Contact me
تا زمانی که نشود به عنوان یک شغل به آن نگاه کرد و به صورت اقساطی بعد از 6 ماه از تاریخ انتشار کتاب آن هم به میزان 9 تا 10 درصد پشت جلد را به شما بدهند ... کیفیت بازار نشر تخصصی ما به همین صورت خواهد بود.
در دو قسمت قبل در مورد IIS7 و IIS6 صحبت شد (+ و +).
در تکمیل قسمت دوم، یک مورد هم جزو قابلیتهای ذاتی IIS6 و همچنین IIS5 است که میتوان آنرا فعال نمود (اگر دسترسی به سرور دارید) :
تنظیم مدت زمان content expiration ، بدون نیاز به برنامه نویسی خاصی، کار اضافه کردن هدر مربوط به مدت زمان کش شدن سمت کلاینت را به محتویات غیرپویای سایت شما مانند تصاویر ، فایلهای CSS و غیره انجام میدهد. آمارها نشان میدهند که این تنظیم، زمان بارگذاری بعدی را بین 50 تا 70 درصد کاهش میدهد.
تنظیم این قابلیت را میتوانید به چک لیست نصب IIS خود اضافه نمائید.
در ادامه مطالب مربوط به برنامه نویسی تابعی، قصد دارم بیشتر وارد کد شویم و مباحث عنوان شده را در دنیای کد پیاده سازی کنیم. هدف این قسمت، refactor کردن کد موجود به یک معماری immutable هست. پیشتر درباره immutable ها صحبت کردیم. ابتدا برای یکسان سازی ادبیات مورد استفاده، چند کلمه را مجددا تعریف خواهیم کرد:
- Immutability: عدم توانایی تغییر داده
- State: دادههایی که در طول زمان تغییر میکنند
- Side Effect: تغییری که روی دادهها اتفاق میافتد
در قطعه کد زیر سعی شدهاست تفاوت یک کلاس Stateless و stateful را به سادگی نشان دهیم:
//Stateful public class UserProfile { private User _user; private string _address; public void UpdateUser(int userId, string name) { _user = new User(userId, name); } } //Stateless public class User { public User(int id, string name) { Id = id; Name = name; } public int Id { get; } public string Name { get; } }
چرا Immutable بودن مهم است؟
هر عمل mutable معادل کدی غیر شفاف است. در واقع وابستگی هر عملی که انجام میدهیم به state، باعث میشود که شرایط ناپایداری را در کد داشته باشیم. به طور مثال در یک عملیات چند نخی تصور کنید که چندین نخ به طور همزمان میتوانند state را تغییر دهند و مدیریت این قضیه باعث به وجود آمدن کدهایی ناخوانا و تحمیل پیچیدگی بیشتر به کد خواهد شد.
در واقع انتظار داریم که به ازای یک ورودی بر اساس بدنهی متد، یک خروجی داشته باشیم؛ ولی در واقعیت تاثیری که اجرای متد بر روی state کل کلاس خواهد گذاشت، از دید ما پنهان است و باعث به وجود آمدن مشکلات بعدی خواهد شد. برای مثال قطعه کد بالا را به صورت Honest بازنویسی میکنیم:
public class UserProfile { private readonly User _user; private readonly string _address; public UserProfile(User user,string address) { _user = user; _address = address; } public UserProfile UpdateUser(int userId, string name) { var newUser = new User(userId, name); return new UserProfile(newUser,_address); } } public class User { public User(int id, string name) { Id = id; Name = name; } public int Id { get; } public string Name { get; } }
در این مثال متد UpdateUser به جای void، یک شی از جنس کلاس UserProfile را بر میگرداند. کلاس UserProfile هم برای وهله سازی نیاز به یک شیء از جنس User و Address را دارد. بنابراین مطمئن هستیم که مقدار دهی شدهاند. نکته دیگر در قطعه کد بالا این است که به ازای هر بار فراخوانی متد، یک شیء جدید بدون وابستگی به وهله سازی اشیاء دیگر، برگردانده میشود.
Immutable
بودن باعث میشود:
- خوانایی کد افزایش پیدا کند
- جای واحدی برای Validate کردن داشته باشیم
- به صورت ذاتی Thread Safe باشیم
در مورد محدودیتهایی که در کار با اشیاء Immutable باید در نظر داشته باشیم، میتوان به مصرف بالای رم و سی پی یو، اشاره کرد. در واقع به نسبت حالت mutate، تعداد اشیاء بیشتری ساخته خواهند شد. در فریمورک دات نت برای کار با اشیا immutable امکاناتی در نظر گرفته شده که این هزینه را کاهش میدهند. به طور مثال میتوانیم از کلاس ImmutableList استفاده کنیم و از ایجاد اشیاء اضافهتر و تحمیل بار اضافی به GC جلوگیری کنیم. یک مثال:
//Create Immutable List ImmutableList<string> list = ImmutableList.Create<string>(); ImmutableList<string> list2 = list.Add("Salam"); //Builder ImmutableList<string>.Builder builder = ImmutableList.CreateBuilder<string>(); builder.Add("avali"); builder.Add("dovomi"); builder.Add("sevomi"); ImmutableList<string> immutableList = builder.ToImmutable();
چطور با side effect کنار بیایم؟
یکی از الگوهای رایج برای این کار، مفهوم جدا سازی Command/Query است. به طور ساده تمامی عملیاتی را که تاثیر گذار هستند، به صورت Command در نظر میگیریم. Command ها معمولا هیچ نوعی را بازگشت نمیدهند و همینطور بر عکس این قضیه برای Query ها صادق است. اشتباه رایج درباره این الگو، محدود کردن این الگو به معماریهای خاصی مانند Domain Driven میباشد؛ در صورتیکه الزامی برای رعایت این الگو در سایر معماریها وجود ندارد.
به مثال زیر دقت کنید. سعی کردم قسمتهای Command و Query را از هم جدا کنم:
در واقع هر برنامه میتواند شامل دو قسمت باشد:
قسمتی که در آن منطق تجاری برنامه پیاده سازی میشود و باید به صورت Immutable
باشد که یک خروجی را تولید میکند و قسمت دیگر برنامه که خروجی تولید شده را برای ذخیره
سازی وضعیت سیستم استفاده میکند.
در واقع یک هسته Immutable، ورودی را دریافت کرده و خروجیهای مورد نیاز را تولید میکند و همه اینها در دل یک پوستهMutable پیاده سازی میشوند که ما در اینجا به آن اصطلاحا Mutable Shell میگوییم.
برای مسائلی که در بالا صحبت شد، نمونهای را آماده کردهام. این نمونه به طور ساده یک سیستم مدیریت نوبت است که نوبتها را در فایلی ذخیره و بازیابی میکند ( mutate ) و منطق مربوط به نوبتها و زمان ویزیت آن میتواند به صورت immutable پیاده سازی شود. این کد در دو حالت functional و غیر functional پیاده سازی شده تا به خوبی تفاوت آن را در حالت قبل و بعد از برنامه نویسی تابعی بتوانیم درک کنیم. به جهت خوانایی بیشتر و دسترسی به کدها، آنها را روی گیتهاب قرار داده و شما میتوانید از اینجا سورس کد مورد نظر را بررسی کنید. سعی شده در این مثال تمامی مواردی که در این قسمت ذکر شد را پیاده سازی کنیم. امیدوارم که مطالب مربوط به برنامه نویسی تابعی یا functional programming توانسته باشد دیدگاه جدیدی را به کدهایی که مینویسیم بدهد. در قسمتهای بعدی به مواردی مانند مدیریت exception ها و کار با null ها و ... خواهیم پرداخت.
داستانی از Unicode
<html> <body> <style type="text/css">p {float: left; padding: 0 15px; margin: 0;}</style> <script type="text/javascript"> for (var i=0; i<128; i++) document.writeln ((i%32?'':'<p>') + i + ': ' + String.fromCharCode (i) + '<br>'); </script> </body> </html>
private String ISO = "ISO-8859-"; protected void Page_Load(object sender, EventArgs e) { if (!IsPostBack) { for (int i = 1; i < 16; i++) { ListItem item = new ListItem(); item.Text = ISO + i.ToString(); item.Value = i.ToString(); DropDownList1.Items.Add(item); } ShowCodes(1); } } protected void DropDownList1_SelectedIndexChanged(object sender, EventArgs e) { if (DropDownList1.SelectedItem != null) { int value = int.Parse(DropDownList1.SelectedValue); ShowCodes(value); } } private void ShowCodes(int value) { Response.Charset = ISO + value; string s = ""; for (int i = 0; i < 256; i++) { char ch = (char)i; s += i + "-" + ch; s += "<br/>";//br tag } Label1.Text = s; }
کد زیر در جاوااسکریپت کاراکترهای یونیکد را در مرز معینی که برایش مشخص کردهایم نشان میدهد:
<html> <body> <style type="text/css">p {float: left; padding: 0 15px; margin: 0;}</style> <script type="text/javascript"> for (var i=0; i<2096; i++) document.writeln ((i%256?'':'<p>') + i + ': ' + String.fromCharCode (i) + '<br>'); </script> </body> </html>
CSS & Unicode
/* cyrillic */ @font-face { font-style: normal; src: local('Roboto Regular'), local('Roboto-Regular'), url(http://fonts.gstatic.com/s/roboto/v14/mErvLBYg_cXG3rLvUsKT_fesZW2xOQ-xsNqO47m55DA.woff2) format('woff2'); unicode-range: U+0400-045F, U+0490-0491, U+04B0-04B1, U+2116; } /* greek-ext */ @font-face { font-style: normal; src: local('Roboto Regular'), local('Roboto-Regular'), url(http://fonts.gstatic.com/s/roboto/v14/-2n2p-_Y08sg57CNWQfKNvesZW2xOQ-xsNqO47m55DA.woff2) format('woff2'); unicode-range: U+1F00-1FFF; } /* greek */ @font-face { font-style: normal; src: local('Roboto Regular'), local('Roboto-Regular'), url(http://fonts.gstatic.com/s/roboto/v14/u0TOpm082MNkS5K0Q4rhqvesZW2xOQ-xsNqO47m55DA.woff2) format('woff2'); unicode-range: U+0370-03FF; } /* vietnamese */ @font-face { font-style: normal; src: local('Roboto Regular'), local('Roboto-Regular'), url(http://fonts.gstatic.com/s/roboto/v14/NdF9MtnOpLzo-noMoG0miPesZW2xOQ-xsNqO47m55DA.woff2) format('woff2'); unicode-range: U+0102-0103, U+1EA0-1EF1, U+20AB; } /* latin-ext */ @font-face { font-style: normal; src: local('Roboto Regular'), local('Roboto-Regular'), url(http://fonts.gstatic.com/s/roboto/v14/Fcx7Wwv8OzT71A3E1XOAjvesZW2xOQ-xsNqO47m55DA.woff2) format('woff2'); unicode-range: U+0100-024F, U+1E00-1EFF, U+20A0-20AB, U+20AD-20CF, U+2C60-2C7F, U+A720-A7FF; }
UTF-8 نجات بخش میشود
- بسیاری از نرم افزارها و پروتکلها هنوز 8 بیتی کار میکنند.
- اگر یک متن انگلیسی ارسال کنید، 8 بیت هم کافی است ولی در این حالت 32 بیت جابجا میشود؛ یعنی 4 برابر و در ارسال و دریافت و پهنای باند برایمان مشکل ایجاد میکند.
مقایسهای بین نسخههای مختلف :
همانطور که میبینید UTF-8 برای کاراکترهای اسکی، از یک بایت و برای دیگر حروف از دوبایت و برای بقیه BMPها از سه بایت استفاده میکند و در صورتی که کاراکتری در ناحیه مکمل supplementary باشد، از چهار بایت استفاده خواهد کرد. UTF-16 از دو بایت برای نمایش کاراکترهای BMP و از 4 بایت برای نمایش کاراکترهای مکمل استفاده میکند و در UTF-32 از 4 بایت برای همه کاراکترها یا کد پوینتها استفاده میشود.
چرا چنین بویی به راه میافتد
نشانههای این کد بد بو
- تعداد خطوط زیاد: این معیار نسبت به فناوری و زبان برنامه نویسی مورد استفاده درمحصول متفاوت است؛ ولی در حالت کلی زمانیکه یک کلاس تعداد خطوط کدی بیشتر از 100 داشت، مشکلی بوجود آمده است.
- تعداد وضعیتهای داخلی (در تعریف شیء گرایی) زیاد در یک کلاس، نشان دهنده بزرگی یک کلاس هستند.
- تعداد پارامترهای زیاد سازنده کلاس نشان دهنده متورم شدن کلاس هستند. معمولا مدیریت کردن تعداد وضعیتهای داخلی زیاد منجر به دریافت تعداد زیاد پارامتر ورودی در سازنده میشوند. اگر قانون مربوط به تعداد پارامترهای یک متد را در نظر داشته باشیم و با فرض اینکه سازنده نیز یک متد است، حداکثر پارامترهای مناسب برای یک سازنده 4 خواهد بود.
- متغیرهایی وجود دارند که به صورت دستهای پیشوند یا پسوند خاصی دارند. این پیشوندها یا پسوندها نشان دهنده مواردی هستند که احتمالا میتوانند به کلاس مخصوص به خود انتقال داده شوند. زیرا از نظر منطقی ارتباطی بین آنها وجود دارد و مربوط به کلاس فعلی نمیشوند (زیرا اگر اینگونه بود نیازی به پیشوند یا پسوند نبود).
مشکل این کد بد بو چیست؟
- عدم استفاده از مکانیزمهای مشترک، به دلیل عدم تشکیل کلاس مربوط به آنها
- امکان ایجاد کدهای تکراری فراوان در کلاس
- دشواری تست نویسی برای کلاسها به دلیل وظایف فراوانی که کلاس بر عهده دارد
- افزایش احتمال ایجاد مشکلات مربوط سورس کنترلها و فعالیت همزمان چندین نفر بر روی یک فایل یا کلاس
- به دلیل انجام وظایف فراوان، تغییرات یک کلاس از جنبههای بسیار زیادی باید تست شود
چگونه این بو را رفع کنیم؟
- ایجاد کلاسی مستقل برای هریک از مسئولیتهای موجود در کلاس بزرگ
- ایجاد کلاسی پایه (Base class) برای انجام برخی از امور مشترک در کلاس
جمع بندی
- Backup گیری از یک دیتابیس راه دور | (Afshar Mohebbi) | blog.afsharm.com
- Generic Explicit Loading در Entity Framework 4.1 | admin | www.devzone.ir
- انتشار درایور ODBC SQL Server برای لینوکس | نوا اژدری | azadrah.net
- انتقال اینترنتی پول، طبق روال سابق | www.hamshahrionline.ir
- راهنمای دلفی برای برنامه نویسان | mohammaddesign | mohammaddesign.wordpress.com
- مروری بر وضعیت موجود اشتغال و بیکاری کشور | دکتر غلامعلی فرجادی | www.rastak.com
- Visual Studio 11 Developer Preview Training Kit | www.microsoft.com
- Clang جایگزین بهتری برای GCC | ehsanakhgari.org
- آیا برنامه نویس دلفی بودن خودکشی شغلی محسوب میشود؟ | delphicodemonkey.blogspot.com
- مصاحبهای با Linus Torvalds در مورد زبانهای برنامه نویسی | www.simple-talk.com
ویدیوهای رایگان آموزشی WPF
موفق باشید. میتونید مطالب جدید خودتون را در سایت زیر لینک دهید تا بقیه برنامه نویسها نیز مطلع شوند
http://www.idevcenter.com