اشتراک‌ها
کتاب Entity Framework Core مختصر و مفید

Entity Framework is Microsoft’s flagship Object/Relation Mapper, and the recommended way to access relational databases. Entity Framework Core is a complete rewrite from the “classic” Entity Framework, building on the new multiplatform .NET Core framework and adding the ability to connect to nonrelational data sources while keeping the features that made Entity Framework Code First so popular. In Entity Framework Core Succinctly, join Ricardo Peres to explore this new version of the O/RM, from getting set up to avoiding common traps. 

کتاب Entity Framework Core مختصر و مفید
مطالب
پیش پردازنده ها Preprocessors
احتمالا شما با پیش پردازنده ها کم و بیش آشنایی دارید؛ برای آشنایی با پیش پردازنده‌های موجود در سی شارپ می‌توانید به این آدرس بروید.
البته این پیش پردازنده‌ها به قدرتمندی سایر پیش پردازنده هایی که در زبان‌های دیگر مانند سی یا سی پلاس پلاس دیده‌اید نیستند. مثلا نمی‌توانند مقدار دیگری جز مقدارهای بولین دریافت کنند، یا از حافظه‌ی مصرفی استفاده کنند. همچنین باید به یاد داشته باشید که حتما باید قبل از شروع کد، از پیش پردازنده‌های استفاده کنید.

برای تعریف یک سمبل symbol می‌توانید از پیش پردازنده‌ی define# استفاده و برای حذف آن هم از undef# استفاده کنید. رسم هست که سمبل‌ها با حروف بزرگ تعریف شوند.
عبارات #if,#else,#elif,#endif هم عبارات شرطی هستند که می‌توان برای چک کردن یک سمبل از آن‌ها استفاده کرد:
#define DEBUG
...
#if DEBUG
    Console.WriteLine("You have defined DEBUG symbol");
#endif
نتیجه آن را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

بدیهی است که همین سمبل DEBUG را undef کنید متن بالا نمایش داده نخواهد شد.
بهتر است به پیش پردازنده‌های دیگر هم نگاهی بیندازیم:
#if STANDARD
    Console.WriteLine("You have defined STANDARD symbol");
#elif PROFESSIONAL
    Console.WriteLine("You have defined PROFESSIONAL symbol");
#elif ULTIMATE
    Console.WriteLine("You have defined ULTIMATE symbol");
#endif
حتی می‌توانید از عملگرهای شرطی چون && یا || یا == یا != و... هم استفاده کنید. تکه کد زیر، از این عملگرها بهره جسته است:
#if STANDARD && EVAL
    Console.WriteLine("You have defined STANDARD and EVAL symbols");
#endif

پیش پردازنده‌های #warning و #error
در پیش پردازنده #warning می‌توانید یک پیام هشدار یا اخطار را به پنجره‌ی warning ارسال کنید؛ ولی برنامه کماکان به اجرای خود ادامه می‌دهد. اما با #error برنامه هم پیام خطا را در پنجره مربوطه نمایش می‌دهد و هم باعث halt شدن برنامه می‌شود.
#if STANDARD && EVAL
    Console.WriteLine("You have defined STANDARD and EVAL symbols");
#endif

در کد بالا #warning را با #error جابجا می‌کنیم:


#region و #endregion
از این دو عبارت در بین کدها استفاده می‌کنیم. برای بلوک بندی کد‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای مثال دسته بندی کدهای نوشته شده مثل جدا کردن property‌ها یا رویدادها یا متدها و ...، با محصور شدن تکه کدهای بین این دو، یک علامت + یا - برای انجام عمل expand و collapsed ایجاد می‌شود.


#line
برای تغییر نام فایل و شماره خطوط در هنگام دیباگ (نمایش خطا و هشدارها در پنجره‌ی نمایش خطاها) به کار می‌رود.
مثلا به تکه کد زیر دقت کنید و همچنین به تصویر بعد از آن، بدون نوشتن #line  دقت کنید:
namespace CSPreProcessorDirectivesDemo
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            inta a = 100;
            Console.ReadLine();
        }
    }
}

خطای ما در خط 14 فایل program.cs رخ داده است. در تکه کد زیر پیش پردازنده #line را اضافه کردیم:
#line 400 "MyFile.cs"
inta a = 100;

همانطور که می‌بینید آدرس تکه کد یا خط بعد از آن تغییر پیدا کرد و از آنجا به بعد از 400 به بعد شمرده می‌شود.
طبق منابع نوشته شده این پیش پردازنده موقعی بیشتر سودمند هست که تکه کد، توسط ابزارهای خارجی یا سیستمی ویرایش شده باشد.
در صورتیکه از #line default استفاده کنید، از آن نقطه به بعد، نام فایل و شماره خطاها به صورت عادی اعلام می‌شوند و #line قبلی در نظر گرفته نمی‌شود تا شاید اگر دوباره به #line جدیدی برخورد کند.
#line hidden هم تکه کدهای مربوطه را از دید دیباگر مخفی می‌کند مثل موقعیکه برنامه نویس، کد به کد یا خط به خط برنامه را دیباگ می‌کند ولی از اینجا به بعد از روی  این خطوط رد می‌شود تا به یک #line دیگر برسد. منظور از رد شدن، عدم اجرای خطوط نیست؛ بلکه دیباگ خط به خط می‌باشد.

#progma
این پیش پردازنده از دو بخش نام دستور و آگومان‌ها تشکیل شده است:
#pragma pragma-name pragma-arguments
دات نت از دو نام دستور warning و checksum پشتیبانی می‌کند؛ آرگومان‌هایی که با دستور warning می‌پذیرد:
#pragma warning disable
#pragma warning restore
با آرگومان disabled تمامی هشدارهای خطوط بعد از آن نادیده گرفته شده و اعلام نمی‌شوند و از restore برای بازگشت از حالت disabled به کار می‌رود. همچنین برای غیر فعال کردن هشدار برای خط یا خطوط خاص هم میتوانید به صورت زیر بنویسید:
#pragma warning disable 414
#pragma warning disable 414, 3021

#checksum
#pragma checksum "filename" "{guid}" "checksum bytes"
از این یکی برای ذحیره هشدارها و خطاها در program database یا PDB استفاده می‌شود (برای مواقعیکه پروژه شما قرار است به یک com یا dll تبدیل شود؛ کاربردی زیادی دارد). آرگومان اول نام فایل که بعدا برای مانیتور کردن به راحتی بین کلاس‌ها تشخیص داده شود و دومی که GUID است و همین GUID را باید برای فایل مشخص کنید.
// Guid for the interface IMyInterface.
[Guid("F9168C5E-CEB2-4faa-B6BF-329BF39FA1E4")]
interface IMyInterface
{
    void MyMethod();
}

// Guid for the coclass MyTestClass.
[Guid("936DA01F-9ABD-4d9d-80C7-02AF85C822A8")]
public class MyTestClass : IMyInterface
{
    public void MyMethod() {}
}
و checksum _bytes که باید به صورت هگزادسیمال در حالت رشته‌ای نوشته شود و باید بیانگر یک عدد زوج باشد؛ در صورتیکه یک عدد فرد را مشخص کنید، کمپایلر پیش پردازنده شما را در نظر نمی‌گیرد. نهایتا به صورت زیر نوشته می‌شود:
class TestClass
{
    static int Main()
    {
        #pragma checksum "file.cs" "{3673e4ca-6098-4ec1-890f-8fceb2a794a2}" "{012345678AB}" // New checksum
    }
}

منابع :
اشتراک‌ها
معرفی QuickGrid برای Blazor

A simple but effective data grid for Blazor
QuickGrid is an experimental grid component built by the Blazor team .  

معرفی QuickGrid برای Blazor
اشتراک‌ها
سری آموزش ChatGPT

ChatGPT is a sibling model to InstructGPT, which is trained to follow an instruction in a prompt and provide a detailed response. 

سری آموزش ChatGPT
اشتراک‌ها
معرفی قابلیت Hot Restart زامارین

توسط این قابلیت در برنامه‌های زاماین، تغییرات کد، رفرنس ها، فایل‌ها و... نیاز به کامپایل کامل و مجدد نداشته و تغییرات را سریع‌تر اعمال کرده و برنامه را ریستارت می‌کند.

Today at .NET Conf 2019, we announced Xamarin Hot Restart which enables you to test changes made to your app, including multi-file code edits, resources, and references, using a much faster build and deploy cycle.

XAML Hot Reload for Xamarin.Forms already provides fast iteration on XAML UIs by enabling you to see changes applied live in your running application. But what about other types of code and project edits? Xamarin Hot Restart will apply these types of changes to your application and quickly restart your app for rapid application development.  

معرفی قابلیت Hot Restart زامارین
اشتراک‌ها
پروژه Natural Earth Vector
Free vector and raster map data

A global, public domain map dataset available at three scales and featuring tightly integrated vector and raster data
Natural Earth v2.0.0 release notes
 
دانلود از Github
پروژه Natural Earth Vector
مطالب
پایان پروژه ASP.NET Ajax Control Toolkit !

بله! همانطور که حدس زده می‌شد بالاخره مایکروسافت تکلیف خودش را با کتابخانه‌های Ajax ایی تولید شده در طی این چند سال مشخص کرد و از این پس انتخاب اصلی جهت تولید برنامه‌های ASP.NET مبتنی بر Ajax ، تنها jQuery است.
اصل مطلب رو می‌تونید اینجا مطالعه کنید:



خلاصه آن:
  • ASP.NET AJAX در آینده نیز کاملا پشتیبانی می‌شود، اما شهروند درجه یک محسوب نخواهد شد؛ مانند استفاده از ScriptManager و UpdatePanel
  • Ajax Control Toolkit که اکنون به صورت سورس باز در سایت CodePlex نیز قابل دریافت است، منسوخ شده در نظر گرفته شده و تنها در آینده شاید هر از چندگاهی به رفع باگ‌های گزارش شده در آن پرداخته شود (اما دیگر به صورت فعال توسعه داده نخواهد شد).
  • Microsoft Ajax Library / ASP.NET Ajax Library هر چند تشابه اسمی با ASP.NET Ajax دارند اما جزئی از کتابخانه‌ی AJAX Control Toolkit بوده و این مورد نیز از این پس منسوخ شده در نظر گرفته خواهد شد (مانند استفاده از DataView یا Sys.require ).

اشتراک‌ها
کتاب رایگان Go Succinctly

The Go programming language is relatively small and concise, but its depth makes it an ideal option for solving modern-day development problems. In Go Succinctly, author Mark Lewin guides readers through the basics of Go, and he provides documentation and resources that allow users to dive into the language and learn it for themselves. By the end of the book, novices and experienced programmers alike will be conversant in a language quickly gaining traction around the world.

Table of Contents
  1. Welcome
  2. Introducing Go
  3. Let’s Go!
  4. Variables, Constants, and Assignments
  5. Basic Data Types
  6. Control Structures
  7. Arrays, Slices, and Maps
  8. User-Defined Types
  9. Concurrency
  10. Standard Packages
  11. Go Further 
کتاب رایگان Go Succinctly