Static Memory
حافظهی static برای ذخیرهی باینریهای برنامه، متغیرهای استاتیک و حروف رشتهای (در Rust) استفاده میشود. اندازهی حافظه استاتیک ثابت است و در زمان کامپایل مشخص میشود. حافظهی استاتیک طول عمری برابر با عمر برنامه دارد و مقادیر آن از شروع، تا پایان برنامه، باقی میماند. پاکسازی حافظهی استاتیک به صورت خودکار انجام میشود و با پایان برنامه انجام میشود.
مواردی که در حافظه استاتیک قرار میگیرند :
- Program Binary
- Static variables
- String Literals (in Rust)
Size :
Fixed ( محاسبه در زمان کامپایل )
Lifetime : برابر با طول عمر برنامه
پاکسازی : به صورت خودکار ؛ زمانی که برنامه متوقف میشود .
حافظهی پشته، مسئول نگهداری آرگومانهای تابع و متغیرهای محلی است. پشته، شامل stack frames است که برای هر فراخوانی تابع در زنجیرهای از فراخوانیهای تابع، ایجاد میشوند (به عنوان مثال، A B را فرا میخواند، B C را فرا میخواند). حافظهی پشته به اندازهی مشخصی در زمان کامپایل نیاز دارد؛ به این معنا که آرگومانها و متغیرهای درون stack frames باید اندازههای از پیش تعیین شدهای داشته باشند. اندازهی پشته، پویا است؛ اما دارای حد بالایی ثابتی است که در هنگام راه اندازی برنامه تعریف شدهاست. حافظهی پشته، دارای طول عمری برابر با طول عمر عملکرد است و هنگامیکه عملکرد، نتیجهای را بر میگرداند، پاکسازی آن خودکار است.
بیایید نگاهی به یک مثال ساده در Rust بیندازیم تا حافظهی پشته را بهتر درک کنیم:
fn add(x: i32, y: i32) -> i32 { let sum = x + y; sum } fn main() { let a = 5; let b = 3; let result = add(a, b); println!("The sum is: {}", result); }
هنگامیکه تابع add فراخوانی میشود، یک stack frames دیگر در بالای stack frames main موجود ایجاد میشود. این stack frames جدید حاوی متغیرهای محلی x، y و sum است. مقادیر a و b به عنوان آرگومان به تابع add ارسال میشوند و به ترتیب در x و y ذخیره میشوند. پس از محاسبهی مجموع، تابع add، مقداری را بر میگرداند و stack frames آن به طور خودکار از حافظهی پشته حذف میشود.
سپس تابع main، مقدار برگشتی را از تابع add دریافت میکند و به نتیجهی متغیر اختصاص مییابد. از ماکروی println! برای چاپ نتیجه استفاده میشود. پس از اتمام اجرای برنامه و بازگشت تابع اصلی، stack frames آن نیز از حافظهی پشته حذف میشود و حافظه بهطور خودکار پاک میشود.
در این مثال، میتوانید ببینید که چگونه از stack frames برای ذخیرهی آرگومانهای تابع و متغیرهای محلی در Rust استفاده میشود. اندازهی این متغیرها در زمان کامپایل مشخص میشود و طول عمر حافظهی پشته، برابر با طول عمر تابع است. هنگامیکه تابع برمیگردد، فرآیند پاکسازی آن خودکار است و قاب پشتهی مربوطه را حذف میکند.
Heap Memory
حافظهی Heap، مقادیری را ذخیره میکند که باید فراتر از طول عمر یک تابع مانند مقادیر بزرگ و مقادیر قابل دسترسی توسط رشتههای متعدد، زنده بمانند. از آنجائیکه هر رشته دارای پشتهی مخصوص به خود است، همهی آنها یک پشتهی مشترک دارند. حافظهی Heap میتواند مقادیری با اندازهی ناشناخته را در زمان کامپایل، در خود جای دهد؛ مانند رشتههای ورودی کاربر. اندازهی پشته نیز پویا است؛ با حد بالایی ثابت که در زمان راه اندازی برنامه تعیین میشود. حافظهی Heap طول عمری دارد که توسط برنامه نویس تعیین میشود و برنامه نویس تصمیم میگیرد که چه زمانی باید حافظه تخصیص داده شود. پاکسازی حافظهی هیپ به صورت دستی است و نیاز به مداخلهی برنامه نویس دارد.
در این مثال ساده، روش استفاده از حافظهی پشته نشان داده میشود:
use std::rc::Rc; #[derive(Debug)] struct LargeData { data: Vec<i32>, } impl LargeData { fn new(size: usize) -> LargeData { LargeData { data: vec![0; size], } } } fn main() { let large_data = Rc::new(LargeData::new(1_000_000)); let shared_data1 = Rc::clone(&large_data); let shared_data2 = Rc::clone(&large_data); println!("{:?}", shared_data1); println!("{:?}", shared_data2); }
سپس دو متغیر دیگر را به نامهای shared_data1 و shared_data2 ایجاد میکنیم که با استفاده از Rc::clone، یک شیء LargeData تخصیصیافتهی مشابه را به اشتراک میگذارند. این نشان میدهد که چگونه حافظهی پشته را میتوان در بین متغیرهای متعددی به اشتراک گذاشت؛ حتی فراتر از طول عمر تابع اصلی که داده را ایجاد کرده است.
در این مثال، پاکسازی حافظهی پشته به طور خودکار توسط مکانیزم شمارش مرجع Rust مدیریت میشود (در ادامهی دوره توضیح داده خواهد شد). هنگامیکه تعداد مرجع نشانگر Rc به صفر میرسد (یعنی وقتی همهی متغیرهایی که دادهها را به اشتراک میگذارند از محدوده خارج میشوند)، حافظهی تخصیص داده شده، روی پشته تخصیص داده میشود.
این مثال نشان میدهد که چگونه میتوان از حافظهی پشته برای ذخیرهی ساختارهای داده یا مقادیر بزرگی استفاده کرد که باید بیشتر از طول عمر یک تابع باشند و چگونه میتوان حافظهی پشته را بین چندین متغیر به اشتراک گذاشت.
<div>نام و نام خانوادگی: {{name}}</div> <div>معدل: {{avg()}}<div>
scope.nums=[19,20,17,16,15,18,19]; scope.name='بهنام محمدی'; scope.avg= function(){ return scope.nums.reduce(function(previousValue, currentValue) { return previousValue + currentValue; })/scope.nums.length; }
نام و نام خانوادگی: بهنام محمدی معدل:17.71
var nums=[19,20,17,16,15,18,19]; scope.name='بهنام محمدی'; scope.avg= function(){ return nums.reduce(function(previousValue, currentValue) { return previousValue + currentValue; })/nums.length; }
(function (app) { 'use strict'; function blackList() { return { require: 'ngModel', link: function (scope, elem, attr, ngModel) { var blacklist = attr.blackList.split(','); ngModel.$validators.blackList = function (modelValue) { if (modelValue == undefined) return 0; var valid = blacklist.indexOf(modelValue.toString()) === -1; return valid; }; } }; }; app.directive("blackList", blackList); })(angular.module('core'));
<div [class.has-error]="blackList"> <label>Primary Language</label> <select name="primaryLanguage" ngModel blackList='default' #primaryLanguage="ngModel"> <option value="default">Select a Language...</option> <option *ngFor="let lang of languages"> {{ lang }} </option> </select> <small [hidden]="primaryLanguage.valid"> Not Valid </small> </div>
- با نصب و اجرای Visual Studio 2013 Express for Web یا Visual Studio 2013 شروع کنید.
- یک پروژه جدید بسازید (از صفحه شروع یا منوی فایل)
- گزینه #Visual C و سپس ASP.NET Web Application را انتخاب کنید. نام پروژه را به "WebFormsIdentity" تغییر داده و OK کنید.
- در دیالوگ جدید ASP.NET گزینه Empty را انتخاب کنید.
دقت کنید که دکمه Change Authentication غیرفعال است و هیچ پشتیبانی ای برای احراز هویت در این قالب پروژه وجود ندارد.
افزودن پکیجهای ASP.NET Identity به پروژه
دقت کنید که نصب کردن این پکیج وابستگیها را نیز بصورت خودکار نصب میکند: Entity Framework و ASP.NET Idenity Core.
افزودن فرمهای وب لازم برای ثبت نام کاربران
در دیالوگ باز شده نام فرم را به Register تغییر داده و تایید کنید.
فایل ایجاد شده جدید را باز کرده و کد Markup آن را با قطعه کد زیر جایگزین کنید.
<%@ Page Language="C#" AutoEventWireup="true" CodeBehind="Register.aspx.cs" Inherits="WebFormsIdentity.Register" %> <!DOCTYPE html> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head runat="server"> <title></title> </head> <body style=" <form id="form1" runat="server"> <div> <h4 style="Register a new user</h4> <hr /> <p> <asp:Literal runat="server" ID="StatusMessage" /> </p> <div style="margin-bottom:10px"> <asp:Label runat="server" AssociatedControlID="UserName">User name</asp:Label> <div> <asp:TextBox runat="server" ID="UserName" /> </div> </div> <div style="margin-bottom:10px"> <asp:Label runat="server" AssociatedControlID="Password">Password</asp:Label> <div> <asp:TextBox runat="server" ID="Password" TextMode="Password" /> </div> </div> <div style="margin-bottom:10px"> <asp:Label runat="server" AssociatedControlID="ConfirmPassword">Confirm password</asp:Label> <div> <asp:TextBox runat="server" ID="ConfirmPassword" TextMode="Password" /> </div> </div> <div> <div> <asp:Button runat="server" OnClick="CreateUser_Click" Text="Register" /> </div> </div> </div> </form> </body> </html>
این تنها یک نسخه ساده شده Register.aspx است که از چند فیلد فرم و دکمه ای برای ارسال آنها به سرور استفاده میکند.
فایل کد این فرم را باز کرده و محتویات آن را با قطعه کد زیر جایگزین کنید.
using Microsoft.AspNet.Identity; using Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework; using System; using System.Linq; namespace WebFormsIdentity { public partial class Register : System.Web.UI.Page { protected void CreateUser_Click(object sender, EventArgs e) { // Default UserStore constructor uses the default connection string named: DefaultConnection var userStore = new UserStore<IdentityUser>(); var manager = new UserManager<IdentityUser>(userStore); var user = new IdentityUser() { UserName = UserName.Text }; IdentityResult result = manager.Create(user, Password.Text); if (result.Succeeded) { StatusMessage.Text = string.Format("User {0} was created successfully!", user.UserName); } else { StatusMessage.Text = result.Errors.FirstOrDefault(); } } } }
کد این فرم نیز نسخه ای ساده شده است. فایلی که بصورت خودکار توسط VS برای شما ایجاد میشود متفاوت است.
کلاس IdentityUser پیاده سازی پیش فرض EntityFramework از قرارداد IUser است. قرارداد IUser تعریفات حداقلی یک کاربر در ASP.NET Identity Core را در بر میگیرد.
کلاس UserStore پیاده سازی پیش فرض EF از یک فروشگاه کاربر (user store) است. این کلاس چند قرارداد اساسی ASP.NET Identity Core را پیاده سازی میکند: IUserStore, IUserLoginStore, IUserClaimStore و IUserRoleStore.
کلاس UserManager دسترسی به APIهای مربوط به کاربران را فراهم میکند. این کلاس تمامی تغییرات را بصورت خودکار در UserStore ذخیره میکند.
کلاس IdentityResult نتیجه یک عملیات هویتی را معرفی میکند (identity operations).
پوشه App_Data را به پروژه خود اضافه کنید.
فایل Web.config پروژه را باز کنید و رشته اتصال جدیدی برای دیتابیس اطلاعات کاربران اضافه کنید. این دیتابیس در زمان اجرا (runtime) بصورت خودکار توسط EF ساخته میشود. این رشته اتصال شبیه به رشته اتصالی است که هنگام ایجاد پروژه بصورت خودکار برای شما تنظیم میشود.
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <!-- For more information on how to configure your ASP.NET application, please visit http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=169433 --> <configuration> <configSections> <!-- For more information on Entity Framework configuration, visit http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=237468 --> <section name="entityFramework" type="System.Data.Entity.Internal.ConfigFile.EntityFrameworkSection, EntityFramework, Version=6.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089" requirePermission="false" /> </configSections> <connectionStrings> <add name="DefaultConnection" connectionString="Data Source=(LocalDb)\v11.0;AttachDbFilename=|DataDirectory|\WebFormsIdentity.mdf;Initial Catalog=WebFormsIdentity;Integrated Security=True" providerName="System.Data.SqlClient" /> </connectionStrings> <system.web> <compilation debug="true" targetFramework="4.5" /> <httpRuntime targetFramework="4.5" /> </system.web> <entityFramework> <defaultConnectionFactory type="System.Data.Entity.Infrastructure.LocalDbConnectionFactory, EntityFramework"> <parameters> <parameter value="v11.0" /> </parameters> </defaultConnectionFactory> <providers> <provider invariantName="System.Data.SqlClient" type="System.Data.Entity.SqlServer.SqlProviderServices, EntityFramework.SqlServer" /> </providers> </entityFramework> </configuration>
همانطور که مشاهده میکنید نام این رشته اتصال DefaultConnection است.
روی فایل Register.aspx کلیک راست کنید و گزینه Set As Start Page را انتخاب کنید. اپلیکیشن خود را با کلیدهای ترکیبی Ctrl + F5 اجرا کنید که تمام پروژه را کامپایل نیز خواهد کرد. یک نام کاربری و کلمه عبور وارد کنید و روی Register کلیک کنید.
ASP.NET Identity از اعتبارسنجی نیز پشتیبانی میکند، مثلا در این مرحله میتوانید از اعتبارسنج هایی که توسط ASP.NET Identity Core عرضه میشوند برای کنترل رفتار فیلدهای نام کاربری و کلمه عبور استفاده کنید. اعتبارسنج پیش فرض کاربران (User) که UserValidator نام دارد خاصیتی با نام AllowOnlyAlphanumericUserNames دارد که مقدار پیش فرضش هم true است. اعتبارسنج پیش فرض کلمه عبور (MinimumLengthValidator) اطمینان حاصل میکند که کلمه عبور حداقل 6 کاراکتر باشد. این اعتبارسنجها بصورت propertyها در کلاس UserManager تعریف شده اند و میتوانید آنها را overwrite کنید و اعتبارسنجی سفارشی خود را پیاده کنید. از آنجا که الگوی دیتابیس سیستم عضویت توسط Entity Framework مدیریت میشود، روی الگوی دیتابیس کنترل کامل دارید، پس از Data Annotations نیز میتوانید استفاده کنید.
تایید دیتابیس LocalDbIdentity که توسط EF ساخته میشود
گره (DefaultConnection (WebFormsIdentity و سپس Tables را باز کنید. روی جدول AspNetUsers کلیک راست کرده و Show Table Data را انتخاب کنید.
پیکربندی اپلیکیشن برای استفاده از احراز هویت OWIN
نصب پکیجهای احراز هویت روی پروژه
به دنبال پکیجی با نام Microsoft.Owin.Host.SystemWeb بگردید و آن را نیز نصب کنید.
پکیج Microsoft.Aspnet.Identity.Owin حاوی یک سری کلاس Owin Extension است و امکان مدیریت و پیکربندی OWIN Authentication در پکیجهای ASP.NET Identity Core را فراهم میکند.
پکیج Microsoft.Owin.Host.SystemWeb حاوی یک سرور OWIN است که اجرای اپلیکیشنهای مبتنی بر OWIN را روی IIS و با استفاده از ASP.NET Request Pipeline ممکن میسازد. برای اطلاعات بیشتر به OWIN Middleware in the IIS integrated pipeline مراجعه کنید.
افزودن کلاسهای پیکربندی Startup و Authentication
فایل Startup.cs را باز کنید و قطعه کد زیر را با محتویات آن جایگزین کنید تا احراز هویت OWIN Cookie Authentication پیکربندی شود.
using Microsoft.AspNet.Identity; using Microsoft.Owin; using Microsoft.Owin.Security.Cookies; using Owin; [assembly: OwinStartup(typeof(WebFormsIdentity.Startup))] namespace WebFormsIdentity { public class Startup { public void Configuration(IAppBuilder app) { // For more information on how to configure your application, visit http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=316888 app.UseCookieAuthentication(new CookieAuthenticationOptions { AuthenticationType = DefaultAuthenticationTypes.ApplicationCookie, LoginPath = new PathString("/Login") }); } } }
این کلاس حاوی خاصیت OwinAttribute است که کلاس راه انداز OWIN را نشانه گذاری میکند. هر اپلیکیشن OWIN یک کلاس راه انداز (startup) دارد که توسط آن میتوانید کامپوننتهای application pipeline را مشخص کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره این مدل، به OWIN Startup Class Detection مراجعه فرمایید.
افزودن فرمهای وب برای ثبت نام و ورود کاربران
using Microsoft.AspNet.Identity; using Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework; using Microsoft.Owin.Security; using System; using System.Linq; using System.Web; namespace WebFormsIdentity { public partial class Register : System.Web.UI.Page { protected void CreateUser_Click(object sender, EventArgs e) { // Default UserStore constructor uses the default connection string named: DefaultConnection var userStore = new UserStore<IdentityUser>(); var manager = new UserManager<IdentityUser>(userStore); var user = new IdentityUser() { UserName = UserName.Text }; IdentityResult result = manager.Create(user, Password.Text); if (result.Succeeded) { var authenticationManager = HttpContext.Current.GetOwinContext().Authentication; var userIdentity = manager.CreateIdentity(user, DefaultAuthenticationTypes.ApplicationCookie); authenticationManager.SignIn(new AuthenticationProperties() { }, userIdentity); Response.Redirect("~/Login.aspx"); } else { StatusMessage.Text = result.Errors.FirstOrDefault(); } } } }
فایل Login.aspx را باز کنید و کد Markup آن را مانند قطعه کد زیر تغییر دهید.
<%@ Page Language="C#" AutoEventWireup="true" CodeBehind="Login.aspx.cs" Inherits="WebFormsIdentity.Login" %> <!DOCTYPE html> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head runat="server"> <title></title> </head> <body style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small"> <form id="form1" runat="server"> <div> <h4 style="font-size: medium">Log In</h4> <hr /> <asp:PlaceHolder runat="server" ID="LoginStatus" Visible="false"> <p> <asp:Literal runat="server" ID="StatusText" /> </p> </asp:PlaceHolder> <asp:PlaceHolder runat="server" ID="LoginForm" Visible="false"> <div style="margin-bottom: 10px"> <asp:Label runat="server" AssociatedControlID="UserName">User name</asp:Label> <div> <asp:TextBox runat="server" ID="UserName" /> </div> </div> <div style="margin-bottom: 10px"> <asp:Label runat="server" AssociatedControlID="Password">Password</asp:Label> <div> <asp:TextBox runat="server" ID="Password" TextMode="Password" /> </div> </div> <div style="margin-bottom: 10px"> <div> <asp:Button runat="server" OnClick="SignIn" Text="Log in" /> </div> </div> </asp:PlaceHolder> <asp:PlaceHolder runat="server" ID="LogoutButton" Visible="false"> <div> <div> <asp:Button runat="server" OnClick="SignOut" Text="Log out" /> </div> </div> </asp:PlaceHolder> </div> </form> </body> </html>
محتوای فایل Login.aspx.cs را نیز مانند لیست زیر تغییر دهید.
using Microsoft.AspNet.Identity; using Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework; using Microsoft.Owin.Security; using System; using System.Web; using System.Web.UI.WebControls; namespace WebFormsIdentity { public partial class Login : System.Web.UI.Page { protected void Page_Load(object sender, EventArgs e) { if (!IsPostBack) { if (User.Identity.IsAuthenticated) { StatusText.Text = string.Format("Hello {0}!", User.Identity.GetUserName()); LoginStatus.Visible = true; LogoutButton.Visible = true; } else { LoginForm.Visible = true; } } } protected void SignIn(object sender, EventArgs e) { var userStore = new UserStore<IdentityUser>(); var userManager = new UserManager<IdentityUser>(userStore); var user = userManager.Find(UserName.Text, Password.Text); if (user != null) { var authenticationManager = HttpContext.Current.GetOwinContext().Authentication; var userIdentity = userManager.CreateIdentity(user, DefaultAuthenticationTypes.ApplicationCookie); authenticationManager.SignIn(new AuthenticationProperties() { IsPersistent = false }, userIdentity); Response.Redirect("~/Login.aspx"); } else { StatusText.Text = "Invalid username or password."; LoginStatus.Visible = true; } } protected void SignOut(object sender, EventArgs e) { var authenticationManager = HttpContext.Current.GetOwinContext().Authentication; authenticationManager.SignOut(); Response.Redirect("~/Login.aspx"); } } }
- متد Page_Load حالا وضعیت کاربر جاری را بررسی میکند و بر اساس وضعیت Context.User.Identity.IsAuthenticated تصمیم گیری میکند.
- متد SignIn
- پروژه را با Ctrl + F5 اجرا کنید و کاربر جدیدی بسازید. پس از وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور و کلیک کردن دکمه Register باید بصورت خودکار به سایت وارد شوید و نام خود را مشاهده کنید.
- همانطور که مشاهده میکنید در این مرحله حساب کاربری جدید ایجاد شده و به سایت وارد شده اید. روی Log out کلیک کنید تا از سایت خارج شوید. پس از آن باید به صفحه ورود هدایت شوید.
- حالا یک نام کاربری یا کلمه عبور نامعتبر وارد کنید و روی Log in کلیک کنید.
در این سیستم، کلیه اتصالاتی که Mode آنها به OneTime تنظیم نشده است، به صورت اجباری دارای یک valueChangedHandlers متصل توسط سیستم PropertyDescriptor خواهند بود و در حافظه زنده نگه داشته میشوند؛ تا بتوان در صورت نیاز، توسط سیستم binding اطلاعات آنها را به روز کرد.
همین مساله سبب میشود تا اگر قرار نیست خاصیتی برای نمونه توسط مکانیزم INotifyPropertyChanged اطلاعات UI را به روز کند (یک خاصیت معمولی دات نتی است) و همچنین حالت اتصال آن به OneTime نیز تنظیم نشده، سبب مصرف حافظه بیش از حد برنامه شود.
اطلاعات بیشتر
A memory leak may occur when you use data binding in Windows Presentation Foundation
راه حل آن هم ساده است. برای اینکه valueChangedHandler ایی به خاصیت سادهای که قرار نیست بعدها UI را به روز کند، متصل نشود، حالت اتصال آنرا باید به OneTime تنظیم کرد.
سؤال: در یک برنامه بزرگ که هم اکنون مشغول به کار است، چطور میتوان این مسایل را ردیابی کرد؟
برای دستیابی به اطلاعات کش Binding در WPF، باید به Reflection متوسل شد. به این ترتیب در برنامه جاری، در کلاس PropertyDescriptor به دنبال یک کلاس خصوصی تو در توی دیگری به نام ReflectTypeDescriptionProvider خواهیم گشت (این اطلاعات از طریق مراجعه به سورس دات نت و یا حتی برنامههای ILSpy و Reflector قابل استخراج است) و سپس در این کلاس خصوصی داخلی، فیلد خصوصی propertyCache آنرا که از نوع HashTable است استخراج میکنیم:
var reflectTypeDescriptionProvider = typeof(PropertyDescriptor).Module.GetType("System.ComponentModel.ReflectTypeDescriptionProvider"); var propertyCacheField = reflectTypeDescriptionProvider.GetField("_propertyCache", BindingFlags.Static | BindingFlags.NonPublic);
اکنون به لیست داخلی Binding نگهداری شونده توسط WPF دسترسی پیدا کردهایم. در این لیست به دنبال مواردی خواهیم گشت که فیلد valueChangedHandlers به آنها متصل شده است و در حال گوش فرا دادن به سیستم binding هستند (سورس کامل و طولانی این مبحث را در پروژه پیوست شده میتوانید ملاحظه کنید).
یک مثال: تعریف یک کلاس ساده، اتصال آن و سپس بررسی اطلاعات درونی سیستم Binding
فرض کنید یک کلاس مدل ساده به نحو ذیل تعریف شده است:
namespace WpfOneTime.Models { public class User { public string Name { set; get; } } }
using WpfOneTime.Models; using System.Collections.Generic; namespace WpfOneTime.ViewModels { public class MainWindowViewModel { public IList<User> Users { set; get; } public MainWindowViewModel() { Users = new List<User>(); for (int i = 0; i < 1000; i++) { Users.Add(new User { Name = "name " + i }); } } } }
<Window x:Class="WpfOneTime.MainWindow" xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation" xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml" xmlns:ViewModels="clr-namespace:WpfOneTime.ViewModels" Title="MainWindow" Height="350" Width="525"> <Window.Resources> <ViewModels:MainWindowViewModel x:Key="vmMainWindowViewModel" /> </Window.Resources> <Grid DataContext="{Binding Source={StaticResource vmMainWindowViewModel}}"> <ListBox ItemsSource="{Binding Users}"> <ListBox.ItemTemplate> <DataTemplate> <TextBlock Text="{Binding Name}" /> </DataTemplate> </ListBox.ItemTemplate> </ListBox> </Grid> </Window>
خوب؛ اکنون اگر اطلاعات HashTable داخلی سیستم Binding را در مورد View فوق بررسی کنیم به شکل زیر خواهیم رسید:
بله. تعداد زیادی خاصیت Name زنده و موجود در حافظه باقی هستند که تحت ردیابی سیستم Binding میباشند.
در ادامه، نکتهی ابتدای بحث را جهت تعیین حالت Binding به OneTime، به View فوق اعمال میکنیم (یک سطر ذیل باید تغییر کند):
<TextBlock Text="{Binding Name, Mode=OneTime}" />
به این ترتیب میتوان در لیستهای طولانی، به مصرف حافظه کمتری در برنامه WPF خود رسید.
بدیهی است این نکته را تنها در مواردی میتوان اعمال کرد که نیاز به بهروز رسانیهای ثانویه اطلاعات UI در کدهای برنامه وجود ندارند.
چطور از این نکته برای پروفایل یک برنامه موجود استفاده کنیم؟
کدهای برنامه را از انتهای بحث دریافت کنید. سپس دو فایل ReflectPropertyDescriptorWindow.xaml و ReflectPropertyDescriptorWindow.xaml.cs آنرا به پروژه خود اضافه نمائید و در سازنده پنجره اصلی برنامه، کد ذیل را فراخوانی نمائید:
new ReflectPropertyDescriptorWindow().Show();
دریافت کدهای کامل پروژه این مطلب
WpfOneTime.zip
EF Code First #1
الف) database first: مربوط به زمانیکه یک دیتابیس از پیش طراحی شده با ساختار جداول و ارتباطات آن موجود است. این روش، ساختار بانک اطلاعاتی شما رو مهندسی معکوس کرده و یک سری کد و دیاگرام را برای استفاده توسط موتور اصلی EF تولید میکنه.
ب) روش model first: در VS.NET میتونید طراحیهای مرتبط با جداول، کلاسها و روابط رو انجام بدید. کدهای اضافی برای کار با موتور EF و همچنین به روز رسانی بانک اطلاعاتی رو به صورت خودکار انجام خواهد داد.
ج) روش code first: در این روش دیگر خبری از طراح بصری نیست. کار با کدنویسی و طراحی کلاسها و ایجاد روابط بین آنها توسط برنامه نویس شروع میشود. نهایتا این کلاسها توسط موتور EF استفاده خواهند شد. امکان تبدیل این کلاسها به بانک اطلاعاتی متناظر و همچنین به روز رسانی خودکار بانک اطلاعاتی با تغییر ساختار کلاسها هم پیش بینی شده. روش code first بهترین حالت است برای کسانی که نمیخواهند از انبوهی از کدهای تولید شده به صورت خودکار (حاصل از مهندسی معکوس یک بانک اطلاعاتی موجود) استفاده کنند و میخواهند کنترل بیشتری بر روابط و اختصاصی سازی آنها داشته باشند. در این حالت میتونید بدون نیاز به یک بانک اطلاعاتی یک برنامه را کامل کنید (منهای مباحث تست سیستم).
روش code first در حال حاضر روشی است که بیشتر توسط تیم EF تبلیغ میشود و در حال توسعه است. مابقی رو هم کم کم دارند تبدیل میکنند به پوستهای برای حالت code first. مثلا ابزار تهیه کردند برای مهندسی معکوس یک بانک اطلاعاتی موجود به روش code first. کد نهایی تمیزتری داره؛ چون کلاسها را خودتان طراحی میکنید و توسط ابزارها به صورت خودکار تولید نمیشوند، کنترل بیشتر و نهایتا کیفیت بالاتری دارند. ساده است؛ درگیر نگهداری edmx modelها نخواهید بود. به روز رسانی بانک اطلاعاتی آن هم میتواند کاملا خودکار شود.
برای اطلاعات بیشتر در مورد مزایای این روش یا تاریخچه EF متن قسمت جاری را یکبار مطالعه کرده و قسمتهای «مروری سریع بر تاریخچه Entity framework code first» و «مزایای EF Code first» را بررسی کنید.
+ کل قسمت EF از اینجا به صورت یک فایل PDF قابل دریافت است. در مورد اکثر مواردی که عنوان کردید به صورت مجزا بحث شده و توضیحات کافی ارائه شدن.
ASP.NET MVC #17
هرچند ارتقاء به HttpClient الزامی نیست و کدهای پیشین، هنوز هم به خوبی کار میکنند؛ اما طراحی جدید آن شامل ویژگیهای توکاری است که به سختی توسط HTTP Module پیشین قابل پیاده سازی هستند.
به روز رسانی وابستگیهای پروژه
پیش از هرکاری نیاز است وابستگیهای پروژه را به روز رسانی کرد و یکی از روشهای سادهی یافتن شماره نگارشهای جدید بستههای تعریف شدهی در فایل package.json برنامه، استفاده از بستهی npm-check-updates است:
npm install npm-check-updates -g ncu
در اینجا شماره نگارشهای جدید مشخص شدهاند و همچنین روش سریع ارتقاء به آنها نیز ذکر شدهاست. فقط کافی است دستورات ذیل را صادر کنیم تا این به روز رسانیها توسط ncu انجام شوند:
ncu -a npm update
تغییرات مورد نیاز جهت معرفی ماژول HttpClient
این ماژول جدید از طریق اینترفیس HttpClientModule ارائه میشود. بنابراین اولین تغییر در جهت ارتقاء به نگارش 4.3، اصلاح importهای لازم است:
از:
import { HttpModule } from '@angular/http';
import { HttpClientModule } from '@angular/common/http';
پس از آن، این HttpClientModule را به لیست imports ماژول اصلی برنامه اضافه میکنیم؛ تا در کل برنامه قابل دسترسی شود:
@NgModule({ imports: [ // ... HttpClientModule, // ... ], declarations: [ ... ], providers: [ ... ], exports: [ ... ] }) export class AppModule { }
تغییرات مورد نیاز در سازندهها و تزریق وابستگیها
پس از تغییرات فوق، دیگر دسترسی به HttpModule پیشین را نداریم. بنابراین نیاز است هر جائی را که سرویس Http به سازندهی کلاسی تزریق شدهاست، یافته و به صورت ذیل تغییر دهیم:
از:
constructor(private http: Http) { }
import { HttpClient } from '@angular/common/http'; // ... constructor(private http: HttpClient) { }
تغییرات مورد نیاز در کدهای سرویسها جهت کار با HTTP Verbs
یکی از اهداف HTTP Client جدید، سادگی کار با اطلاعات دریافتی از سرور است. برای مثال در HTTP Module پیشین، روش دریافت اطلاعات از سرور به صورت ذیل است:
public get(): Observable<MyType> => { return this.http.get(url) .map((response: Response) => <MyType>response.json()); }
در HTTP Client جدید دیگر نیازی نیست تا متد ()json. فراخوانی شود. در اینجا به صورت پیشفرض نوع بازگشتی از سرور JSON فرض میشود. همچنین اکنون متدهای get/put/post و امثال آن برخلاف HTTP Client قبلی، جنریک هستند. یعنی در همینجا میتوان نوع بازگشتی را هم مشخص کرد. به این ترتیب، قطعه کد قدیمی فوق، به کد سادهی ذیل تبدیل میشود که در آن خبری از map و همچنین یک cast اضافی نیست:
get<T>(url: string): Observable<T> { return this.http.get<T>(url); }
post<T>(url: string, body: string): Observable<T> { return this.http.post<T>(url, body); }
نکته 1: در اینجا اگر خروجی از سرور، نوع دیگری را داشت، نیاز است responseType را به صورت صریحی به شکل ذیل مشخص کرد:
getData() { this.http.get(this.url, { responseType: 'text' }).subscribe(res => { this.data = res; }); }
نکته 2: ممکن است اطلاعات بازگشتی از سمت سرور، داخل یک فیلد محصور شده باشند:
{ "results": [ "Item 1", "Item 2", ] }
this.http.get('/api/items').subscribe(data => { this.results = data['results']; });
نکاتی را که باید حین کار با یک RxJS Observable-based API در نظر داشت
این API جدید نیز همانند قبل مبتنی بر RxJS Observables است. بنابراین نکات ذیل در مورد آن نیز صادق است:
- اگر متد subscribe بر روی این observables فراخوانی نشود، اتفاقی رخ نخواهد داد.
- اگر چندین بار مشترک این observables شویم، چندین درخواست HTTP صادر میشوند.
- این نوع خاص از observables، تنها یک مقدار را بازگشت میدهند. اگر درخواست HTTP موفقیت آمیز باشد، این observables یک نتیجه را بازگشت داده و سپس خاتمه پیدا میکنند.
- این observables اگر در حین درخواست HTTP با خطایی مواجه شوند، سبب صدور استثنایی میشوند.
تغییرات مورد نیاز در کدهای سرویسها جهت کار با HTTP Headers
در اینجا برای تعریف headers میتوان به صورت ذیل عمل کرد:
import { HttpHeaders } from "@angular/common/http"; const headers = new HttpHeaders({ "Content-Type": "application/json" });
const headers = new HttpHeaders().set("Accept", "application/json").set('Content-Type', 'application/json');
سپس آنرا به عنوان پارامتر سوم، به متدهای http ارسال میکنیم. یک مثال:
updateAppProduct(id: number, item: AppProduct): Observable<AppProduct> { const header = new HttpHeaders({ "Content-Type": "application/json" }); return this.http .put<AppProduct>( `${this.baseUrl}/UpdateProduct/${id}`, JSON.stringify(item), { headers: header } ) .map(response => response || {}); }
تعریف پارامتر options اینبار به صورت یک شیء دارای چندین خاصیت درآمدهاست. به همین جهت است که در اینجا یک {} را نیز مشاهده میکنید:
(method) HttpClient.post(url: string, body: any, options?: { headers?: HttpHeaders; observe?: "body"; params?: HttpParams; reportProgress?: boolean; responseType?: "json"; withCredentials?: boolean; }): Observable<Object>
یک نکته: شیء HttpHeaders به صورت immutable طراحی شدهاست. یعنی اگر آنرا به صورت ذیل فراخوانی کنیم:
const headers = new HttpHeaders(); headers = headers.set('Content-Type', 'application/json'); headers = headers.set('Accept', 'application/json');
const headers = new HttpHeaders() .set('Content-Type', 'application/json') .set('Accept', 'application/json') ;
امکان تعریف HttpParams
اگر به شیء options در تعریف فوق دقت کنید، دارای خاصیت اختیاری params نیز هست. از آن میتوان جهت تعریف کوئری استرینگها استفاده کرد. برای مثال درخواست ذیل:
http .post('/api/items/add', body, { params: new HttpParams().set('id', '3'), }) .subscribe();
/api/items/add?id=3
یک نکته: شیء HttpParams به صورت immutable طراحی شدهاست. یعنی اگر آنرا به صورت ذیل فراخوانی کنیم:
const params = new HttpParams(); params.set('orderBy', '"$key"') params.set('limitToFirst', "1");
const params = new HttpParams() .set('orderBy', '"$key"') .set('limitToFirst', "1");
const params = new HttpParams({fromString: 'orderBy="$key"&limitToFirst=1'});
تغییرات مورد نیاز در کدهای سرویسها جهت مدیریت خطاها
در اینجا اینبار خطای بازگشتی، از نوع ویژهی HttpErrorResponse است که شامل اطلاعات شماره کد و متن خطای حاصل میباشد:
import { HttpClient, HttpHeaders, HttpErrorResponse } from "@angular/common/http"; postData() { this.http.post(this.url, this.payload).subscribe( res => { console.log(res); }, (err: HttpErrorResponse) => { console.log(err.error); console.log(err.name); console.log(err.message); console.log(err.status); if (err.error instanceof Error) { console.log("Client-side error occured."); } else { console.log("Server-side error occured."); } } ); }
امکان سعی مجدد در اتصال توسط HTTP Client
ممکن است در اولین سعی در اتصال به سرور، خطایی رخ دهد و یا سرور در دسترس نباشد. در اینجا توسط متد retry میتوان درخواست سعی مجدد در اتصال را صادر کرد.
برای این منظور ابتدا عملگر retry مربوط به RxJS را import میکنیم:
import 'rxjs/add/operator/retry';
http .get<ItemsResponse>('/api/items') .retry(3) .subscribe(...);
امکان درخواست کل Response بجای Body
اگر به امضای پارامتر اختیاری options دقت کنید، خاصیت observe آن به صورت پیش فرض به body تنظیم شدهاست. به این معنا که تنها body یک response را تبدیل به یک شیء JSON میکند:
(method) HttpClient.post(url: string, body: any, options?: { headers?: HttpHeaders; observe?: "body"; params?: HttpParams; reportProgress?: boolean; responseType?: "json"; withCredentials?: boolean; }): Observable<Object>
http .get<MyJsonData>('/data.json', {observe: 'response'}) .subscribe(resp => { console.log(resp.headers.get('X-Custom-Header')); console.log(resp.body.someField); });
یک نکتهی تکمیلی: کدهای سری کار با فرمها در Angular را اگر به HttpClient ارتقاء دهیم، خلاصهی تغییرات آنها به این صورت خواهند بود.