فایل‌های chm و مشکل فارسی - قسمت اول
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: یک دقیقه


همانطور که مطلع هستید از ویندوز ویستا به بعد، فرمت قدیمی فایل‌های راهنمای ویندوز (فایل‌های hlp) منسوخ شده تلقی می‌شود و فرمت پیشنهادی، chm است. نرم افزارهای زیادی برای تهیه فایل‌های compiled html help یا همان chm های معروف وجود دارند که معروفترین آن‌ها برنامه‌ی Help & Manual است.
اما تمام این برنامه‌ها در حقیقت پوسته‌ای هستند برای برنامه‌ی رایگان html help work shop مایکروسافت و در نهایت از کامپایلر آن استفاده می‌کنند. بنابراین چرا از برنامه‌ی رایگان اصلی استفاده نشود؟

اگر تا به حال با html help work shop کار نکرده‌اید، در ادامه مروری سریع بر آن خواهیم داشت:

الف) درست کردن فایل‌های صفحات راهنما
برنامه‌ی Help & Manual ایی که معرفی شد و تمام نمونه‌های مشابه آن، تنها کار مهمی را که انجام می‌دهند این است که شما را از یک html editor بی‌نیاز می‌کنند. بنابراین زمانیکه می‌خواهیم از برنامه‌ی اصلی html help work shop استفاده کنیم نیاز به یک html editor خارجی برای تهیه فایل‌های راهنما خواهیم داشت. مثلا مرحوم front page یا نگارش جدید آن به نام Microsoft expression web یا Dreamweaver یا Aptana یا حتی notepad !
در اینجا تنها مشخص کردن نوع encoding نمایش صفحه برای صحیح نمایش داده شدن متون فارسی کافی است. اما این تمام ماجرا نیست.

ب) کامپایل کردن فایل‌های راهنمای ایجاد شده
برای این منظور بجای آپلود بیش از 30 تصویر جهت توضیحات قدم به قدم نحوه‌ی انجام این‌کار، یک فایل ویدیویی درست کرده‌ام که آن‌‌را از آدرس زیر می‌توانید دریافت کنید.
دریافت فایل

همانطور که در این فایل آموزشی مقدماتی هم تاکید شده، به صورت پیش فرض جستجوی فارسی کار نمی‌کند. همچنین اگر یک متن انگلیسی را جستجو کنید، صفحات یاد شده با عنوانی به هم ریخته نمایش داده می‌شوند. در صفحه افزودن به علاقمندی‌ها نیز یک چنین مشکلی با عنوان‌ها وجود دارد.

در قسمت دوم، نحوه‌ی رفع این دو مشکل (مشکل جستجوی عبارات فارسی و مشکل عنوان‌های به هم ریخته) را بررسی خواهیم کرد.

ادامه دارد ...

  • #
    ‫۱۲ سال و ۱ ماه قبل، چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۱، ساعت ۲۳:۱۷
    سلام آقای نصیری. اگر براتون امکان داره این فیلم آموزشی رو دوباره آپلود کنید. من برای درست کردن قسمت Help برنامه ام میخوام از فایل chm استفاده کنم.
    البته این پست برای 3 سال پیش هستش، بنابراین اگر نکته جدیدی در این باره هست خواهش میکنم بیان بفرمایید.
    ممنون.
    • #
      ‫۱۲ سال و ۱ ماه قبل، چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۱، ساعت ۲۳:۲۹
      از اینجا دریافت کنید:
      chmmaker.zip