مطالب
تبدیل قالب‌های سفارشی پروژه‌های NET Core. به بسته‌های NuGet
در مطلب «امکان ساخت قالب برای پروژه‌های NET Core.» با مقدمات تبدیل یک پروژه‌ی سفارشی سازی شده، به یک قالب ایجاد پروژه‌های جدید NET Core. آشنا شدیم. اگر علاقمند باشید می‌توانید قالب‌های خود را به صورت بسته‌های نیوگت نیز با دیگران به اشتراک بگذارید. برای نمونه تمام قالب‌هایی را که توسط دستور dotnet new قابل نصب هستند، می‌توانید در مسیر ذیل، در سیستم خود پیدا کنید:
 %userprofile%\.templateengine\dotnetcli


و یا قالبی را که در قسمت قبل، به سیستم dotnet new اضافه کردیم، مدخل تعریف آن، در فایل templatecache.json ذیل، ثبت شده‌است (short name آن‌را در این فایل جستجو کنید):
 %userprofile%\.templateengine\dotnetcli\v2.0.0-preview2-006497\templatecache.json

برای حذف قالب تعریف شده از سیستم dotnet new،  تنها دستور ذیل وجود دارد که سبب حذف تعریف تمام قالب‌های سفارشی جدید می‌شود:
 dotnet new --debug:reinit


ساخت بسته‌ی نیوگت از قالب سفارشی


- برای ساخت بسته‌ی نیوگت، ابتدا یک پوشه‌ی مجزا را خارج از پروژه‌ی خود ایجاد کنید (تصویر فوق).
- سپس آخرین نگارش فایل nuget.exe را از آدرس https://dist.nuget.org/index.html دریافت کنید و به داخل این پوشه کپی نمائید.
- فایل pack.bat دارای این یک سطر است:
 nuget pack .\nuget\Templates.nuspec
کار آن پردازش فایل Templates.nuspec و تولید بسته‌ی نیوگت متناظر با آن است.


- در ادامه داخل پوشه‌ی nuget، مطابق تصویر فوق، پوشه‌ای به نام Content و فایل خالی Templates.nuspec را ایجاد کنید.
پوشه‌ی Content در برگیرنده‌ی قسمتی از پروژه‌است که قرار است درون بسته‌ی نیوگت قرارگیرد (یعنی تمام فایل‌های پروژه به همراه پوشه‌ی مخصوص template.config. باید به اینجا کپی شوند). برای مثال پوشه‌های Bin و Obj و یا اسکریپت‌های جانبی را می‌شود در اینجا لحاظ نکرد.
- محتوای فایل Templates.nuspec یک چنین ساختاری را دارد:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<package 
    xmlns="http://schemas.microsoft.com/packaging/2010/07/nuspec.xsd">
    <metadata>
        <id>DNT.Identity</id>
        <version>1.0.0</version>
        <description>Empty DNT.Identity project</description>
        <authors>VahidN (https://www.dntips.ir/)</authors>
        <language>en-US</language>
        <projectUrl>https://github.com/VahidN/DNTIdentity</projectUrl>
        <licenseUrl>https://github.com/VahidN/DNTIdentity/blob/master/LICENSE.md</licenseUrl>
        <packageTypes>
            <packageType name="Template" />
        </packageTypes>
    </metadata>
</package>
که در آن، نام، شماره و توضیحاتی در مورد پروژه ذکر می‌شوند. همچنین نوع این بسته به Template تنظیم خواهد شد.

- اکنون فایل pack.bat را اجرا کنید. پس از آن فایلی مانند DNT.Identity.1.0.0.nupkg تولید خواهد شد که آن‌را می‌توان در سایت nuget.org مانند سایر بسته‌های نیوگت آپلود کرد و به اشتراک گذاشت.

یک نکته: می‌شد فایل nuget.exe و pack.bat را در کنار پوشه‌ی Content و فایل Templates.nuspec هم قرار داد. در این حالت پس از اجرای دستور nuget pack، فایل‌های exe و bat نیز داخل فایل نهایی تولیدی قرار می‌گرفتند. بنابراین بهتر است این‌ها را درون یک پوشه قرار نداد.


نحوه‌ی نصب یک قالب جدید پروژه‌های NET Core. از طریق نیوگت

پس  از آپلود فایل nupkg حاصل در سایت nuget.org، اکنون نحوه‌ی نصب آن در سیستم به صورت ذیل است:
در حالت عمومی:
 dotnet new --install [name]::[version]
و یا در اینجا:
 dotnet new --install DNT.Identity::*
*:: به معنای نصب آخرین نگارش موجود است.


همانطور که در تصویر فوق نیز ملاحظه می‌کنید، این قالب جدید در کنار سایر قالب‌های پیش‌فرض SDK مربوط به NET Core. قرار گرفته‌است.

اکنون کار با این قالب نصب شده، همانند قسمت «نحوه‌ی ایجاد یک پروژه‌ی جدید بر اساس قالب نصب شده» مطلب پیشین است:
 dotnet new dntidentity -n MyNewProj
نظرات اشتراک‌ها
نگارش بعدی ASP.NET Core از Full .NET Framework پشتیبانی نمی‌کند
حرف شما درسته، ولی با توجه به امکان استفاده از DLL‌های Full .NET Framework در NET Core 2 می‌توان به راهکارهایی دیگری نیز دست یافت.

Support for referencing .NET Framework libraries and NuGet packages
برای مثال یک برنامه با Web API & Owin (نه Web API Core) نوشتم و با dotnet (نسخه دو) اون رو در لینوکس اجرا کردم، بدون نصب Mono
اشتراک‌ها
Entity Framework Core 8 منتشر شد

EF Core 8, or just EF8, is the successor to EF Core 7. EF8 requires .NET 8. It will not work with .NET 6 or 7, or with any version of .NET Framework. 

Entity Framework Core 8 منتشر شد
اشتراک‌ها
بررسی عمیق بهبودهای کارآیی در NET 9.

Performance Improvements in .NET 9

Each year, summer arrives to find me daunted and excited to write about the performance improvements in the upcoming release of .NET. “Daunted,” because these posts, covering .NET 8, .NET 7, .NET 6, .NET 5, .NET Core 3.0, .NET Core 2.1, and .NET Core 2.0, have garnered a bit of a reputation I want to ensure the next iteration lives up to. And “excited,” because there’s such an abundance of material to cover due to just how much goodness has been packed into the next .NET release, I struggle to get it all written down as quickly as my thoughts whirl.

بررسی عمیق بهبودهای کارآیی در NET 9.
اشتراک‌ها
معرفی C#/WinRT Version 1.0

Today is the official GA release for .NET 5, and along with it we are excited to share the latest updates with our recent release of C#/WinRT version 1.0. C#/WinRT provides WinRT projection support for .NET 5 based apps. The Windows SDK leverages this technology and is now integrated with the .NET 5.0 SDK to expose Windows APIs through the new Target Framework Monikers. In addition to the Windows SDK support added for .NET 5, C#/WinRT itself allows component authors to build their own .NET 5 projections using the CsWinRT NuGet package.  

معرفی C#/WinRT Version 1.0
مطالب
قسمت دوم -- نگاهی دقیق تر به اولین پروژه VC++ (درک مفهوم فایلهای سرآیند و فضای نام ، ویژگیهای زبان ++C و برخی قوانین برنامه نویسی در ++C)
در این قسمت نگاهی دقیق‌تر به فایلهای سرآیند ، فضای نام ، ویژگیهای زبان ++C  و برخی قوانین برنامه نویسی ++C  خواهیم داشت و همچنین در مورد  اولین پروژه توضیحات جامع‌تری ارائه میکنیم .

یک برنامه مجموعه ای از دستورات است که توسط کامپیوتر اجرا میگردد ، برنامه نویسان برای نوشتن این دستورات از زبانهای برنامه نویسی استفاده میکنند ، برخی از این زبانها مسقیما قابل فهم توسط کامپیوتر بوده و برخی نیاز به ترجمه دارند . زبانهای برنامه نویسی را میتوان به سه دسته تقسیم نمود :
1 -  زبانهای ماشین
2 - زبانهای اسمبلی
3 - زبانهای سطح بالا

زبانهای ماشین :
  زبانی که مستقیما و بدون نیاز به ترجمه قابل فهم توسط کامپیوتر می‌باشد . هر پردازنده یا processor  زبان خاص خود را دارد !... در نتیجه تنوع زبان ماشین بستگی به انواع پردازنده‌های موجود دارد و اگر دو کامپیوتر دارای پردازنده‌های یکسان نباشتد ، زبان ماشین آنها با یکدیگر متفاوت و غیر قابل فهم برای دیگری می‌باشد . زبان ماشین وابسته به ماشین یا Machine independent  می‌باشد . تمامی دستورات در این زبان توالی از 0 و 1 می‌باشند . برنامه‌های اولیه را با این زبان می‌نوشتند در نتیجه نوشتن برنامه سخت و احتمال خطا داشتن در آن زیاد بود . ار آنجا که نوشتن برنامه به این زبان سخت و فهم برنامه‌های نوشته شده به آن دشوار بود ، برنامه نویسان به فکر استفاده از حروف بجای دستورات زبان ماشین افتادند ( پیدایش زبان اسمبلی )

زبانهای اسمبلی :
به زبانی که دستورات زبان ماشین را با نمادهای حرفی بیان میکند، زبان اسمبلی  (Assembley Language) می‌گویند . چون این زبان مستقیما قابل فهم برای کامپیوتر نیست باید قبل از اجرا آن را به زبان ماشین ترجمه کرد ، به این مترجم اسمبلر گفته میشود . برنامه‌های نوشته شده به این زبان قابل فهم برای برنامه نویس بود اما از آنجا که به ازای هر دستور زبان ماشین یک دستور زبان اسمبلی داشتیم از حجم برنامه‌ها کاسته نشد ! .. بعلاوه چون زبان اسمبلی همانند زبان ماشین از دستورات پایه ای و سطح پایین استفاده میکرد نوشتن برنامه با این زبان هم سخت و مشکل بود . لذا اهل خرد به فکر ابداع نسلی از زبانهای بهتر بودند (پیدایش زبانهای سطح بالا)

زبانهای سطح بالا :
زبانهای سطح بالا قابل فهم بودند و این امکان را داشتند تا چند دستور زبان ماشین یا اسمبلی را بتوان در قالب یک دستور نوشت ( منظور توابع کتابخانه ای در ++C/C) . پس هم فهم ، هم نوشتن برنامه در این زبانها راحت و هم تعداد خطوط کد کمتر شد . این زبانها به زبانهای برنامه نویسی سطح بالا یا High-Level Programming Language  معروفند . البته برنامه نوشته شده در این زبان نیز برای کامپیوتر قابل فهم نبوده و باید به زبان ماشین ترجمه شوند ، این وظیفه بر عهده کامپایلر می‌باشد . اولین زبانهای برنامه نویسی سطح بالا مانند  FORTRAN ، COBOL ، PASCAL و C  می‌باشند . زبان برنامه نویسی ++C تکامل یافته زبان  میباشد .
هر یک از زبانهای برنامه نویسی سطح بالا یک روش برنامه نویسی را پشتیبانی میکند به طور مثال زبان C  و  PASCAL  از روشهای برنامه نویسی  ساخت یافته ای و پیمانه ای و زبانهای مانند ++C و JAVA  از روش برنامه سازی شی گرا یا Object Oriented Programming یا به اختصار (OOP) استفاده میکنند . زبان ++C  چون زبان C را بطور کامل در بر  دارد پس از هر سه روش برنامه نویسی ساخت یافته و پیمانه ای و شی گرا استفاده میکند .

تا اینجا با تاریخچه ای از زبانها و مراحل تکامل آنها آشنا شدیم . حال ویژگیها و دلایل استفاده از زبان  ++C  را مرور میکنیم :

زبان C  در سال 1972 توسط دنیس ریچی طراحی شد . زبان C تکامل یافته زبان  BCPL است که طراح آن مارتین ریچاردز می‌باشد ، زبان BCPL نیز از زبان B  مشتق شده است که طراح آن  کن تامسون بود . (خداوند روح دنیس ریچی را همچون هوگو چاوز با مسیح بازگرداند ! ...) .
از این زبان برای نوشتن برنامه‌های سیستمی ، همچون سیستم عامل ، کامپایلر ، مفسر ، ویرایشگر ، برنامه‌های مدیریت بانک اطلاعاتی ، اسمبلر استفاده میکنند .
زبان C  برای اجرای بسیاری از دستوراتش از توابع کتابخانه ای استفاده میکند و بیشتر خصوصیات وابسته به سخت افزار را به این توابع واگذار میکند لذا نرم افزار تولید شده با این زبان به سخت افزار خاصی بستگی ندارد و با اندکی تغییرات می‌توانیم نرم افزار مورد نظر را روی ماشینهای متفاوت اجرا کنیم ، در نتیجه برنامه نوشته شده با C  قابلیت انتقال (Portability) دارند . بعلاوه کاربر میتواند توابع کتابخانه ای خاص خودش را بنویسد و از آنها در برنامه هایش استفاده کند .
برنامه‌های مقصدی که توسط کامپیلرهای C  ساخته میشود بسیار فشرده و کم حجم‌تر از برنامه‌های مشابه در سایر زبانهاست ، این امر باعث افزایش سرعت اجرای آنها میشود .
++C  که از نسل  C  است تمام ویژگیهای ذکر شده بالا را دارد ، علاوه بر آن شی گرا نیز می‌باشد . برنامه‌های شی گرا منظم و ساخت یافته اند و قابل آپدیت هستند و به سهولت تغییر و بهبود می‌یابند و قابلیت اطمینان و پایداری بیشتری دارند .

تحلیل  اولین پروژه :



در اولین پروژه  کد فوق را بکار بردیم ، حال به شرح دستورات آن می‌پردازیم .
#include <iostream>
دستوراتی که علامت # پیش از آنها قرار میگیرد ، دستورات راهنمای پیش پردازنده هستند . این خط یک دستور پیش پردازنده است که توسط پیش پردازنده و قبل از شروع کامپایل ، پردازش میشود . این کد فایل iostream  را به برنامه اضافه میکند . کتابخانه استاندارد  ++C  به چندین بخش تقسیم شده است و هر بخش فایل سرآیند خود را دارد . دلیل قرار گرفتن این دستور در ابتدای برنامه این است  که ، پیش از استفاده از هر تابع و فراخوانی کردن آن در برنامه ، کامپایلر لازم است اطلاعاتی در مورد آن تابع داشته باشد .  در خط کد بالا فایل سرآیند  iostream  استفاده نمودیم زیرا شامل توابع مربوط به I/O  ( ورودی / خروجی ) می‌باشد .

int  main()
{
 
   return 0;
}
دستور فوق بخشی از هر برنامه ++C  است ، main  تابع اصلی هر برنامه ++C است که شروع برنامه از آنجا آغاز می‌شود . کلمه  int  در ابتدای این خط ، مشخص میکند که تابع main پس از اجرا و به عنوان مقدار برگشتی (;return 0)  یک عدد صحیح باز می‌گرداند .

std::cout<<"Hello world ...\n";
دستور فوق یک رشته را در خروجی استاندارد که معمولا صفحه نمایش می‌باشد ارسال میکند . std  یک فضای نام است . فضای نام محدوده ای است که چند موجودیت در آن تعریف شده است . مثلا موجودیت cout  در فضای نام std در فایل سرآیند iostream تعریف شده است .


در زبان ++C  هر دستور به ; (سیموکالن) ختم میشود .