نظرات مطالب
معماری لایه بندی نرم افزار #2
بسیار عالی
آیا فراخوانی مستقیم تابع SetDiscountStrategyTo کلاس Price در تابع الحاقی Apply از نظر کپسوله سازی مورد اشکال نیست ؟ بهتر نیست که برای خود کلاس Product یک تابع پیاده سازی کنیم که در درون خودش تابع Price.SetDiscountStrategyTo را فراخوانی کند و به این شکل کلاسهای بیرونی رو از تغییرات درونی کلاس Product مستقل کنیم ؟
آیا فراخوانی مستقیم تابع SetDiscountStrategyTo کلاس Price در تابع الحاقی Apply از نظر کپسوله سازی مورد اشکال نیست ؟ بهتر نیست که برای خود کلاس Product یک تابع پیاده سازی کنیم که در درون خودش تابع Price.SetDiscountStrategyTo را فراخوانی کند و به این شکل کلاسهای بیرونی رو از تغییرات درونی کلاس Product مستقل کنیم ؟
نظرات مطالب
به روز رسانی جدید دات نت 4
اگر پیغام زیر رو دریافت کردید
KB2468871v2 does not apply, or is blocked by another condition on your computer.
به این معنا است که این آپدیت مرتبط با سیستم شما نیست.
در حقیقت این آپدیت پس از اعمال سرویس پک یک ویژوال استودیوی 2010 معنا پیدا میکند
KB2468871v2 does not apply, or is blocked by another condition on your computer.
به این معنا است که این آپدیت مرتبط با سیستم شما نیست.
در حقیقت این آپدیت پس از اعمال سرویس پک یک ویژوال استودیوی 2010 معنا پیدا میکند
در مطلب معرفی خواص init-only، با روش معرفی خواص immutable آشنا شدیم. نوع جدیدی که به C# 9.0 به نام record اضافه شدهاست، قسمتی از آن بر اساس همان خواص init-only کار میکند. به همین جهت مطالعهی آن مطلب، پیش از ادامهی بحث جاری، ضروری است.
چرا در C# 9.0 تا این اندازه بر روی سادگی ایجاد اشیاء Immutable تمرکز شدهاست؟
به شیءای Immutable گفته میشود که پس از وهله سازی ابتدایی آن، وضعیت آن دیگر قابل تغییر نباشد. همچنین به کلاسی Immutable گفته میشود که تمام وهلههای ساخته شدهی از آن نیز Immutable باشند. نمونهی یک چنین شیءای را از نگارش 1 دات نت در حال استفاده هستیم: رشتهها. رشتهها در دات نت غیرقابل تغییر هستند و هرگونه تغییری بر روی آنها، سبب ایجاد یک رشتهی جدید (یک شیء جدید) میشود. نوع جدید record نیز به همین صورت عمل میکند.
مزایای وجود Immutability:
- اشیاء Immutable یا غیرقابل تغییر، thread-safe هستند که در نتیجه، برنامه نویسی همزمان و موازی را بسیار ساده میکنند؛ چون چندین thread میتوانند با شیءای کار کنند که دسترسی به آن، تنها read-only است.
- اشیاء Immutable از اثرات جانبی، مانند تغییرات آنها در متدهای مختلف در امان هستند. میتوانید آنها را به هر متدی ارسال کنید و مطمئن باشید که پس از پایان کار، این شیء تغییری نکردهاست.
- کار با اشیاء Immutable، امکان بهینه سازی حافظه را میسر میکنند. برای مثال NET runtime.، هش رشتههای تعریف شدهی در برنامه را در پشت صحنه نگهداری میکند تا مطمئن شود که تخصیص حافظهی اضافی، برای رشتههای تکراری صورت نمیگیرد. نمونهی دیگر آن نمایش حرف "a" در یک ادیتور یا نمایشگر است. زمانیکه یک شیء Immutable حاوی اطلاعات حرف "a"، ایجاد شود، به سادگی میتوان این تک وهله را جهت نمایش هزاران حرف "a" مورد استفادهی مجدد قرار داد، بدون اینکه نگران مصرف حافظهی بالای برنامه باشیم.
- کار با اشیاء Immutable به باگهای کمتری ختم میشود؛ چون همواره امکان تغییر حالت درونی یک شیء، توسط قسمتهای مختلف برنامه، میتواند به باگهای ناخواستهای منتهی شوند.
- Hash listها که در جهت بهبود کارآیی برنامهها بسیار مورد استفاده قرار میگیرند، بر اساس کلیدهایی Immutable قابل تشکیل هستند.
روش تعریف نوعهای جدید record
کلاس سادهی زیر را در نظر بگیرید:
برای تبدیل آن به یک نوع جدید record فقط کافی است واژهی کلیدی class آنرا با record جایگزین کنیم (به آن nominal record هم میگویند):
نحوهی کار با آن و وهله سازی آن نیز دقیقا مانند کلاسها است:
و ... در اینجا امکان انتساب مقداری به خاصیت Name وجود دارد؛ یعنی این خاصیت به صورت پیشفرض Immutable نیست.
روش تعریف دومی نیز در اینجا میسر است (به آن positional record هم میگویند):
با اینکار، به صورت خودکار یک record جدید تشکیل میشود که به همراه خاصیت Name است؛ چیزی شبیه به record قبلی که تعریف کردیم (به همین جهت نیاز است نام آنرا شروع شدهی با حروف بزرگ درنظر بگیریم). با این تفاوت که این record، اینبار دارای سازنده است و همچنین خاصیت Name آن از نوع init-only است. در این حالت است که کل record به صورت immutable معرفی میشود؛ وگرنه روش تعریف یک خاصیت معمولی که از نوع init-only نیست (مانند مثال اول)، سبب بروز Immutability نخواهد شد.
برای کار با رکورد دومی که تعریف کردیم باید سازندهی این record را مقدار دهی کرد:
و همانطور که ملاحظه میکنید، چون خاصیت Name از نوع init-only است و در سازندهی record تعریف شده مقدار دهی شدهاست، دیگر نمیتوان آنرا مقدار دهی مجدد کرد. همچنین در اینجا امکان استفادهی از object initializers مانند new User { Name = "User 1" } نیز وجود ندارد؛ چون به همراه یک سازندهی به صورت خودکار تولید شدهاست که خاصیتی init-only را مقدار دهی کردهاست.
نوع جدید record چه اطلاعاتی را به صورت خودکار تولید میکند؟
روش دوم تعریف recordها اگر در نظر بگیریم:
و در این حالت برنامه را کامپایل کنیم، به کدهای زیر که حاصل از دیکامپایل است، میرسیم:
این خروجی به صورت خودکار تولید شدهی توسط کامپایلر، چنین نکاتی را به همراه دارد:
- recordها هنوز هم در اصل همان classهای استاندارد #C هستند (یعنی در اصل reference type هستند).
- این کلاس به همراه یک سازنده و یک خاصیت init-only است (بر اساس تعاریف ما).
- متد ToString آن بازنویسی شدهاست تا اگر آنرا بر روی شیء حاصل، فراخوانی کردیم، به صورت خودکار نمایش زیبایی را از محتوای آن ارائه دهد.
- این کلاس از نوع <IEquatable<User است که امکان مقایسهی اشیاء record را به سادگی میسر میکند. برای این منظور متدهای GetHashCode و Equals آن به صورت خودکار بازنویسی و تکمیل شدهاند (یعنی مقایسهی آن شبیه به value-type است).
- این کلاس امکان clone کردن اطلاعات جاری را مهیا میکند.
- همچنین به همراه یک متد Deconstruct هم هست که جهت انتساب خواص تعریف شدهی در آن، به یک tuple مفید است.
بنابراین یک رکورد به همراه قابلیتهایی است که سالها در زبان #C وجود داشتهاند و شاید ما به سادگی حاضر به تشکیل و تکمیل آنها نمیشدیم؛ اما اکنون کامپایلر زحمت کدنویسی خودکار آنها را متقبل میشود!
ساخت یک وهلهی جدید از یک record با clone کردن آن
اگر به کدهای حاصل از دیکامپایل فوق دقت کنید، یک قسمت جدید clone هم با syntax خاصی در آن ظاهر شدهاست:
زمانیکه یک شیء Immutable است، دیگر نمیتوان مقادیر خواص آنرا در ادامه تغییر داد. اما اگر نیاز به اینکار وجود داشت، باید چکار کنیم؟ در C# 9.0 برای ایجاد وهلهی جدید معادلی از یک record، واژهی کلیدی جدیدی را به نام with، اضافه کردهاند. برای نمونه اگر record زیر را در نظر بگیریم که دارای دو خاصیت نام و سن است:
وهله سازی متداول آن به صورت زیر خواهد بود:
اما اگر خواستیم خاصیت سن آنرا تغییر دهیم، میتوان با استفاده از واژهی کلیدی with، به صورت زیر عمل کرد:
کاری که در اصل در اینجا انجام میشود، ابتدا clone کردن شیء user1 است (یعنی دقیقا یک وهلهی جدید از user1 را با تمام اطلاعات قبلی آن در اختیار ما قرار میدهد که این وهله، ارجاعی را به شیء قبلی ندارد و از آن منقطع است). بنابراین نام user2، دقیقا همان "User 1" است که پیشتر تنظیم کردیم؛ با این تفاوت که اینبار مقدار سن آن متفاوت است. با استفاده از cloning، هنوز شیء user1 که immutable است، دست نخورده باقی ماندهاست و توسط with میتوان خواص آنرا تغییر داد و حاصل کار، یک شیء کاملا جدید است که مکان آن در حافظه، با مکان شیء user1 در حافظه، یکی نیست.
مقایسهی نوعهای record
در کدهای حاصل از دیکامپایل فوق، قسمت عمدهای از آن به تکمیل اینترفیس <IEquatable<User پرداخته شده بود. به همین جهت اکنون دو رکورد با مقادیر خواص یکسانی را ایجاد میکنیم:
سپس یکبار آنها را از طریق عملگر == و بار دیگر به کمک متد Equals، مقایسه میکنیم:
خروجی هر دو حالت، True است:
این مورد، یکی از مهمترین تفاوتهای recordها با classها هستند.
- زمانیکه عملگر == را بر روی شیء user1 و user2 اعمال میکنیم، اگر User، از نوع کلاس معمولی باشد، حاصل آن false خواهد بود؛ چون این دو، به یک مکان از حافظه اشاره نمیکنند، حتی با اینکه مقادیر خواص هر دو شیء یکی است.
- اما اگر به قطعه کد دیکامپایل شده دقت کنید، در یک رکورد که هر چند در اصل یک کلاس است، حتی عملگر == نیز بازنویسی شدهاست تا در پشت صحنه همان متد Equals را فراخوانی کند و این متد با توجه به پیاده سازی اینترفیس <IEquatable<User، اینبار دقیقا مقادیر خواص رکورد را یک به یک مقایسه کرده و نتیجهی حاصل را باز میگرداند:
این متدی است که به صورت خودکار توسط کامپایلر جهت مقایسهی مقادیر خواص رکورد جدید تعریف شده، تشکیل شدهاست. به عبارتی recordها از لحاظ مقایسه، شبیه به value objects عمل میکنند؛ هرچند در اصل یک کلاس هستند.
یک نکته: بازنویسی عملگر == در SDK نگارش rc2 فعلی رخدادهاست و در نگارشهای قبلی preview، اینگونه نبود.
امکان ارثبری در recordها
دو رکورد زیر را در نظر بگیرید که اولی به همراه Name است و نمونهی مشتق شدهی از آن، خاصیت init-only سن را نیز به همراه دارد:
در اینجا روش دیگر تعریف recordها را ملاحظه میکنید که شبیه به کلاسها است و خواص آن init-only هستند. در این حالت اگر مقایسهی زیر را انجام دهیم:
به خروجی زیر خواهیم رسید:
علت آن را هم پیشتر بررسی کردیم. تساوی رکوردها بر اساس مقایسهی مقدار تک تک خواص آنها صورت میگیرد و چون user1 به همراه سن نیست، مقایسهی این دو، false را بر میگرداند.
امکان تعریف ارثبری رکوردها به صورت زیر نیز وجود دارد و الزاما نیازی به روش تعریف کلاس مانند آنها، مانند مثال فوق نیست:
رکوردها متد ToString را بازنویسی میکنند
در مثال قبلی اگر یک ToString را بر روی اشیاء تشکیل شده فراخوانی کنیم:
به این خروجیها میرسیم:
که حاصل بازنویسی خودکار متد ToString در پشت صحنه است.
امکان استفادهی از Deconstruct در رکوردها
دو روش برای تعریف رکوردها وجود دارند؛ یکی شبیه به تعریف کلاسها است و دیگری تعریف یک سطری، که positional record نیز نامیده میشود:
فقط در حالت تعریف یک سطری positional record فوق است که خروجی خودکار نهایی تولیدی، به همراه public void Deconstruct نیز خواهد بود:
در این حالت میتوان از tuples نیز برای کار با آن استفاده کرد:
واژهی «positional» نیز دقیقا به همین قابلیت اشاره میکند که بر اساس موقعیت خواص تعریف شدهی در رکورد، امکان Deconstruct آنها به متغیرهای یک tuple وجود دارد. حالت تعریف کلاس مانند رکوردها، nominal نام دارد.
امکان استفادهی از نوعهای record در ASP.NET Core 5x
سیستم model binding در ASP.NET Core 5x، از نوعهای record نیز پشتیبانی میکند؛ یک مثال:
پرسش و پاسخ
آیا نوعهای record به صورت value type معرفی میشوند؟
پاسخ: خیر. رکوردها در اصل reference type هستند؛ اما از لحاظ مقایسه، شبیه به value types عمل میکنند.
آیا میتوان در یک کلاس، خاصیتی از نوع رکورد را تعریف کرد؟
پاسخ: بله. از این لحاظ محدودیتی وجود ندارد.
آیا میتوان در رکوردها، از struct و یا کلاسها جهت تعریف خواص استفاده کرد؟
پاسخ: بله. از این لحاظ محدودیتی وجود ندارد.
آیا میتوان از واژهی کلیدی with با کلاسها و یا structها استفاده کرد؟
پاسخ: خیر. این واژهی کلیدی در C# 9.0 مختص به رکوردها است.
آیا رکوردها به صورت پیشفرض Immutable هستند؟
پاسخ: اگر آنها را به صورت positional records تعریف کنید، بله. چون در این حالت خواص تشکیل شدهی توسط آنها از نوع init-only هستند. در غیراینصورت، میتوان خواص غیر init-only را نیز به تعریف رکوردها اضافه کرد.
چرا در C# 9.0 تا این اندازه بر روی سادگی ایجاد اشیاء Immutable تمرکز شدهاست؟
به شیءای Immutable گفته میشود که پس از وهله سازی ابتدایی آن، وضعیت آن دیگر قابل تغییر نباشد. همچنین به کلاسی Immutable گفته میشود که تمام وهلههای ساخته شدهی از آن نیز Immutable باشند. نمونهی یک چنین شیءای را از نگارش 1 دات نت در حال استفاده هستیم: رشتهها. رشتهها در دات نت غیرقابل تغییر هستند و هرگونه تغییری بر روی آنها، سبب ایجاد یک رشتهی جدید (یک شیء جدید) میشود. نوع جدید record نیز به همین صورت عمل میکند.
مزایای وجود Immutability:
- اشیاء Immutable یا غیرقابل تغییر، thread-safe هستند که در نتیجه، برنامه نویسی همزمان و موازی را بسیار ساده میکنند؛ چون چندین thread میتوانند با شیءای کار کنند که دسترسی به آن، تنها read-only است.
- اشیاء Immutable از اثرات جانبی، مانند تغییرات آنها در متدهای مختلف در امان هستند. میتوانید آنها را به هر متدی ارسال کنید و مطمئن باشید که پس از پایان کار، این شیء تغییری نکردهاست.
- کار با اشیاء Immutable، امکان بهینه سازی حافظه را میسر میکنند. برای مثال NET runtime.، هش رشتههای تعریف شدهی در برنامه را در پشت صحنه نگهداری میکند تا مطمئن شود که تخصیص حافظهی اضافی، برای رشتههای تکراری صورت نمیگیرد. نمونهی دیگر آن نمایش حرف "a" در یک ادیتور یا نمایشگر است. زمانیکه یک شیء Immutable حاوی اطلاعات حرف "a"، ایجاد شود، به سادگی میتوان این تک وهله را جهت نمایش هزاران حرف "a" مورد استفادهی مجدد قرار داد، بدون اینکه نگران مصرف حافظهی بالای برنامه باشیم.
- کار با اشیاء Immutable به باگهای کمتری ختم میشود؛ چون همواره امکان تغییر حالت درونی یک شیء، توسط قسمتهای مختلف برنامه، میتواند به باگهای ناخواستهای منتهی شوند.
- Hash listها که در جهت بهبود کارآیی برنامهها بسیار مورد استفاده قرار میگیرند، بر اساس کلیدهایی Immutable قابل تشکیل هستند.
روش تعریف نوعهای جدید record
کلاس سادهی زیر را در نظر بگیرید:
public class User { public string Name { set; get; } }
public record User { public string Name { set; get; } }
var user = new User(); user.Name = "User 1";
روش تعریف دومی نیز در اینجا میسر است (به آن positional record هم میگویند):
public record User(string Name);
برای کار با رکورد دومی که تعریف کردیم باید سازندهی این record را مقدار دهی کرد:
var user = new User("User 1"); // Error: Init-only property or indexer 'User.Name' can only be assigned // in an object initializer, or on 'this' or 'base' in an instance constructor // or an 'init' accessor. [CS9Features]csharp(CS8852) user.Name = "User 1";
نوع جدید record چه اطلاعاتی را به صورت خودکار تولید میکند؟
روش دوم تعریف recordها اگر در نظر بگیریم:
public record User(string Name);
using System; using System.Collections.Generic; using System.Runtime.CompilerServices; using System.Text; using CS9Features; public class User : IEquatable<User> { protected virtual Type EqualityContract { [System.Runtime.CompilerServices.NullableContext(1)] [CompilerGenerated] get { return typeof(User); } } public string Name { get; set/*init*/; } public User(string Name) { this.Name = Name; base..ctor(); } public override string ToString() { StringBuilder stringBuilder = new StringBuilder(); stringBuilder.Append("User"); stringBuilder.Append(" { "); if (PrintMembers(stringBuilder)) { stringBuilder.Append(" "); } stringBuilder.Append("}"); return stringBuilder.ToString(); } protected virtual bool PrintMembers(StringBuilder builder) { builder.Append("Name"); builder.Append(" = "); builder.Append((object?)Name); return true; } [System.Runtime.CompilerServices.NullableContext(2)] public static bool operator !=(User? r1, User? r2) { return !(r1 == r2); } [System.Runtime.CompilerServices.NullableContext(2)] public static bool operator ==(User? r1, User? r2) { return (object)r1 == r2 || (r1?.Equals(r2) ?? false); } public override int GetHashCode() { return EqualityComparer<Type>.Default.GetHashCode(EqualityContract) * -1521134295 + EqualityComparer<string>.Default.GetHashCode(Name); } public override bool Equals(object? obj) { return Equals(obj as User); } public virtual bool Equals(User? other) { return (object)other != null && EqualityContract == other!.EqualityContract && EqualityComparer<string>.Default.Equals(Name, other!.Name); } public virtual User <Clone>$() { return new User(this); } protected User(User original) { Name = original.Name; } public void Deconstruct(out string Name) { Name = this.Name; } }
- recordها هنوز هم در اصل همان classهای استاندارد #C هستند (یعنی در اصل reference type هستند).
- این کلاس به همراه یک سازنده و یک خاصیت init-only است (بر اساس تعاریف ما).
- متد ToString آن بازنویسی شدهاست تا اگر آنرا بر روی شیء حاصل، فراخوانی کردیم، به صورت خودکار نمایش زیبایی را از محتوای آن ارائه دهد.
- این کلاس از نوع <IEquatable<User است که امکان مقایسهی اشیاء record را به سادگی میسر میکند. برای این منظور متدهای GetHashCode و Equals آن به صورت خودکار بازنویسی و تکمیل شدهاند (یعنی مقایسهی آن شبیه به value-type است).
- این کلاس امکان clone کردن اطلاعات جاری را مهیا میکند.
- همچنین به همراه یک متد Deconstruct هم هست که جهت انتساب خواص تعریف شدهی در آن، به یک tuple مفید است.
بنابراین یک رکورد به همراه قابلیتهایی است که سالها در زبان #C وجود داشتهاند و شاید ما به سادگی حاضر به تشکیل و تکمیل آنها نمیشدیم؛ اما اکنون کامپایلر زحمت کدنویسی خودکار آنها را متقبل میشود!
ساخت یک وهلهی جدید از یک record با clone کردن آن
اگر به کدهای حاصل از دیکامپایل فوق دقت کنید، یک قسمت جدید clone هم با syntax خاصی در آن ظاهر شدهاست:
public virtual User <Clone>$() { return new User(this); }
public record User(string Name, int Age);
var user1 = new User("User 1", 21);
var user2 = user1 with { Age = 31 };
مقایسهی نوعهای record
در کدهای حاصل از دیکامپایل فوق، قسمت عمدهای از آن به تکمیل اینترفیس <IEquatable<User پرداخته شده بود. به همین جهت اکنون دو رکورد با مقادیر خواص یکسانی را ایجاد میکنیم:
var user1 = new User("User 1", 21); var user2 = new User("User 1", 21);
Console.WriteLine("user1.Equals(user2) -> {0}", user1.Equals(user2)); Console.WriteLine("user1 == user2 -> {0}", user1 == user2);
user1.Equals(user2) -> True user1 == user2 -> True
- زمانیکه عملگر == را بر روی شیء user1 و user2 اعمال میکنیم، اگر User، از نوع کلاس معمولی باشد، حاصل آن false خواهد بود؛ چون این دو، به یک مکان از حافظه اشاره نمیکنند، حتی با اینکه مقادیر خواص هر دو شیء یکی است.
- اما اگر به قطعه کد دیکامپایل شده دقت کنید، در یک رکورد که هر چند در اصل یک کلاس است، حتی عملگر == نیز بازنویسی شدهاست تا در پشت صحنه همان متد Equals را فراخوانی کند و این متد با توجه به پیاده سازی اینترفیس <IEquatable<User، اینبار دقیقا مقادیر خواص رکورد را یک به یک مقایسه کرده و نتیجهی حاصل را باز میگرداند:
public virtual bool Equals(User? other) { return (object)other != null && EqualityContract == other!.EqualityContract && EqualityComparer<string>.Default.Equals(Name, other!.Name) && EqualityComparer<int>.Default.Equals(Age, other!.Age); }
یک نکته: بازنویسی عملگر == در SDK نگارش rc2 فعلی رخدادهاست و در نگارشهای قبلی preview، اینگونه نبود.
امکان ارثبری در recordها
دو رکورد زیر را در نظر بگیرید که اولی به همراه Name است و نمونهی مشتق شدهی از آن، خاصیت init-only سن را نیز به همراه دارد:
public record User { public string Name { get; init; } public User(string name) { Name = name; } } public record UserWithAge : User { public int Age { get; init; } public UserWithAge(string name, int age) : base(name) { Age = age; } }
var user1 = new User("User 1"); var user2 = new UserWithAge("User 1", 21); Console.WriteLine("user1.Equals(user2) -> {0}", user1.Equals(user2)); Console.WriteLine("user1 == user2 -> {0}", user1 == user2);
user1.Equals(user2) -> False user1 == user2 -> False
امکان تعریف ارثبری رکوردها به صورت زیر نیز وجود دارد و الزاما نیازی به روش تعریف کلاس مانند آنها، مانند مثال فوق نیست:
public abstract record Food(int Calories); public record Milk(int C, double FatPercentage) : Food(C);
رکوردها متد ToString را بازنویسی میکنند
در مثال قبلی اگر یک ToString را بر روی اشیاء تشکیل شده فراخوانی کنیم:
Console.WriteLine(user1.ToString()); Console.WriteLine(user2.ToString());
User { Name = User 1 } UserWithAge { Name = User 1, Age = 21 }
امکان استفادهی از Deconstruct در رکوردها
دو روش برای تعریف رکوردها وجود دارند؛ یکی شبیه به تعریف کلاسها است و دیگری تعریف یک سطری، که positional record نیز نامیده میشود:
public record Person(string Name, int Age);
public void Deconstruct(out string Name, out int Age) { Name = this.Name; Age = this.Age; }
var (name, age) = new Person("User 1", 21);
امکان استفادهی از نوعهای record در ASP.NET Core 5x
سیستم model binding در ASP.NET Core 5x، از نوعهای record نیز پشتیبانی میکند؛ یک مثال:
public record Person([Required] string Name, [Range(0, 150)] int Age); public class PersonController { public IActionResult Index() => View(); [HttpPost] public IActionResult Index(Person person) { // ... } }
پرسش و پاسخ
آیا نوعهای record به صورت value type معرفی میشوند؟
پاسخ: خیر. رکوردها در اصل reference type هستند؛ اما از لحاظ مقایسه، شبیه به value types عمل میکنند.
آیا میتوان در یک کلاس، خاصیتی از نوع رکورد را تعریف کرد؟
پاسخ: بله. از این لحاظ محدودیتی وجود ندارد.
آیا میتوان در رکوردها، از struct و یا کلاسها جهت تعریف خواص استفاده کرد؟
پاسخ: بله. از این لحاظ محدودیتی وجود ندارد.
آیا میتوان از واژهی کلیدی with با کلاسها و یا structها استفاده کرد؟
پاسخ: خیر. این واژهی کلیدی در C# 9.0 مختص به رکوردها است.
آیا رکوردها به صورت پیشفرض Immutable هستند؟
پاسخ: اگر آنها را به صورت positional records تعریف کنید، بله. چون در این حالت خواص تشکیل شدهی توسط آنها از نوع init-only هستند. در غیراینصورت، میتوان خواص غیر init-only را نیز به تعریف رکوردها اضافه کرد.
وقتی صفحهی وبی را باز میکنید، تنظیمات بسیاری بر روی ظاهر آن تاثیرگذار هستند. برای مثال خود مرورگر دارای تنظیماتی است که بر روی ظاهر پیشفرض عناوین و عناصر مختلف قرار گرفته شدهی بر روی صفحه تاثیر گذار است. به این موارد Browser Styles گفته میشود که با Custom Styles ما قابلیت بازنویسی را دارند. در این بین، شیوهنامههای بوت استرپ، بین Browser Styles و شیوهنامههای سفارشی ما قرار میگیرند تا ظاهر بهتری را برای عناصر مختلف صفحه ارائه دهند.
تایپوگرافی مقدماتی بوت استرپ 4
شیوهنامههای همراه با بوت استرپ، رفتار و تنظیمات پیشفرض مرورگر را بازنویسی میکنند. این بازنویسی با فایل node_modules\bootstrap\scss\_reboot.scss شروع میشود. اگر مجموعهی بوت استرپ را توسط روش معرفی شدهی در مطلب «روشهای مختلف دریافت و نصب بوت استرپ 4» دریافت کرده باشید، کدهای کامل SASS آن، در پوشهی scss این مجموعه، موجود هستند که یکی از آنها فایل reboot است. کار آن نرمال سازی شیوهنامهها، به نحوی است که در مرورگرها مختلف و همچنین وسایل نمایشی متفاوت، یکسان به نظر برسند:
- برای مثال در این فایل از روش اندازه گیری rem استفاده شدهاست تا مدیریت اندازههای آن در سکوهای کاری مختلف قابل کنترل شود.
- در اینجا از margin-top به طور کامل صرفنظر شدهاست، تا بتوان اندازهگیری فواصل بین عناصر را بهتر محاسبه کرد. بوت استرپ 4 تنها یک margin را در پایین تمام عناصر صفحه، تنظیم میکند. بنابراین آگاهی از وجود این پیشفرض، تنظیم فواصل بین عناصر را نیز سادهتر میکند.
- در این فایل در همهجا از خاصیت inherit استفاده شدهاست تا امکان بازنویسی شیوهنامههای آن توسط custom styles ما سادهتر شود.
- پیشفرض دیگری که در این نگارش از بوت استرپ تنظیم شدهاست، border-box میباشد. به این ترتیب اندازه گیری عرض عناصر سادهتر میشوند. برای مثال اگر عرض یک div را مساوی 200px قرار دهید، یک padding پیشفرض نیز برای آن درنظر گرفته شدهاست و padding سفارشی تنظیم شدهی برای آن بیاثر خواهد بود.
- در این نگارش، فونت پیشفرض صفحه، به فونت پیشفرض سیستم تنظیم شدهاست و نه فونت از پیش تعیین شدهی خاصی. از این جهت که این قلمهای سیستمی، دارای ویژگیهای خاصی هستند که آنها را برای سکوهای کاری مختلف، منحصربفرد میکنند.
مثال: نمایش تاثیر بوت استرپ 4 بر روی تایپوگرافی پیشفرض مرورگر
با این خروجی:
با اعمال بوت استرپ
بدون اعمال بوت استرپ
در اینجا دو تصویر راملاحظه میکنید؛ یکی با اعمال bootstrap.min.css به صفحهاست و دیگری با حذف آن از صفحه. به این ترتیب مشاهده میکنید که صرفا اعمال بوت استرپ به یک صفحهی متداول، کیفیت نمایش آنرا با بازنویسی شیوهنامهی پیشفرض مرورگر، به نحو قابل ملاحظهای بهبود بخشیدهاست و آنرا زیباتر کردهاست.
در اینجا تنها المان بوت استرپی که به صفحه اضافه شدهاست و جزو استانداردهای HTML نیست، یک div با کلاس container است:
کل محتوای صفحه جهت اعمال شیوهنامههای بوت استرپ، داخل این div قرار میگیرند. اولین تاثیر آن واکنشگرا کردن صفحهاست و همچنین یک padding را نیز به قسمتهای چپ و راست صفحه اضافه کردهاست.
در این مثال تاثیر بوت استرپ را بر روی شیوهنامههای پیشفرض خصوصا h1 تا h6، مشاهده میکنید.
روش دیگر تعریف headings در اینجا، استفاده از کلاسهایی با نامهای مشابه است:
علاوه بر آن، کلاس display نیز در اینجا برای تعیین اندازهی headings سفارشی پیش بینی شدهاست که میتوان از عدد 1 تا 4 را توسط آن تنظیم کرد:
با این خروجی و اندازه در مقایسه با headings استاندارد که امکان تعریف تیترهایی بزرگتر از اندازههای متداول را میسر میکنند:
همچنین اگر نیاز به بزرگتر نمایش دادن متن قسمت ابتدایی صفحه وجود داشت، میتوان از کلاس Lead استفاده کرد:
کلاسهای کمکی کار با متون در بوت استرپ 4
بوت استرپ 4 به همراه تعدادی کلاس کمکی کار با متون است که نیازهای متداول تایپوگرافی را برآورده میکنند:
1) کلاسهای کمکی محل قرارگیری متون
- کلاس text-justify کار کشیدن و متناسب کردن یک پاراگراف را با گوشههای سمت چپ و راست صفحه انجام میدهد.
- کلاس text-nowrap از شکسته شدن متن به چندین سطر جلوگیری میکند. برای مثال میتواند برای نمایش کدها مناسب باشد.
- کلاس متغیر text-xx-pos برای تعیین محل قرارگیری متن کاربرد دارد:
در اینجا ذکر xx اختیاری است و میتواند sm، برای اندازههای صفحهی بیشتر از 576px و یا md، برای اندازههای صفحهی بیشتر از 768px و یا lg، برای اندازههای صفحهی بیشتر از 992px و یا xl، برای اندازههای صفحهی بیشتر از 1200px باشد. این اندازههای یاد شده را در ادامه بیشتر مشاهده خواهید کرد.
همچنین pos میتواند left ،center و یا right باشد.
برای مثال کلاس text-sm-center به این معنا است که متن مدنظر در break-point ایی به نام sm، یعنی با اندازهی صفحهی بیشتر از 576px، در وسط صفحه نمایش داده خواهد شد.
2) کلاسهای نمایش upper-case و lower-case حروف
- کلاس text-lowercase کار نمایش lower-case کل یک پاراگراف اعمالی را انجام میدهد.
- کلاس text-uppercase کار نمایش upper-case کل یک پاراگراف اعمالی را انجام میدهد.
- کلاس text-capitalize، اولین حرف هر واژه را به صورت بزرگ نمایش میدهد.
3) کلاسهای شیوهی نمایش متون
کلاس font-weight-bold، کلاس font-weight-normal و کلاس font-italic نمایش ضخیم، عادی و یا italic متن را سبب میشوند.
مثال: بررسی تاثیر کلاسهای کمکی کار با متون در بوت استرپ 4
با این خروجی
در اینجا اگر کلاس text-right را به heading اضافه کنیم:
چنین خروجی حاصل میشود:
و یا میتوان این کلاسها را با هم ترکیب کرد:
این ترکیب به این معنا است:
- متن h1 در حالت عادی در وسط صفحه نمایش داده شود.
- اما متن مدنظر در break-point ایی به نام sm، یعنی با اندازهی صفحهی بیشتر از 576px، در سمت راست صفحه نمایش داده خواهد شد.
این اعداد توسط افزونهی ViewPort نمایش داده شدهاند.
همچنین تاثیر text-justify را نیز به اولین پاراگراف
به صورت ذیل مشاهده میکنید که در مقایسه با تصویر قبلی، سبب کشیده شدن متن و تنظیم آن با سمت راست و چپ صفحه شدهاست:
و یا اگر text-nowrap را به پاراگرافی اعمال کنیم:
سبب نمایش یک سطری آن خواهد شد که در اینجا با پدید آمدن یک اسکرول بار افقی، قابل ملاحظهاست.
کلاسهای کمکی کار با لیستها و نقل قولها در بوت استرپ 4
بوت استرپ 4 به همراه کلاسهایی کمکی برای کار با لیستها و نقل قولها است؛ مانند:
- کلاس list-unstyled سبب حذف bullets از یک لیست میشود.
- برای ایجاد لیستهای Inline میتوان از کلاس list-inline بر روی المان UL و سپس list-inline-item بر روی هر LI آن، کمک گرفت.
در این مثال نحوهی حذف bullets و همچنین inline تعریف کردن دو لیست را مشاهده میکنید؛ با این خروجی:
در حالت لیست inline، آیتمهای لیست از چپ به راست در یک سطر نمایش داده میشوند. برای مثال میتواند برای نمایش breadcrumbs در یک سایت مناسب باشد.
همچنین برای نمایش نقل قولها میتوان از کلاس blockquote و برای نمایش بهتر امضای آن از کلاس blockquote-footer استفاده کرد:
در اینجا دو blockquote را مشاهده میکنید. مورد اول بدون کلاس blockquote است و دومی به همراه این کلاس و یک footer تعریف شدهاست. همچنین میتوان کلاسهایی مانند text-right را نیز به blockquote اضافه کرد.
البته در نگارش 4، حاشیهی خاکستری blockquote که در نگارش سوم آن وجود داشت، حذف شدهاست.
کار با رنگها در بوت استرپ 4
بوت استرپ، به همراه تعدادی کلاس مخصوص رنگها است که از آن در همه جا استفاده میکند؛ مانند رنگهای دکمهها، پس زمینهها و متون.
1) کلاسهای تعیین رنگ متون:
برای مثال در اینجا بجای Color میتوان یکی از ثوابت ذیل آنرا قید کرد؛ مانند text-primary و یا text-danger
این کلاسها برای تعیین رنگ متون و همچنین لینکها کاربرد دارند.
2) کلاسهای تعیین رنگ پس زمینه:
در اینجا برای نمونه بجای Color میتوان یکی از ثوابت ذیل آنرا قید کرد؛ مانند bg-primary و یا bg-danger
مثال: اعمال رنگهای زمینهای بوت استرپ
با این خروجی
در اینجا مثالهایی را از اعمال کلاسهای رنگهای بوت استرپ مشاهده میکنید. همچنین امکان ترکیب آنها مانند مثال زیر نیز وجود دارد:
کدهای کامل این قسمت را از اینجا میتوانید دریافت کنید: Bootstrap4_02.zip
تایپوگرافی مقدماتی بوت استرپ 4
شیوهنامههای همراه با بوت استرپ، رفتار و تنظیمات پیشفرض مرورگر را بازنویسی میکنند. این بازنویسی با فایل node_modules\bootstrap\scss\_reboot.scss شروع میشود. اگر مجموعهی بوت استرپ را توسط روش معرفی شدهی در مطلب «روشهای مختلف دریافت و نصب بوت استرپ 4» دریافت کرده باشید، کدهای کامل SASS آن، در پوشهی scss این مجموعه، موجود هستند که یکی از آنها فایل reboot است. کار آن نرمال سازی شیوهنامهها، به نحوی است که در مرورگرها مختلف و همچنین وسایل نمایشی متفاوت، یکسان به نظر برسند:
- برای مثال در این فایل از روش اندازه گیری rem استفاده شدهاست تا مدیریت اندازههای آن در سکوهای کاری مختلف قابل کنترل شود.
- در اینجا از margin-top به طور کامل صرفنظر شدهاست، تا بتوان اندازهگیری فواصل بین عناصر را بهتر محاسبه کرد. بوت استرپ 4 تنها یک margin را در پایین تمام عناصر صفحه، تنظیم میکند. بنابراین آگاهی از وجود این پیشفرض، تنظیم فواصل بین عناصر را نیز سادهتر میکند.
- در این فایل در همهجا از خاصیت inherit استفاده شدهاست تا امکان بازنویسی شیوهنامههای آن توسط custom styles ما سادهتر شود.
- پیشفرض دیگری که در این نگارش از بوت استرپ تنظیم شدهاست، border-box میباشد. به این ترتیب اندازه گیری عرض عناصر سادهتر میشوند. برای مثال اگر عرض یک div را مساوی 200px قرار دهید، یک padding پیشفرض نیز برای آن درنظر گرفته شدهاست و padding سفارشی تنظیم شدهی برای آن بیاثر خواهد بود.
- در این نگارش، فونت پیشفرض صفحه، به فونت پیشفرض سیستم تنظیم شدهاست و نه فونت از پیش تعیین شدهی خاصی. از این جهت که این قلمهای سیستمی، دارای ویژگیهای خاصی هستند که آنها را برای سکوهای کاری مختلف، منحصربفرد میکنند.
مثال: نمایش تاثیر بوت استرپ 4 بر روی تایپوگرافی پیشفرض مرورگر
<body> <div class="container"> <section class="content" id="mission"> <h1>Our Commitment <small>to you</small></h1> <p>Wisdom Pet Medicine strives to blend the best in traditional and <em>alternative medicine</em> in the <strong>diagnosis and treatment</strong> of companion animals including dogs, cats, birds, reptiles, rodents, and fish. We apply the wisdom garnered in the <mark>centuries old tradition</mark> of veterinary medicine, to find the safest treatments and cures.</p> <p>We strive to be your pet's medical <del>staff</del> experts from youth through the senior years. <small>We build preventative health care plans for each and every one of our patients, based on breed, age, and sex, so that your pet receives the most appropriate care at crucial milestones.</small> We want to give your pet a long and healthy life.</p> </section> <section class="content" id="services"> <h2>Exotic Pets</h2> <p>We offer <strong>specialized</strong> care for <em>reptiles, rodents, birds,</em> and other exotic pets.</p> <h3>Grooming</h3> <p>Our therapeutic <span>grooming</span> treatments help battle fleas, allergic dermatitis, and other challenging skin conditions.</p> <h4>General Health</h4> <p>Wellness and senior exams, ultrasound, x-ray, and dental cleanings are just a few of our general health services.</p> <h5>Nutrition</h5> <p>Let our nutrition experts review your pet's diet and prescribe a custom nutrition plan for optimum health and disease prevention.</p> <h6>Pest Control</h6> <p>We offer the latest advances in safe and effective prevention and treatment of fleas, ticks, worms, heart worm, and other parasites.</p> <h2>Vaccinations</h2> <p>Our veterinarians are experienced in modern vaccination protocols that prevent many of the deadliest diseases in pets.</p> </section> </div> </body>
با اعمال بوت استرپ
بدون اعمال بوت استرپ
در اینجا دو تصویر راملاحظه میکنید؛ یکی با اعمال bootstrap.min.css به صفحهاست و دیگری با حذف آن از صفحه. به این ترتیب مشاهده میکنید که صرفا اعمال بوت استرپ به یک صفحهی متداول، کیفیت نمایش آنرا با بازنویسی شیوهنامهی پیشفرض مرورگر، به نحو قابل ملاحظهای بهبود بخشیدهاست و آنرا زیباتر کردهاست.
در اینجا تنها المان بوت استرپی که به صفحه اضافه شدهاست و جزو استانداردهای HTML نیست، یک div با کلاس container است:
<body> <div class="container">
در این مثال تاثیر بوت استرپ را بر روی شیوهنامههای پیشفرض خصوصا h1 تا h6، مشاهده میکنید.
روش دیگر تعریف headings در اینجا، استفاده از کلاسهایی با نامهای مشابه است:
<div class="h1">Test div class H1</div>
<div class="display-1">Test div class display-1</div>
همچنین اگر نیاز به بزرگتر نمایش دادن متن قسمت ابتدایی صفحه وجود داشت، میتوان از کلاس Lead استفاده کرد:
<p class="lead">Testing a lead class</p>
کلاسهای کمکی کار با متون در بوت استرپ 4
بوت استرپ 4 به همراه تعدادی کلاس کمکی کار با متون است که نیازهای متداول تایپوگرافی را برآورده میکنند:
1) کلاسهای کمکی محل قرارگیری متون
- کلاس text-justify کار کشیدن و متناسب کردن یک پاراگراف را با گوشههای سمت چپ و راست صفحه انجام میدهد.
- کلاس text-nowrap از شکسته شدن متن به چندین سطر جلوگیری میکند. برای مثال میتواند برای نمایش کدها مناسب باشد.
- کلاس متغیر text-xx-pos برای تعیین محل قرارگیری متن کاربرد دارد:
در اینجا ذکر xx اختیاری است و میتواند sm، برای اندازههای صفحهی بیشتر از 576px و یا md، برای اندازههای صفحهی بیشتر از 768px و یا lg، برای اندازههای صفحهی بیشتر از 992px و یا xl، برای اندازههای صفحهی بیشتر از 1200px باشد. این اندازههای یاد شده را در ادامه بیشتر مشاهده خواهید کرد.
همچنین pos میتواند left ،center و یا right باشد.
برای مثال کلاس text-sm-center به این معنا است که متن مدنظر در break-point ایی به نام sm، یعنی با اندازهی صفحهی بیشتر از 576px، در وسط صفحه نمایش داده خواهد شد.
2) کلاسهای نمایش upper-case و lower-case حروف
- کلاس text-lowercase کار نمایش lower-case کل یک پاراگراف اعمالی را انجام میدهد.
- کلاس text-uppercase کار نمایش upper-case کل یک پاراگراف اعمالی را انجام میدهد.
- کلاس text-capitalize، اولین حرف هر واژه را به صورت بزرگ نمایش میدهد.
3) کلاسهای شیوهی نمایش متون
کلاس font-weight-bold، کلاس font-weight-normal و کلاس font-italic نمایش ضخیم، عادی و یا italic متن را سبب میشوند.
مثال: بررسی تاثیر کلاسهای کمکی کار با متون در بوت استرپ 4
<body> <div class="container"> <section class="content" id="mission"> <h1 class="text-center text-sm-right text-md-left text-uppercase">Our Commitment</h1> <p class="lead text-justify">Wisdom Pet Medicine strives to blend the best in traditional and <em>alternative medicine</em> in the <strong>diagnosis and treatment</strong> of companion animals including dogs, cats, birds, reptiles, rodents, and fish. We apply the wisdom garnered in the <mark>centuries old tradition</mark> of veterinary medicine, to find the safest treatments and cures.</p> <p class="text-nowrap text-capitalize">We strive to be your pet's medical <del>staff</del> experts from youth through the senior years. <small>We build preventative health care plans for each and every one of our patients, based on breed, age, and sex, so that your pet receives the most appropriate care at crucial milestones.</small> We want to give your pet a long and healthy life.</p> </section> <section class="content" id="services"> <div class="display-4">Exotic Pets</div> <p>We <span class="font-weight-bold">offer</span> <strong class="font-weight-normal">specialized</strong> care for <em>reptiles, rodents, birds,</em> and other exotic pets.</p> <h3 class="text-left text-md-center text-sm-right">Grooming</h3> <p>Our therapeutic <span>grooming</span> treatments help battle fleas, allergic dermatitis, and other challenging skin conditions.</p> <h4>General Health</h4> <p>Wellness and senior exams, ultrasound, x-ray, and dental cleanings are just a few of our general health services.</p> <h5>Nutrition</h5> <p>Let our nutrition experts review your pet's diet and prescribe a custom nutrition plan for optimum health and disease prevention.</p> <h6>Pest Control</h6> <p>We offer the latest advances in safe and effective prevention and treatment of fleas, ticks, worms, heart worm, and other parasites.</p> <h2>Vaccinations</h2> <p>Our veterinarians are experienced in modern vaccination protocols that prevent many of the deadliest diseases in pets.</p> </section> </div> </body>
در اینجا اگر کلاس text-right را به heading اضافه کنیم:
<h1 class="text-right">Our Commitment <small>to you</small></h1>
و یا میتوان این کلاسها را با هم ترکیب کرد:
<h1 class="text-center text-sm-right">Our Commitment <small>to you</small></h1>
- متن h1 در حالت عادی در وسط صفحه نمایش داده شود.
- اما متن مدنظر در break-point ایی به نام sm، یعنی با اندازهی صفحهی بیشتر از 576px، در سمت راست صفحه نمایش داده خواهد شد.
این اعداد توسط افزونهی ViewPort نمایش داده شدهاند.
همچنین تاثیر text-justify را نیز به اولین پاراگراف
<p class="lead text-justify">
و یا اگر text-nowrap را به پاراگرافی اعمال کنیم:
<p class="text-nowrap">
سبب نمایش یک سطری آن خواهد شد که در اینجا با پدید آمدن یک اسکرول بار افقی، قابل ملاحظهاست.
کلاسهای کمکی کار با لیستها و نقل قولها در بوت استرپ 4
بوت استرپ 4 به همراه کلاسهایی کمکی برای کار با لیستها و نقل قولها است؛ مانند:
- کلاس list-unstyled سبب حذف bullets از یک لیست میشود.
- برای ایجاد لیستهای Inline میتوان از کلاس list-inline بر روی المان UL و سپس list-inline-item بر روی هر LI آن، کمک گرفت.
<body> <div class="container"> <section class="content" id="services"> <h2>Exotic Pets</h2> <p>We offer <strong>specialized</strong> care for <em>reptiles, rodents, birds,</em> and other exotic pets.</p> <ul class="list-unstyled"> <li>Grooming</li> <li>General Health</li> <li>Nutrition</li> <li>Pest Control</li> <li>Vaccinations</li> </ul> <ul class="list-inline"> <li class="list-inline-item">Grooming</li> <li class="list-inline-item">General Health</li> <li class="list-inline-item">Nutrition</li> <li class="list-inline-item">Pest Control</li> <li class="list-inline-item">Vaccinations</li> </ul> </section> </div> </body>
در حالت لیست inline، آیتمهای لیست از چپ به راست در یک سطر نمایش داده میشوند. برای مثال میتواند برای نمایش breadcrumbs در یک سایت مناسب باشد.
همچنین برای نمایش نقل قولها میتوان از کلاس blockquote و برای نمایش بهتر امضای آن از کلاس blockquote-footer استفاده کرد:
<body> <div class="container"> <section class="content" id="testimonials"> <h2>Testimonials</h2> <blockquote> During the summer, our rabbit, Tonto, began to have severe redness and itching on his belly and feet. I'm very thankful to the veterinarians and staff at Wisdom for the excellent care Tonto received, and for nipping his allergies in the bud, so to speak. Jane </blockquote> <blockquote class="blockquote text-right"> When Samantha, our Siamese cat, began sleeping all the time and urinating excessively, we brought her to see the specialists at Wisdom. Now, two years later, Samantha is still free from any complications of diabetes, and her blood sugar regularly tests normal. <div class="blockquote-footer"> The McPhersons </div> </blockquote> </section> </div> </body>
در اینجا دو blockquote را مشاهده میکنید. مورد اول بدون کلاس blockquote است و دومی به همراه این کلاس و یک footer تعریف شدهاست. همچنین میتوان کلاسهایی مانند text-right را نیز به blockquote اضافه کرد.
البته در نگارش 4، حاشیهی خاکستری blockquote که در نگارش سوم آن وجود داشت، حذف شدهاست.
کار با رنگها در بوت استرپ 4
بوت استرپ، به همراه تعدادی کلاس مخصوص رنگها است که از آن در همه جا استفاده میکند؛ مانند رنگهای دکمهها، پس زمینهها و متون.
1) کلاسهای تعیین رنگ متون:
برای مثال در اینجا بجای Color میتوان یکی از ثوابت ذیل آنرا قید کرد؛ مانند text-primary و یا text-danger
این کلاسها برای تعیین رنگ متون و همچنین لینکها کاربرد دارند.
2) کلاسهای تعیین رنگ پس زمینه:
در اینجا برای نمونه بجای Color میتوان یکی از ثوابت ذیل آنرا قید کرد؛ مانند bg-primary و یا bg-danger
مثال: اعمال رنگهای زمینهای بوت استرپ
<body> <div class="container"> <section class="content" id="services"> <h2 class="text-danger">Our Mission</h2> <p class="bg-danger text-white">Wisdom Pet Medicine strives to blend the best in traditional and alternative medicine in the diagnosis and treatment of companion animals including dogs, cats, birds, reptiles, rodents, and fish. We apply the wisdom garnered in the centuries old tradition of veterinary medicine, to find the safest treatments and cures.</p> <ul> <li><a class="text-warning" href="#">Grooming</a></li> <li><a href="#">General Health</a></li> <li><a href="#">Nutrition</a></li> <li><a href="#">Pest Control</a></li> <li><a href="#">Vaccinations</a></li> </ul> </section> <section class="content" id="testimonials"> <h2>Testimonials</h2> <blockquote class="blockquote bg-faded text-info"> During the summer, our rabbit, Tonto, began to have severe redness and itching on his belly and feet. I'm very thankful to the veterinarians and staff at Wisdom for the excellent care Tonto received, and for nipping his allergies in the bud, so to speak. <div class="blockquote-footer"> Jane </div> </blockquote> </section> </div> </body>
در اینجا مثالهایی را از اعمال کلاسهای رنگهای بوت استرپ مشاهده میکنید. همچنین امکان ترکیب آنها مانند مثال زیر نیز وجود دارد:
<p class="bg-danger text-white">
کدهای کامل این قسمت را از اینجا میتوانید دریافت کنید: Bootstrap4_02.zip
Warp is a modern, Rust-based terminal with AI built in so you and your team can build great software, faster.
Warp is the terminal reimagined with AI and collaborative tools for better productivity.