نظرات مطالب
در دو مقاله پیشین ^ ، ^ به بررسی نوشتن افزونه در مرورگر کروم پرداختیم و اینبار قصد داریم همان پروژه را برای فایرفاکس پیاده کنیم. پس در مورد کدهای تکراری توضیحی داده نخواهد شد و برای فهم آن میتوانید به دو مقاله قبلی رجوع کنید. همهی ما فایرفاکس را به خوبی میشناسیم. اولین باری که این مرورگر آمد سرو صدای زیادی به پا کرد و بازار وسیعی از مرورگرها را که در چنگ IE بود، به دست آورد . این سر و صدا بیشتر به خاطر امنیت و کارآیی بالای این مرورگر، استفاده از آخرین فناوریهای تحت وب و دوست داشتنی برای طراحان وب بود. همچنین یکی دیگر از مهمترین ویژگیهای آن، امکان سفارشی سازی آن با افزونهها extensions یا addon بود که این ویژگی در طول این سالها تغییرات زیادی به خود دیده است. در مورد افزونه نویسی برای فایرفاکس در سطح نت مطالب زیادی وجود دارند که همین پیشرفتهای اخیر در مورد افزونهها باعث شده خیلی از این مطالب به روز نباشند. اگر در مقاله پیشین فکر میکنید که کروم چقدر در نوشتن افزونه جذابیت دارد و امکانات خوبی را در اختیار شما میگذارد، الان دیگر وقت آن است که نظر خودتان را عوض کنید و فایرفاکس را نه تنها یک سرو گردن بلکه بیشتر از این حرفها بالاتر بدانید.
شرکت موزیالا برای قدرتمندی و راحتی کار طراحان یک sdk طراحی کرده است است و شما با استفاده از کدهای موجود در این sdk قادرید کارهای زیادی را انجام دهید. برای نصب این sdk باید پیش نیازهایی بر روی سیستم شما نصب باشد:
- نصب پایتون 2.5 یا 2.6 یا 2.7 که فعلا در سایت آن، نسخهی 2.7 در دسترس هست. توجه داشته باشید که هنوز برای نسخهی 3 پایتون پشتیبانی صورت نگرفته است.
- آخرین نسخهی sdk را هم میتوانید از این آدرس به صورت zip و یا از این آدرس به صورت tar دانلود کنید و در صورتیکه دوست دارید به سورس آن دسترسی داشته باشید یا اینکه از سورسهای مشارکت شده یا غیر رسمی استفاده کنید، از این صفحه آن را دریافت کنید.
بعد از دانلود sdk به شاخهی bin رفته و فایل activate.bat را اجرا کنید. موقعی که فایل activate اجرا شود، باید چنین چیزی دیده شود:
(C:\Users\aym\Downloads\addon-sdk-1.17) C:\Users\aym\Downloads\addon-sdk-1.17\bin>
برای سیستمهای عامل Linux,FreeBSD,OS X دستورات زیر را وارد کنید:
اگر یک کاربر پوستهی bash هستید کلمه زیر را در کنسول برای اجرای activate بزنید:
source bin/activate
bash bin/activate
(addon-sdk)~/mozilla/addon-sdk >
آغاز به کار
برای شروع، فایلهای زیادی باید ساخته شوند، ولی نگران نباشید cfx این کار را برای شما خواهد کرد. دستورات زیر را جهت ساخت یک پروژه خالی اجرا کنید:
mkdir fxaddon cd fxaddon cfx init
* lib directory created * data directory created * test directory created * doc directory created * README.md written * package.json written * test/test-main.js written * lib/main.js written * doc/main.md written Your sample add-on is now ready for testing: try "cfx test" and then "cfx run". Have fun!"
در این پوشه یک فایل به اسم package.json هم وجود دارد که اطلاعات زیر داخلش هست:
{ "name": "fxaddon", "title": "fxaddon", "id": "jid1-QfyqpNby9lTlcQ", "description": "a basic add-on", "author": "", "license": "MPL 2.0", "version": "0.1" }
{ "name": "dotnettips", "title": ".net Tips Updater", "id": "jid1-QfyqpNby9lTlcQ", "description": "This extension keeps you updated on current activities on dotnettips.info", "author": "yeganehaym@gmail.com", "license": "MPL 2.0", "version": "0.1" }
رابطهای کاربری
Action Button و Toggle Button
فایل main.js را در دایرکتوری lib باز کنید:موقعی که در کروم افزونه مینوشتیم امکانی به اسم browser action داشتیم که در اینجا با نام action button شناخته میشود. در اینجا باید کدها را require کرد، همان کاری در خیلی از زبانها مثلا مثل سی برای صدا زدن سرآیندها میکنید. مثلا برای action button اینگونه است:
var button= require('sdk/ui/button/action');
buttons.ActionButton({...});
کد زیر یک toggle button را برای فایرفاکس میسازد که با کلیک بر روی آن، صفحهی popup.htm به عنوان یک پنل روی آن رندر میشود:
var tgbutton = require('sdk/ui/button/toggle'); var panels = require("sdk/panel"); var self = require("sdk/self"); var button = tgbutton.ToggleButton({ id: "updaterui", label: ".Net Updater", icon: { "16": "./icon-16.png", "32": "./icon-32.png", "64": "./icon-64.png" }, onChange: handleChange }); var panel = panels.Panel({ contentURL: self.data.url("./popup.html"), onHide: handleHide }); function handleChange(state) { if (state.checked) { panel.show({ position: button }); } } function handleHide() { button.state('window', {checked: false}); }
tgbutton.ToggleButton
require('sdk/ui/button/toggle').ToggleButton
در خط بعدی به تعریف یک شیء از نوع toggle button به اسم button میپردازیم و خصوصیاتی که به این دکمه داده ایم، مانند یک کد شناسایی، یک برچسب که به عنوان tooltip نمایش داده خواهد شد و آیکنهایی در اندازههای مختلف که در هرجایی کاربر آن دکمه را قرار داد، در اندازهی مناسب باشد و نهایتا به تعریف یک رویداد میپردازیم. تابع handlechange زمانی صدا زده میشود که در وضعیت دکمهی ایجاد شده تغییری حاصل شود. در خط بعدی شیء panel را به صورت global میسازیم. شیء self دسترسی ما را به اجزا یا فایلهای افزونه خودمان فراهم میکند که در اینجا دسترسی ما به فایل html در شاخهی data میسر شده است و مقدار مورد نظر را در contentURL قرار میدهد. نهایتا هم برای رویداد onhide تابعی را در نظر میگیریم تا موقعی که پنجره بسته شد بتوانیم وضعیت toggle button را به حالت قبلی بازگردانیم و حالت فشرده نباشد. چرا که این دکمه تنها با کلیک ماوس به حالت فشرده و حالت معمولی سوییچ میکند. پس اگر کاربر با کلیک بر روی صفحهی مرورگر پنجره را ببندد، دکمه در همان وضعیت فشرده باقی میماند.
همانطور که گفتیم تابع handlechnage موقعی رخ میدهد که در وضعیت دکمه، تغییری رخ دهد و نمیدانیم که این وضعیت فشرده شدن دکمه هست یا از حالت فشرده خارج شده است. پس با استفاده از ویژگی checked بررسی میکنم که آیا دکمهای فشرده شده یا خیر؛ اگر برابر true بود یعنی کاربر روی دکمه، کلیک کرده و دکمه به حالت فشرده رفته، پس ما هم پنل را به آن نشان میدهیم و خصوصیات دلخواهی را برای مشخص کردن وضعیت پنل نمایشی به آن پاس میکنیم. خصوصیت یا پارامترهای زیادی را میتوان در حین ساخت پنل برای آن ارسال کرد. با استفاده از خصوصیت position محل نمایش پنجره را مشخص میکنیم. در صورتی که ذکر نشود پنجره در وسط مرورگر ظاهر خواهد شد.
تابع onhide زمانی رخ میدهد که به هر دلیلی پنجره بسته شده باشد که در بالا یک نمونهی آن را عرض کردیم. ولی اتفاقی که میافتد، وضعیت تابع را با متد state تغییر میدهیم و خصوصیت checked آن را false میکنیم. بجای پارامتر اولی، دو گزینه را میتوان نوشت؛ یکی window و دیگری tab است. اگر شما گزینه tab را جایگزین کنید، اگر در یک تب دکمه به حالت فشرده برود و به تب دیگر بروید و باعث بسته شدن پنجره بشوید، دکمه تنها در تبی که فعال است به حالت قبلی باز میگردد و تب اولی همچنان حالت خود را حفظ خواهد کرد پس مینویسیم window تا این عمل در کل پنجره اعمال شود.
Context Menus
برای ساخت منوی کانتکست از کد زیر استفاده میکنیم:
var contextMenu = require("sdk/context-menu"); var home = contextMenu.Item({ label: "صفحه اصلی", data: "https://www.dntips.ir/" }); var postsarchive = contextMenu.Item({ label: "مطالب سایت", data: "https://www.dntips.ir/postsarchive" }); var menuItem = contextMenu.Menu({ label: "Open .Net Tips", context: contextMenu.PageContext(), items: [home, postsarchive], image: self.data.url("icon-16.png"), contentScript: 'self.on("click", function (node, data) {' + ' window.location.href = data;' + '});' });
SelectorContext("img")
SelectorContext("img,a[href]")
آن منوهایی که با متد item ایجاد شدهاند منوهایی هستند که با کلیک کاربر اجرا میشوند؛ ولی والدی که با متد menu ایجاد شده است، برای منویی است که زیر منو دارد و خودش لزومی به اجرای کد ندارد. پس اگر منویی میسازید که زیرمنو ندارد و خودش قرار است کاری را انجام دهد، به صورت همان item بنویسید که پایینتر نمونهی آن را خواهید دید.
الان مشکلی که ایجاد میشود این است که موقعی که سایت را باز میکند، در همان تبی رخ میدهد که فعال است و اگر کاربر بر روی صفحهی خاصی باشد، آن صفحه به سمت سایت مقصد رفته و سایت فعلی از دست میرود. روش صحیحتر اینست که تبی جدید بار شود و آدرس مقصد در آن نمایش یابد. پس باید از روشی استفاده کنیم که رویداد کلیک توسط کد خود افزونه مدیریت شود، تا با استفاده از شیء tab، یک تب جدید با آدرسی جدید ایجاد کنیم. پس کد را با کمی تغییر مینویسیم:
var tabs = require("sdk/tabs"); var menuItem = contextMenu.Menu({ label: "Open .Net Tips", context: contextMenu.PageContext(), items: [home, postsarchive], image: self.data.url("icon-16.png"), contentScript: 'self.on("click", function (node, data) {' + ' self.postMessage(data);' + '});', onMessage: function (data) { tabs.open(data); } });
بگذارید کد زیر را هم جهت سرچ مطالب بر روی سایت پیاده کنیم:
var Url="https://www.dntips.ir/search?term="; var searchMenu = contextMenu.Item({ label: "search for", context: [contextMenu.PredicateContext(checkText),contextMenu.SelectionContext()], image: self.data.url("icon-16.png"), contentScript: 'self.on("click", function () {' + ' var text = window.getSelection().toString();' + ' if (text.length > 20)' + ' text = text.substr(0, 20);' + ' self.postMessage(text);'+ '})', onMessage: function (data) { tabs.open(Url+data); } }); function checkText(data) { if(data.selectionText === null) return false; console.log('selectionText: ' + data.selectionText); //handle showing or hiding of menu items based on the text content. menuItemToggle(data.selectionText); return true; }; function menuItemToggle(text){ var searchText="جست و جو برای "; searchMenu.label=searchText+text; };
در کل موقع ایجاد منو تابع checkText اجرا شده و متن انتخابی را خوانده به عنوان یک آرگومان برای تابع menuItemToggle ارسال میکند و به رشته "جست و جو برای" میچسباند. در خود پارامترهای آیتم اصلی، گزینه content scrip، با استفاده از جاوااسکریپت، متن انتخاب شده را دریافت کرده و با استفاده از متد postmessage برای تابع onMessage ارسال کرده و با ساخت یک تب و چسباندن عبارت به آدرس جست و جو سایت، کاربر را به صفحه مورد نظر هدایت کرده و عمل جست و جو در سایت انجام میگیرد.
در قسمت آینده موارد بیشتری را در مورد افزونه نویسی در فایرفاکس بررسی خواهیم کرد و افزونه را تکمیل خواهیم کرد
Here’s what’s new in this preview release:
- Parity with existing experiences for minimal APIs
- Added
IResult
implementations for producing common HTTP responses - Support Request, Response and User for minimal actions
- Minimal host and template improvements
- Supply Blazor component parameters from the query string
- Replace the current URI in the browser history from Blazor
- New
DynamicComponent.Instance
property - Blazor streaming interop from JavaScript to .NET
- Large file upload & faster file uploads with Blazor
- Modify HTML
<head>
content from Blazor components - Support for the
multiple
attribute on<select>
elements in Blazor - Support for HTTP/3 in Kestrel
- QUIC support moved to the shared framework
- Allow control over
Activity
creation - Support for non-ASCII characters in Kestrel response headers
- Add W3CLogger
- Add authentication expiration option to SignalR
نظرات مطالب
React 16x - قسمت 1 - معرفی و شروع به کار
Framework | Mobile URLs | Desktop URLs |
---|---|---|
jQuery | 4,615,474 | 3,714,643 |
React | 489,827 | 241,023 |
Vue.js | 85,649 | 43,691 |
Angular | 19,423 | 18,088 |
اگر از روش مطرح شده در مطلب « طراحی یک گرید با jQuery Ajax و ASP.NET MVC به همراه پیاده سازی عملیات CRUD» استفاده میکنید، یک چنین نیازی خواهید داشت؛ اکشنمتد زیر در قالب مشخصی این اطلاعات را به پارشالویو مورد نظر ارسال خواهد کرد.
public async Task<IActionResult> List(TFilteredPagedQueryModel query) { if (!await CheckPermissionAsync(ViewPermissionName)) return Forbid(); query = query ?? Factory<TFilteredPagedQueryModel>.CreateInstance(); var result = await ReadPagedListAsync(query); var model = new PagedListModel<TReadModel, TFilteredPagedQueryModel> { Query = query, Result = result }; return PartialView(ListViewName, model); }
Theme
برای اینکه بتوانیم ظاهر گرافیکی layoutها را کنترل نماییم، از Theme که مجموعهای از styleهای گرافیکی میباشد، استفاده میکنیم. در اندروید مجموعهای از تمهای از پیش ساخته شده که به آنها Builtin Theme نیز گفته میشود میتوانیم استفاده کنیم. تمها ظاهر گرافیکی کلیه کنترلهای Layout را با نامهای زیر، کنترل میکنند:
اگر بخواهیم از styleهای از پیش طراحی شدهی اندروید استفاده نماییم، ابتدا میتوانیم در صفحهی layout در زامارین، style مربوطه را از بخش Theme استفاده کرده و نتیجه را مشاهده کنیم. ولی تغییر style سبب تغییر layout در زمان اجرا نمیشود. هرگاه بخواهیم از styleهای استاندارد یا builtin اندروید استفاده نماییم، در Activity توسط خصوصیت Theme با فرمت:
تم را بهعنوان تم داخلی وسپس نام کامل تم را مینویسیم.
CustomTheme
در طراحی فرمها ممکن است بخواهیم از یک استایل خاص builtin استفاده کنیم؛ ولی ممکن است بعضی از استایلهای آن را استفاده نکنیم، مانند تمی که از قبل استفاده شدهاست، از روش زیر استفاده میکنیم:
- بر روی دایرکتوری value راست کلیک میکنیم. گزینه add new item را انتخاب و یک فایل xmlfile را با نام style ایجاد میکنیم.
- styleهای جدید منابع application میباشند که در بخش resource از آنها استفاده میکنیم. هر استایل جدید را توسط Style Tag مشخص میکنیم و در خصوصیت Name، نام Style را مشخص میکنیم.
میتوانیم استایل سفارشی شده خودمان را مشخص کنیم.
Navigation Menu
ساخت Menu
منظور همان اضافه کردن کتابخانهها است.
قدم دوم:
ابتدا باید گزینههای منو را در یک فایل xml تعریف نمود. هر گزینهی آن از دو بخش متن اصلی منو و ID منو تشکیل شدهاست.
خصوصیت Android :Title متن اصلی منو را مشخص میکند.
سپس باید در Layout مورد نظر همانند صفحه Main، ساختار اصلی برنامه شامل Toolbar و Menu را بصورت زیر تعریف نماییم:
ساختار منو به صورت زیر است:
در Linearlayout ریشه، گزینه Fitssystemwindow را true میکنیم که سایز linearlayout را با سایز موبایل جدید اندازه میکند. سپس از toolbox، کنترل Toolbarرا به پنجره اضافه میکنیم که در بالای صفحه قرار میگیرد.
toolbar اضافه شده، toolbar استاندارد قبل از متریال دیزاین میباشد. در واقع toolbar اول، Toolbar استاندارد اندروید میباشد. برای آنکه از Toolbar متریال دیزاین استفاده کنیم، کنترلهای متریال دیزاین در بخش supportlibrary اضافه میشود و Toolbar متریال دیزاین را اضافه میکنیم. علامت ؟ یعنی اینکه میخواهیم از اندازه سیستمی استفاده کنیم. اگر بخواهیم حداقل سایز Toolbarبر اساس پیش فرض در دستگاههای مختلف باشد، از علامت Android :attr ? استفاده میکنیم. اگر بخواهیم حداقل ارتفاع پیشنهادی اندروید در هر موبایل متصل شود، از خصوصیت Action Bar Size استفاده میکنیم. این خصوصیت زمانی عمل میکند که Height آن Wrapcontent باشد.
گزینههای منو در کنترلی به نام Navigationview قرار دارد. این کنترل باید در Drawerlayout قرار گیرد. توسط فضای نام منو، محل فایل xml را که منو درون آن قرار گرفته است، مشخص میکنیم. آدرس این دستور در این مسیر میباشد:
Layout gravity آن را end قرار میدهیم که از سمت راست قرار بگیرد. Fit system Window را هم True میکنیم تا گزینههای داخل آنرا هم Fit کند. Theme باید از نوع تمهای متریال دیزاین و با کلمه Them . App Compact. ligth.NoActionBar باشد. برای آنکه اکتیویتیها، متریال دیزاین را ساپورت کنند، میتوان از کلاس App compact Activity استفاده کنیم. Tool bar بصورت پیش فرض لیبل اکتیویتی را نشان میدهد و دستور زیر عنوان Toolbar را حذف میکند.
مدیریت گزینههای منو
به محض انتخاب یک گزینه درون NavigationView، رخدادی به نام NavigationItemSelected صادر میشود که توسط آن میتوانیم گزینهی انتخاب شده را از طریق برنامه نویسی مدیریت کنیم. این کنترل در Android.Support.V7.Widget و NameSpace بالا قرار میگیرد. سپس یک رخداد گردان را با نام navigationItemSelected پیاده سازی میکنیم. اطلاعات مربوط به گزینهی انتخاب شده، در پارامتر دوم از این تابع NavigationView.NavigationItemSelectedEventArgs ذخیره میشود. ID، آیتم انتخاب شده در فایل Menu را باز میگرداند.
مدیریت اکتیویتیها توسط Menu
تکنیک ادغام:
برای آنکه در Layoutهای مختلف، تولبار و منو و یا هر View دیگری را بصورت مشترک استفاده کنیم، یک فایل xml را به دایرکتوری Layout اضافه میکنیم. دستور Merge میتواند تمام layoutها را به درون layoutهای دیگر مانند home,insert ادغام و یا تزریق کند. جهت استفاده از Merge در layoutهای دیگر نیاز به Id منحصر به فرد میباشد.
در اکتیویتیهای دیگر باید Toolbar و مدیریت گزینههای منو با کدهای مشابه Main انجام شود.
بنابراین دستورات xmlTollbar و darawer layout در تمامی Layoutها و دستورات سی شارپ، کنترل کننده Toolbar و منو در تمامی اکتیویتیها تکرار شدهاند.
نام لیآوت را در خصوصیت Layout اضافه میکنیم. برای آنکه کدهای سی شارپ کنترل کنندهی Toolbar و Menu چندین Toolbar وجود دارد که در یکی از آنها یک کلاس واسط از کلاس app compat Activity را به ارث میبریم. تابع Protected را از آن بازنویسی کرده و تمام کدهای مدیریت Toolbar و منو را در آن پیاده سازی میکنیم. تمام اکتیویتیهای برنامه را از این کلاس به ارث میبریم. بنابراین تابع InitieToolbar به تمامی فرزندان نیز به ارث برده میشود. در زمان اجرای دستورات، this ، اکتیویتی جاری میباشد.
ساخت TabPage
پیشنیاز: نصب کتابخانههای متریال دیزاین همانند قبل و طبق ورژن Sdk نصب شده
اگر بخواهیم چندین صفحه را بر روی یکدیگر Stack و یا Overload نماییم، از Tabpage استفاده میکنیم. صفحاتیکه از TabPage استفاده میکنند، با انگشت جابجا میشوند و همانند برنامهی واتساپ Fragment میباشند و هر Fragment دارای layout و اکتیویتی مربوط به خود میباشد. معماری layout آن بصورت زیر است:
ToolBar، در بالای فرم قرار میگیرد. TabLayou که بصورت TabPage آنها را به عهده دارد. Viewpager مدیریت Layoutها را به هنگام Swipe یا جابجایی به عهده دارد.
یک layout را برای Toolbar قرار میدهیم. سپس Layout اصلی main را طراحی میکنیم. پس از اضافه کردن ToolBar، ابزار TabLayout را در بخش SupportLibrary متریال دیزاین انتخاب و در صفحه میکشیم. TabLayout در پایین Toolbar قرار میگیرد و با انتخاب رنگ یکسان برای هر دو، متصل و یکنواخت به نظر میرسد. سپس از Layout از Toolbar آیتم ViewPager را بر روی صفحه قرار میدهیم. اگر LayoutWeight آن را یک قرار دهیم، تمام ارتفاع صفحه را به ما تخصیص میدهد. زمانیکه در TabLayout تبها جابجا میشوند یا بر روی یک آیکن کلیک میشود، صفحه مربوطه در بخش ViewPager به کاربر نمایش داده میشود. هر Page یک فرگمنت میباشد. به ازای هر فرگمنت یک Layout به دایرکتوری layout اضافه کرده و به ازای هر layoutFragment یک Activity Fragment را اضافه میکنیم. یک اکتیویتی از نوع را Android.Support.v4.AppFragment ایجاد میکنیم.
ابتدا باید viewpager در Layout اصلی را پیدا کرده و با دستور زیر به Tablayout متصل کنیم:
زمانیکه آیکن را در TabLayout انتخاب میکنیم یا با انگشت Swipe میکنیم، به ترتیب بین صفحات که از Position صفحه آغاز شدهاند، حرکت میکنیم، باید فرگمنت همان Position را نشان دهیم و این مدیریت توسط بخشی بهنام Adapter انجام میشود. یک Adapter را به کنترلر اضافه میکنیم و از کلاس Fragment pager adapter به ارث میبریم. بر روی کلاس Fragment pager adapter ، دکمههای کنترل و نقطه را میزنیم و سپس کلاس را پیاده سازی میکنیم. در این حالت دو تابع را به ما میدهد: تابع Get item .count مجددا بر روی کلاس پدر راست کلیک میکنیم. در تابع کانت تعداد کل صفحهها را (Layout ها) را انتخاب میکنیم. هرگاه از یک صفحه به صفحهی دیگری انتقال پیدا کنیم، موقعیت صفحه جدیدی که از یک شروع میشود را به تابع Get Item بر اساس موقعیت Object از fragment مربوطه new کرده و بعنوان خروجی باز میگرداند.
و در اکتیویتی اصلی، کد زیر را برای Load فرگمنتها نیز قرار میدهیم:
آیکن برای TabPage
سپس اگر بخواهیم آیکنهای Tab را به ترتیب تعریف کنیم، از تابع Gettabat استفاده میکنیم. پارامتر ورودی آن موقعیت Tab page میباشد و Set icon هم آیکنهای دایرکتوری Drawable را انتخاب میکند.
نمایش متن همراه با عکس
اگر بخواهیم آیکنهای تب پیج را سفارشی کنیم، از Layout استفاده میکنیم که عرض و ارتفاع آن wrap Content باشند و درون آن یک Text view که معادل Lable میباشند، قرار میدهند:
کدهای مطلب جاری برای دریافت: Navigation-TabPage-samples.zip
برای اینکه بتوانیم ظاهر گرافیکی layoutها را کنترل نماییم، از Theme که مجموعهای از styleهای گرافیکی میباشد، استفاده میکنیم. در اندروید مجموعهای از تمهای از پیش ساخته شده که به آنها Builtin Theme نیز گفته میشود میتوانیم استفاده کنیم. تمها ظاهر گرافیکی کلیه کنترلهای Layout را با نامهای زیر، کنترل میکنند:
statusBarColor textColorPrimary colorAccent ColorPrimary WindowBackground
اگر ساختار زیر را در یک صفحه استاندارد برنامههای موبایل را در نظر بگیریم، styleها هر بخش، یک نام منحصر به فرد دارد:
اگر بخواهیم از styleهای از پیش طراحی شدهی اندروید استفاده نماییم، ابتدا میتوانیم در صفحهی layout در زامارین، style مربوطه را از بخش Theme استفاده کرده و نتیجه را مشاهده کنیم. ولی تغییر style سبب تغییر layout در زمان اجرا نمیشود. هرگاه بخواهیم از styleهای استاندارد یا builtin اندروید استفاده نماییم، در Activity توسط خصوصیت Theme با فرمت:
[Activity(Theme = "@style/NameThem")]
در طراحی فرمها ممکن است بخواهیم از یک استایل خاص builtin استفاده کنیم؛ ولی ممکن است بعضی از استایلهای آن را استفاده نکنیم، مانند تمی که از قبل استفاده شدهاست، از روش زیر استفاده میکنیم:
- بر روی دایرکتوری value راست کلیک میکنیم. گزینه add new item را انتخاب و یک فایل xmlfile را با نام style ایجاد میکنیم.
- styleهای جدید منابع application میباشند که در بخش resource از آنها استفاده میکنیم. هر استایل جدید را توسط Style Tag مشخص میکنیم و در خصوصیت Name، نام Style را مشخص میکنیم.
ممکن است در یک Style نتوانیم و یا نخواهیم تمامی Styleهای مورد نیاز را تامین کنیم. از این رو توسط Parent، یک StyleBuition تعریف نموده که این Styleها از آن مشتق میشوند. اگر در Theme جدید گزینهها مشخص شوند، تم اصلی تغییر نمیکند. در غیر اینصورت تمامی گزینههای تعریف شده در تم جدید از ThemParent مقدار دهی میشود.
توسط item میتوان یک style را تعریف نمود. در Activity توسط
[Activity(Theme = "@style/NameThem")]
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?> <resources> <style name="MainTheme" parent="Theme.AppCompat.Light.DarkActionBar"> <item name="windowNoTitle">true</item> <item name="windowActionBar">false</item> </style> </resources>
Navigation Menu
کتابخانه متریال دیزاین کتابخانه جدیدی میباشد که به اندروید اضافه شدهاست. توسط آن میتوانیم کنترلهای جدید را با استایلهای جدید برای Appهای اندروید، تولید کنیم. ابتدا نیاز به نصب Componentهای ذیل در زامارین میباشد.
استفاده که از کتابخانه متریال دیزاین
برای اینکه بتوانیم Navigation menu را ایجاد کنیم، باید از نیوگت، کتابخانههای Appcompat و Designlibrary را انتخاب و نصب نماییم و اگر نگارش ویژوال استودیوی شما 15.7.3باشد، از ابتدا بصورت اتوماتیک نصب شده است و احتیاجی به این مراحل نمیباشد. بدیهی است در زمان نصب باید از نرم افزارهای تحریم گذر نیز استفاده کرد.ساخت Menu
NavigationMenu، منوی اصلی منو میباشد که با Swipping از گوشه راست به چپ، باز یا بسته میشود یا با کلیک بر روی دکمهی Menu بر روی Toolbar، منو را باز یا بسته میکند.
قدم اول: نصب منومنظور همان اضافه کردن کتابخانهها است.
قدم دوم:
ابتدا باید گزینههای منو را در یک فایل xml تعریف نمود. هر گزینهی آن از دو بخش متن اصلی منو و ID منو تشکیل شدهاست.
بر روی دایرکتوری Resource راست کلیک کرده و یک دایرکتوری یا پوشه را به نام Menu ایجاد میکنیم. بر روی دایرکتوری منو، راست کلیک کرده و یک فایل Xml را به آن اضافه میکنیم. برای آنکه بتوانیم در این فایل دستورات ساخت منو را نوشته و به نحوی که توسط اندروید قابل خواندن و تبدیل به منو باشد، ساختار منو را از آدرس زیر ویژوال استودیو دانلود میکنیم.
<menu xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android">
توسط Group مجموعه گزینههای منو را را معرفی میکنیم.
هر گزینه در منو ی اصلی توسط یک آیتم مشخص میشود. برای آنکه هنگام کلیک بر روی هر گزینه از طریق برنامه نویسی بتوانیم گزینه انتخاب شده را شناسایی کنیم، یک آی دی منحصر بفرد را به هر گزینه اختصاص میدهیم. زمانیکه بر روی یک گزینه کلیک میشود، توسط این IDها میتوانیم شناسایی کنیم کدام گزینه انتخاب شدهاست.خصوصیت Android :Title متن اصلی منو را مشخص میکند.
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?> <menu xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"> <group android:checkableBehavior="single"> <item android:id="@+id/menuItemHome" android:title="صفحه اصلی"></item> <item android:id="@+id/menuItemInsertProduct" android:title="ورود کالا جدید" ></item> <item android:id="@+id/menuItemListProduct" android:title="مشاهده کالاها"></item> <item android:id="@+id/menuItemExit" android:title="خروج"></item> </group> </menu>
سپس باید در Layout مورد نظر همانند صفحه Main، ساختار اصلی برنامه شامل Toolbar و Menu را بصورت زیر تعریف نماییم:
<android.support.v7.widget.Toolbar android:layout_width="match_parent" android:id="@+id/toolbar1" android:background="#33B86C" android:minHeight="?android:attr/actionBarSize" android:layout_height="wrap_content"> </android.support.v7.widget.Toolbar>
ساختار منو به صورت زیر است:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?> <menu xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"> <group android:checkableBehavior="single"> <item android:id="@+id/menuItemHome" android:title="صفحه اصلی"></item> <item android:id="@+id/menuItemInsertProduct" android:title="ورود کالا جدید" ></item> <item android:id="@+id/menuItemListProduct" android:title="مشاهده کالاها"></item> <item android:id="@+id/menuItemExit" android:title="خروج"></item> </group> </menu>
toolbar اضافه شده، toolbar استاندارد قبل از متریال دیزاین میباشد. در واقع toolbar اول، Toolbar استاندارد اندروید میباشد. برای آنکه از Toolbar متریال دیزاین استفاده کنیم، کنترلهای متریال دیزاین در بخش supportlibrary اضافه میشود و Toolbar متریال دیزاین را اضافه میکنیم. علامت ؟ یعنی اینکه میخواهیم از اندازه سیستمی استفاده کنیم. اگر بخواهیم حداقل سایز Toolbarبر اساس پیش فرض در دستگاههای مختلف باشد، از علامت Android :attr ? استفاده میکنیم. اگر بخواهیم حداقل ارتفاع پیشنهادی اندروید در هر موبایل متصل شود، از خصوصیت Action Bar Size استفاده میکنیم. این خصوصیت زمانی عمل میکند که Height آن Wrapcontent باشد.
گذاشتن دکمه منو: برای آنکه بتوانیم دکمه منو را به Toolbar اضافه کنیم، از دکمه Image Button استفاده میکنیم که یک دکمهی معمولی میباشد ولی خلاصهی آن عکس است. در خصوصیت Back ground دکمه، بصورت زیر نام فایل آیکن منو را در دایرکتوری Drawable، مشخص میکنیم و خصوصیت src آنرا null میکنیم تا تصویری بجز تصویر انتخابی نباشد.
برای آنکه بتوانیم پنجره اصلی منو را به صورتیکه دارای قابلیت حرکت به راست و چپ باشد، ایجاد کنیم، از کنترلی بهنام Drowerlayout استفاده میکنیم که بر روی صفحه قرار میگیرد. DrawerLayout در linearlayout ریشه قرار میگیرد و یا بعد از ToolBar و حتما باید خصوصیت fitsystemwindow کنترل Drawer را True کنیم. جهت نمایش گزینههای اصلی در Drawer از کنترل NavigationٰView استفاده میکنیم.گزینههای منو در کنترلی به نام Navigationview قرار دارد. این کنترل باید در Drawerlayout قرار گیرد. توسط فضای نام منو، محل فایل xml را که منو درون آن قرار گرفته است، مشخص میکنیم. آدرس این دستور در این مسیر میباشد:
xmlns:app="http://schemas.android.com/apk/res-auto"
SupportActionBar.SetDisplayShowTitleEnabled(false);
مدیریت گزینههای منو
به محض انتخاب یک گزینه درون NavigationView، رخدادی به نام NavigationItemSelected صادر میشود که توسط آن میتوانیم گزینهی انتخاب شده را از طریق برنامه نویسی مدیریت کنیم. این کنترل در Android.Support.V7.Widget و NameSpace بالا قرار میگیرد. سپس یک رخداد گردان را با نام navigationItemSelected پیاده سازی میکنیم. اطلاعات مربوط به گزینهی انتخاب شده، در پارامتر دوم از این تابع NavigationView.NavigationItemSelectedEventArgs ذخیره میشود. ID، آیتم انتخاب شده در فایل Menu را باز میگرداند.
var navigationview = this.FindViewById<NavigationView>(Resource.Id.navigationView1); navigationview.NavigationItemSelected += Navigationview_NavigationItemSelected; private void Navigationview_NavigationItemSelected(object sender, NavigationView.NavigationItemSelectedEventArgs e) { Intent intent = null; switch (e.MenuItem.ItemId) { case Resource.Id.menuItemHome: break; case Resource.Id.menuItemExit: Finish(); break; case Resource.Id.menuItemInsertProduct: break; case Resource.Id.menuItemListProduct: break; } }
مدیریت اکتیویتیها توسط Menu
با انتخاب گزینه Menu باید اکتیویتی مربوطه انتخاب شود. بنابراین برای هر گزینهی منو یک Layout و اکتیویتی را ایجاد میکنیم و اجرا میکنیم. ولی در اکتیویتی جدید Toolbar وجود ندارد.
برای آنکه در Layoutهای مختلف، تولبار و منو و یا هر View دیگری را بصورت مشترک استفاده کنیم، یک فایل xml را به دایرکتوری Layout اضافه میکنیم. دستور Merge میتواند تمام layoutها را به درون layoutهای دیگر مانند home,insert ادغام و یا تزریق کند. جهت استفاده از Merge در layoutهای دیگر نیاز به Id منحصر به فرد میباشد.
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?> <merge xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android" xmlns:app="http://schemas.android.com/apk/res-auto" android:id="@+id/toolbarlayout"> <android.support.v7.widget.Toolbar android:layout_width="match_parent" android:id="@+id/toolbar1" android:background="#33B86C" android:minHeight="?android:attr/actionBarSize" android:layout_height="wrap_content"> <ImageButton android:layout_width="wrap_content" android:layout_height="wrap_content" android:id="@+id/imageButton1" android:background="@drawable/mainmenu" android:layout_gravity="end" /> </android.support.v7.widget.Toolbar> <android.support.v4.widget.DrawerLayout android:layout_width="match_parent" android:layout_height="match_parent" android:id="@+id/drawerLayout1" android:fitsSystemWindows="true"> <android.support.design.widget.NavigationView android:minWidth="25px" android:minHeight="25px" android:layout_width="200dp" android:layout_height="match_parent" android:layout_gravity="end" app:menu="@menu/menu" android:id="@+id/navigationView1" android:fitsSystemWindows="true" /> </android.support.v4.widget.DrawerLayout> </merge>
در اکتیویتیهای دیگر باید Toolbar و مدیریت گزینههای منو با کدهای مشابه Main انجام شود.
private void Navigationview_NavigationItemSelected(object sender, NavigationView.NavigationItemSelectedEventArgs e) { Intent intent = null; switch (e.MenuItem.ItemId) { case Resource.Id.menuItemHome: intent = new Intent(this, typeof(MainActivity)); break; case Resource.Id.menuItemExit: Finish(); break; case Resource.Id.menuItemInsertProduct: intent = new Intent(this, typeof(InsertActivity)); break; case Resource.Id.menuItemListProduct: intent = new Intent(this, typeof(ListProductsActivity)); break; } if (intent != null) { } }
حل مشکلات Layout
یک فایل Xml را به Layout اضافه میکنیم و درون آن Tag merge و کدهای مشترک Drawer out و Toolbar را داخل تگ Merge اضافه میکنیم. جهت استفاده از کدهای (مقدار فایل ایکس ام ال ساخته شده که Tag merge داخل آن است) Merge، در layout های دیگر، از دستور Include استفاده میکنیم.نام لیآوت را در خصوصیت Layout اضافه میکنیم. برای آنکه کدهای سی شارپ کنترل کنندهی Toolbar و Menu چندین Toolbar وجود دارد که در یکی از آنها یک کلاس واسط از کلاس app compat Activity را به ارث میبریم. تابع Protected را از آن بازنویسی کرده و تمام کدهای مدیریت Toolbar و منو را در آن پیاده سازی میکنیم. تمام اکتیویتیهای برنامه را از این کلاس به ارث میبریم. بنابراین تابع InitieToolbar به تمامی فرزندان نیز به ارث برده میشود. در زمان اجرای دستورات، this ، اکتیویتی جاری میباشد.
public class BaseAcitivity : AppCompatActivity { protected void InitieToolbar() { var toolbar = this.FindViewById<widgetV7.Toolbar>(Resource.Id.toolbar1); this.SetSupportActionBar(toolbar); //SupportActionBar.SetDisplayShowTitleEnabled(false); var imagebutton = toolbar.FindViewById<ImageButton>(Resource.Id.imageButton1); imagebutton.Click += Imagebutton_Click; var navigationview = this.FindViewById<NavigationView>(Resource.Id.navigationView1); navigationview.NavigationItemSelected += Navigationview_NavigationItemSelected; } private void Navigationview_NavigationItemSelected(object sender, NavigationView.NavigationItemSelectedEventArgs e) { Intent intent = null; switch (e.MenuItem.ItemId) { case Resource.Id.menuItemHome: intent = new Intent(this, typeof(MainActivity)); break; case Resource.Id.menuItemExit: Finish(); break; case Resource.Id.menuItemInsertProduct: intent = new Intent(this, typeof(InsertActivity)); break; case Resource.Id.menuItemListProduct: intent = new Intent(this, typeof(ListProductsActivity)); break; } if (intent != null) StartActivity(intent); } private void Imagebutton_Click(object sender, EventArgs e) { var drawerlayout = this.FindViewById<DrawerLayout>(Resource.Id.drawerLayout1); if (drawerlayout.IsDrawerOpen(Android.Support.V4.View.GravityCompat.End) == false) { drawerlayout.OpenDrawer(Android.Support.V4.View.GravityCompat.End); } else { drawerlayout.CloseDrawer(Android.Support.V4.View.GravityCompat.End); } } }
اگر بخواهیم یک تم در تمامی اکتیویتیها به صورت سراسری استفاده شود، از فایل تنظمیات اندروید بنام AndroidManifest در دایرکتوری Properties استفاده میکنیم و در بخش Application Theme، نام تم را مشخص میکنیم:
android:theme="@style/Theme.AppCompat.Light.NoActionBar"
ساخت TabPage
پیشنیاز: نصب کتابخانههای متریال دیزاین همانند قبل و طبق ورژن Sdk نصب شده
اگر بخواهیم چندین صفحه را بر روی یکدیگر Stack و یا Overload نماییم، از Tabpage استفاده میکنیم. صفحاتیکه از TabPage استفاده میکنند، با انگشت جابجا میشوند و همانند برنامهی واتساپ Fragment میباشند و هر Fragment دارای layout و اکتیویتی مربوط به خود میباشد. معماری layout آن بصورت زیر است:
ToolBar، در بالای فرم قرار میگیرد. TabLayou که بصورت TabPage آنها را به عهده دارد. Viewpager مدیریت Layoutها را به هنگام Swipe یا جابجایی به عهده دارد.
یک layout را برای Toolbar قرار میدهیم. سپس Layout اصلی main را طراحی میکنیم. پس از اضافه کردن ToolBar، ابزار TabLayout را در بخش SupportLibrary متریال دیزاین انتخاب و در صفحه میکشیم. TabLayout در پایین Toolbar قرار میگیرد و با انتخاب رنگ یکسان برای هر دو، متصل و یکنواخت به نظر میرسد. سپس از Layout از Toolbar آیتم ViewPager را بر روی صفحه قرار میدهیم. اگر LayoutWeight آن را یک قرار دهیم، تمام ارتفاع صفحه را به ما تخصیص میدهد. زمانیکه در TabLayout تبها جابجا میشوند یا بر روی یک آیکن کلیک میشود، صفحه مربوطه در بخش ViewPager به کاربر نمایش داده میشود. هر Page یک فرگمنت میباشد. به ازای هر فرگمنت یک Layout به دایرکتوری layout اضافه کرده و به ازای هر layoutFragment یک Activity Fragment را اضافه میکنیم. یک اکتیویتی از نوع را Android.Support.v4.AppFragment ایجاد میکنیم.
public class Fragment1 : Android.Support.V4.App.Fragment { public override void OnCreate(Bundle savedInstanceState) { base.OnCreate(savedInstanceState); } public override View OnCreateView(LayoutInflater inflater, ViewGroup container, Bundle savedInstanceState) { return inflater.Inflate(Resource.Layout.FragmentLayout1, container, false); } }
var tablayout = FindViewById<Android.Support.Design.Widget.TabLayout>(Resource.Id.tabLayout1); var viewpager = FindViewById<ViewPager>(Resource.Id.viewPager1); tablayout.SetupWithViewPager(viewpager);
class TabFragmentAdapter : FragmentPagerAdapter { public TabFragmentAdapter(FragmentManager fm) : base(fm) { } public override int Count => 3; public override Fragment GetItem(int position) { switch (position) { case 0: return new Fragment1(); case 1: return new Fragment2(); case 2: return new Fragment3(); default: return new Fragment1(); } } //int f1() { return 100; } //int f1 => 100; }
viewpager.Adapter = new TabFragmentAdapter(this.SupportFragmentManager);
آیکن برای TabPage
سپس اگر بخواهیم آیکنهای Tab را به ترتیب تعریف کنیم، از تابع Gettabat استفاده میکنیم. پارامتر ورودی آن موقعیت Tab page میباشد و Set icon هم آیکنهای دایرکتوری Drawable را انتخاب میکند.
tablayout.GetTabAt(0).SetIcon(Resource.Drawable.iconCall);
نمایش متن همراه با عکس
اگر بخواهیم آیکنهای تب پیج را سفارشی کنیم، از Layout استفاده میکنیم که عرض و ارتفاع آن wrap Content باشند و درون آن یک Text view که معادل Lable میباشند، قرار میدهند:
View iconlayout1 = LayoutInflater.Inflate(Resource.Layout.custom_TabIconLayout, null); var txt = iconlayout1.FindViewById<TextView>(Resource.Id.tabTextIcon); txt.Text = "تماس"; txt.SetCompoundDrawablesWithIntrinsicBounds(Resource.Drawable.iconCall, 0, 0, 0); tablayout.GetTabAt(0).SetCustomView(iconlayout1);
کدهای مطلب جاری برای دریافت: Navigation-TabPage-samples.zip
احتمال دارد مسیرها را صحیح تنظیم نکردید. مطلب زیر در مورد نحوهی دیباگ برنامههای Ajax ایی مفید است:
«نحوه استفاده از افزونه Firebug برای دیباگ برنامههای ASP.NET مبتنی بر jQuery»
«نحوه استفاده از افزونه Firebug برای دیباگ برنامههای ASP.NET مبتنی بر jQuery»
اشتراکها
پروژه ASP.net MVC Awesome
با تشکر از مقاله خوبتون. خیلی کار را ساده میکنه فیلتری که نوشتید.
و یک کار دیگه اینکه میشه این فیلتر را به هر صورتی خودتون ترجیح میدید Customize کنید. من از این فیلتر چندین نسخه تهییه کردم. به عنوان مثال یک فیلتر برای نمایش مدت زمان گذشته (مثلا چند ماه قبل)، یک فیلتر برای نمایش تاریخ به تنهایی و ...
فقط من در هنگام استفاده از moment-jalali مشکلی برام به وجود اومد که برطرفش کردم. حس کردم شاید مشکل دوستان دیگر هم باشه. مشکل به این صورت بود که با اینکه من تمام کارهایی که در مقاله ذکر شده بود را انجام دادم، برای نمایش تاریخ فارسی میشد اما باز هم مینوشت x days ago به جای نمایش فارسی چند روز قبل. در مورد ماه و سال هم به همین صورت بود. من در خود وب سایت momentJs مطالعه کردم و متوجه شدم این کتابخانه درون خودش یک سری فایل برای زبانهای گوناگون داره. بنده فایل اسکریپت زبان فارسی به همراه یک تکه کد که زبان فارسی را به عنوان زبان پیش فرض قرار میداد را اضافه کردم و مشکل حل شد.
<!-- BEGIN MOMENT --> <script src="/bower_components/moment/moment.js"></script> <script src="/bower_components/moment/locale/fa.js"></script> <script src="/bower_components/moment-jalaali/build/moment-jalaali.js"></script> <script> moment.locale('fa'); // Set the default/global locale // ... </script> <!-- END MOMENT -->
یک نمونه از این پیاده سازی را آوردم امیدوارم مفید باشه.
app.filter('jalaliDateFromNow', function () { return function (inputDate) { var date = moment(inputDate); return date.fromNow(); } });
مطالب
EF Code First #15
EF Code first و بانکهای اطلاعاتی متفاوت
در آخرین قسمت از سری EF Code first بد نیست نحوه استفاده از بانکهای اطلاعاتی دیگری را بجز SQL Server نیز بررسی کنیم. در اینجا کلاسهای مدل و کدهای مورد استفاده نیز همانند قسمت 14 است و تنها به ذکر تفاوتها و نکات مرتبط اکتفاء خواهد شد.
حالت کلی پشتیبانی از بانکهای اطلاعاتی مختلف توسط EF Code first
EF Code first با کلیه پروایدرهای تهیه شده برای ADO.NET 3.5 که پشتیبانی از EF را لحاظ کرده باشند، به خوبی کار میکند. پروایدرهای مخصوص ADO.NET 4.0، تنها سه گزینه DeleteDatabase/CreateDatabase/DatabaseExists را نسبت به نگارش قبلی بیشتر دارند و EF Code first ویژگیهای بیشتری را طلب نمیکند.
بنابراین اگر حین استفاده از پروایدر ADO.NET مخصوص بانک اطلاعاتی خاصی با پیغام «CreateDatabase is not supported by the provider» مواجه شدید، به این معنا است که این پروایدر برای دات نت 4 به روز نشده است. اما به این معنا نیست که با EF Code first کار نمیکند. فقط باید یک دیتابیس خالی از پیش تهیه شده را به برنامه معرفی کنید تا مباحث Database Migrations به خوبی کار کنند؛ یا اینکه کلا میتوانید Database Migrations را خاموش کرده (متد Database.SetInitializer را با پارامتر نال فراخوانی کنید) و فیلدها و جداول را دستی ایجاد کنید.
استفاده از EF Code first با SQLite
برای استفاده از SQLite در دات نت ابتدا نیاز به پروایدر ADO.NET آن است: «مکان دریافت درایورهای جدید SQLite مخصوص دات نت»
ضمن اینکه به نکته «استفاده از اسمبلیهای دات نت 2 در یک پروژه دات نت 4» نیز باید دقت داشت.
و یکی از بهترین management studio هایی که برای آن تهیه شده: «SQLite Manager»
پس از دریافت پروایدر آن، ارجاعی را به اسمبلی System.Data.SQLite.dll به برنامه اضافه کنید.
سپس فایل کانفیگ برنامه را به نحو زیر تغییر دهید:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<configuration>
<configSections>
<section name="entityFramework" type="System.Data.Entity.Internal.ConfigFile.EntityFrameworkSection, EntityFramework, Version=4.3.1.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089" />
</configSections>
<startup useLegacyV2RuntimeActivationPolicy="true">
<supportedRuntime version="v4.0"/>
</startup>
<connectionStrings>
<clear/>
<add name="Sample09Context"
connectionString="Data Source=CodeFirst.db"
providerName="System.Data.SQLite"/>
</connectionStrings>
</configuration>
همانطور که ملاحظه میکنید، تفاوت آن با قبل، تغییر connectionString و providerName است.
اکنون اگر همان برنامه قسمت قبل را اجرا کنیم به خطای زیر برخواهیم خورد:
«The given key was not present in the dictionary»
در این مورد هم توضیح داده شد. سه گزینه DeleteDatabase/CreateDatabase/DatabaseExists در پروایدر جاری SQLite برای دات نت وجود ندارد. به همین جهت نیاز است فایل «CodeFirst.db» ذکر شده در کانکشن استرینگ را ابتدا دستی درست کرد.
برای مثال از افزونه SQLite Manager استفاده کنید. ابتدا یک بانک اطلاعاتی خالی را درست کرده و سپس دستورات زیر را بر روی بانک اطلاعاتی اجرا کنید تا دو جدول خالی را ایجاد کند (در برگه Execute sql افزونه SQLite Manager):
CREATE TABLE [Payees](
[Id] [integer] PRIMARY KEY AUTOINCREMENT NOT NULL,
[Name] [text] NULL,
[CreatedOn] [datetime] NOT NULL,
[CreatedBy] [text] NULL,
[ModifiedOn] [datetime] NOT NULL,
[ModifiedBy] [text] NULL
);
CREATE TABLE [Bills](
[Id] [integer] PRIMARY KEY AUTOINCREMENT NOT NULL,
[Amount] [float](18, 2) NOT NULL,
[Description] [text] NULL,
[CreatedOn] [datetime] NOT NULL,
[CreatedBy] [text] NULL,
[ModifiedOn] [datetime] NOT NULL,
[ModifiedBy] [text] NULL,
[Payee_Id] [integer] NULL
);
سپس سطر زیر را نیز به ابتدای برنامه اضافه کنید:
Database.SetInitializer<Sample09Context>(null);
به این ترتیب database migrations خاموش میشود و اکنون برنامه بدون مشکل کار خواهد کرد.
فقط باید به یک سری نکات مانند نوع دادهها در بانکهای اطلاعاتی مختلف دقت داشت. برای مثال integer در اینجا از نوع Int64 است؛ بنابراین در برنامه نیز باید به همین ترتیب تعریف شود تا نگاشتها به درستی انجام شوند.
در کل تنها مشکل پروایدر فعلی SQLite عدم پشتیبانی از مباحث database migrations است. این مورد را خاموش کرده و تغییرات ساختار بانک اطلاعاتی را به صورت دستی به بانک اطلاعاتی اعمال کنید. بدون مشکل کار خواهد کرد.
البته اگر به دنبال پروایدری تجاری با پشتیبانی از آخرین نگارش EF Code first هستید، گزینه زیر نیز مهیا است:
http://devart.com/dotconnect/sqlite/
برای مثال اگر علاقمند به استفاده از حالت تشکیل بانک اطلاعاتی SQLite در حافظه هستید (با رشته اتصالی ویژه Data Source=:memory:;Version=3;New=True;)، فعلا تنها گزینه مهیا استفاده از پروایدر تجاری فوق است؛ زیرا مبحث Database Migrations را به خوبی پشتیبانی میکند.
استفاده از EF Code first با SQL Server CE
قبلا در مورد «استفاده از SQL-CE به کمک NHibernate» مطلبی را در این سایت مطالعه کردهاید. سه مورد اول آن با EF Code first یکی است و تفاوتی نمیکند (یک سری بحث عمومی مشترک است). البته با یک تفاوت؛ در اینجا EF Code first قادر است یک بانک اطلاعاتی خالی SQL Server CE را به صورت خودکار ایجاد کند و نیازی نیست تا آنرا دستی ایجاد کرد. مباحث database migrations و به روز رسانی خودکار ساختار بانک اطلاعاتی نیز در اینجا پشتیبانی میشود.
برای استفاده از آن ابتدا ارجاعی را به اسمبلی System.Data.SqlServerCe.dll قرار گرفته در مسیر Program Files\Microsoft SQL Server Compact Edition\v4.0\Desktop اضافه کنید.
سپس رشته اتصالی به بانک اطلاعاتی و providerName را به نحو زیر تغییر دهید:
<connectionStrings>
<clear/>
<add name="Sample09Context"
connectionString="Data Source=mydb.sdf;Password=1234;Encrypt Database=True"
providerName="System.Data.SqlServerCE.4.0"/>
</connectionStrings>
بدون نیاز به هیچگونه تغییری در کدهای برنامه، همین مقدار تغییر در تنظیمات ابتدایی برنامه برای کار با SQL Server CE کافی است.
ضمنا مشکلی هم با فیلد Identity در آخرین نگارش EF Code first وجود ندارد؛ برخلاف حالت database first آن که پیشتر این اجازه را نمیداد و خطای «Server-generated keys and server-generated values are not supported by SQL Server Compact» را ظاهر میکرد.
استفاده از EF Code first با MySQL
برای استفاده از EF Code first با MySQL (نگارش 5 به بعد البته) ابتدا نیاز است پروایدر مخصوص ADO.NET آنرا دریافت کرد: (^)
که از EF نیز پشتیبانی میکند. پس از نصب آن، ارجاعی را به اسمبلی MySql.Data.dll قرار گرفته در مسیر Program Files\MySQL\MySQL Connector Net 6.5.4\Assemblies\v4.0 به پروژه اضافه نمائید.
سپس رشته اتصالی و providerName را به نحو زیر تغییر دهید:
<connectionStrings>
<clear/>
<add name="Sample09Context"
connectionString="Datasource=localhost; Database=testdb2; Uid=root; Pwd=123;"
providerName="MySql.Data.MySqlClient"/>
</connectionStrings>
<system.data>
<DbProviderFactories>
<remove invariant="MySql.Data.MySqlClient"/>
<add name="MySQL Data Provider"
invariant="MySql.Data.MySqlClient"
description=".Net Framework Data Provider for MySQL"
type="MySql.Data.MySqlClient.MySqlClientFactory, MySql.Data, Version=6.5.4.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=c5687fc88969c44d" />
</DbProviderFactories>
</system.data>
همانطور که مشاهده میکنید در اینجا شماره نگارش دقیق پروایدر مورد استفاده نیز ذکر شده است. برای مثال اگر چندین پروایدر روی سیستم نصب است، با مقدار دهی DbProviderFactories میتوان از نگارش مخصوصی استفاده کرد.
با این تغییرات پس از اجرای برنامه قسمت قبل، به خطای زیر برخواهیم خورد:
The given key was not present in the dictionary
توضیحات این مورد با قسمت SQLite یکی است؛ به عبارتی نیاز است بانک اطلاعاتی testdb را دستی درست کرد. همچنین جداول و فیلدها را نیز باید دستی ایجاد کرد و database migrations را نیز باید خاموش کرد (پارامتر Database.SetInitializer را به نال مقدار دهی کنید).
برای این منظور یک دیتابیس خالی را ایجاد کرده و سپس دو جدول زیر را به آن اضافه کنید:
CREATE TABLE IF NOT EXISTS `bills` (
`Id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
`Amount` float DEFAULT NULL,
`Description` varchar(400) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_persian_ci NOT NULL,
`CreatedOn` datetime NOT NULL,
`CreatedBy` varchar(400) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_persian_ci NOT NULL,
`ModifiedOn` datetime NOT NULL,
`ModifiedBy` varchar(400) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_persian_ci NOT NULL,
`Payee_Id` int(11) NOT NULL,
PRIMARY KEY (`Id`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_persian_ci AUTO_INCREMENT=1 ;
CREATE TABLE IF NOT EXISTS `payees` (
`Id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
`Name` varchar(400) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_persian_ci NOT NULL,
`CreatedOn` datetime NOT NULL,
`CreatedBy` varchar(400) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_persian_ci NOT NULL,
`ModifiedOn` datetime NOT NULL,
`ModifiedBy` varchar(400) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_persian_ci NOT NULL,
PRIMARY KEY (`Id`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_persian_ci AUTO_INCREMENT=1 ;
پس از این تغییرات، برنامه بدون مشکل اجرا خواهد شد (ایجاد بانک اطلاعاتی خالی به همراه ایجاد ساختار جداول و خاموش کردن database migrations که توسط این پروایدر پشتیبانی نمیشود).
به علاوه پروایدر تجاری دیگری هم در سایت devart.com برای MySQL و EF Code first مهیا است که مباحث database migrations را به خوبی مدیریت میکند.
مشکل!
اگر به همین نحو برنامه را اجرا کنیم، فیلدهای یونیکد فارسی ثبت شده در MySQL با «??????? ?? ????» مقدار دهی خواهند شد و تنظیم CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_persian_ci نیز کافی نبوده است (این مورد با SQLite یا نگارشهای مختلف SQL Server بدون مشکل کار میکند و نیاز به تنظیم اضافهتری ندارد):
ALTER TABLE `bills` DEFAULT CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_persian_ci
برای رفع این مشکل توصیه شده است که CharSet=UTF8 را به رشته اتصالی به بانک اطلاعاتی اضافه کنیم. اما در این حالت خطای زیر ظاهر میشود:
The provider did not return a ProviderManifestToken string
این مورد فقط به اشتباه بودن تعاریف رشته اتصالی بر میگردد؛ یا عدم پشتیبانی از تنظیم اضافهای که در رشته اتصالی ذکر شده است.
مقدار صحیح آن دقیقا مساوی CHARSET=utf8 است (با همین نگارش و رعایت کوچکی و بزرگی حروف؛ مهم!):
<connectionStrings>
<clear/>
<add name="Sample09Context"
connectionString="Datasource=localhost; Database=testdb; Uid=root; Pwd=123;CHARSET=utf8"
providerName="MySql.Data.MySqlClient"/>
</connectionStrings>
به این ترتیب، مشکل ثبت عبارات یونیکد فارسی برطرف میشود (البته جدول هم بهتر است به DEFAULT CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_persian_ci تغییر پیدا کند؛ مطابق دستور Alter ایی که در بالا ذکر شد).