مطالب
مدیریت اسپم‌ها در SignalR
سناریویی را در نظر بگیرید که در آن یک برنامه‌ی چت را با استفاده از SignalR نوشته‌اید و قصد دارید از آن در یک سایت شلوغ استفاده کنید. در حالت عادی برنامه به خوبی کار می‌کند؛ تا زمانیکه کسی شروع به ارسال Spam در سیستم چت شما نکرده باشد. برای کنترل ارسال spam، اولین راهی که به ذهن می‌رسد این است که سمت کلاینت کلید ارسال پیغام را چند ثانیه غیر فعال کنیم تا کاربران نتوانند در عرض به طور مثال 3 ثانیه، تعداد زیادی پیام را ارسال کنند. برای کاربران معمولی وب سایت ما این راه حل جواب می‌دهد و مشکلی نیست. ولی اگر کاربر وب‌سایت آشنایی مختصری با JavaScript و نحوه‌ی اتصال به signalR داشته باشد چطور؟ خیلی ساده می‌تواند در کنسول browser خود یک لوپ نوشته و شروع به ارسال spam به برنامه‌ی چت ما کند. اینجاست که مجبوریم به علاوه‌ی کنترل سمت کلاینت، سمت سرور هم زمان ارسال پیام‌ها را کنترل کنیم که در ادامه به یکی از روش‌های انجام این کار می‌پردازیم.

کد اولیه‌ی هاب چت برنامه:
<HubName("chat")>
Public Class ChatHub
    Inherits Hub
    Public Sub sendMessage(msg As String) 
         Clients.All.getMessage(msg) 'Call getMessage function client side
    End Sub
End Class
برای شروع کار ابتدا نیاز به کلاسی داریم که اطلاعات فعالیت‌های کانکشن‌ها را برای ما نگه‌داری کند:
Public Class ActivityInfo
    Sub New(connectionId As String)
        Me.ConnectionID = connectionId
        Me.Time = Now
    End Sub
    Public Property ConnectionID As String
    Public Property Time As DateTime
End Class
سپس برای اینکه بتوانیم تمامی درخواست‌های ارسالی از سمت کلاینت‌ها را مدیریت کنیم، به یک کلاس از نوع HubPipelineModule احتیاج داریم که ما در اینجا با استفاده از کلاس SpamDetectionPiplelineModule که از HubPipelineModule مشتق شده، این کار را انجام می‌دهیم.
Public Class SpamDetectionPiplelineModule
    Inherits HubPipelineModule
    Public Property SpamDetection As New HashSet(Of ActivityInfo)
    Private _SpamDetectionLock As New Object
    Public Function IsSpam(ConnectionId As String) As Boolean
        SyncLock _SpamDetectionLock
            'Remove all old info before 3 seconds ago
            SpamDetection.RemoveWhere(Function(q) q.Time < Now.AddSeconds(-3))

            SpamDetection.Add(New ActivityInfo(ConnectionId))

            'Check activities from 3 seconds ago
            If SpamDetection.Where(Function(q) q.ConnectionID = ConnectionId).Count > 2 Then
                Return True
            Else
                Return False
            End If
        End SyncLock
    End Function
    Protected Overrides Function OnBeforeIncoming(context As IHubIncomingInvokerContext) As Boolean
        If IsSpam(context.Hub.Context.ConnectionId) Then
            Return False
        End If
        Return MyBase.OnBeforeIncoming(context)
    End Function
End Class
در کدهای بالا ابتدا یک HashSet را جهت نگه داشتن فعالیت کاربران ایجاد کردیم که بعد از هر درخواستی که به سمت سرور ارسال می‌شود، به‌روز خواهد شد. متد OnBeforeIncoming قبل از اینکه درخواست کاربر به Hub برنامه برسد، اجرا می‌شود که میتوانیم با استفاده از آن، فعالیت‌های کانکشن کاربر را در طی چند ثانیه‌ی اخیر کنترل کنیم که برای مثال چه تعدادی درخواست را در طی 3 ثانیه‌ی قبل ارسال کرده است. اگر تعداد درخواست‌های ارسالی در طی 3 ثانیه‌ی قبل، بیشتر از تعداد مورد نظر ما بود، با بازگشت دادن False، از اجرای درخواست آن جلوگیری می‌کنیم. (در اینجا ما کاربران را به ارسال 2 پیام در طی هر 3 ثانیه، محدود کرده‌ایم).
حال برای استفاده‌ی از PipelineModule سفارشی خودمان، باید آن را قبل از مپ کردن SignaR، در StartUp برنامه اضافه کنیم:
Public Class Startup
    Public Sub Configuration(app As IAppBuilder)
        GlobalHost.HubPipeline.AddModule(New SpamDetectionPiplelineModule)
        app.MapSignalR
    End Sub
End Class
مطالب
آشنایی با Virtual Directory
نمیدانم آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که بخواهید اطلاعاتتان را در جایی غیر از زیرشاخه‌های wwwroot ذخیره نمایید یا خیر؟
یادم هست برای یکی از مشتریانم یک سرور خریده بودیم که دو پارتیشن داشت و آن موقع به ذهنم خطور کرد که اگه بخواهم مثلا فایل‌های سیستم مدیریتی را داخل یک پارتیشن دیگر قرار بدهم چگونه انجام می‌شود؛ چطوری میتوانم به مکانی غیر از شاخه‌ی wwwroot، عمل mappath را انجام بدم؟ چگونه میتوانم یک لینک مستقیم، به مکانی دیگر داشته باشم؟
جواب تمام این سوالات در امکانی از IIS به اسم virtual Directory بود. در این روش ما یک مکان فیزیکی را به iis معرفی می‌کنیم و به آن یک نام مجازی میدهیم که از آن در برنامه استفاده خواهیم کرد.
در iis، در بخش sites، همه سایت‌های ایجاد شده بر روی IIS لیست می‌شوند. یک context menu بر روی سایت مورد نظر خود باز کنید و گزینه‌ی add virtual directory انتخاب کنید. یک نام مجازی به آن بدهید و مکان مورد نظر را انتخاب کنید و کادر را تایید کنید.

برای ویرایش آن یعنی تغییر مسیر فیزیکی هم میتوان از طریق مسیر زیر عمل کرد

Right Click On virtual Directory>Manage Virtual Directory >Advanced Settings

از این پس در IIS دسترسی به پوشه، از طریق ~/media میسر هست؛ ولی بسیاری از ما برای تست، برنامه را از طریق IIS Express اجرا و تست می‌کنیم. پس بهتر هست این گزینه در آنجا هم مورد بررسی قرار بگیرد.

برای دسترسی به کانفیگ iis express عموما مسیرهای زیر معتبر هستند:

%userprofile%\documents\iisexpress\config\applicationhost.config
%userprofile%\my documents\iisexpress\config\applicationhost.config

فایل applicationhost.config  فایلی است که قرار است تغییر بدهیم.

ولی اگر مسیرهای بالا راهگشا نبود، برای پیدا کردن فایل‌های کانفیگ می‌توانید از طریق آیکن IIS Express که حین اجرای پروژه در notification area باز می‌شود نیز اقدام کرد.

یک context menu از طریق این آیکن باز کرده و گزینه‌ی show all applications را انتخاب کنید. لیست تمامی سایت‌های در حال اجرا نمایش داده می‌شود. یکی را انتخاب کنید تا در زیر اطلاعات نمایش یابد. در قسمت کانفیگ، آدرس فایل کانفیگ داده شده است و مسیر نیز مشخص است. با کلیک بر روی آن فایل applicationhost.config باز می‌شود.

فایل مورد نظر را باز کنید. این فایل را می‌توان با نوت پد یا یک xml editor گشود. در آن یک تگ sites وجود دارد که تمامی پروژه‌های تحت وبی را که تا الان دارید، درون خودش ذخیره کرده‌است. به ازای هر سایت یک تگ site هست و خصوصیات هر کدام، داخل این تگ قرار گرفته‌است. اگر دقت کنید هر پروژه شما یا همان تگ site، شامل تگ زیر می‌باشد:

<application path="/" applicationPool="Clr4IntegratedAppPool">
                    <virtualDirectory path="/" physicalPath="E:\website\oscar\panel\Oscar_Manager\Oscar_Manager" />
                </application>

در اینجا خود IIS Express اقدام به ساخت یک دایرکتوری مجازی که همان مسیر ذخیره پروژه هست کرده. برای معرفی دایرکتوری مجازی جدید، یک کپی از تگ application را ایجاد کنید.

برای مثال من قصد دارم یک دایرکتوری مجازی به اسم media بسازم تا تصاویر و دیگر فایل‌های چندرسانه ای را در آن ذخیره کنم و محل فیزیکی آن نیز D:\testvd می‌باشد. پس تگ کپی شده را به نحو زیر تغییر می‌دهم:

 <application path="/media" applicationPool="Clr4IntegratedAppPool">
                    <virtualDirectory path="/" physicalPath="d:\testvd" />
                </application>

بنابراین در کل، تگ site من به شکل زیر تغییر پیدا می‌کند:

<site name="Oscar_Manager" id="23">
                <application path="/" applicationPool="Clr4IntegratedAppPool">
                    <virtualDirectory path="/" physicalPath="E:\website\oscar\panel\Oscar_Manager\Oscar_Manager" />
                </application>
 <application path="/media" applicationPool="Clr4IntegratedAppPool">
                    <virtualDirectory path="/" physicalPath="d:\testvd" />
                </application>
                <bindings>
                    <binding protocol="http" bindingInformation="*:1844:localhost" />
                </bindings>
            </site>

الان مسیر مجازی ما ساخته شده است. برای تست صحت این کار، یک فایل تصویری را در آن قرار می‌دهم و در کنترلر مورد نظر، این کد را می‌نویسم تا یک تصویر به سمت کلاینت در یک virtual directory ارسال شود.

var dir = Server.MapPath("~/media");
            var path = System.IO.Path.Combine(dir, "1.jpg");
            return base.File(path, "image/jpeg");

کنترلر را صدا زده تا نتیجه کار را ببنید.

همانطور که حتما متوجه شدید IIS Express محیط GUI ندارد. البته مدتی است افزونه‌ای برای این کار محیا شده ولی بیشتر کاربرد آن ایجاد یک سایت جدید و اجرا و توقف IIS می‌باشد که می‌توانید آن را از اینجا  دریافت نمایید.

نکته:البته بنده این نکته را تایید نمی‌کنم ولی شنیده‌ام که در نسخه‌های بالاتر ویژوال استادیو با راست کلیک بر روی نام پروژه، گزینه Use IIS Express وجود دارد که به یک محیط گرافیکی ختم می‌شود و از آنجا که بنده نسخه 2012 را دارم این مورد را تست نکردم.


ایجاد virtual Directory از طریق Appcmd

دسترسی به appcmd از طریق مسیر زیر امکان پذیر است:

%systemroot%\system32\inetsrv\AppCmd.exe

این دستور به تمامی اشیاء سرور، از قبیل سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها دسترسی دارد و میتواند هر نوع متدی را بر روی اشیاء سرور، از قبیل ثبت، ویرایش و حذف را انجام دهد.

یکی از این دستورات، برای ساخت Virtual Directory استفاده می‌شود:

APPCMD add vdir /app.name:"default we site/" /path:/vdir1 /physicalPath:d:\testvd

سوییچ /app برای نام وب سایت یا پروژه است و حتما در انتهای نام، علامت / قرار گیرد. سوییچ بعدی هم که /path هست برای دادن مسیر مجازی و سوییچ آخری هم آدرس محل فزیکی است. بعد از اجرای دستور، پیام زیر نمایش داده می‌شود:

VDIR object "Default Web Site/vdir1" added

پنجره commandprompt باید به صورت Run a Administrator باز شده باشد.

برای تغییر محل فیزیکی یک virtual directory میتوان از دستور زیر استفاده کرد:

appcmd.exe set vdir "Default Web Site/vdir1/" -physicalPath:"D:\Files"

از این پس مسیر فیزیکی این آدرس مجازی مسیر D:\Files خواهد بود.

البته مباحث پیشرفته‌تری چون application pool‌ها نیز وجود دارد که از حوصله این مقاله خارج هست و در وقت و مقاله دیگر بررسی خواهیم کرد.

برای ارسال دستور به IIS Express هم از طریق مسیر زیر appcmd را باز کنید:

%ProgramFiles%\IIS Express\appcmd.exe

امکان ایجاد virtual directory عموما در سرورهای مجازی و اختصاصی در پنل مربوطه نیز وجود دارد.

ساخت virtual Directory در وب سایت پنل 

ساحت virtual Directory در پلسک 

مطالب
فایل‌های chm و مشکل فارسی - قسمت اول

همانطور که مطلع هستید از ویندوز ویستا به بعد، فرمت قدیمی فایل‌های راهنمای ویندوز (فایل‌های hlp) منسوخ شده تلقی می‌شود و فرمت پیشنهادی، chm است. نرم افزارهای زیادی برای تهیه فایل‌های compiled html help یا همان chm های معروف وجود دارند که معروفترین آن‌ها برنامه‌ی Help & Manual است.
اما تمام این برنامه‌ها در حقیقت پوسته‌ای هستند برای برنامه‌ی رایگان html help work shop مایکروسافت و در نهایت از کامپایلر آن استفاده می‌کنند. بنابراین چرا از برنامه‌ی رایگان اصلی استفاده نشود؟

اگر تا به حال با html help work shop کار نکرده‌اید، در ادامه مروری سریع بر آن خواهیم داشت:

الف) درست کردن فایل‌های صفحات راهنما
برنامه‌ی Help & Manual ایی که معرفی شد و تمام نمونه‌های مشابه آن، تنها کار مهمی را که انجام می‌دهند این است که شما را از یک html editor بی‌نیاز می‌کنند. بنابراین زمانیکه می‌خواهیم از برنامه‌ی اصلی html help work shop استفاده کنیم نیاز به یک html editor خارجی برای تهیه فایل‌های راهنما خواهیم داشت. مثلا مرحوم front page یا نگارش جدید آن به نام Microsoft expression web یا Dreamweaver یا Aptana یا حتی notepad !
در اینجا تنها مشخص کردن نوع encoding نمایش صفحه برای صحیح نمایش داده شدن متون فارسی کافی است. اما این تمام ماجرا نیست.

ب) کامپایل کردن فایل‌های راهنمای ایجاد شده
برای این منظور بجای آپلود بیش از 30 تصویر جهت توضیحات قدم به قدم نحوه‌ی انجام این‌کار، یک فایل ویدیویی درست کرده‌ام که آن‌‌را از آدرس زیر می‌توانید دریافت کنید.
دریافت فایل

همانطور که در این فایل آموزشی مقدماتی هم تاکید شده، به صورت پیش فرض جستجوی فارسی کار نمی‌کند. همچنین اگر یک متن انگلیسی را جستجو کنید، صفحات یاد شده با عنوانی به هم ریخته نمایش داده می‌شوند. در صفحه افزودن به علاقمندی‌ها نیز یک چنین مشکلی با عنوان‌ها وجود دارد.

در قسمت دوم، نحوه‌ی رفع این دو مشکل (مشکل جستجوی عبارات فارسی و مشکل عنوان‌های به هم ریخته) را بررسی خواهیم کرد.

ادامه دارد ...

مطالب
صدور رخدادها از سرویس‌ها به کامپوننت‌ها در برنامه‌های Angular
در طراحی برنامه‌های Angular توصیه شده‌است تا هرگونه منطقی که مستقیما به View یک کامپوننت مرتبط نیست، به یک کلاس سرویس منتقل شود. در این بین ممکن است نیاز به صدور رخدادی از یک سرویس به خارج از آن باشد؛ چیزی مانند EventEmitter. اما EventEmitter برای سرویس‌ها طراحی نشده‌است و کاربرد صحیح آن صرفا محدود به کامپوننت‌ها است. برای حل این مساله، API سرویس ما باید یک Observable را در معرض دید استفاده کننده قرار دهد تا توسط آن بتوان رخ‌دادهایی را به کامپوننت‌های مشترک شده‌ی به آن، صادر کرد.


چگونه می‌توان رخ‌دادهایی از نوع Observable را ایجاد کرد؟

کلاس Subject پاسخی است به این پرسش. Subjectها Observableهایی هستند که می‌توانند چندین مشترک داشته باشند و رخ‌دادهایی را به مشترکین خود صادر کنند. برای کار با آن‌ها باید یک private Subject را در سرویس خود ایجاد کرد و سپس جریان منتقل شده‌ی توسط آن‌را توسط یک public Observable در اختیار مصرف کنندگان قرار داد. با فراخوانی متد next یک Subject، رخ‌دادی به مشترکین آن منتقل می‌شود.
import { Subject } from “rxjs/Subject”;

public countdown: number = 0;

private countdownEndSource = new Subject<void>();
public countdownEnd$ = this.countdownEndSource.asObservable();
مرسوم است نام Observableهایی را که قرار است رخ‌دادی را صادر کنند به $ ختم می‌کنند.
استفاده کنندگان نیز مشترک این $countdownEnd شده و هر بار که در طرف سرویس، متد next آن فراخوانی می‌شود، از به روز رسانی آن مطلع خواهند شد.


چرا مستقیما از مقدار countdown استفاده نکنیم؟

در قسمتی از سرویس فوق که ملاحظه می‌کنید، می‌توان مقدار countdown را مستقیما نیز در کامپوننت‌ها مورد استفاده قرار داد. اما این روش بهینه نیست. از این جهت که Angular باید مدام تغییرات این خاصیت را رصد کند و به آن واکنش نشان دهد. آیا بهتر نیست ما به Angular اعلام کنیم که مقدار آن تغییر کرده‌است و اکنون بهتر است View را به روز رسانی کنی؟ با ارائه‌ی مقادیر جدیدی توسط یک Observable، اکنون Angular صرفا به تغییرات آن واکنش نشان خواهد داد و دیگری نیاز به بررسی مداوم تغییرات مقدار countdown ندارد.


یک مشکل! Subject تعریف شده، مقادیر را تنها در زمان فراخوانی متد next ارائه می‌دهد و نه به صورت دیگری.

پیشتر با دسترسی مستقیم به خاصیت countdown، همواره به مقادیر آن هم دسترسی داشتیم. اما با استفاده از یک Subject، تنها زمانیکه متد next آن فراخوانی شود می‌توان به این مقدار دسترسی یافت. برای رفع این مشکل یک Subject ویژه به نام BehaviorSubject طراحی شده‌است که به محض مشترک شدن به آن، اولین و یا آخرین مقدار آن‌را می‌توان دریافت کرد.


تفاوت Subject با BehaviorSubject

BehaviorSubject مانند یک Subject است؛ با این تفاوت که همواره از وضعیت خود آگاه می‌باشد. یک BehaviorSubject:
- همواره دارای مقداری است. حتی در زمان وهله سازی، باید مقدار اولیه‌ای را برای آن مشخص کرد.
- در زمان اشتراک به آن، می‌توان آخرین مقدار موجود در آن را که ممکن است اولین مقدار آن نیز باشد، دریافت کرد.
- همواره می‌توان مقدار آن‌را توسط متد getValue بدست آورد.

و مهم‌ترین مزیت آن نسبت به Subject، همان مورد دوم است. اگر مشترک یک Subject شویم، تا متد next آن فراخوانی نشود، مقداری را دریافت نمی‌کنیم. اما همان لحظه که مشترک BehaviorSubject می‌شویم، آخرین مقدار موجود در آن‌را دریافت خواهیم کرد.
برای مثال فرض کنید کامپوننتی را دارید که به خاصیت isLoggedIn از نوع Observable یک Subject گوش فرا می‌دهد. اما اشتراک آن پس از فراخوانی متد next در این سرویس بوده‌است. از این رو این کامپوننت هیچگاه متوجه تغییر و یا مقدار نهایی isLoggedIn نخواهد شد. به همین جهت است که به BehaviorSubject نیاز داریم. در این بین مهم نیست که چه زمانی مشترک آن می‌شویم؛ همواره در زمان اشتراک، آخرین و یا اولین مقدار موجود در آن‌را دریافت خواهیم کرد.


یک مثال: بررسی عملکرد BehaviorSubject

در ادامه یک ماژول را به همراه 4 کامپوننت و یک سرویس سفارشی ایجاد می‌کنیم:
ng g m ServiceComponentCommunication -m app.module --routing
ng g c ServiceComponentCommunication/First
ng g c ServiceComponentCommunication/Second
ng g c ServiceComponentCommunication/Third
ng g c ServiceComponentCommunication/Final
ng g s ServiceComponentCommunication/Sample


هدف این است که سه کامپوننت اول، دوم و سوم را در کامپوننت final، همانند تصویر فوق نمایش دهیم.
در این بین یک سرویس انتشار اطلاعات نیز طراحی شده‌است:
import { Injectable } from "@angular/core";
import { BehaviorSubject } from "rxjs/BehaviorSubject";

@Injectable()
export class SampleService {

  private msgSource = new BehaviorSubject<string>("default service value");

  telecast$ = this.msgSource.asObservable();

  constructor() { }

  editMsg(newMsg: string) {
    this.msgSource.next(newMsg);
  }

}
کار این سرویس ارائه یک پیام از نوع BehaviorSubject از طریق خاصیت عمومی $telecast آن است که به صورت Observable در معرض دید کامپوننت‌های مشترک به آن قرار خواهد گرفت. هدف این است که کامپوننت‌ها مدام تغییرات msg را بررسی نکنند و فقط به آخرین تغییر صادر شده‌ی توسط کامپوننت که از طریق فراخوانی متد next در متد editMsg صورت می‌گیرد، واکنش نشان دهند.

در کامپوننت اول، نحوه‌ی اشتراک به این سرویس را مشاهده می‌کنید:
import { SampleService } from "./../sample.service";
import { Component, OnInit, OnDestroy } from "@angular/core";
import { Subscription } from "rxjs/Subscription";

@Component({
  selector: "app-first",
  templateUrl: "./first.component.html",
  styleUrls: ["./first.component.css"]
})
export class FirstComponent implements OnInit, OnDestroy {

  editedMsg: string;
  sampleSubscription: Subscription;

  constructor(private sampleService: SampleService) { }

  ngOnInit() {
    this.sampleSubscription = this.sampleService.telecast$.subscribe(message => {
      this.editedMsg = message;
    });
  }

  editMsg() {
    this.sampleService.editMsg(this.editedMsg);
  }

  ngOnDestroy() {
    this.sampleSubscription.unsubscribe();
  }
}
کار اشتراک در این کامپوننت در متد ngOnInit انجام شده‌است. بسیار مهم است جهت عدم بروز نشتی حافظه، در متد ngOnDestroy کار unsubscribe بر روی این اشتراک نیز صورت گیرد.
در اینجا هر زمانیکه متد next در سرویس فراخوانی شود، this.editedMsg مقدار جدیدی را دریافت می‌کند.
با این قالب:
<div class="panel panel-default">
  <div class="panel-heading">
    <h2 class="panel-title">First Component</h2>
  </div>
  <div class="panel-body">
    <p> {{editedMsg}}</p>
    <input class="form-control" type="text" [(ngModel)]="editedMsg">
    <button (click)="editMsg()" class="btn btn-primary">Change</button>
  </div>
</div>


اما اگر به تصویر دقت کنید، this.editedMsg هم اکنون دارای مقدار است (در اولین بار اجرای این کامپوننت). علت آن به داشتن مقدار اولیه‌ای در BehaviorSubject تعریف شده بر می‌گردد که در اولین بار اشتراک به آن، در اختیار مشترک قرار خواهد گرفت. این مورد، مهم‌ترین تفاوت BehaviorSubject با Subject است.
در این کامپوننت اگر کاربر مقداری را در textbox وارد کند و سپس بر روی دکمه‌ی Change کلیک نماید، این تغییر از طریق سرویس، به تمام مشترکین آن صادر خواهد شد.

کامپوننت دوم نیز مانند کامپوننت اول است، فقط یک textbox ورود اطلاعات را به همراه ندارد.


همانطور که ملاحظه می‌کنید، این کامپوننت نیز دارای مقدار اولیه‌ی BehaviorSubject است.

کامپوننت سوم، اندکی متفاوت است:
import { SampleService } from "./../sample.service";
import { Component, OnInit, OnDestroy } from "@angular/core";
import { Subscription } from "rxjs/Subscription";

@Component({
  selector: "app-third",
  templateUrl: "./third.component.html",
  styleUrls: ["./third.component.css"]
})
export class ThirdComponent implements OnInit, OnDestroy {

  message: string;
  sampleSubscription: Subscription;

  constructor(private sampleService: SampleService) { }

  ngOnInit() {
  }

  subscribe() {
    this.sampleSubscription = this.sampleService.telecast$.subscribe(message => {
      this.message = message;
    });
  }

  ngOnDestroy() {
    if (this.sampleSubscription) {
      this.sampleSubscription.unsubscribe();
    }
  }
}
در اینجا کار اشتراک در متد subscribe فراخوانی شده‌ی توسط قالب آن صورت می‌گیرد:
<div class="panel panel-default">
  <div class="panel-heading">
    <h2 class="panel-title">Third Component</h2>
  </div>
  <div class="panel-body">
    <p>{{message}}</p>
    <button (click)="subscribe()" class="btn btn-success">Subscribe</button>
  </div>
</div>


و چون این متد پس از ngOnInit قرار است توسط کاربر فراخوانی شود، مقدار message این کامپوننت هنوز خالی است.
اکنون اگر بر روی دکمه‌ی Subscribe آن کلیک کنیم، بلافاصله در لحظه‌ی اشتراک، اولین/آخرین مقدار موجود در BehaviorSubject را دریافت خواهیم کرد:


کامپوننت Final نیز تمام کامپوننت‌ها را در صفحه نمایش می‌دهد:
<div class="row">
  <div class="col-md-4">
    <app-first></app-first>
  </div>
  <div class="col-md-4">
    <app-second></app-second>
  </div>
  <div class="col-md-4">
    <app-third></app-third>
  </div>
</div>

و اگر در textbox کامپوننت اول، مقدار Test را وارد کنیم و سپس بر روی دکمه‌ی Change آن کلیک نمائیم، این مقدار به تمام کامپوننت‌های مشترک به BehaviorSubject سرویس برنامه، منتشر خواهد شد:


کدهای کامل این مثال را از اینجا می‌توانید دریافت کنید.
مطالب
نحوه تعریف Linked Server و دریافت اطلاعات از سروری دیگر

برخی مواقع شما نیاز دارید تا یک Query را بر روی یک سرور اجرا نمایید و این Query برخی اطلاعات خود را از سرور دیگری دریافت می‌نماید. در این صورت باید یک پل ارتباطی بین سرور جاری و سرور دیگر وجود داشته باشد تا بتوانید در یک Query به سرور دیگری متصل شوید و اطلاعاتی را دریافت نمایید. در حالت عادی یک Query فقط می‌تواند بر روی سرور جاری اجرا شده و اطلاعاتی را بازیابی نماید. اما اگر همین Query بخواهد به سرور دیگری متصل شود، آن سرور باید در سرور جاری بصورت Linked Server تعریف شده باشد.

به عنوان مثال:

من سروری با آدرس 192.168.0.1 دارم که دارای پایگاه داده‌ای با نام Salary می باشد. نام این سرور را A می‌گذارم.

همچنین من سرور دیگری با آدرس 192.168.1.100 دارم که دارای پایگاه داده ای با نام Accounting است. نام این سرور را B می‌گذارم.

حالا می‌خواهم در سرور A یک Query بنویسم که جدول Payment را با اتصال به سرور B به جدول Document متصل نموده و نتیجه ی JOIN این دو جدول را نمایش دهد. به عنوان مثال:

SELECT * FROM Payment AS pay JOIN Document AS doc
ON pay.DocumentId = doc.Id
این Query به هیچ عنوان اجرا نخواهد شد. زیرا نمی‌تواند جدول Document را پیدا کند. برای این منظور باید سرور B را به سرور A معرفی کنیم که این کار از طریق Linked Server انجام خواهد شد.


نحوه‌ی ایجاد یک  Linked Server

بر روی سیستم من دو نسخه از SQL نصب شده است. یکی Standard Edition و دیگری Express Edition. من می‌خواهم در نسخه Standard یک Linked Server به نسخه‌ی Express ایجاد کنم. بنابراین با اتصال به نسخه Standard مراحل زیر را طی می‌کنم:

1.  یک New query ایجاد می‌کنم.

2.  دستورات زیر را در Query ایجاد شده می‌نویسم:

sp_addlinkedserver 'MyServer', '', 'SQLNCLI', '.\sqlexpress'
توضیحات:

sp_addlinkedserver نام رویه ای است که یک Linked Server را ایجاد می‌نماید.
پارامتر اول نام Linked Server را مشخص می‌نماید که جهت دسترسی به سرور دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پارامتر دوم Product Name می‌باشد که من خالی گذاشتم.
پارامتر سوم Provider Name یا نام فراهم کننده داده‌ای است. چون من میخواهم به یک سرور SQL متصل شوم SQLNCLI (SQL Native Client) را انتخاب کردم. اگر به منبع داده‌ای دیگری مثل Access،Oracle، MySql و ... متصل می‌شوید باید Provider Name دیگری را نتخاب کنید.
پارامتر چهارم نام یا IP سروری است که می‌خواهیم به آن لینک شویم.

3.  با فشردن F5 یا منوی Execute این Query را اجرا کنید.

با اجرای موفقیت آمیز مراحل فوق باید عنوان MyServer را در مسیر Server Objects > Linked Server مشاهده کنید. در نسخه Express پایگاه داده‌ای با نام test دارم که شامل جدولی به نام tbl می باشد. با نوشتن Query زیر می‌توانم محتویات این جدول را مشاهده کنم:

SELECT * FROM MyServer.test.dbo.tbl
ممکن است جهت اتصال به سرور لینک شده نیاز به نام کاربری و رمز عبور داشته باشید. جهت تعریف نام کاربری و رمز عبور برای سرور لینک شده از دستورات زیر استفاده کنید:
sp_addlinkedsrvlogin 'MyServer',@rmtuser='user1', @rmtpassword='abc123'
توضیحات:

sp_addlinkedsrvlogin نام رویه ای است که نام کاربری و رمز عبور را به یک Linked Server اضافه می‌کند.
پارامتر اول نام Linked Server می باشد.
پارامتر دوم نام کاربری جهت اتصال به سرور لینک شده می‌باشد.
پارامتر سوم رمز عبور جهت اتصال به سرور لینک شده می‌باشد. 

نظرات مطالب
ارتقاء به ASP.NET Core 1.0 - قسمت 10 - بررسی تغییرات Viewها
ارتقاء به C# 7.1 و ASP.NET Core 2.0

اگر در فایل‌های Razor برنامه‌های ASP.NET Core 2.0 می‌خواهید از قابلیت‌های C# 7.1 استفاده کنید، نیاز است تنظیم LangVersion ذیل را به فایل csproj اضافه نمائید:
  <PropertyGroup>
    <TargetFramework>netcoreapp2.0</TargetFramework>
     <LangVersion>latest</LangVersion>
  </PropertyGroup>