatHistory(item.id)" >مشاهده جزییات گفتگو</a>
                                                </th>
                                            </tr>
                                        </tbody>
                                    </table>
                                </div>
                            </div>
                        </div>
                    </div>
                </div>
            </div>
        </div>
    </div>
    <div id="detailsAgentHistory" tabindex="-1" role="dialog" aria-labelledby="cmdLabel" aria-hidden="true">
        <div>
            <div>
                <div>
                    <div>
                        <button type="button" data-dismiss="modal" aria-hidden="true">×</button>
                    </div>
                    <h2>
                        <span></span>تاریخچه گفتگو
                    </h2>
                </div>
                <div>
                    <div style="display: block">
                        <ul ng-repeat="item in historyMsg">
                            <li>
                                <span ng-bind="item.name" ng-style="setdirectionClass(item.name)">
                                </span>
                                <span ng-style="setdirectionClass(item.name)">
                                    <span ng-class="setArrowClass(item.name)"></span>
                                    <span time-ago title="{{item.date}}"></span>
                                    <span>
                                        <p ng-bind-html="item.msg | smilies"></p>
                                    </span>
                                </span>
                            </li>
                        </ul>
                    </div>

                </div>
            </div>
        </div>
    </div>
    <div id="agentList" tabindex="-1" role="dialog" aria-labelledby="cmdLabel" aria-hidden="true">
        <div>
            <div>
                <div>
                    <div>
                        <button type="button" data-dismiss="modal" aria-hidden="true">×</button>
                    </div>
                    <h2>
                        <span></span>لیست تمام کارشناسان
                    </h2>
                </div>
                <div>
                    <div style="display: block;">
                        <div ng-show="agentList.length==0">
                            کارشناس آنلاینی وجود ندارد
                        </div>
                        <ul ng-repeat="item in agentList">
                            <li>
                                <span>
                                    <a ng-click="engageVisitor(item.id)">{{item.name}}</a>
                                </span>
                            </li>
                        </ul>
                    </div>
                </div>
            </div>
        </div>
    </div>
    <div id="agentUserChat"  tabindex="-1" role="dialog" aria-labelledby="cmdLabel" aria-hidden="true">
        <div>
            <div>
                <div>
                    <div>
                        <button type="button" data-dismiss="modal" aria-hidden="true">×</button>
                    </div>
                    <h2>
                        <span></span>گفتگو
                    </h2>
                </div>
                <div>
                    <div>
                        <div>
                            <div style="display: block;">
                                <label>شروع چت در </label>:
                                <span ng-bind="dateStartChat"></span>

                                <ul>
                                    <li ng-repeat="item in agentUserMsgs">
                                        <span ng-bind="item.name" ng-style="setdirectionClass(item.name)">

                                        </span>
                                        <span ng-style="setdirectionClass(item.name)">
                                            <span ng-class="setArrowClass(item.name)"></span>
                                            <span time-ago title="{{item.date}}"></span>

                                            <span>
                                                <p ng-bind-html="item.msg | smilies"></p>
                                            </span>
                                        </span>
                                    </li>
                                </ul>
                                <div>
                                    <div>
                                        <textarea id="post-msg" ng-model="msg" placeholder="متن خود را وارد نمایید" style="overflow: hidden; word-wrap: break-word; resize: horizontal; height: 80px; max-width: 100%"></textarea>
                                        <span smilies-selector="msg" smilies-placement="right" smilies-title="Smilies"></span>
                                    </div>
                                    <div style="text-align: center; margin-top: 5px">
                                        <button ng-click="agentMsgToUser(msg)">ارسال</button>
                                    </div>
                                </div>
                            </div>
                        </div>
                    </div>
                </div>
            </div>
        </div>
    </div>
</div>
فایل index.cshtml
<html ng-app="app">
<head>
    <meta charset="utf-8" />
    <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
    <title>Live Support</title>

    <link href="~/Content/bootstrap-rtl.css" rel="stylesheet" />
    <link href="~/Scripts/smilies/angular-smilies-embed.css" rel="stylesheet" />
    <link href="~/Content/font-awesome.css" rel="stylesheet" />

    <link href="~/Content/toastr.css" rel="stylesheet" />
    <link href="~/Content/liveSupport.css" rel="stylesheet" />

    <script src="~/Scripts/jquery-1.10.2.js"></script>
    <script src="~/Scripts/toastr.js"></script>
    <script src="~/Scripts/jquery.timeago.js"></script>

    <script src="~/Scripts/angular.js"></script>
    <script src="~/Scripts/angular-animate.js"></script>
    <script src="~/Scripts/angular-sanitize.js"></script>
    <script src="~/Scripts/angular-route.js"></script>

    <script src="~/Scripts/angular-strap.js"></script>
    <script src="~/Scripts/angular-strap.tpl.js"></script>

    <script src="~/Scripts/smilies/angular-smilies.js"></script>

    <script src="~/Scripts/jquery.signalR-2.2.0.js"></script>
    <script src="~/Scripts/angular-signalr-hub.js"></script>

    <script src="~/app/app.js"></script>
    @Scripts.Render("~/bundles/bootstrap")

</head>
<body ng-controller="ChatCtrl">
    <div ng-view>
    </div>

    <div id="chat-box-header" ng-click="boxheader()">
        {{chatTitle}}
    </div>
    <div id="chat-box">
        <div ng-show="hasOnline">
            <div id="style-1" style="min-height:100px;">
                <div ng-repeat="item in clientAgentMsg  track by $index">
                    <span ng-class="setClass(item.name)">
                        {{item.name}}
                    </span>
                    <br />
                    <p ng-bind-html="item.msg | smilies"></p>
                </div>
            </div>
            <div>
                <label>پیام</label>
                <div style="text-align: left; clear: both">
                    <a data-placement="top"
                       data-trigger="hover "
                       bs-tooltip="options.alarm" ng-click="alarm()"><i></i></a>
                    <a data-placement="top"
                       data-trigger="hover "
                       bs-tooltip="options.signOut" href="signOut()"><i></i><span></span></a>
                    <a data-placement="top"
                       data-trigger="hover "
                       bs-tooltip="options.upload" href="fileupload()">
                        <span><i></i></span>
                    </a>
                </div>
                <div>
                    <textarea style="height: 150px; max-height: 160px;" ng-model="message" placeholder=" متن خود را وارد نمایید"></textarea>
                    <span smilies-selector="message" smilies-placement="right" smilies-title="Smilies"></span>
                </div>
            </div>
            <div style="text-align: center">
                <button type="button" ng-disabled="pendingRequestChat" ng-click="requestChat(message)">ارسال </button>
            </div>
        </div>
        <div ng-show="hasOffline">
            <div>
                <form name="Ticket" id="form1">
                    <fieldset>
                        <div>
                            <label>نام</label>
                            <input name="email"
                                   ng-model="ticket.name"
                                  >
                        </div>
                        <div>
                            <label>ایمیل</label>
                            <input name="email"
                                   ng-model="ticket.email"
                                  >
                        </div>
                        <div>
                            <label>پیام</label>
                        </div>
                        <div>
                            <textarea ng-model="ticket.comment" placeholder="متن خود را وارد نمایید"></textarea>
                            <span smilies-selector="ticket.comment" smilies-placement="right" smilies-title="Smilies"></span>
                        </div>
                    </fieldset>
                    <div style="text-align: center">
                        <button type="button"
                                ng-click="ticket.submit(ticket)">
                            ارسال
                        </button>
                    </div>
                </form>
            </div>
        </div>
    </div>
   
</body>

</html>
LiveSupport.zip 

نکات تکمیلی :
نگاشت  Hub‌ها به برنامه در مسیر ("signalr /") در فایل  ConfigureAuth.Cs 
  app.MapSignalR();

مطالب
توسعه سرویس‌های مبتنی بر REST در AngularJs با استفاده از RestAngular : بخش اول
برای مطالعه‌ی این مقاله شما باید به مواردی از قبیل کتابخانه‌ی AngularJs، تعاملات بین کلاینت و سرور و همچنین معماری RESTful تسلط کافی داشته باشید و ما از توضیح و تفصیلی این سرفصل‌ها اجتناب میکنیم.
خیلی خوب بپردازیم به اصل مطلب:

Restangular  چیست؟

کتابخانه RestAngular بنا به گفته ناشر در مستندات Github آن، یک سرویس توسعه داده شده AngularJs می‌باشد که کد‌های نوشته شده‌ی برای پیاده سازی فرآیند‌های Request/Response کلاینت و سرور را به حداقل رسانده است. این فرآیندها در قالب درخواست‌های GET، POST، DELETE و Update صورت می‌پذیرند. این سرویس برای وب اپلیکیشن‌هایی که که داده‌های خود را از API‌های RESTful  همانند Microsoft ASP.NET Web API 2 دریافت می‌کنند نیز بسیار کارآمد است.
کد زیر یک فرآیند درخواست GET را نمایش می‌دهد که در آن از سرویس RestAngular استفاده شده است:
// Restangular returns promises
Restangular.all('users').getList()  // GET: /users
.then(function(users) {
  // returns a list of users
  $scope.user = users[0]; // first Restangular obj in list: { id: 123 }
})

// Later in the code...

// Restangular objects are self-aware and know how to make their own RESTful requests
$scope.user.getList('cars');  // GET: /users/123/cars

// You can also use your own custom methods on Restangular objects
$scope.user.sendMessage();  // POST: /users/123/sendMessage

// Chain methods together to easily build complex requests
$scope.user.one('messages', 123).one('from', 123).getList('unread');
// GET: /users/123/messages/123/from/123/unread
همانطور که ملاحظه میکنید تمام پروسه‌ی دریافت، در یک خط خلاصه شده است. همچنین می‌بینید که restAngular دارای Promise نیز هست. در تکه کد اول، تمامی userها به صورت Get دریافت می‌شوند. در تکه کد دوم مشاهده می‌کنید که عملیات درخواست لیست ماشین‌های کاربر چگونه در یک خط خلاصه می‌گردد. حال فرض کنید قصد داشتیم تا این عملیات را با وابستگی http پیاده سازی نماییم. برای این کار باید چندین خط کد را درون یک سرویس جا می‌دادیم و آنگاه از متد سرویس در کنترلر استفاده می‌کردیم.
در اینجا همچنین قادرید درخواست‌های خود را به صورت سفارشی نیز اعمال کنید (تکه کد سوم) و در آخر مشاهده می‌کنید که پیچیده‌ترین عملیات‌های درخواست کاربر را می‌توان در یک خط خلاصه نمود. برای نمونه کد آخر یک دستور GET تو در تو را به چه سادگی پیاده سازی کرده است.

وابستگی ها

باید توجه داشته باشید که برای استفاده از RestAngular نیاز به کتابخانه‌ی Lodash نیز می‌باشد.

شروع پروژه

برای شروع پروژه و استفاده از RestAngular، پس از اضافه کردن اسکریپت رفرنس‌ها و وابستگی‌ها (lodash و AngularJs) باید وابستگی restAngular را به صورت زیر به angular.module اضافه نمایید:
// Add Restangular as a dependency to your app
angular.module('your-app', ['restangular']);

// Inject Restangular into your controller
angular.module('your-app').controller('MainCtrl', function($scope, Restangular) {
  // ...
});
توجه داشته باشید هنگامیکه یک وابستگی به module اضافه می‌گردد، با حروف کوچک یعنی restangular اضافه می‌گردد؛ اما هنگامیکه به کنترلر اضافه می‌شود، به صورت Restangular و با R بزرگ اضافه می‌گردد.

برخی از متدهای RestAngular

در این بخش قصد داریم تا برخی از پر کاربرد‌ترین متد‌های RestAngular را تشریح کنیم:
 نام متد  پارامتر‌های ارسالی  توضیحات
 one
 route, id
 این متد یک RestAngular object ایجاد میکند که از آدرسی که در route قرار داده شده با id مشخص دریافت میشود.
 all
 route
 این متد یک RestAngular object که لیستی از المنت هایی را که در آدرس route قرار دارد، دریافت می‌نماید.
 oneUrl
 route, url
 این متد یک RestAngular object ایجاد می‌کند که یک المنت از url خاصی را بازگشت میدهد.
مانند: Restangular.oneUrl( 'googlers' , 'http://www.google.com/1' ).get(); 
 allUrl
 route, url
 این متد مانند متد قبل است با این تفاوت که یک مجموعه را بازگشت میدهد.
 copy
 formElement
 این متد یک کپی از المنت‌های یک فرم را ایجاد میکند که ما میتوانیم آنها را تغییر دهیم.
 restangularizeElement
 parent,element, route, queryParams
 یک المنت جدید را به صورت Restangularize تغییر میدهد.
 restangularizeCollection
 parent, element, route, queryParams
 یک کالکشن Collection را به صورت Restangularize تغییر میدهد.
در این قسمت قصد داشتیم تا شما را با این کتابخانه کمی آشنا کنیم. در قسمت بعدی سعی می‌کنیم تا با مثال‌هایی کاربردی، شما را بیشتر با این سرویس خارق العاده آشنا کنیم.
نظرات مطالب
ASP.NET MVC #11
خیر. باید بررسی کنید که علت آن چه چیزی بوده:
string messages = string.Join("; ", ModelState.Values
                                        .SelectMany(x => x.Errors)
                                        .Select(x => x.ErrorMessage));