اشتراک‌ها
طراحی الگو

In this episode, Robert is joined by Phil Japikse for a chat about design patterns. Software design patterns have been around long before the MVC Framework gained momentum. Phil starts with a review of Robert C. Martin's (Uncle Bob) SOLID macronym. After building the proper foundation,he reviews several design patterns, their C# implementation and when and how they should be used in modern software development. 

طراحی الگو
اشتراک‌ها
کتابخانه uilang
A minimal, UI-focused programming language for web designers. With uilang, you write your code just like plain English, straight into your HTML using a <code> element. uilang's logic relies on manipulating classes on HTML elements and using these classes in CSS to show, hide, animate and transform elements when a click occurs. This simple logic lets designers create most of the typical user interface behaviours: tabs, popovers, overlays, sliding menus, etc.  Demo
کتابخانه uilang
اشتراک‌ها
15 کتابخانه LightBox واکنشگرا مناسب برای گوشی های همراه
 Lightbox is one popular way to overlay images on the web. When you click on an image, the Lightbox pops up with some form of animation, and dims the background so your focus is on the image itself. The image is also larger in scale. Most popular Lightbox JavaScript libraries that we have known for years let you do this well on desktop, but not so much on mobile platform
15 کتابخانه LightBox واکنشگرا مناسب برای گوشی های همراه
اشتراک‌ها
نحوه ساخت اپلیکیشنهای Real-time تحت وب با ASP.NET Core SignalR

 show how easy it is to add real-time functionality to your web applications using ASP.NET Core SignalR. They discuss topics such as targeting with clients, SignalR transports, and options for running your SignalR application in the cloud.

Now, you can even leverage the Hub protocol spec is the available on GitHub if you're interested in creating your own SignalR client.

  • [02:10]  - Quick introduction to SignalR
  • [06:06] - Targeting clients
  • [10:51] - Leveraging the Hub protocol
  • [12:18]  - SignalR Transports
  • [13:55] - Hosting SignalR in a background service
  • [16:22] - Azure SignalR Service
  • [18:22] - The SignalR Java client on Android
  • [22:34] - Streaming with SignalR 
نحوه ساخت اپلیکیشنهای Real-time تحت وب با ASP.NET Core SignalR
مطالب
آموزش زبان Rust - قسمت 7 - Control Flow
Control Flow، یکی از جنبه‌های ضروری هر زبان برنامه نویسی است و Rust نیز از این قاعده مستثنا نیست. Rust، انواع ساختارهای Control Flow را ارائه داده و به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا اجرای کد خود را کنترل کنند. در این مقاله در مورد حلقه‌های if/else، loop، while و for در Rust بحث خواهیم کرد.  

if/else statement

دستور if/else، یک از اصلی‌ترین ساختارهای Control Flow است که تقریباً در تمام زبان‌های برنامه نویسی وجود دارد. در Rust، دستور if/else، برای اجرای یک بلوک کد، بر اساس یک شرط معین استفاده می‌شود. نحو دستور if/else در Rust، به شرح زیر است:
if condition {
    // اجرای دستور اگر شرط درست باشد
} else {
    // اجرای دستور اگر شراط نادرست باشد
}

fn main() {
    let x = 5;
    if x < 10 {
        println!("x is less than 10");
    } else {
        println!("x is greater than or equal to 10");
    }
}
خروجی
 x is less than 10

Loop

دستور حلقه، برای ایجاد یک حلقه‌ی بی‌نهایت در Rust استفاده می‌شود. دستور حلقه زمانی مفید است که بخواهیم یک بلوک کد را تا زمانیکه یک شرط خاص برآورده شود، تکرار کنیم. در اینجا  syntax حلقه در Rust، آمده‌است:
loop {
    // اجرای کد
}

fn main() {
    let mut counter = 0;
    loop {
        counter += 1;
        if counter == 5 {
            break;
        }
    }
    println!("Counter value: {}", counter);
}
خروجی
Counter value: 5
در مثال بالا، ما یک حلقه‌ی بی‌نهایت را ایجاد کرده‌ایم که مقدار متغیر شمارنده را افزایش می‌دهد تا به عدد 5 برسد. هنگامیکه مقدار شمارنده 5 شد، از حلقه خارج می‌شویم.


While loop

حلقه while، یکی دیگر از ساختارهای Control Flow در Rust است که برای تکرار یک بلوک کد، تا زمانیکه یک شرط خاص برآورده شود، استفاده می‌شود. حلقه while زمانی مفید است که از قبل، تعداد تکرارها را نمی‌دانیم. در اینجا syntax حلقه while در Rust آمده است:
while condition {
    // اجرای دستور
}

fn main() {
    let mut counter = 0;
    while counter < 5 {
        println!("Counter value: {}", counter);
        counter += 1;
    }
}
خروجی
Counter value: 0
Counter value: 1
Counter value: 2
Counter value: 3
Counter value: 4
در مثال بالا، یک حلقه while را ایجاد کرده‌ایم که مقدار متغیر شمارنده را تا زمانیکه 5 شود، چاپ می‌کند؛ یعنی زمانیکه به 5 رسید، اجرای حلقه متوقف میشود.


For loop

حلقه‌ی for، یکی دیگر از ساختارهای  Control Flow در Rust است که برای تکرار در محدوده‌ای از مقادیر یا مجموعه‌ای از آیتم‌ها استفاده می‌شود. حلقه‌ی for زمانی مفید است که از قبل تعداد تکرارها را بدانیم. در اینجا syntax حلقه for در Rust آمده‌است:
for item in collection {
    // اجرای دستور
}

fn main() {
    let arr = [1, 2, 3, 4, 5];
    for element in arr.iter() {
        println!("Element: {}", element);
    }
}
خروجی
Element: 1
Element: 2
Element: 3
Element: 4
Element: 5
در مثال بالا، ما یک حلقه‌ی for را ایجاد کرده‌ایم که بر روی عناصر یک آرایه تکرار می‌شود و مقادیر آنها را چاپ می‌کند.
مطالب
آشنایی با آزمایش واحد (unit testing) در دات نت، قسمت 3

آشنایی با NUnit

NUnit یکی از فریم ورک‌های آزمایش واحد سورس باز مخصوص دات نت فریم ورک است. (کلا در دات نت هرجایی دیدید که N ، به ابتدای برنامه‌ای یا کتابخانه‌ای اضافه شده یعنی نمونه منتقل شده از محیط جاوا به دات نت است. برای مثال NHibernate از Hibernate جاوا گرفته شده است و الی آخر)
این برنامه با سی شارپ نوشته شده است اما تمامی زبان‌های دات نتی را پشتیبانی می‌کند (اساسا با زبان نوشته شده کاری ندارد و فایل اسمبلی برنامه را آنالیز می‌کند. بنابراین فرقی نمی‌کند که در اینجا چه زبانی بکار گرفته شده است).

ابتدا NUnit را دریافت نمائید:
http://nunit.org/index.php?p=download

یک برنامه ساده از نوع console را در VS.net آغاز کنید.
کلاس MyList را با محتوای زیر به پروژه اضافه کنید:
using System.Collections.Generic;

namespace sample
{
public class MyList
{
public static List<int> GetListOfIntItems(int numberOfItems)
{
List<int> res = new List<int>();

for (int i = 0; i < numberOfItems; i++)
res.Add(i);

return res;
}
}

}

یکبار پروژه را کامپایل کنید.

اکنون بر روی نام پروژه در قسمت solution explorer کلیک راست کرده و گزینه add->new project را انتخاب کنید. نوع این پروژه را که متدهای آزمایش واحد ما را تشکیل خواهد داد، class library انتخاب کنید. با نام مثلا TestLibrary (شکل زیر).



با توجه به اینکه NUnit ، اسمبلی برنامه (فایل exe یا dll آن‌را) آنالیز می‌کند، بنابراین می‌توان پروژه تست را جدای از پروژه اصلی ایجاد نمود و مورد استفاده قرار داد.
پس از ایجاد پروژه class library ، باید ارجاعی از NUnit framework را به آن اضافه کنیم. به محل نصب NUnit مراجعه کرده (پوشه bin آن) و ارجاعی به فایل nunit.framework.dll را به پروژه اضافه نمائید (شکل زیر).



سپس فضاهای نام مربوطه را به کلاس آزمایش واحد خود اضافه خواهیم کرد:

using NUnit.Framework;
using NUnit.Framework.SyntaxHelpers;

اولین نکته‌ای را که باید در نظر داشت این است که کلاس آزمایش واحد ما باید Public باشد تا در حین آنالیز اسمبلی پروژه توسط NUint، قابل دسترسی و بررسی باشد.
سپس باید ویژگی جدیدی به نام TestFixture را به این کلاس اضافه کرد.

[TestFixture]
public class TestClass

این ویژگی به NUnit‌ می‌گوید که در این کلاس به دنبال متدهای آزمایش واحد بگرد. (در NUnit از attribute ها برای توصیف عملکرد یک متد و همچنین دسترسی runtime به آن‌ها استفاده می‌شود)
سپس هر متدی که به عنوان متد آزمایش واحد نوشته می‌شود، باید دارای ویژگی Test باشد تا توسط NUnit بررسی گردد:

[Test]
public void TestGetListOfIntItems()

نکته: متد Test ما باید public‌ و از نوع void باشد و همچنین هیچ پارامتری هم نباید داشته باشد.

اکنون برای اینکه بتوانیم متد GetListOfIntItems برنامه خود را در پروژه دیگری تست کنیم، باید ارجاعی را به اسمبلی آن اضافه کنیم. همانند قبل، از منوی project‌ گزینه add reference ، فایل exe برنامه کنسول خود را انتخاب کرده و ارجاعی از آن‌را به پروژه class library اضافه می‌کنیم. بدیهی است امکان اینکه کلاس تست در همان پروژه هم قرار می‌گرفت وجود داشت و صرفا جهت جداسازی آزمایش از برنامه اصلی این‌کار صورت گرفت.
پس از این مقدمات، اکنون متد آزمایش واحد ساده زیر را در نظر بگیرید:

[Test]
public void TestGetListOfIntItems()
{
const int count = 5;
List<int> items = sample.MyList.GetListOfIntItems(count);
Assert.That(items.Count,Is.EqualTo(5));
}

قصد داریم بررسی کنیم آیا متد GetListOfIntItems واقعا همان تعداد آیتمی را که باید برگرداند، بازگشت می‌دهد؟ عدد 5 به آن پاس شده است و در ادامه قصد داریم بررسی کنیم، count شیء حاصل (items در اینجا) آیا واقعا مساوی عدد 5 است؟
اگر آن را (سطر مربوط به Assert را) کلمه به کلمه بخواهیم به فارسی ترجمه کنیم به صورت زیر خواهد بود:
می‌خواهیم اثبات کنیم که count مربوط به شیء items مساوی 5 است.

پس از اضافه کردن متد فوق، پروژه را کامپایل نمائید.

اکنون برنامه nunit.exe را اجرا کنید تا NUnit IDE ظاهر شود (در همان دایرکتوری bin مسیر نصب NUnit قرار دارد).
از منوی File آن یک پروژه جدید را آغاز نموده و آنرا ذخیره کنید.
سپس از منوی project آن، با استفاده از گزینه add assembly ، فایل dll کتابخانه تست خود را اضافه نمائید.
احتمالا پس از انجام این عملیات بلافاصله با خطای زیر مواجه خواهید شد:

---------------------------
Assembly Not Loaded
---------------------------
System.ApplicationException : Unable to load TestLibrary because it is not located under
the AppBase
----> System.IO.FileNotFoundException : Could not load file or assembly
'TestLibrary' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
For further information, use the Exception Details menu item.

این خطا به این معنا است که پروژه جدید NUnit باید دقیقا در همان پوشه خروجی پروژه، جایی که فایل dll کتابخانه تست ما تولید شده است، ذخیره گردد. پس از افزودن اسمبلی، نمای برنامه NUnit باید به شکل زیر باشد:



همانطور که ملاحظه می‌کنید، NUnit با استفاده از قابلیت‌های reflection در دات نت، اسمبلی را بارگذاری می‌کند و تمامی کلاس‌هایی که دارای ویژگی TestFixture باشند در آن لیست خواهد شد.
اکنون بر روی دکمه run کلیک کنید تا اولین آزمایش ما انجام شود. (شکل زیر)



رنگ سبز در اینجا به معنای با موفقیت انجام شدن آزمایش است.

ادامه دارد...

اشتراک‌ها
رهانش EF Core 8 Preview 4: Primitive collections and improved Contains

The fourth preview of Entity Framework Core (EF Core) 8 is available on NuGet today!


Basic information

EF Core 8, or just EF8, is the successor to EF Core 7, and is scheduled for release in November 2023, at the same time as .NET 8.


EF8 previews currently target .NET 6, and can therefore be used with either .NET 6 (LTS) or .NET 7. This will likely be updated to .NET 8 as we near release.


EF8 will align with .NET 8 as a long-term support (LTS) release. See the .NET support policy for more information. 

رهانش  EF Core 8 Preview 4: Primitive collections and improved Contains