اشتراک‌ها
تهیه قالبی بهتر برای برنامه‌ها‌ی کنسول دات نتی

اگر امروز با استفاده از دستور dotnet new console یک برنامه‌ی کنسول را شروع کنیم، به یک فایل program.cs تقریبا خالی و یک فایل csproj. مرتبط می‌رسیم و ... همین! اما نیازهای واقعی ما در یک برنامه‌ی کنسول، شامل این موارد هستند:
- نیاز به انجام تزریق وابستگی‌ها
- نیاز به دسترسی به فایل‌های کانفیگ؛ شبیه به برنامه‌های وب
- نیاز به کار با EF و مدیریت صحیح طول عمر Context آن
- مشخص بودن شماره نگارش دات نت و همچنین ابزارهای EF استفاده شده
- غنی سازی کامپایلر با یک سری آنالایزر و تنظیمات مخصوص آن جهت اعمال سخت گیری‌های بیشتر!
- استفاده از مدیریت مرکزی بسته‌های نیوگت برای پروژه‌های مختلف در Solution
- نیاز به کار با HttpClient؛ آن هم به نحو صحیحی
- نیاز به دسترسی به سوئیچ‌ها و پارامترهای ارسالی به برنامه‌ی کنسول از طریق خط فرمان
- نیاز به دسترسی به سیستم Logging؛ شبیه به برنامه‌های وب
- امکان انجام آزمون‌های واحد و یکپارچگی درون حافظه‌ای

تمام این موارد به صورت از پیش تنظیم شده، در قالب ارائه شده‌ی توسط این پروژه موجود هستند.
برای نصب آن‌، ابتدا مخزن کد فوق را clone کرده و سپس فایل register_template.cmd آن‌را اجرا کنید. پس از آن دستور dotnet new dntconsole، جهت ایجاد پروژه‌های جدید مبتنی بر این قالب، در دسترس خواهد بود.

تهیه قالبی بهتر برای برنامه‌ها‌ی کنسول دات نتی
نظرات اشتراک‌ها
معرفی کتابخانه‌ی DNTCaptcha.Core
سلام؛ برای گرافیک شما از یک پکیج به نام CoreCaompat استفاده کردین/ از اونجایی که این برنامه رو با استاندارد نوشتین تا بشه تو دانت فریمورک هم ازش استفاده کرد. ا ز اونجایی که  Systme.Drawing تو دات نت فریمورک وجود داره علنا استفاده از coreCompat.Drawing غیر ممکن می‌شه. یعنی از این لایبرری فقط می‌شه تو اپ هایی با دات نت کور استفاده کرد. چه راهی  وجود داره که تو دات نت فریمورک هم از این استفاده کرد؟
نظرات مطالب
تولید فایل‌های اکسل حرفه‌ای بدون نیاز به نصب مجموعه‌ی آفیس
- فایل‌های استاندارد آن روی Any CPU کامپایل شده‌اند. ادامه در اینجا
+ وابستگی WindowsBase هم یک فایل استاندارد مجموعه دات نت است و نه خارج از آن و در WPF از آن استفاده می‌شود. بنابراین مشکلی ندارد (چون حتی اگر یک dll بومی ویندوز هم باشد، با توجه به اینکه عملا دو نگارش X86 و X64 دات نت وجود دارند، بسته به سیستم مورد استفاده، یکی از آن‌ها به صورت خودکار در ابتدای کار نصب دات نت فریم ورک، نصب خواهد شد).
نظرات مطالب
بازسازی جدول MigrationHistory با کد نویسی در EF Code first
DbGeography از EF 5 به بعد اضافه شده. اگر پروژه EF 4 دارید، راحت قابل ارتقاء به نگارش 6 هست. البته EF نگارش 5 مخصوص دات نت 4 این قابلیت رو نداشت (فقط نگارش مخصوص دات نت 4.5 آن شامل این پیشرفت‌ها می‌شد). اما EF 6 مخصوص دات نت 4 هم این فضاهای نام رو داره و این محدودیت‌ها برطرف شده.
مطالب
تولید خودکار کدهای سمت کلاینت بر اساس OpenAPI Specification
در سری «مستند سازی ASP.NET Core 2x API توسط OpenAPI Swagger» با نحوه‌ی تولید OpenAPI Specification، بر اساس کنترلرها و اکشن متدهای Web API خود آشنا شدیم و سپس با استفاده از ابزار Swagger-UI، یک رابط کاربری پویا را نیز برای آن تولید و سفارشی سازی کردیم. کاربرد OpenAPI Specification صرفا به مستندسازی یک Web API خلاصه نمی‌شود. بر اساس این استاندارد، ابزارهای متعددی جهت تولید کدهای سمت سرور و سمت کلاینت نیز طراحی شده‌اند که در اینجا نمونه‌ای از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.


تولید خودکار کدها بر اساس OpenAPI Specification

فرض کنید در حال توسعه‌ی برنامه‌ی سمت کلاینت Angular و یا سمت سرور ASP.NET Core ای هستید که هر دوی این‌ها از یک Web API استفاده می‌کنند. همچنین فرض کنید که این Web API را نیز خودتان توسعه می‌دهید. بنابراین حداقل کدی که باید در اینجا به اشتراک گذاشته شود، کدهای کلاس‌های DTO یا Data transfer objects هستند تا این کلاینت‌ها بتوانند اطلاعات Web API را به نحو صحیحی Deserialize کنند و یا برعکس، بتوانند اطلاعات را با فرمت صحیحی به سمت Web API ارسال کنند.
برای مدیریت این مساله می‌توان از دو روش استفاده کرد:
الف) استفاده از یک پروژه‌ی اشتراکی
اگر کدهای مدنظر، سمت سرور باشند، می‌توان یک پروژه‌ی اشتراکی را برای این منظور ایجاد کرد و کدهای DTO را درون آن قرار داد و سپس ارجاعی به آن را در پروژه‌های مختلف، استفاده نمود. به این ترتیب تکرار کدها، کاهش یافته و همچنین تغییرات آن نیز به تمام پروژه‌های استفاده کننده به نحو یکسانی اعمال می‌شوند. در این حالت یک اسمبلی اشتراکی تولید شده و به صورت مستقلی توزیع می‌شود.

ب) استفاده از روش لینک کردن فایل‌ها
در این روش پروژه‌های استفاده کننده از کلاس‌های DTO، فایل‌های آن‌را به پروژه‌ی خود لینک می‌کنند. در این حالت باز هم شاهد کاهش تکرار کدها و همچنین اعمال یک دست تغییرات خواهیم بود. اما در این روش دیگر یک اسمبلی اشتراکی وجود نداشته و کلاس‌های DTO هم اکنون با اسمبلی پروژه‌های استفاده کننده، یکی و کامپایل شده‌اند.

بدیهی است در هر دو روش، نیاز است بر روی کلاینت و API، کنترل کاملی وجود داشته باشد و بتوان به کدهای آن‌ها دسترسی داشت. به علاوه فایل‌های اشتراکی نیز باید بر اساس Target platform یکسانی تولید شده باشند. در این حالت دیگر نیازی به OpenAPI Specification برای تولید کدهای کلاینت دات نتی خود، نیست.

اما اگر کدهای API مدنظر در دسترس نباشند و یا بر اساس پلتفرم دیگری مانند node.js تولید شده باشد، کار یکپارچه سازی با آن دیگر با به اشتراک گذاری فایل‌های آن میسر نیست. در این حالت اگر این API به همراه یک OpenAPI Specification باشد، می‌توان از آن برای تولید خودکار کدهای کلاینت‌های آن استفاده کرد.


معرفی تعدادی از ابزارهایی که قادرند بر اساس OpenAPI Specification، کد تولید کنند

برای تولید کد از روی OpenAPI Specification، گزینه‌های متعددی در دسترس هستند:

الف) Swagger CodeGen
این ابزار را که جزئی از مجموعه ابزارهای تولید شده‌ی برفراز OpenAPI است، می‌توانید از آدرس swagger-codegen دریافت کنید. البته برای اجرای آن نیاز به Java Runtime است و یا نگارش آنلاین آن نیز در دسترس است: swagger.io
در ابزار آنلاین آن، در منوی generate بالای صفحه، گزینه‌ی تولید کد برای #C نیز موجود است.

ب)  AutoRest
محل دریافت: https://github.com/Azure/autorest
بر اساس node.js کار می‌کند و از طریق خط فرمان، قابل دسترسی است. همچنین این مورد ابزار تامین کننده‌ی گزینه‌ی Add REST client در ویژوال استودیو نیز می‌باشد. اما در کل، امکان تنظیمات آنچنانی را به همراه ندارد.

ج) NSwagStudio
محل دریافت: https://github.com/RSuter/NSwag/wiki/NSwagStudio
همانطور که در مطلب «مستند سازی ASP.NET Core 2x API توسط OpenAPI Swagger - قسمت اول - معرفی» نیز عنوان شد، NSwag یکی دیگر از تولید کننده‌های OpenAPI Specification مخصوص پروژه‌های دات نت است. NSwagStudio نیز جزئی از این مجموعه است که به کمک آن می‌توان کدهای کلاینت‌ها و DTOها را بر اساس OpenAPI Spec تولید کرد. همچنین امکان تنظیمات قابل توجهی را در مورد نحوه‌ی تولید کدهای نهایی به همراه دارد.


استفاده از NSwagStudio برای تولید کدهای DTOها

در اینجا از همان برنامه‌ای که در سری «مستند سازی ASP.NET Core 2x API توسط OpenAPI Swagger» بررسی کردیم، استفاده خواهیم کرد. بنابراین این برنامه، از پیش تنظیم شده‌است و هم اکنون به همراه یک تولید کننده‌ی OpenAPI Specification نیز می‌باشد. آن‌را اجرا کنید تا بتوان به OpenAPI Specification تولیدی آن در آدرس زیر دسترسی یافت:
 https://localhost:5001/swagger/LibraryOpenAPISpecification/swagger.json
سپس فایل msi مخصوص NSwagStudio را نیز از لینک آن در Github دریافت، نصب و اجرا کنید.


مطابق تصویر، ابتدا آدرس Swagger Specification URL یا همان آدرس فوق را وارد کنید. سپس فضای نام دلخواهی را وارد کرده و گزینه‌ی تولید کلاس‌های کلاینت را فعلا انتخاب نکنید. در لیست تنظیمات آن، گزینه‌ی Class Style نیز مهم است. برای مثال برای پروژه‌های ASP.NET Core حالت POCO را انتخاب کنید (plain old clr objects) و برای پروژه‌های مبتنی بر XAML، گزینه‌ی Inpc مناسب‌تر است چون RaisePropertyChanged‌ها را هم تولید می‌کند. در آخر بر روی دکمه‌ی Generate Outputs کلیک کنید تا خروجی ذیل حاصل شود:


یا می‌توان این خروجی را copy/paste کرد و یا می‌توان در برگه‌ی Settings، در انتهای لیست آن، مقدار output file path را مشخص کرد و سپس بر روی دکمه‌ی Generate files کلیک نمود تا فایل معادل آن تولید شود.


استفاده از NSwagStudio برای تولید کدهای کلاینت Angular استفاده کننده‌ی از API

NSwagStudio امکان تولید یک TypeScript Client را نیز دارد:

در اینجا ابتدا TypeScript Client را انتخاب می‌کنیم و سپس در تنظیمات آن، قالب Angular را انتخاب کرده و نگارش RxJS آن‌را نیز، 6 انتخاب می‌کنیم. در آخر بر روی Generate outputs کلیک می‌کنیم:


نکته‌ی جالب این خروجی، دقت داشتن به status codes درج شده‌ی در OpenAPI Spec است که در قسمت‌های چهارم و پنجم سری «مستند سازی ASP.NET Core 2x API توسط OpenAPI Swagger» آن‌ها را بررسی کردیم.
در اینجا نه تنها سرویسی جهت تعامل با API ما تولید شده‌است، بلکه معادل تایپ‌اسکریپتی DTOهای برنامه را نیز تولید کرده‌است:

مطالب
(Domain Driven Design) به زبان ساده
DDD چیست؟ روشی است ساده، زیبا، در وهله اول برای تفکر، و در وهله دوم برای توسعه نرم افزار، که می‌توان بر مبنای آن نیازمندیهای پویا و پیچیده‌ی حوزه دامین را تحلیل، مدل و نهایتا پیاده سازی کرد.
در این روش توسعه نرم افزار تاکید ویژه ای بر الزامات زیر وجود دارد:
  • تمرکز اصلی پروژه، باید صرف فائق آمدن بر مشکلات و پیچیدگیهای موجود در دامین شود.
  • پیچیدگیهای موجود در دامین پس از شناسایی به یک مدل تبدیل شوند.
  • برقراری یک رابطه‌ی خلاق بین متخصصان دامین و افراد تیم توسعه برای بهبود مستمر مدل ارائه شده که نهایتا راه حل مشکلات دامین است بسیار مهم می‌باشد.
مبدع این روش کیست؟
بخوانید:
Eric Evans is a specialist in domain modeling and design in large business systems. Since the early 1990s, he has worked on many projects developing large business systems with objects and has been deeply involved in applying Agile processes on real projects. Eric is the author of "Domain-Driven Design" (Addison-Wesley, 2003) and he leads the consulting group Domain Language, Inc. 
ویدیویی سخنرانی اریک اوانس با عنوان: DDD: putting the model to work
شرایط موفقیت اجرای یک پروژه مبتنی بر DDD چیست؟
  • دامین ساده و سر راست نباشد.
  • افراد تیم توسعه با طراحی / برنامه نویسی شی گرا آشنا باشند.
  • دسترسی به افراد متخصص در مسائل مرتبط با دامین آسان باشد.
  • فرآیند تولید نرم افزار، یک فرآیند چابک باشد.
در این باره چه چیزی بخوانم؟
برای شروع توصیه می‌کنم بخوانید: Domain-Driven Design: Tackling Complexity in the Heart of Software 
نویسنده: Eric Evans


در ادامه می‌پردازم به اینکه ابزار DDD برای شکستن پیچیدگیهای دامین و تبدیل آنها به مدل کدامند؟
پاسخ خلاصه در زیر آمده است. دعوت می‌کنم تا شرح هر یک از این موارد را در پستهای بعدی پیگیر باشید.
  • Entity
  • Value Object
  • Aggregate
  • Service
  • Repository
  • Factory

 قبلا توضیح داده بودم که طراحی متاثر از حوزه‌ی کاری (Domain Driven Design) منجر به کاهش، درک و نهایتا قابل مدیریت کردن پیچیدگیهای موجود در حوزه عملیاتی نرم افزار (Domain) می‌شود. توجه کنیم که تحلیل و مدلسازی، فعالیتهای رایج در حوزه هایی مانند حمل و نقل، اکتشافات، هوا فضا، شبکه‌های اجتماعی و ... می‌تواند بسیار دشوار باشد.

برای مثال فرض کنید که می‌خواهید به مدلسازی نرم افزاری بپردازید که هدف تولید آن پیش بینی وضع آب و هوا است. این حوزه کاری (پیش بینی وضع آب و هوا) بویژه همواره یکی از حوزه (Domain)‌های  پیچیده برای طراحان مدل محسوب می‌شود. DDD روشی است که با بکار گیری آن می‌توانید این پیچیدگیها را بسیار کاهش دهید. توسعه سیستمهای پیچیده بدون رعایت قواعدی همه فهم، نهایتا نرم افزار را به مجموعه ای از کدهای غیر خوانا و دیرفهم تبدیل می‌کند که احتمالا نسل بعدی توسعه دهندگانش را تشویق به بازنویسی آن خواهد کرد.

DDD در واقع روشی است برای دقیق‌تر فکر کردن در مورد نحوه ارتباط و تعامل اجزای مدل با یکدیگر. این سبک طراحی (DDD) به تولید مدلی از اشیاء می‌انجامد که نهایتا تصویری قابل درک (Model) از مسائل مطرح در حوزه‌ی کاری ارائه می‌دهند. این مدل ارزشمند است وقتی که:

1- نمایی آشکار و در عین حال در نهایت سادگی و وضوح از همه‌ی مفاهیمی باشد که در حوزه عملیاتی نرم افزار(Domain) وجود دارد.
2- به تناسب درک کاملتری که از حوزه کاری کسب می‌شود بتوان این مدل را بهبود و توسعه داد(Refactoring).

در DDD کوشش می‌شود که با برقراری ارتباطی منطقی بین اشیاء، و رعایت سطوحی از انتزاع یک مشکل بزرگتر را به مشکلات کوچکتر شکست و سپس به حل این مشکلات کوچکتر پرداخت.

توجه کنیم که DDD به چگونگی سازماندهی اشیاء توجه ویژه ای دارد ولی DDD چیزی درباره برنامه نویسی شی گرا نیست. DDD متدولوژیی است که با بهره گیری از مفاهیم شی گرایی و مجموعه ای از تجارب ممتاز توسعه نرم افزار (Best Practice) پیچیدگیها را و قابلیت توسعه و نگهداری نرم افزار را بهبود می‌دهد.

ایده مستتر در DDD ساده است. اگر در حوزه کاری مفهوم (Concept) ارزشمندی وجود دارد باید بتوان آن را به وضوح در مدل مشاهده کرد. برای مثال صحیح نیست که یک شرط ارزشمند حوزه کسب و کار را با مجموعه‌ی سخت فهمی از If / Else ها، در مدل نشان داد. این شرط مهم را می‌توان با Specification pattern پیاده سازی کرد تا تصویری خوانا‌تر از Domain در مدل بوجود بیاید.

مدلی که دستیبابی به آن در DDD دنبال می‌شود مدلی است سر راست و گویا با در نظر گرفتن همه جوانب و قواعد حوزه‌ی عمل نرم افزار. در این مدل مطلوب و ایده آل به مسائل ذخیره سازی (persistence) پرداخته نمی‌شود. (رعایت اصل PI). این مدل نگران چگونگی نمایش داده‌ها در واسط کاربری نیست. این مدل نگران داستانهای Ajax نیست. این مدل یک مدل Pureاست که دوست داریم حتی المقدور POCO باشد. این مدلی است برای بیان قواعد و منطق موجود در حوزه عمل نرم افزار. این قواعد همیشه تغییر می‌کنند و مدلی که از آموزه‌های DDDالهام گرفته باشد، راحت‌تر پذیرای این تغییرات خواهد بود. به همین دلیل DDD با روشهای توسعه به سبک اجایل نیز قرابت بیشتری دارد.  
مطالب
خواندنی‌های 21 فروردین

Velocity راه حل جامع caching مایکروسافت برای ASP.Net است که جزئی از دات نت فریم ورک 4 خواهد بود.


پروژه سورس بازی است که از بسیاری از ماژول‌های جدید دات نت فریم ورک استفاده می‌کند و نکته‌ی جالب نگارش جدید آن مهاجرت از MS Ajax به jQuery Ajax است (قسمت اجکس آن کلا از صفر بر اساس jQuery بازنویسی شده است).

  • چک لیستی که پیش از برپایی یک وب سایت باید بررسی شود.
البته این چک لیست عمومی است و صرفنظر از تکنولوژی بکار گرفته شده در مورد تمامی سایت‌ها صادق است.

ExtJs هم یک دیگر از فریم ورک‌های جاوا اسکریپتی است که با jQuery قابل قیاس است.

  • دمویی در مورد ویندوز Azure و سرویس‌های مبتنی بر آن

مطالب
پایان پشتیبانی از دات نت فریم ورک 3 و سه و نیم

پشتیبانی از دات نت فریم ورک‌های سه و سه و نیم دقیقا در تاریخ "سه‌شنبه 23 فروردین 1390" پایان خواهد یافت. توصیه مایکروسافت ارتقاء برنامه‌های موجود به دات نت فریم ورک سه و نیم، سرویس پک یک و یا دات نت 4 است. طول عمر دات نت فریم ورک سه و نیم، سرویس پک یک به صورت Component محاسبه می‌شود؛ به این معنا که اگر دقت کرده باشید این نگارش به صورت پیش فرض جزئی از ویندوز 7 یا ویندوز سرور 2008 است. بنابراین تا زمانیکه این دو سیستم عامل توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شوند، اجزای آن‌ها نیز همانند دات نت فریم ورک سه و نیم، سرویس پک یک، پشتیبانی خواهند شد.
جدول کامل طول عمر نگارش‌های مختلف دات نت فریم ورک را در اینجا می‌توانید ملاحظه کنید.

نظرات مطالب
بهبود SEO در ASP.NET MVC
سلام
من با دات نت 4.5 نتونستم از این امکان استفاده کنم. در لینک زیر میگه این باگ مال نت 4.5 و در 5 درست شده
stackoverflow
آیا راهی هست بشه این باگ رفع کرد (بدون ابزار)