کتاب Gulp Succinctly
Gulp is an easy-to learn, easy-to-use JavaScript task runner that has become an industry standard. This book offers an entry to Gulp for experienced developers. Author Kris van der Mast offers practical examples and clear descriptions, making Gulp Succinctly the perfect entry point for developers interested in Gulp.
منابع و مآخذ مرتبط با کتابخانهی Angular Material
در اینجا مآخذ اصلی کار با این کتابخانه را ملاحظه میکنید که شامل اصول طراحی متریال و مخازن اصلی توسعهی آن میباشند:
Material Design Specification
- https://material.io/design
Angular Material
- https://material.angular.io
- https://github.com/angular/material2
مفاهیم پایهی طراحی متریال
چرا «زیبایی» رابط کاربری مهم است؟
در ابتدای معرفی کتابخانهی Angular Material عنوان شد که این مجموعه به همراه تعدادی کامپوننت «زیبا» است. بنابراین این سؤال مطرح میشود که چرا و یا تا چه اندازه «زیبایی» رابط کاربری اهمیت دارد؟ مهمترین دلیل آن بهبود تجربهی کاربری است. بر اساس تحقیقاتی که بر روی کاربران بسیاری صورت گرفتهاست، مشخص شدهاست کاربران، با رابطهای کاربری زیبا نتایج بهتری را از لحاظ کاهش زمان اتمام کار و تعداد خطاهای مرتبط دریافت میکنند.
اما ... طراحی برنامههای زیبا مشکل است. به همین جهت استفاده از کتابخانههای غنی مانند طراحی متریال که این امر را سهولت میبخشند، ضروری است. طراحی متریال یک زبان کامل طراحی برنامههای زیبا است. توسط گوگل طراحی شدهاست و دو هدف اصلی را دنبال میکند:
- وفاداری به اصول کلاسیک طراحی رابط کاربری
- ارائهی تجربهی کاربری یکدست و هماهنگ، در بین وسایل و اندازههای صفحات نمایشی مختلف
اصول پایهی طراحی متریال نیز شامل موارد زیر است:
- «متریال» یک متافور است و بر اساس مطالعهی نحوهی کار با کاغذ، مرکب و ارتباط بین اشیاء در دنیای واقعی پدید آمدهاست.
- اشیاء در دنیای واقعی دارای ارتباطهای ابعادی و حجمی هستند. برای مثال دو برگهی کاغذ یک فضا را اشغال نمیکنند. طراحی متریال برای نمایش این ارتباط سه بعدی بین اشیاء، از نور و سایه استفاده میکند.
- در دنیای واقعی، اشیاء از درون یکدیگر رد نمیشوند. این مورد در طراحی متریال نیز صادق است.
- طراحی متریال به همراه جعبهی رنگ مخصوص و بکارگیری فضاهای خالی و عناوین درشت بسیار مشخص، واضح و عمدی است.
- طراحی متریال به همراه حرکت و پویانمایی، جهت ارائهی مفاهیم مختلف به کاربر، جهت درک بهتر او از برنامه است.
برپایی پیشنیازهای ابتدایی کار با Angular Material
پیش از ادامهی بحث فرض بر این است که آخرین نگارش Angular CLI را نصب کردهاید و اگر پیشتر آنرا نصب کردهاید، یکبار دستور ذیل را اجرا کنید تا تمام وابستگیهای سراسری نصب شدهی در سیستم به صورت خودکار به روز رسانی شوند:
npm update -g
ng new MaterialAngularClient --routing
cd MaterialAngularClient ng serve -o
افزودن کتابخانهی Angular Material به برنامه
در طول این سری از سایت https://material.angular.io زیاد استفاده خواهیم کرد. همواره به روزترین روش افزودن کتابخانهی Angular Material به یک برنامهی موجود را در آدرس https://material.angular.io/guide/getting-started میتوانید مشاهده کنید که خلاصهی آن به صورت زیر است:
البته در Angular 6 روش تفصیلی نصب فوق که شامل 6 مرحلهاست، به صورت زیر هم خلاصه شدهاست:
ng add @angular/material
npm install --save @angular/material @angular/cdk npm install --save @angular/animations npm install --save hammerjs
- همانطور که عنوان شد، طراحی متریال مبتنی بر حرکت و پویانمایی است. به همین جهت تعدادی از کامپوننتهای آن نیاز به بستهی angular/animations را دارند که توسط دستور دوم نصب میشود.
- دستور سوم نیز کامپوننتهای slide و slider را پشتیبانی میکند (Gesture Support). البته پس نصب این وابستگی، نیاز است به فایل src/main.ts مراجعه کرده و یک سطر زیر را نیز افزود:
import "hammerjs";
import { BrowserAnimationsModule } from "@angular/platform-browser/animations"; @NgModule({ imports: [ BrowserModule, BrowserAnimationsModule, AppRoutingModule ] }) export class AppModule { }
مدیریت بهتر import کامپوننتهای Angular Material
در ادامه به ازای هر کامپوننت Angular Material باید ماژول آنرا به لیست imports افزود که پس از مدتی به یک فایل app.module.ts بسیار شلوغ خواهیم رسید. برای مدیریت بهتر این فایل، از روش مطرح شدهی در مطلب «سازماندهی برنامههای Angular» استفاده خواهیم کرد.
به همین جهت دو پوشهی core و shared را درون پوشهی src/app ایجاد میکنیم:
محتویات فایل src\app\core\core.module.ts به صورت زیر است:
import { CommonModule } from "@angular/common"; import { NgModule, Optional, SkipSelf } from "@angular/core"; import { RouterModule } from "@angular/router"; @NgModule({ imports: [CommonModule, RouterModule], exports: [ // components that are used in app.component.ts will be listed here. ], declarations: [ // components that are used in app.component.ts will be listed here. ], providers: [ /* ``No`` global singleton services of the whole app should be listed here anymore! Since they'll be already provided in AppModule using the `tree-shakable providers` of Angular 6.x+ (providedIn: 'root'). This new feature allows cleaning up the providers section from the CoreModule. But if you want to provide something with an InjectionToken other that its class, you still have to use this section. */ ] }) export class CoreModule { constructor(@Optional() @SkipSelf() core: CoreModule) { if (core) { throw new Error("CoreModule should be imported ONLY in AppModule."); } } }
محتویات فایل src\app\shared\shared.module.ts نیز به صورت زیر است:
import { CommonModule } from "@angular/common"; import { HttpClientModule } from "@angular/common/http"; import { ModuleWithProviders, NgModule } from "@angular/core"; import { FormsModule } from "@angular/forms"; @NgModule({ imports: [ CommonModule, FormsModule, HttpClientModule ], entryComponents: [ // All components about to be loaded "dynamically" need to be declared in the entryComponents section. ], declarations: [ // common and shared components/directives/pipes between more than one module and components will be listed here. ], exports: [ // common and shared components/directives/pipes between more than one module and components will be listed here. CommonModule, FormsModule, HttpClientModule, ] /* No providers here! Since they’ll be already provided in AppModule. */ }) export class SharedModule { static forRoot(): ModuleWithProviders { // Forcing the whole app to use the returned providers from the AppModule only. return { ngModule: SharedModule, providers: [ /* All of your services here. It will hold the services needed by `itself`. */] }; } }
import { CoreModule } from "./core/core.module"; import { SharedModule } from "./shared/shared.module"; @NgModule({ imports: [ BrowserModule, BrowserAnimationsModule, CoreModule, SharedModule.forRoot(), AppRoutingModule ] }) export class AppModule { }
import { CdkTableModule } from "@angular/cdk/table"; import { NgModule } from "@angular/core"; import { MatAutocompleteModule, MatButtonModule, MatButtonToggleModule, MatCardModule, MatCheckboxModule, MatChipsModule, MatDatepickerModule, MatDialogModule, MatExpansionModule, MatFormFieldModule, MatGridListModule, MatIconModule, MatInputModule, MatListModule, MatMenuModule, MatNativeDateModule, MatPaginatorModule, MatProgressBarModule, MatProgressSpinnerModule, MatRadioModule, MatRippleModule, MatSelectModule, MatSidenavModule, MatSliderModule, MatSlideToggleModule, MatSnackBarModule, MatSortModule, MatStepperModule, MatTableModule, MatTabsModule, MatToolbarModule, MatTooltipModule, } from "@angular/material"; @NgModule({ imports: [ MatAutocompleteModule, MatButtonModule, MatButtonToggleModule, MatCardModule, MatCheckboxModule, MatChipsModule, MatDatepickerModule, MatDialogModule, MatExpansionModule, MatFormFieldModule, MatGridListModule, MatIconModule, MatInputModule, MatListModule, MatMenuModule, MatNativeDateModule, MatPaginatorModule, MatProgressBarModule, MatProgressSpinnerModule, MatRadioModule, MatRippleModule, MatSelectModule, MatSidenavModule, MatSliderModule, MatSlideToggleModule, MatSnackBarModule, MatStepperModule, MatSortModule, MatTableModule, MatTabsModule, MatToolbarModule, MatTooltipModule, CdkTableModule ], exports: [ MatAutocompleteModule, MatButtonModule, MatButtonToggleModule, MatCardModule, MatCheckboxModule, MatChipsModule, MatDatepickerModule, MatDialogModule, MatExpansionModule, MatGridListModule, MatIconModule, MatInputModule, MatListModule, MatMenuModule, MatNativeDateModule, MatPaginatorModule, MatProgressBarModule, MatProgressSpinnerModule, MatRadioModule, MatRippleModule, MatSelectModule, MatSidenavModule, MatSliderModule, MatSlideToggleModule, MatSnackBarModule, MatStepperModule, MatSortModule, MatTableModule, MatTabsModule, MatToolbarModule, MatTooltipModule, CdkTableModule ] }) export class MaterialModule { }
سپس MaterialModule را نیز به قسمتهای imports و exports فایل src\app\shared\shared.module.ts اضافه خواهیم کرد:
import { MaterialModule } from "./material.module"; @NgModule({ imports: [ CommonModule, FormsModule, HttpClientModule, MaterialModule ], exports: [ // common and shared components/directives/pipes between more than one module and components will be listed here. CommonModule, FormsModule, HttpClientModule, MaterialModule ] }) export class SharedModule { }
تا اینجا جهت اطمینان از اجرای برنامه، دستور ng serve -o را از ابتدا اجرا کنید.
افزودن چند کامپوننت مقدماتی متریال به برنامه
بهترین روش کار با این مجموعه، بررسی مستندات آن در سایت https://material.angular.io/components است. برای مثال برای افزودن دکمه، به مستندات آن مراجعه کرده و بر روی دکمهی view source کلیک میکنیم:
سپس کدهای قسمت HTML آنرا به برنامه و فایل app.component.html اضافه خواهیم کرد:
<button mat-button>Click me!</button>
<mat-checkbox>Check me!</mat-checkbox>
البته شکل ظاهری آنها تا اینجا آنچنان مطلوب نیست. برای رفع این مشکل، نیاز است یک قالب را به این کنترلها و کامپوننتها اعمال کرد. به همین جهت فایل styles.css واقع در ریشهی برنامه را گشوده و قالب پیشفرض متریال را به آن اضافه میکنیم:
@import "~@angular/material/prebuilt-themes/indigo-pink.css";
پس از اعمال قالب، اکنون است که شکل ظاهری کنترلهای آن بسیار بهتر شدهاند و همچنین کار با آنها به همراه پویانمایی نیز شدهاست:
افزودن آیکنهای متریال به برنامه
مرحلهی آخر این تنظیمات، افزودن آیکنهای متریال به برنامهاست. برای این منظور فایل src\index.html را گشوده و یک سطر ذیل را به head اضافه کنید:
<link href="https://fonts.googleapis.com/icon?family=Material+Icons" rel="stylesheet">
<button mat-button> <mat-icon>face</mat-icon> Click me! </button> <mat-checkbox>Check me!</mat-checkbox>
لیست کامل این آیکنها را به همراه توضیحات تکمیلی آنها، در آدرس ذیل میتوانید ملاحظه کنید:
http://google.github.io/material-design-icons
البته چون ما نمیخواهیم این آیکنها را از وب بارگذاری کنیم، برای نصب محلی آنها ابتدا دستور زیر را در ریشهی پروژه صادر کنید:
npm install material-design-icons --save
همانطور که مشاهده میکنید، برای استفادهی از این فایلهای آیکن فونت محلی، تنها کافی است فایل material-icons.css را به برنامه معرفی کنیم. برای این منظور فایل angular.json را گشوده و قسمت styles آنرا به صورت زیر تکمیل میکنیم:
"styles": [ "node_modules/material-design-icons/iconfont/material-icons.css", "src/styles.css" ],
کدهای کامل این قسمت را از اینجا میتوانید دریافت کنید: MaterialAngularClient-01.zip
برای اجرای آن نیز ابتدا فایل restore.bat و سپس فایل ng-serve.bat را اجرا کنید.
At Build 2019, Microsoft announced the release date for .NET Core 3.0 to be this coming September. This release includes the highly touted support for desktop platforms like WinForms and WPF. Today, there’s still a large developer base that’s building desktop applications using these .NET Windows desktop frameworks and by using .NET Core 3.0, you can now build desktop applications on the .NET Core platform.
بررسی یک مثال: تهیه یک برنامهی Blazor 8x برای نمایش لیست محصولات، به همراه جزئیات آنها
به لطف وجود SSR در Blazor 8x، میتوان HTML نهایی کامپوننتها و صفحات Blazor را همانند صفحات MVC و یا Razor pages، در سمت سرور تهیه و بازگشت داد. این خروجی در نهایت یک static HTML بیشتر نیست و گاهی از اوقات ما به بیش از یک خروجی ساده HTML ای نیاز داریم.
در این مثال که بر اساس قالب dotnet new blazor --interactivity Server تهیه میشود، قصد داریم موارد زیر را پیاده سازی کنیم:
- صفحهای که یک لیست محصولات فرضی را نمایش میدهد : بر اساس SSR
- صفحهای که جزئیات یک محصول را نمایش میدهد: بر اساس SSR
- دکمهای در ذیل قسمت نمایش جزئیات یک محصول، برای دریافت و نمایش لیست محصولات مشابه و مرتبط: بر اساس Blazor server islands
یعنی تا جائیکه ممکن است قصد نداریم تمام صفحات و تمام قسمتهای برنامه را با فعالسازی سراسری حالت تعاملی Blazor server که در قسمتهای قبل در مورد آن توضیح داده شد، پیاده سازی کنیم. میخواهیم فقط قسمت کوچکی از این سناریو را که واقعا نیاز به یک چنین قابلیتی را دارد، توسط یک جزیرهی تعاملی Blazor server واقع شدهی در قسمتی از یک صفحهی استاتیک SSR، مدیریت کنیم.
مدل برنامه: رکوردی برای ذخیره سازی اطلاعات یک محصول
namespace BlazorDemoApp.Models; public record Product { public int Id { get; set; } public required string Title { get; set; } public required string Description { get; set; } public decimal Price { get; set; } public List<int> Related { get; set; } = new(); }
سرویس برنامه: سرویسی برای بازگشت لیست محصولات
چون Blazor Server و SSR هر دو بر روی سرور اجرا میشوند، از لحاظ دسترسی به اطلاعات و کار با سرویسها، هماهنگی کاملی وجود داشته و میتوان کدهای یکسان و یکدستی را در اینجا بکار گرفت.
در ادامه کدهای کامل سرویس Services\ProductStore.cs را مشاهده میکنید:
using BlazorDemoApp.Models; namespace BlazorDemoApp.Services; public interface IProductStore { IList<Product> GetAllProducts(); Product GetProduct(int id); IList<Product> GetRelatedProducts(int productId); } public class ProductStore : IProductStore { private static readonly List<Product> ProductsDataSource = new() { new Product { Id = 1, Title = "Smart speaker", Price = 22m, Description = "This smart speaker delivers excellent sound quality and comes with built-in voice control, offering an impressive music listening experience.", Related = new List<int> { 2, 3 }, }, new Product { Id = 2, Title = "Regular speaker", Price = 89m, Description = "Enjoy room-filling sound with this regular speaker. With its slick design, it perfectly fits into any room in your house.", Related = new List<int> { 1, 3 }, }, new Product { Id = 3, Title = "Speaker cable", Price = 12m, Description = "This high-quality speaker cable ensures a reliable and clear audio connection for your sound system.", }, }; public IList<Product> GetAllProducts() => ProductsDataSource; public Product GetProduct(int id) => ProductsDataSource.Single(p => p.Id == id); public IList<Product> GetRelatedProducts(int productId) { var product = ProductsDataSource.Single(x => x.Id == productId); return ProductsDataSource.Where(p => product.Related.Contains(p.Id)).ToList(); } }
این سرویس را باید در فایل Program.cs برنامه به صورت زیر معرفی کرد تا در فایلهای razor برنامهی جاری قابل دسترسی شود:
builder.Services.AddScoped<IProductStore, ProductStore>();
تکمیل صفحهی نمایش لیست محصولات
قصد داریم زمانیکه کاربر برای مثال به آدرس فرضی http://localhost:5136/products مراجعه کرد، با تصویر لیستی از محصولات مواجه شود:
کدهای این صفحه را که در فایل Components\Pages\Store\ProductsList.razor قرار میگیرند، در ادامه مشاهده میکنید:
@page "/Products" @using BlazorDemoApp.Models @using BlazorDemoApp.Services @inject IProductStore Store @attribute [StreamRendering] <h3>Products</h3> @if (_products == null) { <p>Loading...</p> } else { @foreach (var item in _products) { <a href="/ProductDetails/@item.Id"> <div> <div> <h5>@item.Title</h5> </div> <div> <h5>@item.Price.ToString("c")</h5> </div> </div> </a> } } @code { private IList<Product>? _products; protected override Task OnInitializedAsync() => GetProductsAsync(); private async Task GetProductsAsync() { await Task.Delay(1000); // Simulates asynchronous loading to demonstrate streaming rendering _products = Store.GetAllProducts(); } }
- جهت دسترسی به سرویس لیست محصولات، ابتدا سرویس IProductStore به این صفحه تزریق شدهاست.
- سپس در روال رویدادگردان آغازین OnInitializedAsync، کار دریافت اطلاعات و انتساب آن به لیستی، صورت گرفتهاست.
- در این متد جهت شبیه سازی یک عملیات async از یک Task.Delay استفاده شدهاست.
- چون این صفحه، یک صفحهی SSR عادی است، بدون تعریف ویژگی StreamRendering در آن، پس از اجرای برنامه، هیچگاه قسمت loading که در حالت products == null_ قرار است ظاهر شود، نمایش داده نمیشود؛ چون در این حالت (حذف نوع رندر)، صفحهی نهایی که به کاربر ارائه خواهد شد، یک صفحهی استاتیک کاملا رندر شدهی در سمت سرور است و کاربر باید تا زمان پایان این رندر در سمت سرور، منتظر بماند و سپس صفحهی نهایی را دریافت و مشاهده کند. در حالت Streaming rendering، ابتدا میتوان یک قالب HTML ای را بازگشت داد و سپس مابقی محتوای آنرا به محض آماده شدن در طی چند مرحله بازگشت داد.
- لینکهای نمایش داده شدهی در اینجا، به صفحهی ProductDetails اشاره میکنند که در آن، جزئیات محصول انتخابی نمایش داده میشوند.
تکمیل صفحهی نمایش جزئیات یک محصول
در صفحهی کامپوننت Components\Pages\Store\ProductDetails.razor، کار نمایش جزئیات محصول انتخابی صورت میگیرد:
@page "/ProductDetails/{ProductId}" @using BlazorDemoApp.Models @using BlazorDemoApp.Services @inject IProductStore Store @attribute [StreamRendering] @if (_product == null) { <p>Loading...</p> } else { <div> <div> <h5> @_product.Title (@_product.Price.ToString("C")) </h5> <p> @_product.Description </p> </div> @if (_product.Related.Count > 0) { <div> <RelatedProducts ProductId="Convert.ToInt32(ProductId)" /> </div> } </div> <NavLink href="/Products">Back</NavLink> } @code { private Product? _product; [Parameter] public string? ProductId { get; set; } protected override Task OnInitializedAsync() => GetProductAsync(); private async Task GetProductAsync() { await Task.Delay(1000); // Simulates asynchronous loading to demonstrate streaming rendering _product = Store.GetProduct(Convert.ToInt32(ProductId)); } }
- باتوجه به نحوهی تعریف مسیریابی این صفحه، پارامتر ProductId از طریق آدرسی مانند http://localhost:5136/ProductDetails/1 دریافت میشود.
- سپس این ProductId را در روال رخدادگردان OnInitializedAsync، برای یافتن جزئیات محصول انتخابی از سرویس تزریقی IProductStore، بکار میگیریم.
- در اینجا نیز از Task.Delay برای شبیه سازی یک عملیات طولانی async مانند دریافت اطلاعات از یک بانک اطلاعاتی، کمک گرفته شدهاست.
- همچنین برای نمایش قسمت loading صفحه در حالت SSR، بازهم از StreamRendering استفاده کردهایم.
- اگر دقت کرده باشید، ذیل تصویر اطلاعات محصول، دکمهای نیز جهت بارگذاری اطلاعات محصولات مشابه، قرار دارد که ProductId محصول انتخابی را دریافت میکند:
<RelatedProducts ProductId="Convert.ToInt32(ProductId)" />
تکمیل کامپوننت نمایش لیست محصولات مشابه و مرتبط
در فایل Components\Pages\Store\RelatedProducts.razor، کار نمایش یک دکمه و سپس نمایش لیستی از محصولات مشابه، صورت میگیرد:
@using BlazorDemoApp.Models @using BlazorDemoApp.Services @inject IProductStore Store <button @onclick="LoadRelatedProducts">Related products</button> @if (_loadRelatedProducts) { @if (_relatedProducts == null) { <p>Loading...</p> } else { <div> @foreach (var item in _relatedProducts) { <a href="/ProductDetails/@item.Id"> <div> <h5>@item.Title (@item.Price.ToString("C"))</h5> </div> </a> } </div> } } @code{ private IList<Product>? _relatedProducts; private bool _loadRelatedProducts; [Parameter] public int ProductId { get; set; } private async Task LoadRelatedProducts() { _loadRelatedProducts = true; await Task.Delay(1000); // Simulates asynchronous loading to demonstrate InteractiveServer mode _relatedProducts = Store.GetRelatedProducts(ProductId); } }
تعاملی کردن کامپوننت نمایش لیست محصولات مشابه
مشکل! اگر در این حالت برنامه را اجرا کرده و بر روی دکمهی related products کلیک کنیم، هیچ اتفاقی رخ نمیدهد! یعنی روال رویدادگران LoadRelatedProducts اصلا اجرا نمیشود. علت اینجا است که صفحات SSR، در نهایت یک static HTML بیشتر نیستند و فاقد قابلیتهای تعاملی، مانند واکنش نشان دادن به کلیک بر روی یک دکمه هستند.
محدودیتی که به همراه صفحات SSR وجود دارد این است: این نوع کامپوننتها و صفحات فقط یکبار رندر میشوند و نه بیشتر. بله میتوان بر روی آنها دهها دکمه، نوارهای لغزان، دراپداون و غیره را قرار داد، اما ... نمیتوان هیچگونه تعاملی را با آنها داشت. کامپوننت نهایی رندر شده و نمایش داده شده، دیگر در هیچجائی اجرا نمیشود. در این حالت است که میتوان تصمیم گرفت که نیاز است قسمتی از این صفحه، تعاملی شود.
به همین جهت باید نحوهی رندر کامپوننت RelatedProducts را به صورت یک جزیرهی تعاملی Blazor server درآورد تا رویداد منتسب به دکمهی related products موجود در آن، پردازش شود. بنابراین به صفحهی ProductDetails.razor مراجعه کرده و rendermode@ این کامپوننت را به صورت زیر به حالت InteractiveServer تغییر میدهیم:
<RelatedProducts ProductId="Convert.ToInt32(ProductId)" @rendermode="@InteractiveServer"/>
نحوهی پردازش پشت صحنهی این نوع صفحات هم جالب است. برای اینکار به برگهی network مخصوص developer tools مرورگر مراجعه کرده و مراحل رسیدن به صفحهی نمایش جزئیات محصول را طی میکنیم:
- اگر دقت کنید، جابجایی بین صفحات، با استفاده از fetch انجام شده؛ یعنی با اینکه این صفحات در اصل static HTML خالص هستند، اما ... کار full reload صفحه مانند ASP.NET Web forms قدیمی انجام نمیشود (و یا حتی برنامههای MVC و Razor pages) و نمایش صفحات، Ajax ای است و با fetch استاندارد آن صورت میگیرد تا هنوز هم حس و حال SPA بودن برنامه حفظ شود. همچنین اطلاعات DOM کل صفحه را هم بهروز رسانی نمیکند؛ فقط موارد تغییر یافته در اینجا به روز رسانی خواهند شد.
این موارد توسط فایل blazor.web.js درج شدهی در کامپوننت آغازین App.razor، به صورت خودکار مدیریت میشوند:
<script src="_framework/blazor.web.js"></script>
به علاوه در این حالت ایجکسی fetch، کار دریافت مجدد فایلهای استاتیک مرتبط یک صفحه، مانند فایلهای js.، css.، تصاویر و غیره، مجددا انجام نمیشود که این مورد خود مزیتی است نسبت به حالت متداول برنامههای ASP.NET Core MVC و یا Razor pages. در حالت Blazor 8x SSR، فقط یک partial update از نوع Ajax ای انجام میشود.
به این قابلیت، enhanced navigation هم گفته میشود. برای مثال زمانیکه یک فرم SSR را در Blazor 8x به سمت سرور ارسال میکنیم، موقعیت scroll به صورت خودکار ذخیره و بازیابی میشود تا کاربر با یک full post back مواجه نشده و موقعیت جاری خود را در صفحه از دست ندهد (چنین ایدهای، یک زمانی در برنامههای ASP.NET Web forms هم برقرار بود و هست! به نظر مایکروسافت هنوز دلتنگ طراحی قدیمی ASP.NET Web forms است!).
- همچنین به محض نمایش صفحهی جزئیات محصول، پس از پایان کار نمایش آن، یک اتصال وبسوکت هم برقرار شده که مرتبط با جزیرهی تعاملی Blazor server تعریف شده، یا همان کامپوننت RelatedProducts است.
- یک disconnect را هم در اینجا مشاهده میکنید. اگر به یک صفحهی تعاملی مراجعه کنیم، همانطور که مشخص است، یک اتصال SignalR برقرار میشود (که به آن در اینجا circuit هم میگویند). اما اگر از این صفحه به سمت یک صفحهی SSR حرکت کنیم، پس از نمایش آن صفحه، اتصال SignalR قبلی که دیگر نیازی به آن نیست، بسته خواهد شد تا منابع سمت سرور، رها شوند.
در حین disconnect، شماره ID اتصال SignalR ای که دیگر به آن نیازی نیست، به برنامه ارسال میشود تا به صورت خودکار در سمت سرور بسته شود. تمام این موارد توسط blazor.web.js فریمورک، مدیریت میشوند.
در این تصویر ابتدا به آدرس http://localhost:5136/ProductDetails/1 مراجعه کردهایم که سبب برقراری اتصال یک وبسوکت شدهاست. سپس با کلیک بر روی دکمهی back، به صفحهی SSR مشاهدهی لیست محصولات برگشتهایم. در این حالت، دستور قطع اتصال SignalR قبلی صادر شدهاست.
نحوهی مدیریت Pre-rendering در جزایر تعاملی Blazor 8x
به صورت پیشفرض زمانیکه از حالت رندر InteractiveServer استفاده میکنیم، قابلیت pre-rendering آن نیز فعال است. یعنی ابتدا حداقل قالب و قسمتهای ثابت کامپوننت، در سمت سرور پردازش و رندر شده و سپس به سمت کلاینت ارسال میشوند. در این حالت کاربر، تجربهی کاربری روانتری را شاهد خواهد بود؛ چون برای مدتی نباید منتظر آماده شدن کل UI مرتبط باشد و حداقل، قسمتهایی از صفحه که تعاملی نیستند، قابل دسترسی و مشاهده هستند.
اگر به هر دلیلی نیاز به غیرفعال کردن این قابلیت را دارید، باید به صورت زیر عمل کرد:
<RelatedProducts ProductId="Convert.ToInt32(ProductId)" @rendermode="@(new InteractiveServerRenderMode(false))"/>
نحوهی تعریف خواص استاتیک InteractiveServer بکار گرفته شده و یا کلاس InteractiveServerRenderMode را در ادامه مشاهده میکنید. جهت سهولت تعریف این موارد، سطر زیر که یک using static است، به فایل Imports.razor_ اضافه شدهاست:
@using static Microsoft.AspNetCore.Components.Web.RenderMode
public static class RenderMode { public static InteractiveServerRenderMode InteractiveServer { get; } = new InteractiveServerRenderMode(); public static InteractiveWebAssemblyRenderMode InteractiveWebAssembly { get; } = new InteractiveWebAssemblyRenderMode(); public static InteractiveAutoRenderMode InteractiveAuto { get; } = new InteractiveAutoRenderMode(); } public class InteractiveServerRenderMode : IComponentRenderMode { public InteractiveServerRenderMode() : this(true) { } public InteractiveServerRenderMode(bool prerender) => this.Prerender = prerender; public bool Prerender { get; } }
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید: Blazor8x-Server-Normal.zip
AngularJS #2
Install-Package angularjs
<!DOCTYPE html> <html ng-app> <head> <title>Sample 1</title> </head> <body> <div ng-controller="GreetingController"> <p>{{greeting.text}}, World!</p> </div> <script src="../Scripts/angular.js"></script> <script> function GreetingController($scope) { $scope.greeting = { text: "Hello" }; } </script> </body> </html>
- اجرا کردن ویندوز ۸ از روی USB | mymicrosoftlife.net
- نسخه ۳ پلتفورم پراویو اینترنت اکسپلورر ۱۰ | mymicrosoftlife.net
- یادداشت من در ماهنامه بانکداری الکترونیک | itsec.persianblog.ir
- //Build/–Windows 8 Thoughts | www.amazedsaint.com
- A bad picture is worth a thousand long discussions. | dougseven.com
- C# 5: Links, News and Resources (1) | ajlopez.wordpress.com
- Creating Data-driven web apps using ASP.NET 4.5 Web Forms | www.techbubbles.com
- Data Schema Comparison in Visual Studio 2010 | dailydotnettips.com
- Demystifying the Windows 8 Grid Application | weblogs.asp.net
- Developing for WinRT and Windows8 – Basic Concepts | www.amazedsaint.com
- Download and contribute Metro style app samples | blogs.msdn.com
- I know what you’re thinking, and you’re wrong. | dougseven.com
- Metro .NET Framework Profile (“Windows Tailored”) | blogs.microsoft.co.il
- New HTML Editor feature in Visual Studio 11 Developer Preview | blogs.msdn.com
- Real Native WinRT Development | www.interact-sw.co.uk
- The New Team Explorer in TFS 11 | blogs.msdn.com
- Under the Covers of WinRT Using C++ | blogs.microsoft.co.il
- Visual Studio 11 Developer Preview: Visual Basic (VB) Call Hierarchy | blogs.msdn.com
- Visual Studio BUILD sessions and Tips & Tricks Cheat Sheet | blogs.msdn.com
- WebMatrix 2 Beta - Released! | blogs.iis.net
- Win32: “The Reports of my death are greatly exaggerated.” | getwired.com
- WinRT and .NET | www.lhotka.net
- WinRT and .NET in Windows 8 | blogs.microsoft.co.il
- WinRT and business apps | www.lhotka.net
- WinRT vs. Silverlight - Part 5 - Defining default style template | www.silverlightshow.net
- WPF 4.5 – Part 1 : Asynchronous data validation | www.jonathanantoine.com
- WPF 4.5 – Part 2 : Improved WeakEventManager | www.jonathanantoine.com
localForage is a fast and simple storage library for JavaScript.localForage uses localStorage in browsers with no IndexedDB or WebSQL.
localforage.setItem('key', 'value', function (err) { // if err is non-null, we got an error localforage.getItem('key', function (err, value) { // if err is non-null, we got an error. otherwise, value is the value }); });
:Framework Support
AngularJS
Angular 4 and up
Backbone
Ember
Vue
TypeScript:
import localForage from "localforage";
7.Visual Studio 2017 15.9 منتشر شد
These are the customer-reported issues addressed in 15.9.7:
- Crashes when expanding variables!.
- /DEBUG:FASTLINK + C7 + PCH crashes debugger.
- Native C++ application crashes because of stack corruption with VS 2017 15.9.2.
- Incorrect Release Mode code.
- Xamarin Unobserved Task Exception WebRequest.
- Link /SOURCELINK option seems to do nothing. This fixes Source Link for Managed C++ Debugging.
- Fixed an issue with corruption of AVX/MPX/AVX512 registers while Debugging.
- Update of Microsoft.VCLibs.140.00.UWPDestkop framework packages for C++ UWP DesktopBridge applications adding support for ARM64.
- Corrected incorrect version of VCToolsRedistVersion in Microsoft.VCToolsVersion.default.props.
- Corrected unsigned embedded dll for VC Redist installers.
- SSDT/Web Tools: We fixed an issue where SQL LocalDB was not installed on Polish, Turkish, and Czech locales.
- SSDT: We fixed an issue affecting SQL Server Analysis Services (Method not found exception when clicking on UI).
- SSDT: We fixed an accessibility issue which was causing the contents of a table not to be visible in the result window when using High-Contrast mode.