مطالب
آموزش زبان Rust - قسمت 8 - Rust-Based CS Masterclass
مدیریت حافظه، نقش مهمی را در برنامه نویسی ایفا می‌کند و بر عملکرد و کارآیی یک برنامه تاثیر می‌گذارد. این مقاله، مروری را بر سه نوع حافظه‌ی اصلی ارائه می‌کند:  static memory, stack memory, heap . درک تفاوت بین این انواع حافظه‌ها می‌تواند به شما در بهینه سازی کد و جلوگیری از مشکلات احتمالی، کمک کند.


Static Memory

حافظه‌ی static برای ذخیره‌ی باینری‌های برنامه، متغیرهای استاتیک و حروف رشته‌ای (در Rust) استفاده می‌شود. اندازه‌ی حافظه استاتیک ثابت است و در زمان کامپایل مشخص می‌شود. حافظه‌ی استاتیک طول عمری برابر با عمر برنامه دارد و مقادیر آن از شروع، تا پایان برنامه، باقی می‌ماند. پاکسازی حافظه‌ی استاتیک به صورت خودکار انجام می‌شود و با پایان برنامه انجام می‌شود.

مواردی که در حافظه استاتیک قرار میگیرند :
  • Program Binary
  • Static variables
  • String Literals (in Rust)

Size :
  Fixed ( محاسبه در زمان کامپایل )
Lifetime : برابر با طول عمر برنامه
پاکسازی : به صورت خودکار ؛ زمانی که برنامه متوقف میشود .


  Stack Memory

حافظه‌ی پشته، مسئول نگهداری آرگومان‌های تابع و متغیرهای محلی است. پشته، شامل stack frames است که برای هر فراخوانی تابع در زنجیره‌ای از فراخوانی‌های تابع، ایجاد می‌شوند (به عنوان مثال، A B را فرا می‌خواند، B C را فرا می‌خواند). حافظه‌ی پشته به اندازه‌ی مشخصی در زمان کامپایل نیاز دارد؛ به این معنا که آرگومان‌ها و متغیرهای درون  stack frames باید اندازه‌های از پیش تعیین شده‌ای داشته باشند. اندازه‌ی پشته، پویا است؛ اما دارای حد بالایی ثابتی است که در هنگام راه اندازی برنامه تعریف شده‌است. حافظه‌ی پشته، دارای طول عمری برابر با طول عمر عملکرد است و هنگامیکه عملکرد، نتیجه‌ای را بر می‌گرداند، پاکسازی آن خودکار است.  

بیایید نگاهی به یک مثال ساده در Rust بیندازیم تا حافظه‌ی پشته را بهتر درک کنیم:
fn add(x: i32, y: i32) -> i32 {
    let sum = x + y;
    sum
}

fn main() {
    let a = 5;
    let b = 3;
    let result = add(a, b);
    println!("The sum is: {}", result);
}
در این برنامه‌ی Rust، دو عملکرد add و main را داریم. هنگامیکه برنامه شروع به اجرا می‌کند، یک stack frames برای تابع اصلی در حافظه‌ی پشته ایجاد می‌شود. این  stack frames شامل متغیرهای محلی a، b و فراخوانی تابع برای add(a, b) است.
هنگامیکه تابع add فراخوانی می‌شود، یک stack frames دیگر در بالای stack frames main موجود ایجاد می‌شود. این stack frames جدید حاوی متغیرهای محلی x، y و sum است. مقادیر a و b به عنوان آرگومان به تابع add ارسال می‌شوند و به ترتیب در x و y ذخیره می‌شوند. پس از محاسبه‌ی مجموع، تابع add، مقداری را بر می‌گرداند و  stack frames آن به طور خودکار از حافظه‌ی پشته حذف می‌شود.
سپس تابع main، مقدار برگشتی را از تابع add دریافت می‌کند و به نتیجه‌ی متغیر اختصاص می‌یابد. از ماکروی println! برای چاپ نتیجه استفاده می‌شود. پس از اتمام اجرای برنامه و بازگشت تابع اصلی، stack frames آن نیز از حافظه‌ی پشته حذف می‌شود و حافظه به‌طور خودکار پاک می‌شود.
در این مثال، می‌توانید ببینید که چگونه از stack frames برای ذخیره‌ی آرگومان‌های تابع و متغیرهای محلی در Rust استفاده می‌شود. اندازه‌ی این متغیرها در زمان کامپایل مشخص می‌شود و طول عمر حافظه‌ی پشته، برابر با طول عمر تابع است. هنگامیکه تابع برمی‌گردد، فرآیند پاکسازی آن خودکار است و قاب پشته‌ی مربوطه را حذف می‌کند.


Heap Memory

حافظه‌ی Heap، مقادیری را ذخیره می‌کند که باید فراتر از طول عمر یک تابع مانند مقادیر بزرگ و مقادیر قابل دسترسی توسط رشته‌های متعدد، زنده بمانند. از آنجائیکه هر رشته دارای پشته‌ی مخصوص به خود است، همه‌ی آنها یک پشته‌ی مشترک دارند. حافظه‌ی Heap می‌تواند مقادیری با اندازه‌ی ناشناخته را در زمان کامپایل، در خود جای دهد؛ مانند رشته‌های ورودی کاربر. اندازه‌ی پشته نیز پویا است؛ با حد بالایی ثابت که در زمان راه اندازی برنامه تعیین می‌شود. حافظه‌ی Heap طول عمری دارد که توسط برنامه نویس تعیین می‌شود و برنامه نویس تصمیم می‌گیرد که چه زمانی باید حافظه تخصیص داده شود. پاکسازی حافظه‌ی هیپ به صورت دستی است و نیاز به مداخله‌ی برنامه نویس دارد.
در این مثال ساده، روش استفاده از حافظه‌ی پشته نشان داده می‌شود:
use std::rc::Rc;

#[derive(Debug)]
struct LargeData {
    data: Vec<i32>,
}

impl LargeData {
    fn new(size: usize) -> LargeData {
        LargeData {
            data: vec![0; size],
        }
    }
}

fn main() {
    let large_data = Rc::new(LargeData::new(1_000_000));
    let shared_data1 = Rc::clone(&large_data);
    let shared_data2 = Rc::clone(&large_data);

    println!("{:?}", shared_data1);
    println!("{:?}", shared_data2);
}
در این برنامه‌ی Rust، یک ساختار LargeData را تعریف می‌کنیم که حاوی <Vec<i32 است. این روش جدید، یک شیء LargeData را به اندازه‌ی مشخصی مقداردهی اولیه می‌کند. در تابع main، یک شیء LargeData را با اندازه (1,000,000 عنصر) ایجاد می‌کنیم و با استفاده از Rc::new روی پشته ذخیره می‌کنیم. Rc یک اشاره‌گر شمارش مرجع است که به چندین متغیر اجازه می‌دهد تا مالکیت داده‌های تخصیص داده شده را به اشتراک بگذارند (در ادامه‌ی دوره توضیح داده خواهد شد).  
سپس دو متغیر دیگر را به نام‌های shared_data1 و shared_data2 ایجاد می‌کنیم که با استفاده از Rc::clone، یک شیء LargeData تخصیص‌یافته‌ی مشابه را به اشتراک می‌گذارند. این نشان می‌دهد که چگونه حافظه‌ی پشته را می‌توان در بین متغیرهای متعددی به اشتراک گذاشت؛ حتی فراتر از طول عمر تابع اصلی که داده را ایجاد کرده است.
در این مثال، پاکسازی حافظه‌ی پشته به طور خودکار توسط مکانیزم شمارش مرجع Rust مدیریت می‌شود (در ادامه‌ی دوره توضیح داده خواهد شد). هنگامیکه تعداد مرجع نشانگر Rc به صفر می‌رسد (یعنی وقتی همه‌ی متغیرهایی که داده‌ها را به اشتراک می‌گذارند از محدوده خارج می‌شوند)، حافظه‌ی تخصیص داده شده، روی پشته تخصیص داده می‌شود.
این مثال نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از حافظه‌ی پشته برای ذخیره‌ی ساختارهای داده یا مقادیر بزرگی استفاده کرد که باید بیشتر از طول عمر یک تابع باشند و چگونه می‌توان حافظه‌ی پشته را بین چندین متغیر به اشتراک گذاشت.
نظرات مطالب
ASP.NET MVC #17

عنوان خطا: The anti-forgery token could not be decrypted

جزئیات خطا

The anti-forgery token could not be decrypted. 
If this application is hosted by a Web Farm or cluster,
ensure that all machines are running the same version of ASP.NET Web Pages and
that the <machineKey> configuration specifies explicit encryption and validation keys. 
AutoGenerate cannot be used in a cluster

Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. 
Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.

Exception Details: System.Web.Mvc.HttpAntiForgeryException: 
The anti-forgery token could not be decrypted.
If this application is hosted by a Web Farm or cluster, 
ensure that all machines are running the same version of ASP.NET Web Pages and that the <machineKey> configuration 
specifies explicit encryption and validation keys. AutoGenerate cannot be used in a cluster.
شرایط  برنامه:  در زمان ذخیره سازی اطلاعات.(در Mvc دات نت فریم ورک 4.5 و Vs2013)

موارد مشابه در سایر انجمن‌ها : اینجا و اینجا و ...

نتیجه حاصله: درج MachinKey در WebConfig برای مثال:

<system.web>
  <machineKey validationKey="mykey" decryptionKey="myotherkey" validation="SHA1" decryption="AES" />
</system.web>
سوال: علت بروز خطا بر روی بعضی از سیستم‌ها چیست؟ چرا همیشه این خطا نمایش داده نمی‌شود. چرا پیغام نمی‌توانم Decrypt کنم؟ پس چرا در همین برنامه ولی دربخش دیگری که از anti-forgery token استفاده شده مشکل وجود ندارد؟
اشتراک‌ها
Visual Studio 2022 17.2 منتشر شد

This release brings continued improvements to the C# and .NET experiences, new Git performance and experiences, updates for C++ developers, and new Azure tools for local development and deployment. We also continue to address your direct feedback submitted via Developer Community, addressing over 400 feedback items in this release! You can see the broader list of community feedback addressed in releases by visiting the fixes page on Developer Community. 

Visual Studio 2022 17.2 منتشر شد
نظرات مطالب
LocalDB چیست؟
  1. ایا LocalDB جایگزینی برای SqlExpress خواهد بود در ادامه؟ (اینجا انتهای پاراگراف اول منظورش چیه دقیقا؟  SQL Server ExpressLocalDB should be used in place of the SQL Server Express user instance feature which is deprecated )
  2.  هیچ شکلی نمی‌توان تحت شبکه کار کرد با این نسخه؟ مثلا جایی که قراره 3 تا سیستم بصورت کلاینت/سرور کار کنن نمی‌شه فایل دیتابیس روی یک سیستم باشه و از رو 2تای دیگه بهش کانکت شد؟ سنارویی که خیلی وقتا ممکنه استفاده بشه
  3. بهترین راه برای سناریوهایی مثل مورد 2 که مثال زدم چیه؟ (یک محیط و یک برنامه معمولی که قرار نیست sql server بصورت full نصب بشه رو سرور) آیا می‌شه با خیال راحت از SqlServer Express Edition استفاده کرد؟
نظرات اشتراک‌ها
23 مهارتی که برنامه نویس‌ها باید کسب کنند
ضمن عذر خواهی، به نظرم باید تغییری در عنوان داده بشه، یا واژه باید حذف بشه یا واژه برنامه نویس به توسعه دهنده تغییر پیدا کنه.
چون این سطح از دانش در تعریف برنامه نویس نیست (خصوصا تخمین زمان و هزینه) و طبق محتوای مقاله در تعریف توسعه دهنده جای میگیره که اون هم مستلزم چندین سال تجربست
اشتراک‌ها
چگونه در dotNET Core از Performance Counters استفاده کنیم

Performance counters are really important for monitoring and troubleshooting problems with your .NET applications. The full .NET Framework provides a wide array of performance counters that are very useful for troubleshooting application problems. 

چگونه در dotNET Core از Performance Counters استفاده کنیم
اشتراک‌ها
مایکروسافت و اپن‌سورس

Microsoft has come a long way in its effort to initially warm up to and later adopt open source software — from small skunkworks projects to full-fledged adoption and now supporting more than 10,000 engineers contributing to open source. 

مایکروسافت و اپن‌سورس
نظرات مطالب
کنترل FileUpload داخل ASP.Net Ajax UpdatePanel
باید در نحوه‌ی ارسال فایل به سرور دست برد و اون رو سفارشی کرد. مثلا با استفاده از یک generic handler . نحوه پیاده سازی آن‌را در jQuery می‌تونید اینجا مشاهده کنید:
http://www.ajaxprojects.com/ajax/tutorialdetails.php?itemid=512

توسط ASP.Net ajax هم همین مفهوم به شکل دیگری پیاده سازی می‌شود:
http://msmvps.com/blogs/luisabreu/archive/2006/12/14/uploading-files-without-a-full-postback.aspx