مطالب
اصول طراحی شی گرا SOLID - #بخش دوم اصل OCP
در قسمت قبل  در مورد اصل Single responsibility Principle  یا به اختصار SRP صحبت شد. در این قسمت قصد داریم اصل دوم از اصول SOLID را مورد بررسی قرار دهیم.

اصل 2 ) O - OCP – Open Close Principle
فرض میکنیم که شما میخواهید یک طبقه بین طبقه‌ی اول و دوم خانه‌ی 2 طبقه‌ی خود اضافه کنید. فکرمیکنید امکان پذیر است؟

راه حل هایی که ممکن است به ذهن شما خطور کنند :
1- زمانی که برای اولین بار در حال ساخت خانه هستید آن را 3 طبقه بسازید و طبقه‌ی وسط را خالی نگه دارید.اینطوری هر زمان که شما بخواهید میتوانید از آن استفاده کنید. به هر حال این هم یک راه حل است.
2- خراب کردن طبقه دوم و ساخت دو طبقه‌ی جدید که خوب اصلا معقول نیست.
کد زیر را مشاهده کنید :
public class EmployeeDB
{
    public void Insert(Employee e) 
    {
        //Database Logic written here
    }
    public Employee Select() 
    {
        //Database Logic written here
    }
}
متد Select در کلاس EmployeeDB توسط کاربران و مدیر مورد استفاده قرار میگیرد. در این بین ممکن است مدیر نیاز داشته باشد تغییراتی را در آن انجام دهد. اگر مدیر این کار را برای برآورده کردن نیاز خود انجام دهد ،روی دیگر قسمت‌ها نیز تاثیر میگذارد، به علاوه ایجاد تغییرات در راه حل‌های تست شده‌ی موجود ممکن است موجب خطاهای غیر منتظره ای شود.
چگونه ممکن است که رفتار یک برنامه تغییر کند بدون اینکه کد آن ویرایش شود؟ چگونه می‌توانیم بدون تغییر یک موجودیت نرم افزاری کارکرد آن را تغییر دهیم؟ 
اصل OCP میگوید : "ماژول‌های نرم افزار باید برای تغییرات بسته و برای توسعه باز باشند."
راه حل هایی که OCP را نقض نمیکنند :
1- استفاده از وراثت (inheritance):
ایجاد یک کلاس جدید به نام EmployeeManagerDB که از کلاس EmployeeDB ارث بری کند و متد Select آن را جهت نیاز خود بازنویسی کند.
public class EmployeeDB
{      
    public virtual Employee Select()
    {
        //Old Select Method
    }
}
public class EmployeeManagerDB : EmployeeDB
{
    public override Employee Select()
    {
        //Select method as per Manager
        //UI requirement
    }
}
این انتخاب خیلی خوبی است در صورتی که این تغییرات در زمان طراحی اولیه پیش بینی شده باشد و همکنون قابل استفاده باشند.
کد UI هم به شکل زیر خواهد بود :
//Normal Screen
EmployeeDB objEmpDb = new EmployeeDB();
Employee objEmp = objEmpDb.Select();

//Manager Screen
EmployeeDB objEmpDb = new EmployeeManagerDB();
Employee objEmp = objEmpDb.Select();
2- متدهای  الحاقی (Extension Method):
اگر شما از NET 3.5.  یا بالاتر از آن استفاده میکنید، دومین راه استفاده از متدهای الحاقی است که به شما اجازه میدهد بدون هیچ دست زدنی به نوع‌های موجود، متدهای جدیدی را به آنها اضافه کنید.
Public static class MyExtensionMethod{
    public static Employee managerSelect(this EmployeeDB employeeDB) {
//Select method as per Manager
    }
}

//Manager Screen
Employee objEmp = EmployeeDB.managerSelect();
البته ممکن است راه‌های دیگری هم برای رسیدن به این منظور وجود داشته باشد.
درقسمت‌های بعدی قانون‌های دیگر را بررسی خواهیم کرد.
اشتراک‌ها
ASP.NET Core 2.2.0-preview1 منتشر شد

What’s new in 2.2

We’re publishing a series of posts here that go over some of the new feature areas in detail. We’ll update the post with links to these posts as they go live over the coming days:

  • API Controller Conventions
  • Endpoint Routing
  • Health Checks
  • HTTP/2 in Kestrel
  • Improvements to IIS hosting
  • SignalR Java client 
ASP.NET Core 2.2.0-preview1 منتشر شد
مطالب
چگونه کدها را مستند سازی کنیم؟
یکی از مهمترین مسائل، به خصوص در کارهای تیمی یا پروژه‌های اشتراکی، قرار دادن کامنت‌ها یا اصطلاحا مستند نویسی است که بسیاری از برنامه نویسان با اینکه نظریه آن‌را به شدت قبول دارند، ولی از انجام آن سرباز می‌زنند که به دو عامل تنبلی و عدم دانش نحوه‌ی مستند نویسی بر می‌گردد. در این مقاله قصد داریم به سوالات زیر پاسخ دهیم:
  • چرا به کامنت گذاری یا مستند نویسی نیاز داریم؟
  • چگونه کامنت بنویسیم؟
  • انواع کامنت‌ها چیست؟
  • چه کامنت‌هایی اشتباه هستند؟

همانطور که بیان کردیم، کامنت گذاری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که یک برنامه نویس انجام می‌دهد. به خصوص زمانیکه به صورت تیمی کار می‌کنید، این امر مهم‌تر از قبل خود را نشان می‌دهد. بسیاری از برنامه نویسان که بیشتر دلیل آن تنبلی است، از این کار سرباز می‌زنند و ممکن است آن را اتلاف وقت بدانند. ولی با کامنت گذاری فهم و درک کد، در آینده بالا‌تر می‌رود. در مقاله‌ی تخصصی «هنر کامنت نویسی» نوشته‌ی «برنهارد اسپویدا» بهانه‌های جالبی از برنامه نویسان را برای سرباز زدن از اینکار، ذکر شده است؛ به عنوان نمونه:
من کدم را به خوبی متوجه می‌شوم.
کد خوب، خودش گویای همه چیز هست.
وقتی برای کامنت نویسی وجود ندارد. باید چسبید به کد.


سوالات زیر نیز دلیل این را که چرا باید کامنت گذاری کرد، مشخص می‌کنند:
  • شاید امروز معنای یک کد را متوجه شوید، ولی آیا در آینده، مثلا یک سال بعد هم چنین خواهد بود؟
  •  آیا می‌توانید هر سیستمی را که طراحی می‌کنید، به خاطر بسپارید که فعالیت‌هایش را به چه نحوی انجام می‌دهد؟
  • اگر در یک کار تیمی باشید، شاید شما متوجه کدتان می‌شوید، ولی آیا تضمینی وجود دارد که دیگران هم متوجه روش شما شوند؟
  • آیا کدی که شما بر روی آن فکر کرده‌اید و در ذهن خود روش انجام آن را ترسیم کرده‌اید، می‌تواند برای برنامه نویسی که کد شما را می‌بیند هم رخ دهد؟ 
  • اگر شما به صورت تیمی کاری را انجام دهید و یکی از برنامه نویس‌های شما از تیم جدا شود، چگونه می‌توانید کار او را دنبال کنید؟
  • اگر برای برنامه نویسی اتفاق یا حادثه‌ای پیش بیاید که دسترسی شما به او ممکن نباشد چه؟
کدی که مستند نشود، یا خوب مستند نشود، در اولین مرحله وقت شما یا هر فردی را که روی این کد کار می‌کند، برای مدتی طولانی می‌گیرد. در مرحله‌ی بعدی احتمالا مجبور هستید، کد را خط به خط دنبال کرده تا تاثیر آن را بر ورودی‌ها و خروجی‌ها ببینید. تمام این‌ها باعث هدر رفتن وقت شما شده و ممکن است این اتفاق برای هر تکه کدی رخ بدهد.


سطوح کامنت نویسی بر سه نوع هستند:

Documentary Comments:
این مستند سازی در سطح یک سند مثل فایل یا به خصوص یک پروژه رخ می‌دهد که شامل اطلاعات و تاریخچه‌ی آن سند است که این اطلاعات به شرح زیر هستند:

 File Name   نام سند
 File Number/Version Number   شماره نسخه آن سند
 Creation Date   تاریخ ایجاد آن
 Last Modification Date
 تاریخ آخرین تغییر سند
 Author's Name
 سازنده‌ی سند
 Copyright Notice
 اطلاعاتی در مورد کپی رایت سند
 Purpose Of Program
 هدف کاری برنامه. یک خلاصه از آن چه برنامه انجام می‌دهد.
 Change History
 لیستی از تغییرات مهمی که در جریان ایجاد آن رخ داده است.
 Dependencies  وابستگی‌های سند. بیشتر در سطح پروژه معنا پیدا می‌کند؛ مانند نمونه‌ی آن برای سایت جاری که به صورت عمومی منتشر شده است.
 Special Hardware Requirements
 سخت افزار مورد نیاز برای اجرای برنامه. حتی قسمتی می‌تواند شامل نیازمندی‌های نرم افزاری هم باشد.
نمونه ای از این مستند سازی برای برنامه ای که به زبان پاسکال نوشته شده است:
PCMBOAT5.PAS*************************************************************
**
File: PCMBOAT5.PAS
Author: B. Spuida
Date: 1.5.1999
Revision: 
1.1 
PCM-DAS08 and -16S/12 are supported.
Sorting routine inserted.
Set-files are read in and card as well as
amplification factor are parsed.

1.1.1
Standard deviation is calculated.

1.1.2
Median is output. Modal value is output.

1.1.4
Sign in Set-file is evaluated.
Individual values are no longer output.
(For tests with raw data use PCMRAW.EXE)

To do:
outliers routine to be revised.
Statistics routines need reworking.
Existing Datafile is backed up.

Purpose: 
Used for measurement of profiles using the
Water-SP-probes using the amplifier andthe PCM-DAS08-card, values are acquired
with n = 3000. Measurements are taken in 1
second intervals. The values are sorted using
Quicksort and are stacked "raw" as well as after
dismissing the highest and lowest 200 values as
'outliers'.


Requirements:
The Card must have an A/D-converter.
Amplifier and probes must be connected.
Analog Signal must be present.
CB.CFG must be in the directory specified by the
env-Variable "CBDIREC" or in present directory.

در بالا، خصوصیت کپی رایت حذف شده است. دلیل این امر این است که این برنامه برای استفاده در سطح داخلی یک شرکت استفاده می‌شود.


Functional Comments: کامنت نویسی در سطح کاربردی به این معنی نیست که شما اتفاقاتی را که در یک متد یا کلاس یا هر بخشی روی می‌دهد، خط به خط توضیح دهید؛ بلکه چرخه‌ی کاری آن شی را هم توضیح بدهید کفایت می‌کند. این مورد می‌تواند شامل این موارد باشد:
  • توضیحی در مورد باگ‌های این قسمت
  • یادداشت گذاری برای دیگر افراد تیم
  • احتمالاتی که برای بهبود ویژگی‌ها و کارایی کد وجود دارد.


Explanatory Comment: کامنت گذاری توصیفی در سطح کدنویسی رخ می‌دهد و شامل توضیح در مورد کارکرد یک شیء و توضیح کدهای شیء مربوطه می‌گردد. برای قرار دادن کامنت الزامی نیست که کدها را خط به خط توضیح دهید یا اینکه خطوط ساده را هم تشریح کنید؛ بلکه کامنت شما همینقدر که بتواند نحوه‌ی کارکرد هر چند خط کد مرتبط به هم را هم توضیح دهد، کافی است. این توضیح‌ها بیشتر شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کدهای آغازین
  • کدهای خروجی
  • توضیح کوتاه از آنچه که این شیء ، متد یا ... انجام می‌دهد. 
  • حلقه‌های طولانی یا پیچیده
  • کدهای منطقی عجیب و پیچیده
  • Regular Expression

کدهای آغازین شروع خوبی برای تمرین خواهند بود. به عنوان نمونه اینکه توضیحی در مورد ورودی و خروجی یک متد بدهید که آرگومان‌های ورودی چه چیزهایی هستند و چه کاربری داردند و در آغاز برنامه، برنامه چگونه آماده سازی و اجرا می‌شود. مقادیر پیش فرض چه چیزهایی هستند و پروژه چگونه تنظیم و مقداردهی می‌شود.

کدهای خروجی هم به همین منوال است. خروجی‌های نرمال و غیرنرمال آن چیست؟ کدهای خطایی که ممکن است برگرداند و ... که باید به درستی توضیح داده شوند.

توضیح اشیاء و متدها و ... شامل مواردی چون: هدف از ایجاد آن، آرگومان هایی که به آن پاس می‌شوند و خروجی که می‌دهد و اینکه قالب یا فرمت آن‌ها چگونه است و چه محدودیت‌هایی در مقادیر قابل انتظار وجود دارند. ذکر محدودیت‌ها، مورد بسیاری مهمی است و دلیل بسیاری از باگ‌ها، عدم توجه یا اطلاع نداشتن از وجود این محدودیت هاست. مثلا محدوده‌ی خاصی برای آرگومان‌های ورودی وجود دارد؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر به یک بافر 128 کاراکتری، 1024 کاراکتر را ارسال کنیم؟

کدهای منطقی عجیب، یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های کامنت گذاری برای نگه داری یک برنامه در آینده است. به عنوان نمونه استفاده از عبارات با قاعده، اغلب اوقات باعث سردرگمی کاربران شده است. پس توضیح دادن در مورد این نوع کدها، توصیه زیادی می‌شود. اگر عبارات با قاعده شما طولانی هستند، سعی کنید از هم جدایشان کنید یا خطوط آن را بشکنید و هر خط آن را توضیح دهید.

سیستم کامنت گذاری
هر زبانی از یک سیستم خاص برای کامنت گذاری استفاده می‌کند. به عنوان مثال پرل از سیستم (POD (Plain Old Documentation استفاده می‌کند یا برای Java سیستم JavaDoc یا برای PHP از سیستم PHPDoc  (+ ) که پیاده سازی از JavaDoc می‌باشد استفاده می‌کنند. این سیستم برای سی شارپ استفاده از قالب XML است. کد زیر نمونه‌ای از استفاده از این سیستم است:
// XMLsample.cs
// compile with: /doc:XMLsample.xml
using System;
/// <summary>
/// Class level summary documentation goes here.</summary>
/// <remarks>
/// Longer comments can be associated with a type or member
/// through the remarks tag</remarks>
public class SomeClass
{
    /// <summary>
    /// Store for the name property</summary>
    private string myName = null;

    /// <summary>
    /// The class constructor. </summary>
    public SomeClass()
    {
        // TODO: Add Constructor Logic here
    }

    /// <summary>
    /// Name property </summary>
    /// <value>
    /// A value tag is used to describe the property value</value>
    public string Name
    {
        get
        {
            if (myName == null)
            {
                throw new Exception("Name is null");
            }
            return myName;
        }
    }

    /// <summary>
    /// Description for SomeMethod.</summary>
    /// <param name="s"> Parameter description for s goes here</param>
    /// <seealso cref="String">
    /// You can use the cref attribute on any tag to reference a type or member
    /// and the compiler will check that the reference exists. </seealso>
    public void SomeMethod(string s)
    {
    }
}

دستورات سیستم کامنت گذاری سی شارپ

در سایت جاری، دو مقاله زیر اطلاعاتی در رابطه با نحوه‌ی کامنت گذاری ارئه داده‌اند.
- در مقاله «زیباتر کد بنویسیم» چند مورد آن به این موضوع اختصاص دارد.
- مقاله «وادار کردن خود به کامنت نوشتن» گزینه‌ی کامنت گذاری اجباری در ویژوال استودیو را معرفی می‌کند.
مطالب
سیستم‌های توزیع شده در NET. - بخش هشتم- راه اندازی Apache Kafka
در این بخش نحوه راه اندازی Apache Kafka را در Ubuntu مورد بررسی قرار می‌دهیم و می‌بینیم که هر یک از تعاریف و اصطلاحاتی که در بخش قبل معرفی شد، چگونه پیاده سازی می‌شوند (در صورتی که امکان استفاده از Ubuntu را ندارید و می‌خواهید مراحل این بخش را در windows انجام دهید می‌توانید از راهنمای راه اندازی Kafka در windows استفاده کنید تا بتوانید بخشهای بعدی این سری مقالات را پیگیری و اجرا کنید).

بروز رسانی Ubuntu:
قبل از هرچیزی باید مطمئن شوید که Ubuntu بصورت کامل بروز رسانی شده است. برای این کار یک ترمینال جدید را باز و دستورهای زیر را در آن وارد کنید:
sudo apt-get update -y
sudo apt-get upgrade -y
نصب java:
نکته:درصورتی که قبلا java را نصب کرده‌اید نیازی به انجام این مرحله نیست و برای اطمینان از نصب java می‌توانید دستور زیر را در خط فرمان terminal ایجاد شده وارد کنید:
sudo java -version
قبل از دانلود و نصب Apache Kafka، باید ابتدا java را نصب کنید. برای این کار دستور زیر را اجرا کنید:
sudo add-apt-repository -y ppa:webupd8team/java
باید خروجی زیر به شما نمایش داده شود:
gpg: keyring `/tmp/tmpkjrm4mnm/secring.gpg' created
gpg: keyring `/tmp/tmpkjrm4mnm/pubring.gpg' created
gpg: requesting key EEA14886 from hkp server keyserver.ubuntu.com
gpg: /tmp/tmpkjrm4mnm/trustdb.gpg: trustdb created
gpg: key EEA14886: public key "Launchpad VLC" imported
gpg: no ultimately trusted keys found
gpg: Total number processed: 1
gpg:               imported: 1  (RSA: 1)
OK
برای بروز رسانی metadata‌های repository جدید باید دستور زیر را وارد کنید:
sudo apt-get update
و در پایان دستور زیر را برای نصب java اجرا کنید:
sudo apt-get install oracle-java8-installer -y
برای اطمینان از نصب java دستور زیر را وارد کنید:
sudo java -version
در صورتیکه خروجی زیر به شما نمایش داده شود به این معنا است که عملیات نصب java با موفقیت انجام شده‌است:
java version "1.8.0_66"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0_66-b17)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 25.66-b17, mixed mode)

                                            
دانلود Apache Kafka :
آخرین نگارش پایدار از Apache Kafka، نگارش 1.0.0 می‌باشد که می‌توانید آن را از طریق صفحه دریافت Apache Kafka ، دریافت کنید.

دانلود Apache Kafka


پس از دریافت Apache Kafka، از طریق یک terminal جدید وارد پوشه Downloads شوید. سپس فایل مورد نظر را از حالت فشرده خارج کنید و وارد پوشه اصلی آن شوید. برای این کار از دستورات زیر استفاده کنید:

tar -xzf kafka_2.11-1.0.0.tgz
cd kafka_2.11-1.0.0

 سپس با استفاده از دستور "ls " لیست تمامی فایلها و فولدر‌های موجود در فولدر kafka_2.11-1.0.0  و   را نمایش دهید:

در لیست نمایش داده شده دو فولد اصلی bin و config وجود دارند که به ترتیب فایلهای اجرایی و کانفیگهای پیشفرض و مورد نیاز، در آنها قرار دارند.


اجرای Apache ZooKeeper:

همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد، Apache Kafka هیچ Stateی را در خود ذخیره و مدیریت نمی‌کند و اصطلاحا Stateless می‌باشد و مدیریت تمامی این Stateها را بر عهده  Apache ZooKeeper قرار می‌دهد. بنابراین قبل از اینکه بخواهیم Kafka را اجرا کنیم، ابتدا باید Apache ZooKeeper را اجرا کنیم. برای اجرای Apache ZooKeeper در terminalی که قبلا باز کرده‌اید، دستور زیر را اجرا کنید:

bin/zookeeper-server-start.sh config/zookeeper.properties

با اجرای فایل zookeeper-server-start.sh و ارسال کانفیگ پیشفرضش در فولدر config با نام  zookeeper.properties، قسمت مدیریت کننده Stateهای Kafka  اجرا می‌شود.


اجرای Apache Kafka:

پس از اجرای Apache ZooKeeper، باید یک terminal جدید را باز کنید و با استفاده از دستور زیر kafka-server را با استفاده از کانفیگ پیشفرضش اجرا کنید:

 bin/kafka-server-start.sh config/server.properties


به همین راحتی Kafka Server اجرا شده و آماده‌ی استفاده است. برای ادامه و نمایش دادن سایر قابلیت‌های Kafka باید یک Topic جدید را ایجاد کنیم.


ایجاد Topic:

همانطور که می‌دانید تمامی پیامهای شما در Partition‌های Topic ذخیره می‌شوند؛ پس قبل از اینکه بخواهیم توسط یک Producer پیامی را ارسال کنیم یا اینکه بخواهیم توسط Consumer پیامی را دریافت کنیم، ابتدا باید Topic مربوطه را ایجاد کنیم. بهترین و عمومی‌ترین مثال برای نمایش قابلیت‌های Publish-Subscribe در Kafka، مثال چت بین کاربران است که در آن یک کاربر به عنوان Producer عمل می‌کند و پیامهایی را برای سایر کاربران که نقش Consumer را دارند ارسال می‌کند. kafka-topics .sh در Kafka ابزاریست برای مدیریت Topic ها  که با استفاده از آن می‌توانید Topic‌های مورد نیاز را تعریف، ویرایش و یا حذف کنید.

یک terminal جدید را آغاز و با استفاده از دستور زیر یک Topic را با نام userChat ایجاد کنید:

bin/kafka-topics.sh --create --zookeeper localhost:2181 --replication-factor 1 --partitions 1 --topic userChat

با این دستور یک Topic در Kafka با نام userChat ایجاد می‌شود و مشخصات آن (منظور stateهای مرتبط با آن است)، در zookeeper نیز ثبت می‌شود.


توضیحات Optionها و  آرگومانهایی که در دستور ایجاد Topic استفاده شدند به شرح زیر است:

create-- :

مشخص کننده این است که شما می‌خواهید یک Topic جدید را ایجاد کنید.

zookeeper localhost:2181--:

مشخص کننده آدرس سرور zookeeper است (سرور zookeeper بصورت پیشفرض از پورت 2181 استفاده می‌کند).

replication-factor 1--:

مشخص کننده این است که تنها یک کپی از این Topic در سرور ایجاد شود. البته در این مثال به دلیل اینکه تنها یک سرور از Kafka را اجرا کرده‌ایم در صورتیکه این مقدار را بیش از عدد 1 در نظر بگیریم، با خطا مواجه می‌شویم. 

partitions 1--

تعداد Partition‌های این Topic را مشخص می‌کند. مقدار Partition در حالتیکه حتی یک سرور را نیز اجرا کرده‌ایم، می‌تواند بیش از 1 باشد؛ اما در این حالت Primary Broker برای تمام Partition‌های همین سرور در نظر گرفته می‌شود. 

topic userChat--

نام Topic را مشخص می‌کند.


پس از اینکه Topic مورد نظر ایجاد شد، با استفاده از دستور زیر می‌توانیم لیست Topic‌های ایجاد شده را مشاهده کنیم:

 bin/kafka-topics.sh --list --zookeeper localhost:2181


توضیحات Optionها و آرگومانهایی که در دستور نمایش لیست  Topicها استفاده شدند به شرح زیر است: 

list--:

شما می‌خواهید لیست topic‌ها را مشاهده کنید.

zookeeper localhost:2181--:

همانند دستور ایجاد، مشخص کننده سرور zookeeper می‌باشد.


تا اینجا برای ارسال و دریافت پیام در بین Application‌های مختلف همه چیز آماده‌است. البته همانطور که در بخش‌های بعدی این سری مقالات می‌بینیم، در عمل Producer‌ها و Consumer‌ها زیرسیستمهایی هستند که خود ما با استفاده از هر زبان برنامه نویسی پیاده سازی می‌کنیم. اما در این قسمت برای نمایش و تکمیل مثالمان، از ابزارهایی که خود Kafka در اختیار ما قرار داده استفاده می‌کنیم.


اجرای یک Producer و ارسال پیام به Kafka:

kafka-console-producer.sh ابزاریست که با استفاده از آن می‌توانید به راحتی یک Producer را ایجاد کنید. در terminalی که قبلا برای مدیریت Topicها باز کرده‌اید با استفاده از دستور زیر، Producer را اجرا می‌کنیم:

bin/kafka-console-producer.sh --broker-list localhost:9092 --topic userChat


توضیحات Optionها و آرگومانهایی که در دستور ایجاد Producer استفاده شدند به شرح زیر است:  

broker-list localhost:9092--:

نشان دهنده لیست Broker‌ها می‌باشد و در صورتیکه تعداد آنها بیش از یک باشد، می‌توان آنها را با "," از هم جدا کرد (پورت پیشفرض Kafka server برای دریافت دستورات، 9092 می‌باشد).

topic userChat--:

Topicی از Kafka server را مشخص می‌کند که این Producer می‌خواهد پیامهای خود را برایش ارسال کند.


پس از اجرای دستور فوق، با تایپ کردن و زدن کلید Enter، پیام مورد نظر به Broker موردنظر یعنی localhost:9092 ارسال و در تنها Partition تاپیک userChat ذخیره می‌شود.


اجرای یک Consumer و دریافت پیامهای موجود در Topic مورد نظر:

kafka-console-consumer.sh ابزاریست که خود Kafka در اختیار ما قرار داده است و با استفاده از آن می‌توانیم به راحتی یک Consumer برای  userChat ،Topic ایجاد کنیم.

در یک terminal جدید با استفاده از دستور زیر یک Consumer را ایجاد کنید که userChat  ،Topic را Subscribe می‌کند:

 bin/kafka-console-consumer.sh --bootstrap-server localhost:9092 --topic userChat --from-beginning


توضیحات Optionها و آرگومانهایی که در دستور ایجاد یک Consumer استفاده شدند به شرح زیر است:  

bootstrap-server localhost:9092-- :

مشخص کننده Kafka serverی است که می‌خواهیم از طریق آن به تمامی اعضای Cluster دسترسی داشته باشیم. در صورتیکه بیش از یک سرور را بخواهیم وارد کنیم، باید آنها را با  "," از هم جدا کنیم.

topic userChat --:

مشخص کننده Topicی است که این Consumer میخواهد روی آن Subscribe کند.

from-beginning--:

 مشخص کننده این است که Consumer ایجاد شده می‌خواهد تمامی پیامهای موجود در userChat ، Topic را از اولین offset تا آخرین offset دریافت کند.

پس از اجرای کد فوق مشاهده می‌کنید که پیامهایی که قبلا Producer در تاپیک userChat ثبت کرده‌است، برای این Consumer ارسال می‌شوند.


از اینجا به بعد هر لحظه که در terminal ارسال کننده یا Producer پیامی تایپ کنید و کلید Enter را بزنید، بلافاصله پیام مورد نظر برای Consumer ارسال می‌شود و در terminal آن نمایش داده می‌شود. حتی می‌توانیم چندین Consumer را در terminal ‌های مختلفی اجرا کنیم. در این صورت با ارسال هر پیام از طرف Producer، تمامی Consumer‌ها آن را نمایش می‌دهند.


با استفاده از سادگی راه اندازی و قابلیتهای بسیار زیادی که Apache Kafka در مدیریت  جریان داده‌ای بین سیستم‌هایمان به ما می‌دهد، می‌توانیم به سادگی در سیستم‌هایمان   قابلیتهای مقیاس پذیری افقی، تحمل در برابر خطا، در دسترس بودن، کارآیی بالا و سادگی مدیریت ارتباطات بخشهای مختلف را اضافه کنیم. در بخشهای بعدی به نحوه ایجاد یک Cluster و اینکه چگونه می‌توان از این بستر در Net. استفاده کرد، می‌پردازیم.