ASP.NET Core 1.0 (formerly ASP.NET 5) provides a revamped Web development framework geared towards the requirements of modern Web applications. The new framework, currently in RC1, requires you to learn many new concepts not found in ASP.NET MVC 5. To that end, this article enumerates a few important features that ASP.NET MVC 5 developers should know as they prepare to learn this new framework.
اشتراکها
خواندن و نوشتن فایل CSV در #C
A common requirement is to have applications share data with other programs. Although there are interfaces available to work with, for example, Microsoft Excel data files, this approach is generally complex, involves a fair amount of overhead, and requires that support libraries accompany your application
اشتراکها
2.Visual Studio 2019 RC منتشر شد
Top Issues Fixed in Visual Studio 2019 RC.2
- Find in files "Locating next match" UI is annoying.
- Find files keeps defaulting to current document.
- Quick references freezes VS 2019 RC.
- PackageId:MsSqlCmdLnUtils;PackageAction:Install;ReturnCode:1603;.
- Error List does not show errors because it is scoped to "Current Document".
- Cannot use conditional breakpoint on PropertyInfo.Name value.
- Visual Studio crashes when parsing macros at the end of a file.
- Search in Visual Studio 2019 is very slow.
- Visual Studio hangs when starting debugging.
- vdproj not supported in Visual Studio 2019 RC.
- Visual Studio installer welcome image contains offensive element for Chinese.
- VSIX Extension pre-req has been removed in Visual Studio 2019 RC breaking extension compatibility.
- Create Project from Start Screen Ignores Selected Project Folder.
- cpp properties is dialog does not show up when using Project menu item or select "Manage configuration" drop down menu.
- Visual Studio 2019 Build Tools - developer prompt title says "Developer Command Prompt for Visual Studio 2017".
- German tranlation regarding the Feedback Tool: Help > Send Feedback > Report a Problem.
- 自动完成功能,如果双击候选项,会丢失输入焦点,需要单机编辑器才能继续输入-AutoComplete function, if you double-click the candidate, will lose the input focus, need a stand-alone editor to continue to enter.
- Context menus are sometimes placed on the wrong monitor in a multiple monitor configuration.
- Visual Studio 2019 conflict with QQ Pinyin.
- Cannot drag maximized Visual Studio window.
- Fixed slow reload of multiple C# and Visual Basic projects.
- When IntelliSense is present, when a user types Shift + Enter, the active selection will be completed and a new line inserted.
- Fixed a PMA issue where editor tooltips and light bulb doesn't render properly.
- Notifications about crashes caused by extensions now show up again.
- Notifications about performance of Visual Studio have been secured against tampering.
- Fixed an issue with toolbar rendering when dragged across displays.
- Fixed an issue with Tools Options rendering when running with per-monitor awareness enabled.
- Various DpiHelper classes has been deprecated (extensibility).
- Fixed splash screen scaling to better match the primary monitor scale factor.
- Fixed an issue in settings import where warnings/errors were not always reported correctly.
- Fixed an issue where Tools Options reported software rendering regardless of rendering tier.
- Fixed an issue where the name of the open folder was not displayed in the title bar region.
- Fixed an issue with find in files positioning when per-monitor awareness is enabled.
- Fixed an issue with dock adorner rendering when per-monitor awareness is enabled.
چرا JSON.NET؟
JSON.NET یک کتابخانهی سورس باز کار با اشیاء JSON در دات نت است. تاریخچهی آن به 8 سال قبل بر میگردد و توسط یک برنامه نویس نیوزیلندی به نام James Newton King تهیه شدهاست. اولین نگارش آن در سال 2006 ارائه شد؛ مقارن با زمانی که اولین استاندارد JSON نیز ارائه گردید.
این کتابخانه از آن زمان تا کنون، 6 میلیون بار دانلود شدهاست و به علت کیفیت بالای آن، این روزها پایه اصلی بسیاری از کتابخانهها و فریم ورکهای دات نتی میباشد؛ مانند RavenDB تا ASP.NET Web API و SignalR مایکروسافت و همچنین گوگل نیز از آن جهت تدارک کلاینتهای کار با API خود استفاده میکنند.
هرچند دات نت برای نمونه در نگارش سوم آن جهت مصارف WCF کلاسی را به نام DataContractJsonSerializer ارائه کرد، اما کار کردن با آن محدود است به فرمت خاص WCF به همراه عدم انعطاف پذیری و سادگی کار با آن. به علاوه باید درنظر داشت که JSON.NET از دات نت 2 به بعد تا مونو، Win8 و ویندوز فون را نیز پشتیبانی میکند.
برای نصب آن نیز کافی است دستور ذیل را در کنسول پاورشل نیوگت اجرا کنید:
معماری JSON.NET
کتابخانهی JSON.NET از سه قسمت عمده تشکیل شدهاست:
الف) JsonSerializer
ب) LINQ to JSON
ج) JSON Schema
الف) JsonSerializer
کار JsonSerializer تبدیل اشیاء دات نتی به JSON و برعکس است. مزیت مهم آن امکانات قابل توجه تنظیم عملکرد و خروجی آن میباشد که این تنظیمات را به شکل ویژگیهای خواص نیز میتوان اعمال نمود. به علاوه امکان سفارشی سازی هر کدام نیز توسط کلاسی به نام JsonConverter، پیش بینی شدهاست.
یک مثال:
در اینجا نحوهی استفاده از JSON.NET را جهت تبدیل یک شیء دات نتی، به معادل JSON آن مشاهده میکنید. اعمال تنظیم Formatting.Indented سبب خواهد شد تا خروجی آن دارای Indentation باشد. برای نمونه اگر در برنامهی خود قصد دارید فرمت JSON تو در تویی را به نحو زیبا و خوانایی نمایش دهید یا چاپ کنید، همین تنظیم ساده کافی خواهد بود.
و یا در مثال ذیل استفاده از یک anonymous object را مشاهده میکنید:
به صورت پیش فرض تنها خواص عمومی کلاسها توسط JSON.NET تبدیل خواهند شد.
تنظیمات پیشرفتهتر JSON.NET
مزیت مهم JSON.NET بر سایر کتابخانههای موجود مشابه، قابلیتهای سفارشی سازی قابل توجه آن است. در مثال ذیل نحوهی معرفی JsonSerializerSettings را مشاهده مینمائید:
در اینجا با استفاده از تنظیم JavaScriptDateTimeConverter، میتوان خروجی DateTime استانداردی را به مصرف کنندگان جاوا اسکریپتی سمت کاربر ارائه داد؛ با خروجی ذیل:
نوشتن خروجی JSON در یک استریم
خروجی متد JsonConvert.SerializeObject یک رشتهاست که در صورت نیاز به سادگی توسط متد File.WriteAllText در یک فایل قابل ذخیره میباشد. اما برای رسیدن به حداکثر کارآیی و سرعت میتوان از استریمها نیز استفاده کرد:
کلاس JsonSerializer و متد Serialize آن یک استریم را نیز جهت نوشتن خروجی میپذیرند. برای مثال response.Output برنامههای وب نیز یک استریم است و در اینجا نوشتن مستقیم در استریم بسیار سریعتر است از تبدیل شیء به رشته و سپس ارائه خروجی آن؛ زیرا سربار تهیه رشته JSON از آن حذف میگردد و نهایتا GC کار کمتری را باید انجام دهد.
تبدیل JSON رشتهای به اشیاء دات نت
اگر رشتهی jsonData ایی را که پیشتر تولید کردیم، بخواهیم تبدیل به نمونهای از شیء User ذیل کنیم:
خواهیم داشت:
در اینجا از متد DeserializeObject به همراه مشخص سازی صریح نوع شیء نهایی استفاده شدهاست.
البته در اینجا با توجه به استفاده از JavaScriptDateTimeConverter برای تولید jsonData، نیاز است چنین تنظیمی را نیز در حالت DeserializeObject مشخص کنیم:
مقدار دهی یک نمونه یا وهلهی از پیش موجود
متد JsonConvert.DeserializeObject یک شیء جدید را ایجاد میکند. اگر قصد دارید صرفا تعدادی از خواص یک وهلهی موجود، توسط JSON.NET مقدار دهی شوند از متد PopulateObject استفاده کنید:
کاهش حجم JSON تولیدی
زمانیکه از متد JsonConvert.SerializeObject استفاده میکنیم، تمام خواص عمومی تبدیل به معادل JSON آنها خواهند شد؛ حتی خواصی که مقدار ندارند. این خواص در خروجی JSON، با مقدار null مشخص میشوند. برای حذف این خواص از خروجی JSON نهایی تنها کافی است در تنظیمات JsonSerializerSettings، مقدار NullValueHandling = NullValueHandling.Ignore مشخص گردد.
مورد دیگری که سبب کاهش حجم خروجی نهایی خواهد شد، تنظیم DefaultValueHandling = DefaultValueHandling.Ignore است. در این حالت کلیه خواصی که دارای مقدار پیش فرض خودشان هستند، در خروجی JSON ظاهر نخواهند شد. مثلا مقدار پیش فرض خاصیت int مساوی صفر است. در این حالت کلیه خواص از نوع int که دارای مقدار صفر میباشند، در خروجی قرار نمیگیرند.
به علاوه حذف Formatting = Formatting.Indented نیز توصیه میگردد. در این حالت فشردهترین خروجی ممکن حاصل خواهد شد.
مدیریت ارث بری توسط JSON.NET
در مثال ذیل کلاس کارمند و کلاس مدیر را که خود نیز در اصل یک کارمند میباشد، ملاحظه میکنید:
در اینجا هر مدیر لیست کارمندانی را که به او گزارش میدهند نیز به همراه دارد. در ادامه نمونهای از مقدار دهی این اشیاء ذکر شدهاند:
با فراخوانی
یک چنین خروجی JSON ایی حاصل میشود:
این خروجی JSON جهت تبدیل به نمونهی معادل دات نتی خود، برای مثال جهت رسیدن به manager1 در کدهای فوق، چندین مشکل را به همراه دارد:
- در اینجا مشخص نیست که این اشیاء، کارمند هستند یا مدیر. برای مثال مشخص نیست User2 چه نوعی دارد و باید به کدام شیء نگاشت شود.
- مشکل دوم در مورد کاربر User1 است که در دو قسمت تکرار شدهاست. این شیء JSON اگر به نمونهی معادل دات نتی خود نگاشت شود، به دو وهله از User1 خواهیم رسید و نه یک وهلهی اصلی که سبب تولید این خروجی JSON شدهاست.
برای حل این دو مشکل، تغییرات ذیل را میتوان به JSON.NET اعمال کرد:
با این خروجی:
- با تنظیم TypeNameHandling = TypeNameHandling.Objects سبب خواهیم شد تا خاصیت اضافهای به نام $type به خروجی JSON اضافه شود. این نوع، در حین فراخوانی متد JsonConvert.DeserializeObject جهت تشخیص صحیح نگاشت اشیاء بکار گرفته خواهد شد و اینبار مشخص است که کدام شیء، کارمند است و کدامیک مدیر.
- با تنظیم PreserveReferencesHandling = PreserveReferencesHandling.Objects شماره Id خودکاری نیز به خروجی JSON اضافه میگردد. اینبار اگر به گزارش دهندهها با دقت نگاه کنیم، مقدار $ref=2 را خواهیم دید. این مورد سبب میشود تا در حین نگاشت نهایی، دو وهله متفاوت از شیء با Id=2 تولید نشود.
باید دقت داشت که در حین استفاده از JsonConvert.DeserializeObject نیز باید JsonSerializerSettings یاد شده، تنظیم شوند.
ویژگیهای قابل تنظیم در JSON.NET
علاوه بر JsonSerializerSettings که از آن صحبت شد، در JSON.NET امکان تنظیم یک سری از ویژگیها به ازای خواص مختلف نیز وجود دارند.
- برای نمونه ویژگی JsonIgnore معروفترین آنها است:
JsonIgnore سبب میشود تا خاصیتی در خروجی نهایی JSON تولیدی حضور نداشته باشد و از آن صرفنظر شود.
- با استفاده از ویژگی JsonProperty اغلب مواردی را که پیشتر بحث کردیم مانند NullValueHandling، TypeNameHandling و غیره، میتوان تنظیم نمود. همچنین گاهی از اوقات کتابخانههای جاوا اسکریپتی سمت کاربر، از اسامی خاصی که از روشهای نامگذاری دات نتی پیروی نمیکنند، در طراحی خود استفاده میکنند. در اینجا میتوان نام خاصیت نهایی را که قرار است رندر شود نیز صریحا مشخص کرد. برای مثال:
همچنین در اینجا امکان تنظیم Order نیز وجود دارد. برای مثال مشخص کنیم که خاصیت X در ابتدا قرار گیرد و پس از آن خاصیت Y رندر شود.
- استفاده از ویژگی JsonObject به همراه مقدار OptIn آن به این معنا است که از کلیه خواصی که دارای ویژگی JsonProperty نیستند، صرفنظر شود. حالت پیش فرض آن OptOut است؛ یعنی تمام خواص عمومی در خروجی JSON حضور خواهند داشت منهای مواردی که با JsonIgnore مزین شوند.
- با استفاده از ویژگی JsonConverter میتوان نحوهی رندر شدن مقدار خاصیت را سفارشی سازی کرد. برای مثال:
تهیه یک JsonConverter سفارشی
با استفاده از JsonConverterها میتوان کنترل کاملی را بر روی اعمال serialization و deserialization مقادیر خواص اعمال کرد. مثال زیر را در نظر بگیرید:
در اینجا علاقمندیم، در حین عملیات serialization، بجای اینکه مقادیر اجزای رنگ تهیه شده به صورت int نمایش داده شوند، کل رنگ با فرمت hex رندر شوند. برای اینکار نیاز است یک JsonConverter سفارشی را تدارک دید:
کار با ارث بری از کلاس پایه JsonConverter شروع میشود. سپس باید تعدادی از متدهای این کلاس پایه را بازنویسی کرد. در متد CanConvert اعلام میکنیم که تنها اشیایی از نوع کلاس HtmlColor را قرار است پردازش کنیم. سپس در متد WriteJson منطق سفارشی خود را میتوان پیاده سازی کرد.
از آنجائیکه این تبدیلگر صرفا قرار است برای حالت serialization استفاده شود، قسمت ReadJson آن پیاده سازی نشدهاست.
در آخر برای استفاده از آن خواهیم داشت:
JSON.NET یک کتابخانهی سورس باز کار با اشیاء JSON در دات نت است. تاریخچهی آن به 8 سال قبل بر میگردد و توسط یک برنامه نویس نیوزیلندی به نام James Newton King تهیه شدهاست. اولین نگارش آن در سال 2006 ارائه شد؛ مقارن با زمانی که اولین استاندارد JSON نیز ارائه گردید.
این کتابخانه از آن زمان تا کنون، 6 میلیون بار دانلود شدهاست و به علت کیفیت بالای آن، این روزها پایه اصلی بسیاری از کتابخانهها و فریم ورکهای دات نتی میباشد؛ مانند RavenDB تا ASP.NET Web API و SignalR مایکروسافت و همچنین گوگل نیز از آن جهت تدارک کلاینتهای کار با API خود استفاده میکنند.
هرچند دات نت برای نمونه در نگارش سوم آن جهت مصارف WCF کلاسی را به نام DataContractJsonSerializer ارائه کرد، اما کار کردن با آن محدود است به فرمت خاص WCF به همراه عدم انعطاف پذیری و سادگی کار با آن. به علاوه باید درنظر داشت که JSON.NET از دات نت 2 به بعد تا مونو، Win8 و ویندوز فون را نیز پشتیبانی میکند.
برای نصب آن نیز کافی است دستور ذیل را در کنسول پاورشل نیوگت اجرا کنید:
PM> install-package Newtonsoft.Json
معماری JSON.NET
کتابخانهی JSON.NET از سه قسمت عمده تشکیل شدهاست:
الف) JsonSerializer
ب) LINQ to JSON
ج) JSON Schema
الف) JsonSerializer
کار JsonSerializer تبدیل اشیاء دات نتی به JSON و برعکس است. مزیت مهم آن امکانات قابل توجه تنظیم عملکرد و خروجی آن میباشد که این تنظیمات را به شکل ویژگیهای خواص نیز میتوان اعمال نمود. به علاوه امکان سفارشی سازی هر کدام نیز توسط کلاسی به نام JsonConverter، پیش بینی شدهاست.
یک مثال:
var roles = new List<string> { "Admin", "User" }; string json = JsonConvert.SerializeObject(roles, Formatting.Indented);
و یا در مثال ذیل استفاده از یک anonymous object را مشاهده میکنید:
var jsonString = JsonConvert.SerializeObject(new { Id =1, Name = "Test" }, Formatting.Indented);
تنظیمات پیشرفتهتر JSON.NET
مزیت مهم JSON.NET بر سایر کتابخانههای موجود مشابه، قابلیتهای سفارشی سازی قابل توجه آن است. در مثال ذیل نحوهی معرفی JsonSerializerSettings را مشاهده مینمائید:
var jsonData = JsonConvert.SerializeObject(new { Id = 1, Name = "Test", DateTime = DateTime.Now }, new JsonSerializerSettings { Formatting = Formatting.Indented, Converters = { new JavaScriptDateTimeConverter() } });
{ "Id": 1, "Name": "Test", "DateTime": new Date(1409821985245) }
نوشتن خروجی JSON در یک استریم
خروجی متد JsonConvert.SerializeObject یک رشتهاست که در صورت نیاز به سادگی توسط متد File.WriteAllText در یک فایل قابل ذخیره میباشد. اما برای رسیدن به حداکثر کارآیی و سرعت میتوان از استریمها نیز استفاده کرد:
using (var stream = File.CreateText(@"c:\output.json")) { var jsonSerializer = new JsonSerializer { Formatting = Formatting.Indented }; jsonSerializer.Serialize(stream, new { Id = 1, Name = "Test", DateTime = DateTime.Now }); }
تبدیل JSON رشتهای به اشیاء دات نت
اگر رشتهی jsonData ایی را که پیشتر تولید کردیم، بخواهیم تبدیل به نمونهای از شیء User ذیل کنیم:
public class User { public int Id { set; get; } public string Name { set; get; } public DateTime DateTime { set; get; } }
var user = JsonConvert.DeserializeObject<User>(jsonData);
البته در اینجا با توجه به استفاده از JavaScriptDateTimeConverter برای تولید jsonData، نیاز است چنین تنظیمی را نیز در حالت DeserializeObject مشخص کنیم:
var user = JsonConvert.DeserializeObject<User>(jsonData, new JsonSerializerSettings { Converters = { new JavaScriptDateTimeConverter() } });
مقدار دهی یک نمونه یا وهلهی از پیش موجود
متد JsonConvert.DeserializeObject یک شیء جدید را ایجاد میکند. اگر قصد دارید صرفا تعدادی از خواص یک وهلهی موجود، توسط JSON.NET مقدار دهی شوند از متد PopulateObject استفاده کنید:
JsonConvert.PopulateObject(jsonData, user);
کاهش حجم JSON تولیدی
زمانیکه از متد JsonConvert.SerializeObject استفاده میکنیم، تمام خواص عمومی تبدیل به معادل JSON آنها خواهند شد؛ حتی خواصی که مقدار ندارند. این خواص در خروجی JSON، با مقدار null مشخص میشوند. برای حذف این خواص از خروجی JSON نهایی تنها کافی است در تنظیمات JsonSerializerSettings، مقدار NullValueHandling = NullValueHandling.Ignore مشخص گردد.
var jsonData = JsonConvert.SerializeObject(object, new JsonSerializerSettings { NullValueHandling = NullValueHandling.Ignore, Formatting = Formatting.Indented });
به علاوه حذف Formatting = Formatting.Indented نیز توصیه میگردد. در این حالت فشردهترین خروجی ممکن حاصل خواهد شد.
مدیریت ارث بری توسط JSON.NET
در مثال ذیل کلاس کارمند و کلاس مدیر را که خود نیز در اصل یک کارمند میباشد، ملاحظه میکنید:
public class Employee { public string Name { set; get; } } public class Manager : Employee { public IList<Employee> Reports { set; get; } }
var employee = new Employee { Name = "User1" }; var manager1 = new Manager { Name = "User2" }; var manager2 = new Manager { Name = "User3" }; manager1.Reports = new[] { employee, manager2 }; manager2.Reports = new[] { employee };
var list = JsonConvert.SerializeObject(manager1, Formatting.Indented);
{ "Reports": [ { "Name": "User1" }, { "Reports": [ { "Name": "User1" } ], "Name": "User3" } ], "Name": "User2" }
- در اینجا مشخص نیست که این اشیاء، کارمند هستند یا مدیر. برای مثال مشخص نیست User2 چه نوعی دارد و باید به کدام شیء نگاشت شود.
- مشکل دوم در مورد کاربر User1 است که در دو قسمت تکرار شدهاست. این شیء JSON اگر به نمونهی معادل دات نتی خود نگاشت شود، به دو وهله از User1 خواهیم رسید و نه یک وهلهی اصلی که سبب تولید این خروجی JSON شدهاست.
برای حل این دو مشکل، تغییرات ذیل را میتوان به JSON.NET اعمال کرد:
var list = JsonConvert.SerializeObject(manager1, new JsonSerializerSettings { Formatting = Formatting.Indented, TypeNameHandling = TypeNameHandling.Objects, PreserveReferencesHandling = PreserveReferencesHandling.Objects });
{ "$id": "1", "$type": "JsonNetTests.Manager, JsonNetTests", "Reports": [ { "$id": "2", "$type": "JsonNetTests.Employee, JsonNetTests", "Name": "User1" }, { "$id": "3", "$type": "JsonNetTests.Manager, JsonNetTests", "Reports": [ { "$ref": "2" } ], "Name": "User3" } ], "Name": "User2" }
- با تنظیم PreserveReferencesHandling = PreserveReferencesHandling.Objects شماره Id خودکاری نیز به خروجی JSON اضافه میگردد. اینبار اگر به گزارش دهندهها با دقت نگاه کنیم، مقدار $ref=2 را خواهیم دید. این مورد سبب میشود تا در حین نگاشت نهایی، دو وهله متفاوت از شیء با Id=2 تولید نشود.
باید دقت داشت که در حین استفاده از JsonConvert.DeserializeObject نیز باید JsonSerializerSettings یاد شده، تنظیم شوند.
ویژگیهای قابل تنظیم در JSON.NET
علاوه بر JsonSerializerSettings که از آن صحبت شد، در JSON.NET امکان تنظیم یک سری از ویژگیها به ازای خواص مختلف نیز وجود دارند.
- برای نمونه ویژگی JsonIgnore معروفترین آنها است:
public class User { public int Id { set; get; } [JsonIgnore] public string Name { set; get; } public DateTime DateTime { set; get; } }
- با استفاده از ویژگی JsonProperty اغلب مواردی را که پیشتر بحث کردیم مانند NullValueHandling، TypeNameHandling و غیره، میتوان تنظیم نمود. همچنین گاهی از اوقات کتابخانههای جاوا اسکریپتی سمت کاربر، از اسامی خاصی که از روشهای نامگذاری دات نتی پیروی نمیکنند، در طراحی خود استفاده میکنند. در اینجا میتوان نام خاصیت نهایی را که قرار است رندر شود نیز صریحا مشخص کرد. برای مثال:
[JsonProperty(PropertyName = "m_name", NullValueHandling = NullValueHandling.Ignore)] public string Name { set; get; }
- استفاده از ویژگی JsonObject به همراه مقدار OptIn آن به این معنا است که از کلیه خواصی که دارای ویژگی JsonProperty نیستند، صرفنظر شود. حالت پیش فرض آن OptOut است؛ یعنی تمام خواص عمومی در خروجی JSON حضور خواهند داشت منهای مواردی که با JsonIgnore مزین شوند.
[JsonObject(MemberSerialization.OptIn)] public class User { public int Id { set; get; } [JsonProperty] public string Name { set; get; } public DateTime DateTime { set; get; } }
- با استفاده از ویژگی JsonConverter میتوان نحوهی رندر شدن مقدار خاصیت را سفارشی سازی کرد. برای مثال:
[JsonConverter(typeof(JavaScriptDateTimeConverter))] public DateTime DateTime { set; get; }
تهیه یک JsonConverter سفارشی
با استفاده از JsonConverterها میتوان کنترل کاملی را بر روی اعمال serialization و deserialization مقادیر خواص اعمال کرد. مثال زیر را در نظر بگیرید:
public class HtmlColor { public int Red { set; get; } public int Green { set; get; } public int Blue { set; get; } } var colorJson = JsonConvert.SerializeObject(new HtmlColor { Red = 255, Green = 0, Blue = 0 }, Formatting.Indented);
public class HtmlColorConverter : JsonConverter { public override bool CanConvert(Type objectType) { return objectType == typeof(HtmlColor); } public override object ReadJson(JsonReader reader, Type objectType, object existingValue, JsonSerializer serializer) { throw new NotSupportedException(); } public override void WriteJson(JsonWriter writer, object value, JsonSerializer serializer) { var color = value as HtmlColor; if (color == null) return; writer.WriteValue("#" + color.Red.ToString("X2") + color.Green.ToString("X2") + color.Blue.ToString("X2")); } }
از آنجائیکه این تبدیلگر صرفا قرار است برای حالت serialization استفاده شود، قسمت ReadJson آن پیاده سازی نشدهاست.
در آخر برای استفاده از آن خواهیم داشت:
var colorJson = JsonConvert.SerializeObject(new HtmlColor { Red = 255, Green = 0, Blue = 0 }, new JsonSerializerSettings { Formatting = Formatting.Indented, Converters = { new HtmlColorConverter() } });
اشتراکها
#C یا زبانهای دیگر !
اشتراکها
Routing in MVC تحت ASP.NET Core
مطالب
Microbenchmark
What Is Micro Benchmark? Micro benchmark is a benchmark designed to measure the performance of a very small and specific piece of code. (^)
البته این موضوع امروزه بیشتر در Java مطرحه تا دات نت (^ و ^ و ^) اما مفاهیم اصلی مختص یک زبان یا پلتفرم نیست.
وقتی در مورد آزمایش بار برای مقایسه کارایی کلاس StrigBuilder تحقیق میکردم به مطلب جالبی برخورد کردم. خلاصش این میشه که برای تست بار قسمتهایی از کدتون میتونین زمان موردنیاز برای اجرای اون کد رو بررسی کنین و چون ممکنه انجام این کار چندین بار نیاز بشه بهتره از متد زیر برای اینکار استفاده کنین:
static void Profile(string description, int iterations, Action func) { // clean up GC.Collect(); GC.WaitForPendingFinalizers(); GC.Collect(); // warm up func(); var watch = Stopwatch.StartNew(); for (int i = 0; i < iterations; i++) { func(); } watch.Stop(); Console.Write(description); Console.WriteLine(" Time Elapsed {0} ms", watch.ElapsedMilliseconds); }
سه خط اول متد بالا برای آمادهسازی حافظه جهت اجرای تست موردنظر است. برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد Garbage Collector (^ و ^ و ^) خوندن کتاب فوق العاده CLR via C# - 3rd ed رو پیشنهاد میکنم (فصلهای 21 و 22).
سپس یکبار اکشن موردنظر (که حاوی قطعه کد موردنظره) اجرا میشه تا مسائل مربوطه به بارگذاریهای اولیه در نتیجه تست تاثیر نزاره (warm up).
در نهایت هم آزمایش بار برای تعداد تکرار درخواست شده انجام میشه و زمان اجرای اون در خروجی چاپ میشه.
برای استفاده از متد فوق میشه از کد زیر استفاده کرد:
Profile("a descriptions", how_many_iterations_to_run, () => { // ... code being profiled });
و برای استفاده از این متد در آزمایش کارایی کلاس StringBuilder میشه از کدی شبیه به کد زیر استفاده کزد:
var iterations = 10000000; var testString = ".NET Tips is awesme!"; do { var sb1 = new StringBuilder(testString); var sb2 = new StringBuilder(testString) { Capacity = testString.Length * iterations }; try { Profiler.Profile("StringBuilder Profiler", iterations, () => sb1.Append(testString)); Profiler.Profile("StringBuilder Capacity Profiler", iterations, () => sb2.Append(testString)); } catch (Exception ex) { Console.WriteLine(ex.Message); } finally { Console.WriteLine("----------------------------------------------------------------"); sb1.Clear(); sb2.Clear(); } } while (Console.ReadKey(true).Key == ConsoleKey.C); // C = continue
البته برای اینکه عملیات مقدار دهی خاصیت Capacity در قسمت warm up متد profile نتایج رو تحت تاثیر قرار نده برای این تست من اون قسمت رو کامنت کردم (اگر این کار رو نکنین زمانهای بدست اومده برای هر دو مورد یکی خواهد بود). اجرای کد بالا نتایج زیر رو تو سیستم من ارائه داد:
میبینین که نتایج استفاده از متد موردبحث کمی فرق داره و افزایش کارایی در حالت استفاده از پراپرتی Capacity دیگه حدود 3 برابر نیست و حدود 2 دو برابره. البته زمان بدست اومده برای هر دو مورد نسبت به قبل کاهش داشته که بیشترش میتونه مربوطه به عدم درنظر گرفتن زمان موردنیاز برای ایجاد کلاس StringBuilder در این تست جدید باشه (چون بعید میدونم عملیات پاکسازی حافظه توسط GC تو این تست تاثیر چندانی داشته باشه). درهر حال نتایج این تست بیشتر به واقعیت نزدیکه!
In short, domain events help you to express, explicitly, the domain rules, based in the ubiquitous language provided by the domain experts. Domain events also enable a better separation of concerns among classes within the same domain.
It's important to ensure that, just like a database transaction, either all the operations related to a domain event finish successfully or none of them do.
Domain events are similar to messaging-style events, with one important difference. With real messaging, message queuing, message brokers, or a service bus using AMQP, a message is always sent asynchronously and communicated across processes and machines. This is useful for integrating multiple Bounded Contexts, microservices, or even different applications. However, with domain events, you want to raise an event from the domain operation you are currently running, but you want any side effects to occur within the same domain.
The domain events and their side effects (the actions triggered afterwards that are managed by event handlers) should occur almost immediately, usually in-process, and within the same domain. Thus, domain events could be synchronous or asynchronous. Integration events, however, should always be asynchronous.