I’ve decided to make a series of at least 8 free weekly-based webinars about in-depth implementation details of the .NET GC and…
هر برنامه نویس یک خود آموخته است
There are many ways to become a programmer beside getting a computer science degree. If you’re on that less conventional path, you may be wondering what you should do to catch up to people who do have a degree. How can you compete with someone who spent many years in a classwork learning about computers and programming?
بررسی نکات مخفی در NET Core 3.
You've likely heard about the headline features in .NET Core 3.0 including Blazor, gRPC, and Windows desktop app support, but what else is there? This is a big release so come and see David Fowler and Damian Edwards from the .NET Core team showcase their favorite new features you probably haven't heard about in this demo-packed session.
زمانیکه پروسهی کامپایل برنامه شروع میشود، در این بین، به مرحلهی جدیدی به نام «تولید کدها» میرسد. در این حالت، کامپایلر تمام اطلاعاتی را که در مورد پروژهی جاری در اختیار دارد، به تولید کنندهی کد معرفی شدهی به آن ارائه میدهد. بر اساس این اطلاعات غنی ارائه شدهی توسط کامپایلر، تولید کنندهی کد، شروع به تولید کدهای جدیدی کرده و آنها را در اختیار ادامهی پروسهی کامپایل، قرار میدهد. پس از آن، کامپایلر با این کدهای جدید، همانند سایر کدهای موجود در پروژه رفتار کرده و عملکرد عادی خودش را ادامه میدهد.
یک برنامه میتواند از چندین Source Generators نیز استفاده کند که روش قرار گرفتن آنها را در پروسهی کامپایل، در شکل زیر مشاهده میکنید:
Source Generators از یکدیگر کاملا مستقل هستند و اطلاعات آنها Immutable است. یعنی نمیتوان اطلاعات تولیدی توسط یک Source Generator را در دیگری تغییر داد و تمام فایلهای تولیدی توسط انواع Source Generators موجود، به پروسهی کامپایل نهایی اضافه میشوند. هرچند زمانیکه فایلی توسط یک تولید کنندهی کد، به کامپایلر اضافه میشود، بلافاصله اطلاعات آن در کل برنامه و IDE و تمام Source Generators موجود دیگر، قابل مشاهده و استفاده است.
مقایسهای بین تولید کنندههای کد و فناوری IL Weaving
Source Generators، تنها راه و روش تولید کد، نیستند و پیش از آن روشهایی مانند استفاده از T4 templates ، Fody ، PostSharp و امثال آن نیز ارائه شدهاست. در ادامه مقایسهای را بین تولید کنندههای کد و فناوری IL Weaving را که پیشتر در سری AOP در این سایت مطالعه کردهاید، مشاهده میکنید:
تولید کنندههای کد:
- تنها میتوانند فایلهای جدید را اضافه کنند. یعنی «در حین» پروسهی کامپایل ظاهر میشوند و به عنوان یک مکمل، تاثیر گذارند. برای مثال نمیتوانند محتوای یک خاصیت یا متد از پیش موجود را تغییر دهند. اما میتوانند هر نوع کد partial ای را «تکمیل» کنند.
- محتوای اضافه شدهی توسط یک تولید کنندهی کد، بلافاصله توسط Compiler شناسایی شده و بررسی میشود و همچنین در Intellisense ظاهر شده و به سادگی قابل دسترسی است. همچنین، قابلیت دیباگ نیز دارد.
IL Weaving:
- میتوانند bytecode برنامه را تغییر دهند. یعنی «پس از» پروسهی کامپایل ظاهر شده و کدهایی را به اسمبلی نهایی تولید شده اضافه میکنند. در این حالت محدودیتی از لحاظ محل تغییر کدها وجود ندارد. برای مثال میتوان بدنهی یک متد یا خاصیت را بطور کامل بازنویسی کرد و کارکردهایی مانند تزریق کدهای caching و logging را دارند.
- کدهایی که توسط این پروسه اضافه میشوند، در حین کدنویسی متداول، قابلیت دسترسی ندارند؛ چون پس از پروسهی کامپایل، به فایل باینری نهایی تولیدی، اضافه میشوند. بنابراین قابلیت دیباگ به همراه سایر کدهای برنامه را نیز ندارند. به علاوه چون توسط کامپایلر در حین پروسهی کامپایل، بررسی نمیشوند، ممکن است به همراه قطعه کدهای غیرقابل اجرایی نیز باشند و دیباگ آنها بسیار مشکل است.
آیندهی Reflection به چه صورتی خواهد شد؟
هرچند Reflection کار تولید کدی را انجام نمیدهد، اما یکی از کارهای متداول با آن، یافتن و محاسبهی اطلاعات خواص و فیلدهای اشیاء، در زمان اجرا است و مزیت کار کردن با آن نیز این است که اگر خاصیتی یا فیلدی تغییر کند، نیازی به بازنویسی قسمتهای پیاده سازی شدهی با Reflection نیست. به همین جهت برای مثال تقریبا تمام کتابخانههای Serialization، از Reflection برای پیاده سازی اعمال خود استفاده میکنند.
امروز، تمام اینگونه عملیات را توسط Source Generators نیز میتوان انجام داد و این فناوری جدید، قابلیت به روز رسانی خودکار کدهای تولیدی را با کم و زیاد شدن خواص و فیلدهای کلاسها دارد و نمونهای از آن، Source Generator توکار مرتبط با کار با JSON در دات نت 6 است که به شدت سبب بهبود کارآیی برنامه، در مقایسه با استفادهی از Reflection میشود؛ چون اینبار تمام محاسبات دقیق مرتبط با Serialization به صورت خودکار در زمان کامپایل برنامه انجام میشود و جزئی از خروجی برنامهی نهایی خواهد شد و دیگر نیازی به محاسبهی هربارهی اطلاعات مورد نیاز، در زمان اجرای برنامه نیست.
نمونهای از روش دسترسی به اطلاعات کلاسها و خواص و فیلدهای آنها را در زمان کامپایل برنامه توسط Source Generators، در مثال قسمت بعد، مشاهده خواهید کرد.
وضعیت T4 templates چگونه خواهد شد؟
در سالهای آغازین ارائهی دات نت، استفاده از T4 templates جهت تولید کدها بسیار مرسوم بود؛ اما با ارائهی Source Generators، این ابزار نیز منسوخ شده در نظر گرفته میشود.
T4 Templates همانند Source Generators تنها کدها و فایلهای جدیدی را تولید میکنند و توانایی تغییر کدهای موجود را ندارند. اما مشکل مهم آن، داشتن Syntax ای خاص است که توسط اکثر IDEها پشتیبانی نمیشود. همچنین عموما اجرای آنها نیز دستی است و برخلاف Source Generators، با تغییرات کدها، به صورت خودکار به روز نمیشوند.
تغییرات زبان #C در جهت پشتیبانی از تولید کنندههای کد
از سالهای اول ارائهی زبان #C، واژهی کلیدی partial، جهت فراهم آوردن امکان تقسیم کدهای یک کلاس، به چندین فایل، میسر شد که از این قابلیت در فناوری T4 Templates زیاد استفاده میشد. اکنون با ارائهی تولید کنندههای کد، واژهی کلیدی partial را میتوان به متدها نیز افزود تا پیاده سازی اصلی آنها، در فایلی دیگر، توسط تولید کنندههای کد انجام شود. تا C# 8.0 امکان افزودن واژهی کلیدی partial به متدهای خصوصی یک کلاس و آن هم از نوع void وجود داشت و در C# 9.0 به متدهای عمومی کلاسها نیز اضافه شدهاست و اکنون این متدها میتوانند void هم نباشند:
partial class MyType { partial void OnModelCreating(string input); // C# 8.0 public partial bool IsPet(string input); // C# 9.0 } partial class MyType { public partial bool IsPet(string input) => input is "dog" or "cat" or "fish"; }
فقط اگر از NET 5x. به عنوان Target Framework استفاده کنید، زبان تنظیم شدهی پیشفرض آن سیشارپ 9 است. اما اگر برای مثال بخواهید این زبان را در پروژههای مبتنی بر net standard 2.1 که زبان پیشفرض آنها C# 8.0 است نیز فعال کنید، اینکار با بازنویسی صریح شماره نگارش زبان آن در فایل csproj ممکن است:
<LangVersion>9.0</LangVersion>
// Licensed to the .NET Foundation under one or more agreements. // The .NET Foundation licenses this file to you under the MIT license. using System.ComponentModel; namespace System.Runtime.CompilerServices { /// <summary> /// Reserved to be used by the compiler for tracking metadata. /// This class should not be used by developers in source code. /// </summary> [EditorBrowsable(EditorBrowsableState.Never)] internal static class IsExternalInit { } }
Vcr-sharp lets you record and playback HTTP requests! In this example, WithCassette is an extension method on HttpClientFactory. That extension method sets up a DelgatingHandler to a ReplayingHandler. That ReplayingHandler "loads the cassette" and returns it as a cached response.
using (var httpClient = HttpClientFactory.WithCassette( "my-test-scenario" )) { var request = new HttpRequestMessage(HttpMethod.Get, "http://www.iana.org/domains/reserved" ); var response = await httpClient.SendAsync(request); var body = await response.Content.ReadAsStringAsync(); body.ShouldContain( "Example domains" ); }
راه اندازی سرور احراز هویت Keycloak
With .Net Framework 4.5 and higher I would always use ExceptionDispatchInfo to rethrow as it gives the most complete picture of the events that happened.
برگزاری dotnetConf 2016
Immerse yourself in the world of .NET and join our live stream for 3 days of free online content June 7 - 9 featuring speakers from the .NET Community and Microsoft product teams.
Learn to develop for web, mobile, desktop, games, services, libraries and more for a variety of platforms and devices all with .NET! We'll have presentations on .NET Core and ASP.NET Core, C#, F#, Roslyn, Visual Studio, Universal Windows Platform (UWP), Xamarin, and much more.
معرفی Xamarin.Forms 4.0
Xamarin.Forms 4.0 is here with an array of new features and capabilities to help you create amazing, multi-experience apps that perform efficiently and look great. Xamarin.Forms 4.0.0 also introduces Shell—a simplified, navigation-aware container that makes it easier to build mobile applications. The upgrade path to 4.0 and Shell is also designed to be as simple as possible. Finally, the latest release adds extended support for faster renderers and a unified image source feature to help you create better apps for your users.