مطالب
بررسی برخی تغییرات در Angular 8
تغییر loadChildren در نسخه 8
در نسخه 8، استفاده از syntax رشته‌ای برای loadChildren  در lazy loading، منسوخ شده‌است:
const routes: Routes = [{
  path: 'lazy',
  // The following string syntax for loadChildren is deprecated
  loadChildren: './lazy/lazy.module#LazyModule'
}];
و بجای آن  از syntax جدید `()import` استفاده می‌شود:
const routes: Routes = [{
  path: 'lazy',
  // The new import() syntax
  loadChildren: () => import('./lazy/lazy.module').then(m => m.LazyModule)
}];
در زمان بروزرسانی به نسخه 8، دستور ng update، عمل تبدیل مسیرهای loadChildren به syntax جدید را به طور خودکار انجام می‌دهد.

import مجزای component‌‌های Material
اگر ازAngular Material استفاده می‌کنید باید Component ‌های مورد استفاده را بطور مجزا import کنید. به عنوان مثال اگر از button استفاده کرده‌اید، باید @angular/material/button را import  کنید . البته در اینجا نیز دستور ng update این کار را بطور خودکار انجام می‌دهد.

بهبود CLI با تولید بسته‌های متفاوت ES 5 و ES 6
در نسخه 8، دستور build ارائه شده توسط CLI می‌تواند دو خروجی متفاوت با  ES2015 مخصوص مرورگرهای جدید را با حداقل polyfills و ES5 سازگار با مرورگرهای قدیمی را بدهد. در صورتی که بخواهیم build سازگاری با نسخه‌های  قدیمی داشته باشیم، می‌توانیم گزینه target در فایل tsconfig.json را به ES5 تغییر دهیم. 
برای بروزرسانی پروژه‌های جاری خود می‌توانید از ابزار کمکی ارائه شده توسط تیم angular استفاده کنید. 
 
روش فعالسازی کامپایلر جدید Angular
برای ساخت پروژه‌ای با قابلیت استفاده از ivy compiler می‌توانیم از دستور زیر استفاده کنیم:
ng new angularProjectName --enable-ivy
توجه داشته باشید نیاز است nodejs نسخه 10.9 یا 10.9 به بعد نصب باشد. 
پس از ساخت پروژه قسمتی با نام angularCompilerOptions  در فایل tsconfig.json مشاهد می‌شودکه نشان دهنده‌ی فعال بودن کامپایلر ivy است:
"angularCompilerOptions": {
    "enableIvy": true
  }
مطالب
رشته‌ها در ES 6

در بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی قابلیتی تحت عنوان String Interpolation وجود دارد. منظور، فرآیند جایگزین کردن مقادیر، با یکسری placeholder درون یک رشته است. در نسخه‌های قبلی جاوا اسکریپت محدودیت‌هایی در استفاده از رشته‌ها وجود داشت و امکان انجام این کار به صورت توکار مهیا نبود. یعنی برای پیاده‌سازی این قابلیت می‌توانستیم با تغییر prototype شیء String و یا روش‌های دیگری این‌حالت را پیاده‌سازی کنیم (+):

// First, checks if it isn't implemented yet.
if (!String.prototype.format) {
  String.prototype.format = function() {
    var args = arguments;
    return this.replace(/{(\d+)}/g, function(match, number) { 
      return typeof args[number] != 'undefined'
        ? args[number]
        : match
      ;
    });
  };
}
"Hello, {0}, I'm a simple {1}, Today is: {2}".format("World", "String", new Date());

// Output

"Hello, World, I'm a simple String, Today is: Tue Dec 29 2015 10:21:10 GMT+0330 (Iran Standard Time)"

اما در ES 6 با کمک قابلیتی تحت عنوان template string این محدودیت‌ها به طور قابل ملاحظه‌ایی کاهش پیدا کرده است. در واقع یک template string، یک رشته‌ی جاوا اسکریپتی است که به جای (" ") و یا (' ') درون دو کاراکتر (` `) یا به اصطلاح back-tick character محصور خواهد شد. این ویژگی در سناریوهای مختلفی کاریرد دارد. از این ویژگی می‌توانیم جهت الحاق رشته‌ها استفاده کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم کد زیر را:

let category = "music";
let id = 2112;

let url = "http://apiserver/" + category + "/" + id;

با کمک template string به اینصورت بازنویسی کنیم:

let category = "music";
let id = 2112;

let url = `http://apiserver/${category}/${id}`;

و یا می‌توانیم مثال ابتدای مطلب را به اینصورت بازنویسی کنیم:

console.log(`Hello, ${"World"}, I'm a simple ${"String"}, Today is: ${new Date()}`);

همانطور که عنوان شد برای استفاده از این قابلیت باید رشته‌ی موردنظر را درون دو کاراکتر (` `) قرار دهیم. سپس درون این کاراکترها می‌توانیم literal text و همچنین یکسری placeholder جهت جایگزین کردن با مقادیر و عبارات موردنظر داشته باشیم. این placeholder‌ها نیز با استفاده از سینتکس { }$ قابل تعریف هستند.  لازم به ذکر است که عبارت موردنظرمان را باید درون دو علامت { } بنویسیم. مقادیر درون این دو علامت می‌توانند هر عبارت معتبر جاوا اسکریپتی باشند: 

let a = 5;
let b = 10;
console.log(`Fifteen is ${a + b} and\nnot ${2 * a + b}.`);
// "Fifteen is 15 and
// not 20."

در کد فوق متغیرهای a و b درون placeholder‌های مربوطه جایگزین خواهند شد. همانطور که مشاهده می‌کنید، این سینتکس نسبت به سینتکس + که برای الحاق رشته‌ها قبلاً مورد استفاده قرار می‌گرفت خیلی بهتر و خواناتر است.

به صورت خلاصه:

  • کد درون placeholder می‌تواند هر عبارت جاوا اسکریپتی باشد.
  • اگر مقدار درون placeholder یک رشته نباشد٬ توسط متد toString به رشته تبدیل خواهد شد.
  • اگر بخواهید درون template string از یک کاراکتر backtick استفاده کنید٬ می‌توانید به این صورت عمل کنید: 
`\``

// یا

"`"
در واقع می‌توانید توسط یک بک‌اسلش ار کارکترهای back tick و $ صرفنظر کنید.

  Multiline Strings 

console.log(`string text line 1
string text line 2`);
// "string text line 1
// string text line 2"

همانطور که مشاهده می‌کنید، template string از متن‌های چندخطی نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال اگر رشته‌ی فوق را درون گیومه می‌نوشتیم می‌بایستی از سینتکس + برای الحاق دو خط فوق استفاده می‌کردیم:

console.log("string text line 1\n"+
"string text line 2");
// "string text line 1
// string text line 2"

محدودیت‌های template strings
  • به صورت خودکار کارکترهای خاص را برای شما escape نمی‌کند (جهت جلوگیری از آسیب‌پذیری‌های XSS).
  • به صورت کامل از کتابخانه‌هایی جهت اعمال internationalization پشتیبانی نمی‌کند.
  • جایگزینی برای کتابخانه‌هایی مانند  Mustache و  Nunjucks نیست.
ES 6 قابلیت دیگری تحت عنوان tagged templates جهت رفع محدودیت‌های فوق در اختیارمان قرار می‌دهد. سینتکس آن نیز خیلی ساده است. کافی است قبل از کارکتر back-tick یک tag نوشته شود. قبل از توضیح این قابلیت مثال زیر را در نظر بگیرید:
var x = 1;
var y = 3;
var result = upper `${x} + ${y} is ${x+y}`;

console.log(result);

// Output
// 1 + 3 IS 4
همانطور که مشاهده می‌کنید متغیرهای x و y و همچنین مجموع آنها را درون رشته‌ی فوق قرار داده‌ایم. اما نکته‌ایی که در اینجا وجود دارد این است که مقدار خروجی دقیقاً معادل template نیست؛ زیرا در خروجی، is به صورت حروف بزرگ نمایش داده شده است. دلیل آن نیز این است که قبل از شروع کاراکتر back-tick، از یک تگ با نام upper استفاده کرده‌ایم. در واقع یک تگ چیزی بیشتر از یک تابع نیست که در ادامه پیاده‌سازی آن را مشاهده خواهید کرد:
let upper = function(strings, ...values){
  let result = "";
  for(var i = 0; i < strings.length; i++){
    result += strings[i];
    if(i < values.length){
      result += values[i];
    }
  }
  return result.toUpperCase();
};
تابع فوق دو پارامتر را از ورودی دریافت خواهد کرد: به اولین پارامتر parsed template string گفته می‌شود و مقدار آن متن parse شده درون کاراکتر‌های back-tick است. به پارامتر دوم نیز rest parameter گفته می‌شود که در واقع یک آرایه از مقادیر placeholder هایمان است. در نتیجه مقادیر این دو پارامتر به صورت زیر خواهد بود:
strings = ["", " + ", " is ", ""];
values  = [1, 3, 4];
درون تابع با مقادیر فوق می‌توانیم کارهای مختلفی را انجام دهیم. به عنوان مثال در اینجا ایجاد همان رشته؛ اما اینبار به صورت upper case.
در نتیجه با استفاده از این قابلیت می‌توانیم تگ‌های سفارشی زیادی را ایجاد کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم تگی را ایجاد کنیم که تمپلیتی را دریافت کرده و آن را به HTML encoded تبدیل کند و در این‌حالت به ما در جلوگیری از حملات XSS و همچنین رفع محدویت‌هایی که در template strings داشتیم کمک خواهد کرد.

یک مثال عملی
می‌خواهیم یک tag template ایجاد کنیم که به انتهای اعداد درون یک تملپت، مقدار "تومان" را اضافه کرده و خود عدد را نیز به صورت سه رقم سه رقم جدا کند. می‌خواهیم رشته‌ی زیر همراه با مقادیر آن:
var name = "سیروان عفیفی";
var price = 150000;
var text = withToman `${name} با تشکر از خرید شما, مبلغ قابل پرداخت: ${price}`;
alert(text);
در خروجی اینچنین نمایش داده شود:

کدهای تگ withToman نیز به اینصورت میباشد:
function withToman(strings, ...values) {
  return strings.reduce( function (s, v, idx) {
    if(idx > 0) {
      if(typeof values[idx - 1] == "number") {
        s += `${values[idx - 1].toString().replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, ",")} تومان`
      }
      else {
        s += values[idx -1];
      }
    }
    return s + v;
  }, "");
}
همچنین در حالت پیشرفته‌تری می‌توان از این قابلیت جهت ایجاد یک DSL یا (Domain Specific Languages) ایده گرفت.
مطالب
Microbenchmark
What Is Micro Benchmark? Micro benchmark is a benchmark designed to measure the performance of a very small and specific piece of code. (^)
البته این موضوع امروزه بیشتر در Java مطرحه تا دات نت (^ و ^ و ^) اما مفاهیم اصلی مختص یک زبان یا پلتفرم نیست.
وقتی در مورد آزمایش بار برای مقایسه کارایی کلاس StrigBuilder تحقیق میکردم به مطلب جالبی برخورد کردم. خلاصش این میشه که برای تست بار قسمتهایی از کدتون میتونین زمان موردنیاز برای اجرای اون کد رو بررسی کنین و چون ممکنه انجام این کار چندین بار نیاز بشه بهتره از متد زیر برای اینکار استفاده کنین:
static void Profile(string description, int iterations, Action func) {
    // clean up
    GC.Collect();
    GC.WaitForPendingFinalizers();
    GC.Collect();

    // warm up 
    func();

    var watch = Stopwatch.StartNew();
    for (int i = 0; i < iterations; i++) {
        func();
    }
    watch.Stop();
    Console.Write(description);
    Console.WriteLine(" Time Elapsed {0} ms", watch.ElapsedMilliseconds);
}
سه خط اول متد بالا برای آماده‌سازی حافظه جهت اجرای تست موردنظر است. برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد Garbage Collector (^ و ^ و ^) خوندن کتاب فوق العاده CLR via C# - 3rd ed رو پیشنهاد میکنم (فصلهای 21 و 22).
سپس یکبار اکشن موردنظر (که حاوی قطعه کد موردنظره) اجرا میشه تا مسائل مربوطه به بارگذاری‌های اولیه در نتیجه تست تاثیر نزاره (warm up).
در نهایت هم آزمایش بار برای تعداد تکرار درخواست شده انجام میشه و زمان اجرای اون در خروجی چاپ میشه.
برای استفاده از متد فوق میشه از کد زیر استفاده کرد:
Profile("a descriptions", how_many_iterations_to_run, () =>
{
   // ... code being profiled
});
و برای استفاده از این متد در آزمایش کارایی کلاس StringBuilder میشه از کدی شبیه به کد زیر استفاده کزد:
var iterations = 10000000;
var testString = ".NET Tips is awesme!";
do
{
  var sb1 = new StringBuilder(testString);
  var sb2 = new StringBuilder(testString) { Capacity = testString.Length * iterations };
  try
  {
    Profiler.Profile("StringBuilder Profiler", iterations, () => sb1.Append(testString));
    Profiler.Profile("StringBuilder Capacity Profiler", iterations, () => sb2.Append(testString));
  }
  catch (Exception ex)
  {
    Console.WriteLine(ex.Message);
  }
  finally
  {
    Console.WriteLine("----------------------------------------------------------------");
    sb1.Clear();
    sb2.Clear();
  }
} while (Console.ReadKey(true).Key == ConsoleKey.C); // C = continue
البته برای اینکه عملیات مقدار دهی خاصیت Capacity در قسمت warm up متد profile نتایج رو تحت تاثیر قرار نده برای این تست من اون قسمت رو کامنت کردم (اگر این کار رو نکنین زمانهای بدست اومده برای هر دو مورد یکی خواهد بود). اجرای کد بالا نتایج زیر رو تو سیستم من ارائه داد:

می‌بینین که نتایج استفاده از متد موردبحث کمی فرق داره و افزایش کارایی در حالت استفاده از پراپرتی Capacity دیگه حدود 3 برابر نیست و حدود 2 دو برابره. البته زمان بدست اومده برای هر دو مورد نسبت به قبل کاهش داشته که بیشترش میتونه مربوطه به عدم درنظر گرفتن زمان موردنیاز برای ایجاد کلاس StringBuilder در این تست جدید باشه (چون بعید میدونم عملیات پاکسازی حافظه توسط GC تو این تست تاثیر چندانی داشته باشه). درهر حال نتایج این تست بیشتر به واقعیت نزدیکه!
نظرات مطالب
رسم نمودار توسط Kendo Chart
با سلام و تشکر
من مشکل مرتب سازی فیلد‌های از نوع عددی (int) در Kendo Chart دارم. همانند شکل زیر


کد‌های نوشته شده به شکل زیر هستند (Year از جنس عدد هست)

 $(document).ready(function () {
        //چارت 4
        $.ajax({
            type: 'POST',
            url: '@Url.Action("TierStatistics4", "Dashboard", new { area = "Tier" })', 
            dataType: 'json',
            data: { CostCenterId: $("#CostCenterId").val(), QueryIndex: $("#QueryIndex").val() },
            success: function (data) {
                dataSource = new kendo.data.DataSource({
                    data: data,
                    group: {
                        field: "Series"
                    },
                    sort:
                        {
                            field: "Year",
                            dir: "desc"
                        }
                });
                $("#chart4").kendoChart({
                    title: {
                        text: "آمار تعداد/هزینه(ریال) تایر مصرفی شعب به تفکیک مراکز هزینه و ماه‌های سال",
                        font: "irsans",
                    },
                    dataSource: dataSource,
                    series: [{
                        type: "column",
                        field: "Value",
                        categoryField: "Year",
                        name: "#=  group.value  #",
                    }],
                    categoryAxis: {

                        font: "irsans",
                        labels: {
                            font: "irsans"
                        }
                    },
                    valueAxis:
                        {
                            labels: {
                                font: "irsans",
                                visible: true,
                            }
                        },
                    seriesDefaults: {

                        style: "smooth",
                        labels: {
                            position: "Bottom",
                            visible: false,
                            fromat: "{0:n0}",
                            font: "irsans",
                            font: "irsans",
                            format: "{0:n0}",
                        }
                    },
                    legend: {
                        position: "top",
                        labels: {
                            font: "irsans"
                        }
                    },
                    tooltip: {
                        visible: true,
                        format: "{0:n0}",
                        template: "#= series.name #: #= value #",
                        font: "irsans",
                    }
                })
            },
            error: function (ex) {
                alert('خطا در بازیابی اطلاعات' + ex);
            }
        });
        return false;
    });
ضمنا ViewModel هم به صورت زیر می‌باشد
 public class DashoardViewModel : System.Object
    {
        public DashoardThirdViewModel()
        {
        }
        public string Series { get; set; }
        // **********
        public int Year { get; set; }
        //**********
        public long Value { get; set; }
        // **********


    }

ممنون از راهنمائی تون.
نظرات مطالب
Blazor 5x - قسمت 34 - توزیع برنامه‌های Blazor بر روی IIS
اضافه شدن قابلیت کامپایل AOT به Blazor 6x

Blazor WebAssembly 6x به همراه قابلیتی است به نام ahead-of-time (AOT) compilation که در این حالت، کدهای دات نتی برنامه، مستقیما به native WebAssembly کامپایل می‌شوند. این مورد سبب بالا رفتن کارآیی برنامه خواهد شد؛ در عوض بالا رفتن حجم نهایی قابل توزیع.
اگر از AOT compilation استفاده نشود (یعنی حالت متداول)، Blazor WebAssembly در مرورگر، به کمک مفسر IL یا همان NET Intermediate Language. که به صورت WebAssembly تهیه شده‌است، اجرا خواهد شد. یک چنین حالتی به دلیل استفاده‌ی از مفسر، نسبت به حالت استفاده‌ی از JIT سمت سرور (یا همان NET just-in-time (JIT) runtime.)، اندکی کندتر است. AOT compilation جهت رفع یک چنین کمبودی ارائه شده‌است تا کدهای دات نتی را مستقیما و بدون نیاز به مفسر، تبدیل به یک native WebAssembly کند. این مورد سرعت و کارآیی برنامه‌هایی را که کارهای محاسباتی مبتنی بر CPU را انجام می‌دهند، به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. در مقابل باید درنظر داشت که حجم نهایی WebAssembly‌های واقعی تولید شده، از نمونه‌ی IL آن‌ها بالاتر است (حدود 2 برابر) که مدت زمان ابتدایی دریافت برنامه را افزایش می‌دهند.

روش فعالسازی کامپایل AOT

ابتدا نیاز است work load آن‌را توسط دستور زیر دریافت کرد (ابزارهای کامپایل AOT، جزئی از SDK نیستند):
dotnet workload install wasm-tools
سپس برای فعالسازی آن می‌توان تنظیم زیر را به فایل csporj پروژه‌های WASM اضافه کرد:
<PropertyGroup>
  <RunAOTCompilation>true</RunAOTCompilation>
</PropertyGroup>
در این حالت با publish برنامه توسط دستور dotnet publish -c Release، مراحل تولید native WebAssemblyها طی می‌شوند و باید درنظر داشت که به علت کند بودن این پروسه، تنها در زمان publish نهایی، شاهد این عملیات خواهید بود و نه در زمان اجرای برنامه در حالت توسعه.

یک نکته: هنوز در نگارش 6.0 RTM، یکسری از قابلیت‌های AOT اضافه نشده‌اند که باید منتظر سرویس‌پک‌های آن بود. برای مثال اگر این کامپایل، بر روی پروژه‌ای که فقط سورس کد است اجرا شود، با موفقیت به پایان می‌رسد؛ اما با اضافه شدن کتابخانه‌های ثالث ممکن است با شکست مواجه شود. اگر در این حالت خطایی را دریافت کردید، عملیات publish را به صورت dotnet publish -p:RunAOTCompilation=true -bl انجام دهید. سوئیچ bl- سبب می‌شود تا فایلی به نام msbuild.binlog در ریشه‌ی پروژه‌ی شما تولید شود. این فایل در حقیقت لاگ باینری MSBuild است که توسط برنامه‌ی Viewer آن قابل مشاهده‌است. در اینجا به دنبال exit code‌ها بگردید؛ یک نمونه‌ی آن.
مطالب
جلوگیری از ورود نام Area های یکسان، در هنگام درج اطلاعات در برنامه‌های ASP.NET MVC 5x
در وب‌سایتی مثل آپارات، چنین آدرسی aparat.com/reporting به منزله‌ی آدرس دهی به کانال شخصیِ فردی است. حال اگر وب‌سایت ما نیز چنین سیستم آدرس دهی را داشته باشد و همچنین پیشتر یک Area با نام Reporting را نیز داشته باشیم، توسط چنین آدرسی (درحالت پیش فرض) به آن Area دسترسی خواهیم داشت:
mysite.com/reporting
حال اگر یکی از کاربران هنگام ساخت کانالی جدید (برای سناریوی بالا)، بخواهد آدرس کانالش Reporting باشد، با توجه به اینکه هم مسیر دسترسی به Area گزارشات (Reporting) و هم مسیر دسترسی به کانال این شخص از طریق Url بالا است، قطعا به مشکل خواهیم خورد.
برای رفع این مشکل میتوان یک فایل xml، txt و ... درست کرد و نام تمامی Area‌‌ها را در آن فایل ثبت کرد و بعد، هنگام ثبت کانال جدید (برای سناریوی بالا) توسط کاربر، فایل مذکور را خوانده و در صورتیکه نام آدرس وارد شده معادل یکی از Area‌‌های سایتمان بود و در لیست Area‌‌های از پیش ثبت شده در آن فایل قرار داشت، پیغام لازم را به کاربر نشان می‌دهیم و از ثبت و یا ویرایش اطلاعات، جلوگیری می‌کنیم.
روش فوق به درستی کار می‌کند و مشکلی ندارد، اما ضعف آن این است که به صورت دستی این عملیات باید انجام شود و در صورتیکه یک Area جدید اضافه شود، باید آن فایل ویرایش شود. اما می‌توان با استفاده از یک Attribute، این کار را انجام و تمامی عملیات را به صورت داینامیک انجام داد.
برای شروع، یک مدل برای کانال و یک منبع داده را برای آن در نظر می‌گیریم:
using System.ComponentModel.DataAnnotations;

namespace SampleProject.Models
{
    public class Channel
    {
        public string ChannelTitle { get; set; }
        [Required]
        public string ChannelUrl { get; set; }
    }
}
using System.Collections.Generic;

namespace SampleProject.Models
{
    public static class ChannelDataSource
    {
        static ChannelDataSource() => Channels = new List<Channel>();
        public static List<Channel> Channels { get; private set; }
        public static void Add(Channel channel) => Channels.Add(channel);
    }
}
منبع داده، شامل یک خاصیت است که لیست تمامی کانال‌های از قبل اضافه شده را بر می‌گرداند و یک متد افزودن که به این لیست، یک کانال را اضافه می‌کند.
حال یک کنترلر به نام Channel را اضافه می‌کنیم:
using SampleProject.Models;
using System.Linq;
using System.Web.Mvc;

namespace SampleProject.Controllers
{
    public class ChannelController : Controller
    {
        // GET: Channel
        public ActionResult Index()
        {
            var channels = ChannelDataSource.Channels;
            return View(channels);
        }

        public ActionResult Channel(string channelUrl)
        {
            if (string.IsNullOrWhiteSpace(channelUrl))
            {
                return new HttpNotFoundResult("channel not found!");
            }
            var channel = ChannelDataSource.Channels.SingleOrDefault(ch => ch.ChannelUrl == channelUrl.ToLower());
            if (channel == null)
            {
                return new HttpNotFoundResult("channel not found!");
            }
            return View(channel);
        }

        public ActionResult Create() => View();

        [HttpPost]
        [ValidateAntiForgeryToken]
        public ActionResult Create(Channel channel)
        {
            if (!ModelState.IsValid)
            {
                ModelState.AddModelError(string.Empty, "Please check your inputs!");
                return View(channel);
            }
            ChannelDataSource.Add(channel);
            TempData["Message"] = "Channel added successfully!";
            return RedirectToAction(nameof(Index));
        }
    }
}
در اکشن Index، لیستی از تمامی کانال‌های موجود را نمایش می‌دهیم. در اکشن Channel، آدرسی را که وارد شده است، در منبع داده به دنبال آن می‌گردیم و یک ویوو با Template جزئیات (Details)، از مدل کانال را به کاربر نمایش می‌دهیم؛ در غیر اینصورت صفحه 404 را نمایش می‌دهیم. در اکشن‌های Create، صفحه افزودن را به کاربر نمایش داده و در آن یکی اکشن، عمل افزودن را در صورتیکه اطلاعات وارد شده صحیح باشند، انجام می‌دهیم.
با توجه به اینکه میخواهیم سیستم مسیر دهی سایت برای کانال‌ها تغییر کند، فایل RouteConfig در پوشه‌ی App_Start را به شکل ذیل تغییر می‌دهیم:
using System.Web.Mvc;
using System.Web.Routing;

namespace SampleProject
{
    public class RouteConfig
    {
        public static void RegisterRoutes(RouteCollection routes)
        {
            routes.IgnoreRoute("{resource}.axd/{*pathInfo}");

            routes.MapRoute(
                name: "ChannelUrls",
                url: "{channelurl}",
                defaults: new { controller = "Channel", action = "Channel", id = UrlParameter.Optional }
            );

            routes.MapRoute(
                name: "Default",
                url: "{controller}/{action}/{id}",
                defaults: new { controller = "Channel", action = "Index", id = UrlParameter.Optional }
            );
        }
    }
}
در مسیر دهی بالا اگر "نام سایت، اسلش، نام کانال" را وارد کند اولین سیستم مسیریابی فعال می‌شود و او را به اکشن Channel کنترلر Channel، راهنمایی می‌کند.
حال برای اینکه هنگام ساخت کانال جدید، نام تکراری یکی از Area‌ها را وارد نکند، به این ترتیب عمل می‌کنیم:
ابتدا یک متد کمکی را نوشته که لیست Area‌‌های پروژه‌مان را برگشت دهد ( + ):
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Web.Routing;

namespace SampleProject.Models
{
    public static class Utility
    {
        public static List<string> GetAllAreaNames()
        {
            var areaNames = RouteTable.Routes.OfType<Route>()
                            .Where(d => d.DataTokens != null)
                            .Where(d=> d.DataTokens.ContainsKey("area"))
                            .Select(r => r.DataTokens["area"].ToString().ToLower())
                            .ToList();
            return areaNames;
        }
    }
}
و بعد Attribute مورد نظر را ایجاد میکنیم:
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel.DataAnnotations;
using System.Linq;
using System.Web.Mvc;
using SampleProject.Models;

namespace SampleProject.CustomValidators
{
    public class CheckForAreaExisting : ValidationAttribute, IClientValidatable
    {
        public List<string> AreaNames
        {
            get
            {
                return Utility.GetAllAreaNames();
            }
        }
        public IEnumerable<ModelClientValidationRule> GetClientValidationRules(ModelMetadata metadata, ControllerContext context)
        {
            var rule = new ModelClientValidationRule
            {
                ValidationType = "checkforareaexisting",
                ErrorMessage = FormatErrorMessage(metadata.GetDisplayName())
            };
            rule.ValidationParameters.Add("areanames", string.Join(",", AreaNames));
            yield return rule;
        }

        public override bool IsValid(object value)
        {
            if (value != null)
            {
                return Utility.GetAllAreaNames()
                   .SingleOrDefault(area => area == value.ToString().ToLower()) == null;
            }
            return true;
        }
    }
}
در کلاس بالا توسط متد IsValid بررسی میکنیم که آیا مقدار وارد شده ( Channel Url ) با یکی از نام‌های Area‌‌های پروژه‌مان تطابق دارد یا خیر، که اگر این چنین بود، مقدار false برگشت داده می‌شود.
توسط واسط IClientValidatable و متود GetClientValidationRules کارهای اعتبارسنجی سمت کلاینت را نیز انجام می‌دهیم ( + ). مقدار خاصیت ValidationType نام متدی است که در سمت کلاینت این کار را انجام می‌دهد. مقدار خاصیت ValidationParameters، مقداری است که به سمت کلاینت به عنوان param فرستاده می‌شود تا از آن جهت اینکه آیا مقدار وارد شده توسط کاربر، یکی از Area‌های سایت هست یا خیر، استفاده کرد. در اینجا نام Area‌‌‌ها را با یک رشته و با یک جداکننده، توسط این خاصیت به سمت کلاینت می‌فرستیم. 
حال در سمت کلاینت یک فایل Js را با نام CustomValidation و محتوای زیر ایجاد می‌کنیم:
jQuery.validator.addMethod("checkforareaexisting",
    function (value, element, param) {
        var isValueOneOfTheAreaNames = $.inArray(value.toLowerCase(), param.areaNames) === -1;
        return isValueOneOfTheAreaNames;
    });

$.validator.unobtrusive.adapters.add('checkforareaexisting', ['areanames'], function (options) {
    options.rules['checkforareaexisting'] = { areaNames: options.params.areanames.split(',') };
    options.messages['checkforareaexisting'] = options.message;
});
در بخش اول، نام متد که در بالا (Attribute) به آن اشاره شده است آمده است، و بعد بررسی می‌کنیم که آیا مقدار آمده توسط کاربر، یکی از نام‌های Area‌‌های موجود سایت است یا خیر که اگر این طور باشد، false برگشت داده می‌شود و پیغام خطا به کاربر نمایش داده می‌شود. در بخش Onubtrusive توسط پارامتری که در Attribute برای فرستادن نام Area‌ها نوشته بودیم (areanames)، نام‌های Area‌ها را می‌گیریم و بعد آن را Split و به Rule انتساب می‌دهیم و ErrorMessage ـی را که به خاصیت ChannelUrl مدلمان نسبت می‌دهیم، به عنوان پیغام خطا در نظر می‌گیریم.
فایل‌های Js در Layout باید به این صورت باشند:
<!DOCTYPE html>

<html>
<head>
    <meta name="viewport" content="width=device-width" />
    <title>_Layout</title>
    <style>

    </style>
</head>
<body>
    <div>
        @RenderBody()
    </div>
    <script src="~/Scripts/Jquery.js"></script>
    <script src="~/Scripts/jquery.validate.min.js"></script>
    <script src="~/Scripts/jquery.validate.unobtrusive.min.js"></script>
    <script src="~/Scripts/CustomValidation.js"></script>
</body>
</html>

حال کافی است به خاصیت ChannelUrl مدلمان این Attribute را نسبت دهیم:
using SampleProject.CustomValidators;
using System.ComponentModel.DataAnnotations;

namespace SampleProject.Models
{
    public class Channel
    {
        public string ChannelTitle { get; set; }
        [Required]
        [CheckForAreaExisting(ErrorMessage = "You can't use this url for your channel!")]
        public string ChannelUrl { get; set; }
    }
}
اکنون نوبت آزمایش برنامه است. کافی است که یک یا چند Area جدید را با نام‌های متفاوت، اضافه کنید و الان اگر به صفحه افزودن کانال مراجعه کنید و نام یکی از Area‌‌های سایت را در قسمت Channel Url وارد کنید، پیغام خطا نمایش داده می‌شود.
نکته: در این حالت اسامی تمامی Area‌‌های سایت به کلاینت ارسال می‌شود. اگر از این بابت احساس رضایت نمی‌کنید، میتوانید از خاصیت Remote توکار MVC بهره ببرید.
برای اینکار این اکشن را به کنترلر Channel اضافه می‌کنیم:
[HttpPost]
public ActionResult CheckForAreaExisting(string channelUrl)
{
    var isValueOneOfTheAreaNames = Utility.GetAllAreaNames()
                                   .SingleOrDefault(area => area == channelUrl.ToLower()) == null;
    return Json(isValueOneOfTheAreaNames);
}  
و بعد مدل نیز به این صورت تغییر می‌کند:
using System.ComponentModel.DataAnnotations;
using System.Web.Mvc;

namespace SampleProject.Models
{
    public class Channel
    {
        public string ChannelTitle { get; set; }
        [Required]
        [Remote("CheckForAreaExisting", "Channel",
            ErrorMessage = "You can't use this url for your channel!",
            HttpMethod = "Post")]
        public string ChannelUrl { get; set; }
    }
}
به این ترتیب هر بار درخواستی به سمت سرور ارسال و طی آن بررسی می‌شود که مقدار وارد شده یکی از Area‌‌‌‌های سایت هست یا خیر؟ بدیهی است که در این حالت، دیگر نیازی به واسط IClientValidatable در کلاس CheckForAreaExisting موجود در پوشه CustomValidators وجود ندارد.
مطالب
پیاده سازی CQRS توسط MediatR - قسمت چهارم
در این قسمت قصد داریم به بررسی Behavior‌ ها در فریمورک MediatR بپردازیم. کدهای این قسمت به‌روزرسانی و از این ریپازیتوری قابل دسترسی است.

با استفاده از Behavior‌ها امکان پیاده سازی AOP را براحتی خواهید داشت. Behavior‌ها، مانند Filter‌‌ ها در ASP.NET MVC هستند. همانطور که با استفاده از متدهای OnActionExecuting و OnActionExecuted میتوانستیم اعمالی را قبل و بعد از اجرای یک اکشن‌متد انجام دهیم، چنین قابلیتی را با Behavior‌ها در MediatR نیز خواهیم داشت. مزیت اینکار این است که شما میتوانید کدهای Cross-Cutting-Concern خود را یکبار نوشته و چندین بار بدون تکرار مجدد، از آن استفاده کنید.


Performance Counter Behavior

فرض کنید میخواهید زمان انجام کار یک متد را اندازه گیری کرده و در صورت طولانی بودن زمان انجام آن، لاگی را مبنی بر کند بودن بیش از حد مجاز این متد، ثبت کنید. شاید اولین راهی که برای انجام اینکار به ذهنتان بیاید این باشد که داخل تمام متدهایی که میخواهیم زمان انجام آنها را  محاسبه کنیم، چنین کدی را تکرار کنیم:
public class SomeClass
{
    private readonly ILogger _logger;

    public SomeClass(ILogger logger)
    {
        _logger = logger;
    }

    public void SomeMethod()
    {
        Stopwatch stopwatch = new Stopwatch();
        stopwatch.Start();

        // TODO: Do some work here

        stopwatch.Stop();

        if (stopwatch.ElapsedMilliseconds > TimeSpan.FromSeconds(5).Milliseconds)
        {
            // This method has taken a long time, So we log that to check it later.
            _logger.LogWarning($"SomeClass.SomeMethod has taken {stopwatch.ElapsedMilliseconds} to run completely !");
        }
    }
}
در این صورت تمام متدهایی که نیاز به محاسبه زمان پردازش را دارند، باید به کلاسشان Logger تزریق شود. Stopwatch باید ایجاد، Start و Stop شود و در نهایت، بررسی کنیم که آیا زمان انجام این متد از حداکثری که برای آن مشخص کرده‌ایم گذشته است یا خیر.

علاوه بر این تصور کنید روزی تصمیم بگیرید که حداکثر زمان برای Log کردن را از 5 ثانیه به 10 ثانیه تغییر دهید. در این صورت بدلیل اینکه در همه متدها این قطعه کد تکرار شده‌است، مجبور به تغییر تمام کدهای برنامه برای اصلاح این بخش خواهید شد. در اینجا اصل DRY نقض شده‌است.

 

برای حل این مشکل از Behavior‌ها استفاده میکنیم. برای پیاده سازی Behavior‌ها داخل MediatR، کافیست از interface ای بنام IPipelineBehavior ارث بری کنیم:
public class RequestPerformanceBehavior<TRequest, TResponse> :
    IPipelineBehavior<TRequest, TResponse>
{
    private readonly ILogger<RequestPerformanceBehavior<TRequest, TResponse>> _logger;

    public RequestPerformanceBehavior(ILogger<RequestPerformanceBehavior<TRequest, TResponse>> logger)
    {
        _logger = logger;
    }

    public async Task<TResponse> Handle(TRequest request, CancellationToken cancellationToken, RequestHandlerDelegate<TResponse> next)
    {
        Stopwatch stopwatch = new Stopwatch();
        stopwatch.Start();

        TResponse response = await next();

        stopwatch.Stop();

        if (stopwatch.ElapsedMilliseconds > TimeSpan.FromSeconds(5).Milliseconds)
        {
            // This method has taken a long time, So we log that to check it later.
            _logger.LogWarning($"{request} has taken {stopwatch.ElapsedMilliseconds} to run completely !");
        }

        return response;
    }
}
همانطور که میبینید منطق کد ما تغییری نکرده‌است. از IPipelineBehavior ارث بری کرده و متد Handle آن را پیاده سازی کرده‌ایم. همانند Middleware‌ ها در ASP.NET Core، در اینجا نیز یک RequestHandlerDelegate بنام next داریم که با اجرا و return آن، روند اجرای بقیه Command/Query‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

سپس باید Behavior‌های خود را از طریق DI به MediatR معرفی کنیم. داخل Startup.cs به این صورت RequestPerformanceBehavior خود را Register میکنیم:
services.AddScoped(typeof(IPipelineBehavior<,>), typeof(RequestPerformanceBehavior<,>));

در نهایت برای تست کارکرد این Behavior، در کوئری GetCustomerByIdQueryHandler خود 5 ثانیه Delay ایجاد میکنیم تا طول اجرای آن، از Maximum زمان مشخص شده بیشتر و Log انجام شود:
public class GetCustomerByIdQueryHandler : IRequestHandler<GetCustomerByIdQuery, CustomerDto>
{
    private readonly ApplicationDbContext _context;
    private readonly IMapper _mapper;

    public GetCustomerByIdQueryHandler(ApplicationDbContext context, IMapper mapper)
    {
        _context = context;
        _mapper = mapper;
    }

    public async Task<CustomerDto> Handle(GetCustomerByIdQuery request, CancellationToken cancellationToken)
    {
        Customer customer = await _context.Customers
            .FindAsync(request.CustomerId);

        if (customer == null)
        {
            throw new RestException(HttpStatusCode.NotFound, "Customer with given ID is not found.");
        }

        // For testing PerformanceBehavior
        await Task.Delay(5000, cancellationToken);

        return _mapper.Map<CustomerDto>(customer);
    }
}

پس از اجرای برنامه و فراخوانی GetCustomerById ، داخل Console این پیغام را خواهید دید:



Transaction Behavior


یکی دیگر از استفاده‌های Behavior‌ها میتواند پیاده سازی Transaction و Rollback باشد. فرض کنید میخواهیم افزودن یک مشتری به دیتابیس فقط زمانی صورت گیرد که تمام کارهای داخل Command با موفقیت و بدون رخ دادن Exception انجام شود. برای انجام اینکار میتوان یک TransactionBehavior نوشت تا بدنه Command‌ها را داخل یک TransactionScope قرار دهد و در صورت وقوع Exception ، عمل Rollback صورت گیرد :
public class TransactionBehavior<TRequest, TResponse> :
    IPipelineBehavior<TRequest, TResponse>
{
    public async Task<TResponse> Handle(TRequest request, CancellationToken cancellationToken, RequestHandlerDelegate<TResponse> next)
    {
        var transactionOptions = new TransactionOptions
        {
            IsolationLevel = IsolationLevel.ReadCommitted,
            Timeout = TransactionManager.MaximumTimeout
        };

        using (var transaction = new TransactionScope(TransactionScopeOption.Required, transactionOptions,
            TransactionScopeAsyncFlowOption.Enabled))
        {
            TResponse response = await next();

            transaction.Complete();

            return response;
        }
    }
}

سپس این Behavior را داخل DI Container خود Register میکنیم :
services.AddScoped(typeof(IPipelineBehavior<,>), typeof(TransactionBehavior<,>));

در نهایت متد Handle در CreateCustomerCommandHandler را که در قسمت‌های قبل ایجاد کردیم، تغییر داده و بعد از SaveChanges مربوط به Entity Framework، یک Exception را صادر میکنیم:
public class CreateCustomerCommandHandler : IRequestHandler<CreateCustomerCommand, CustomerDto>
{
    readonly ApplicationDbContext _context;
    readonly IMapper _mapper;
    readonly IMediator _mediator;

    public CreateCustomerCommandHandler(ApplicationDbContext context,
        IMapper mapper,
        IMediator mediator)
    {
        _context = context;
        _mapper = mapper;
        _mediator = mediator;
    }

    public async Task<CustomerDto> Handle(CreateCustomerCommand createCustomerCommand, CancellationToken cancellationToken)
    {
        Domain.Customer customer = _mapper.Map<Domain.Customer>(createCustomerCommand);

        await _context.Customers.AddAsync(customer, cancellationToken);
        await _context.SaveChangesAsync(cancellationToken);

        throw new Exception("======= MY CUSTOM EXCEPTION =======");

        // Raising Event ...
        await _mediator.Publish(new CustomerCreatedEvent(customer.FirstName, customer.LastName, customer.RegistrationDate), cancellationToken);

        return _mapper.Map<CustomerDto>(customer);
    }
}

اگر برنامه را اجرا کنید خواهید دید با اینکه Exception ما بعد از SaveChanges رخ داده است، اما بدلیل استفاده از Transaction Behavior ای که نوشتیم، عملیات Rollback صورت گرفته و داخل دیتابیس رکوردی ثبت نشده‌است.

* نکته : قبل از استفاده از Transaction‌ها حتما این مطالب ( 1 , 2 ) را مطالعه کنید.

MediatR دارای 2 اینترفیس IRequestPreProcessor و IRequestPostProcessor نیز هست که اگر نیاز داشته باشید یک عمل فقط قبل یا بعد از انجام یک Command/Query صورت گیرد، میتوانید از آنها استفاده کنید.

همچنین پیاده سازی‌های پیشفرضی از این 2 اینترفیس با نام‌های RequestPreProcessorBehavior و RequestPostProcessorBehavior داخل فریمورک، بطور پیشفرض وجود دارد که قبل و بعد از تمامی Handler‌ها اجرا خواهند شد.
مطالب
React reconciliation
در پروژه‌های React، نقطه‌ی آغازین فرآیند rendering، قطعه کد زیر میباشد که درون فایل index.js قرار دارد:
ReactDOM.render(<App />, document.getElementById('root'));
 
توسط متد ReactDOM.render یک وهله از کامپوننت App ایجاد شده و منجر به فراخوانی متد render کامپوننت مربوطه خواهد شد. درون متد ذکر شده ممکن است چندین کامپوننت تعریف شده باشند. در نتیجه به ازای هر کامپوننت، متد render متناظر با آن فراخوانی خواهد شد. در نهایت یک ساختار سلسله مراتبی از عناصر HTML تشکیل شده و توسط آرگومان دوم متد فوق، درون عنصری با آی‌دی root درج خواهند شد. 
برای مثال کامپوننت‌های زیر را در نظر بگیرید که هر کدام درون فایل مربوط به خودشان هستند:
// List.js
import React, { Component } from 'react';
import { ActionButton } from './ActionButton';
export class List extends Component {
    constructor(props) {
        super(props);
        this.state = {
            items: [
                { id: 1, title: "Item 1" },
                { id: 2, title: "Item 2" },
                { id: 3, title: "Item 3" },
                { id: 4, title: "Item 4" },
                { id: 5, title: "Item 5" },
            ]
        };
    }

    reverse = () => {
        this.setState({ items: this.state.items.reverse() });
    }

    render() {
        console.log("Render List Component");
        return (
            <div className="list-container">
                <ActionButton callback={this.reverse} />
                <ul>
                    {this.state.items.map(item => {
                        return <li key={item.id}>
                            {item.title}
                        </li>
                    })}
                </ul>
            </div>
        );
    }
}

// ActionButton.js
import React, { Component } from 'react';
export class ActionButton extends Component {
    render() {
        console.log("Render ActionButton Component");
        return (
            <button onClick={this.props.callback}>Click me</button>
        );
    }
}
در نهایت درون کامپوننت App.js نیز همچین ساختاری خواهیم داشت:
import React from 'react';
import './App.css';
import { List } from './List';

function App() {
  console.log("Render App Component");
  return (
    <div className="App">
      <h1>Reconciliation Process</h1>
      <List />
    </div>
  );
}

export default App;

 
درون متد render هر کدام از کامپوننت‌های فوق یک console.log نوشته شده است. با اجرای برنامه خروجی زیر در کنسول مرورگر قابل مشاهده است:
Render App Component
Render List Component
Render ActionButton Component

دلیل آن نیز این است که با اجرای اپلیکیشن، React از تمامی کامپوننت‌ها درخواست فراخوانی متد renderشان را خواهد کرد. به محض اینکه محتوای HTML درون صفحه نمایش داده شد، اپلیکیشن در وضعیتی تحت عنوان reconciled قرار خواهد گرفت؛ در این مرحله، خروجی نمایش داده شده با state کامپوننت‌ها سازگار است. React منتظر خواهد بود تا تغییری رخ دهد که در بیشتر اپلیکیشن‌ها این تغییر توسط کاربر انجام خواهد گرفت که در نهایت منجر به فراخوانی متد setState میشود. متد setState در واقع state dataی یک کامپوننت را بروزرسانی میکند؛ اما اینکار کامپوننت را stale یا کهنه میکند. یعنی محتوای HTMLی نمایش داده شده به کاربر قدیمی خواهد شد و با تنها یک رخداد ممکن است چندین state data تغییر کنند. این کار باعث خواهد شد که متد render برای تمامی کامپوننت‌های تغییر کرده فراخوانی شود. اما از آنجائیکه بروزرسانی DOM عملی هزینه‌بر است، در نتیجه React محتوای قبلی (کش شده با عنوان Virtual DOM) را با محتوای جدید مقایسه میکند تا کمترین میزان بروزرسانی DOM را داشته باشد. به این فرآیند Reconciliation گفته میشود.
برای درک بهتر این فرآیند، درون کامپوننت List یک آی‌دی به عنصر ul اضافه خواهیم کرد:
<ul id="list">
    {this.state.items.map(item => {
        return <li key={item.id}>
            {item.title}
        </li>
    })}
</ul>

اکنون در حالیکه پروژه در حال اجرا است، کد زیر را درون کنسول مرورگر اجرا کنید:
document.getElementById("list").classList.add("message")

همانطور که مشخص است کد فوق کلاسی با نام message را به عنصر ul اضافه کرده است:

.message {
  border: 1px solid green;
  padding: 2rem;
}


اکنون وقتی بر روی دکمه Click me کلیک کنیم، محتوای درون کامپوننت فوق تغییر پیدا میکند، اما عنصر ul همچنان دارای کلاس message است؛ دلیل آن نیز همانطور که عنوان شد این است که React محتوای تولید شده توسط کامپوننت List را با Virtual DOM خودش مقایسه میکند و چون از لحاظ ساختار DOM با هم برابر هستند تغییری در ساختار خروجی کامپوننت ایجاد نمیکند و فقط قسمت‌هایی را که تغییر کرده‌اند، بروزرسانی خواهد کرد.


اکنون کامپوننت فوق را اینگونه تغییر خواهیم داد:

import React, { Component } from 'react';
import { ActionButton } from './ActionButton';
export class List extends Component {
    constructor(props) {
        // as before
    }

    reverse = () => {
        this.setState({ items: this.state.items.reverse(), wrapInDiv: true });
    }

    generateElement = () => {
        const list = <ul id="list">
            {this.state.items.map(item => {
                return <li key={item.id}>
                    {item.title}
                </li>
            })}
        </ul>;

        return this.state.wrapInDiv ? <div>{list}</div> : list;
    }

    render() {
        console.log("Render List Component");
        return (
            <div className="list-container">
                <ActionButton callback={this.reverse} />
                {this.generateElement()}
            </div>
        );
    }
}

  در اینجا اگر مجدداً کلاس ذکر شده را به عنصر ul اضافه کنیم و سپس بر روی دکمه کلیک کنیم، خواهیم دید که کلاس message از عنصر ul حذف خواهد شد. دلیل آن نیز این است که ساختار HTML با Virtual DOM یکی نیست و React کامپوننت موردنظر را با تغییرات جدید مجدداً رندر خواهد کرد. 

نکته: برای مشاهده تغییرات DOM می‌توانید قابلیت Paint flashing را در مرورگر Chrome از قسمت Developer Tool > More tools > Rendering فعال کنید و تغییرات را به صورت visual ببینید.
مطالب
PowerShell 7.x - قسمت هفتم - غنی‌سازی PowerShell
غنی‌سازی پاورشل
PowerShell توسط اپلیکیشن‌های مختلفی مانند VS Code یا Console قابل میزبانی است. با کمک این اپلیکیشن‌ها، دستورات به موتور PowerShell ارسال میشوند. این موتور است که دستورات را دریافت کرده و آنها را اجرا میکند و در نهایت خروجی، درون این اپلیکشن‌های میزبان، نمایش داده خواهند شد. علاوه بر آن، یک اپلیکیشن میزبان، مسئولیت بارگذاری و اجرای اسکریپت‌ها را با هربار اجرای شل، بر عهده دارد. درون این اسکریپت‌ها، فرصت این را خواهیم داشت تا ماژول‌های موردنیازمان را بارگذاری کنیم؛ دایرکتوری پیش‌فرض را تغییر دهیم، یکسری توابع را تعریف و یا فراخوانی کنیم. بنابراین این امکان را داریم تا موتور PowerShell را درون یک پراسس NET. میزبانی کنیم. در این‌حالت باید خودمان Input/Output را هندل کنیم. به عنوان مثال میتوانیم Error streams را درون یک Message Box نمایش دهیم، یا اینکه Information streams را درون یکسری RichText Box نمایش دهیم. در اینجا میتوانید مراحل پیاده‌سازی یک نمونه Host سفارشی را مشاهده کنید. 
برای مشاهده‌ی مشخصات اپلیکیشن میزبان میتوانید از دستور Get-Host یا از متغیر خودکار host$ نیز استفاده کنید: 
PS /> Get-Host

Name             : ConsoleHost
Version          : 7.3.0
InstanceId       : c3f625f0-dad8-4325-a0a1-f6499afecb8a
UI               : System.Management.Automation.Internal.Host.InternalHostUserInte
                   rface
CurrentCulture   : en-GB
CurrentUICulture : en-GB
PrivateData      : Microsoft.PowerShell.ConsoleHost+ConsoleColorProxy
DebuggerEnabled  : True
IsRunspacePushed : False
Runspace         : System.Management.Automation.Runspaces.LocalRunspace
یکسری از بخش‌های Host نیز درون سشن جاری، قابل سفارشی‌سازی هستند؛ به عنوان مثال: 
Function Write-Color {
    Param (
        [ValidateNotNullOrEmpty()]
        [string] $newColor
    )
    $oldColor = $host.UI.RawUI.ForegroundColor
    $host.UI.RawUI.ForegroundColor = $newColor
    If ($args) {
        Write-Output $args
    }
    Else {
        $input | Write-Output
    }
    $host.UI.RawUI.ForegroundColor = $oldColor
}
سفارش‌سازی Prompt
حالت پیش‌فرض نمایش prompt اینچنین است: 
# macOS
PS /{current_dir}>

# Windows
PS C:\>
این نحوه نمایش، توسط تابعِ خودکار Prompt تعیین میشود. این تابع قابل بازنویسی نیز میباشد و خروجی آن میتواند یک شیء یا یک رشته باشد. اما توصیه میشود خروجی به صورت یک رشته‌ی فرمت شده برگردانده شود: 
PS /> function prompt { "Hello, World > " }                 
Hello, World >
منظور از شیء نیز این است که حتی خروجی تابع Prompt میتواند اینچنین نیز باشد: 
PS /> Function prompt { Get-Process Slack }
در اینحالت خروجی که درون Prompt نمایش داده میشود، پیاده‌سازی پیش‌فرض متد ToString شیء استفاده شده خواهد بود: 
System.Diagnostics.Process (Slack)
بنابراین خروجی را میتوانید به هر حالتی که بخواهید نمایش دهید. به عنوان مثال در ادامه یک رشته‌ی فرمت شده را که حاوی زمان جاری، به همراه نام کامپیوتر میزبان است، بجای Prompt نمایش داده‌ایم: 
function prompt { 
$time = (Get-Date).ToShortTimeString() 
"$time $([net.dns]::GetHostName()):> "
}

# eg: 
11:00 Sirwans-MacBook-Pro.local:>
یک مثال دیگر نیز نمایش اطلاعات Git، درون پوشه‌ی جاری میباشد: 
Function Write-Branch {
    If (Test-Path .git) {
        $branch = git branch --show-current
        $lastCommitAuthor = git log -1 --pretty=format:"%an"
        If ($null -ne $lastCommitAuthor) {
            Return "($branch - latest commit written by 🤦👉 $lastCommitAuthor)"
        }
        Return "($branch)"
    }
    Else {
        "Not in a git repo"
    }
}


Function Prompt {
    $CurrentDirectory = Split-Path -Path $pwd -Leaf
    Write-Host "`nPS " -NoNewline -ForegroundColor Cyan
    Write-Host $($CurrentDirectory) -NoNewline -ForegroundColor Green
    Write-Host " $(Write-Branch) " -NoNewline -ForegroundColor Yellow
    Return '> '
}
در کد فوق ابتدا یک تابع را برای استخراج متادیتای گیت تهیه کرده‌ایم. ابتدا بررسی شده‌است که درون دایرکتوری جاری گیت، initialise شده باشد. سپس توسط دستور git branch —show-current برنچ جاری را دریافت کرده و به یک متغیر انتساب داده‌ایم. در ادامه با کمک git log آخرین کامیت (با کمک 1-) را استخراج کرده‌ایم. در ادامه درون تابع Prompt، دایرکتوری جاری را دریافت کرده و در نهایت آن را با نتیجه‌ی فراخوانی تابع Write-Branch ادغام کرده‌ایم: 


ذخیره‌سازی تقییرات شل درون پروفایل

نکته‌ایی که باید به آن دقت داشته باشید این است که تغییرات، تنها برای سشن جاری ذخیره خواهند شد و به محض بستن سشن، این تغییرات از حافظه پاک خواهند شد. همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره شد، برای اینکه تغییرات را همیشه موقع باز کردن شل مشاهده کنیم، باید کدها را درون پروفایل ذخیره کنیم. به این معنا که هر وقت PowerShell را باز کنیم، توابع و کدهایی که درون پروفایل تعریف شده باشند، به صورت سراسری قابل استفاده خواهند بود. توسط متغیر خودکار Profile$ میتوانیم پروفایل جاری را مشاهده کنیم:  

PS /> $Profile

{HOME_USER}/.config/powershell/Microsoft.PowerShell_profile.ps1

دقت داشته باشید که پرفایل فوق، برای Host جاری و همچنین کاربر جاری میباشد. به این معنا که محتویات داخل این پروفایل، تاثیری در دیگر شل‌هایی که توسط اپلیکیشن‌های دیگر میزبانی میشوند ندارد. توسط دستور زیر میتوانید لیست پروفایل‌ها را مشاهده نمائید: 

PS /> $PROFILE | Get-Member -Type NoteProperty | Select-Object Name, Value

Name                   Value
----                   -----
AllUsersAllHosts
AllUsersCurrentHost
CurrentUserAllHosts
CurrentUserCurrentHost

مسیر هر کدام از پروفایل‌های فوق را میتوانید در اینجا مشاهده نمائید. همچنین توسط پرچم NoProfile- میتوانیم PowerShell را بدون بارگذاری هیچ پروفایلی باز کنیم: 

pwsh -NoProfile

بنابراین برای ذخیره‌ی تغییرات قبل، میتوانیم توابع تعریف شده را درون پروفایل موردنظر قرار دهیم، تا با هربار باز شدن سشن، کدهای موردنظر قابل استفاده باشند: 

PS /> code $PROFILE.CurrentUserCurrentHost

Function Write-Branch {
    # As before
}


Function Prompt {
    # As before
}

اگر از ماژول Posh برای تغییر ظاهر PowerShell استفاده کرده باشید، متوجه خواهید شد که این ماژول نیز به همین روال کار میکند؛ یعنی با هربار باز شدن سشن، این دستور برای بارگذاری Prompt سفارشی فراخوانی خواهد شد: 

oh-my-posh init pwsh | Invoke-Expression


نظرات مطالب
خواندن سریع اطلاعات فایل اکسل و ذخیره در بانک SQL
احتمالا این قطعه کد مستقیما از داخل سورس یکی از پروژه‌های شما بیرون آمده (مثال نیست؛ واقعی هست). می‌شد کمی اون رو refactor کرد مثلا یک متد از داخلش بیرون آورد که این متد داخلش مسیج باکس نباشه یا باز کردن یک صفحه دیالوگ و تغییر کرسر. try و catch هم نداشته باشه چون باید در یک سطح بالاتر catch بشه مشکلاتش. اون selectها مثلا می‌شدند چند پارامتر، برای اینکه این کد قابلیت استفاده مجدد بهتری پیدا کنه. یا مثلا اون sqlConnectionString از داخل کدها بیرون می‌اومد و می‌شد یک پارامتر جدید. نمایش کرسر هم داخل این متد قرار نمی‌گرفت. نام جدول نهایی هم مثلا یک پارامتر دیگر می‌شد برای سهولت استفاده مجدد و همچنین تست بهتر یک قطعه کوچک از کار. خود متد اصلی هم می‌شد دو متد کوچک‌تر؛ یکی کار load رو انجام می‌داد و دیگری کار insert سریع.