اس کیوال سرور
الگوهای طراحی برنامه نویسی شیءگرا
امنیت
توسعه وب
دات نت فریم ورک
دبلیو اف
سی و مشتقات
کتابهای رایگان
لینوکس
متفرقه
محیطهای مجتمع توسعه
مسایل انسانی، اجتماعی و مدیریتی برنامه نویسی
ویندوز
یکی از مخاطراتی که ممکن است موجب عدم بروز مزایای شیء گرایی در طرح شما شود، بحث God Class میباشد. شکل رفتاری آن (Behavioral Form) بیشتر در اثر یک خطای مشترک بین توسعه دهندگان پارادایم action-oriented و در جریان مهاجرت به سمت پارادایم شیء گرا، رخ میدهد.
این توسعه دهندگان بیشتر سعی در تسخیر و دستیابی به یک مکانیزم کنترل مرکزی شبیه به آنچه در پارادایم action-oriented داشتهاند، در طراحی شیء گرای خود دارند. حاصل این کار تشکیل کلاسی خواهد بود که همه کارها را انجام میدهد، درحالیکه جزئیات ناچیزی هم به عهده مجموعهای از کلاسها سپرده شده است.
قاعده شهودی 3.1
تا حد ممکن هوشمندی سیستم را به صورت افقی و به طور یکنواخت توزیع کنید. به این معنی که کلاسهای سطح بالای موجود در طراحی، باید کار را به طور یکسان مابین خود به اشتراک بگذارند. (Distribute system intelligence horizontally as uniformly as possible, that is, the top-level classes in a design should share the work uniformly)منظور اینکه Businessای را که سیستم قرار است پیاده سازی کند، بین کلاسهای سطح بالا تقسیم کنید. در حالت vertical یا عمودی میتوان در نظر گرفت که کلاسی این Business را توسط یکسری متد در دل خود پیاده سازی کند و این متدها یکدیگر را فراخوانی خواهند کرد.
در سیستم خود God Class ایجاد نکنید. به کلاس هایی که نام آنها شامل Driver، Manager و یا Subsystem میباشد، مشکوک باشید. (Do not create god classes/objects in your system. Be very suspicious of a class whose name contains Driver, Manager, System, or Subsystem)
مانند: BlahBlahSystem یا BlahManager
قاعده شهودی 3.3مراقب کلاس هایی باشید که در واسط عمومی آنها تعداد زیادی Accessor Method تعریف شده است؛ وجود آنها نشان از این دارد که داده و رفتار، در یکجا نگه داشته نشده اند. (Beware of classes that have many accessor methods defined in their public interface. Having many implies that related data and behavior are not being kept in one place)ازدیاد عملیات get و set در واسط عمومی کلاسها که Accessor Method نامیده میشوند، نشان دهنده ایجاد شکل رفتاری God Class میباشند. منظور این است که یک کلاس، رفتارهایی برای کار کردن با دادههای خود در نظر نگرفته است و این دادهها را از طریق accessor methodها در اختیار کلاس دیگری قرار میدهد تا عملیات روی دادهها را انجام دهد. در اینجا هم مقصود God Class شدن کلاسی است که از این accessor methodها استفاده میکند و نشان از این دارد که تعداد رفتارهای آن زیاد خواهد شد.
مراقب کلاس هایی باشید که تعداد خیلی زیادی رفتار نامرتبط دارند؛ یعنی رفتارهایی که فقط برروی زیر مجموعه ای از دادههای کلاس کار میکنند. God Classها اغلب دارای اینگونه رفتارهای نامرتبط به هم هستند. (Beware of classes that have too much noncommunicating behavior, that is, methods that operate on a proper subset of the data members of a class. God classes often exhibit much noncommunicating behavior)منظور اینکه کلاس مورد نظر را میتوان شکست و تبدیل به دو کلاس مختلف کرد. به عنوان اولین مثال، دامنه مربوط به سیستم برنامه ریزی دورههای آموزشی را در نظر بگیرید. در این دامنه، ما با وهله هایی از «Student» ،«Course» و «CourseOffering» سروکار خواهیم داشت.
در هر دو طراحی بالا، بخشی از اطلاعات مربوط به policy (سیاست) در کلاس هایی قرار دارد که موضوع تصمیمات سیاستها هستند. این کار از آن جهت که کلاسهای مورد نظر ما را به دامنه خاصی که این policy در آن دامنه معنا دارد وابسته میکند و امکان استفاده مجدد از آن کلاسها را از دست خواهید داد.
راه حلهای پیشنهادی برای مشکل مطرح شده به شکل زیر میباشند:
با توجه به طراحی شکل بالا، یا خود کلاس CourseOffering با استفاده از لیست دورههای گذرانده شده توسط دانشجو و لیست دورههای پیش نیاز دوره انتخابی، چک کردن را انجام دهد و یا کلاسی با عنوان PrereqChecker که یک Controller Class (کلاسی که فقط رفتار دارد و داده مورد نظر خود را توسط سایر کلاسها و از طریق accessor methodهای آنها تأمین میکند) میباشد، وظیفه چک کردن را برعهده بگیرد.
علاوه بر اینکهaccessor method ها، داده را برای کلاسهای کنترلر مهیا میکنند (مانند مثال بالا)، وظیفهی مهیا کردن داده برای UI (رابط کاربری) را نیاز بر عهده خواهند داشت. به این صورت که رابط کاربری، با استفاده از این متدها، مشخصات درونی مدل را نمایش دهد و یا این امکان را به کاربر میدهد که این مشخصات درونی مدل را ویرایش کرده و به سمت مدل ارسال نماید.
قاعده شهودی 3.5
در برنامههایی که شامل یک مدل شی گرایی میباشند که با رابط کاربری تعامل دارند، مدل نباید به رابط کاربری وابسته باشد. رابط کاربری میبایست وابسته به مدل باشد. (In applications that consist of an object-oriented model interacting with a user interface, the model should never be dependent on the interface. The interface should be dependent on the model)
برای عدم نقض این قاعده شهودی، لازم است در مدل یکسری accessor method در نظر گرفته شود تا رابط کاربری از آن استفاده کند؛ ولی باید مراقب بود که این accessor methodها صرفا توسط رابط کاربری استفاده شود و عدم توجه به این قضیه، احتمالا شما را به سمت نقض قاعده 3.3 متمایل خواهد کرد.
بازم ممنون. فقط یه سوال دیگه. فرض کنید من یه چیزی به آدرس اصلی صفحه اضافه کردم. حالا میخوام به این آدرس جدید دوباره یه چیز دیگه اضافه کنم. باید چی کار کنم؟ اینجا وقتی یک یا چند تا چک لیست انتخاب میشه یا مثلا چیزی از لیست باکسها انتخاب میشه عبارت مربوطه اش به آدرس اضافه میشه. چطوری این کارو کرده؟ اینجوری که آدرس ثابت نیست و میتونه حالتهای مختلفی داشته باشه! یا مثلا وقتی یک مورد انتخاب شده حذف میشه چطوری عبارت مربوطه اش از وسط آدرس حذف میشه؟!