آشنایی با SQL Server Data Tools
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: سه دقیقه

مقدمه
یکی از امکانات اضافه شده در Sql Server 2012 ابزار Sql Server Data Tools یا به اختصار SSDT می‌باشد. این ابزار در واقع جایگزین ابزار Business Intelligence Development Studio می باشد که همه امکانات قبلی را داشته و همچنین قابلیت‌های جدیدی نیز به آن اضافه شد است. اما کاربرد این ابزار ایجاد محیطی یکپارچه برای طراحی و توسعه تمامی نسخه‌های پایگاه داده Sql Server با استفاده از Visual Studio می‌باشد. در این مقاله من به بیشتر بر روی امکانات زیر تمرکز دارم:
  • Installation
  • Creating a SQL Server Database Project
  • Modify Database Schema
  • Schema Compare and Update
  • Snapshot Project
  • Publish
  1. نصب Sql Server Data Tools
    آخرین نسخه این ابزار را از این آدرس دانلود کنید یا زمان نصب Sql Server 2012 گزینه آن را انتخاب کنید


  2. ایجاد یک پروژه جدید از نوع  SQL Server Database Project
    پس از نصب SSDT شما از طریق Visual Studio 2012 Shell که همراه SqlServer 2012 نصب می‌شود یا با Visual Stadio 2012 یک پروژه جدید از نوع SQL Server Database Project ایجاد کنید.

     Server Database Project Project به شما امکان توسعه پایگاه داده Sql Server را با استفاده  از محیط یکپارچه Visual Studio با در اختیار گذاشتن ابزار‌های همچون navigation, intellisense, validation, debugging, declarative editing و غیره را می‌دهد. شی پایگاه داده شما در پروژه و فایل‌های مجزا ذخیره می‌شود مثل آن که شما در حال توسعه برنامه #C یا VB.NET هستید.
  3. ورود پایگاه داده موجود به پروژه SQL Server Database
    شما می‌توانید شمای پایگاه داده موجود یا SQL Server DAC Package File (.dacpac) یا هر T-SQL دیگری را با راست کلیک بر روی پروژه و انتخاب گزینه Import به پروژه خود اضافه و تغییرات لازم را اعمال نماید شکل زیر پنجره Import Database  را نشان می‌دهد:
     

      پنجره 
    Solution Explorer امکانات زیر را در اختیار شما قرارمی دهد:

    - اضافه کردن اشیای همچون Table، View  و غیره با راست کیلک کردن بر روی پروژه و انتخاب گزینه Add
    - ویرایش اشیا موجود با دبل کیلک کردن بر روی اشیا
    - مقایسه شمای پایگاه داده با پایگاه داده دیگر و یا Microsoft SQL Server DAC Package File کافیست بر روی پروژه راست کیلک و گزینه Schema Compare را         انتخاب نمایید.
    - ایجاد یک Snapshot از شمای پایگاه داده در یک Microsoft SQL Server DAC Package File . یک snapshot برای ایجاد یک پایگاه داده یا ورود در پروژه ای دیگر یا در مقایسه دو پایگاه داده کاربرد دارد.
    - انتشار پایگاه داده که امکان ایجاد پایگاه داده یر روی یک سرور SQL Server را فراهم می‌نماید.  

  4. مقایسه شمای دو پایگاه داده با هم
    SSDT ابزاری برای مقایسه دو پایگاه داده و بروز رسانی پایگاه داده مقصد از روی شمای منبع از طریق ایجاد یک Script یا به صورت مستقیم را می‌دهد.



  5. انتشار پروژه با استفاده از SQL Server Data Tools
    این ابزار امکان گسترش پروژه شما بر روی SQL Server 2005, 2008, 2008 R2, 2012, یا SQL Azure instance را می‌دهد. برای انتشار کافیت از پنجره Solution Explorer  بر روی پروژه راست کیلک و گزینه Publish را انتخاب کنید.

  6. پنجره SQL Server Object Explorer
    این پنجره با اتصال به سرور SQL Server  امکان دسترسی و مدیریت پایگاه داده را به ما می‌دهد. علاوه بر دسترسی به اجزای یک پایگاه داده امکان مدیریت پوشه‌های Security , Server Objects نیز فراهم می‌باشد. همچنین امکان اتصال به Sql Server Express , localdb نیز وجود دارد. 


  7.