همه چیز در مورد CLR : قسمت اول
- ربطی به زبان برنامه نویسی ندارند؛ درست است. اما CLR یعنی Common Language Runtime . این محیط اجرایی و JIT آن ASLR را میسر میکنند . حتی اسمبلیهای ngen شده هم از دات نت 3.5 به بعد دارای ASLR فعال هستند. همچنین DEP هم از طریق روشن کردن سوئیچ NXCOMPAT کامپایلر فراهم شدهاست (از زمان دات نت 2 به بعد). یعنی اگر OpenSSL را با دات نت مینوشتند، هیچ وقت مشکل heartbleed رخ نمیداد.
معرفی کتابخانه PdfReport
- برای مشاهده خطای واقعی بر روی لینک view details (ذیل قسمت Actions تصویر فوق) کلیک کنید. در اینجا بهتر میتوان بررسی کرد که مشکل اصلی چه چیزی بوده است. (ممکن است فونت مورد استفاده در مسیر برنامه شما نباشد، یا دسترسی write نداشته باشید، یا پوشه خروجی pdf در مسیر و ریشه برنامه شما ایجاد نشده (مطابق تنظیمات AppPath انتهای گزارش)، یا هر خطای دیگری که ریز آن در قسمت view details یاد شده، ذکر میشود)
عموما هنگام تهیه یک مستند یا گزارش، هرچقدر حجم نهایی کمتر باشد، توزیع آن سادهتر خواهد بود. در اینجا اینطور به نظر میرسد که اگر مثلا از تصاویری با فرمت jpg یا png استفاده کنیم، کمترین حجم نهایی را میتوان بدست آورد. اما حین استفاده از iTextSharp شما با استفاده از تصاویری با فرمت BMP بهترین نتیجه را خواهید گرفت: کمترین حجم و بهترین کیفیت! البته یک نکتهی ریز دارد که باید رعایت شود:
using (var pdfDoc = new Document(PageSize.A4))
{
var pdfWriter = PdfWriter.GetInstance(pdfDoc, new FileStream("tpn.pdf", FileMode.Create));
pdfWriter.SetPdfVersion(new PdfName("1.5"));
pdfWriter.CompressionLevel = PdfStream.BEST_COMPRESSION;
//...
}
در اینجا pdf version و همچنین compression level باید تنظیم شوند. پس از آن فشرده سازی تصاویر BMP به صورت خودکار حین تهیه فایل نهایی انجام خواهد شد.
مدیریت رجیستری در #C
رجیستری یک پایگاه دادهی سیستمی است که برنامهها، اجزای سیستم و اطلاعات پیکربندی در آن ذخیره و بازیابی میشود. دادههای ذخیره شده در رجیستری مطابق با نسخه ویندوز فرق میکنند. نرمافزارها برای بازیابی، تغییر و پاک کردن رجیستری از API های مختلفی استفاده میکنند. خوشبختانه .NET نیز امکانات لازم برای مدیریت رجیستری را فراهم کرده است.
در صورت رخداد خطا در رجیستری، امکان خراب شدن ویندوز وجود دارد در نتیجه با احتیاط عمل کنید و قبل از هر کاری از رجیستری پشتیبان تهیه نمایید. قبل از شروع به کدنویسی قدری با ساختار رجیستری آشنا شویم تا در ادامه قادر به درک مفاهیم باشیم.
ساختار رجیستری
رجیستری اطلاعات را در ساختار درختی نگاه میدارد. هر گره در درخت، یک کلید ( key ) نامیده میشود. هر کلید میتواند شامل چندین زیرکلید ( subkey ) و چندین مقدار ( value ) باشد. در برخی موارد، وجود یک کلید تمام اطلاعاتی است که نرم افزار بدان نیاز دارد و در برخی موارد، برنامه کلید را باز کرده و مقادیر مربوط به آن کلید را میخواند. یک کلید میتواند هر تعداد مقدار داشته باشد و مقادیر به هر شکلی میتوانند باشند. هر کلید شامل یک یا چند کاراکتر است. نام کلیدها نمیتوانند کاراکتر “\” را داشته باشند. نام هر زیرکلید یکتاست و وابسته به کلیدی است که در سلسله مراتب، بلافاصله بالای آن میآید. نام کلیدها باید انگلیسی باشند اما مقادیر را به هر زبانی میتوان نوشت. در زیر یک نمونه از ساختار رجیستری را مشاهده میکنید که در نرمافزار registry editor به نمایش در آمده است.
هر کدام از درختهای زیر my computer یک کلید است. HKEY_LOCAL_MACHINE دارای زیرکلیدهایی مثل HARDWARE ، SAM و SECURITY است. هر مقدار شامل یک اسم، نوع و دادههای درون آن است. برای مثال MaxObjectNumber از مقادیر زیرکلید HKEY_LOCAL_MACHINE\HARDWARE\DEVICEMAP\VIDEO است. دادههای درون هر مقدار میتواند از انواع باینری، رشتهای و عددی باشد؛ برای مثال MaxObjectNumber یک عدد ۳۲ بیتی است.
محدودیتهای فنی برای نوع و اندازهی اطلاعاتی که در رجیستری ذخیره میگردد، وجود دارد. برنامهها باید اطلاعات اولیه و پیکربندی را در رجیستری نگه دارند وسایر دادهها را در جای دیگر ذخیره کنند. معمولا دادههای بیشتر از یک یا دو کیلوبایت باید در یک فایل ذخیره شوند و با استفاده از یک کلید در رجیستری به آن فایل رجوع کرد. برای حفظ فضای ذخیره سازی باید دادههای شبیه به هم در یک ساختار جمع آوری گردند و ساختار را به عنوان یک مقدار ذخیره کرد؛ به جای آن که هر عضو ساختار را به عنوان یک کلید ذخیره کرد. ذخیره سازی اطلاعات به صورت باینری این امکان را میدهد که اطلاعات را در یک مقدار ذخیره کنید.
اطلاعات رجیستری در پیج فایل ( Page File ) ذخیره میشوند. پیج فایل ناحیهای از حافظه RAM است که میتواند در زمانی که استفاده نمیشود به Hard منتقل شود. اندازهی پیج فایل به وسیلهی مقدار PagedPoolSize در کلید HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management مطابق با جدول زیر تنظیم میگردد.
مقدار | توضیحات |
0×00000000 | سیستم یک مقدار بهینه را تعیین میکند |
0x1–0x20000000 | یک اندازه مشخص برحسب بایت که در این بازه باشد |
0xFFFFFFFF | سیستم بیشترین مقدار ممکن را تشخیص میدهد |
کلیدهای از پیش تعریف شده
یک برنامه قبل از آن که اطلاعاتی را در رجیستری درج کند باید یک کلید را باز کند. برای باز کردن یک کلید میتوان از سایر کلیدهایی که باز هستند، استفاده کرد. سیستم کلیدهایی را از پیش تعریف کرده که همیشه باز هستند. در ادامه کلیدهای از پیش تعریف شده را قدری بررسی میکنیم.
HKEY_CLASSES_ROOT
زیرشاخههای این کلید، انواع اسناد و خصوصیات مربوط به آنها را مشخص میکنند. این شاخه نباید در یک سرویس یا برنامهای که کاربران متعدد دارد، مورد استفاده قرار گیرد.
HKEY_CURRENT_USER
زیرشاخههای این کلید، تنظیمات مربوط به کاربر جاری را مشخص میکنند. این تنظیمات شامل متغیرهای محیطی، اطلاعات دربارهی برنامهها، رنگها، پرینترها، ارتباطات شبکه و تنظیمات برنامههاست. به طور مثال مایکروسافت اطلاعات مربوط به برنامههای خود را در کلید HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft ذخیره میکند. هر کدام از برنامهها یک زیرکلید در کلید مزبور را به خود اختصاص دادهاند. این شاخه نیز نباید در یک سرویس یا برنامهای که کاربران متعدد دارد، مورد استفاده قرار گیرد.
HKEY_LOCAL_MACHINE
زیرشاخههای این کلید، وضعیت فیزیکی کامپیوتر را مشخص میکنند که شامل حافظهی سیستم، سختافزار و نرمافزارهای نصب شده بر روی سیستم، اطلاعات پیکربندی، تنظیمات ورود به سیستم، اطلاعات امنیتی شبکه و اطلاعات دیگر سیستم است.
HKEY_USERS
زیرشاخههای این کلید، پیکربندی کاربران پیش فرض، جدید، جاری سیستم و به طور کلی همهی کاربران را مشخص میکند.
HKEY_CURRENT_CONFIG
زیرشاخههای این کلید، اطلاعاتی درباره وضعیت سختافزار کامپیوتر در اختیار ما میگذارند. در واقع این کلید نام مستعاری برای کلید HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Hardware Profiles\Current است که در ویندوزهای قبل از ۳.۵۱ NT وجود نداشته است.
کندوهای رجیستری
یک کندو ( Hive ) یک گروه از کلیدها، زیرکلیدها و مقادیر در رجیستری است که یک مجموعه از فایلهای پشتیبان را به همراه دارد. در هنگام بوت ویندوز، اطلاعات از این فایلها استخراج میشوند. شما هم چنین میتوانید با استفاده از Import در منوی فایل registry editor به صورت دستی این کار را انجام دهید. زمانی که ویندوز را خاموش میکنید، اطلاعات کندوها در فایلهای پشتیبان نوشته میشوند. شما میتوانید این کار را به طور دستی با Export در منوی فایل registry editor نیز انجام دهید.
فایلهای پشتیبان همه کندوها به جز HKEY_CURRENT_USER در شاخهی Windows Root\System32\config قرار دارند. فایلهای پشتیبان HKEY_CURRENT_USER در شاخهی System Root\Documents and Settings\Username قرار دارند. پسوند فایلها در این شاخهها، نوع دادههایی که در بر دارند را نشان میدهند. در جدول زیر برخی کندوها و فایلهای پشتیبانشان آمده است.
کندوی رجیستری | فایلهای پشتیبان |
HKEY_CURRENT_CONFIG | System, System.alt, System.log, System.sav |
HKEY_CURRENT_USER | Ntuser.dat, Ntuser.dat.log |
HKEY_LOCAL_MACHINE\SAM | Sam, Sam.log, Sam.sav |
HKEY_LOCAL_MACHINE\Security | Security, Security.log, Security.sav |
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software | Software, Software.log, Software.sav |
HKEY_LOCAL_MACHINE\System | System, System.alt, System.log, System.sav |
HKEY_USERS\.DEFAULT | Default, Default.log, Default.sav |
دسته بندی اطلاعات
قبل از قرار دادن اطلاعات در رجیستری باید آنها را به دو دسته اطلاعات کامپیوتر و اطلاعات کاربر تقسیم کرد. با این تقسیم بندی، چندین کاربر میتوانند از یک برنامه استفاده کنند و یا اطلاعات را بر روی شبکه قرار دهند. زمانی که یک برنامه نصب میشود، باید اطلاعات کامپیوتری خود را در شاخه فرضی HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\MyCompany\MyProduct\1.0 به گونهای تعریف کند که نام شرکت، نام محصول و نسخه برنامه به خوبی مشخص گردند و هم چنین اطلاعات مربوط به کاربران را در شاخه فرضی HKEY_CURRENT_USER\Software\MyCompany\MyProduct\1.0 نگاه دارد.
باز کردن، ساختن و بستن کلیدها
قبل از آن که بتوانیم یک اطلاعات را در رجیستری درج کنیم، باید یک کلید بسازیم و یا یک کلید موجود را باز کنیم. یک برنامه همیشه به یک کلید به عنوان زیرکلیدی از یک کلید باز رجوع میکند. کلیدهای از پیش تعریف شده همیشه باز هستند.
کلاسهای تعریف شده برای کار با رجیستری در فضانام Microsoft.Win32 قرار دارند. کلاس Microsoft.Win32.Registry مربوط به کلاسهای از پیش تعریف شده و کلاس Microsoft.Win32.RegistryKey برای کار با رجیستری است. برای باز کردن یک کلید از متد RegistryKey.OpenSubKey استفاده میکنیم. به یاد داشته باشید که کلیدهای از پیش تعریف شده همیشه باز هستند و نیازی به باز کردن ندارند. برای ساختن یک کلید از متد RegistryKey.CreateSubKey استفاده میکنیم. دقت کنید زیرکلیدی که میخواهید بسازید، باید به یک کلید باز رجوع کند. برای خاتمه دسترسی به یک کلید، باید آن را ببندیم. برای بستن یک کلید از متد RegistryKey.Close استفاده میکنیم.
اکنون که با ساختار رجیستری و کلاسهای مربوطه در .NET برای کار با رجیستری آشنا شدیم، به کدنویسی میپردازیم.
ساختن یک زیرکلید جدید
برای ساختن یک زیرکلید جدید از متد RegistryKey.CreateSubKey به صورت زیر استفاده میکنیم.
public RegistryKey CreateSubKey( string subkey);
subkey نام و مسیر کلیدی که میخواهید بسازید را مشخص میکند که معمولا به فرم فرضی key name\Company Name\Application Name\version است. این متد یک زیرکلید را برمیگرداند و در صورت بروز خطا مقدار null را برمیگرداند و یک exception را فرا میخواند. خطا به دلایلی چون عدم داشتن مجوز، وجود نداشتن مسیر درخواستی و غیره رخ میدهد. برای بررسی exception ها میتوانید از بلوک try-catch استفاده کنید.
RegistryKey MyReg = Registry .CurrentUser.CreateSubKey( "SOFTWARE\\SomeCompany\\SomeApp\\SomeVer" );
برای دست یابی به کلیدهای از پیش تعریف شده از کلاس Registry مطابق جدول زیر استفاده میکنیم.
فیلد | کلید |
ClassesRoot | HKEY_CLASSES_ROOT |
CurrentUser | HKEY_CURRENT_USER |
LocalMachine | HKEY_LOCAL_MACHINE |
Users | HKEY_USERS |
CurrentConfig | HKEY_CURRENT_CONFIG |
باز کردن زیرکلید موجود
برای باز کردن یک زیرکلید موجود از متد RegistryKey.OpenSubKey به دو صورت استفاده میکنیم.
public RegistryKey OpenSubKey( string name); public RegistryKey OpenSubKey( string name, bool writable);
RegistryKey MyReg = Registry .CurrentUser.OpenSubKey( "SOFTWARE\\SomeCompany\\SomeApp\\SomeVer" , true );
مثال فوق کلید مشخص شده را در شاخهی HKEY_CURRENT_USER و در حالت ویرایش باز میکند.
خواندن اطلاعات از رجیستری
اگر یک شیء RegistryKey سالم داشته باشید میتوانید به مقادیر و اطلاعات درون مقادیر آن دسترسی داشته باشید. برای دست یابی به اطلاعات درون یک مقدار مشخص در کلید از متد RegistryKey.GetValue به دو صورت استفاده کنیم.
public object GetValue( string name); public object GetValue( string name, object defaultValue);
نوشتن اطلاعات در رجیستری
برای نوشتن اطلاعات در یک مقدار از متد RegistryKey.SetValue به صورت زیر استفاده میکنیم.
public void SetValue( string name, object value);
بستن یک کلید
زمانی که دیگر با کلید کاری ندارید و میخواهید تغییرات در رجیستری ثبت گردد باید فرآیندی به نام flushing را انجام دهید. برای انجام این کار به راحتی از متد RegistryKey.Close استفاده کنید.
RegistryKey MyReg = Registry .CurrentUser.CreateSubKey( "SOFTWARE\\SomeCompany\\SomeApp\\SomeVer" ); int nSomeVal = ( int )MyReg.GetValue( "SomeVal" , 0); MyReg.SetValue( "SomeValue" , nSomeVal + 1); MyReg.Close();
پاک کردن یک کلید
برای پاک کردن یک زیرکلید از متد RegistryKey.DeleteSubKey به دو صورت استفاده میکنیم.
public void DeleteSubKey( string subkey); public void DeleteSubKey( string subkey, bool throwOnMissingSubKey);
پاک کردن کل یک درخت
برای پاک کردن کل یک درخت با همهی کلیدهای فرزند و مقادیر آنها از متد RegistryKey.DeleteSubKeyTree به دو صورت استفاده میکنیم.
public void DeleteSubKeyTree( string subkey); public void DeleteSubKeyTree( string subkey, bool throwOnMissingSubKey);
پاک کردن یک مقدار
برای پاک کردن یک مقدار از متد RegistryKey.DeleteValue به دو صورت زیر استفاده میکنیم.
public void DeleteValue( string name); public void DeleteValue( string name, bool throwOnMissingValue);
لیست کردن زیرکلیدها
برای به دست آوردن یک لیست از همه زیرکلیدهای یک شیء RegistryKey از متد RegistryKey.GetSubKeyNames به صورت زیر استفاده میکنیم که یک آرایه رشتهای از نام زیرکلیدها را برمیگرداند.
public string [] GetSubKeyNames();
لیست کردن نام مقادیر
برای به دست آوردن یک لیست از همه مقادیری که در یک شیء RegistryKey وجود دارند از متد RegistryKey.GetValueNames به صورت زیر استفاده میکنیم که یک آرایه رشتهای از نام مقادیر را برمیگرداند.
public string [] GetSubKeyNames();
ثبت تغییرات به صورت دستی
برای ثبت تغییرات یا به اصطلاح فلاش کردن به صورت دستی میتوانید از متد RegistryKey.Flush به صورت زیر استفاده نمایید. زمانی که از RegistryKey.Close استفاده میکنید فرآیند فلاش کردن به طور اتوماتیک انجام میگیرد.
public void Flush();
معرفی کتابخانه DNTCommon.Web.Core
مشکل نمایش سایت بعد از آپ روی سرور
عیب یابی و دیباگ برنامههای SignalR
پردازشگر json، در نگارشهای اخیر IE به آن اضافه شده است. برای رفع این مشکل در نگارشهای قدیمی، نیاز است از اسکریپت کمکی http://nuget.org/List/Packages/json2 استفاده نمائید. همچنین مرورگر IE را نیز باید وادار ساخت تا بر اساس آخرین موتور پردازشی خود کار کند:
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=edge" />
2) هنگام فراخوانی مسیر signalr/hubs پیغام 404 (یافت نشد) دریافت میشود.
برای رفع این مشکل ابتدا اطمینان حاصل کنید که تنظیمات مسیریابی تعریف شده در فایل global.asax.cs موجود هستند.
در ادامه اطمینان حاصل نمائید مسیر اسکریپتهای signalr/hubs به درستی تعریف شدهاند:
<script type="text/javascript" src="/signalr/hubs"></script>
MVC: <script type="text/javascript" src="@Url.Content("~/signalr/hubs")"></script> Web forms: <script type="text/javascript" src='<%= ResolveClientUrl("~/signalr/hubs") %>'></script>
<configuration> <system.webServer> <modules runAllManagedModulesForAllRequests="true"> </modules> </system.webServer> </configuration>
3) متدهای سمت کلاینت من فراخوانی نمیشوند.
بهترین راه برای مشاهده ریز جرئیات خطاها، ذکر سطر ذیل در کدهای سمت کلاینت جاوا اسکریپتی برنامه است:
$.connection.hub.logging = true;
4) خطای «Connection must be started before data can be sent» را دریافت میکنم.
همانطور که در قسمت قبل عنوان شد، کلیه فراخوانیهای SignalR از نوع غیرهمزمان هستند. بنابراین باید با استفاده از callback و زمان فراخوانی آنها که عموما پس از برقراری اتصال رخ میدهد، نسبت به انجام امور دلخواه اقدام کرد.
var connection = $.hubConnection('http://localhost:8081/'); proxy = connection.createProxy('collectionhub') connection.start() .done(function () { proxy.invoke('subscribe', 'Product'); $('#messages').append('<li>invoked subscribe</li>'); }) .fail(function () { alert("Could not Connect!"); });
در حالت استفاده بدون پروکسی نیز چنین callbackهایی قابل تعریف هستند:
$.connection.hub.start() .done(function() { myHub.server.SomeFunction(SomeParam) //e.g. a login or init .done(connectionReady); }) .fail(function() { alert("Could not Connect!"); });
5) بعد از 10 اتصال به IIS، برنامه متوقف میشود.
این مورد، محدودیت ذاتی IIS 7 نصب شده بر روی ویندوز 7 است. بهتر است از یک IIS کامل موجود در ویندوزهای سرور استفاده کنید. در این سرورها عدد پیش فرض تنظیم شده 5000 اتصال است که در صورت نیاز با استفاده از دستور زیر قابل تغییر است:
appcmd.exe set config /section:system.webserver/serverRuntime /appConcurrentRequestLimit:100000
%windir%\Microsoft.NET\Framework\v4.0.30319\aspnet.config
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?> <configuration> <runtime> <legacyUnhandledExceptionPolicy enabled="false" /> <legacyImpersonationPolicy enabled="true"/> <alwaysFlowImpersonationPolicy enabled="false"/> <SymbolReadingPolicy enabled="1" /> <shadowCopyVerifyByTimestamp enabled="true"/> </runtime> <startup useLegacyV2RuntimeActivationPolicy="true" /> <system.web> <applicationPool maxConcurrentRequestsPerCPU="20000" /> </system.web> </configuration>
%windir%\Microsoft.NET\Framework\v4.0.30319\Config\machine.config
<processModel autoConfig="false" requestQueueLimit="250000" />
نگاهی به محتوای JSON Web Token تولیدی
اگر مطلب قسمت قبل را پیگیری کرده باشید، پس از لاگین، یک چنین خروجی را در کنسول توسعه دهندگان مرورگر میتوان مشاهده کرد که همان return Ok(new { access_token = jwt }) دریافتی از سمت سرور است:
اکنون این رشتهی طولانی را در حافظه کپی کرده و سپس به سایت https://jwt.io/#debugger-io مراجعه و در قسمت دیباگر آن، این رشتهی طولانی را paste میکنیم تا آنرا decode کند:
برای نمونه payload آن حاوی یک چنین اطلاعاتی است:
{ "jti": "b2921057-32a4-fbb2-0c18-5889c1ab8e70", "iss": "https://localhost:5001/", "iat": 1576402824, "http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/nameidentifier": "1", "http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/name": "Vahid N.", "DisplayName": "Vahid N.", "http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/userdata": "1", "http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role": "Admin", "nbf": 1576402824, "exp": 1576402944, "aud": "Any" }
استخراج اطلاعات کاربر وارد شدهی به سیستم، از JSON Web Token دریافتی
همانطور که در payload توکن دریافتی از سرور نیز مشخص است، اطلاعات ارزشمندی از کاربر، به همراه آن ارائه شدهاند و مزیت کار با آن، عدم نیاز به کوئری گرفتن مداوم از سرور و بانک اطلاعاتی، جهت دریافت مجدد این اطلاعات است. بنابراین اکنون در برنامهی React خود، قصد داریم مشابه کاری را که سایت jwt.io انجام میدهد، پیاده سازی کرده و به این اطلاعات دسترسی پیدا کنیم و برای مثال DisplayName را در Navbar نمایش دهیم. برای این منظور فایل app.js را گشوده و تغییرات زیر را به آن اعمال میکنیم:
- میخواهیم اطلاعات کاربر جاری را در state کامپوننت مرکزی App قرار دهیم. سپس زمانیکه کار رندر کامپوننت NavBar درج شدهی در متد رندر آن فرا میرسد، میتوان این اطلاعات کاربر را به صورت props به آن ارسال کرد؛ و یا به هر کامپوننت دیگری در component tree برنامه.
- بنابراین ابتدا کامپوننت تابعی بدون حالت App را تبدیل به یک کلاس کامپوننت استاندارد مشتق شدهی از کلاس پایهی Component میکنیم. اکنون میتوان state را نیز به آن اضافه کرد:
class App extends Component { state = {};
- برای decode کردن توکن، نیاز به نصب کتابخانهی زیر را داریم:
> npm install --save jwt-decode
import jwtDecode from "jwt-decode"; // ... class App extends Component { state = {}; componentDidMount() { try { const jwt = localStorage.getItem("token"); const currentUser = jwtDecode(jwt); console.log("currentUser", currentUser); this.setState({ currentUser }); } catch (ex) { console.log(ex); } }
- اکنون میتوان شیء currentUser را به صورت props، به کامپوننت NavBar ارسال کرد:
render() { return ( <React.Fragment> <ToastContainer /> <NavBar user={this.state.currentUser} /> <main className="container">
نمایش اطلاعات کاربر وارد شدهی به سیستم در NavBar
پس از ارسال شیء کاربر به صورت props به کامپوننت src\components\navBar.jsx، کدهای این کامپوننت را به صورت زیر جهت نمایش نام کاربر جاری وارد شدهی به سیستم تغییر میدهیم:
const NavBar = ({ user }) => {
سپس میتوان لینکهای Login و Register را به صورت شرطی رندر کرد و نمایش داد:
{!user && ( <React.Fragment> <NavLink className="nav-item nav-link" to="/login"> Login </NavLink> <NavLink className="nav-item nav-link" to="/register"> Register </NavLink> </React.Fragment> )}
شبیه به همین حالت را برای هنگامیکه کاربر، تعریف شدهاست، جهت نمایش نام او و لینک به Logout، نیاز داریم:
{user && ( <React.Fragment> <NavLink className="nav-item nav-link" to="/logout"> Logout </NavLink> <NavLink className="nav-item nav-link" to="/profile"> {user.DisplayName} </NavLink> </React.Fragment> )}
فعلا تا پیش از پیاده سازی Logout، برای آزمایش آن، به کنسول توسعه دهندگان مرورگر مراجعه کرده و توکن ذخیره شدهی در ذیل قسمت application->storage را دستی حذف کنید. سپس صفحه را ریفرش کنید. اینبار لینکهای به Login و Register نمایان میشوند.
یک مشکل! در این حالت (زمانیکه توکن حذف شدهاست)، از طریق قسمت Login به برنامه وارد شوید. هرچند این قسمتها به درستی کار خود را انجام میدهند، اما هنوز در منوی بالای سایت، نام کاربری و لینک به Logout ظاهر نشدهاند. علت اینجا است که در کامپوننت App، کار دریافت توکن در متد componentDidMount انجام میشود و این متد نیز تنها یکبار در طول عمر برنامه فراخوانی میشود. برای رفع این مشکل به src\components\loginForm.jsx مراجعه کرده و بجای استفاده از history.push برای هدایت کاربر به صفحهی اصلی برنامه، نیاز خواهیم داشت تا کل برنامه را بارگذاری مجدد کنیم. یعنی بجای:
this.props.history.push("/");
window.location = "/";
پیاده سازی Logout کاربر وارد شدهی به سیستم
برای logout کاربر تنها کافی است توکن او را از local storage حذف کنیم. به همین جهت مسیریابی جدید logout را که به صورت لینکی به NavBar اضافه کردیم:
<NavLink className="nav-item nav-link" to="/logout"> Logout </NavLink>
import Logout from "./components/logout"; // ... class App extends Component { render() { return ( // ... <Switch> // ... <Route path="/logout" component={Logout} />
import { Component } from "react"; class Logout extends Component { componentDidMount() { localStorage.removeItem("token"); window.location = "/"; } render() { return null; } } export default Logout;
بهبود کیفیت کدهای نوشته شده
اگر به کامپوننت App دقت کنید، کلید token استفاده شدهی در آن، در چندین قسمت برنامه مانند login و logout، تکرار و پراکنده شدهاست. بنابراین بهتر است جزئیات پیاده سازی مرتبط با اعتبارسنجی کاربران، به ماژول مختص به آنها (src\services\authService.js) منتقل شود تا سایر قسمتهای برنامه، به صورت یکدستی از آن استفاده کنند و اگر در این بین نیاز به تغییری بود، فقط یک ماژول نیاز به تغییر، داشته باشد.
برای این منظور، ابتدا متد login قبلی را طوری تغییر میدهیم که کار ذخیره سازی توکن را نیز در authService.js انجام دهد:
const tokenKey = "token"; export async function login(email, password) { const { data: { access_token } } = await http.post(apiEndpoint + "/login", { email, password }); console.log("JWT", access_token); localStorage.setItem(tokenKey, access_token); }
const { data } = this.state; await auth.login(data.username, data.password); window.location = "/";
همینکار را برای logout نیز در authService انجام داده:
export function logout() { localStorage.removeItem(tokenKey); }
import * as auth from "../services/authService"; class Logout extends Component { componentDidMount() { auth.logout();
import jwtDecode from "jwt-decode"; //... export function getCurrentUser() { try { const jwt = localStorage.getItem(tokenKey); const currentUser = jwtDecode(jwt); console.log("currentUser", currentUser); return currentUser; } catch (ex) { console.log(ex); return null; } }
import * as auth from "./services/authService"; class App extends Component { state = {}; componentDidMount() { const currentUser = auth.getCurrentUser(); this.setState({ currentUser }); }
جای دیگری که از localStorage استفاده شده، متد doSumbit کامپوننت ثبت نام کاربران است. این قسمت را نیز به صورت زیر به authService اضافه میکنیم:
export function loginWithJwt(jwt) { localStorage.setItem(tokenKey, jwt); }
import * as auth from "../services/authService"; // ... const response = await userService.register(this.state.data); auth.loginWithJwt(response.headers["x-auth-token"]);
کدهای کامل این قسمت را از اینجا میتوانید دریافت کنید: sample-27-backend.zip و sample-27-frontend.zip
نام این جدول را با درنظر گرفتن شرایط موجود میتوان Resources گذاشت.
ستون Name برای ذخیره نام منبع درنظر گرفته شده است. این نام برابر نام منابع درخواستی در سیستم مدیریت منابع ASP.NET است که درواقع برابر همان نام فایل منبع اما بدون پسوند resx. است.
ستون Key برای نگهداری کلید ورودی منبع استفاده میشود که دقیقا برابر همان مقداری است که درون فایلهای resx. ذخیره میشود.
ستون Culture برای ذخیره کالچر ورودی منبع به کار میرود. این مقدار میتواند برای کالچر پیشفرض برنامه برابر رشته خالی باشد.
ستون Value نیز برای نگهداری مقدار ورودی منبع استفاده میشود.
برای ستون Id میتوان از GUID نیز استفاده کرد. در اینجا برای راحتی کار از نوع داده bigint و خاصیت Identity برای تولید خودکار آن در Sql Server استفاده شده است.
نکته: برای امنیت بیشتر میتوان یک Unique Constraint بر روی سه فیلد Name و Key و Culture اعمال کرد.
برای نمونه به تصویر زیر که ذخیره تعدای ورودی منبع را درون جدول Resources نمایش میدهد دقت کنید:
اصلاح کلاس DbResourceProviderFactory
برای ذخیره منابع محلی، جهت اطمینان از یکسان بودن نام منبع، متد مربوطه در کلاس DbResourceProviderFactory باید بهصورت زیر تغییر کند:
public override IResourceProvider CreateLocalResourceProvider(string virtualPath) { if (!string.IsNullOrEmpty(virtualPath)) { virtualPath = virtualPath.Remove(0, virtualPath.IndexOf('/') + 1); // removes everything from start to the first '/' } return new LocalDbResourceProvider(virtualPath); }
ارتباط با دیتابیس
خوشبختانه برای تبادل اطلاعات با جدول بالا امروزه راههای زیادی وجود دارد. برای پیادهسازی آن مثلا میتوان از یک اینترفیس استفاده کرد. سپس با استفاده از سازوکارهای موجود مثلا بهکارگیری IoC، نمونه مناسبی از پیادهسازی اینترفیس مذبور را در اختیار برنامه قرار داد.
اما برای جلوگیری از پیچیدگی بیش از حد و دور شدن از مبحث اصلی، برای پیادهسازی فعلی از EF Code First به صورت مستقیم در پروژه استفاده شده است که سری آموزشی کاملی از آن در همین سایت وجود دارد.
پس از پیادهسازی کلاسهای مرتبط برای استفاده از EF Code First، از کلاس ResourceData که در بخش اول نیز نشان داده شده بود، برای کپسوله کردن ارتباط با دادهها استفاده میشود که نمونهای ابتدایی از آن در زیر آورده شده است:
using System.Collections.Generic; using System.Linq; using DbResourceProvider.Models; namespace DbResourceProvider.Data { public class ResourceData { private readonly string _resourceName; public ResourceData(string resourceName) { _resourceName = resourceName; } public Resource GetResource(string resourceKey, string culture) { using (var data = new TestContext()) { return data.Resources.SingleOrDefault(r => r.Name == _resourceName && r.Key == resourceKey && r.Culture == culture); } } public List<Resource> GetResources(string culture) { using (var data = new TestContext()) { return data.Resources.Where(r => r.Name == _resourceName && r.Culture == culture).ToList(); } } } }
using System.Collections.Generic; using System.Globalization; using DbResourceProvider.Data; namespace DbResourceProvider { public class DbResourceManager { private readonly string _resourceName; private readonly Dictionary<string, Dictionary<string, object>> _resourceCacheByCulture; public DbResourceManager(string resourceName) { _resourceName = resourceName; _resourceCacheByCulture = new Dictionary<string, Dictionary<string, object>>(); } public object GetObject(string resourceKey, CultureInfo culture) { return GetCachedObject(resourceKey, culture.Name); } private object GetCachedObject(string resourceKey, string cultureName) { if (!_resourceCacheByCulture.ContainsKey(cultureName)) _resourceCacheByCulture.Add(cultureName, new Dictionary<string, object>()); var cachedResource = _resourceCacheByCulture[cultureName]; lock (this) { if (!cachedResource.ContainsKey(resourceKey)) { var data = new ResourceData(_resourceName); var dbResource = data.GetResource(resourceKey, cultureName); if (dbResource == null) return null; var cachedResources = _resourceCacheByCulture[cultureName]; cachedResources.Add(dbResource.Key, dbResource.Value); } } return cachedResource[resourceKey]; } } }
private object GetCachedObject(string resourceKey, string cultureName) { lock (this) { if (!_resourceCacheByCulture.ContainsKey(cultureName)) { _resourceCacheByCulture.Add(cultureName, new Dictionary<string, object>()); var cachedResources = _resourceCacheByCulture[cultureName]; var data = new ResourceData(_resourceName); var dbResources = data.GetResources(cultureName); foreach (var dbResource in dbResources) { cachedResources.Add(dbResource.Key, dbResource.Value); } } } var cachedResource = _resourceCacheByCulture[cultureName]; return !cachedResource.ContainsKey(resourceKey) ? null : cachedResource[resourceKey]; }
using System.Collections; using System.Collections.Generic; using System.Globalization; namespace DbResourceProvider { public class CultureFallbackProvider : IEnumerable<CultureInfo> { private readonly CultureInfo _startingCulture; private readonly CultureInfo _neutralCulture; private readonly bool _tryParentCulture; public CultureFallbackProvider(CultureInfo startingCulture = null, CultureInfo neutralCulture = null, bool tryParentCulture = true) { _startingCulture = startingCulture ?? CultureInfo.CurrentUICulture; _neutralCulture = neutralCulture; _tryParentCulture = tryParentCulture; } #region Implementation of IEnumerable<CultureInfo> public IEnumerator<CultureInfo> GetEnumerator() { var reachedNeutralCulture = false; var currentCulture = _startingCulture; do { if (_neutralCulture != null && currentCulture.Name == _neutralCulture.Name) { yield return CultureInfo.InvariantCulture; reachedNeutralCulture = true; break; } yield return currentCulture; currentCulture = currentCulture.Parent; } while (_tryParentCulture && !HasInvariantCultureName(currentCulture)); if (!_tryParentCulture || HasInvariantCultureName(_startingCulture) || reachedNeutralCulture) yield break; yield return CultureInfo.InvariantCulture; } #endregion #region Implementation of IEnumerable IEnumerator IEnumerable.GetEnumerator() { return GetEnumerator(); } #endregion private bool HasInvariantCultureName(CultureInfo culture) { return culture.Name == CultureInfo.InvariantCulture.Name; } } }
public object GetObject(string resourceKey, CultureInfo culture) { foreach (var currentCulture in new CultureFallbackProvider(culture)) { var value = GetCachedObject(resourceKey, currentCulture.Name); if (value != null) return value; } throw new KeyNotFoundException("The specified 'resourceKey' not found."); }
ابتدا تنظیمات موردنیاز فایل کانفیگ را که در قسمت قبل نشان داده شد، در برنامه خود اعمال کنید.
دادههای نمونه نشان داده شده در ابتدای این مطلب را درنظر بگیرید. حال اگر در یک برنامه وب اپلیکیشن، صفحه Default.aspx در ریشه سایت حاوی دو کنترل زیر باشد:
<asp:Label ID="Label1" runat="server" meta:resourcekey="Label1" /> <asp:Label ID="Label2" runat="server" meta:resourcekey="Label2" />
سپس تغییر زیر را در فایل web.config اعمال کنید تا کالچر UI سایت به fa تغییر یابد (به بخش "uiCulture="fa دقت کنید):
<globalization uiCulture="fa" resourceProviderFactoryType = "DbResourceProvider.DbResourceProviderFactory, DbResourceProvider" />
میبینید که با توجه به عدم وجود مقداری برای Label2.Text برای کالچر fa، عملیات fallback اتفاق افتاده است.
کار تولید یک پرووایدر منابع سفارشی دیتابیسی به اتمام رسید. تا اینجا اصول کلی تولید یک پرووایدر سفارشی شرح داده شد. بدین ترتیب میتوان برای هر حالت خاص دیگری نیز پرووایدرهای سفارشی مخصوص ساخت تا مدیریت منابع به آسانی تحت کنترل برنامه نویس قرار گیرد.
اما نکتهای را که باید به آن توجه کنید این است که در پیادهسازیهای نشان داده شده با توجه به نحوه کششدن مقادیر ورودیها، اگر این مقادیر در دیتابیس تغییر کنند، تا زمانیکه سایت ریست نشود این تغییرات در برنامه اعمال نخواهد شد. زیرا همانطور که اشاره شد، مدیریت نمونههای تولیدشده از پرووایدرهای منابع برای هر منبع درخواستی درنهایت برعهده ASP.NET است. بنابراین باید مکانیزمی پیاده شود تا کلاس DbResourceManager از بهروزرسانی ورودیهای کششده اطلاع یابد تا آنها را ریفرش کند.
در ادامه درباره روشهای مختلف نحوه پیادهسازی قابلیت بهروزرسانی ورودیهای منابع در زمان اجرا با استفاده از پرووایدرهای منابع سفارشی بحث خواهد شد. همچنین راهحلهای مختلف استفاده از این پرووایدرهای سفارشی در جاهای مختلف پروژههای MVC شرح داده میشود.
البته مباحث پیشرفتهتری چون تزریق وابستگی برای پیادهسازی لایه ارتباط با دیتابیس در بیرون و یا تولید یک Factory برای تزریق کامل پرووایدر منابع از بیرون نیز جای بحث و بررسی دارد.
منابع
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa905797.aspx
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.web.compilation.resourceproviderfactory.aspx
http://www.dotnetframework.org/default.aspx/.../ResourceFallbackManager@cs
http://www.codeproject.com/Articles/14190/ASP-NET-2-0-Custom-SQL-Server-ResourceProvider