نظرات مطالب
EF Code First #12
با درود
ابتدا سپاس به خاطر مطالب بسیار مفیدی که مینویسید.
در یک پروژه وب که به صورت ماژولار تعریف شده باشه و در ابتدا مشخص نباشه که چه  امکاناتی داره و قرار باشه در آینده به پروژه اضافه بشه، نمیتونیم Model های مختلف رو در ابتدا در DbContext تعریف کرد.
بنابر این باید برای هر ماژول dll ای تولید کرد که حاوی DomainClass ها , ServiceLayer ها ، Controller ها و DbContext مربوط به اون ماژول باشه.
به نظر شما برای تعریف این قسمت ها در Application_Start باید چه کار کید.
نظرسنجی‌ها
کدام روش مدیریت پروژه مناسب‌‌تر است؟
هر کسی بتواند یک ماژول را ۰ تا ۱۰۰ انجام بدهد و نهایتا ماژول انجام شده خود را به پروژه وصل کند.(مثلا دیتابیس را طراحی کند سرویس ها را اماده کند و رابط کاربری را پیاده کند و هر سه قسمت را به هم وصل کند و نهایتا متخصصان هر حوزه بازبینی خود را در هر قسمت انجام دهند و اصلاحات لازم در صورت نیاز انجام شوند).
هر کسی در حوزه کاری خود تمرکز کند و کاملا تخصصی در حوزه کاری خود انجام وظیفه نماید. (مثلا متخصص Back-End در حوزه خود، متخصص Front-End در حوزه خود فعالیت کنند و کارها تفکیک شده باشند).
نظرات مطالب
آموزش (jQuery) جی کوئری 5#
سلام؛ من یه اسلاید شو ساده را از اموزشهای یه سایت انگلیسی زبان ساختم که مدتهاست دنبالش بودم
اما هنوز یه ایراد کوچولو داره و اونهم اینه که بعد از رسیدن به اخرین عکس برمیگرده به اول یعنی بصورت بک اسلاید میشه و اگر عکسها از سمت راست به چپ اسلاید میشوند وقتی به اخرین عکس میرسه تمام عکسها در کسری از ثانیه از چپ به راست برمیگردند. نمونه کد کوئری رو میزارم و ممنون میشم منو در این زمینه راهنمایی کنید که چطور کاری کنم با رسیدن به اخرین عکس به همون روش از سمت راست به چپ دوباره برگرده به عکس اول نه تمام عکسها رو از چپ به راست برگردونه ؟
اسکریپت فراخوانده شده :
  < script src = "http://code.jquery.com/jquery-latest.js" ></ script >
 کوئری نوشته شده : 
<script type = "text/javascript" >
$(document).ready(function () { 
   slideShow();
});
 
var n = 0;
function slideShow() {
   id = n % 5 + 1;
   leftpost = (1 - parseInt(id)) * 500 + "px";
   $("div.slider-item").animate({ left: leftpost }, 1500);
   n = n + 1;
   s = setTimeout("slideShow()", 3000);
}
 </ script >
فایل css :
 

<style type = "text/css" >
div#slider {
  width: 500px;
  height: 300px;
  margin: auto;
  overflow: hidden;
  border: 10px solid gray;
}
div#slider-mask {
  width: 500%;
  height: 100%;
}
div.slider-item {
  width: 20%;
  height: 100%;
  position: relative;
  float: left;
}
 </ style >
فایل html :
  < div id = "slider" > < div id = "slider-mask" > 
< div class = "slider-item" >< img src = "img1.jpg" alt = "1" /></ div > 
< div class = "slider-item" >< img src = "img2.jpg" alt = "2" /></ div > 
< div class = "slider-item" >< img src = "img3.jpg" alt = "3" /></ div >
 < div class = "slider-item" >< img src = "img4.jpg" alt = "4" /></ div > 
< div class = "slider-item" >< img src = "img5.jpg" alt = "5" /></ div >
</ div > </ div >
مطالب
پیش پردازنده ها Preprocessors
احتمالا شما با پیش پردازنده ها کم و بیش آشنایی دارید؛ برای آشنایی با پیش پردازنده‌های موجود در سی شارپ می‌توانید به این آدرس بروید.
البته این پیش پردازنده‌ها به قدرتمندی سایر پیش پردازنده هایی که در زبان‌های دیگر مانند سی یا سی پلاس پلاس دیده‌اید نیستند. مثلا نمی‌توانند مقدار دیگری جز مقدارهای بولین دریافت کنند، یا از حافظه‌ی مصرفی استفاده کنند. همچنین باید به یاد داشته باشید که حتما باید قبل از شروع کد، از پیش پردازنده‌های استفاده کنید.

برای تعریف یک سمبل symbol می‌توانید از پیش پردازنده‌ی define# استفاده و برای حذف آن هم از undef# استفاده کنید. رسم هست که سمبل‌ها با حروف بزرگ تعریف شوند.
عبارات #if,#else,#elif,#endif هم عبارات شرطی هستند که می‌توان برای چک کردن یک سمبل از آن‌ها استفاده کرد:
#define DEBUG
...
#if DEBUG
    Console.WriteLine("You have defined DEBUG symbol");
#endif
نتیجه آن را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

بدیهی است که همین سمبل DEBUG را undef کنید متن بالا نمایش داده نخواهد شد.
بهتر است به پیش پردازنده‌های دیگر هم نگاهی بیندازیم:
#if STANDARD
    Console.WriteLine("You have defined STANDARD symbol");
#elif PROFESSIONAL
    Console.WriteLine("You have defined PROFESSIONAL symbol");
#elif ULTIMATE
    Console.WriteLine("You have defined ULTIMATE symbol");
#endif
حتی می‌توانید از عملگرهای شرطی چون && یا || یا == یا != و... هم استفاده کنید. تکه کد زیر، از این عملگرها بهره جسته است:
#if STANDARD && EVAL
    Console.WriteLine("You have defined STANDARD and EVAL symbols");
#endif

پیش پردازنده‌های #warning و #error
در پیش پردازنده #warning می‌توانید یک پیام هشدار یا اخطار را به پنجره‌ی warning ارسال کنید؛ ولی برنامه کماکان به اجرای خود ادامه می‌دهد. اما با #error برنامه هم پیام خطا را در پنجره مربوطه نمایش می‌دهد و هم باعث halt شدن برنامه می‌شود.
#if STANDARD && EVAL
    Console.WriteLine("You have defined STANDARD and EVAL symbols");
#endif

در کد بالا #warning را با #error جابجا می‌کنیم:


#region و #endregion
از این دو عبارت در بین کدها استفاده می‌کنیم. برای بلوک بندی کد‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای مثال دسته بندی کدهای نوشته شده مثل جدا کردن property‌ها یا رویدادها یا متدها و ...، با محصور شدن تکه کدهای بین این دو، یک علامت + یا - برای انجام عمل expand و collapsed ایجاد می‌شود.


#line
برای تغییر نام فایل و شماره خطوط در هنگام دیباگ (نمایش خطا و هشدارها در پنجره‌ی نمایش خطاها) به کار می‌رود.
مثلا به تکه کد زیر دقت کنید و همچنین به تصویر بعد از آن، بدون نوشتن #line  دقت کنید:
namespace CSPreProcessorDirectivesDemo
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            inta a = 100;
            Console.ReadLine();
        }
    }
}

خطای ما در خط 14 فایل program.cs رخ داده است. در تکه کد زیر پیش پردازنده #line را اضافه کردیم:
#line 400 "MyFile.cs"
inta a = 100;

همانطور که می‌بینید آدرس تکه کد یا خط بعد از آن تغییر پیدا کرد و از آنجا به بعد از 400 به بعد شمرده می‌شود.
طبق منابع نوشته شده این پیش پردازنده موقعی بیشتر سودمند هست که تکه کد، توسط ابزارهای خارجی یا سیستمی ویرایش شده باشد.
در صورتیکه از #line default استفاده کنید، از آن نقطه به بعد، نام فایل و شماره خطاها به صورت عادی اعلام می‌شوند و #line قبلی در نظر گرفته نمی‌شود تا شاید اگر دوباره به #line جدیدی برخورد کند.
#line hidden هم تکه کدهای مربوطه را از دید دیباگر مخفی می‌کند مثل موقعیکه برنامه نویس، کد به کد یا خط به خط برنامه را دیباگ می‌کند ولی از اینجا به بعد از روی  این خطوط رد می‌شود تا به یک #line دیگر برسد. منظور از رد شدن، عدم اجرای خطوط نیست؛ بلکه دیباگ خط به خط می‌باشد.

#progma
این پیش پردازنده از دو بخش نام دستور و آگومان‌ها تشکیل شده است:
#pragma pragma-name pragma-arguments
دات نت از دو نام دستور warning و checksum پشتیبانی می‌کند؛ آرگومان‌هایی که با دستور warning می‌پذیرد:
#pragma warning disable
#pragma warning restore
با آرگومان disabled تمامی هشدارهای خطوط بعد از آن نادیده گرفته شده و اعلام نمی‌شوند و از restore برای بازگشت از حالت disabled به کار می‌رود. همچنین برای غیر فعال کردن هشدار برای خط یا خطوط خاص هم میتوانید به صورت زیر بنویسید:
#pragma warning disable 414
#pragma warning disable 414, 3021

#checksum
#pragma checksum "filename" "{guid}" "checksum bytes"
از این یکی برای ذحیره هشدارها و خطاها در program database یا PDB استفاده می‌شود (برای مواقعیکه پروژه شما قرار است به یک com یا dll تبدیل شود؛ کاربردی زیادی دارد). آرگومان اول نام فایل که بعدا برای مانیتور کردن به راحتی بین کلاس‌ها تشخیص داده شود و دومی که GUID است و همین GUID را باید برای فایل مشخص کنید.
// Guid for the interface IMyInterface.
[Guid("F9168C5E-CEB2-4faa-B6BF-329BF39FA1E4")]
interface IMyInterface
{
    void MyMethod();
}

// Guid for the coclass MyTestClass.
[Guid("936DA01F-9ABD-4d9d-80C7-02AF85C822A8")]
public class MyTestClass : IMyInterface
{
    public void MyMethod() {}
}
و checksum _bytes که باید به صورت هگزادسیمال در حالت رشته‌ای نوشته شود و باید بیانگر یک عدد زوج باشد؛ در صورتیکه یک عدد فرد را مشخص کنید، کمپایلر پیش پردازنده شما را در نظر نمی‌گیرد. نهایتا به صورت زیر نوشته می‌شود:
class TestClass
{
    static int Main()
    {
        #pragma checksum "file.cs" "{3673e4ca-6098-4ec1-890f-8fceb2a794a2}" "{012345678AB}" // New checksum
    }
}

منابع :
مطالب
مبانی TypeScript؛ فضاهای نام

همانطور که عنوان شد به ماژول‌های داخلی، فضاهای نام (namespace) گفته می‌شود. بنابراین از namespaceها نیز جهت مدیریت و ساماندهی پروژه‌های بزرگ با تعداد فایل‌های زیاد استفاده می‌شود. در واقع یک namespace حالت ساده‌تری از یک ماژول است؛ یعنی برای بارگذاری آن در مرورگر نیاز به loader خاصی نیست. بنابراین در پروژه‌هایی با مقیاس کوچکتر استفاده از namespaceها، انتخاب بهتری است. همچنین یکی از مزیت‌های مهم namespace جلوگیری از شلوغ شدن global scope است.  


نحوه‌ی تعریف namespace در TypeScript  

برای ایجاد یک namespace کافی است از کلمه کلیدی namespace استفاده کنیم: 

namespace Membership {
    export function AddMember(name: string) {
        // add a new member
    }
}

در کد فوق یک namespace را با نام Membership تعریف کرده‌ایم. درون این namespace می‌توانیم کدهای خود را بنویسیم. به عنوان مثال در کد فوق یک تابع را با نام AddMember درون آن تعریف کرده‌ایم و با استفاده از کلمه‌ی کلیدی export این تابع را در معرض دید مصرف کننده قرار داده‌ایم. لازم به ذکر است که یک namespace می‌تواند به صورت nested (تودرتو) نیز استفاده شود. اما باید توجه داشته باشید که برای داشتن چنین قابلیتی باید از export نیز قبل از کلمه‌ی کلیدی namespace استفاده شود: 

namespace Membership {
    export function AddMember(name: string) {
        // add a new member
    }
    
    export namespace Cards {
        export function IssueCard(memberNumber: number) {
            // issue new card
        }
    }
}

همانطور که مشاهده می‌کنید، درون یک nested namespace نیز می‌توانیم اشیاء را توسط کلمه‌ی کلیدی export در معرض دید مصرف کننده قرار دهیم.


نحوه‌ی استفاده از namespaceها در TypeScript 

برای استفاده از کدهای مثال قبل، در یک فایل دیگر می‌توانیم به صورت زیر یک ارجاع را به namespace مربوطه داشته باشیم:

/// <reference path="membership.ts" />

اکنون درون ادیتور، به صورت کامل به اشیاء export شده‌ی توسط فضای نام Membership دسترسی خواهید داشت. لازم به ذکر است به این نوع ارجاع، Triple-Slash References نیز گفته می‌شود. مزیت دیگر این روش این است که کامپایلر TypeScript ارجاعات را نیز کامپایل می‌کند.

برای استفاده از اشیاء مربوط به namespace ارجاع داده شده نیز باید از سینتکس نقطه استفاده کرد:

Membership.AddMember('Garrett');
Membership.Cards.IssueCard(500);

نکته‌ایی که در اینجا وجود دارد این است که کامپایلر TypeScript به صورت پیش‌فرض فایل‌های ارجاع داده شده را به فایل‌های جداگانه‌ایی کامپایل خواهد کرد و فرض را بر این خواهد گذاشت که هر کدام از فایل‌های کامپایل شده قرار است به ترتیب استفاده از آنها درون صفحه استفاده شوند. برای تولید یک فایل واحد می‌توانید از فلگ outFile استفاده کنید. با کمک این فلگ تمامی ارجاعات، بر اساس ترتیب استفاده از آنها، به یک فایل واحد تبدیل خواهند شد. جهت درک بهتر موضوع، یک فایل را با نام utilityFunctions.ts با محتویات زیر ایجاد کنید:

namespace Utility {
    export namespace Fees {
        export function CalculateLateFee(daysLate: number): number {
            return daysLate * .25;
        }
    }
    export function MaxBooksAllowed(age: number): number {
        if (age < 12) {
            return 3;
        } else {
            return 10;
        }
    }
    function privateFunc(): void {
        console.log('This is private....');
    }
}

در کد فوق یک namespace با نام Utility ایجاد کرده‌ایم سپس یک namespace دیگر و همچنین یک تابع را درون آن export کرده‌ایم. اکنون می‌خواهیم از این فضای نام درون یک فایل دیگر با نام app.ts استفاده کنیم. برای اینکار دورن فایل app.ts با استفاده از Triple-Slash یک ارجاع را به فضای نام عنوان شده اضافه کنید:

/// <reference path="utilityFunctions.ts" />

اکنون می‌توانیم از Intellisense مربوط به VS Code جهت دسترسی به اعضای فضای نام Utility استفاده کنیم:

لازم به ذکر است برای namespace مربوطه می‌توانیم alias نیز جهت دسترسی سریع‌تر، تعریف کنیم:

/// <reference path="utilityFunctions.ts" />
import util = Utility.Fees;
let fee = util.CalculateLateFee(10);
console.log(`Fee: ${fee}`);

توسط فرمان زیر نیز می‌توانیم فایل فوق را به راحتی کامپایل کنیم:

tsc --target ES5 app.ts

با فرمان فوق، فایل app.js به همراه تمامی فایل‌های ارجاع داده شده‌ی درون آن نیز کامپایل خواهند شد.

اکنون اگر بخواهیم توسط node فایل app.js را اجرا کنیم، با خطای ReferenceError: Utility is not defined مواجه خواهیم شد. دلیل آن نیز این است که node سعی در لود کردن فایل به صورت یک ماژول دارد و از آنجائیکه ما از namespace استفاده کرده‌ایم، فضای نام Utility توسط node قابل شناسنایی نمی‌باشد. اما درون یک صفحه‌ی HTML با قرار دادن فایل utilityFunctions.js و سپس app.js مشکلی نخواهیم داشت. برای حل این مورد در node کافی است از نکته‌ی یکی کردن فایل‌ها استفاده کنیم:

tsc --target ES5 app.ts --outFile out.js

در این‌حالت فایل‌ها به ترتیب استفاده، با هم ادغام شده و تبدیل به یک فایل با نام out.js خواهند شد.

مطالب
شروع کار با Apache Cordova در ویژوال استودیو #4
در قسمت قبل یک مثال ساده را کار کردیم. در این قسمت با jQuery Mobile آشنا شده و در پروژه‌ی خود استفاده خواهیم کرد.

توضیح تکمیلی در مورد ساختار فایل‌های پروژه
همان طور که در قسمتها قبل گفته شد، تگ اسکریپت زیر 
<script src="cordova.js"></script>
از استاندارد‌های Cordova است؛ وجود خارجی ندارد و بخشی از فرآیند ساخت برنامه است.
اگر توجه کنید فایلی با نام platformOverrides.js در فولدر scripts موجود در ریشه، خالی است اما در فولدر merges موجود در ریشه‌ی پروژه مربوط به هر پلتفرم و همنام آن پلتفرم قرار دارد. برای مثال برای android، یک چنین دایرکتوری merges/android/scripts وجود دارد که درون آن فایلی به‌نام  platformOverrides.js دیده می‌شود و اگر دقت کنید، همنام فایل موجود در فولدر scripts موجود در ریشه پروژه است که درون خود فایلی بنام  android2.3-jscompat.js را فراخوانی می‌کند. (برای کمک به سازگاری کتابخانه‌های ثالث)
در زمان build ، تمام فایل‌های موجود در "merges/"platformname ، در فولدر‌های هم نامی در شاخه‌ی ریشه‌ی پروژه کپی شده و جایگزین فایل‌های قبلی خواهند شد.

 مثال برای اندروید 
در زمان ساخت (build) فایل scripts/platformOverrides.js با فایل merges/windows/scripts/platformoverrides.js جایگزین خواهد شد. این امکان برای فلدر‌های css, images و بقیه‌ی آنها نیز امکان پذیر است.
توجه داشته باشید این ادغام در سطح فایل‌ها و نه در سطح محتوای فایل‌ها انجام می‌شود.

نکته 
برای محتوای موجود در فولدر res، قضیه فرق می‌کند. زیرا محتوای این resource‌ها برای اپلیکیشن پکیچ ضروریست؛ پیش از آن که کد‌های ما درون WebView یا host رندر شوند. باید توجه کرد که این فولدر به جهت اینکه منابع اصلی را (با توجه به پلتفرم باید از فایل‌های مشخص آن برای تشخیص ساختار فولدر‌های اپلیکیشن پکیچ استفاده کند) در بر دارد و این منابع باید در زمان ساخت پروژه تشخیص داده شوند.


رویداد‌های بومی
در زیر تعدادی از رخدادهایی که در Cordova گنجانده شده‌اند تا اپلیکیشن ما از رخداد‌های دستگاه با خبر شوند، نشان داده شده است. برای تست آنها به راحتی بعد از اجرای برنامه توسط شبیه ساز Ripple می‌توانید از قسمت Events، رخداد مورد نظر را شبیه سازی کنید:
(function () {
    "use strict";

    document.addEventListener( 'deviceready', onDeviceReady.bind( this ), false );

    function onDeviceReady() {
        // Handle the Cordova pause and resume events
        document.addEventListener( 'pause', onPause.bind( this ), false );
        document.addEventListener('resume', onResume.bind(this), false);
        document.addEventListener('menubutton', onMenuButton.bind(this), false);
        document.addEventListener('backbutton', onBackButton.bind(this), false);
        //document.addEventListener('searchbutton', onResume.bind(this), false);
        //document.addEventListener('endcallbutton', onResume.bind(this), false);
        //document.addEventListener('offline', onResume.bind(this), false);
        //document.addEventListener('online', onResume.bind(this), false);
        //document.addEventListener('startcallbutton', onResume.bind(this), false);
        //document.addEventListener('volumedownbutton', onResume.bind(this), false);
        //document.addEventListener('volumeupbutton', onResume.bind(this), false);
        
        // TODO: Cordova has been loaded. Perform any initialization that requires Cordova here.
    };

    function onPause() {
        // TODO: This application has been suspended. Save application state here.
        alert("paused");
    };

    function onResume() {
        alert("resume");
    };
    function onMenuButton() {
        alert("menu");
    };

    function onBackButton() {
        alert("back button");
    };
   

} )();

.در مقالات آینده از افزونه‌های موجود، برای مدیریت رخداد‌های باتری سیستم استفاده خواهیم کرد



jQuery Mobile
جی کوئری موبایل، یک فریمورک (UI Framework) جدید با قابلیت استفاده‌ی آسان برای ساخت اپلیکیشن‌های چند سکویی موبایل است. با استفاده از این فریمورک شما قادر خواهید بود اپلیکیشن‌های موبایل بهینه شده برای اجرا بر روی تمام تلفن‌ها، دسکتاپ و تبلت‌ها را بسازید. علاوه بر این، جی کوئری موبایل می‌تواند یک فریمورک ایده آل برای توسعه دهند گان و طراحان وب که قصد ساخت اپلیکیشن‌های غنی وب برای موبایل را دارند، باشد.

 Supported Devices

  Phones/Tablets 
  Android 1.6+ 
  BlackBerry 5+ 
  iOS 3+ 
  Windows Phone 7 
  WebOS 1.4+ 
  Symbian (Nokia S60) 
  Firefox Mobile Opera Mobile 11+ 
  Opera Mini 5+ 
  Desktop browsers 
  Chrome 11+ 
  Firefox 3.6+ 
  Internet Explorer 7+ 
  Safari   


برای نصب jQuery Mobile کافی است دستورات  زیر را در package manager console ویژوال استودیو استفاده کنید:

PM>install-package jquery

PM>install-package jquery.mobile.rtl

بعد از دانلود فایل‌های مورد نظر خود، فولدری بنام jquery.mobile.rtl در ریشه پروژه ایجاد خواهد شد. به ترتیب فایل های rtl.jquery.mobile-1.4.0.css و rtl.jquery.mobile-1.4.0.js موجود در زیر شاخه‌های فلدر مذکور را به head و آخر body فایل index.html اضافه کنید.

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <meta charset="utf-8" />
    <title>CordovaApp01</title>

    <!-- CordovaApp01 references -->
    <link href="css/index.css" rel="stylesheet" />
    <link href="jquery.mobile.rtl/css/themes/default/rtl.jquery.mobile-1.4.0.css" rel="stylesheet" />
</head>
<body>
    <div data-role="page" id="page1">
        <div data-role="header">
            <h1>اولین برنامه</h1>
        </div>
        <div data-role="content">
            <p>سلام من محتوای اولین برنامه هستم</p>
        </div>
        <div data-role="footer">
            <h1>من فوتر هستم</h1>
        </div>
    </div>
<!-- Cordova reference, this is added to your app when it's built. -->
<script src="scripts/jquery-2.1.3.min.js"></script>
    <script src="cordova.js"></script>
    <script src="scripts/platformOverrides.js"></script>
    <script src="scripts/index.js"></script>

    <script src="jquery.mobile.rtl/js/rtl.jquery.mobile-1.4.0.js"></script>
</body>
</html>
در تکه کد بالا ما یکی از ویجت‌های jQuery Mobile را استفاده کردیم و با استفاده از ویژگی data-role که برای div اصلی با page مقدار دهی شده است، یک  کانتینر (page container) برای ویجت page جی کوئری موبایل تعریف شده‌است.

نتیجه‌ی نهایی به شکل زیر خواهد بود:

در مقاله‌ی بعد به استفاده از plugin‌ها خواهیم پرداخت.

ادامه دارد...

مطالب
پشتیبانی از کشیدن و رها کردن در Angular 7
یکی از قابلیت‌هایی که به Angular 7 اضافه شده‌است، پشتیبانی از Drag and Drop می‌باشد. برای استفاده از این قابلیت، در ابتدا لازم است Angular CLI را بروز رسانی کنیم و بعد از آن پکیج @angular/cdk  را نصب و ماژول DragDropModule را در فایل app.module.ts، بخش import  اضافه کنیم:
npm install @angular/cdk

app.module.ts
import { BrowserModule } from '@angular/platform-browser';
import { NgModule } from '@angular/core';

import { DragDropModule } from '@angular/cdk/drag-drop';
import { FormsModule } from '@angular/forms';

@NgModule({
  declarations: [ AppComponent ],
  imports: [
    BrowserModule,
    FormsModule,
    DragDropModule
  ],
  bootstrap: [ AppComponent ]
})
export class AppModule {}

cdkDrag
با استفاده از دایرکتیو cdkDrag، یک آیتم قابلیت جابجایی را پیدا می‌کند و به صورت پیش فرض این دایرکتیو اجازه جابجایی آیتم را در تمامی جهات می‌دهد:
<div cdkDrag>
  I'm Draggable
</div>

در صورتیکه قصد داشته باشید جابجایی را بر اساس محور x یا y، محدود کنید، از دایرکتیو cdkDragLockAxis استفاده می‌شود که می‌تواند مقدار x یا y را نیز بپذیرد:
<div cdkDrag cdkDragLockAxis="x">
  I'm Draggable
</div>

در ادامه قصد پیاده سازی مثال زیر را داریم :

در ابتدا یک مدل را ایجاد می‌کنیم: 

export interface Todo {
    title: string;
    type?: string;
}


فایل app.component.ts 

export class AppComponent implements OnInit {

  public title = 'Darg and drop';
  public model: Todo;

  public todo: Todo[];
  public done: Todo[];
  public cancelled: Todo[];


  ngOnInit(): void {
    this.setDefalutValue();
  }

  addItem(form, $event: Event) {
    $event.preventDefault();
    if (form.valid) {
      if (this.model.type === 'todo') {
        this.todo.push({ title: this.model.title });
      } else {
        this.done.push({ title: this.model.title });
      }
    } else {
      alert('فرم معتبر نمی‌باشد . عنوان را وارد نمایید');
    }
  }

  drop(event: CdkDragDrop<Todo[]>) {
    if (event.previousContainer === event.container) {
      moveItemInArray(event.container.data, event.previousIndex, event.currentIndex);
    } else {
      transferArrayItem(event.previousContainer.data, event.container.data, event.previousIndex, event.currentIndex);
    }
  }



  private setDefalutValue() {
    this.todo = [
      { title: 'خرید مواد غذایی' },
      { title: 'رفتن به خانه' },
      { title: 'خوابیدن' }
    ];

    this.done = [
      { title: 'بیدار شدن' },
      { title: 'مسواک زدن' },
      { title: 'دوش گرفتن' },
      { title: 'چک کردن ایمیل' }
    ];

    this.cancelled = [];

    this.model = {
      title: null,
      type: 'todo'
    };

  }

}


در اینجا 3 آرایه یکی برای to-do  و یکی برای Done  و دیگری برای Cancelled  ایجاد می‌کنیم و به هر کدام تعدادی آیتم را اضافه می‌کنیم.

addItem : زمانیکه فرم را submit می‌کنیم اجرا می‌شود . 


drop : زمانی اجرا می‌شود که یک آیتم را Drag and Drop کنیم. در ایجا شرط event.previousContainer === event.container  زمانی درست است که جابجایی در درون یک لیست باشد و هدف در این صورت، مرتب سازی است .

moveItemInArray : ایندکس آیتم‌ها را در همان لیست تغیر می‌دهد (مرتب سازی).

transferArrayItem: آیتم را از یک لیست حذف و به لیست دیگری اضافه می‌کند.


فایل app.component.html

  <div>
    <!-- فرم -->
    <div>
      <fieldset>
        <legend>
          اضافه کردن آیتم جدید
        </legend>
        <form #form="ngForm" (submit)="addItem(form,$event)">

          <label></label>
          <input type="text" required name="title" #name="ngModel" [(ngModel)]="this.model.title">
          <label></label>

          <select required name="type" #type="ngModel" [(ngModel)]="this.model.type">
            <option value="todo">
              انجام دادن
            </option>
            <option value="done">
              انجام شده
            </option>
          </select>

          <input type="submit" value="ذخیره">
        </form>
      </fieldset>
    </div>

    <!-- آیتم‌ها -->
    <div>
      <fieldset>
        <legend>
          لیست آیتم‌ها </legend>

        <div>
          <!-- انجام دادن -->
          <div>
            <p>
              انجام دادن
            </p>
            <div cdkDropList #todoList="cdkDropList" [cdkDropListData]="todo" [cdkDropListConnectedTo]="[doneList, cancelledList]"
              (cdkDropListDropped)="drop($event)">
              <div *ngFor="let item of todo" cdkDrag>
                <p> {{ item.title | titlecase }} </p>
              </div>
            </div>
          </div>

          <!-- انجام شده -->
          <div>
            <p>
              انجام شده
            </p>

            <div cdkDropList #doneList="cdkDropList" [cdkDropListData]="done" [cdkDropListConnectedTo]="[todoList, cancelledList]"
              (cdkDropListDropped)="drop($event)">
              <div *ngFor="let item of done" cdkDrag>
                <p> {{ item.title | titlecase }} </p>
              </div>
            </div>

          </div>

          <!-- انجام نشده -->
          <div>
            <p>
              انجام نشده
            </p>
            <div cdkDropList #cancelledList="cdkDropList" [cdkDropListData]="cancelled" [cdkDropListConnectedTo]="[todoList, doneList]"
              (cdkDropListDropped)="drop($event)">
              <div *ngFor="let item of cancelled" cdkDrag>
                <p> {{ item.title | titlecase }} </p>
              </div>
            </div>
          </div>

        </div>

      </fieldset>
    </div>
  </div>


در ابتدا یک فرم داریم که در اینجا همه چیز مشخص است ( فرم‌های مبتنی بر قالب‌ها در Angular )

در ادامه 3 container را ایجاد می‌کنیم یکی برای to-do  و یکی برای Done  و در آخر یکی برای Cancelled

container  ایجاد شده برای  to-do

<div cdkDropList #todoList="cdkDropList" [cdkDropListData]="todo" [cdkDropListConnectedTo]="[doneList, cancelledList]"
     (cdkDropListDropped)="drop($event)">
   <div *ngFor="let item of todo" cdkDrag>
      <p> {{ item.title | titlecase }} </p>
   </div>
</div>


توضیحات: 

cdkDropList یک container می‌باشد، برای آیتم‌هایی که قرار است Drag and Drop شوند. 

todoList #:

    id مربوط به container را مشخص می‌کند.

cdkDropListConnectedTo:

 id مربوط به container های دیگری که می‌تواند آیتم های container جاری را بپذیرد.

cdkDropListData مشخص کنند منبع داده است.

cdkDropListDropped:  این رویداد زمانی اجرا می‌شود که Drag and Drop برای یک آیتم انجام شود.

cdkDrag:  برای اینکه آیتم‌های درون یک container قابلیت Drag and Drop را داشته باشند، این دایرکتیو را  اضافه می‌کنیم.


تمام ! 


DEMO 

مطالب
کاربرد Mixins در Vue.js
وقتی از یک زبان برنامه نویسی شیء گرا مثل سی شارپ استفاده میکنیم، تا جای ممکن سعی خواهیم کرد از نوشتن کدهای تکراری خودداری کنیم (^ , ^) . مثلا یک Super Class داریم که توسط چندین Sub Class مورد استفاده قرار میگیرد و یا از الگوهایی مانند Repository استفاده میکنیم. در Vue.js امکانی فراهم شده تا بتوان کدهایی با قابلیت استفاده‌ی مجدد ایجاد کرد. mixin  میتواند شامل تمام قابلیت‌های یک کامپوننت از قبیل بخش‌هایی مثل توابع، دیتا و ... باشد. وقتی برنامه شما توسعه پیدا میکند، احتمالا کدهای تکراری زیادی را در برنامه پیدا می‌کنید ( data , props, methods , computed , watch و ... ) و یا کامپوننت‌هایی خواهید داشت که در موارد کمی با هم تفاوت دارند؛ مانند توابعی که یک آرایه از اطلاعات را دریافت میکنند و تنها تفاوت این توابع، در آدرس فراخوانی وب سرویس می‌باشد، میتوانیم برای چنین کامپوننت‌هایی با عملکرد مشابه، از mixin استفاده کنیم. 


یک برنامه‌ی Vue.js را ایجاد کنید و سپس یک پوشه را در فولدر src بنام mixins بسازید. در این پوشه یک فایل را با نام دلخواهی از نوع جاوااسکریپت، ایجاد کنید و محتوای زیر را در آن قرار دهید:

export default  {
    data() {
        return {
            title: 'Mixins are cool',
            copyright: 'All rights reserved. Product of super awesome people'
        };
    },
    created: function () {
        this.greetings();
    },
    methods: {
        greetings() {
            console.log('Howdy my good fellow!');
        }
    }
};


برای استفاده از mixin بشکل زیر عمل میکنیم. در واقع کد زیر شامل تمام موارد تعریف شده در myMixin.js میباشد. 

<script>

import myMixin from './mixins/myMixin'

export default {
  name: 'app',
  //را دریافت میکند mixins آرایه ای از 
  mixins:[myMixin]
}
</script>

<style>


نکته: در صورتیکه بین mixin و کامپوننت، داده‌های همنامی وجود داشته باشد، اولویت با داده یا تابعی است که در خود کامپوننت تعریف شده‌است. مثال زیر را در نظر بگیرید:

export default  {
    data() {
        return {
            blogName: 'google.com'
        };
    },
    methods: {
        print() {
            console.log(this.blogName);
        }
    }
};

و در کامپوننتی که از mixin فوق استفاده میکند:

<script>
import myMixin from "./mixins/myMixin";
import duplicateFuncData from "./mixins/duplicateFuncData";

export default {
  name: "app",
  data() {
    return {
      // و کامپوننت جاری تکراری ست mixin نام این متغیر در
      blogName: "microsoft.com"
    };
  },
  methods: {
    // و کامپوننت جاری تکراری ست ولی عملکرد متفاوت دارد mixin نام این تابع در
    print() {
      alert(this.blogName);
    }
  },
  components: {},
  //را دریافت میکند mixins آرایه ای از
  mixins: [myMixin, duplicateFuncData]
};
</script>

و نتیجه‌ی اجرا:


تعریف mixin بصورت سراسری: وقتی یک mixin را بصورت global تعریف میکنیم، تمام نمونه‌های وهله سازی شده از vue، دارای قابلیت‌های تعریف شده‌ی در mixin می‌باشند. کد main.js را بشکل زیر تغییر میدهیم. اکنون با اجرای برنامه، به ازای هر نمونه‌ای از vue که وهله سازی میشود، تابع زیر اجرا می‌گردد.

import Vue from 'vue'
import App from './App.vue'

Vue.config.productionTip = false
// بصورت سراسری تعریف شده
Vue.mixin({
  created: function () {
    alert('from global mixin')
  }
})

new Vue({
  render: h => h(App),
}).$mount('#app')


نتیجه‌گیری:

1) استفاده از mixin باعث اجتناب از تکرار کدها و داده‌های تکراری میشود (DRY).

2) از mixin در ساخت پلاگین برای Vue.js استفاده میشود.

// 3. inject some component options
  Vue.mixin({
    created: function () {
      // some logic ...
    }
    ...
  })

3) اگر mixin و کامپوننتی که از mixin استفاده میکند، هر دو توابع  lifecycle را پیاده سازی کرده باشند، اول توابع lifecycle مربوط به mixin اجرا میشود و سپس توابع lifecycle مربوط به کامپوننت.

4) اگر دو کامپوننت، mixin مشترکی را استفاده کنند، داده‌های آنها share نخواهد شد و برای اینکه دو کامپوننتی که از mixin واحدی استفاده میکنند بتوانند از داده‌های یکسانی در mixin استفاده کنند، نیاز به تزریق وابستگی دارند.

5) اگر از ادغام قسمت جاوااسکریپتی و HTML مربوط به کامپوننت‌ها ناراضی هستید، یک راه حل جداسازی، استفاده از mixin به ازای هر کامپوننت است.

6) استفاده از mixin باعث به روزسانی، نگهداری و توسعه‌ی ساده‌تر و همچنین ماژولار بودن برنامه میشود.


کد مثال مقاله‌ی جاری 

نکته: برای اجرای برنامه و دریافت پکیج‌های مورد استفاده در مثال جاری، نیاز است دستور زیر را اجرا کنید:  

npm install


نظرات اشتراک‌ها
رایگان شدن بیش از ۷۰۰۰ دوره سایت Pluralsight
برنامه را کمی تغییر دادم تا خودش فایل‌ها را هم یکی یکی دریافت کند؛ آهسته و پیوسته، به همراه ایجاد پوشه‌ها، به ازای هر ماژول دوره و نام‌گذاری صحیح فایل‌های ویدیوهای دریافتی: PluralsightLinks-V2.7z
نظرات اشتراک‌ها
استفاده از الگوی Proxy در MVVM - قسمت دوم
دوستانی که از اینجا به پست‌های وبلاگ من لینک شدن می‌تونن نظرات و انتقاداتشون رو همینجا مطرح کنند. من شب‌ها از همینجا پیگیری می‌کنم تا زمانی که یک ماژول خوب کامنت دهی برای Orchard نصب کنم.
موفق باشید.