تقویم شمسی در ویندوز 10
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: یک دقیقه

امروز بعد از چندین سال، شاید بعد از 5 سال، ویندوز 7 نسخه Home Premium را به Windows 10 Home ارتقاء دادم. واقعا این روزها دیگر ویندوز 7 در انجام کارها یاری نمی‌کرد و بصورت مداوم خطای صفحه‌ی آبی را نمایش می‌داد. ولی در حین گشت و گذار وب بودم که بصورت اتفاقی به این لینک برخوردم. بعد از مطالعه‌ی لینک و مراجعه به لینک اصلی متوجه شدم مایکروسافت این امکان را به کاربران نسخه اصلی ویندوزهای قبلی داده است که بتوانند بصورت رایگان ویندوزشان را به ویندوزی معادل، بشرح جدول زیر ارتقا دهند و خوشبختانه بدون کمترین زحمت و مشقتی توانستم یک نسخه‌ی پاک و به روز را با IP ایرانی از سایت مایکروسافت بشرح زیر دریافت کنم و تجربه‌ی جدیدی داشته باشم:


ابتدا باید فایل Media Creation Tool نسخه‌ی 64بیتی را دانلود کنید. بوسیله‌ی این نرم افزار می‌توانید نسخه‌ی ISO یا نسخه‌ی برخط و آنلاین را دریافت کنید. بعد از دریافت فایل ISO، بوسیله‌ی یه نرم افزار مانند Rufus فایل ISO را می‌تونید به یک فلش Bootable تبدیل کنید؛ یا اینکه بر روی DVD رایت کنید. در صورتیکه قصد ارتقاء نسخه‌ی اصلی ویندوز فعلی خودتان را داشته باشید، نصاب Media Creation Tool از شما شماره‌ی سریال نرم افزار را درخواست نمی‌کند. در غیر اینصورت اگر قصد داشته باشید یک نصب از ابتدا (Clean Installation) را داشته باشید، باید شماره سریال معتبر محصول قبلی را جهت فعالسازی وارد نمایید. روال و فرآیند نصب که خیلی سهل و آسان است و نیازی به توضیح ندارد. ولی یک امکان عالی که به نسخه‌ی جدید ویندوز اضافه شده‌است، پشتیبانی از تقویم فارسی هست. همانطور که مایکروسافت وعده‌ی آن را داده بود:


این مورد یکی از مهم‌ترین تغییرات لااقل برای ما ایرانی‌ها است. بعبارت دیگر در هر جا که تاریخ میلادی وجود داشته باشد، به تاریخ شمسی تبدیل خواهد شد. به عنوان مثال امکان مرتب سازی بر اساس تاریخ شمسی بی نقص امکان پذیر است:


و یا بعنوان مثال دیگر تاریخ خصیصه‌ها به فرمت تاریخ شمسی نمایش داده می‌شود.



و مانند سایر تقویم‌ها امکان سفارش نمودن آن وجود دارد.


  • #
    ‫۹ سال و ۲ ماه قبل، یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴، ساعت ۱۴:۰۱

    تقویم خود ویندوز هم هست:

  • #
    ‫۸ سال و ۹ ماه قبل، چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴، ساعت ۱۵:۵۵
    یک نکته‌ی تکمیلی
    در ویندوز 10 که تقویم شمسی آن انتخاب شده، فرض کنید قصد داریم رشته‌ی زیر را به تاریخ معادل آن تبدیل کنیم:
    const string dateTime = "Wed, 17 Apr 2013 12:10:18 GMT";
    Console.WriteLine(DateTime.Parse(dateTime));
    این کد با خطای زیر که بیانگر قابل تفسیر نبودن روز Wed است خاتمه می‌یابد:
     String was not recognized as a valid DateTime because the day of week was incorrect.
    راه حل:
    شبیه به مطلب «تاثیر فرهنگ جاری سیستم بر روی اعداد در دات نت» در اینجا نیز باید از CultureInfo.InvariantCulture استفاده کرد:
     Console.WriteLine(DateTime.Parse(dateTime, CultureInfo.InvariantCulture));