Markup Extensions در XAML
import { decorate } from "mobx"; class Count { value = 0; } decorate(Count, { value: observable }); const count = new Count();
بازنویسی مثال ورود متن و نمایش آن با Mobx decorators
در اینجا یک text-box، به همراه دو div در صفحه رندر خواهند شد که قرار است با ورود اطلاعاتی در text-box، یکی از آنها (text-display) این اطلاعات را به صورت معمولی و دیگری (text-display-uppercase) آنرا به صورت uppercase نمایش دهد. روش کار انجام شده هم مستقل از React است و به صورت مستقیم با استفاده از DOM API عمل شدهاست. این مثال را پیشتر در اولین قسمت بررسی MobX، ملاحظه کردید. اکنون اگر بخواهیم بجای شیءای که توسط متد observable کتابخانهی MobX محصور شدهاست:
const text = observable({ value: "Hello world!", get uppercase() { return this.value.toUpperCase(); } });
ابتدا یک پروژهی جدید React را ایجاد میکنیم:
> create-react-app state-management-with-mobx-part3 > cd state-management-with-mobx-part3 > npm start
> npm install --save mobx
<!DOCTYPE html> <html lang="en"> <head> <title>MobX Basics, part 3</title> <meta charset="UTF-8" /> <link href="src/styles.css" /> </head> <body> <main> <input id="text-input" /> <p id="text-display"></p> <p id="text-display-uppercase"></p> </main> <script src="src/index.js"></script> </body> </html>
import { autorun, computed, observable } from "mobx"; const input = document.getElementById("text-input"); const textDisplay = document.getElementById("text-display"); const loudDisplay = document.getElementById("text-display-uppercase"); class Text { @observable value = "Hello World"; @computed get uppercase() { return this.value.toUpperCase(); } } const text = new Text(); input.addEventListener("keyup", event => { text.value = event.target.value; }); autorun(() => { input.value = text.value; textDisplay.textContent = text.value; loudDisplay.textContent = text.uppercase; });
اکنون اگر در همین حال، برنامه را با دستور npm start اجرا کنیم، با خطای زیر متوقف خواهیم شد:
./src/index.js SyntaxError: \src\index.js: Support for the experimental syntax 'decorators-legacy' isn't currently enabled (8:3): 6 | 7 | class Text { > 8 | @observable value = "Hello World"; | ^ 9 | @computed get uppercase() { 10 | return this.value.toUpperCase(); 11 | }
راه حل اول: از Decorators استفاده نکنیم!
یک راه حل مشکل فوق این است که بدون هیچ تغییری در ساختار پروژهی React خود، اصلا از decorator syntax استفاده نکنیم. برای مثال اگر یک کلاس متداول MobX ای چنین شکلی را دارد:
import { observable, computed, action } from "mobx"; class Timer { @observable start = Date.now(); @observable current = Date.now(); @computed get elapsedTime() { return this.current - this.start + "milliseconds"; } @action tick() { this.current = Date.now(); } }
import { observable, computed, action, decorate } from "mobx"; class Timer { start = Date.now(); current = Date.now(); get elapsedTime() { return this.current - this.start + "milliseconds"; } tick() { this.current = Date.now(); } } decorate(Timer, { start: observable, current: observable, elapsedTime: computed, tick: action });
همچنین در این حالت بجای استفاده از کامپوننتهای کلاسی، باید از روش بکارگیری متد observer برای محصور کردن کامپوننت تابعی تعریف شده استفاده کرد (تا دیگر نیازی به ذکر observer class@ نباشد):
const Counter = observer(({ count }) => { return ( // ... ); });
راه حل دوم: از تایپاسکریپت استفاده کنید!
create-react-app امکان ایجاد پروژههای React تایپاسکریپتی را با ذکر سوئیچ typescript نیز دارد:
> create-react-app my-proj1 --typescript
{ "compilerOptions": { // ... "experimentalDecorators": true } }
فعالسازی MobX Decorators در پروژههای استاندارد React مبتنی بر ES6
MobX از legacy" decorators spec" پشتیبانی میکند. یعنی اگر پروژهای از spec جدید استفاده کند، دیگر نخواهد توانست با MobX فعلی کار کند. این هم مشکل MobX نیست. مشکل اینجا است که باید دانست کلا decorators در زبان جاوااسکریپت هنوز در مرحلهی آزمایشی قرار دارند و تکلیف spec نهایی و تائید شدهی آن مشخص نیست.
برای فعالسازی decorators در یک پروژهی React استاندارد مبتنی بر ES6، شاید کمی جستجو کنید و به نتایجی مانند افزودن فایل babelrc. به ریشهی پروژه و نصب افزونههایی مانند babel/plugin-proposal-decorators @babel/plugin-proposal-class-properties@ برسید. اما ... اینها بدون اجرای دستور npm run eject کار نمیکنند و اگر این دستور را اجرا کنیم، در نهایت به یک فایل package.json بسیار شلوغ خواهیم رسید (اینبار ارجاعات به Babel، Webpack و تمام ابزارهای دیگر نیز ظاهر میشوند). همچنین این عملیات نیز یک طرفهاست. یعنی از این پس قرار است کنترل تمام این پشت صحنه، در اختیار ما باشد و به روز رسانیهای بعدی create-react-app را با مشکل مواجه میکند. این گزینه صرفا مختص توسعه دهندگان پیشرفتهی React است. به همین جهت نیاز به روشی را داریم تا بتوانیم تنظیمات Webpack و کامپایلر Babel را بدون اجرای دستور npm run eject، تغییر دهیم تا در نتیجه، decorators را در آن فعال کنیم و خوشبختانه پروژهی react-app-rewired دقیقا برای همین منظور طراحی شدهاست.
بنابراین ابتدا بستههای زیر را نصب میکنیم:
> npm i --save-dev customize-cra react-app-rewired
پس از نصب این پیشنیازها، فایل جدید config-overrides.js را به ریشهی پروژه، جائیکه فایل package.json قرار گرفتهاست، با محتوای زیر اضافه کنید تا پشتیبانی ازlegacy" decorators spec" فعال شوند:
const { override, addDecoratorsLegacy, disableEsLint } = require("customize-cra"); module.exports = override( // enable legacy decorators babel plugin addDecoratorsLegacy(), // disable eslint in webpack disableEsLint() );
"scripts": { "start": "react-app-rewired start", "build": "react-app-rewired build", "test": "react-app-rewired test", "eject": "react-app-rewired eject" },
تنظیمات ESLint مخصوص کار با decorators
فایل ویژهی eslintrc.json. که در ریشهی پروژه قرار میگیرد (این فایل بدون نام است و فقط از پسوند تشکیل شده)، برای پروژههای MobX، باید حداقل تنظیم زیر را داشته باشد تا ESLint بتواند legacyDecorators را نیز پردازش کند:
{ "extends": "react-app", "parserOptions": { "ecmaFeatures": { "legacyDecorators": true } } }
{ "env": { "node": true, "commonjs": true, "browser": true, "es6": true, "mocha": true }, "settings": { "react": { "version": "detect" } }, "parserOptions": { "ecmaFeatures": { "jsx": true, "legacyDecorators": true }, "ecmaVersion": 2018, "sourceType": "module" }, "plugins": [ "babel", "react", "react-hooks", "react-redux", "no-async-without-await", "css-modules", "filenames", "simple-import-sort" ], "rules": { "no-const-assign": "warn", "no-this-before-super": "warn", "constructor-super": "warn", "strict": [ "error", "safe" ], "no-debugger": "error", "brace-style": [ "error", "1tbs", { "allowSingleLine": true } ], "no-trailing-spaces": "error", "keyword-spacing": "error", "space-before-function-paren": [ "error", "never" ], "spaced-comment": [ "error", "always" ], "vars-on-top": "error", "no-undef": "error", "no-undefined": "warn", "comma-dangle": [ "error", "never" ], "quotes": [ "error", "double" ], "semi": [ "error", "always" ], "guard-for-in": "error", "no-eval": "error", "no-with": "error", "valid-typeof": "error", "no-unused-vars": "error", "no-continue": "warn", "no-extra-semi": "warn", "no-unreachable": "warn", "no-unused-expressions": "warn", "max-len": [ "warn", 80, 4 ], "react/prefer-es6-class": "warn", "react/jsx-boolean-value": "warn", "react-hooks/rules-of-hooks": "error", "react-hooks/exhaustive-deps": "warn", "react/prop-types": "off", "react-redux/mapDispatchToProps-returns-object": "off", "react-redux/prefer-separate-component-file": "off", "no-async-without-await/no-async-without-await": "warn", "css-modules/no-undef-class": "off", "filenames/match-regex": [ "off", "^[a-zA-Z]+\\.*\\b(typescript|module|locale|validate|test|action|api|reducer|saga)?\\b$", true ], "filenames/match-exported": "off", "filenames/no-index": "off", "simple-import-sort/sort": "error" }, "extends": [ "react-app", "eslint:recommended", "plugin:react/recommended", "plugin:react-redux/recommended", "plugin:css-modules/recommended" ], "globals": { "Atomics": "readonly", "SharedArrayBuffer": "readonly", "process": true } }
>npm i --save-dev eslint babel-eslint eslint-config-react-app eslint-loader eslint-plugin-babel eslint-plugin-react eslint-plugin-css-modules eslint-plugin-filenames eslint-plugin-flowtype eslint-plugin-import eslint-plugin-no-async-without-await eslint-plugin-react-hooks eslint-plugin-react-redux eslint-plugin-redux-saga eslint-plugin-simple-import-sort eslint-loader typescript
const { override, addDecoratorsLegacy, useEslintRc } = require("customize-cra"); module.exports = override( addDecoratorsLegacy(), useEslintRc(".eslintrc.json") );
رفع اخطار مرتبط با decorators در VSCode
تا اینجا کار تنظیم کامپایلر babel، جهت پردازش decorators انجام شد. اما خود VSCode نیز چنین اخطاری را در پروژههایی که از decorates استفاده میکنند، نمایش میدهد:
Experimental support for decorators is a feature that is subject to change in a future release. Set the 'experimentalDecorators' option in your 'tsconfig' or 'jsconfig' to remove this warning.ts(1219)
{ "compilerOptions": { "experimentalDecorators": true, "allowJs": true } }
کدهای کامل این قسمت را میتوانید از اینجا دریافت کنید: state-management-with-mobx-part3.zip
LocalDB FAQ
اگر به تصویر فوق دقت کنید، یک child process جدید به نام sqlservr.exe نیز به همراه برنامهی آزمایشی ما به صورت خودکار اجرا شدهاست. این child process به همراه پارامترهای ذیل است (که توسط NET Framework. مقدار دهی میشوند و مدیریت نهایی آن خودکار است):
"C:\Program Files\Microsoft SQL Server\120\LocalDB\Binn\\sqlservr.exe" -c -SMSSQL12E.LOCALDB -sLOCALDB#5657074F -d"C:\Users\Vahid\AppData\Local\Microsoft\Microsoft SQL Server Local DB\Instances\MSSQLLocalDB\master.mdf" -l"C:\Users\Vahid\AppData\Local\Microsoft\Microsoft SQL Server Local DB\Instances\MSSQLLocalDB\mastlog.ldf" -e"C:\Users\Vahid\AppData\Local\Microsoft\Microsoft SQL Server Local DB\Instances\MSSQLLocalDB\error.log"
اما LocalDB یک بانک اطلاعاتی user-mode است و در پروفایل کاربر جاری سیستم اجرا میشود. این بانک اطلاعاتی یک بار بر روی سیستم نصب میشود و در هر برنامهای که از آن استفاده میکنید، یک child process مجزای خاص خودش را (sqlservr.exe) اجرا خواهد کرد. اجرا و خاتمهی این child processها نیز خودکار هستند و نیازی به دخالت مستقیم برنامه ندارند.
البته به نظر توسعهی SQL Server CE متوقف شدهاست و دیگر پشتیبانی نمیشود. بنابراین گزینهی ترجیح داده شدهی برای کارهایی با حجمهای بانک اطلاعاتی زیر 10 گیگابایت ، میتواند LocalDB باشد. به علاوه اینکه قابلیتهای T-SQL بیشتری را نیز پشتیبانی میکند و همچنین پشتیبانی منظمی نیز از آن وجود دارد. برای مثال پیش نمایش نگارش 2016 آن نیز موجود است.
در ادامه، یک سری پرسش و پاسخ متداول جهت کار با LocalDB را مرور خواهیم کرد.
محل دریافت آخرین نگارش مستقل آن کجاست؟
همانطور که عنوان شد، یکی از مهمترین اهداف LocalDB، سهولت توزیع آن است و عدم نیاز به یک Admin سیستم، برای نصب و نگهداری آن. نگارش 2014 SP1 آنرا از آدرس ذیل میتوانید دریافت کنید:
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=46697
در اینجا نسخههای متعددی وجود دارند. برای مثال اگر سیستم شما 64 بیتی است، تنها نیاز است ENU\x64\SqlLocalDB.msi را دریافت و نصب کنید:
پارامترهای نصب خاموش آن برای توزیع سادهی برنامه کدامند؟
اگر میخواهید نصاب LocalDB را به همراه setup برنامهی خود توزیع کنید، میتوانید روش توزیع خاموش را با ذکر پارامترهای ذیل، مورد استفاده قرار دهید:
msiexec /i SqlLocalDB.msi /qn IACCEPTSQLLOCALDBLICENSETERMS=YES
رشتهی اتصالی مخصوص آن کدام است؟
<connectionStrings> <add name="Sample35Context" connectionString="Data Source=(LocalDB)\MSSQLLocalDB;AttachDbFilename=|DataDirectory|\test.mdf;Integrated Security=True;" providerName="System.Data.SqlClient" /> </connectionStrings>
الف) ذکر وهلهی مدنظر
در اینجا وهلهی MSSQLLocalDB ذکر شدهاست؛ اما چه وهلههایی بر روی سیستم نصب هستند و چطور میتوان وهلهی دیگری را ایجاد کرد؟ برای این منظور، به پارامترهای sqlservr.exe ابتدای بحث دقت کنید. اکثر آنها به پوشهی ذیل اشاره میکنند:
C:\Users\your_user_name_here\AppData\Local\Microsoft\Microsoft SQL Server Local DB\Instances
در این پوشه، وهلههای موجود و نصب شدهی بر روی سیستم شما نمایش داده میشوند که یکی از آنها را میتوانید در رشتهی اتصالی فوق ذکر کنید.
به علاوه، این لیست را توسط برنامهی کمکی SqlLocalDB.exe، به همراه پارامتر info یا i نیز میتوانید دریافت و بررسی کنید:
برنامهی کمکی SqlLocalDB.exe به همراه نصاب LocalDB، نصب میشود و توسط آن میتوان نگارشهای مختلف نصب شدهرا با پارامتر v و وهلهی مختلف موجود را با پارامتر i مشاهده کرد.
همچنین اگر میخواهید وهلهی جدیدی را بجز وهلهی پیش فرض MSSQLLocalDB ایجاد کنید، میتوانید از پارامتر create آن به نحو ذیل استفاده نمائید:
For LocalDB SQL EXPRESS 2014 "C:\Program Files\Microsoft SQL Server\120\Tools\Binn\SqlLocalDB.exe" create "v12.0" 12.0 -s For LocalDB SQL Express 2012 "C:\Program Files\Microsoft SQL Server\110\Tools\Binn\SqlLocalDB.exe" create "v11.0" 11.0 -s
ب) ذکر DataDirectory
در رشتهی اتصالی فوق، پارامتر DataDirectory نیز ذکر شدهاست تا بتوان مسیر بانک اطلاعاتی را به صورت نسبی و بدون ذکر عبارت دقیق آن که ممکن است در سیستمهای دیگر متفاوت باشد، پردازش کرد. این پارامتر در برنامههای وب به پوشهی استاندارد app_data اشاره میکند و نیازی به تنظیم اضافهتری ندارد. اما در برنامههای دسکتاپ باید به نحو ذیل به صورت دستی، در آغاز برنامه مقدار دهی شود:
AppDomain.CurrentDomain.SetData("DataDirectory", AppDomain.CurrentDomain.BaseDirectory);
AppDomain.CurrentDomain.SetData("DataDirectory", Path.Combine(AppDomain.CurrentDomain.BaseDirectory, "db"));
محل نصب بانکهای اطلاعاتی پیش فرض آن کدام است؟
ذکر AttachDbFilename در رشتهی اتصالی فوق، اختیاری است. در صورت عدم ذکر آن، بانک اطلاعاتی ایجاد شده را در یکی از مسیرهای ذیل میتوانید جستجو کنید:
C:\Users\USERNAME\AppData\Local\Microsoft\Microsoft SQL Server Local DB\Instances C:\Users\USERNAME\AppData\Local\Microsoft\VisualStudio\SSDT
آیا میتوان فایلهای mdf و ldf آنرا به نگارش کامل SQL Server متصل (attach) کرد؟
بله. اما باید دقت داشته باشید که SQL Server به محض اتصال یک بانک اطلاعاتی با نگارش پایینتر به آن، ابتدا شماره نگارش آنرا به روز میکند. یعنی دیگر نخواهید توانست این بانک اطلاعاتی را با نگارش پایینتر LocalDB باز کنید و یک چنین پیام خطایی را دریافت خواهید کرد:
The database xyz cannot be opened because it is version 706. This server supports version 663 and earlier. A downgrade path is not supported.
چگونه محتوای بانکهای اطلاعاتی LocalDB را با VS.NET مشاهده کنیم؟
از منوی view گزینهی server explorer را انتخاب کنید. بر روی data connections کلیک راست کرده و گزینهی Add connection را انتخاب کنید.
در صفحهی باز شده، گزینهی Microsoft SQL server را انتخاب کنید. در صفحهی بعد، ذکر server name مطابق data source رشتهی اتصالی بحث شده و سپس انتخاب گزینهی attach a database file کفایت میکند:
پس از کلیک بر روی ok، امکان کار با اجزای این بانک اطلاعاتی را خواهید داشت:
چگونه از LocalDB با EF استفاده کنیم؟
EF 6.x به صورت پیش فرض از بانک اطلاعاتی LocalDB استفاده میکند و تنها داشتن یک چنین تنظیمی در فایل کانفیگ برنامه، برای کار با آن کافی است:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <configuration> <configSections> <section name="entityFramework" type="System.Data.Entity.Internal.ConfigFile.EntityFrameworkSection, EntityFramework, Version=6.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089" requirePermission="false" /> </configSections> <connectionStrings> <add name="Sample35Context" connectionString="Data Source=(LocalDB)\MSSQLLocalDB;AttachDbFilename=|DataDirectory|\test.mdf;Integrated Security=True;" providerName="System.Data.SqlClient" /> </connectionStrings> <startup> <supportedRuntime version="v4.0" sku=".NETFramework,Version=v4.5" /> </startup> <entityFramework> <defaultConnectionFactory type="System.Data.Entity.Infrastructure.LocalDbConnectionFactory, EntityFramework"> <parameters> <parameter value="mssqllocaldb" /> </parameters> </defaultConnectionFactory> <providers> <provider invariantName="System.Data.SqlClient" type="System.Data.Entity.SqlServer.SqlProviderServices, EntityFramework.SqlServer" /> </providers> </entityFramework> </configuration>
البته باید دقت داشت که اسمبلی EntityFramework.SqlServer نیز به صورت خودکار به همراه بستهی نیوگت EF 6.x به برنامه اضافه میشود که استفادهی از connection factory ذکر شده را میسر میکند.
استفادهی از LocalDB به همراه برنامههای وب چگونه است؟
سه نکته را باید در حین استفادهی از LocalDB، در برنامههای وب اجرا شدهی بر روی IIS مدنظر داشت:
الف) LocalDB یک بانک اطلاعاتی user-mode است و child process آن تحت مجوز اکانت تنظیم شدهی برای آن کار میکند.
ب) همانطور که عنوان شد، در رشتهی اتصالی ذکر شده، پارامتر DataDirectory به پوشهی استاندارد app_data اشاره میکند که فایلهای قرار گرفتهی در آن توسط IIS محافظت میشوند و از طریق وب قابل دسترسی و دانلود نیستند.
ج) child process مربوط به LocalDB، نیاز به دسترسی write، برای کار با فایلهای mdf و ldf خود دارد.
برای مورد الف نیاز است تا به تنظیمات application pool برنامه مراجعه کرده و سپس بر روی آن کلیک راست کرد و گزینهی advanced settings را انتخاب نمود. در اینجا گزینهی load user profile باید true باشد:
تنظیم load user profile ضروری است اما کافی نیست. پس از آن باید setProfileEnvironment را نیز به true تنظیم کرد. تنظیم این مورد در کنسول مدیریتی IIS به صورت زیر است.
ابتدا ریشهی اصلی سرور را انتخاب کنید و سپس به configuration editor آن وارد شوید:
در ادامه از دارپ داون آن، گزینهی system.applicationHost و زیر شاخهی applicationPools آنرا انتخاب کنید:
در اینجا application pool defaults و سپس در آن processModel را نیز باز کنید:
اکنون امکان ویرایش setProfileEnvironment را به true خواهید داشت:
پس از این تنظیم، ابتدا بر روی دکمهی apply سمت راست صفحه کلیک کرده و سپس نیاز است یکبار IIS را نیز ریست کنید تا تنظیمات اعمال شوند.
در ادامه برای تنظیم دسترسی write (موارد ب و ج)، ابتدا بر روی پوشهی app_data برنامه، کلیک راست کرده و برگهی security آنرا باز کنید. سپس بر روی دکمهی edit کلیک کرده و در صفحهی باز شده بر روی دکمهی add کلیک کنید تا بتوان به کاربر application pool برنامه دسترسی write داد:
در اینجا iis apppool\TestLocalDB را وارد کرده و بر روی دکمهی check name کلیک کنید.
iis apppool آن که مشخص است. عبارت TestLocalDB نام application pool ایی است که برای برنامهی وب خود ایجاد کردهایم (بهتر است به ازای هر برنامهی وب، یک application pool مجزا تعریف شود).
در اینجا بر روی OK کلیک کرده و به این کاربر جدید اضافه شده، دسترسی full control را بدهید تا برنامه و یوزر آن بتواند فایلهای mdf و ldf را ایجاد کرده و به روز رسانی کنند.
پس از تنظیم load user profile و همچنین set profile environment و دادن دسترسی write به کاربر application pool برنامه، اکنون child process مربوط به local db را میتوان ذیل پروسهی IIS مشاهده کرد و برنامه قادر به استفادهی از LocalDB خواهد بود:
Work in progress to add support for covariant return types to the .NET runtime. Soon we'll be able to override a virtual method returning `object` with a method returning `string`. Because of how array variance works, weird things might be possible in IL.
class Base { public virtual IntPtr[] Fun() => null; } // This is obvious pseude-code because C# won't let us introduce methods differing // in return type. C# also requires to be explicit about "virtual" and "override". // But IL... not so much. class Derived : Base { // overrides Base.Fun on 32bit platforms. public override uint[] Fun() => null; // overrides Base.Fun on 64bit platforms. public override ulong[] Fun() => null; }
دوره آموزشی Blazor
Welcome to this short introduction to Blazor! This new Microsoft framework uses a unique approach to leverage your existing C# and .NET skills to create single-page applications running in web browsers. The technology that makes this possible is called WebAssembly, an open standard supported directly by current browsers on desktop and mobile platforms. You write C# and Razor code instead of JavaScript, and the compiled app runs natively on the client.
Sample Source Code: https://github.com/DevExpress/blazor-training-samples
امکان تعریف HTML Forms استاندارد در Blazor 8x
فرمهای استاندارد HTML، پیش از ظهور جاوااسکریپت و SPAها وجود داشتند (دقیقا همان زمانیکه که فقط مفهوم SSR وجود خارجی داشت) و هنوز هم جزء مهمی از اغلب برنامههای وب را تشکیل میدهند. با ارائهی دات نت 8 و قابلیت server side rendering آن، کامپوننتهای برنامه، فقط یکبار در سمت سرور رندر شده و HTML سادهی آنها به سمت مرورگر کاربر بازگشت داده میشود. در این حالت، فرمهای استاندارد HTML، امکان دریافت ورودیهای کاربر و ارسال دادههای آنها را به سمت سرور میسر میکنند (چون دیگر خبری از اتصال دائم SignalR نیست و باید اطلاعات را به همان نحو استاندارد پروتکل HTTP، به سمت سرور Post کرد). در دات نت 8، دو راهحل برای کار با فرمها در برنامههای Blazor وجود دارد: استفاده از EditForm خود Blazor و یا استفاده از HTML forms استاندارد و ساده، به همان نحوی که بوده و هست.
روش کار با EditForm در برنامههای Blazor SSR
البته ما قصد استفاده از فرمهای سادهی HTML را در اینجا نداریم و ترجیح میدهیم که از همان EditForm استفاده کنیم. EditForms در Blazor بسیار مفید بوده و امکان بایند خواص یک مدل را به اجزای مختلف ورودیهای تعریف شدهی در آن میسر میکند و همچنین قابلیتهایی مانند اعتبارسنجی و امثال آنرا نیز به همراه دارد (اطلاعات بیشتر). اما چگونه میتوان از این امکان در برنامههای Blazor SSR نیز استفاده کرد؟
برای این منظور، ابتدا مثالی را به صورت زیر تکمیل میکنیم (که بر اساس قالب dotnet new blazor --interactivity Server تهیه شده) و سپس توضیحات آن ارائه خواهد شد:
الف) تهیه یک مدل برای تعریف محلهای مرتبط با یک سفارش در فایل Models/OrderPlace.cs
using System.ComponentModel.DataAnnotations; namespace Models; public record OrderPlace { public Address BillingAddress { get; set; } = new(); public Address ShippingAddress { get; set; } = new(); } public class Address { [Required] public string Name { get; set; } = default!; public string? AddressLine1 { get; set; } public string? AddressLine2 { get; set; } public string? City { get; set; } [Required] public string PostCode { get; set; } = default!; }
ب) تهیهی یک کامپوننت Editor برای دریافت اطلاعات آدرس فوق در فایل Components\Pages\Chekout\AddressEntry.razor
@inherits Editor<Models.Address> <div> <label>Name</label> <InputText @bind-Value="Value.Name"/> </div> <div> <label>Address 1</label> <InputText @bind-Value="Value.AddressLine1"/> </div> <div> <label>Address 2</label> <InputText @bind-Value="Value.AddressLine2"/> </div> <div> <label>City</label> <InputText @bind-Value="Value.City"/> </div> <div> <label>Post Code</label> <InputText @bind-Value="Value.PostCode"/> </div>
ج) استفاده از مدل و ادیتور فوق در یک EditForm تغییر یافته برای کار با برنامههای Blazor SSR در فایل Components\Pages\Chekout\Checkout.razor
@page "/checkout" @using Models @if (!_submitted && PlaceModel != null) { <EditForm Model="PlaceModel" method="post" OnValidSubmit="SubmitOrder" FormName="checkout"> <DataAnnotationsValidator/> <h4>Bill To:</h4> <AddressEntry @bind-Value="PlaceModel.BillingAddress"/> <h4>Ship To:</h4> <AddressEntry @bind-Value="PlaceModel.ShippingAddress"/> <button type="submit">Submit</button> <ValidationSummary/> </EditForm> } @if (_submitted && PlaceModel != null) { <div> <h2>Order Summary</h2> <h3>Shipping To:</h3> <dl> <dt>Name</dt> <dd>@PlaceModel.BillingAddress.Name</dd> <dt>Address 1</dt> <dd>@PlaceModel.BillingAddress.AddressLine1</dd> <dt>Address 2</dt> <dd>@PlaceModel.BillingAddress.AddressLine2</dd> <dt>City</dt> <dd>@PlaceModel.BillingAddress.City</dd> <dt>Post Code</dt> <dd>@PlaceModel.BillingAddress.PostCode</dd> </dl> </div> } @code { bool _submitted; [SupplyParameterFromForm] public OrderPlace? PlaceModel { get; set; } protected override void OnInitialized() { PlaceModel ??= GetOrderPlace(); } private void SubmitOrder() { _submitted = true; } private static OrderPlace GetOrderPlace() => new() { BillingAddress = new Address { PostCode = "12345", Name = "Test 1", }, ShippingAddress = new Address { PostCode = "67890", Name = "Test 2", }, }; }
باید بخاطر داشت که این فرم بر اساس حالت Server Side Rendering در اختیار مرورگر کاربر قرار میگیرد. یعنی برای بار اول، یک HTML خالص، در سمت سرور بر اساس اطلاعات آن تهیه شده و بازگشت داده میشود و زمانیکه به کاربر نمایش داده شد، دیگر برخلاف Blazor Server پیشین، اتصال SignalR ای وجود ندارد تا قابلیتهای تعاملی آنرا مدیریت کند. در این حالت اگر به view source صفحهی جاری رجوع کنیم، چنین خروجی قابل مشاهدهاست:
<form method="post"> <input type="hidden" name="_handler" value="checkout" /> <input type="hidden" name="__RequestVerificationToken" value="CfDxxx" /> . . . <button type="submit">Submit</button> </form>
این EditForm تعریف شده، دو قسمت اضافهتر را نسبت به EditFormهای نگارشهای قبلی Blazor دارد:
<EditForm Model="PlaceModel" method="post" OnValidSubmit="SubmitOrder" FormName="checkout">
همانطور که در نحوهی تعریف فرم HTML ای فوق مشخص است، فیلد مخفی handler_، کار متمایز ساختن این فرم را به عهده داشته و از مقدار آن در سمت سرور جهت یافتن کامپوننت متناظر، استفاده خواهد شد.
همچنین برای دریافت و پردازش این اطلاعات در سمت سرور، تنها کافی است خاصیت مرتبط با آنرا با ویژگی SupplyParameterFromForm مزین کنیم:
[SupplyParameterFromForm] public OrderPlace? PlaceModel { get; set; }
جریان کاری این فرم به صورت خلاصه به نحو زیر است (که در آن متد OnInitialized دوبار فراخوانی میشود و باید به آن دقت داشت):
- در بار اول نمایش این صفحه (با فراخوانی مسیر /checkout در مرورگر)، متد OnInitialized فراخوانی شده و در آن، مقدار شیء PlaceModel نال است.
- بنابراین به متد GetOrderPlace مراجعه کرده و اطلاعاتی را دریافت میکند؛ برای مثال، این اطلاعات را از سرویسی میخواند.
- پس از پایان هر روال رخدادگردانی در Blazor، در پشت صحنه به صورت خودکار، متد تغییر حالت جاری کامپوننت (متد StateHasChanged) هم فراخوانی میشود. این فراخوانی خودکار، باعث رندر مجدد UI آن بر اساس اطلاعات جدید خواهد شد. یعنی قسمتهای نمایش فرم و نمایش اطلاعات ارسالی، یکبار ارزیابی شده و در صورت برقراری شرطها، نمایش داده میشوند.
- در ادامه، کاربر فرم را پر کرده و به سمت سرور POST میکند.
- پیش از هر رخدادی، خواص شیء PlaceModel به علت مزین بودن به ویژگی SupplyParameterFromForm، بر اساس اطلاعات ارسالی به سرور، مقدار دهی میشوند.
- سپس متد OnInitialized فراخوانی شده و چون اینبار مقدار PlaceModel نال نیست، به متد GetOrderPlace جهت دریافت مقادیر ابتدایی خود مراجعه نمیکند. سطر تعریف شدهی در متد OnInitialized فقط زمانی سبب مقدار دهی شیء PlaceModel میشود که مقدار این شیء، نال باشد (یعنی فقط در اولین بار نمایش صفحه)؛ اما اگر این مقدار توسط پارامتر مزین شدهی به SupplyParameterFromForm به علت ارسال دادههای فرم به سرور، مقدار دهی شده باشد، دیگر به منبع دادهی ابتدایی رجوع نمیکند.
- چون متد رخدادگردان OnInitialized فراخوانی شده، پس از پایان آن (و فراخوانی خودکار متد StateHasChanged در انتهای آن)، یکبار دیگر کار رندر UI فرم جاری بر اساس اطلاعات جدید، انجام خواهد شد.
- اکنون است که پس از طی این رخدادها، متد رویدادگردان SubmitOrder فراخوانی میشود. یعنی زمانیکه این متد فراخوانی میشود، شیء PlaceModel بر اساس اطلاعات رسیدهی از طرف کاربر، مقدار دهی شده و آمادهی استفاده است (برای مثال آمادهی ذخیره سازی در بانک اطلاعاتی؛ با فراخوانی سرویسی در اینجا).
- پس از پایان فراخوانی متد رویدادگردان SubmitOrder، به علت تغییر حالت کامپوننت (و فراخوانی خودکار متد StateHasChanged در انتهای آن)، یکبار دیگر نیز کار رندر UI فرم جاری بر اساس اطلاعات جدید انجام خواهد شد. یعنی اینبار قسمت Order Summary نمایش داده میشود.
مدیریت تداخل نامهای HTML Forms در Blazor 8x SSR
تمام فرمهایی که به این صورت در برنامههای Blazor SSR مدیریت میشوند، باید دارای نام منحصربفردی که توسط خاصیت FormName مشخص میشود، باشند. برای جلوگیری از این تداخل نامها، کامپوننت جدیدی به نام FormMappingScope معرفی شدهاست که نمونهای از آنرا در فایل فرضی Components\Pages\Chekout\CheckoutForm.razor تعریف شدهی به صورت زیر مشاهده میکنید:
@page "/checkout" <FormMappingScope Name="store-checkout"> <CheckoutForm /> </FormMappingScope>
اکنون اگر برنامه را اجرا کرده و خروجی HTML آنرا بررسی کنیم، به فرم زیر خواهیم رسید:
<form method="post"> <input type="hidden" name="_handler" value="[store-checkout]checkout" /> <input type="hidden" name="__RequestVerificationToken" value="CfDxxxxx" /> . . . <button type="submit">Submit</button> </form>
یک نکته: اگر به تگهای فرم HTML ای فوق دقت کنید، به همراه یک anti-forgery token نیز هست که کار تولید و مدیریت آن، به صورت خودکار صورت میگیرد و میانافزاری نیز برای آن طراحی شده که در فایل Program.cs برنامه، به صورت app.UseAntiforgery بکارگرفته شدهاست.
یک نکته: در Blazor 8x SSR میتوان بجای EditForm، از همان HTML form متداول هم استفاده کرد
اگر بخواهیم بجای استفاده از EditForm، از فرمهای استاندارد HTML هم در حالت SSR استفاده کنیم، این کار میسر بوده و روش کار به صورت زیر است:
<form method="post" @onsubmit="SaveData" @formname="MyFormName"> <AntiforgeryToken /> <InputText @bind-Value="Name" /> <button>Submit</button> </form>
پردازش فرمهای GET در Blazor 8x
در حالتیکه از فرمهای استاندارد HTML ای استفاده میشود، ممکن است method فرم، بجای post، حالت get باشد که نتایج آن به صورت کوئری استرینگ در نوار آدرس مرورگر ظاهر میشوند؛ مانند جستجوی گوگل که اشخاص میتوانند کوئری استرینگ و لینک نهایی را به اشتراک بگذارند. روش پردازش یک چنین فرمهایی به صورت زیر است:
@page "/" <form method="GET"> <input type="text" name="q"/> <button type="submit">Search</button> </form> @code { [SupplyParameterFromQuery(Name="q")] public string SearchTerm { get; set; } protected override async Task OnInitializedAsync() { // do something with the search term } }
یک ابتکار! تعاملی کردن قسمتی از صفحه بدون فعالسازی کامل Blazor Server و یا Blazor WASM کامل
این دکمهی قرار گرفتهی در یک صفحهی SSR را ملاحظه کنید:
<button class="nav-link border-0" @onclick="BeginSignOut">Log out</button>
<EditForm Context="ctx" FormName="LogoutForm" method="post" Model="@Foo" OnValidSubmit="BeginSignOut"> <button type="submit" class="nav-link border-0">Log out</button> </EditForm> @code{ [SupplyParameterFromForm(Name = "LogoutForm")] public string? Foo { get; set; } protected override void OnInitialized() => Foo = ""; async Task BeginSignOut() { // TODO: SignOutAsync(); // TODO: NavigateTo("/authentication/logout"); } }
یک نکته: میتوان حالت post-back مانند فرمهای تعاملی Blazor 8x را تغییر داد.
به همراه ویژگیهای جدید مرتبط با صفحات SSR، ویژگی هدایت بهبودیافته هم وجود دارد که جزئیات بیشتر آنرا در قسمتهای بعدی این سری بررسی میکنیم. برای نمونه اگر مثال این قسمت را اجرا کنید، فرم آن به همراه یک post-back مانند به سمت سرور است که کاملا قابل احساس است؛ این رفتار هرچند استاندارد است، اما بیشباهت به برنامههای MVC ، Razor pages و یا وبفرمها نیست و با فرمهای بیصدا و سریع نگارشهای قبلی Blazor متفاوت است. در Blazor8x میتوان این نوع ارسال اطلاعات را Ajax ای هم کرد که به آن enhanced navigation میگویند. برای اینکار فقط کافی است ویژگی Enhance را به تگ EditForm اضافه کرد و یا ویژگی جدید data-enhance را به تگهای فرمهای استاندارد HTML ای افزود. پس از آن اگر برنامه را اجرا کنیم، دیگر یک post-back استاندارد وبفرمها مشاهده نمیشود و رفتار این صفحه بسیار سریع، نرم و روان خواهد بود.
<EditForm Model="PlaceModel" method="post" OnValidSubmit="SubmitOrder" FormName="checkout" Enhance>
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید: Blazor8x-Server-Normal.zip
کار کردن با مسیریابی برای یک پروژه ساده ، نیاز به طراحی پیچیده ندارد. مسیریابی پیش فرض موجود در فایل RoutConfig.cs برای کارهای ابتدایی کافیست. اما اگر کمی کار پیچیده شود و صفحات مختلفی با منطقهای متفاوتی ایجاد کنیم، ممکن است با مشکل روبرو شویم. در MVC5 به کمک دخالت ویژگیها در مسیریابی، کار ساده شده است اما در MVC4 و قبل از آن چه باید کرد؟ پیش از بسط مساله، ابتدا این سوال را پاسخ میدهیم که چگونه صفحهی start پروژه انتخاب میشود؟
مسیریابی پیش فرض یک پروژه MVC به شکل زیر است :
routes.MapRoute( name: "Default", url: "{controller}/{action}/{id}", defaults: new { controller = "Home", action = "Index", id = UrlParameter.Optional } );
وقتی یک پروژه MVC را بررسی کنید، مشاهده میکنید که در شاخهی اصلی آن، فایل index یا default وجود ندارد و اصولا منطق کار با اکشنها و صدا زدن آنها و دیدن پاسخها توسط View، این اتفاق را توجیه میکند. پس وقتی درخواستی به سمت شاخهی اصلی ما فرستاده میشود، مسیریابی وارد عمل میشود. وقتی پروژه را اجرا میکنید، متد RegisterRoutes از شیءایی که از کلاس RoutingConfig.cs ساخته شده (به فایل global.asax نگاه کنید) فراخوانی میشود و شیء Routes از " قالب آدرس " هایی که ما تعیین کرده ایم پُر میشود. بخشی از فایل RoutConfig.cs را در تصویر زیر میبینیم.
به Url کد فوق نگاه کنید که در حقیقت آدرسی نسبی است. آدرس ما به طور کامل به شکل زیر قابل تعریف است:
http://mydomain.com/{controller}/{action}/{id}
واضح است که درخواست اولیه به سایت ما دارای بخشهای controller و action و بخش اختیاری id نیست. پس به شکل پیشفرض بر اساس آنچه در جلوی خصوصیت defaults نوشته شده است، فراخوانی خواهد شد. یعنی اکشن Index از داخل کنترلر Home صدا زده میشود و چون id نداریم، هیچ نوع id به متد (اکشن) index ارسال نخواهد شد.
یک روتینگ دیگر به شکل زیر در بالای کد فوق اضافه کنید :
routes.MapRoute( name: "Default1", url: "{controller}/{action}/{id}", defaults: new { controller = "News", action = "Index", id = UrlParameter.Optional } );
حتما متوجه شدید که اینبار با اجرای پروژه، متد(اکشن) Index از کنترلر News فراخوانی خواهد شد. در حقیقت اولین روتینگ ساخته شده همان چیزیست که Asp.NET MVC پس از دریافت ریکوئست به آن رجوع میکند. دقت کنید که مقدار name در دو MapRouting فوق متفاوت است.
اما این اسمها(name ها) به چه دردی میخورند؟
قبل از توضیح در این مورد، default1 را از پروژه حذف میکنیم و با همان MapRouting پیش فرض به کار خود ادامه میدهیم. ابتدا مروری بر عملکرد MapRouting انجام میدهیم.
همانطور که میدانید برای ایجاد یک لینک از طریق ویوی Razor از چیزی شبیه دستور زیر میتوانیم استفاده کنیم:
<a href="@Url.Action("post", "News", new { id = @item.PostName }, null)"> @item.PostTitle </a>
فرض کنید یک سایت خبری داریم و گروههای مختلف آن شامل مطالب متفاوتی هستند. کنترلری به نام News ایجاد کردهایم، که دارای یک اکشن به نام post است که نام مطلب را دریافت کرده و یک View به ما برمیگرداند. بخش هایی از صفحه اول را در تصاویر زیر میبینید. تصویر آخر، بخش پایین صفحه اخبار است، که بوسیله لینک (لینک های) موجود صفحات جابجا میشوند.
وقتی کد فوق در یک صفحه فراخوانی میشود، کالکشن Routes بررسی میشود و لینک مورد نظر، با توجه به ورودیهای Url.Action ساخته میشود. ما یک MapRouting به نام Default در کالکشن Routes داریم، پس Url.Action لینک زیر را میسازد:
http://mydomain.com/news/post/نام-مقاله
استفاده از MapRouting مثل یک جعبه است که ورودی آن مقادیر موجود در Url.Action میباشد و آنچه به ما بر میگرداند یک آدرس برای فراخوانی اکشن مورد نیاز است. (آخرین پارامتر، null قرار داده شده که برای تعیین نوع پروتکل استفاده میشود که http یا https میتواند باشد.)
برای فراخوانی صفحهی اخبار (لیست اخبار) میتوانید دستور زیر را بنویسید :
@Html.ActionLink("اخبار", "Index", "News", null, new { @class="btn btn-success"})
این دستور تگ anchor را نیز میسازد و به کمک MapRouting آدرسی شبیه آدرس زیر را به ما بر میگرداند. (به تفاوت دو دستور دقت کنید):
<a href="/News">اخبار</a>
واضح است که چون MapRouting یک حالت پیش فرض درونی دارد که دارای اکشن دیفالت index است، پس ActionLink اگر ببیند لینکش در صفحه قرار است به شکل /news/index تعریف شود خود بخود بخش index را حذف میکند.
فرض کنید بعد از کلیک روی لینک فوق، اکشن index ، یک آبجکتِ لیستی با 10 خبر آخر، ایجاد میکند. پس ما میخواهیم قابلیت صفحه بندی را برای لیست اخبار فعال کنیم و در هر صفحه 10 مطلب را نمایش دهیم. مشکل از همینجا آغاز میشود. MapRouting فعلی جوابگوی ما نخواهد بود و آدرس را به شکل زیر نمایش میدهد.
<a href="/News/index?pid=2">صفحه بعد</a>
و آنچه ما در View نوشتهایم چیزی شبیه کد زیر است :
@Html.ActionLink("صفحه بعد", "index", "News", new { pid = …. }, null)
مشکلی در ارجاع به صفحات وجود ندارد و با کلیک روی لینک "صفحه بعد" مقدار عدد 2 به اکشن index ارسال میشود و اگر کد نویسی را برای take و skip کردن لیست، درست انجام شده باشد، نتیجه مورد نظر نمایش داده خواهد شد. اما آدرس فوق آدرس زیبایی نیست. اولین فکری که به ذهن برنامه نویس میرسد، ایجاد یک مسیریابی دیگر است. فکر درستیست؛ اما اگر چند بار دیگر این اتفاق بیفتد و در بخش هایی از برنامه نیاز به روتینگ پیدا کنید و روتینگهای جدید ایجاد کنید متوجه خواهید شد که مدیریت این MapRouting ها کار خسته کننده و طاقت فرسایی خواهد شد، مخصوصا اگر بدانید که فقط مجاز به استفاده از یک پارامتر optional در هر MapRouting هستید! دست شما کاملا بسته است. لینکهای بالای سایت را اصلاح میکنید ولی لینکهای پایین سایت خراب میشوند و بالعکس.
به هر حال MapRouting زیر را به RoutConfig.cs اضافه میکنیم :
اینکار بستگی به پروژهی شما دارد، مپ روتینگ فوق این مزیت را دارد که با مپ روتینگهای دیگر به سختی قاطی میشود! یعنی حتا اگر قبل از مپ روتینگ دیفالت نوشته شود برنامه با مشکل مواجه نخواهد شد، چون اصلا شکل درخواست اولیه به سایت، چیزی شبیه این آدرس نیست. اما خاص بودن آن و همچنین نوع بهره گیری از آن با کمک Action یا ActioLink شاید شما را سردرگم خواهد کند.- اسم این MapRouting ، دیگر Default نیست.routes.MapRoute("PostPaging", "{controller}/{action}/{id}/{pid}", defaults: new { controller = "News", action = "Index", id = "all", pid = UrlParameter.Optional } );
- یک پارامتر pid اضافهتر از MapRouting اولی دارد.
- pid به عنوان یک پارامتر اختیاری تعریف شده است، پس "قالب آدرس" بسیار شبیه مپ روتینگ قبلی است.
- مقدار id اختیاری نیست، چون قرار است در آینده بتوانیم گروههای مختلف موجود در بخش اخبار را صفحه بندی کنیم و قرار نیست پشت سر هم MapRouting ایجاد کنیم و کافیست به جای id اسم گروه را بنویسیم. در حالتیکه اسمی از گروه درلینکهایمان نبرده باشیم به شکل پیشفرض all قرار داده میشود که یعنی کل اخبار مد نظر است. (در اکشن مربوطه باید این تصمیمات را لحاظ کنیم)
- حتما این MapRouting را بعد از MapRouting اولیه بنویسید، کمی پیشتر، علت این امر توضیح داده شد و گفته شد اولین چیزی که MVC پس از درخواست ما میبیند به عنوان Routing بررسی میکند (درخواست اولیه) و چون ساختار MapRouting فوق تا اندازه ای شبیه ساختار Default MapRouting است ممکن است با فراخوانی سایت مشکل ایجاد شود.
- میتوانید MapRouting را کمی خاصتر هم بنویسیم :
routes.MapRoute("NewsPaging", "News/index/{id}/{pid}", defaults: new { controller = "News", action = "Index", id = "all", pid = UrlParameter.Optional } );
اما مشکل این MapRouting ها چیست؟
درخواست به سایت آمده و قرار است سایت بارگذاری شود؛ ترتیب زیر در شیء routes ثبت شده است :
در صفحه اول ما لینکی به شکل زیر گذاشته ایم :
@Html.ActionLink("اخبار", "Index", "News", null, new { @class="btn btn-success"})
در صفحه اخبار، لینک "صفحه بعد" وجود دارد ، آیا این لینک به شکل صحیح نمایش داده میشود؟ خیر! نتیجه کار را ببینید :
<a href="/News/index?pid=2">صفحه بعد</a>
به نظر میرسد یک طرح دقیق برای آدرس دهی شاید این مسائل را حل کند ولی نه وقت داریم و نه اعصاب.
1. ساخته شدن لینکها توسط هلپرها (که از مپ روتینگهای ثبت شده ما پیروی میکند)
2. واکنش پروژه به درخواستهای دریافتی و هدایت آن به اکشنهای مورد نظر که کاملا به ترتیب ثبت مپ روتینگها در کالکشن Routes بستگی دارد .
@Html.RouteLink("صفحه بعد", "PostPaging", new { action = "cat", controller = "News", id =. .., pid = ...})
نتیجه برای لینک موجود در صفحه اخبار چیزی شبیه شکل زیر خواهد شد :
<a href="/News/cat/all/2">صفحه بعد</a>
@Html.RouteLink("اخبار", "Default", new { controller = "news" }) @Html.RouteLink("درباره ما", "pages", new RouteValueDictionary(new { controller="Page", action="Index", pagename="درباره-ما"}), new Dictionary<string, Object> { { "data-toggle", "popover" }, { "data-placement", "top" } })
همانطور که میبینید در RoutLink
اولی، اخبار را به کمک MapRouting
با نام default
بازنویسی میکنیم و نتیجه چیزی شبیه کد زیر خواهد شد :
<a href="/News">اخبار</a>
در RoutLink دومی اولا از یک RoutValueDictionary به جای یک آبجکت ساده استفاده کرده ایم و مقادیر را به شکل فوق به کنترلر و اکشن و ...نسبت داده ایم ثانیا برای بخش HTML نیز پراپرتیها را به کمک یک دیکشنری ارسال میکنیم، به خاطر وجود "-" در یکی از خواص، راه دیگری غیر از اینکار نداریم.
اما دقت کنید که از یک MapRouting جدید استفاده کردیم که نامش pages است،
این MapRoutnig را قبل از دیگر Routing ها مینویسیم؟ وسط دو MapRouting قبلی مینویسیم؟ آخر MapRouting ها مینویسیم؟ آیا فرقی میکند؟ اگر سریع بگوییم خــیر! اشتباه کرده ایم. واقعا فرق میکند.
دقت کنید موضوع MapRouting فقط ایجاد یک لینکتر و تمیز نیست؛ RoutLink یک لینک تمیز بر اساس مپ روتینگی که نامش برده شده ایجاد میکند
اما تضمین نمیکند که با کلیک بر روی لینک به هدف برسیم و به خطای 404 برخورد نکنیم! اگر روی لینک کلیک کنید آدرس شروع به تفسیر شدن
میکند و این تفسیر اصلا ربطی به نامی که به RoutLink داده ایم ندارد و ترتیب موجود در کالکشن ایجاد شده در RoutConfig تعیین کننده است.(آبجکت Routes ) اگر MapRouting فوق را در انتهای بقیه بگذاریم صفحه اول لود میشود ولی با کلیک
روی "درباره ما" صفحه پیغام خطا خواهد داد.
باید به یاد
داشته باشیم برای اجرای درخواست (کلیک روی لینک)، آنچه برای ASP.NET MVC اهمیت دارد، ترتیب قرار گیری MapRouting ها در RouteRegister است و
ما به کمک RoutLink تنها
مشکل ساخت لینکها بر اساس قالب MapRouting مورد
نظرمان را حل کردیم و این به ما تضمینی برای هدایت آن لینک به مکان درست را نخواهد
داد.
اگر ترتیب به شکل زیر باشد :
1باشد. درخواست اولیه برای بالا آمدن سایت به مشکل برخورد نمیکند چون همان مپ روتینگ 1 اجرا میشود. اما مشکل فوق به وجود خواهد آمد و خطای 404 با کلیک بر روی "درباره ما" نمایش داده خواهد شد چون با کلیک روی "درباره ما" مپ روتینگ شماره 1 وارد عمل میشود.
2
3
اگر ترتیب به شکل زیر باشد :
3آیا اصلا صفحه اول سالم لود خواهد شد؟ خیر! درخواست نسبی " / " (یا به طور کامل http://mydomain.com ) شماره 3 را به خیر پشت سر میگذارد، چون اصلا چیزی به نام page در آدرس وجود ندارد که از این MapRouting بخواهد پیروی کند. اما در شماره 2 گیر میافتد چون این فرمت را حفظ کرده است :
2
1
"{controller}/{action}/{id}/{pid}"
اگر ترتیب به شکل زیر باشد :
3این همان چیزیست که مد نظر ماست. اولا 1 قبل از 2 است و صفحه اول برای لود شدن به مشکل برخورد نمیکند.
1
2
ثانیا وقتی روی "درباره ما" کلیک میکنیم همان شماره 3 فراخوانی میشود و بقیه مپ روتینگها اعمال نمیشوند.
آغاز کار با الکترون
فرآیندها (Processes) در الکترون به دو بخش تقسیم میشوند:
یک. فرآیند اصلی (Main Process) که همان فایل جاوااسکریپتی است و توسط main، در فایل package.json مشخص شدهاست .فرآیند اصلی تنها فرآیندی است که قابلیت دسترسی به امکانات گرافیکی سیستم عامل را از قبیل نوتیفیکشن ها، دیالوگها ،Tray و ... دارد. فرآیند اصلی میتواند با استفاده از شیء BrowserWindow که در قسمت قبلی کاربرد آن را مشاهده کردیم، render process را ایجاد کند. با هر بار ایجاد یک نمونه از این شیء، یک Render Process ایجاد میشود.
دو. فرآیند رندر (Render Process): از آنجا که الکترون از کرومیوم استفاده میکند و کرومیوم شامل معماری چند پردازشی است، هر صفحهی وب میتواند پردازش خود را داشته باشد که به آن Render Process میگویند. به طور معمول در مرورگرها، صفحات وب در محیطی به نام SandBox اجرا میشوندکه اجازه دسترسی به منابع بومی را ندارند. ولی از آنجا که الکترون میتواند از Node.js استفاده کند، قابلیت دسترسی به تعاملات سطح پایین سیستم عامل را نیز داراست.
در فرآیند اصلی، پنجرهها توسط BrowserWindow ایجاد میشوند و هر پنجرهای که صفحه وبی را برای خودش باز میکند، شامل Render Process خودش است و هر پنجرهای که کارش خاتمه یابد، فرآیند مربوط به خودش به اتمام میرسد. فرآیند اصلی، همه صفحات وب به همراه Render Process مربوط به خودشان را مدیریت میکند و هر فرآیند رندر، از دیگری مجزا و محافظت شده است و تنها تمرکزش بر روی صفحه وبی است که متعلق به خودش است.
در ابتدا قصد داریم یک منو برای برنامهی خود درست کنیم. برای ساخت منو، راههای متفاوتی وجود دارند که فعلا ما راه استفاده از template را بر میگزینیم که به صورت یک آرایه نوشته میشود. کدهای زیر را در فایل index.js یا هر اسمی که برای آن انتخاب کردهاید بنویسید:
const electron = require('electron'); const {app,dialog,BrowserWindow,Menu,shell} = electron; let win; app.on('ready', function () { win = new BrowserWindow({width: 800, height: 600}); win.loadURL(`file://${__dirname}/index.html`); var app_menu=[ { label:'پرونده', submenu:[ { label:'باز کردن', accelerator:'CmdOrCtrl+O', click:()=>{ } }, { label:'ذخیره', accelerator:'CmdOrCtrl+S', click:()=>{ } } ] }, { label:'سیستم', submenu:[ { label:'درباره ما', click:()=> { shell.openExternal('https://www.dntips.ir'); } }, { label:'خروج', accelerator:'CmdOrCtrl+X', click:()=> { win=null; app.quit(); } } ] } ];
در خطوط بعدی، یک کار اضافهتر را جهت آشنایی بیشتر انجام میدهیم. قصد داریم اگر سیستم عامل مکینتاش بود، نام برنامه هم در ابتدای نوار منو نمایش داده شود. به همین جهت در ادامه خطوط زیر را اضافه میکنیم:
if(process.platform=="darwin") { const app_name=app.getName(); app_menu.unshift({ label:app_name }) }
ویندوز | win32 حتی اگر 64 بیتی باشد. |
لینوکس | linux |
مک | darwin |
فری بی اس دی | freebsd |
سولاریس | sunos |
دستو shell در بالا به شما اجازه میدهد با محیط دسکتاپ، یکپارچگی خود
را حفظ کنید و دستوراتی از قبیل باز کردن url، باز کردن یک مسیر دایرکتوری،
باز کردن یک فایل، انتقال فایل به سطل آشغال یا بازیافت و صدای بوق سیستم
(بیپ) را به شما میدهد. مستندات این شیء را در اینجا مطالعه فرمایید.
{ label:'خروج', accelerator:'CmdOrCtrl+X', role:'close' }
در انتها با اجرای دو دستور زیر، منو ساخته میشود:
var menu=Menu.buildFromTemplate(app_menu); Menu.setApplicationMenu(menu);
حال قصد داریم برای زیرمنوی «باز کردن فایل» یک دیالوگ open درخواست کنیم. برای این کار از شیء dialog استفاده میکنیم. پس خطوط زیر را به رویداد کلیک این زیرمنو اضافه میکنیم:
dialog.showOpenDialog({ title:'باز کردن فایل متنی', properties: [ 'openFile']//[ 'openFile', 'openDirectory', 'multiSelections' ] ,filters:[ {name:'فایلهای نوشتاری' , extensions:['txt','text']}, {name:'جهت تست' , extensions:['doc','docx']} ] }, (filename)=>{ if(filename===undefined) return; dialog.showMessageBox({title:'پیام اطلاعاتی',type:"info",buttons:['تایید'],message:`the name of file is [${filename}]`}); });
برای قسمت ذخیره هم کد زیر را مینویسیم:
dialog.showSaveDialog({ title:'باز کردن فایل متنی', properties: [ 'openFile']//[ 'openFile', 'openDirectory', 'multiSelections' ] ,filters:[ {name:'فایلهای نوشتاری' , extensions:['txt','text']} ] }, (filename)=>{ if(filename===undefined) return; });
حال بهتر است این دیالوگهای جاری را هدفمند کنیم و بتوانیم فایلهای متنی را به کاربر نمایش دهیم، یا آنها را ذخیره کنیم. به همین علت فایل html زیر را نوشته و طبق دستوری که در مقاله «آشنایی با الکترون» فرا گرفتیم، آن را نمایش میدهیم:
<!DOCTYPE html> <html> <head> <meta charset="utf-8"> <title></title> </head> <body> Fie Content:<br/> <textarea id="TextFile" cols="100" rows="50"></textarea> </body> </html>
کاری که میخواهیم انجام دهیم این است که فایل متنی را باز کرده و محتوای آن را در کادر متنی نشان دهیم و موقع ذخیره نیز محتوای نوشته شده در کادر متنی را در فایلی ذخیره کنیم. از آنجا که main Process به المانهای DOM یا Render Process دسترسی ندارد، باید از طریقی، ارتباط آن را برقرار کنیم. یکی از راههای برقراری این ارتباط، IPC است. IPC در واقع یک فرستنده و یک شنونده است که هر کدام در یک سمت قرار گرفته اند. فرستنده پیام را تحت یک عنوان ارسال میکند و شنونده منتظر دریافت پیامی تحت همان عنوان میماند و پیام دریافتی را پاسخ میدهد. در این مقاله، ما فقط قسمتی از این نوع ارتباطات را بررسی میکنیم.
در نتیجه محتوای callback کدهای دیالوگ open و save را به شکل زیر تغییر میدهیم:
Open
dialog.showOpenDialog({ title:'باز کردن فایل متنی', properties: [ 'openFile']//[ 'openFile', 'openDirectory', 'multiSelections' ] ,filters:[ {name:'فایلهای نوشتاری' , extensions:['txt','text']}, {name:'جهت تست' , extensions:['doc','docx']} ] }, (filename)=>{ if(filename===undefined) return; win.webContents.send('openFile',filename); // dialog.showMessageBox({title:'پیام اطلاعاتی',type:"info",buttons:['تایید'],message:`the name of file is [${filename}]`}); });
dialog.showSaveDialog({ title:'باز کردن فایل متنی', properties: [ 'openFile']//[ 'openFile', 'openDirectory', 'multiSelections' ] ,filters:[ {name:'فایلهای نوشتاری' , extensions:['txt','text']} ] }, (filename)=>{ if(filename===undefined) return; win.webContents.send('saveFile',filename); });
برای ایجاد شنونده هم کد زیر را به فایل index.html اضافه میکنیم:
<script> const {ipcRenderer} = require('electron'); var fs=require('fs'); ipcRenderer.on('openFile', (event, arg) => { var content= fs.readFileSync(String(arg),'utf8'); document.getElementById("TextFile").value=content; }); ipcRenderer.on('saveFile', (event, arg) =>{ var content=document.getElementById("TextFile").value; fs.writeFileSync(String(arg),content,'utf8'); alert('ذخیره شد'); }); </script>
در اینجا شوندههایی را از نوع ipcRenderer ایجاد میکنیم و با استفاده از متد on، به پیامهایی تحت عنوانهای مشخص شده گوش فرا میدهیم. پیامهای ارسالی را که حاوی آدرس فایل میباشند، به شیءای که از نوع fs میباشد، میدهند و آنها را میخوانند یا مینویسند. خواندن و نوشتن فایل، به صورت همزمان صورت میگیرد. ولی اگر دوست دارید که به صورت غیر همزمان پیامی را بخوانید یا بنویسید، باید عبارت Sync را از نام متدها حذف کنید و یک callback را به عنوان پارامتر دوم قرار دهید و محتوای آن را از طریق نوشتن یک پارامتر در سازنده دریافت کنید.
فایلهای پروژه