یک دلیل آن عدم سازگاری این افزونه با نگارش VSCode نصب شدهاست.
1) ابتدا فایل vsix مربوط به افزونه سی شارپ را دریافت کنید.
2) اگر نسخه قدیمی افزونه سی شارپ برروی vscode نصب است آن را حذف کنید.
3) کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + P را فشار دهید و Install from VSIX را تایپ کنید و سپس آن را انتخاب کنید.
4)مسیر فایل vsix را به vscode بدهید تا آن را نصب کند.
5) سپس بعد راه اندازی مجدد vscode ، یک پوشه ایجاد کرده و یک پروژه جدید بسازید.
6) در اولین مرحله، افزونه ابتدا بستههای موردنیاز را دانلود و سپس نصب میکند که در این قسمت بسته Razor Language Server جدید است.
حال به سراغ یک فایل razor بروید:
نظرات مطالب
EF Code First #2
با سلام و تشکر بخاطر مقالات مفید EF
بنده طبق مثال مقاله پیش رفتم و متادیتاهای Key و Required را اضافه کردم اما با متادیتای MaxLength به مشکل خوردم .
ویژوال همچین پیغامی میده :
بنده طبق مثال مقاله پیش رفتم و متادیتاهای Key و Required را اضافه کردم اما با متادیتای MaxLength به مشکل خوردم .
ویژوال همچین پیغامی میده :
/* The type 'System.ComponentModel.DataAnnotations.MaxLengthAttribute' exists in both
'c:\Program Files\Microsoft ADO.NET Entity Framework 4.1\Binaries\EntityFramework.dll'
and
'c:\Program Files\Reference Assemblies\Microsoft\Framework\.NETFramework\v4.5\System.ComponentModel.DataAnnotations.dll' */
مطالب
Roslyn #6
معرفی Analyzers
پیشنیاز این بحث نصب مواردی است که در مطلب «شروع به کار با Roslyn » در قسمت دوم عنوان شدند:
الف) نصب SDK ویژوال استودیوی 2015
ب) نصب قالبهای ایجاد پروژههای مخصوص Roslyn
البته این قالبها چیزی بیشتر از ایجاد یک پروژهی کلاس Library جدید و افزودن ارجاعاتی به بستهی نیوگت Microsoft.CodeAnalysis، نیستند. اما درکل زمان ایجاد و تنظیم این نوع پروژهها را خیلی کاهش میدهند و همچنین یک پروژهی تست را ایجاد کرده و تولید بستهی نیوگت و فایل VSIX را نیز بسیار ساده میکنند.
هدف از تولید Analyzers
بسیاری از مجموعهها و شرکتها، یک سری قوانین و اصول خاصی را برای کدنویسی وضع میکنند تا به کدهایی با قابلیت خوانایی بهتر و نگهداری بیشتر برسند. با استفاده از Roslyn و آنالیز کنندههای آن میتوان این قوانین را پیاده سازی کرد و خطاها و اخطارهایی را به برنامه نویسها جهت رفع اشکالات موجود، نمایش داده و گوشزد کرد. بنابراین هدف از آنالیز کنندههای Roslyn، سهولت تولید ابزارهایی است که بتوانند برنامه نویسها را ملزم به رعایت استانداردهای کدنویسی کنند.
همچنین معلمها نیز میتوانند از این امکانات جهت ارائهی نکات ویژهای به تازهکاران کمک بگیرند. برای مثال اگر این قسمت از کد اینگونه باشد، بهتر است؛ مثلا بهتر است فیلدهای سطح کلاس، خصوصی تعریف شوند و امکان دسترسی به آنها صرفا از طریق متدهایی که قرار است با آنها کار کنند صورت گیرد.
این آنالیز کنندها به صورت پویا در حین تایپ کدها در ویژوال استودیو فعال میشوند و یا حتی به صورت خودکار در طی پروسهی Build پروژه نیز میتوانند ظاهر شده و خطاها و اخطارهایی را گزارش کنند.
بررسی مثال معتبری که میتواند بهتر باشد
در اینجا یک کلاس نمونه را مشاهده میکنید که در آن فیلدهای کلاس به صورت public تعریف شدهاند.
هرچند این کلاس از دید کامپایلر بدون مشکل است و کامپایل میشود، اما از لحاظ اصول کپسوله سازی اطلاعات دارای مشکل است و نباید جمع امتیازات کسب شدهی یک دانش آموز به صورت مستقیم و بدون مراجعهی به متدهای معرفی شده، از طریق فیلدهای عمومی آن قابل تغییر باشد.
بنابراین در ادامه هدف ما این است که یک Roslyn Analyzer جدید را طراحی کنیم تا از طریق آن هشدارهایی را جهت تبدیل فیلدهای عمومی به خصوصی، به برنامه نویس نمایش دهیم.
با اجرای افزونهی View->Other windows->Syntax visualizer، تصویر فوق نمایان خواهد شد. بنابراین در اینجا نیاز است FieldDeclarationها را یافته و سپس tokenهای آنها را بررسی کنیم و مشخص کنیم که آیا نوع یا Kind آنها public است (PublicKeyword) یا خیر؟ اگر بلی، آن مورد را به صورت یک Diagnostic جدید گزارش میدهیم.
ایجاد اولین Roslyn Analyzer
پس از نصب پیشنیازهای بحث، به شاخهی قالبهای extensibility در ویژوال استودیو مراجعه کرده و یک پروژهی جدید از نوع Analyzer with code fix را آغاز کنید.
قالب Stand-alone code analysis tool آن دقیقا همان برنامههای کنسول بحث شدهی در قسمتهای قبل است که تنها ارجاعی را به بستهی نیوگت Microsoft.CodeAnalysis به صورت خودکار دارد.
قالب پروژهی Analyzer with code fix علاوه بر ایجاد پروژههای Test و VSIX جهت بسته بندی آنالایزر تولید شده، دارای دو فایل DiagnosticAnalyzer.cs و CodeFixProvider.cs پیش فرض نیز هست. این دو فایل قالبهایی را جهت شروع به کار تهیهی آنالیز کنندههای مبتنی بر Roslyn ارائه میدهند. کار DiagnosticAnalyzer آنالیز کد و ارائهی خطاهایی جهت نمایش به ویژوال استودیو است و CodeFixProvider این امکان را مهیا میکند که این خطای جدید عنوان شدهی توسط آنالایزر، چگونه باید برطرف شود و راهکار بازنویسی Syntax tree آنرا ارائه میدهد.
همین پروژهی پیش فرض ایجاد شده نیز قابل اجرا است. اگر بر روی F5 کلیک کنید، یک کپی جدید و محصور شدهی ویژوال استودیو را باز میکند که در آن افزونهی در حال تولید به صورت پیش فرض و محدود نصب شدهاست. اکنون اگر پروژهی جدیدی را جهت آزمایش، در این وهلهی محصور شدهی ویژوال استودیو باز کنیم، قابلیت اجرای خودکار آنالایزر در حال توسعه را فراهم میکند. به این ترتیب کار تست و دیباگ آنالایزرها با سهولت بیشتری قابل انجام است.
این پروژهی پیش فرض، کار تبدیل نام فضاهای نام را به upper case، به صورت خودکار انجام میدهد (که البته بیمعنا است و صرفا جهت نمایش و ارائهی قالبهای شروع به کار مفید است).
نکتهی دیگر آن، تعریف تمام رشتههای مورد نیاز آنالایزر در یک فایل resource به نام Resources.resx است که در جهت بومی سازی پیامهای خطای آن میتواند بسیار مفید باشد.
در ادامه کدهای فایل DiagnosticAnalyzer.cs را به صورت ذیل تغییر دهید:
توضیحات:
اولین کاری که در این کلاس انجام شده، خواندن سه رشتهی AnalyzerDescription (توضیحی در مورد آنالایزر)، AnalyzerMessageFormat (پیامی که به کاربر نمایش داده میشود) و AnalyzerTitle (عنوان پیام) از فایل Resources.resx است. این فایل را گشوده و محتوای آنرا مطابق تنظیمات ذیل تغییر دهید:
سپس کار به متد Initialize میرسد. در اینجا برخلاف مثالهای قسمتهای قبل، context مورد نیاز، توسط پارامترهای override شدهی کلاس پایه DiagnosticAnalyzer فراهم میشوند. برای مثال در متد Initialize، این فرصت را خواهیم داشت تا به ویژوال استودیو اعلام کنیم، قصد آنالیز فیلدها یا FieldDeclaration را داریم. پارامتر اول متد RegisterSyntaxNodeAction یک delegate یا Action است. این Action کار فراهم آوردن context کاری را برعهده دارد که نحوهی استفادهی از آنرا در متد analyzeFieldDeclaration میتوانید ملاحظه کنید.
سپس در اینجا نوع نود در حال آنالیز (همان نودی که کاربر در ویژوال استودیو انتخاب کردهاست یا در حال کار با آن است)، به نوع تعریف فیلد تبدیل میشود. سپس توکنهای آن استخراج شده و بررسی میشود که آیا یکی از این توکنها کلمهی کلیدی public هست یا خیر؟ اگر این فیلد عمومی تعریف شده بود، نام آنرا یافته و به عنوان یک Diagnostic جدید بازگشت و گزارش میدهیم.
ایجاد اولین Code fixer
در ادامه فایل CodeFixProvider.cs پیش فرض را گشوده و تغییرات ذیل را به آن اعمال کنید. در اینجا مهمترین تغییر صورت گرفته نسبت به قالب پیش فرض، اضافه شدن متد makePrivateDeclarationAsync بجای متد MakeUppercaseAsync از پیش موجود آن است:
اولین کاری که در یک code fixer باید مشخص شود، تعیین FixableDiagnosticIds آن است. یعنی کدام آنالایزرهای از پیش تعیین شدهای قرار است توسط این code fixer مدیریت شوند که در اینجا همان Id آنالایزر قسمت قبل را مشخص کردهایم. به این ترتیب ویژوال استودیو تشخیص میدهد که خطای گزارش شدهی توسط CodingStandardsAnalyzer قسمت قبل، توسط کدام code fixer موجود قابل رفع است.
کاری که در متد RegisterCodeFixesAsync انجام میشود، مشخص کردن اولین مکانی است که مشکلی در آن گزارش شدهاست. سپس به این مکان منوی Make Private با متد متناظر با آن معرفی میشود. در این متد، اولین توکن public، مشخص شده و سپس با یک توکن private جایگزین میشود. اکنون این syntax tree بازنویسی شده بازگشت داده میشود. با Syntax Factory در قسمت سوم آشنا شدیم.
خوب، تا اینجا یک analyzer و یک code fixer را تهیه کردهایم. برای آزمایش آن دکمهی F5 را فشار دهید تا وهلهای جدید از ویژوال استودیو که این آنالایزر جدید در آن نصب شدهاست، آغاز شود. البته باید دقت داشت که در اینجا باید پروژهی CodingStandards.Vsix را به عنوان پروژهی آغازین ویژوال استودیو معرفی کنید؛ چون پروژهی class library آنالایزرها را نمیتوان مستقیما اجرا کرد. همچنین یکبار کل solution را نیز build کنید.
پس از اینکه وهلهی جدید ویژوال استودیو شروع به کار کرد (بار اول اجرای آن کمی زمانبر است؛ زیرا باید تنظیمات وهلهی ویژهی اجرای افزونهها را از ابتدا اعمال کند)، همان پروژهی Student ابتدای بحث را در آن باز کنید.
نتیجهی اعمال این افزونهی جدید را در تصویر فوق ملاحظه میکنید. زیر سطرهای دارای فیلد عمومی، خط قرمز کشیده شدهاست (به علت تعریف DiagnosticSeverity.Error). همچنین حالت فعلی و حالت برطرف شده را نیز با رنگهای قرمز و سبز میتوان مشاهده کرد. کلیک بر روی گزینهی make private، سبب اصلاح خودکار آن سطر میگردد.
روش دوم آزمایش یک Roslyn Analyzer
همانطور که از انتهای بحث قسمت دوم بهخاطر دارید، این آنالایزرها را میتوان به کامپایلر نیز معرفی کرد. روش انجام اینکار در ویژوال استودیوی 2015 در تصویر ذیل نمایش داده شدهاست.
نود references را باز کرده و سپس بر روی گزینهی analyzers کلیک راست نمائید. در اینجا گزینهی Add analyzer را انتخاب کنید. در صفحهی باز شده بر روی دکمهی browse کلیک کنید. در اینجا میتوان فایل اسمبلی موجود در پوشهی CodingStandards\bin\Debug را به آن معرفی کرد.
بلافاصله پس از معرفی این اسمبلی، آنالایزر آن شناسایی شده و همچنین فعال میگردد.
در این حالت اگر برنامه را کامپایل کنیم، با خطاهای جدید فوق متوقف خواهیم شد و برنامه کامپایل نمیشود (به علت تعریف DiagnosticSeverity.Error).
پیشنیاز این بحث نصب مواردی است که در مطلب «شروع به کار با Roslyn » در قسمت دوم عنوان شدند:
الف) نصب SDK ویژوال استودیوی 2015
ب) نصب قالبهای ایجاد پروژههای مخصوص Roslyn
البته این قالبها چیزی بیشتر از ایجاد یک پروژهی کلاس Library جدید و افزودن ارجاعاتی به بستهی نیوگت Microsoft.CodeAnalysis، نیستند. اما درکل زمان ایجاد و تنظیم این نوع پروژهها را خیلی کاهش میدهند و همچنین یک پروژهی تست را ایجاد کرده و تولید بستهی نیوگت و فایل VSIX را نیز بسیار ساده میکنند.
هدف از تولید Analyzers
بسیاری از مجموعهها و شرکتها، یک سری قوانین و اصول خاصی را برای کدنویسی وضع میکنند تا به کدهایی با قابلیت خوانایی بهتر و نگهداری بیشتر برسند. با استفاده از Roslyn و آنالیز کنندههای آن میتوان این قوانین را پیاده سازی کرد و خطاها و اخطارهایی را به برنامه نویسها جهت رفع اشکالات موجود، نمایش داده و گوشزد کرد. بنابراین هدف از آنالیز کنندههای Roslyn، سهولت تولید ابزارهایی است که بتوانند برنامه نویسها را ملزم به رعایت استانداردهای کدنویسی کنند.
همچنین معلمها نیز میتوانند از این امکانات جهت ارائهی نکات ویژهای به تازهکاران کمک بگیرند. برای مثال اگر این قسمت از کد اینگونه باشد، بهتر است؛ مثلا بهتر است فیلدهای سطح کلاس، خصوصی تعریف شوند و امکان دسترسی به آنها صرفا از طریق متدهایی که قرار است با آنها کار کنند صورت گیرد.
این آنالیز کنندها به صورت پویا در حین تایپ کدها در ویژوال استودیو فعال میشوند و یا حتی به صورت خودکار در طی پروسهی Build پروژه نیز میتوانند ظاهر شده و خطاها و اخطارهایی را گزارش کنند.
بررسی مثال معتبری که میتواند بهتر باشد
در اینجا یک کلاس نمونه را مشاهده میکنید که در آن فیلدهای کلاس به صورت public تعریف شدهاند.
public class Student { public string FirstName; public string LastName; public int TotalPointsEarned; public void TakeExam(int pointsForExam) { TotalPointsEarned += pointsForExam; } public void ExtraCredit(int extraPoints) { TotalPointsEarned += extraPoints; } public int PointsEarned { get { return TotalPointsEarned; } } }
بنابراین در ادامه هدف ما این است که یک Roslyn Analyzer جدید را طراحی کنیم تا از طریق آن هشدارهایی را جهت تبدیل فیلدهای عمومی به خصوصی، به برنامه نویس نمایش دهیم.
با اجرای افزونهی View->Other windows->Syntax visualizer، تصویر فوق نمایان خواهد شد. بنابراین در اینجا نیاز است FieldDeclarationها را یافته و سپس tokenهای آنها را بررسی کنیم و مشخص کنیم که آیا نوع یا Kind آنها public است (PublicKeyword) یا خیر؟ اگر بلی، آن مورد را به صورت یک Diagnostic جدید گزارش میدهیم.
ایجاد اولین Roslyn Analyzer
پس از نصب پیشنیازهای بحث، به شاخهی قالبهای extensibility در ویژوال استودیو مراجعه کرده و یک پروژهی جدید از نوع Analyzer with code fix را آغاز کنید.
قالب Stand-alone code analysis tool آن دقیقا همان برنامههای کنسول بحث شدهی در قسمتهای قبل است که تنها ارجاعی را به بستهی نیوگت Microsoft.CodeAnalysis به صورت خودکار دارد.
قالب پروژهی Analyzer with code fix علاوه بر ایجاد پروژههای Test و VSIX جهت بسته بندی آنالایزر تولید شده، دارای دو فایل DiagnosticAnalyzer.cs و CodeFixProvider.cs پیش فرض نیز هست. این دو فایل قالبهایی را جهت شروع به کار تهیهی آنالیز کنندههای مبتنی بر Roslyn ارائه میدهند. کار DiagnosticAnalyzer آنالیز کد و ارائهی خطاهایی جهت نمایش به ویژوال استودیو است و CodeFixProvider این امکان را مهیا میکند که این خطای جدید عنوان شدهی توسط آنالایزر، چگونه باید برطرف شود و راهکار بازنویسی Syntax tree آنرا ارائه میدهد.
همین پروژهی پیش فرض ایجاد شده نیز قابل اجرا است. اگر بر روی F5 کلیک کنید، یک کپی جدید و محصور شدهی ویژوال استودیو را باز میکند که در آن افزونهی در حال تولید به صورت پیش فرض و محدود نصب شدهاست. اکنون اگر پروژهی جدیدی را جهت آزمایش، در این وهلهی محصور شدهی ویژوال استودیو باز کنیم، قابلیت اجرای خودکار آنالایزر در حال توسعه را فراهم میکند. به این ترتیب کار تست و دیباگ آنالایزرها با سهولت بیشتری قابل انجام است.
این پروژهی پیش فرض، کار تبدیل نام فضاهای نام را به upper case، به صورت خودکار انجام میدهد (که البته بیمعنا است و صرفا جهت نمایش و ارائهی قالبهای شروع به کار مفید است).
نکتهی دیگر آن، تعریف تمام رشتههای مورد نیاز آنالایزر در یک فایل resource به نام Resources.resx است که در جهت بومی سازی پیامهای خطای آن میتواند بسیار مفید باشد.
در ادامه کدهای فایل DiagnosticAnalyzer.cs را به صورت ذیل تغییر دهید:
using System.Collections.Immutable; using System.Linq; using Microsoft.CodeAnalysis; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp.Syntax; using Microsoft.CodeAnalysis.Diagnostics; namespace CodingStandards { [DiagnosticAnalyzer(LanguageNames.CSharp)] public class CodingStandardsAnalyzer : DiagnosticAnalyzer { public const string DiagnosticId = "CodingStandards"; // You can change these strings in the Resources.resx file. If you do not want your analyzer to be localize-able, you can use regular strings for Title and MessageFormat. internal static readonly LocalizableString Title = new LocalizableResourceString(nameof(Resources.AnalyzerTitle), Resources.ResourceManager, typeof(Resources)); internal static readonly LocalizableString MessageFormat = new LocalizableResourceString(nameof(Resources.AnalyzerMessageFormat), Resources.ResourceManager, typeof(Resources)); internal static readonly LocalizableString Description = new LocalizableResourceString(nameof(Resources.AnalyzerDescription), Resources.ResourceManager, typeof(Resources)); internal const string Category = "Naming"; internal static DiagnosticDescriptor Rule = new DiagnosticDescriptor( DiagnosticId, Title, MessageFormat, Category, DiagnosticSeverity.Error, isEnabledByDefault: true, description: Description); public override ImmutableArray<DiagnosticDescriptor> SupportedDiagnostics { get { return ImmutableArray.Create(Rule); } } public override void Initialize(AnalysisContext context) { // TODO: Consider registering other actions that act on syntax instead of or in addition to symbols context.RegisterSyntaxNodeAction(analyzeFieldDeclaration, SyntaxKind.FieldDeclaration); } static void analyzeFieldDeclaration(SyntaxNodeAnalysisContext context) { var fieldDeclaration = context.Node as FieldDeclarationSyntax; if (fieldDeclaration == null) return; var accessToken = fieldDeclaration .ChildTokens() .SingleOrDefault(token => token.Kind() == SyntaxKind.PublicKeyword); // Note: Not finding protected or internal if (accessToken.Kind() != SyntaxKind.None) { // Find the name of the field: var name = fieldDeclaration.DescendantTokens() .SingleOrDefault(token => token.IsKind(SyntaxKind.IdentifierToken)).Value; var diagnostic = Diagnostic.Create(Rule, fieldDeclaration.GetLocation(), name, accessToken.Value); context.ReportDiagnostic(diagnostic); } } } }
اولین کاری که در این کلاس انجام شده، خواندن سه رشتهی AnalyzerDescription (توضیحی در مورد آنالایزر)، AnalyzerMessageFormat (پیامی که به کاربر نمایش داده میشود) و AnalyzerTitle (عنوان پیام) از فایل Resources.resx است. این فایل را گشوده و محتوای آنرا مطابق تنظیمات ذیل تغییر دهید:
سپس کار به متد Initialize میرسد. در اینجا برخلاف مثالهای قسمتهای قبل، context مورد نیاز، توسط پارامترهای override شدهی کلاس پایه DiagnosticAnalyzer فراهم میشوند. برای مثال در متد Initialize، این فرصت را خواهیم داشت تا به ویژوال استودیو اعلام کنیم، قصد آنالیز فیلدها یا FieldDeclaration را داریم. پارامتر اول متد RegisterSyntaxNodeAction یک delegate یا Action است. این Action کار فراهم آوردن context کاری را برعهده دارد که نحوهی استفادهی از آنرا در متد analyzeFieldDeclaration میتوانید ملاحظه کنید.
سپس در اینجا نوع نود در حال آنالیز (همان نودی که کاربر در ویژوال استودیو انتخاب کردهاست یا در حال کار با آن است)، به نوع تعریف فیلد تبدیل میشود. سپس توکنهای آن استخراج شده و بررسی میشود که آیا یکی از این توکنها کلمهی کلیدی public هست یا خیر؟ اگر این فیلد عمومی تعریف شده بود، نام آنرا یافته و به عنوان یک Diagnostic جدید بازگشت و گزارش میدهیم.
ایجاد اولین Code fixer
در ادامه فایل CodeFixProvider.cs پیش فرض را گشوده و تغییرات ذیل را به آن اعمال کنید. در اینجا مهمترین تغییر صورت گرفته نسبت به قالب پیش فرض، اضافه شدن متد makePrivateDeclarationAsync بجای متد MakeUppercaseAsync از پیش موجود آن است:
using System.Collections.Immutable; using System.Composition; using System.Linq; using System.Threading; using System.Threading.Tasks; using Microsoft.CodeAnalysis; using Microsoft.CodeAnalysis.CodeFixes; using Microsoft.CodeAnalysis.CodeActions; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp.Syntax; namespace CodingStandards { [ExportCodeFixProvider(LanguageNames.CSharp, Name = nameof(CodingStandardsCodeFixProvider)), Shared] public class CodingStandardsCodeFixProvider : CodeFixProvider { public sealed override ImmutableArray<string> FixableDiagnosticIds { get { return ImmutableArray.Create(CodingStandardsAnalyzer.DiagnosticId); } } public sealed override FixAllProvider GetFixAllProvider() { return WellKnownFixAllProviders.BatchFixer; } public sealed override async Task RegisterCodeFixesAsync(CodeFixContext context) { var root = await context.Document.GetSyntaxRootAsync(context.CancellationToken).ConfigureAwait(false); // TODO: Replace the following code with your own analysis, generating a CodeAction for each fix to suggest var diagnostic = context.Diagnostics.First(); var diagnosticSpan = diagnostic.Location.SourceSpan; // Find the type declaration identified by the diagnostic. var declaration = root.FindToken(diagnosticSpan.Start) .Parent.AncestorsAndSelf().OfType<FieldDeclarationSyntax>() .First(); // Register a code action that will invoke the fix. context.RegisterCodeFix( CodeAction.Create("Make Private", c => makePrivateDeclarationAsync(context.Document, declaration, c)), diagnostic); } async Task<Document> makePrivateDeclarationAsync(Document document, FieldDeclarationSyntax declaration, CancellationToken c) { var accessToken = declaration.ChildTokens() .SingleOrDefault(token => token.Kind() == SyntaxKind.PublicKeyword); var privateAccessToken = SyntaxFactory.Token(SyntaxKind.PrivateKeyword); var root = await document.GetSyntaxRootAsync(c); var newRoot = root.ReplaceToken(accessToken, privateAccessToken); return document.WithSyntaxRoot(newRoot); } } }
کاری که در متد RegisterCodeFixesAsync انجام میشود، مشخص کردن اولین مکانی است که مشکلی در آن گزارش شدهاست. سپس به این مکان منوی Make Private با متد متناظر با آن معرفی میشود. در این متد، اولین توکن public، مشخص شده و سپس با یک توکن private جایگزین میشود. اکنون این syntax tree بازنویسی شده بازگشت داده میشود. با Syntax Factory در قسمت سوم آشنا شدیم.
خوب، تا اینجا یک analyzer و یک code fixer را تهیه کردهایم. برای آزمایش آن دکمهی F5 را فشار دهید تا وهلهای جدید از ویژوال استودیو که این آنالایزر جدید در آن نصب شدهاست، آغاز شود. البته باید دقت داشت که در اینجا باید پروژهی CodingStandards.Vsix را به عنوان پروژهی آغازین ویژوال استودیو معرفی کنید؛ چون پروژهی class library آنالایزرها را نمیتوان مستقیما اجرا کرد. همچنین یکبار کل solution را نیز build کنید.
پس از اینکه وهلهی جدید ویژوال استودیو شروع به کار کرد (بار اول اجرای آن کمی زمانبر است؛ زیرا باید تنظیمات وهلهی ویژهی اجرای افزونهها را از ابتدا اعمال کند)، همان پروژهی Student ابتدای بحث را در آن باز کنید.
نتیجهی اعمال این افزونهی جدید را در تصویر فوق ملاحظه میکنید. زیر سطرهای دارای فیلد عمومی، خط قرمز کشیده شدهاست (به علت تعریف DiagnosticSeverity.Error). همچنین حالت فعلی و حالت برطرف شده را نیز با رنگهای قرمز و سبز میتوان مشاهده کرد. کلیک بر روی گزینهی make private، سبب اصلاح خودکار آن سطر میگردد.
روش دوم آزمایش یک Roslyn Analyzer
همانطور که از انتهای بحث قسمت دوم بهخاطر دارید، این آنالایزرها را میتوان به کامپایلر نیز معرفی کرد. روش انجام اینکار در ویژوال استودیوی 2015 در تصویر ذیل نمایش داده شدهاست.
نود references را باز کرده و سپس بر روی گزینهی analyzers کلیک راست نمائید. در اینجا گزینهی Add analyzer را انتخاب کنید. در صفحهی باز شده بر روی دکمهی browse کلیک کنید. در اینجا میتوان فایل اسمبلی موجود در پوشهی CodingStandards\bin\Debug را به آن معرفی کرد.
بلافاصله پس از معرفی این اسمبلی، آنالایزر آن شناسایی شده و همچنین فعال میگردد.
در این حالت اگر برنامه را کامپایل کنیم، با خطاهای جدید فوق متوقف خواهیم شد و برنامه کامپایل نمیشود (به علت تعریف DiagnosticSeverity.Error).
اگر شما در حال راه اندازی برنامهای هستید که از یک زیر دامنه یا نام دامنه برای شناسایی یک کاربر یا زیرمجموعه دینامیک استفاده میکند، ممکن است در تلاش برای آزمایش قابلیتهای زیر دامنه به صورت محلی مشکلی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم یک وب سایت با استفاده از domain و subdomains را به صورت محلی بر روی IIS Express اجرا کنیم.
اولا، اجازه بدهید نگاهی به تنظیم یک دامنه محلی داشته باشیم. زمانیکه شما برنامه محلی را اجرا میکنید IIS Express به صورت محلی، پورتی خاص را به برنامه اختصاص میدهد:
فرض کنید میخواهیم برای سایت خود، درگاه بانک را راه اندازی کنیم. برنامه را به صورت محلی اجرا کرده و زمانیکه قصد ارتباط با بانک را دارید، با پیامی که دامنه شما در سیستم پرداخت بانکی ثبت نشده، مواجه میشوید. در اینجا بانک انتظار دارد که ما از طریق دامنهای که قبلا در سیستم پرداخت بانک ثبت کردهایم برای مثال (www.elemarket.ir) با آن ارتباط برقرار کنیم؛ ولی به دلیل ارتباط به صورت محلی با یکچنین دامنهای (localhost:59395) روبهرو شده و پیغام عدم امکان برقراری ارتباط را میدهد.
استفاده از Telerik Fiddler برای ایجاد یک دامنهی سفارشی
برای این کار میتوانید از برنامهی سبک وزن Telerik Fiddler استفاده کنید و تنها کافیست به قسمت Tools>Host برنامه بروید و آدرس محلی برنامه (localhost:59395 ) و آدرس دامنهی مورد نظر را وارد کنید تا برنامه هم به صورت local و هم توسط یک دامنهی سفارشی، در دسترس باشد. برنامهی Fiddler را باز نگه داشته و به ویژوال استودیو بازگرید.
در نهایت، پیکربندی IIS Express خود را با اتصالهای جدید به روز کنید. شما معمولا میتوانید پیکربندی IIS Express Application خود را در این مسیر پیدا کنید .
اگر از نسخههای ویژوال استودیو 2015 به بعد استفاده میکنید، فایل applicationhost.config شما در داخل پوشهی برنامه شما vs\config\applicationhost.config.\~
در دسترس است.
فایل را باز کرده و گره <sites> را جستجو کنید. شما باید بتوانید درخواست خود را در فهرست سایتها مشاهده کنید. ما قصد داریم HTTP binding را با تغییر localhost به نام دامنهی سفارشی خود بهروز رسانی کنیم. در اینجا HTTP binding به صورت پیشفرض بر روی localhost میباشد:
پس از تغییر localhost و ذخیره کردن تنظیمات، بررسی کنید تا IIS Express در حال اجرا نباشد. حال برنامه را اجرا کنید.
نکته: اگر هنگام اجرای برنامه با خطای
و یا
مواجه شدید، برنامه را بسته و در حالت Run as Administrator اجرا کنید.
بعد از اجرای برنامه به طور پیشفرض بر روی همان پورت localhost اجرا شده، حال به دامنهی مورد نظر که ایجاد کردهاید بروید:
در اینجا بعد از تلاش برای ارتباط با بانک، دیگر با پیام «دامنه شما در سیستم پرداخت بانکی ثبت نشدهاست» مواجه نشده و با موفقیت امکان تست برنامه را داریم:
اولا، اجازه بدهید نگاهی به تنظیم یک دامنه محلی داشته باشیم. زمانیکه شما برنامه محلی را اجرا میکنید IIS Express به صورت محلی، پورتی خاص را به برنامه اختصاص میدهد:
فرض کنید میخواهیم برای سایت خود، درگاه بانک را راه اندازی کنیم. برنامه را به صورت محلی اجرا کرده و زمانیکه قصد ارتباط با بانک را دارید، با پیامی که دامنه شما در سیستم پرداخت بانکی ثبت نشده، مواجه میشوید. در اینجا بانک انتظار دارد که ما از طریق دامنهای که قبلا در سیستم پرداخت بانک ثبت کردهایم برای مثال (www.elemarket.ir) با آن ارتباط برقرار کنیم؛ ولی به دلیل ارتباط به صورت محلی با یکچنین دامنهای (localhost:59395) روبهرو شده و پیغام عدم امکان برقراری ارتباط را میدهد.
حال قصد داریم با تغییر دامنه به صورت سفارشی، این مشکل را برطرف کرده، تا درحقیقت قبل از قرار دادن سایت بر روی سرور و تست عملیات بتوانیم به صورت محلی نتیجه را دریافت کنیم.
استفاده از Telerik Fiddler برای ایجاد یک دامنهی سفارشی
برای این کار میتوانید از برنامهی سبک وزن Telerik Fiddler استفاده کنید و تنها کافیست به قسمت Tools>Host برنامه بروید و آدرس محلی برنامه (localhost:59395 ) و آدرس دامنهی مورد نظر را وارد کنید تا برنامه هم به صورت local و هم توسط یک دامنهی سفارشی، در دسترس باشد. برنامهی Fiddler را باز نگه داشته و به ویژوال استودیو بازگرید.
در نهایت، پیکربندی IIS Express خود را با اتصالهای جدید به روز کنید. شما معمولا میتوانید پیکربندی IIS Express Application خود را در این مسیر پیدا کنید .
C: \ Users \ YOUR_USERNAME \ Documents \ IISExpress \ config / applicationhost.config
در دسترس است.
فایل را باز کرده و گره <sites> را جستجو کنید. شما باید بتوانید درخواست خود را در فهرست سایتها مشاهده کنید. ما قصد داریم HTTP binding را با تغییر localhost به نام دامنهی سفارشی خود بهروز رسانی کنیم. در اینجا HTTP binding به صورت پیشفرض بر روی localhost میباشد:
پس از تغییر localhost و ذخیره کردن تنظیمات، بررسی کنید تا IIS Express در حال اجرا نباشد. حال برنامه را اجرا کنید.
نکته: اگر هنگام اجرای برنامه با خطای
“Unable to create the virtual directory. You must use specify ‘localhost’ for the server name”
" Invalid URL:the hostame could not be parsed "
بعد از اجرای برنامه به طور پیشفرض بر روی همان پورت localhost اجرا شده، حال به دامنهی مورد نظر که ایجاد کردهاید بروید:
در اینجا بعد از تلاش برای ارتباط با بانک، دیگر با پیام «دامنه شما در سیستم پرداخت بانکی ثبت نشدهاست» مواجه نشده و با موفقیت امکان تست برنامه را داریم:
DOM در حالت عادی بسیار نامرتب است. همچنین با افزودن کلاسهای CSS، کد HTML به مراتب نامرتبتر از قبل میشود. بوت استرپ نیز شامل تعداد زیادی از کلاسهای CSS میباشد که برای انجام وظایف خاصی به HTML اضافه میشوند.
روش متداول استفاده از بوتاسترپ
Embedd کردن کلاسهای CSS بوتاسترپ به صورت مستقیم درون HTML
اغلب فریمورکها، از لحاظ معنایی یا semantic، دارای مشکل هستند. اگر به سورس HTML صفحاتی که با این نوع از فریمورکها ساخته شده باشند نگاهی بیندازید با حجم زیادی از کلاسهایی مانند <"div class="row> و یا <"div class="col-sm> مواجه خواهید شد. نوشتن کدهای HTML به این صورت از لحاظ معنایی اشتباه است. مثلاً اگر بنا به دلایلی سازندگان بوت استرپ تصمیم بگیرند نام کلاسهای را در نسخه بعدی این فریمورک تغییر دهند (مانند تغییر نام کلاسها در نسخهی 3 بوت استرپ)، و یا اگر در آینده بخواهید از یک فریمورک دیگر در سایتتان استفاده کنید. باید این تغییرات را در تمام صفحات سایتتان اعمال کنید؛ در نتیجه اینکار زمان زیادی را از شما صرف میکند.
راهحل؟
استفاده از CSS preprocessors
بوتاسترپ، از Less برای اینکار استفاده میکند. Less در واقع یک CSS preprocessor نوشته شده با جاوا اسکریپت است که قابلیت اجرا در مرورگر را دارد. Less امکانات زیادی، از قبیل استفاده از توابع، متغیرها، Mixins و ... را در اختیار شما قرار میدهد. در واقع هدف از Less، نگهداری آسان و قابلیت توسعه فایلهای CSS میباشد. در این حالت شما کدهای CSS خود را درون فایلهایی با پسوند Less مینویسید. در این حالت بجای پیوست کردن کلاسهای بوتاسترپ در کد HTML، آن را درون استایلشیت پیوست خواهید کرد. همانطور که عنوان شد، بوتاسترپ با Less نوشته شده است. فایلهای Less بوتاسترپ را میتوانید از مخرن کد گیتهاب آن دانلود نمائید یا اینکه از طریق نیوگت میتوانید آن را نصب کنید:
PM> Install-Package Twitter.Bootstrap.Less
کار با Less خیلی ساده است. به عنوان مثال در کد زیر یک کلاس با نام loud داریم که استایلهایی را به آن اعمال کردهایم. اکنون جهت استفاده مجدد از این استایلها برای کلاسی دیگر، نیاز به نوشتن مجدد آن نیست. کافی همانند یک تابع در هر کلاسی آن را فراخوانی کنیم:
.loud { color: red; } // Make all H1 elements loud h1 { .loud; }
استفاده از Mixins
با استفاده از Mixins میتوانیم عناصر داخل صفحاتمان را به صورت Semantic تعریف نمائیم. به عنوان مثال میخواهیم با استفاده از سیستم گرید بوتاسترپ، ساختاری مانند تصویر زیر را داشته باشیم:
در حالت معمول با استفاده از کلاسهای CSS بوتاسترپ میتوانیم اینکار را انجام دهیم:
<div class="container"> <div class="row"> <div class="col-md-8"> Content - Main </div> <div class="col-md-4"> Content - Secondary </div> </div> </div>
<div class="wrapper"> <div class="content-main"> Content - Main </div> <div class="content-secondary"> Content - Secondary </div> </div>
در بوت استرپ از Less Mixins جهت اعمال استایل هایی مانند row و column میتوانیم استفاده کنیم. به طور مثال برای اعمال استایل به کلاسهای فوق میتوانیم به این صورت عمل کنیم:
// Core variables and mixins @import "variables.less"; @import "mixins.less"; .wrapper { .make-row(); } .content-main { .make-lg-column(8); } .content-secondary { .make-lg-column(3); .make-lg-column-offset(1); }
کد فوق بعد از کامپایل به کد زیر تبدیل خواهد شد:
.wrapper { margin-left: -15px; margin-right: -15px; } .content-main { position: relative; min-height: 1px; padding-left: 15px; padding-right: 15px; } @media (min-width: 1200px) { .content-main { float: left; width: 66.66666666666666%; } } .content-secondary { position: relative; min-height: 1px; padding-left: 15px; padding-right: 15px; } @media (min-width: 1200px) { .content-secondary { float: left; width: 25%; } } @media (min-width: 1200px) { .content-secondary { margin-left: 8.333333333333332%; } }
همانطور که قبلاً عنوان شد ویژوال استودیو به راحتی توسط افزونه Web Essentials از فایلهای Less پشتیبانی میکند. در نتیجه کامپایل فایلهای Less داخل ویژوال استودیو توسط این افزونه به راحتی قابل انجام میباشد.
یک قابلیت جالب دیگر در رابطه با فایلهایی Less، تولید نسخههای CSS عادی و فشرده نهایی توسط افزونه Web Essentials میباشد. به طور مثال شما میتوانید نسخه minified شده را به Layout تان اضافه کنید. بعد از هربار تغییر در فایل Less این فایل نیز به روز خواهد شد:
همچنین برای دیگر اجزای بوتاسترپ نیز میتوانید به این صورت عمل کنید:
<!-- Before --> <a href="#" class="btn danger large">Click me!</a> <!-- After --> <a href="#" class="annoying">Click me!</a> a.annoying { .btn; .btn-danger; .btn-large; }
تا قسمت سوم توانستیم Xamarin را نصب و پروژهی اولیه آن را بیلد کنیم. سپس کد مشترک بین سه پلتفرم را بر روی Windows اجرا و Edit & continue آن را هم تست کردیم که هم برای UI ای که با Xaml نوشته میشود و هم برای منطقی که با CSharp نوشته میشود، کار میکند.
همانطور که گفتیم، کد UI و Logic برای هر سه پلتفرم مشترک است؛ منتهی به علت امکانات دیباگ فوق العاده و سرعت بیشتر ویندوز، ابتدا آن را بر روی ویندوز تست کردیم و بعد برای تکمیل UI، آن را بر روی Android اجرا میکنیم. این بار میتوانید دو پروژه UWP و iOS را Unload کنید و سپس پروژه Android ای را در صورت Unload بودن Load کنید. (با راست کلیک نمودن روی پروژه). این کار باعث میشود Visual Studio بیهوده کند نشود؛ مخصوصا اگر سیستم شما ضعیف است.
ابتدا با موبایل یا تبلت اندرویدی شروع میکنیم. اگر چه Xamarin از نسخهی 4.0.3 اندروید به بالا را پشتیبانی میکند، ولی توصیه میکنم وقتتان را بر روی گوشیهای اندرویدی کمتر از 4.4 تلف نکنید. دستگاه را میتوانید، هم به صورت USB و هم به صورت Wifi استفاده کنید. ابتدا باید دستگاه اندرویدی خود را آمادهی برای دیباگ کنید. برای این منظور مقالههای فارسی و انگلیسی زیادی وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید. من عبارت "اندروید debug" را جستجو کردم و به این مقاله رسیدم. همچنین Android SDK شما باید USB debugging اش نصب شده باشد که البته حجم زیادی ندارد. برای بررسی این مورد ابتدا از وجود فولدر extras\google\usb\_driver درAndroid SDK خود مطمئن شوید. حال سؤال این است که ویژوال استودیو، Android SDK را کجا نصب کردهاست که خیلی ساده در این لینک توضیح داده شدهاست.
اگر فولدر extras\google\usb\_driver وجود نداشت، باید آن را نصب کنید که خیلی ساده توسط Android SDK Manager امکان پذیر است؛ ولی نه! امکان پذیر نیست!
دلیل: در Xamarin شما همیشه بر روی آخرین SDKها حرکت میکنید. این شامل Windows SDK 17134 و Android SDK 27 و iOS SDK 11 است. وقتی از نسخهی فعلی ویژوال استودیو، یعنی 15.8 به نسخهی بعدی ویژوال استودیو که الان Preview است بروید، یعنی 15.9، عملا به این معنا است که به Windows SDK 17763 و Android SDK 28 و iOS SDK 12 میروید. این بزرگترین مزیت Xamarin است و این یعنی شما همیشه به صد در صد امکانات هر پلتفرم در زبان CSharp دسترسی دارید و همیشه آخرین SDK هر سیستم عامل در اختیار شماست و اگر دوستی از طریق Swift توانست مثالی از ARKit 2.0 را در iOS 12 پیاده سازی کند، قطعا شما هم میتوانید. همچنین تیم Xamarin نه تنها این امکانات را بلکه Documentation لازم را نیز در اختیار شما قرار میدهد. چون در همین مثال، مستندات Apple به زبان Swift / Objective-C بوده و مستندات Xamarin به زبان CSharp.
حال اگر سری به فولدر Android SDK نصب شدهی توسط Visual Studio بزنید، مشاهده میکنید که خبری از Android SDK Manager نیست! به صورت رسمی، مدتی است که گوگل در نسخههای اخیر Android SDK، دیگر Android SDK Manager را ارائه نمیکند و همانطور که گفتم شما الان بر روی آخرین نسخهی Android SDK هستید. هر چند ترفندهایی وجود دارد که این Manager را باز میگردانند، ولی لزومی به انجام این کار در Xamarin نیست و شما میتوانید از Android SDK Manager ای که تیم Xamarin ارائه دادهاست، استفاده کنید. همین مسئله در مورد Android Virtual Device Manager که برای مدیریت Emulatorها بود نیز صدق میکند.
برای استفاده از این دو، ضمن استفاده از ابزارهای دور زدن تحریم، در ویژوال استودیو، در منوی Tools، به قسمت Android رفته و Android SDK Manager را باز کنید. Android Emulator Manager نیز جایگزین Android Virtual Device Manager ای است که قبلا توسط گوگل ارائه میشد. حال بعد از باز کردن Android SDK Manager ارائه شده توسط Xamarin، به برگهی Tools آن بروید و از قسمت extras مطمئن شوید که Google USB driver تیک خورده باشد.
حال پس از وصل کردن گوشی یا تبلت اندرویدی به سیستم توسط کابل USB و Set as startup project نمودن پروژهی XamApp.Android که در قسمت قبل آن را Clone کرده بودید، میتوانید پروژه را بر روی گوشی خود اجرا کنید. اگر نام گوشی خود را در کنار دکمهی سبز اجرای پروژه (F5) نمیبینید، بستن و باز کردن Visual Studio را امتحان کنید.
پروژه را که اجرا کنید، اولین بیلد کمی طول میکشد (اولین بار دو برنامه بر روی گوشی شما نصب میشوند که برای کار دیباگ در Xamarin لازم هستند) و اساسا بیلد یک پروژهی اندرویدی کند است. خوشبختانه به واسطه وجود Xaml edit and continue احتیاجی به Stop - Start کردن پروژه و بیلد کردن برای اعمال تغییرات UI نیست و به محض تغییر Xaml، میتوانید تاثیر آن را در گوشی خود ببینید. ولی برای هر تغییر CSharp باید Stop - Start و Build کنید که زمان بر است و به همین علت تست بر روی پروژه ویندوزی را برای پیاده سازی منطق برنامه پیشنهاد میکنیم. البته در نسخهی 15.9 ویژوال استودیو، سرعت بیلد تا 40% بهبود یافته است.
ممکن است شما گوشی اندرویدی یا تبلت نداشته باشید که بخواهید بر روی آن تست کنید و یا مثلا گوشی شما Android 7 هست و میخواهید بر روی Android 8 تست بگیرید. در این جا شما احتیاج به استفاده از Emulator را خواهید داشت.
توجه داشته باشید که Emulator شما ترجیحا نباید ARM باشد و بهتر است یا X86 یا X64 باشد، وگرنه ممکن است خیلی کند شود. همچنین بهتر است Google Play Services داشته باشد. همچنین ترجیحا دنبال گزینهی اجرا کردن Emulator نروید؛ اگر خود ویندوز شما درون یک Virtual Machine در حال اجراست.
ابتدا ضمن جستجو کردن "فعال سازی intel virtualization"، اقدام به فعال سازی این امکان در سیستم خود کنید. این آموزش را مناسب دیدم.
گزینههای مطرح: [Google Android Emulator] - [Genymotion] - [Microsoft Hyper-V Android Emulator] که فقط یکی از آنها را لازم دارید.
Google Android Emulator توسط خود Google ارائه میشود و دارای Google Play Services نیز هست. بر اساس این آموزش به صفحه Workloads در Visual Studio Installer بروید و از قسمت Xamarin دو مورد "Google Android Emulator API Level 27" و "Intel Hardware Accelerated Execution Manager (HAXM) global install" را نصب کنید. توجه داشته باشید که بدین منظور احتیاج به ابزارهای دور زدن تحریم دارید؛ زیرا نیاز به دسترسی به سرورهای گوگل هست. این Emulator آماده برای دیباگ هست و نیازی به اقدام خاصی نیست.
Genymotion حجم کمتری دارد و برای دانلود احتیاج به ابزارهای دور زدن تحریم را ندارد و اساسا نسبت به بقیه بر روی سیستمهای ضعیفتر، بهتر کار میکند. فقط Emulator ای که با آن میسازید، به صورت پیش فرض Google Play Services را ندارد که در آخرین نسخههای آن گزینه Open GApps به toolbar اضافه شده که Google Play Services را اضافه میکند. (از انجام هر گونه عملیات پیچیده بر اساس آموزشهایی که برای نسخههای قدیمیتر Genymotion هستند، پرهیز کنید). مطابق با ابتدای همین آموزش برای دستگاههای اندرویدی، Emulator خود را آماده برای دیباگ کنید.
Microsoft Hyper-V android emulators. مایکروسافت قبلا اقدام به ارائه یک Android Emulator کرده بود که برای نسخه 4 و 5 اندروید بودند و بزرگترین ضعف آنها عدم پشتیبانی از Google Play Services بود که ادامه داده نشدند. ولی سری جدید ارائه شده توسط مایکروسافت چنین مشکلی را ندارد. اگر CPU شما AMD بوده و روشهای قبلی برای شما کند هستند یا اساسا کار نمیکنند، یا در حال حاضر در حال استفاده از Docker for Windows هستید که از Hyper-V استفاده میکنید و قصد استفاده مجدد از منابع موجود را دارید، این نیز گزینه خوبی است که جزئیات آن را میتوانید در اینجا دنبال کنید. این Emulator آماده برای دیباگ هست و نیازی به اقدام خاصی نیست.
پس از اینکه Emulator خود را ساختید، آن را اجرا کنید. سپس برنامه را از درون ویژوال استدیو اجرا کنید. مطابق نسخه ویندوزی، دوباره یک دکمه دارید و یک Label، عدد بر روی Label، با هر بار کلیک کردن بر روی دکمه، افزایش مییابد.
سرعت اجرای این برنامه در Emulator یا گوشی شما برای دیباگ است و در حالت Release، سرعت چندین برابر بهتر خواهد شد و به هیچ وجه تستهای Performance را بر روی Debug mode انجام ندهید.
حال نوبت به پابلیش پروژه میرسد. در این قسمت باید توجه کنید که حجم Apk شما برای پروژهی XamApp مثال ما به 7 مگ میرسد که برای یک فرم ساده خیلی زیاد به نظر میرسد. ولی اگر شما بجای یک فرم ساده، صد فرم پیچیده نیز داشته باشید، باز هم این حجم به 8 مگ نخواهد رسید. حجم Apk خیلی متاثر از کدهای شما نیست، بلکه شامل موارد زیر است:
1- NET. که خود شامل CLR & BCL است. (BCL (Base Class Library مثل کلاسهای string - Stream - List - File و (CLR (Common language runtime که شامل موارد لازم برای اجرای کدها است. این پیاده سازی بر اساس NET Standard 2.0. بوده که عملا اجازه استفاده از تعداد خیلی زیادی از کتابخانههای موجود را میدهد، حتی Entity framework core! البته هر کتابخانه حجم DLLهای خودش را اضافه میکند.
2- Android Support libraries که به شما اجازه میدهد از تعداد زیادی (و البته نه همه) امکانات نسخههای جدید اندروید در پروژهتان استفاده کنید که بر روی نسخ قدیمیتر Android نیز کار کنند. همچنین با یکپارچگی با Google Play Services عملا خیلی از کارها سادهتر و با Performance بهتری انجام میشود، مانند گرفتن موقعیت کاربر جاری.
3- Xamarin essentials . اگر چه در CSharp شما به صد در صد امکانات هر سیستم عامل دسترسی دارید و میتوانید مثلا مقدار درصد شارژ باطری را بخوانید، ولی اینکار مستلزم نوشتن سه کد CSharp ای برای Android - iOS - Windows است که طبیعتا کار را سخت میکند. اما Xamarin Essentials به شما اجازه میدهد با یک کد CSharp واحد برای هر سه پلتفرم، با باطری، کلیپبورد، قطب نما و خیلی موارد دیگر کار کنید.
4- Xamarin.Forms. اگر Button و Label ای که در مثال برنامه داشتیم، با یکبار نوشتن بر روی هر سه پلتفرم دارند کار میکنند، در حالی که هر پلتفرم، Button مخصوص به خود را دارد؛ این را Xamarin Forms مدیریت میکند. علاوه بر این، Binding نیز به عهدهی Xamarin Forms است.
5- Prism - Autofac - Bit Framework: درک آنها نیاز به دنبال کردن آموزشهای این دوره را دارد؛ ولی به صورت کلی معماری پروژه شما بسیار کارآمد و حرفهای خواهد شد و به کدی با قابلیت نگهداری بالا خواهید رسید.
6- Rg Plugins Popup و Xamanimation نیز دو کتابخانهی UI بسیار کاربردی و جالب هستند که در طول این آموزش از آنها استفاده خواهد شد.
حجم 7 مگ برای این تعداد کتابخانه و امکان، خیلی زیاد نیست و شما عملا تعداد زیادی از پروژههای خود را میتوانید با همین حجم ببندید و اگر مثلا به پروژهی Humanizer خیلی علاقه داشته باشید (که در این صورت حق هم دارید!) میتوانید با اضافه شدن چند کیلوبایت (!) به پروژه آن را داشته باشید. اکثر کتابخانههای NET. ای سبک هستند. همچنین موقع قرار گرفتن در پروژه، فشرده سازی نیز میشوند و قسمتهای استفاده نشدهی آنها نیز توسط Linker حذف میشوند.
علاوه بر این، اجرای برنامه بر روی گوشیهای ضعیف و قدیمی کمی طول میکشد. این مربوط به اجرای برنامه است؛ نه باز شدن فرم مثال ما که دارای Button و Label بود و اگر مثال ما دو فرم داشته باشد (که در آموزشهای بعدی به آن میرسیم) میبینید که چرخش بین فرمها بسیار سریع است.
مواردی مهم در زمینهی بهبود عملکرد پروژههای Xamarin در Android
در ابتدا باید بدانید Apk شما شامل دو قسمت است؛ یکی کدهای CSharp ای شما که DotNet ای بوده و در کنار کدهای کتابخانههایی چون Json.NET بر روی DotNet اجرا میشوند. دیگری کتابخانهای است که مثلا با Java نوشته شده و بعد برای استفاده در CSharp بر روی آن یک Wrapper یا پوشاننده توسعه داده شدهاست. عموما توسعه دهندگان چنین پروژههایی، ابتدا پروژه را به Java مینویسند و بعد برای JavaScript - CSharp و ... Wrapper ارائه میدهند.
برای بهبود اینها ابزارهایی چون AOT-NDK-LLVM-ProGurad-Linker و ... وجود دارند که سعی میکنم به صورت ساده آنها را توضیح دهم.
وظیفه ProGurad این است که از قسمتی از پروژهی شما که بخاطر کتابخانههای Java ای، عملا DotNet ای نیست، کدهای اضافه و استفاده نشده را حذف کند.
ممکن است استفاده از ProGurad باعث شود کلاسی که داینامیک استفاده شده است، به اشتباه حذف شود. پروژه XamApp دارای یک ProGuard configuration file است که جلوی چنین اشتباهاتی را حتی الامکان میگیرد.
همچنین ProGurad که در داخل Android SDK قرار دارد، به Space در طول مسیر حساس است (!) و با توجه به اینکه مسیر پیش فرض Android SDK نصب شدهی توسط ویژوال استودیو دارای Space است (C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk) شما در همان ابتدا دچار مشکل میشوید! برای حل این مشکل ابدا فولدر Android SDK را جا به جا نکنید؛ بلکه از امکانی در ویندوز به نام Junction folder یا فولدر جانشین استفاده کنید. بدین منظور دستور زیر را وارد کنید:
mklink /j C:\android-sdk "C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk"
این مورد باعث میشود که مسیر C:\android-sdk نیز به همان مسیر پیش فرض اشاره کند و این دو مسیر در واقع یکی هستند. امیدوارم این امکان را با قابلیت Shortcut سازی در ویندوز اشتباه نگیرید! حال از منوی Tools > Options > Xamarin > Android Settings مسیر Android SDK را به C:\android-sdk تغییر دهید که فاقد Space است و ویژوال استودیو را ببندید و باز کنید.
NDK که در ادامه SDK برای Android قرار میگیرد، Native Development Kit است و باعث میشود هم DLLهای DotNet ای و هم Jarهای Java ای به فایلهای so تبدیل شوند. so همان DLL ویندوز است، البته برای Linux و همانطور که احتمالا میدانید، پایه Android بر روی Linux است. طبیعتا کامپایل شدن کدها به so، بر روی بهبود سرعت برنامه تاثیر گذار است.
Linker نیز مشابه با ProGuard کمک میکند، ولی اینبار حجم DLLهای DotNet ای مانند Json.NET را کم میکند. بالاخره شما از صد در صد کلاسهای یک DLL استفاده نمیکنید و موارد اضافی نیز باید حذف شوند. البته این وسط، امکان حذف اشتباه کلاسهایی که به صورت داینامیک فراخوانی شده باشند وجود دارد که LinkerConfig موجود در پروژه XamApp حتی الامکان جلوی این مشکل را میگیرد.
Release mode مثل هر پروژه CSharp ای دیگری، بهتر است پروژه در حالت Release mode پابلیش شود. در پروژه XamApp در حالت Release mode، موارد بالا یعنی Linker-NDK-ProGuard نیز درخواست میشوند.
جزئیات این موارد در مستندات Xamarin وجود دارد و در پایان این دوره یک Project Builder سورس باز نیز به شما ارائه میشود که ساختار اولیه پروژهها را بر اساس نیازهای شما و با بهترین تنظیمات ممکن میسازد.
در پروژه XamApp علاوه بر موارد فوق، دو مورد دیگر نیز آماده به استفاده هستند، ولی غیر فعال شده اند؛ AOT و LLVM. اگر به تازگی برنامه نویس شدهاید، موارد زیر ممکن است خیلی برایتان پیچیده باشند، از آنها عبور کنید و به عنوان "نحوه انجام دادن پابلیش" بروید.
کدهایهای DotNet ای به سه شکل میتوانند اجرا شوند:
JIT - AOT - Interpreter
یک برنامه DotNet ای برای اجرا میتواند از ترکیب اینها استفاده کند. حالت Interpreter که خیلی جدید معرفی شده و الآن موضوع بحث نیست؛ میماند JIT و AOT
کد CSharp در هنگام کامپایل به IL تبدیل و سپس در زمان اجرا توسط Just in time compiler به زبان ماشین تبدیل میشود. اگر قبلا پروژهی ASP.NET یا ASP.NET Core نوشته باشید، چنین رفتاری را در پشت صحنه خواهد داشت. خود JIT که در هر بار اجرای برنامه انجام میشود، عملا زمان بر هست. ولی کد زبان ماشین حاصل از آن خیلی Optimize شده برای دقیقا همان ماشین هست؛ با در نظر گرفتن خیلی فاکتورها. در پروژههای سمت سرور مثل ASP.NET که پروژه وقتی یک بار اجرا میشود، مثلا روی IIS، ممکن است صدها هزار دستور را اجرا کند، در طول چندین روز یا ماه، این عمل JIT خیلی مفید هست. البته همان سربار اولیهی JIT هم توسط چیزی به عنوان Tiered JIT میتواند کمتر شود.
اما در پروژهی موبایل که برنامه ممکن است بعد از باز شدن، مثلا ده دقیقه باز باشد و بعد بسته شود، انجام شدن JIT با هر بار باز شدن برنامه خیلی مفید به فایده نیست. بنا به برخی مسائل که واقعا سطح این آموزش را خیلی پیچیده میکند، نتیجه کار JIT قابلیت Cache شدن آن چنانی ندارد و عملا باید هر بار اجرا شود.
در پروژههای موبایل، گزینه دیگری بر روی میز هست به نام Ahead of time یا AOT که کار تبدیل IL به زبان ماشین را در زمان کامپایل و پابلیش پروژه انجام دهد. طبیعتا این باعث میشود سرعت برنامه موبایل در عمل خیلی بالاتر رود، چون سربار JIT در هر بار اجرای برنامه حذف میشود. همچنین روال AOT میتواند از LLVM یا Low level virtual machine استفاده کند که منجر به تبدیل شدن کد زبان ماشینی میشود که بر روی LLVM کار میکند. LLVM خودش یک Runtime با سرعت خیلی بالاست که بر روی تمامی سیستم عاملها کار میکند.
بر روی Android - iOS - Windows میشود از AOT استفاده کرد. در iOS و ویندوز، استفادهی از AOT منجر به افزایش سایز برنامه نمیشود، چون قبلا برنامه یک سری کد IL بوده که زمان اجرا توسط JIT به کد ماشین تبدیل میشده و الان بجای آن IL، یک سری کد زبان ماشین مبتنی بر LLVM هست. اما بر روی Android، پیاده سازی AOT ناقص هست و البته که با فعال کردناش، سرعت برنامه بسیار بیشتر میشود، ولی کماکان نیاز به JIT و IL هم برای برخی از سناریوها هست. این مورد یعنی اینکه فعال سازی AOT+LLVM بر روی اندروید تا مادامی که AOT در Android به صورت آزمایشی هست، باعث افزایش حجم Apk ما از 7 به 13 مگ میشود. البته این مورد در نسخههای بعدی رفع خواهد شد و رفتار Android مشابه با iOS-Windows خواهد بود؛ یعنی حجم نسبتا کم و سرعت خیلی بالا.
برای فعال سازی AOT+LLVM در csproj پروژه اندرویدی، دو مقدار AotAssemblies و EnableLLVM را از false به true تغییر دهید:
<AotAssemblies>true</AotAssemblies> <EnableLLVM>true</EnableLLVM>
با این تنظیمات، بیلد شما طولانیتر و در عوض سرعت اجرای برنامه بیشتر خواهد شد.
نحوه انجام دادن پابلیش
برای انجام دادن پابلیش، بر روی پروژه XamApp.Android در هنگامیکه بر روی Release mode هستید، راست کلیک کنید و Archive را بزنید. سپس فایل Archive شده را انتخاب و Distribute را بزنید که به شما Apk مناسب برای انتشار توسط خودتان یا Google Play میدهد.
نکات مهم:
1- فایل Apk حاصل از Archive را بدون Distribute کردن، در اختیار کسی قرار ندهید. فقط پیام Corrupt و خراب بودن فایل، حاصل کارتان خواهد بود!
2- اولین باری که Distribute میکنید، Wizard مربوطه کمک میکند تا یک فایل Certificate را برای Apk اتان بسازید. آن فایل را گم نکنید! در پابلیشهای بعدی دیگر نباید Certificate جدیدی بسازید؛ بلکه فایل قبلی را باید به آن معرفی کنید و فقط رمز آن Certificate را دوباره بزنید.
3- به برنامه آیکون بدهید. برای آن Splash Screen خوبی بگذارید. در هر بار پابلیش، ورژن برنامه را افزایش دهید. اینها همگی توضیحات اش بر روی بستر وب موجود است. سؤالی بود، همینجا هم میتوانید بپرسید.
فایلهای Apk این مثال را میتوانید از اینجا دانلود کنید.
در قسمت بعدی آموزش، دیباگ و پابلیش گرفتن پروژه بر روی iOS را خواهیم داشت که البته مقداری از مطالب اش با مطالب این آموزش مشترک هست. بعد دست به کد شده و آموزش CSharp و Xaml را خواهیم داشت تا پروژهای با کیفیت، کارآمد و عالی از هر جهت بنویسید.
همچنین تعدادی از نکات مربوط به Performance که مربوط به ظاهر برنامه و نحوه چیدمان صفحات و کنترلها هستند و بر روی Performance هر سه پلتفرم تاثیر گذار هستند (و نه فقط Android) نیز در ادامه بحث خواهند شد.
در صورت کار نکردن edit & continue:
از منوی Tools در ویژوال استدیو، Options را باز کنید و در قسمت جستجوی آن، عبارت Intellitrace را بنویسید و اگر چیزی پیدا شد، تیک Enable Intellitrace را بردارید تا غیر فعال شود. همچنین مجدد Suppress JIT optimization را جستجو کنید و تیک آن را بزنید تا فعال شود. همچنین اگه مشکل پابرجا موند، پروژههای Android/iOS را un load کرده و ویژوال استدیو را ببندید و باز کنید و مجدد تست کنید.
سلام؛ من افزونه Redux DevTools را در مروگر خودم نصب کردم و برنامه هم به درستی کار میکرد. اما وقتی همین برنامه را در مروگر دیگه تست کردم خطای " Cannot read property 'apply' of undefined " را مشاهده کردم که با نصب افزونه Redux DevTools مشکل برطرف شد. سوال اینجاست که وقتی برنامه را بخواهیم روی سرور پابلیش کنیم باید چه کاری انجام دهیم؟
افزونه چیست؟
افزونهها جزء مهمترین قسمتهای یک مرورگر توسعه پذیر به شمار میآیند. افزونهها سعی دارند تا قابلیت هایی را به مرورگر شما اضافه کنند. افزونهها از آخرین فناوریهای html,CSS و جاوااسکریپت تا به آنجایی که مرورگر آنها را پشتیبانی کند، استفاده میکنند.
در این سری سعی خواهیم کرد برای هر مرورگر شناخته شده، یک افزونه ایجاد کنیم و ابتدا از آنجا که خودم از کروم استفاده میکنم، اولین افزونه را برای کروم خواهم نوشت.
این افزونه قرار است چه کاری انجام دهد؟
کاری که برای این افزونه تدارک دیدهام این است: موقعیکه سایت dotnettips.info به روز شد مرا آگاه کند. این آگاه سازی را از طریق یک نوتیفیکیشن به اطلاع کاربر میرسانیم. صفحه تنظیمات این افزونه شامل گزینههای "آخرین مطالب"،"نظرات آخرین مطالب"،"آخرین اشتراک ها"و"آخرین نظرات اشتراک ها" خواهد بود که به طور پیش فرض تنها گزینه اول فعال خواهد بود و همچنین یک گزینه نیز برای وارد کردن یک عدد صحیح جهت اینکه به افزونه بگوییم هر چند دقیقه یکبار سایت را چک کن. چک کردن سایت هم از طریق فید RSS صورت میگیرد.
فایل manifest.json
این فایل برای ذخیره سازی اطلاعاتی در مورد افزونه به کار میرود که شامل نام افزونه، توضیح کوتاه در مورد افزونه و ورژن و ... به کار میرود که همه این اطلاعات در قالب یا فرمت json نوشته میشوند و در بالاترین حد استفاده برای تعریف اهداف افزونه و اعطای مجوز به افزونه از آن استفاده میکنیم. این فایل بخشهای زیر را در یک افزونه تعریف میکند که به مرور با آن آشنا میشویم.
کد زیر را در فایل manifest.json مینویسیم:
{ "manifest_version": 2, "name": "Dotnettips Updater", "description": "This extension keeps you updated on current activities on dotnettips.info", "version": "1.0", "icons": { "16": "icon.png", "48": "icon.png", "128": "icon.png" }, "browser_action": { "default_icon": "icon.png", "default_popup": "popup.html" }, "permissions": [ "activeTab", "https://www.dntips.ir" ] }
"default_icon": { // optional "19": "images/icon19.png", // optional "38": "images/icon38.png" // optional }
قسمت popup برای نمایش تنظیمات به کار میرود و درست کردن این صفحه همانند صفحه همیشگی html هست و خروجی آن روی پنجره popup افزونه رندر خواهد شد.
گزینه default_title نیز یکی از دیگر خصیصههای مهم و پرکاربرد این قسمت هست که متن tooltip میباشد و موقعی که که کاربر، اشارهگر را روی آیکن ببرد نمایش داده میشود و در صورتی که نوشته نشود، کروم نام افزونه را نمایش میدهد؛ برای همین ما هم چیزی ننوشتیم.
صفحات پسزمینه
اگر بخواهید برای صفحه popup کد جاوااسکریت بنویسید یا از jquery استفاده کنید، مانند هر صفحهی وبی که درست میکنید آن را کنار فایل popup قرار داده و در popup آنها را صدا کرده و از آنها استفاده کنید. ولی برای پردازش هایی که نیاز به UI وجود ندارد، میتوان از صفحات پس زمینه استفاده کرد. در این حالت ما دو نوع صفحه داریم:
- صفحات مصر یا Persistent Page
- صفحات رویدادگرا یا Events Pages
اولین نوع صفحه، همواره فعال و در حال اجراست و دومی موقعی فعال میشود که به استفاده از آن نیاز است. گوگل توصیه میکند که تا جای ممکن از نوع دوم استفاده شود تا مقدار حافظه مصرفی حفظ شود و کارآیی مروگر بهبود بخشیده شود. کد زیر یک صفحه پس زمینه را از نوع رویدادگرا میسازد. به وضوح روشن است در صورتی که خاصیت Persistent با true مقداردهی شود، این صفحه مصرانه در تمام وقت باز بودن مرورگر، فعال خواهد بود:
"background": { "scripts": ["background.js"], "persistent": false }
Content Script یا اسکریپت محتوا
در صورتی که بخواهید با هر صفحهای که باز یا رفرش میشود، به DOM آن دسترسی پیدا کنید، از این خصوصیت استفاده کنید. در کد زیر برای پردازش اطلاعات DOM از فایل جاوااسکریپت بهره برده و در قسمت matches میگویید که چه صفحاتی باید از این کد استفاده کنند که در اینجا از پروتکلهای HTTP استفاده میشود و اگر مثلا نوع FTP یا file صدا زده شود کد مورد نظر اجرا نخواهد شد. در مورد اینکه matches چگونه کار میکند و چگونه میتوان آن را نوشت، از این صفحه استفاده کنید.
"content_scripts": [ { "matches": ["http://*/*", "https://*/*"], "js": ["content.js"] } ]
آغاز کدنویسی (رابطهای کاربری)
اجازه دهید بقیه موارد را در حین کدنویسی تجربه کنیم و هر آنچه ماند را بعدا توضیح خواهیم داد. در اینجا من از یک صفحه با کد HTML زیر بهره برده ام که یک فرم دارد به همراه چهار چک باکس و در نهایت یک دکمه جهت ذخیره مقادیر. نام صفحه را popup.htm گذاشته ام و یک فایل popup.js هم دارم که در آن کد jquery نوشتم. قصد من این است که بتوان یک action browser به شکل زیر درست کنم:
کد html آن به شرح زیر است:
<html> <head> <meta charset="utf-8"/> <script src="jquery.min.js"></script> <!-- Including jQuery --> <script type="text/javascript" src="popup.js"></script> </head> <body style="direction:rtl;width:250px;"> <form > <input type="checkbox" id="chkarticles" value="" checked="true">آخرین مطالب سایت</input><br/> <input type="checkbox" id="chkarticlescomments" value="" >آخرین نظرات مطالب سایت</input><br/> <input type="checkbox" id="chkshares" value="" >آخرین اشتراکهای سایت</input><br/> <input type="checkbox" id="chksharescomments" value="" >آخرین نظرات اشتراکهای سایت</input><br/> <input id="btnsave" type="button" value="ذخیره تغییرات" /> <div id="messageboard" style="color:green;"></div> </form> </body> </html>
$(document).ready(function () { $("#btnsave").click(function() { var articles = $("#chkarticles").is(':checked'); var articlesComments = $("#chkarticlescomments").is(':checked'); var shares = $("#chkshares").is(':checked'); var sharesComments = $("#chksharescomments").is(':checked'); chrome.storage.local.set({ 'articles': articles, 'articlesComments': articlesComments, 'shares': shares, 'sharesComments': sharesComments }, function() { $("#messageboard").text( 'تنظیمات جدید اعمال شد'); }); }); });
اولین مورد جدیدی که در بالا دیدیم، کلمهی کلیدی chrome است. کروم برای توسعه دهندگانی که قصد نوشتن افزونه دارند api هایی را تدارک دیده است که میتوانید با استفاده از آنها به قسمتهای مختلف مرورگر مثل بوک مارک یا تاریخچه فعالیتهای مرورگر و ... دست پیدا کنید. البته برای اینکار باید در فایل manifest.json هم مجوز اینکار را درخواست نماییم. این ویژگی باید برای برنامه نویسان اندروید آشنا باشد. برای آشنایی هر چه بیشتر با مجوزها این صفحه را ببینید.
برای دریافت مجوز، کد زیر را به manifest اضافه میکنیم:
"permissions": [ "storage" ]
chrome.storage.sync.set
{ "manifest_version": 2, "name": "Dotnettips Updater", "description": "This extension keeps you updated on current activities on dotnettips.info", "version": "1.0", "browser_action": { "default_icon": "icon.png", "default_popup": "popup.html" }, "permissions": [ "storage" ] }
chrome://extensions
الان باید مانند تصویر بالا یک آیکن کنار نوار آدرس یا به قول گوگل، Omni box ببینید. گزینهها را تیک بزنید و روی دکمه ذخیره کلیک کنید. باید پیام مقادیر ذخیره شدند، نمایش پیدا کند. الان یک مشکل وجود دارد؛ دادهها ذخیره میشوند ولی موقعی که دوباره تنظیمات افزونه را باز کنید حالت اولیه نمایش داده میشود. پس باید تنظیمات ذخیره شده را خوانده و به آنها اعمال کنیم. کد زیر را جهت دریافت مقادیر ذخیره شده مینویسیم. اینبار به جای استفاده از متد set از متد get استفاده میکنیم. به صورت آرایه، رشته نام مقادیر را درخواست میکنیم و در تابع callback، مقادیر به صورت آرایه برای ما برگشت داده میشوند.
chrome.storage.local.get(['articles', 'articlesComments', 'shares', 'sharesComments'], function ( items) { console.log(items[0]); $("#chkarticles").attr("checked", items["articles"]); $("#chkarticlescomments").attr("checked", items["articlesComments"]); $("#chkshares").attr("checked", items["shares"]); $("#chksharescomments").attr("checked", items["sharesComments"]); });
حالا برای اینکه افزونهی شما متوجه تغییرات شود، به تب extensions رفته و در لیست افزونهها به دنبال افزونه خود بگردید و گزینه Reload را انتخاب نمایید تا افزونه تغییرات را متوجه شود و صفحه را تست کنید.
Page Action روش دیگر برای ارائه یک رابط کاربری، page action هست. این روش دقیقا مانند روش قبلی است، ولی جای آیکن عوض میشود. قبلا بیرون از نوار آدرس بود، ولی الان داخل نوار آدرس قرار میگیرد. جالبترین نکته در این مورد این است که این آیکن در ابتدا مخفی شده است و شما تصمیم میگیرید که این آیکن چه موقع نمایش داده شود. مثلا آیکن RSS تنها موقعی نمایش داده میشود که وب سایتی که باز شده است، دارای محتوای RSS باشد یا بوک مارک کردن یک آدرس برای همهی سایتها باز باشد و سایر موارد.
کد زیر نحوهی تعریف یک page action را در manifest نشان میدهد. ما در این مثال یک page action را به طور موقت اضافه میکنیم و موقعی هم آن را نشان میدهیم که سایت dotnettips.info باز باشد. دلیل اینکه موقت اضافه میکنیم این است که باید یکی از دو گزینه رابط کاربری که تا به حال گفتیم، استفاده شود. در غیر این صورت کروم در هنگام خواندن فایل manifest در هنگام افزودن افزونه به مرورگر، پیام خطا خواهد داد و این مطلب را به شما گوشزد میکند. پس نمیتوان دو گزینه را همزمان داشت و من میخواهم افزونه را در حالت browser action ارائه کنم. پس در پروژه نهایی، این مطلب page action نخواهد بود. برای داشتن یک page action کد زیر را در manifest بنویسید.
"page_action": { "default_icon": { "19": "images/icon19.png", "38": "images/icon38.png" }, "default_popup": "popup.html"
"background": { "scripts": ["page_action_validator.js"] }
تا اینجا فایل جاوااسکریپت معرفی شد که کد زیر را دارد و در پس زمینه شروع به اجرا میکند.
function UrlValidation(tabId, changeInfo, tab) { if (tab.url.indexOf('dotnettips.info') >-1) { chrome.pageAction.show(tabId); } }; chrome.tabs.onUpdated.addListener(UrlValidation);
یک listener برای tabها ایجاد کردهایم که اگر تب جدید ایجاد شد، یا تب قبلی به آدرس جدیدی تغییر پیدا کرد تابع UrlValidation را اجرا کند و در این تابع چک میکنیم که اگر url این تب شامل نام وب سایت میشود، page action روی این تب ظاهر شود. پس از انجام تغییرات، مجددا افزونه را بارگذاری میکنیم و تغییرات اعمال شده را میبینیم. سایت dotnettips را باز کنید یا صفحه را مجددا رفرش کنید تا تغییر اعمال شده را ببینید.
تغییرات موقت را حذف و کدها را به حالت قبلی یعنی browser action بر میگردانم.
OmniBox
omnibox یک کلمه کلیدی است که در نوار آدرس مرورگر وارد میشود و در واقع میتوانیم آن را نوع دیگری از رابط کاربری بنامیم. موقعی که شما کلمه کلیدی رزرو شده را وارد میکنید، در نوار آدرس کلماتی نشان داده میشود که کاربر میتواند یکی از آنها را انتخاب کند تا عملی انجام شود. ما هم قرار است این کار را انجام دهیم. به این مثال دقت کنید:
میخواهیم موقعی که کاربرکلمه net. را تایپ میکند، 5 عبارت آخرین مطالب و آخرین اشتراکها و آخرین نظرات مطالب و آخرین نظرات اشتراکها و صفحه اصلی سایت نمایش داده شود و با انتخاب هر کدام، کاربر به سمت آن صفحه هدایت شود.
برای افزودن کلمه کلیدی در manifest خطوط زیر را اضافه کنید:
"omnibox": { "keyword" : ".net" }
در این حین میتوانیم همزمان با تایپ کاربر، دستوراتی را به آن نشان بدهیم. من دوست دارم موقعی که کاربر حرفی را وارد کرد، لیستی از نام صفحات نوشته شود.
برای اینکار باید کدنویسی کنیم ، پس یک فایل پس زمینه را به manifest معرفی کنید:
"background": { "scripts": ["omnibox.js"]
chrome.omnibox.onInputChanged.addListener(function(text, suggest) { suggest([ {content: ".net tips Home Page", description: "صفحه اصلی"}, {content: ".net tips Posts", description: "آخرین مطالب"}, {content: ".net tips News", description: "آخرین نظرات مطالب"}, {content: ".net tips Post Comments", description: "آخرین اشتراک ها"}, {content: ".net tips News Comments", description: "آخرین نظرات اشتراک ها"} ]); });
onInputStarted | بعد از اینکه کاربر کلمه کلیدی را وارد کرد اجرا میشود |
onInputChanged | بعد از وارد کردن کلمه کلیدی هربار که کاربر تغییری در ورودی نوارد آدرس میدهد اجرا میشود. |
onInputEntered | کاربر ورودی خود را تایید میکند. مثلا بعد از وارد کردن، کلید enter را میفشارد |
onInputCancelled | کاربر از وارد کردن ورودی منصرف شده است؛ مثلا کلید ESC را فشرده است. |
با نوشتن chrome.omnibox.onInputChanged.addListener ما یک listener ساختهایم تا هر بار کاربر ورودی را تغییر داد، یک تابع callback که دو آرگومان را دارد، صدا بزند. این آرگومانها یکی متن ورودیاست و دیگری آرایهی suggest که شما با تغییر آرایه میتوانید عباراتی که همزمان با تایپ به کاربر پیشنهاد میشود را نشان دهید. البته میتوانید با تغییر کد کاری کنید تا بر اساس حروفی که تا به حال تایپ کردهاید، دستورات را نشان دهد؛ ولی من به دلیل اینکه 5 دستور بیشتر نبود و کاربر راحت باشد، چنین کاری نکردم. همچنین وقتی شما برای هر یک description تعریف کنید، به جای نام پیشنهادی، توضیح آن را نمایش میدهد.
حالا وقت این است که کد زیر را جهت اینکه اگر کاربر یکی از کلمات پیشنهادی را انتخاب کرد، به صفحهی مورد نظر هدایت شود، اضافه کنیم:
chrome.omnibox.onInputEntered.addListener(function (text) { var location=""; switch(text) { case ".net tips Posts": location="https://www.dntips.ir/postsarchive"; break; case ".net tips News": location="https://www.dntips.ir/newsarchive"; break; case ".net tips Post Comments": location="https://www.dntips.ir/commentsarchive"; break; case".net tips News Comments": location="https://www.dntips.ir/newsarchive/comments"; break; default: location="https://www.dntips.ir/"; } chrome.tabs.getSelected(null, function (tab) { chrome.tabs.update(tab.id, { url: location }); }); });
Context Menu
یکی دیگر از رابطهای کاربری، منوی کانتکست هست که توسط chrome.contextmenus ارائه میشود و به مجوز "contextmenus" نیاز دارد. فعال سازی منوی کانتکست در قسمتهای زیر ممکن است:
all, page, frame, selection, link, editable, image, video, audio
من گزینهی dotenettips.info را برای باز کردن سایت، به Contextmenus اضافه میکنم. کد را در فایلی به اسم contextmenus.js ایجاد میکنم و در قسمت background آن را معرفی میکنم. برای باز کردن یک تب جدید برای سایت، نیاز به chrome.tabs داریم که البته نیاز به مجوز tabs هم داریم.
محتوای فایل contextmenus.js
var root = chrome.contextMenus.create({ title: 'Open .net tips', contexts: ['page'] }, function () { var Home= chrome.contextMenus.create({ title: 'Home', contexts: ['page'], parentId: root, onclick: function (evt) { chrome.tabs.create({ url: 'https://www.dntips.ir' }) } }); var Posts = chrome.contextMenus.create({ title: 'Posts', contexts: ['page'], parentId: root, onclick: function (evt) { chrome.tabs.create({ url: 'https://www.dntips.ir/postsarchive/' }) } }); });
تا به اینجا ما قسمت ظاهری کار را آماده کرده ایم و به دلیل اینکه مطلب طولانی نشود، این مطلب را در دو قسمت ارائه خواهیم کرد. در قسمت بعدی نحوه خواندن RSS و اطلاع رسانی و دیگر موارد را بررسی خواهیم کرد.