using System.Web.Compilation; namespace DbResourceProvider { public class DbResourceProviderFactory : ResourceProviderFactory { #region Overrides of ResourceProviderFactory public override IResourceProvider CreateGlobalResourceProvider(string classKey) { return new GlobalDbResourceProvider(classKey); } public override IResourceProvider CreateLocalResourceProvider(string virtualPath) { return new LocalDbResourceProvider(virtualPath); } #endregion } }
using System.Globalization; using System.Resources; using System.Web.Compilation; namespace DbResourceProvider { public abstract class BaseDbResourceProvider : IResourceProvider { private DbResourceManager _resourceManager; protected abstract DbResourceManager CreateResourceManager(); private void EnsureResourceManager() { if (_resourceManager != null) return; _resourceManager = CreateResourceManager(); } #region Implementation of IResourceProvider public object GetObject(string resourceKey, CultureInfo culture) { EnsureResourceManager(); if (_resourceManager == null) return null; if (culture == null) culture = CultureInfo.CurrentUICulture; return _resourceManager.GetObject(resourceKey, culture); } public virtual IResourceReader ResourceReader { get { return null; } } #endregion } }
using System; using System.Resources; namespace DbResourceProvider { public class GlobalDbResourceProvider : BaseDbResourceProvider { private readonly string _classKey; public GlobalDbResourceProvider(string classKey) { _classKey = classKey; } #region Implementation of BaseDbResourceProvider protected override DbResourceManager CreateResourceManager() { return new DbResourceManager(_classKey); } public override IResourceReader ResourceReader { get { throw new NotSupportedException(); } } #endregion } }
using System.Resources; namespace DbResourceProvider { public class LocalDbResourceProvider : BaseDbResourceProvider { private readonly string _virtualPath; public LocalDbResourceProvider(string virtualPath) { _virtualPath = virtualPath; } #region Implementation of BaseDbResourceProvider protected override DbResourceManager CreateResourceManager() { return new DbResourceManager(_virtualPath); } public override IResourceReader ResourceReader { get { return new DbResourceReader(_virtualPath); } } #endregion } }
using System.Globalization; using DbResourceProvider.Data; namespace DbResourceProvider { public class DbResourceManager { private readonly string _resourceName; public DbResourceManager(string resourceName) { _resourceName = resourceName; } public object GetObject(string resourceKey, CultureInfo culture) { var data = new ResourceData(); return data.GetResource(_resourceName, resourceKey, culture.Name).Value; } } }
using System.Collections; using System.Resources; using System.Security; using DbResourceProvider.Data; namespace DbResourceProvider { public class DbResourceReader : IResourceReader { private readonly string _resourceName; private readonly string _culture; public DbResourceReader(string resourceName, string culture = "") { _resourceName = resourceName; _culture = culture; } #region Implementation of IResourceReader public void Close() { } public IDictionaryEnumerator GetEnumerator() { return new DbResourceEnumerator(new ResourceData().GetResources(_resourceName, _culture)); } #endregion #region Implementation of IEnumerable IEnumerator IEnumerable.GetEnumerator() { return GetEnumerator(); } #endregion #region Implementation of IDisposable public void Dispose() { Close(); } #endregion } }
using System.Collections; using System.Collections.Generic; using DbResourceProvider.Models; namespace DbResourceProvider { public sealed class DbResourceEnumerator : IDictionaryEnumerator { private readonly List<Resource> _resources; private int _dataPosition; public DbResourceEnumerator(List<Resource> resources) { _resources = resources; Reset(); } public DictionaryEntry Entry { get { var resource = _resources[_dataPosition]; return new DictionaryEntry(resource.Key, resource.Value); } } public object Key { get { return Entry.Key; } } public object Value { get { return Entry.Value; } } public object Current { get { return Entry; } } public bool MoveNext() { if (_dataPosition >= _resources.Count - 1) return false; ++_dataPosition; return true; } public void Reset() { _dataPosition = -1; } } }
<system.web> ... <globalization resourceProviderFactoryType=" نام کامل اسمبلی مربوطه ,نام پرووایدر فکتوری به همراه فضای نام آن " /> ... </system.web>
<globalization resourceProviderFactoryType="DbResourceProvider.DbResourceProviderFactory, DbResourceProvider" />
در زبانهای CLR شما دیگر وقت خود را به موضوعاتی چون مدیریت حافظه، هماهنگ سازی تردها و مباحث امنیتی و صدور استثناء در سطوح پایینتر نمیدهید و فرقی هم نمیکند که از چه زبانی استفاده میکنید. بلکه CLR هست که این امور را انجام میدهد و این مورد بین تمامی زبانهای CLR مشترک است. برای مثال کاربری که قرار است در زمان اجرا استثناءها را صادر کند، در واقع مهم نیست که از چه زبانی برای آن استفاده میکند. بلکه آن CLR است که مدیریت آن را به عهده دارد و روال کار CLR برای همه زبانها یکی است. پس این سوال پیش میآید که وقتی مبنا و زیر پایهی همه زبانهای CLR یکی است، چرا تعدد زبان دیده میشود و مزیت هر کدام بر دیگری چیست؟ اولین مورد syntax آن است. هر کاربر رو به چه زبانی کشیده میشود و شاید تجربهی سابق در قدیم با یک برنامهی مشابه بوده است که همچنان همان رویه سابق را ادامه میدهد و یا اینکه نحوهی تحلیل و آنالیز کردن کدهای آن زبان است که کاربر را به سمت خود جذب کرده است. گاهی اوقات بعضی از زبانها با تمرکز در انجام بعضی از کارها چون امور مالی یا ریاضیات، موارد فنی و ... باعث جذب کاربران آن گروه کاری به سمت خود میشوند. البته بعدا در آینده متوجه میشویم که بسیاری از زبانها مثل سی شارپ و ویژوال بیسیک هر کدام قسمتی از امکانات CLR را پوشش میدهند نه تمام آن را.
زبانهای CLR چگونه کار میکنند؟
در اولین گام بعد از نوشتن برنامه، کامپایلر آن زبان دست به کار شده و برنامه را برای شما کامپایل میکند. ولی اگر تصور میکنید که برنامه را به کد ماشین تبدیل میکند و از آن یک فایل اجرایی میسازد، سخت در اشتباه هستید. کامپایلر هر زبان CLR، کدها را به یک زبان میانی Intermediate Language به اختصار IL تبدیل میکند. فرقی نمیکند چه زبانی کار کردهاید، کد شما تبدیل شده است به یک زبان میانی مشترک. CLR نمیتواند برای تک تک زبانهای شما یک مفسر داشته باشد. در واقع هر کمپایلر قواعد زبان خود را شناخته و آن را به یک زبان مشترک تبدیل میسازد و حالا CLR میتواند حرف تمامی زبانها را بفهمد. به فایل ساخته شده managed module گویند و به زبانهایی که از این قواعد پیروی نمیکنند unmanaged گفته میشود؛ مثل زبان سی ++ که در دات نت هم managed و هم unmanaged داریم که اولی بدون فریم ورک دات نت کار میکند و مستقیما به کد ماشین تبدیل میشود و دومی نیاز به فریم ورک دات نت داشته و به زبان میانی کامپایل میشود. جدول زیر نشان میدهد که کد همهی زبانها تبدیل به یک نوع شده است.
فایل هایی که ساخته میشوند بر دو نوع هستند؛ یا بر اساس استاندارد windows Portable Executable 32bits برای سیستمهای 32 بیتی و 64 بیتی هستند و یا بر اساس windows Portable Executable 64bits مختص سیستمهای 64 بیتی هستند که به ترتیب PE32 و +PE32 نامیده میشوند که CLR بر اساس این اطلاعات آنها را به کد اجرایی تبدیل میکند. زبانهای CLR همیشه این مزیت را داشتهاند که اصول امنیتی چون DEP یا Data Execution Prevention و همچنین ASLR یا Address Space Layout Randomization در آنها لحاظ شده باشد.
برای اضافه کردن یک فایل به عنوان منبع، از سوئیچ [embed[resource استفاده میشود. این سوئیچ محتوای هر نوع فایلی را که به آن پاس شود، به فایل PE اجرایی انتقال داده و جدول ManifestResourceDef را به روز میکند تا سیستم از وجود آن آگاه شود.
سوئیچ [link[Resource هم برای الحاق کردن یک فایل به اسمبلی به کار میرود و دو جدول ManifestResourceDef و FileDef را جهت معرفی منبع جدید و شناسایی فایل اسمبلی که حاوی این منبع است، به روز میکند. در این حالت فایل منبع embed نشده و باید در کنار پروژه منتشر شود.
csc هم قابلیتهای مشابهی را با استفاده از سوئیچهای resource/ و link/ دارد و به روز رسانی و دیگر اطلاعات تکمیلی آن مشابه موارد بالاست.
شما حتی میتوانید منابع یک فایل win32 را خیلی راحت و آسان به اسمبلی معرفی کنید. شما به آسانی میتوانید مسیر یک فایل res. را با استفاده از سوئیچ win32res/ در al یا csc مشخص کنید. یا برای embed کردن آیکن یک برنامه win32 از سوئیچ win32icon/ مسیر یک فایل ICO را مشخص کنید. در ویژوال استودیو اینکار به صورت ویژوالی در پنجره تنظمیات پروژه و برگهی Application امکان پذیر است. دلیل اصلی که آیکن برنامهها به صورت embed ذخیره میشوند این است که این آیکن برای فایل اجرایی یک برنامهی مدیریت شده هم به کار میرود.
فایلهای اسمبلی Win32 شامل یک فایل مانیفست اطلاعاتی هستند که به طور خودکار توسط کمپایلر سی شارپ تولید میگردند. با استفاده از سوئیچ nowin32manifest/ میتوان از ایجاد این نوع فایل جلوگیری کرد. این اطلاعات به طور پیش فرض شبیه زیر است:
<?xml version="1.0" encoding="UTF8" standalone="yes"?> <assembly xmlns="urn:schemasmicrosoftcom:asm.v1" manifestVersion="1.0"> <assemblyIdentity version="1.0.0.0" name="MyApplication.app" /> <trustInfo xmlns="urn:schemasmicrosoftcom:asm.v2"> <security> <requestedPrivileges xmlns="urn:schemasmicrosoftcom:asm.v3"> <requestedExecutionLevel level="asInvoker" uiAccess="false"/> </requestedPrivileges> </security> </trustInfo> </assembly>
موقعیکه شما یک اسمبلی میسازید باید فیلدهای منبع نسخه بندی را هم ذکر کنید. اینکار توسط خصوصیتها (Attributes) در سطح کد انجام میگیرد. این خصوصیات شامل موارد زیر هستند که در فضای نام Reflection قرار گرفتهاند.
using System.Reflection; // FileDescription version information: [assembly: AssemblyTitle("MultiFileLibrary.dll")] // Comments version information: [assembly: AssemblyDescription("This assembly contains MultiFileLibrary's types")] // CompanyName version information: [assembly: AssemblyCompany("Wintellect")] // ProductName version information: [assembly: AssemblyProduct("Wintellect (R) MultiFileLibrary's Type Library")] // LegalCopyright version information: [assembly: AssemblyCopyright("Copyright (c) Wintellect 2013")] // LegalTrademarks version information: [assembly:AssemblyTrademark("MultiFileLibrary is a registered trademark of Wintellect")] // AssemblyVersion version information: [assembly: AssemblyVersion("3.0.0.0")] // FILEVERSION/FileVersion version information: [assembly: AssemblyFileVersion("1.0.0.0")] // PRODUCTVERSION/ProductVersion version information: [assembly: AssemblyInformationalVersion("2.0.0.0")] // Set the Language field (discussed later in the "Culture" section) [assembly:AssemblyCulture("")]
جدول زیر اطلاعاتی در مورد سوئیچهای AL جهت مقداردهی این فیلدهای نسخه بندی دارد (کامپایلر سی شارپ این سوئیچها را ندارد و بهتر است از طریق همان خصوصیات در کدها اقدام کنید). بعضی از اطلاعات زیر با استفاده از سوئیچها قابل تغییر نیستند؛ چرا که این مقادیر یا ثابت هستند یا اینکه طبق شرایطی از بین چند مقدار ثابت، یکی از آنها انتخاب میشود.
نسخه منبع | سوئیچ AL.exe | توصیف خصوصیت یا سوئیچ مربوطه |
FILEVERSION | fileversion/ | System.Reflection.AssemblyFileVersionAttribute. |
PRODUCTVERSION | productversion/ | System.Reflection. AssemblyInformationalVersionAttribute |
FILEFLAGSMASK | - | Always set to VS_FFI_FILEFLAGSMASK (defined in WinVer.h as 0x0000003F). |
FILEFLAGS | - | همیشه صفر است |
FILEOS | - | در حال حاضر همیشه VOS__WINDOWS32 است |
FILETYPE | target/ | Set to VFT_APP if /target:exe or /target:winexe is specified; set to VFT_DLL if /target:library is specified. |
FILESUBTYPE | - | Always set to VFT2_UNKNOWN. (This field has no meaning for VFT_APP and VFT_DLL.) |
AssemblyVersion | version/ | System.Reflection.AssemblyVersionAttribute |
Comments | description/ | System.Reflection.AssemblyDescriptionAttribute |
CompanyName | company/ | System.Reflection.AssemblyCompanyAttribute |
FileDescription | title/ | System.Reflection.AssemblyTitleAttribute |
FileVersion | version/ | System.Reflection.AssemblyFileVersionAttribute |
InternalName | out/ | ذکر نام فایل خروجی بدون پسوند. |
LegalCopyright | copyright/ | System.Reflection.AssemblyCopyrightAttribute |
LegalTrademarks | trademark/ | System.Reflection.AssemblyTrademarkAttribute |
OriginalFilename | out | ذکر نام فایل خروجی بدون پسوند. |
PrivateBuild | - | همیشه خالی است. |
ProductName | product | System.Reflection.AssemblyProductAttribute |
ProductVersion | productversion | System.Reflection. AssemblyInformationalVersionAttribute |
SpecialBuild | - | همیشه خالی است. |
شما برای ویرایش این فایل میتوانید به راحتی آن را باز کرده و اطلاعات داخل آن را تغییر دهید. ویژوال استودیو نیز برای ویرایش این فایل، امکانات GUI را نیز فراهم کرده است. برای استفاده از این امکان، پنجرهی properties را در سطح Solution باز کرده و در تب Application روی Assembly Information کلیک کنید.
سوال: چگونه این فایل را در Jcenter آپلود کنیم؟
فرآیندی که در این نوشتار قصد داریم دنبال شود شامل مراحل زیر است:
ابتدا کتابخانهی خودمان را روی جی سنتر قرار داده و در صورتیکه علاقه داشته باشیم، آن را به mavenCentral هم انتقال میدهیم.
ابتدا نیاز است در سایت bintray ثبت نام کنید و با حساب جدید وارد شوید و گزینهی maven را انتخاب کنید.
سپس روی گزینهی Add New Package کلیک کنید تا یک پکیج جدید را ایجاد کنیم.
در صفحهای که باز میشود، اطلاعات مربوط به این پکیج را وارد کنید که عموما شامل نام پکیج، مجوز آن، کلمات کلیدی، لینک گزارش باگ و .. میشود. در انتخاب نام پکیج، قانون اجباری یا خاصی وجود ندارد؛ ولی توصیه میشود که از حروف کوچک و - استفاده گردد. بعد از پرکردن فیلدهای الزامی، وارد صفحهی جزئیات پکیج میشوید که در آن فیلدهای اضافهتری نیز وجود دارند که میتوانید در صورت تمایل آنها را پر کنید. همچنین در بالای صفحه لینک به صفحهی اختصاصی این پکیج نیز وجود دارد که در زیر عبارت Edit Package قرار گرفته است.
پی نوشت : اگر قصد آپلود کتابخانهی خود را در این سایت ندارید، میتوانید این سوال و مرحلهی امضای خودکار را از مراحل کاری خود حذف کنید.
سوال: چگونه این فایل را در SonaType آپلود کنیم؟
گام اول: ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید. پس به این صفحه رفته و ثبت نام کنید. سپس در یک مرحلهی غیرمنطقی باید یک issue توسط سیستم JIRA ایجاد کنید. برای همین گزینهی Creare را در بالای صفحه بزنید. اطلاعات زیر را به ترتیب پر کنید:
Project: Community Support - Open Source Project Repository Hosting Issue Type: New Project Summary: مثلا نام پروژه خودتان را بنویسید یک نام پکیج که سعی کنید کتابخانههای هم خانواده این اشتراک را داشته باشند که در یک گروه قرار بگیرند Group Id: AndroidBreadCrumb.Plus آدرس جایی که پروژه قرار دارد Project URL: https://github.com/yeganehaym/AndroidBreadCrumb //آدرس سیستم کنترل نسخه SCM url: https://github.com/yeganehaym/AndroidBreadCrumb
فعال سازی امضای خودکار در Bintray
همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، میخواهیم کتابخانهی خود را از طریق jcenter به maven ارسال کنیم. برای همین نیاز داریم که ابتدا کتابخانهی خود را امضا کنیم. برای اینکار باید از طریق GPG یک کلید بسازیم. ساخت کلید به این شیوه، قبلا در مقالهی «ساخت کلیدهای امنیتی با GnuPG» توضیح داده شد و از تکرار آن خودداری میکنیم. تنها به ذکر این نکته بسنده میکنیم که شما باید یک کلید ساخته و آن را به سرور کلیدها ارسال کنید و سپس کلید متنی عمومی و خصوصی آن را در پروفایل bintray برگهی GPG Signing درج کنید.
این تنظیم از این پس بر روی تمامی کتابخانهها اعمال میشود.
سوال : چگونه پروژهی اندرویدی خودم را کامپایل کنم؟
فایل build.gradle پروژه را باز کنید و پلاگین bintray را به آن معرفی کنید:
dependencies { classpath 'com.android.tools.build:gradle:1.2.2' classpath 'com.jfrog.bintray.gradle:gradle-bintray-plugin:1.2' classpath 'com.github.dcendents:android-maven-plugin:1.2' }
bintray.user=YOUR_BINTRAY_USERNAME bintray.apikey=YOUR_BINTRAY_API_KEY bintray.gpg.password=YOUR_GPG_PASSWORD
در مرحلهی بعدی خطوط زیر را بعد از 'Apply Plugin 'com.android.library اضافه کنید و اطلاعاتی که در bintray وارد کردهاید را در اینجا وارد کنید:
apply plugin: 'com.android.library' ext { bintrayRepo = 'maven' bintrayName = 'AndroidBreadCrumb' publishedGroupId = 'com.plus' libraryName = 'AndroidBreadCrumb' artifact = 'AndroidBreadCrumb' libraryDescription = 'create breadcrumb on android to show a path to user and let user to jump on them' siteUrl = 'https://github.com/yeganehaym/AndroidBreadCrumb' gitUrl = 'https://github.com/yeganehaym/AndroidBreadCrumb' libraryVersion = '1.0' developerId = 'yeganehaym' developerName = 'ali yeganeh.m' developerEmail = 'yeganehaym@gmail.com' licenseName = 'The Apache Software License, Version 2.0' licenseUrl = 'http://www.apache.org/licenses/LICENSE-2.0.txt' allLicenses = ["Apache-2.0"] }
apply from: 'https://raw.githubusercontent.com/nuuneoi/JCenter/master/installv1.gradle' apply from: 'https://raw.githubusercontent.com/nuuneoi/JCenter/master/bintrayv1.gradle'
compile 'com.plus:AndroidBreadCrumb:1.0'
آپلود فایلها به مخزن
برای آپلود فایلهای ماژول به مخزن، ابتدا ترمینال اندروید استودیو را باز کنید و گامهای زیر را به ترتیب انجام بدهید:
گام اول: با ارسال دستور زیر از صحت کدها و منابع مطمئن میشویم:
gradlew install
BUILD SUCCESSFUL
gradlew bintrayUpload
SUCCESSFUL
حال صفحهی اختصاصی پکیجتان را چک کنید. میبینید که قسمتهایی از آن تغییر کردهاست و قسمت نسخه، به روز شده است:
و قسمت فایلها هم دیگر خالی نیست:
با اینکه کتابخانهی ما روی maven قرار گرفت، ولی هنوز نمیتوان آن را توسط jcenter استفاده کرد و باید bintray maven را با jcenter هماهنگ نماییم. در حال حاضر استفاده از این کتابخانه بدون سینک به شکل زیر است:
گریدل پروژه maven{ url 'https://dl.bintray.com/yeganehaym/maven' } گریدل ماژول dependencies { compile 'com.plus:AndroidbreadCrumb:1.0' }
برای افزودن کتابخانهی خود به سیستم jcenter با کلیک بر روی گزینهی Add to jcenter میتوانید به تیم jcenter درخواست دهید که آن را تایید کنند که بعد از درخواست حدود سه ساعت طول میکشد تا پاسخ شما را بدهند.
به این ترتیب دیگر نیازی به تعریف یک url به maven نخواهد بود.
برای دیدن این کتابخانه در صفحه jcenter به ترتیب شناسههای Group_ID.Artifact.version را دنبال کنید، یعنی برای ما میشود:
com/plus/androidbreadcrumb/1.0
نکته دوم: در صورتی که پکیج خودتان را حذف کنید، چیزی از روی jcenter حذف نمیشود. فقط به یاد داشته باشید که برای حذف آن باید ابتدا نسخههای مختلف آپلود شده را حذف کنید تا پکیج از جی سنتر هم حذف شود.
در این مرحله قصد داریم که این کتابخانه را بر روی mavenCentral هم داشته باشیم. اگر قصدش را ندارید از اینجا به بعد را نیازی نیست انجام بدهید و برای اینکار لازم است همهی مراحل بالا انجام گرفته باشد.
قبل از اینکه این عمل ارسال انجام گیرد، باید دو عمل زیر از قبل صورت گرفته باشند:
- پکیج شما در jcenter تایید شده باشد.
- با مخزن شما در sonatype موافقت شده باشد.
در صورتیکه دو مرحلهی بالا صورت گرفته باشند، در صفحهی پکیج اختصاصی، بر روی گزینهی mavenCentral کلیک کنید:
پس از آن باید نام کاربری و کلمهی عبورتان را در SonaType، وارد کنید و گزینهی sync را بفشارید:
در صورتیکه پیام موفقیت در سینک را بدهد، پکیج شما منتقل شدهاست. در غیر این صورت خطای آن را اعلام میکند و باید برای رفع آن تلاش کنید تا خطاها از بین بروند. برای اینکه بتوانید این پکیج را در لیست mavenCentral ببینید، مثل همان چیزی که در بالاتر گفته شد، شناسهی گریدل را دنبال کنید.
Bootstrap 5 Alpha 2 منتشر شد!
EF Code First #12
- این متد SaveChanges آخری با امضای جدید آن، دیگر متد SaveChanges کلاس پایه رو مخفی نمیکنه. به همین جهت نیازی به override نداره. بحث من در این مورد بود. نهایتا شما قراره با IUnitOfWork کار کنید. نام این متد رو اصلا تغییر بدید به ApplyChanges بعد هم داخل آن کارهای خودتون رو قرار بدید و دست آخر return base.SaveChanges بازگشت داده شود. ضرورتی ندارد حتما در این اینترفیس از نام SaveChanges استفاده شود. این یک انتخاب بود، بر اساس قسمت 12 جاری که ترکیبی نیست از چند قسمت دیگر. به این صورت میشد مبحث رو سادهتر و طبیعیتر توضیح داد.